TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Arven lever videre hos Fyne Audio, der tidligere Tannoy-ansatte har benyttet all sin kunnskap i å videreføre alt det Tannoy sto for, samt utvikle det videre.
    Var inne på sidene til Fyne Audio, og for å si det mildt, de har en lang vei å gå for å produsere noe i nærheten av klassiske Tannoy...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Var inne på sidene til Fyne Audio, og for å si det mildt, de har en lang vei å gå for å produsere noe i nærheten av klassiske Tannoy...
    Sant nok, de gode, gamle erkebritiske greiene finnes ikke hos Fyne.
    Men kanskje i fremtiden...?
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    På Tannoys hjemmesider står det fortsatt på mange av modellene (Autograph mini, Canterbury, Kensington m.fl.):

    • Designed and manufactured in the U.K.
    Har de bare "glemt" å endre teksten, eller stemmer dette fortsatt?

    Mvh GunnarS
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.783
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med Fyne et at de voicer høyttalerne sine i retning 'frampå' stort sett over hele fjøla ifølge det jeg har lest. Da mister man noen kunder.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.512
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    På Tannoys hjemmesider står det fortsatt på mange av modellene (Autograph mini, Canterbury, Kensington m.fl.):

    • Designed and manufactured in the U.K.
    Har de bare "glemt" å endre teksten, eller stemmer dette fortsatt?

    Mvh GunnarS
    Hvis jeg husker rett så ble aldri produksjonen av høyttalerne i «Royal-serien» flyttet ut av landet. Men har ikke noe link til dokumentasjon på det.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Over 40 Hz er det ikke mye subbass. :)
    Oj nå måtte jeg lete oppover i tråden for å se om jeg sa noe dumt :) Men nei, Westminster trenger subber med mindre de plasseres for optimal bass og dermed ikke optimalt oppover i frekvens. Deler ved 65Hz nå faktisk. Tror kanskje det er ganske optimalt, da får jeg fortsatt litt av den "hornpunchen" sammen med dypbassen fra subbene.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hvis jeg husker rett så ble aldri produksjonen av høyttalerne i «Royal-serien» flyttet ut av landet. Men har ikke noe link til dokumentasjon på det.
    Nei men jeg tror ikke Royal/prestige produseres i det hele tatt selv om hjemmesiden gir et annet inntrykk.
    Dette var jo "babien" til Stereofil og de selger dem ikke lenger.
    Kineserne gidder ikke slike ting og Skottland-fabrikken finnes ikke lenger (så vidt jeg vet da).
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.512
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nei men jeg tror ikke Royal/prestige produseres i det hele tatt selv om hjemmesiden gir et annet inntrykk.
    Dette var jo "babien" til Stereofil og de selger dem ikke lenger.
    Kineserne gidder ikke slike ting og Skottland-fabrikken finnes ikke lenger (så vidt jeg vet da).
    Det stemmer nok at de ikke lages lenger nå, men produksjonen av de modellene ble ikke flyttet til Kina slik som resten av sortimentet om jeg husker rett.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Var inne på sidene til Fyne Audio, og for å si det mildt, de har en lang vei å gå for å produsere noe i nærheten av klassiske Tannoy...
    Fyne går nok ikke tilbake i tid med det første. Ja Tannoy Prestige er nydelige, men de har jo bare beholdt et design dem kom med for herrens mange år siden.

    Men kan være enig i at Fyne ikke er den peneste høyttaleren der ute :). Selv toppmodellene syns jeg har en litt rar løsning på toppen :p.
    Men finishen og byggekvaliteten er helt i toppsjiktet. Lyden kan dog ikke treffe alle like godt.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det lille jeg har hørt av Fyne var ganske fine, må sies. Veldig bra dybde og fokus i lydbildet, som det aller beste fra Tannoy. Men kanskje litt for polert for min smak. Men veldig bra og med samme fordeler med de elementene. Ingen match for Westminster dog...:)

    PS: Har ikke hørt Fyne F1-12... men den tror jeg bør høres på, skal i hvert fall det selv ved anledning. Dyr men...
     
    Sist redigert:

    Goodfidelity

    Fersking
    Ble medlem
    15.12.2019
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Er det noen som har pejling på markedsprisen på Glenair 15?

    Hvis man vurderer å selge ett par, hva kan en forvente seg?

    Relativt god stand men uten emballasje.

    //K
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg ikke noe svar, men "relativt god stand" er jo svært lite spesifikt og kan rangere fra "har noen få riper" til "ikke helt herpa" alt etter hvordan du selv ser på saken.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Da kan jeg endelig melde meg inn her! Et par Cheviot hentes om en uke, og skal få fast plass på hytta.
    Nå gjenstår det "bare" å finne en egnet forsterker.

    Hjemme kjører jeg rør i både effekt og pre, så tenker gå for en integrert transistorforsterker. Har alltid ønsket meg Luxman eller Accuphase, men utelukker heller ikke andre merker. Har sett at SPEC blir nevnt, men er det også andre jeg bør holde øyne og ører åpne for?

    Pris/budsjett, tja ingenting låst, men et sted mellom 15 og 50' tenker jeg er mulig. Kjøper stort sett kun brukt, og tenker å fortsette med det :)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    @Jonas_H

    Gratulerer! Cheviot er supre høyttalere med masse spilleglede. De er særdeles lite kresne på forsterker. Til og med en yamaha wxa50 fungerte meget godt, selv om nåværende rørforsterker gir mer glede. Ser for meg at en japansk integrert som du ser på vil fungere helt strålende. I hvert fall luxman og accuphase. Hadde en yamaha as3000 som jeg solgte rett før jeg fikk mine og den tror jeg ville ha vært tilnærmet perfekt. Angrer litt på det salget.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    @Jonas_H

    Gratulerer! Cheviot er supre høyttalere med masse spilleglede. De er særdeles lite kresne på forsterker. Til og med en yamaha wxa50 fungerte meget godt, selv om nåværende rørforsterker gir mer glede. Ser for meg at en japansk integrert som du ser på vil fungere helt strålende. I hvert fall luxman og accuphase. Hadde en yamaha as3000 som jeg solgte rett før jeg fikk mine og den tror jeg ville ha vært tilnærmet perfekt. Angrer litt på det salget.
    Takk! En kompis som har dem, så kjenner dem forsåvidt godt. Er uansett alltid spennende å få noe nytt, og god lyd på hytta er viktig. Det er tross alt der jeg får mest tid til å slappe av 😀 Heller nok mot Japansk, men holder alle dørene åpne frem til det kommer noe fornuftig på brukten.
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    497
    Antall liker
    77
    Takk! En kompis som har dem, så kjenner dem forsåvidt godt. Er uansett alltid spennende å få noe nytt, og god lyd på hytta er viktig. Det er tross alt der jeg får mest tid til å slappe av 😀 Heller nok mot Japansk, men holder alle dørene åpne frem til det kommer noe fornuftig på brukten.
    Jeg hadde en Aesthetix Mimas på besøk for et par uker siden, og dem overbeviste skikkelig. Såpass mye at jeg endte opp med å bestille. Skal brukes sammen med et par Legacy Arden :) Mange tester, men her er i alle fall en av dem: https://www.theabsolutesound.com/articles/aesthetix-mimas-integrated-amplifier
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Noen her som har prøvd de bittesmå Autograph mini? Ikke at jeg trenger flere høyttalere men de er så fine at...
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.696
    Antall liker
    883
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Noen her som har prøvd de bittesmå Autograph mini? Ikke at jeg trenger flere høyttalere men de er så fine at...
    har kun hørt dem hos stereofil med mbl utstyr, søte små saker men seff klarer dem ikke å hamle opp med storebrødrene/søstrene. skikkelige sko eske saker. satte en stund om jeg skulle kjøpe kun for å bruke elementene i bilen:)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    direkte fra fabrikken... mmm men dagens tannoy må for guds skyld oppdatere eller endre på nettsiden, lite brukervennlig dette her...
    Det er vel ikke noe igjen av Tannoy. Oppkjøpt av en rakker som holder hus i Manila og produserer i Kina for å utnytte merkenavnet. Oppskriften på katastrofe...
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Cheviot på kvalitetssikring her hjemme før de blir transportert til fjells. Skal riktignok sies at de også må gjennom endelig godkjenning og bli akseptert av samboer også, men krysser fingrene for at det skal gå tålelig greit.

    Uansett så låter det helt topp!

    41F1EC40-34AE-44ED-BA67-6FB983190CBA.jpeg
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Cheviot på kvalitetssikring her hjemme før de blir transportert til fjells. Skal riktignok sies at de også må gjennom endelig godkjenning og bli akseptert av samboer også, men krysser fingrene for at det skal gå tålelig greit.

    Uansett så låter det helt topp!
    Cheviot her også. Er interessert i hvordan matchen blir med Accuphase forsterkeren du har på innkommende :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Lurer på om ikke Cheviot er den mest anvendelige av de tre. Var den jeg hørte demo av som fikk meg til å kjøpe Arden, men tror de ble for store for rommet de stod i. Skulle jeg handlet på nytt nå hadde jeg valgt enten Eaton eller Cheviot av de tre. Arden ble dessverre solgt.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Cheviot her også. Er interessert i hvordan matchen blir med Accuphase forsterkeren du har på innkommende :)
    Ja, det blir spennende å teste Accuphase Vs Hovland/Manley. Funker veldig bra med Hovland/Manley, med bra snert i mellombass og fint lydbilde.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ROS

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ser det som ca. 99.99% sikkert at et par Eaton blir tilgjengelig om kun kort tid.....
    Synd det ikke er litt lenger til. Jeg flytter i løpet av vår/sommer og har ikke peiling på hva jeg skal ha før jeg er på plass i ny leilighet
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan lagre dem her hos meg, for en passelig daglig avgift.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Høres ut som det hadde blitt et par dyre høyttalere til slutt. Estimert overtagelse er senest Juni, så det hadde fort ballet på seg. 😅
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ellers må jeg si at jeg har vært helt usedvanlig lykkelig med Eaton. De fyller rommet på en måte jeg ikke har opplevd siden jeg hadde Mirage M3si og tonaliteten er nøyaktig den jeg har lett etter i mange år. Men når man blir tipset om et par Cheviots og jeg akkurat har plass til dem så gjør man som man må.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Høres ut som det hadde blitt et par dyre høyttalere til slutt. Estimert overtagelse er senest Juni, så det hadde fort ballet på seg. 😅

    Ikke et ord ble sagt om dagspris. Jeg kan være svært medgjørlig om jeg strykes med hårene....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det er noe eget med de dual concentric punktkilde elementene der, ja. Arden var nesten litt magisk på den måten de også.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det vil jeg tro. Skulle gjerne hørt hva de får til, selv om jeg ikke har nubbesjans til å få plass til dem.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ikke et ord ble sagt om dagspris. Jeg kan være svært medgjørlig om jeg strykes med hårene....
    Syns det ble sagt noe om en passelig daglig avgift, og det er alltid litt skummelt med slike uspesifiserte avgifter.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det vil jeg tro. Skulle gjerne hørt hva de får til, selv om jeg ikke har nubbesjans til å få plass til dem.
    Jeg kjøpte dem uhørt, men som sagt tror jeg rommet var i minste laget for at de kom helt til sin rett. Rommet var ca. 27 kvm. mener jeg å huske. Men prisforskjellen mellom Cheviot og dem var så liten når de kom at jeg gikk vel i ‘mer er mer’ fella som vanlig. 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn