TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.461
    Antall liker
    7.981
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    25 m2 her og innredning gjør dem dessverre uaktuelle. Det er imidlertid helt greit, jeg hadde ikke egentlig brydd meg om et par Cheviot aldri hadde dukket opp. Jeg har ikke savnet noe som helst i tiden med Eaton.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei, 10’’ burde jo holde fint det, egentlig (sa brura). Er åpen kjøkkenløsning der jeg flytter, så flere kvm men også mindre stueareale. 🙂
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.461
    Antall liker
    7.981
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nei, 10’’ burde jo holde fint det, egentlig (sa brura).

    Når det gjelder høyttalere i alle fall. På andre områder ser jeg ingen grunn til at man skal nøye seg med spinkle 10".

    Åpen til kjøkken her også, samt til gang, på samme side. Funker overraskende bra rent akustisk, må jeg si.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Når det gjelder høyttalere i alle fall. På andre områder ser jeg ingen grunn til at man skal nøye seg med spinkle 10".

    Åpen til kjøkken her også, samt til gang, på samme side. Funker overraskende bra rent akustisk, må jeg si.
    Litt usikker på i hvilke scenarioer 10" ikke ville vært nok. :)

    Tror det hjelper i de fleste tilfeller med litt ekstra luft, og i mitt tilfelle får jeg ekstra rom bak meg når jeg sitter i lytteposisjon, som bare er av det gode. Men kjenner ikke akustikken før jeg flytter inn selvsagt. Har allikevel tenkt at det blir enten stativhøyttalere eller paneler denne gangen, og Eaton er ikke helt uinteressant selv om jeg ikke har landet på et budsjett enda. Men hadde som sagt tenkt til å vente med å kjøpe noe til jeg var på plass. :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.461
    Antall liker
    7.981
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også masser av luft i bakkant av lytteposisjon siden jeg sitter nærmere frontvegg enn bakvegg. Det har nok sikkert sitt å si.

    Lykke til uansett hva du ender opp med; ingen mangel på godsaker innen stativhøyttalere og paneler.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Litt usikker på i hvilke scenarioer 10" ikke ville vært nok. :)

    Tror det hjelper i de fleste tilfeller med litt ekstra luft, og i mitt tilfelle får jeg ekstra rom bak meg når jeg sitter i lytteposisjon, som bare er av det gode. Men kjenner ikke akustikken før jeg flytter inn selvsagt. Har allikevel tenkt at det blir enten stativhøyttalere eller paneler denne gangen, og Eaton er ikke helt uinteressant selv om jeg ikke har landet på et budsjett enda. Men hadde som sagt tenkt til å vente med å kjøpe noe til jeg var på plass. :)
    Men får du noensinne bestemt deg for noe utstyr i det hele tatt (bare basert på det jeg har lest på forumet)? ;-) Innimellom må man bare hoppe i det å leve med utstyr en stund før man vet hva som er bra eller dårlig. Nå og da blir det bomkjøp. Det er en del av hobbyen. Kjøp brukt hvis prisfallet er plagsomt (og ja, det er det).
    Min mening og ikke mening å være styggtrut på noen måte, mest en kick in the butt hvor jeg tenker at den tekoppen må være ganske kald snart;-)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Men får du noensinne bestemt deg for noe utstyr i det hele tatt (bare basert på det jeg har lest på forumet)? ;-) Innimellom må man bare hoppe i det å leve med utstyr en stund før man vet hva som er bra eller dårlig. Nå og da blir det bomkjøp. Det er en del av hobbyen. Kjøp brukt hvis prisfallet er plagsomt (og ja, det er det).
    Min mening og ikke mening å være styggtrut på noen måte, mest en kick in the butt hvor jeg tenker at den tekoppen må være ganske kald snart;-)
    Takk for det belærende innlegget, men det er vel ikke opp til deg hvor lang tid jeg bruker på å bestemme meg for det ene eller det andre?

    Føl fri til å bruke ignorerknappen hvis innleggene mine irriterer deg.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Takk for det belærende innlegget, men det er vel ikke opp til deg hvor lang tid jeg bruker på å bestemme meg for det ene eller det andre?

    Føl fri til å bruke ignorerknappen hvis innleggene mine irriterer deg.
    Det var ment som litt fjåsete "kjøpshjelp" fra en som kjøper litt for mye på impuls selv, det var ikke ment som noe spesielt belærende siden jeg stadig vekk går i motsatte felle men ser at det kan tolkes som en smule arrogant. Og du irriterer meg overhode ikke :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.461
    Antall liker
    7.981
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vel, Eaton ryker ut uansett hvem som skal ha dem, for dette var alvorlig gøy. Jeg undervurderte forskjellen et par ekstra tommer ville utgjøre, for med Cheviot er det stor forskjell på smekket i mellombass og mellomtone. Faen heller, dette er supre høyttalere!
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Er på jakt etter en diskant til Tannoy Ellipse 10 IDP. Noen som vet hvem importør jeg evt bør kontakte?
    Mvh...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det var ment som litt fjåsete "kjøpshjelp" fra en som kjøper litt for mye på impuls selv, det var ikke ment som noe spesielt belærende siden jeg stadig vekk går i motsatte felle men ser at det kan tolkes som en smule arrogant. Og du irriterer meg overhode ikke :)
    Så ikke dette før nå. Men da så, glem at jeg sa noe. :)
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    kristofferb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2011
    Innlegg
    114
    Antall liker
    49
    Sted
    Østlandet
    Noen som har innspill eller erfaringer på gode kandidater til dempeføtter for Arden? Hørte så vidt med Stereofil der jeg kjøpte HT, det de hadde som var egnet var SVS subwoofer føtter.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noen som har innspill eller erfaringer på gode kandidater til dempeføtter for Arden? Hørte så vidt med Stereofil der jeg kjøpte HT, det de hadde som var egnet var SVS subwoofer føtter.
    Biltema hadde noen gummiføtter med gjenger som passet under Arden når jeg hadde dem. Billig og bra.
     

    kristofferb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2011
    Innlegg
    114
    Antall liker
    49
    Sted
    Østlandet
    Biltema hadde noen gummiføtter med gjenger som passet under Arden når jeg hadde dem. Billig og bra.
    Skal sjekkes😊. Det er ikke sånne ‘dørstoppere’ du mener? Vet noen har skiftet skruer og brukt slike. Arden veier dog en del med nærmere 42kg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Skal sjekkes😊. Det er ikke sånne ‘dørstoppere’ du mener? Vet noen har skiftet skruer og brukt slike. Arden veier dog en del med nærmere 42kg.
    Nei, det er solide dingser i tjukk gummi, omtrent som underdelen av et egg. De har en gjengestang innstøpt med riktig dimensjon og alt mulig. 8mm? Husker ikke. Hadde vaffal disse på mine Arden.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.461
    Antall liker
    7.981
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har innspill eller erfaringer på gode kandidater til dempeføtter for Arden?

    Jeg ville vurdert føtter i D70 (high density) Sorbothane, som f.eks disse. Jeg brukte halvkuler i D50 under Eaton og nå ditto under Cheviot med supert resultat. Billige greier og mer eller mindre det mest effektive materialet som finnes for avkobling.

    Om høyttalerne skal flyttes på (og det er vel sannsynlig...) bør man også lime en filtpute på undersiden, da Sorbothane hefter godt mot underlaget.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    423
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Endelig fått rack på plass, blir bra dette! Ikke fått lyttet meg frem til optimal plassering, men da har jeg noe å gjøre i helgene fremover. Blir vel kanskje å ta med målemikrofon neste gang jeg skal på hytta.

    E391F871-D82A-46A1-9FD6-65A381223141.jpeg
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Vurderer et forsterker bytte her. Sugden A21 Signature låter meget bra, som vanlig, men har lyst på Accuphase igjen. Nærmere bestemt E-650.
    Så har det kommet en kandidat inn fra sidelinjen: Spec RSA-V11

    Noen som har hørt noen av dem sammen med Arden?
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Tannoy og Sugden «a match made in heaven»!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    497
    Antall liker
    77
    Vurderer et forsterker bytte her. Sugden A21 Signature låter meget bra, som vanlig, men har lyst på Accuphase igjen. Nærmere bestemt E-650.
    Så har det kommet en kandidat inn fra sidelinjen: Spec RSA-V11

    Noen som har hørt noen av dem sammen med Arden?
    Hei, har ikke hørt dem dessverre. Men om du er åpen for andre innspill gikk jeg akkurat fra Devialet til Aesthetix Mimas på mine Legacy Arden, og kan på det varmeste anbefale å lytte til denne også før du bestemmer deg. Jeg gikk for RIAA og DAC opsjonenene også, og er mektig imponert.

    Litt skryt:

    Forhandler er Mala Audio
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Hei, har ikke hørt dem dessverre. Men om du er åpen for andre innspill gikk jeg akkurat fra Devialet til Aesthetix Mimas på mine Legacy Arden, og kan på det varmeste anbefale å lytte til denne også før du bestemmer deg. Jeg gikk for RIAA og DAC opsjonenene også, og er mektig imponert.

    Litt skryt:

    Forhandler er Mala Audio
    Sikkert bra den, men blir nok over mitt budsjett pr nå.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer et forsterker bytte her. Sugden A21 Signature låter meget bra, som vanlig, men har lyst på Accuphase igjen. Nærmere bestemt E-650.
    Så har det kommet en kandidat inn fra sidelinjen: Spec RSA-V11

    Noen som har hørt noen av dem sammen med Arden?
    Har både Sugden A21a series2 og Spec RSA-V11 som jeg bruker på mine Tannoy Cheviot.
    Eller det blir vel litt feil, da den er kun V11 som har fått spilletid etter jeg fikk den.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Ja låter flott her, men det hedde vært artig å prøvd litt mer krefter,selv om A21 overasker stadig vekk.
    Har kjørt sugden masterclass pre og Cyrus X effekt - glimrende kombo med Arden!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Har både Sugden A21a series2 og Spec RSA-V11 som jeg bruker på mine Tannoy Cheviot.
    Eller det blir vel litt feil, da den er kun V11 som har fått spilletid etter jeg fikk den.
    Og hvordan låter det?
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og hvordan låter det?
    Jeg synes det låter rimelig perfekt etter mitt lyd ideal.
    Hører på mye forskjellig, men kanskje mest jazz, indie og skranglerock. Synes V11 matcher alle disse variantene veldig bra.
    Jeg har en forkjærlighet for rør forsterkere, men synes kanskje disse passer best med jazz og akustisk, og at de faller litt gjennom med rock. Unntaket (av det jeg har hørt) er min Audio Note kit L4 effektforsterker. Den er også bra på rock, og ligner kanskje mest på V11 i lydsignatur.
    Fikk også testet Spec V10 opp mot V11 samtidig. I en demo tror jeg de aller fleste vil velge V10, mens V11 mer smyger seg under huden etter en tid.
    Når det gjelder Sugden og Spec synes jeg det er klasseforskjell (det burde det vel også være i forhold til pris).
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes det låter rimelig perfekt etter mitt lyd ideal.
    Hører på mye forskjellig, men kanskje mest jazz, indie og skranglerock. Synes V11 matcher alle disse variantene veldig bra.
    Jeg har en forkjærlighet for rør forsterkere, men synes kanskje disse passer best med jazz og akustisk, og at de faller litt gjennom med rock. Unntaket (av det jeg har hørt) er min Audio Note kit L4 effektforsterker. Den er også bra på rock, og ligner kanskje mest på V11 i lydsignatur.
    Fikk også testet Spec V10 opp mot V11 samtidig. I en demo tror jeg de aller fleste vil velge V10, mens V11 mer smyger seg under huden etter en tid.
    Når det gjelder Sugden og Spec synes jeg det er klasseforskjell (det burde det vel også være i forhold til pris).
    Høres bra ut. Jeg venter på en V11 for test.
    Når det gjelder Accuphase så har jeg hatt klasse A integrert derfra sammen med Kensington SE for mangen år siden. Det låt flott, så det frister litt å gå den veien. Vi får se. Takker for innspill. 👍
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    309
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Nå har jeg et par Tannoy XT-8F hjemme på prøve fra en hyggelig selger på Finn.

    Er imponert over lyden, men når vi dro på litt med Tool - Invincible her, så kom det en ulyd fra det øverste elementet på høyre høyttaler. Hva kan det skyldes? Selger hadde ikke spilt så høyt med de hjemme hos han visstnok.
    20220826_185552.jpg
    Tipper vi var på mellom 70 og 80 db, når lyden kom.
    Nå flyttet jeg HT kabel fra nederste tilkoblinger til øverst på Tannoyene. Ulyden forsvant :)
     
    Sist redigert:

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Da ble det et bytte i heimen. E-650 med konservativt oppgit 30w Klasse A denne gangen - Fra den gamle E-480 i a/b er det så annelerledes, så utrolig mye bedre på alle plan. Det er mer pondus og saft i bunn, deilig mellomtone og diskanten er helt himmelsk. må etter min mening være en så perfekt match som det er mulig å få til Dc10 Ti


    306025140_476300654357969_5580347932029968821_n.jpg
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.340
    Antall liker
    5.812
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Da ble det et bytte i heimen. E-650 med konservativt oppgit 30w Klasse A denne gangen - Fra den gamle E-480 i a/b er det så annelerledes, så utrolig mye bedre på alle plan. Det er mer pondus og saft i bunn, deilig mellomtone og diskanten er helt himmelsk. må etter min mening være en så perfekt match som det er mulig å få til Dc10 Ti


    Vis vedlegget 850298
    Interessant lesning, har samme høyttaler å tenker litt på å gå fra komponent til integrert forsterker. Så din erfaring ar at 2x30 watt klasse A er tilstrekkelig effekt?
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Interessant lesning, har samme høyttaler å tenker litt på å gå fra komponent til integrert forsterker. Så din erfaring ar at 2x30 watt klasse A er tilstrekkelig effekt?
    jeg var redd for å miste endel dynamikk osv - men E-650 driver Dc10Ti på en meget engasjerende og musikalsk måte. Den har ingen problemer, stor strømforsyning og stor kondensatorbank i E-650. Tror ikke man skal se seg blind på antall watt i denne sammenheng. Accuphase er konservativt oppgitt.
    1663586102840.png
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.340
    Antall liker
    5.812
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    jeg var redd for å miste endel dynamikk osv - men E-650 driver Dc10Ti på en meget engasjerende og musikalsk måte. Den har ingen problemer, stor strømforsyning og stor kondensatorbank i E-650. Tror ikke man skal se seg blind på antall watt i denne sammenheng. Accuphase er konservativt oppgitt.
    Vis vedlegget 850318

    Ja ser ut til at E-650 leverer en god del mer en det som er oppgitt, 75 watt er jo noe helt annet en 30 watt ;)
    Det forklarer jo en hel del på hvorfor den driver DC10 ti godt, men et greit pekepinn på at rundt 100 watt er mer en nok på de.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn