Møbler og underlag Tar vi vibrasjonsdemping nok på alvor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Vel,hos meg låt det helt klart bedre med sånne håpløse Soundcare spikes.
    Bedre enn originale gummiføtter.
    Lydbildet er helt håpløst uten.
    Men ærlig nok er det gulvet som er problemet her. Gulvet er nemlig ikke helt flatt. Så uten mulighet til å justere er det håpløst å få høyttalerne i vater: )

    Så Soundcare har her en funksjon.
    I tillegg letter det jobben å skyve på de.
    Noe jeg gjør av og til.

    Lydmessig synes jeg ikke de gjør noe galt. Ikke så mye att jeg bryr meg ihvertfall. Tross alt har jeg ett behov for de positive sidene.

    Når det er sagt er jeg enig i att man bør prøve ut forskjellige typer av "føtter"under både høyttalere og komponenter.
    Og kanskje ikke bry seg for mye om hva produsentene påstår uten å ha hørt selv.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    En type spikes underst mot gulvet og deretter myk avkobling fungerer best hos meg. Men type spikes er kritisk, det samme er underlaget under spiken. Sorbothane deretter i en form er også essensielt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Hadde parkett på den forrige leiligheten, kjørte noen dager uten spikes og bestemte meg for å sette på de originale på Dali Helicon som jeg hadde da. Lydbildet ble tydeligvis løftet et godt hakk, og bassen ble strammere uten at det ble grøt i lydbildet lengre nede i frekvensen. For min del så fungerte spikes der utrolig bra ihvertfall! Kompisen min ble også virkelig forundret på hvor mye dette hadde å si.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Alt underlag, være seg spike eller gummi endrer lyden. Så det er bare å prøve seg frem om hva som passer i eget oppsett. Samme gjelder tildels kabler. Noen kjerringråd virker ikke stort. Det er faktisk noen produsenter som er audiophile. Dem kjenner vi, ikke sant?

    Om du finner et tweek som du syns passer, ikke bruke det flere steder i anlegget. Bruk noe annet... Sett tilbake om en stund og la det bli en ny opplevelse og om du fortsatt vil ha det sånn. Bruk masse tid på dette. Til slutt sitter du igjen med et resultat som opplagt er bedre en med eller uten tweek.:)

    Dra tweeket alltid litt varmere, så det ikke låter "stein".

    Ikke kvitt deg med tweek. En dag får du bruk for det igjen.

    Rått skrevet fra egne erfaringer.
    Enig med mye av dette. Det er bare å prøve seg frem for å se om det fungerer i ditt anlegg. Ingen grunn til å hisse seg opp om noen mener det fungerer i deres oppsett.

    Min egen erfaring er delt da jeg har hatt høyttalere som responderer lite på bruk av dempemidler, og andre, som de jeg har nå som der det må brukes det som konstruktøren mente var best. Heldigvis kostet disse spikesene en hundrelapp på Ebay....

    Det er også forskjell på om underlaget er betong eller trestruktur. Det kan virke som mange bare setter høyttalerne flatt rett på gulvet. Tror mange da går glipp av en del.....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Rubloc Trisolator under hornsubbene gjorde at aksellorometeret på mobilen ikke lenger detekterte gulvbårne vibber som så riktig 8x12 Tom påpekte
    finnes i ulike myk/hardhetsgrader
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Bruker SD føtter under tyngre ting. Spikes er tull om en ikke har høyttalere plassert på et flossy gulvteppe...

    SD Dämpfötter för högtalare
    Men spikes har utvilsomt en funksjon. Om den er til det bedre eller værre kan man jo diskutere. Men hvis sistnevnte, hvorfor leverer så nesten alle høyttaler produsenter høyttalerne med spikes? Uforstand eller at man føler man må følge en Hifi trend selv om det strider mot ens egen logikk? Noe ala biwiring?
    Ein skal ikkje sjå bort frå at du er inne på noko....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spike er en enkel sak og dens funksjon bør være lett å forstå for alle som har fullført grunnskolen. Det én riktig måte å bruke den på og sånn sett skiller dens funksjon seg ikke så veldig fra myke føtter. At noen skulpturerer og pynter på de endrer intet. Soundcare føttene er kanskje det latterligste produktet av dem alle og har ingen funksjon foruten at den påklistrede møbelknotten under demper litt.
    Her drit du deg litt ut.
    Akkurat Soundcare har ein lett høyrbar effekt om du brukar dei under høgtalarar i sånn 15 - 30 kg-klassen. Verkar på dei underlag eg har hatt høve til å prøve ut. Og det er ganske annleis enn bruk av vanleg møbelknott (har prøvd det også).
    Elles er spikes ei amerikansk oppfinning, som passar godt i rom med vegg-til-vegg-teppe. Der har dei sin misjon. Men slike spikar med "tiøringar" under er eg skeptisk til.

    Ymse mjuke høgtalarunderlag har varierande effekt.

    Underlaget til platespelaren har avgjerande effekt. Spesielt om du har separat motor. Eg plasserte min på ei gummiaktig, klissete musematte av mistenkjeleg opprinning og fekk langt "mørkare bakgrunn". Dei sære, overdimensjonerte spikane under sjølve platespelaren kan også skiftast ut med nokre "soundcare-aktige" bein. Men dei funkar ikkje skikkeleg når eg brukar rimdrive-oppsettet (mellomhjulsløysninga til VPI)

    beklagar dårleg foto.
     

    Vedlegg

    A

    ANM

    Gjest
    Glad du sier det Arve. Det er enkelt å påstå at jeg driter meg ut, noe annet å bevise det. Jeg forholder meg til formelen p=F/A i min forståelse av spikes. Ut i fra den og om man kjenner underlagets ettergivenhet, kan man føye inn formelen for fjærkonstant F=kX og ved videre utledning finne systemetets resonansfrekvens, grensefrekvenser etc.

    Det er intuitivt åpenbart for meg at en spike mot en hard og lite ettergivende flate vil operere ved svært høye frekvenser og at dens funksjon som et trykkøkende punkt forsvinner helt om man er redd for gulvet og beskytter det med hardt metall.

    Bare for å være sikker, jeg snakker om denne:

     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Virker som om Sonus Faber tar dette på alvor i alle fall.
    For meg ser det ut som om Sonus helgarderer for å tilfredstille kundene som foretrekker spikes og også dem som foretrekker en mykere variant? Er det ikke gummi som er mellom øvre og nedre platform?

    Mvh
    BB
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Virker som om Sonus Faber tar dette på alvor i alle fall.
    For meg ser det ut som om Sonus helgarderer for å tilfredstille kundene som foretrekker spikes og også dem som foretrekker en mykere variant? Er det ikke gummi som er mellom øvre og nedre platform?

    Mvh
    BB
    Jeg tror det er sorbotan. Høyttaleren spiller helt likt om det står teppet eller et hardt underlag.For meg ser det ut som Sonus Faber helgarderer slik at kunden ikke skal kødde til lyden. Min erfaring er at forskjellig demping kan forandre en høyttalers karakter ganske vesentlig.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Glad du sier det Arve. Det er enkelt å påstå at jeg driter meg ut, noe annet å bevise det. Jeg forholder meg til formelen p=F/A i min forståelse av spikes. Ut i fra den og om man kjenner underlagets ettergivenhet, kan man føye inn formelen for fjærkonstant F=kX og ved videre utledning finne systemetets resonansfrekvens, grensefrekvenser etc.

    Det er intuitivt åpenbart for meg at en spike mot en hard og lite ettergivende flate vil operere ved svært høye frekvenser og at dens funksjon som et trykkøkende punkt forsvinner helt om man er redd for gulvet og beskytter det med hardt metall.

    Bare for å være sikker, jeg snakker om denne:

    Jepp, det er desse som verkar.
    Anar ikkje kvifor - eg overlet forklaringa til produktutvikliarane. Det kan ha samanheng med at desse beina har innebygd spike som stikk ned i sink....dersom du har ei sinkbøtte, slik eg har til å hente vatn med på hytta, kan du legge merke til at materialet slett ikkje eignar seg til kyrkjeklokke. Eller kanskje enkelt kan forklaringa vere at du kan finjustere høgde på dei ved å skru litt med eit kjekt verktøy som fylgjer med.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det er nok møbelknotten under skal du se, resten er trua.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ANM, er du Svart-Hvit i briljant forkledning?:confused:
     
    A

    ANM

    Gjest
    Bare formidler et faktum jeg. Gulvbeskyttere fjerner den lille uforutsigbare effekten spikes måtte ha, om noen påstår noe annet innbiller de seg det. Ikke min skyld at du ikke forstår grunnskolefysikk.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Bare formidler et faktum jeg. Gulvbeskyttere fjerner den lille uforutsigbare effekten spikes måtte ha, om noen påstår noe annet innbiller de seg det. Ikke min skyld at du ikke forstår grunnskolefysikk.
    Jeg går ut fra at du har prøvd Soundcare, siden du er så skråsikker på at de bare er humbug? Hvis ikke, kan du ikke da bare ganske enkelt klappe igjen dette korstoget. Hvis noen i sin "enfoldighet", eller pga. manglende grunnskoleopplæring, likevel har trua på produktet og det oppleves praktisk i bruk, hvorfor ikke vise litt respekt for dette? Du etterlyser jo selv i andre tråder respekt for ditt valg av analog kontra digital.

    Jeg har selv gode erfaringer med Soundcare. Har dem montert under stativene på mine stativhøyttalere og opplever dem svært praktiske når høyttalerene en sjelden gang skal flyttes på. Mener også de hadde en viss positiv effekt lydmessig, med bl.a litt fastere bass. Ikke all verdens forskjell, men hørbart mener jeg. Beste resultat opplevde jeg imidlertid med selvklebende Soundcare under en Thorens TD126. Denne erfaringen velger du så glatt å avfeie som innbilling, noe jeg finner ganske provoserende. Kanskje du bør jekke deg ned noen hakk? Ikke sikkert du sitter med alle svarene alltid, slik du virker å tro.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå gjetter jeg at sinkbøtta Arve har på hytta er forsinket stål? At den er varmgalvanisert med et raust lag, men likevel? At sinken er ment å fungere som en anode, sånn at hyttevannet ikke blir rustbrunt av stålet i bøtta?
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei! Jeg bruker Soundcare Superspikes under mine Avanti III.Jeg har akkurat byttet de originale spikes med Soundcare.Dette fordi det blir lettere å flytte på høyttalerne.Det jeg merket var at bass blei mer presis og kontant ved høyt volum.Ellers merker jeg ikke noe på lyd.Jeg konkluderer med det at høyttalerne blei lettere
    å flytte og lyd forandret seg minimalt.Jeg har parkettgulv i min stue og så det som en nødvendighet å skifte ut spikes.Nå som jeg har Soundcare kan jeg flytte på høyttalere uten hjelp.Når jeg nå skal "forske" på plassering av høyttalere og best mulig lyd var dette en nødvendighet for meg å få gjort.
    Mvh Kenneth
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, hadde de under høyttalere og CD spiller rundt årtusenskifte K.H, da de var relativt nye på markedet og jeg brukte de kulørte magasiner som bibel, ja de er veldig praktiske. Hadde forresten Pulsar Points også.

    Når det er sagt blåser egentlig i dine observasjoner og følelser rundt temaet, fysikken lyver ikke. Om det er noe jeg har oversett eller misforstått kom med det! Hvordan fungerer de mener du?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Ja, hadde de under høyttalere og CD spiller rundt årtusenskifte K.H, da de var relativt nye på markedet og jeg brukte de kulørte magasiner som bibel, ja de er veldig praktiske. Hadde forresten Pulsar Points også.

    Når det er sagt blåser egentlig i dine observasjoner og følelser rundt temaet, fysikken lyver ikke. Om det er noe jeg har oversett eller misforstått kom med det! Hvordan fungerer de mener du?
    I motsetning til deg er jeg ingen ekspert verken på fysikk eller elektronikk, så der må jeg nok melde pass. Stoler likevel på egne lytteopplevelser. Mer har jeg ikke å tilføye.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Spike er en enkel sak og dens funksjon bør være lett å forstå for alle som har fullført grunnskolen. Det én riktig måte å bruke den på og sånn sett skiller dens funksjon seg ikke så veldig fra myke føtter. At noen skulpturerer og pynter på de endrer intet. Soundcare føttene er kanskje det latterligste produktet av dem alle og har ingen funksjon foruten at den påklistrede møbelknotten under demper litt.
    Hvorfor er Soundcare mer latterlige enn andre spikes med en tilsvarende hard beskyttelsesplate ned mot gulv? De bør vel fungere akkurat likt? Mulig du har rett i at spikes bare er svada, selv om jeg ut fra egne erfaringer slett ikke er overbevist om det. Soundcare har i alle fall den fordelen at det er lett å flytte rundt på høyttalerene, sammenlignet med vanlige spikes med beskyttelse under.
    Fordi beskyttelsesplata sitter fast og jeg mener ikke spikes er svada, men folk forstår jo utrolig nok ikke grunnleggende fysikk.
    Grunnleggende fysikk: Ta en spike i hånda og slå spissen mot en vegg eller et gulv. Ta så en fot av sorbothane eller annet mykt materiale og gjør det samme.
    I hvilket tilfelle overføres minst energi, i både hånd og flaten du slo mot?
    Spikes er det dummeste man kan sette under høyttalere, nest etter å sette høyttaleren direkte mot gulvet. Riktig type myk avkobling vil drepe mye mer uønskede vibrasjoner ned i gulv.

    Spesielt på subwoofere er det veldig mye å hente på fjærende kobling mot gulv. Har erfart dramatisk mye mindre ulyd og vibrering fra vegger og små gjenstander her hjemme med myk kontra hard kobling.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Spike er en enkel sak og dens funksjon bør være lett å forstå for alle som har fullført grunnskolen. Det én riktig måte å bruke den på og sånn sett skiller dens funksjon seg ikke så veldig fra myke føtter. At noen skulpturerer og pynter på de endrer intet. Soundcare føttene er kanskje det latterligste produktet av dem alle og har ingen funksjon foruten at den påklistrede møbelknotten under demper litt.
    Hvorfor er Soundcare mer latterlige enn andre spikes med en tilsvarende hard beskyttelsesplate ned mot gulv? De bør vel fungere akkurat likt? Mulig du har rett i at spikes bare er svada, selv om jeg ut fra egne erfaringer slett ikke er overbevist om det. Soundcare har i alle fall den fordelen at det er lett å flytte rundt på høyttalerene, sammenlignet med vanlige spikes med beskyttelse under.
    Fordi beskyttelsesplata sitter fast og jeg mener ikke spikes er svada, men folk forstår jo utrolig nok ikke grunnleggende fysikk.
    Grunnleggende fysikk: Ta en spike i hånda og slå spissen mot en vegg eller et gulv. Ta så en fot av sorbothane eller annet mykt materiale og gjør det samme.
    I hvilket tilfelle overføres minst energi, i både hånd og flaten du slo mot?
    Spikes er det dummeste man kan sette under høyttalere, nest etter å sette høyttaleren direkte mot gulvet. Riktig type myk avkobling vil drepe mye mer uønskede vibrasjoner ned i gulv.
    Ja, tenk litt grundigere på den Polka og les en gang til hva jeg prøver å forklare.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Alt jeg vet er hvordan det kjennes når jeg legger håndflaten hardt inntil gulvet ved subben med myk kobling, og hvordan det kjennes med hard kobling som spikes. Det er VELDIG stor forskjell. Aner ikke hva du prøver å forklare.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Alt jeg vet er hvordan det kjennes når jeg legger håndflaten hardt inntil gulvet ved subben med myk kobling, og hvordan det kjennes med hard kobling som spikes. Det er VELDIG stor forskjell. Aner ikke hva du prøver å forklare.
    Gjetter at han snakker om at siden spikes er konstruert for å få så mye av energien inn i et lite punkt, så vil det være relativt meningsløst å fordele denne energien utover igjen ved å putte en noe beinhardt med mye større diameter i mellom. Da er man jo tilbake til utgangspunktet sånn egentlig :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ingen aksjer i noen som helst retning. Jeg har altså ingen agenda eller behov for å insistere at det det ene er bedre enn det andre. Jeg rullerer på bolter, spikes, Soundcare, kork, filt, SD-føtter, Holfi-føtter og andre myk-dempning duppeditter. Ingenting av dette er dyre greier, de koster omtrent det samme.

    Det er visst provoserende, og strider sågar mot fysikkens lover, men pt foretrekker jeg bolter med påklistret filt - og jeg har seff prøvd med bare filt også. Fordi bassen er strammest, har mer punch, selv om toppen kunne vært ørlite snillere. Og jeg kan forsikre at dette ikke er det dummeste jeg har gjort:rolleyes:. Andre, med andre forhold/kontekst, kan helt sikkert ha andre erfaringer/opplevelser. So what?!
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, selvfølgelig er det forskjell. En spike fungerer bare om underlaget den står mot gir etter. Sorbotan fungerer også bare om den gir etter. Om vibrasjonen fra subben er liten nok eller går under dens grensfrekvens overfører den all energi den også. En spike øker trykket i et punkt og vil gjøre at et fleksibelt underlag gir mer etter, akkurat som når man går ut på midten av en planke. Sprer man dette trykke med en en beskytter ser ikke underlaget lenger en spike.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Alt jeg vet er hvordan det kjennes når jeg legger håndflaten hardt inntil gulvet ved subben med myk kobling, og hvordan det kjennes med hard kobling som spikes. Det er VELDIG stor forskjell. Aner ikke hva du prøver å forklare.
    Gjetter at han snakker om at siden spikes er konstruert for å få så mye av energien inn i et lite punkt, så vil det være relativt meningsløst å fordele denne energien utover igjen ved å putte en noe beinhardt med mye større diameter i mellom. Da er man jo tilbake til utgangspunktet sånn egentlig :)
    AAHH, endelig!!!
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Er det ikke her man skal bruke Shakti-steiner montert korrekt i vinduskarmen slik at disse vibrasjonene som forplanter seg til gulvet kan absorberes?
    :cool:
    roger
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Ja, selvfølgelig er det forskjell. En spike fungerer bare om underlaget den står mot gir etter. Sorbotan fungerer også bare om den gir etter. Om vibrasjonen fra subben er liten nok eller går under dens grensfrekvens overfører den all energi den også. En spike øker trykket i et punkt og vil gjøre at et fleksibelt underlag gir mer etter, akkurat som når man går ut på midten av en planke. Sprer man dette trykke med en en beskytter ser ikke underlaget lenger en spike.
    Det er viktig at sorbothaneføtter lastes noenlunde riktig ja. Men når alt er sagt, det eneste som teller for meg er hvor mye vibrasjon jeg klarer å få bort fra gulv. Vibrasjoner fra høyttalere ned i gulv er som ringer i vannet, og noen meter unna har jeg nesten sett takplater svinge. Hva man foretrekker handler selvsagt om smak. Noen liker kanskje den ekstra punchen/farging som spikes kan gi. Jeg vil ha mest bidrag fra høyttaler og minst mulig fra gulv og vegger.

    Forresten... ville noen funnet på å sette spikes under en vaskemaskin? Samme prinsipp som en høyttaler, bare mye kraftigere.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Alt jeg vet er hvordan det kjennes når jeg legger håndflaten hardt inntil gulvet ved subben med myk kobling, og hvordan det kjennes med hard kobling som spikes. Det er VELDIG stor forskjell. Aner ikke hva du prøver å forklare.
    Gjetter at han snakker om at siden spikes er konstruert for å få så mye av energien inn i et lite punkt, så vil det være relativt meningsløst å fordele denne energien utover igjen ved å putte en noe beinhardt med mye større diameter i mellom. Da er man jo tilbake til utgangspunktet sånn egentlig :)
    AAHH, endelig!!!
    Endelig hva? Alle skjønte vel det lille poenget du etter beste evne prøvde å få frem. Men du må gjerne forklare meg, helst med skolefysikk så jeg forstår, hvorfor du mener at "parkettbeskytteren" må ha samme egenfrekvens med underlaget den står på - gitt at de ikke er av samme materiale da. Og kan det tenkes at i akkurat det lille arealet der "parkettbeskytteren" står på, har fått en høyere press på seg enn områdene lengre unna?

    Spanderer en :), så alle forstår at jeg er genuint ute etter en redegjørelse.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Er ferdig med hele temaet jeg, folk gjør som de vil. Bruker dørstoppere fra Jula jeg, fungerer knall.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ok, polka, du er av de få som liker ren lyd, mens de som bruker spikes liker farget lyd :rolleyes:
     
    A

    ANM

    Gjest
    Alt jeg vet er hvordan det kjennes når jeg legger håndflaten hardt inntil gulvet ved subben med myk kobling, og hvordan det kjennes med hard kobling som spikes. Det er VELDIG stor forskjell. Aner ikke hva du prøver å forklare.
    Gjetter at han snakker om at siden spikes er konstruert for å få så mye av energien inn i et lite punkt, så vil det være relativt meningsløst å fordele denne energien utover igjen ved å putte en noe beinhardt med mye større diameter i mellom. Da er man jo tilbake til utgangspunktet sånn egentlig :)
    AAHH, endelig!!!
    Endelig hva? Alle skjønte vel det lille poenget du etter beste evne prøvde å få frem. Men du må gjerne forklare meg, helst med skolefysikk så jeg forstår, hvorfor du mener at "parkettbeskytteren" må ha samme egenfrekvens med underlaget den står på
    Hva preiker du om?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er ferdig med hele temaet jeg, folk gjør som de vil. Bruker dørstoppere fra Jula jeg, fungerer knall.
    Du fjernet visst et innlegg. Noe om at jeg tydeligvis ikke forsto. Meget mulig.

    Jeg håper seriøst at du kunne forklare de spm mine.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er ferdig med hele temaet jeg, folk gjør som de vil. Bruker dørstoppere fra Jula jeg, fungerer knall.
    Det skal jeg jaggu prøve ut også, gitt at de passer inn i hullene under HT.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Bare tre bolt med riktig dim i hullet på stoppern og skru dem inn.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Ok, polka, du er av de få som liker ren lyd, mens de som bruker spikes liker farget lyd :rolleyes:
    Farget var kanskje feil ord... men du skriver jo om punch selv. Et underlag som ikke gir noe som helst tilbake vil kanskje oppfattes som kjedelig av noen.
    Hvor tunge og stive kabinettene er, og type gulv/vegg har selvsagt også mye å si på hvor store forskjeller ulike føtter/spikes vil utgjøre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn