TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei. Jeg fått ett bra tilbud på Eyris DC1. Forsterker er Xindak XA6950 og signal vil etterhvert bli squeezboks. Musikk smak er pop/rock av diverse sjanger. Stue på 20 kvm.

    Hvordan tror dere det vil låte?

    Torsen
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Dette var et godt initiativ - en egen Tannoy tråd. Jeg har i likhet med flere av dere blitt svært opptatt av at Tannoy er svaret på mange av mine lyddrømmer. På grunn av begrenset hifi budsjet for tiden har jeg det tatt tid å få mitt første par Tannoy Eyris DC3. Jeg er svært fornøyd: opplever at de fokuserer på helheten i musikken, og ikke gir lyttetrøtthet. Jeg er for eksempel glad i å arbeide mens jeg hører på musikk, relativt høyt, noe som kan være krevende med feil match. Etter at jeg fikk Tannoy så kan jeg lytte lenge mens jeg arbeider intenst, og ofte falle inn i musikken i spesielt gode partier.

    Jeg drømmer selvfølgelig etter Prestige etter som økonomien bedrer seg. Har stor tro på den "japanske vei," med Prestige og SET forsterkere fra Kondo, AirTight, Shindo eller ASL. Tror også på Prestige med Manley Labs. Synd at det ikke er mulig å få lyttet til slike oppsett i Oslo.
     

    Vedlegg

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Til Torsen: Jeg har bare hørt Eyris DC1 hos Stereofil, men har inntrykk av at den har mange av de samme egenskapene til DC3. Selvfølgelig med mindre fylde og trøkk i bassen. Til gjengjeld vil du kanskje vinne noe på mindre farging av kabinett, slik gode monitorer er kjent for. Eyris DC serien har etter min vurdering noen av egenskapene du finner mer forfinet i Prestige serien. Hvis jeg har fått med meg det riktig så har Xindak forsterkeren en varm lydsignatur, så jeg tror dette vil være en bra match med Eyris. Jeg har selv Vincent elektronikk, rørhybrider, noe som matcher svært bra. Problemet er kanskje mer om du vil savne bass, i en stue på 20 m2?
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Hei hvor ble dere av ??? Her oppdager jeg den mest spennende tråden på forumet, og så ble det helt stille ;)

    Uansett, Torsen: Jeg kom på at Eyris DC1 ble testet i en større gruppetest for en del år tilbake. Tror det var i HifiChoice. Husker ikke helt, men tror konklusjonen var at DC1 ble oppfattet som en problematisk høyttaler for en anmelder, som ønsker et referanseanlegg som skal være så nøytralt som mulig slik at han kan sammenlikne opp i mot andre komponenter. Med andre ord, den ble ikke oppfattet som nøytral, men på den annen side ble den trukket frem som den mest musikalske høyttaleren. De var opptatt av at Eyris DC1 var den som engasjerte mest og fokuserte på helheten i musikken, og med det fikk frem det emosjonelle i musikken best. Dette var i en sammenlikning med blant annet merker i samme prisklasse fra Sonus Faber, Triangle, Acoustic Energy og Usher. For meg er kvalitetene som kjennetegnet Eyris i testen, det som er av viktigst betydning. Disse kvalitetene som ble beskrevet i testen kjenner jeg igjen fra Eyris DC3. Jeg lytter annerledes enn med tidligere høyttalere, blir mer fortapt i musikken.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Høres bra ut oslo2. Jeg styrer litt med signalkilde og kabler om dagen. Har funnet ut at det må skikkelig på plass før jeg finner de høyttalerne jeg skal ha. Du vet, skit inn-skit ut.
    Har aldri hatt Tannoy selv, men de demoene jeg har fått, tiltaler meg på en spesiel måte. Kanskje det rett og slett er den type lyd som passer mine ører best? ;)


    Torsen
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Torsen skrev:
    Hei. Jeg fått ett bra tilbud på Eyris DC1. Forsterker er Xindak XA6950 og signal vil etterhvert bli squeezboks. Musikk smak er pop/rock av diverse sjanger. Stue på 20 kvm.

    Hvordan tror dere det vil låte?

    Torsen

    Tror dette vil funke greit.Jeg kjenner litt lite til disse mindre modellene.
    Skulle gjerne hatt fatt i et par med D100.Det er en modell som gikk ut i 97 tror jeg.Kanskje noen her som har et par?
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    lakki_luke skrev:
    Torsen skrev:
    Hei. Jeg fått ett bra tilbud på Eyris DC1. Forsterker er Xindak XA6950 og signal vil etterhvert bli squeezboks. Musikk smak er pop/rock av diverse sjanger. Stue på 20 kvm.

    Hvordan tror dere det vil låte?

    Torsen

    Tror dette vil funke greit.Jeg kjenner litt lite til disse mindre modellene.
    Skulle gjerne hatt fatt i et par med D100.Det er en modell som gikk ut i 97 tror jeg.Kanskje noen her som har et par?
    Har et par pent brukte D300, men de er ikke til salgs :p
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Jeg klarte ikke å stå imot. Det ble en handel av Sandringham på meg. ;D

    De som har fulgt litt med på mine sprell, de vet at jeg handler utstyr litt sånn i hytt & p... Må innrømme at det ofte har skjedd litt impulsivt, og at den første fascinasjonen ofte blekner litt etterhvert som inntrykkene siger på over tid. Har jeg gått på en ny smell her også?

    Jeg håper og tror at jeg ikke har gjort det. Kanskje snarere tvert om: Jeg kjenner på en fin ro i hifi-sjelen. Jeg har puttet på litt forskjellig musikk, og dette har hittil fortont seg som en behagelig syssel. Det har innfridd på samme måte hver gang - jeg blir sittende og nyte musikken helt uavbrutt av Hz/dB/(sub)bass/mellomtone/diskant-tanker.

    Gamle jazz-plater jeg ikke har hatt lyst til å spille på årevis, gir nå mening igjen. Godfot, nerve og balsam. Her merkes kvaliteten: Høyttalerne klarer å balansere fint mellom det spennende (rytme/dynamikk/driv) og det avslappende (klang/rom/lydbilde). Som oftest har jeg hatt følelsen av å måtte velge... 16 Horsepower har trøkk og intensitet. Lamb lies down on Broadway er bare flott å høre på.

    Jeg kjøpte mange hifi-blader da jeg var nyhektet på lyd og hifi-utstyr. Jeg minnes godt de rare Tannoy-høyttalerne som var avbildet i de engelske hifi-magasinene. De lignet liksom ikke på de vanlige høyttalerne, og min oppmerksomhet ble nok heller fokusert på ting som Wilson Audio og store Infinityer. Rør var også litt sært. Krell og Mark Levinson var materialiseringen av de våte drømmene. Hadde selvsagt ikke råd til noe slikt, så det ble med drømmene.

    Nå; noen år senere: En høyttaler fra Tannoys Prestige-serie står i stuen, og jeg kjenner at dette føles godt. Mine Sandringham er en av de nyeste modellene i en serie av klassikere som har gitt mang en japaner et salig flir om munnen. Retro så det holder, men jøssefy: Slik vil jeg ha det! ;D (At Dark side of the moon ble mixet på Tannoyer skulle vel indikere at disse retromøblene duger til annet enn sviskejazz).

    At dette låter bra med EAR-Yoshino sementerer min lykke. Utstyr med en klang og feeling som gir meg presis hva jeg har jaktet etter - harmoni. Lyd, kvalitet, estetikk og tradisjon så det holder. (Noen vil sikkert argumentere mot fornuften i dette, men jeg er faktisk villig til å betale for det - på samme måte som jeg er villig til å betale litt mer for en flott sørlandssnekke enn hva man må gi for en plastbalje som er like stor, og som går raskere).

    Nåvel; det gjenstår sikkert noe før jeg kan si meg 100% tilfreds (både EAR-Yoshino og Tannoy har mange flotte produkter å tilby for dem som kan og vil ::)), men for en gangs skyld har jeg fått en følelse av at jeg har truffet riktig spor m.h.t. smak og behag. Bare det å komme dit; er en god ting for en rastløs hifi-sjel som nærmest drukner i meninger, teknologier og prinsipper...




    Mvh. Johan
     

    Vedlegg

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Oj, gratulerer :)

    Håper jeg en dag kan sette meg ned å skrive et lignende innlegg, det betyr jo at alt er som det skal.

    Lov meg å ikke vurdere oppgraderinger de første mnd, men bruk heller tiden på netthandel og god musikk.

    Skal få hørt Genair hos Stereofil. De har for øyeblikket flere mod inne, så det er bare å bestille time 8)

    Flere bilder og opplevelser forventes :p

    PS: Hva er listeprisen på smykkene?
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Hei. Nei, det blir ikke noen oppgraderinger på en god stund nå - det har jeg ikke råd til. ;) Jeg har litt forskjellig utstyr liggende, og kommer til å foreta en sideveis forflytting.

    Hvis man går inn på enkeltparametre, så er det saktens mer å hente og kritisere. Men jeg føler det er en fin balanse mellom alle de parametrene jeg vurderer høyest, og da blir det lettere å slappe av, og å nyte musikken uten å hele tiden være i kritikk/analyse-modus.

    Det er godt mulig at andre personer ikke liker lyden noe særlig, eller savner både det ene og det andre. Jeg vet at når man har funnet noe som fungerer for en selv, da gjør det ikke så mye hva andre lyttere måtte mene om anlegget. Det er f.eks. "bare" en 8" DC driver, så det stoore trøkket uteblir. Med bare 32 wpc, så flasser ikke malingen av veggene heller. Likevel koser jeg meg. :)

    Prisen er vel på rundt 37-38kkr, men jeg var heldig som fikk tak i et demopar. Glenair 10 ligger vel på rundt samme pris, og vil kanskje være en mer ettertraktet kandidat for de fleste? Den har jeg desverre ikke hørt og sammenlignet.

    Blir spennende å høre om ditt inntrykk av Glenair 10 når du har vært på demo. Ellers er jeg enig i at bilder og inntrykk fra andre Tannoy-eiere er på sin plass.

    Mvh. Johan
     

    pluto

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    10
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Hei ! Jeg kjøpte mine første tannoy i 1985 , det var noen studio høytallere de het SRM 10 B , Det var 10 tomms elementer , det var pa systemer i oslo som solgte tannoy , jeg tror ikke de solgte hifi serien i norge da , så jeg bestilte noen hifi høytallere , de het TANNOY ALBERY 15 , de ble bestillt av pa sytemer i oslo etter mye om og men , siden de solgte bare pa og studio høytallere fra TANNOY , dom som jeg var og solgte de etter noen år , har også hatt d 700 , så jeg har letet i mange år , minst 15 år , da dukket det opp noe TANNOY på finn .no , De heter LITTLE GOLD MONITOR 12 , de er 95 db , så rørforsterkeren min koser seg med de , jeg er litt glad i TANNOY fra 80 tallet , da studio elementene er mye mer massiv en de som var for eksempel i D700 , kantopphenget virker jo evig varende , de little gold monitor er i fra 1987 , og membran opphenget er like fint ennå , D700 likte jeg også veldig gått , men de solgte jeg , hilsen pluto
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Tannoy Prestige på bruktbørsen.

    Tannoy GRF Memory.

    Sjekk forøvrig den fornøyelige filmen om de greske hi-fi entusiastene. Han ene har GRF Memory, en annen Westminster Royal.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet ikke helt hvor jeg skal legge inn dette innlegget jeg Rojoh ;)
    Den andre tråden din handler jo mest om aktiv deling ;D

    Har jo helt glemt å gratulere deg med noen usedvanlig lekre høyttalere! GRATLA!

    De er nok en kanonmatch med EAR, (har du preen enda?) Jeg skal med en gang innrømme at jeg i et av mine svake øyeblikk den siste uken, bare var noen få strakser fra å skaffe meg Glenair 15". Tannoy er morro, og musikalske som bare fy ;)

    Jeg må også tilføye at det skal mye til for at kvitter meg med noen av mine EAR produkter, så for min del kan det se ut som om en utvidelse/oppgradering kommer til å foregå "innen huset" ;D
    Rojoh skrev:
    Jeg klarte ikke å stå imot. Det ble en handel av Sandringham på meg. ;D

    De som har fulgt litt med på mine sprell, de vet at jeg handler utstyr litt sånn i hytt & p... Må innrømme at det ofte har skjedd litt impulsivt, og at den første fascinasjonen ofte blekner litt etterhvert som inntrykkene siger på over tid. Har jeg gått på en ny smell her også?

    Jeg håper og tror at jeg ikke har gjort det. Kanskje snarere tvert om: Jeg kjenner på en fin ro i hifi-sjelen. Jeg har puttet på litt forskjellig musikk, og dette har hittil fortont seg som en behagelig syssel. Det har innfridd på samme måte hver gang - jeg blir sittende og nyte musikken helt uavbrutt av Hz/dB/(sub)bass/mellomtone/diskant-tanker.

    Gamle jazz-plater jeg ikke har hatt lyst til å spille på årevis, gir nå mening igjen. Godfot, nerve og balsam. Her merkes kvaliteten: Høyttalerne klarer å balansere fint mellom det spennende (rytme/dynamikk/driv) og det avslappende (klang/rom/lydbilde). Som oftest har jeg hatt følelsen av å måtte velge... 16 Horsepower har trøkk og intensitet. Lamb lies down on Broadway er bare flott å høre på.

    Jeg kjøpte mange hifi-blader da jeg var nyhektet på lyd og hifi-utstyr. Jeg minnes godt de rare Tannoy-høyttalerne som var avbildet i de engelske hifi-magasinene. De lignet liksom ikke på de vanlige høyttalerne, og min oppmerksomhet ble nok heller fokusert på ting som Wilson Audio og store Infinityer. Rør var også litt sært. Krell og Mark Levinson var materialiseringen av de våte drømmene. Hadde selvsagt ikke råd til noe slikt, så det ble med drømmene.

    Nå; noen år senere: En høyttaler fra Tannoys Prestige-serie står i stuen, og jeg kjenner at dette føles godt. Mine Sandringham er en av de nyeste modellene i en serie av klassikere som har gitt mang en japaner et salig flir om munnen. Retro så det holder, men jøssefy: Slik vil jeg ha det! ;D (At Dark side of the moon ble mixet på Tannoyer skulle vel indikere at disse retromøblene duger til annet enn sviskejazz).

    At dette låter bra med EAR-Yoshino sementerer min lykke. Utstyr med en klang og feeling som gir meg presis hva jeg har jaktet etter - harmoni. Lyd, kvalitet, estetikk og tradisjon så det holder. (Noen vil sikkert argumentere mot fornuften i dette, men jeg er faktisk villig til å betale for det - på samme måte som jeg er villig til å betale litt mer for en flott sørlandssnekke enn hva man må gi for en plastbalje som er like stor, og som går raskere).

    Nåvel; det gjenstår sikkert noe før jeg kan si meg 100% tilfreds (både EAR-Yoshino og Tannoy har mange flotte produkter å tilby for dem som kan og vil ::)), men for en gangs skyld har jeg fått en følelse av at jeg har truffet riktig spor m.h.t. smak og behag. Bare det å komme dit; er en god ting for en rastløs hifi-sjel som nærmest drukner i meninger, teknologier og prinsipper...




    Mvh. Johan
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Takker. :) Joda, jeg har den der fine følelsen av å ha funnet min greie. Jeg koser meg hver gang jeg setter meg ned forran Tannoyene. Ekstra stas syntes jeg det var at EAR fungerte godt sammen med disse. Hadde jo hele tiden hatt mistanke om at dette var en god match, men foretok meg ikke noe før nå i det aller siste. Jeg har også rukket å bli glad i EAR, så nå går nok DEQXen. Desverre hadde jeg et svakt øyeblikk, og solgte 864en. :'( Får skaffe meg en ny. ;D

    Tråden om aktiv deling kommer sikkert til å dø sakte ut siden dette med aktiv drift ikke ble realisert i denne omgang. Har jo fortsatt min "lyttekrok"-tråd samt denne og Tims venner. ;)

    Mvh. Johan
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Wergeland skrev:
    Tannoy Prestige på bruktbørsen.

    Tannoy GRF Memory.

    Sjekk forøvrig den fornøyelige filmen om de greske hi-fi entusiastene. Han ene har GRF Memory, en annen Westminster Royal.
    Hva kan bruktprisen på noe sånnt være?
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Aner ikke. Er usikker på når den gikk ut av produksjon. Finnes en nederlandsk side med bilder og produksjonsår av alle Tannoy-modeller, men fant den ikke med et kjapt google-søk.
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Rojoh skrev:
    Jeg klarte ikke å stå imot. Det ble en handel av Sandringham på meg. ;D
    Mvh. Johan
    Ser vanvittig flott ut, gratulerer!

    Må få lov å berømme bildene dine også, knviskarpe og med masse liv i.

    Rett og slett fornøyelig er det!

    Skal du ikke snart oppdatere denne fine tråden?
    Rojohs lyttekrok
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    RoDa skrev:
    Ser vanvittig flott ut, gratulerer!

    Må få lov å berømme bildene dine også, knviskarpe og med masse liv i.

    Rett og slett fornøyelig er det!

    Skal du ikke snart oppdatere denne fine tråden?
    Rojohs lyttekrok
    Takker. Jo, jeg liker å ta litt bilder i blant. Ikke noe proffe greier, men noen av de jeg tar er jeg såpass fornøyd med, at jeg legger dem inn. Alle de andre slettes. ;D

    Kommer nok til å oppdatere lyttekrok-tråden etterhvert. Akkurat nå er jeg opptatt av å kvitte meg med overflødig utstyr, og deretter kan jeg ta fatt på å tweake/tune anlegget + å få kilder på plass. Et godt anlegg må kjæles med, og den prosessen har jeg ikke kommet igang med enda. Det var nok først når Tannoyene kom på plass, at jeg følte jeg hadde et fundament/utgangspunkt å jobbe videre med. Selvsagt kunne DEQX også ha vært et utgangspunkt, men jeg har altså valgt en mer tradisjonell sammensetting.

    Mvh. Johan
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Rojoh skrev:
    Wergeland skrev:
    Aner ikke. Er usikker på når den gikk ut av produksjon. Finnes en nederlandsk side med bilder og produksjonsår av alle Tannoy-modeller, men fant den ikke med et kjapt google-søk.
    Går ut fra at det er denne du tenker på:
    http://www.hilberink.nl/speaker.htm

    Mvh. Johan
    Faktisk ikke. Er en som har bilder, produksjonsår og spec på alle Tannoy modeller. Fra Prestige til budgetmodeller. Genial sak.
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Faktisk ikke den heller. Mulig siden jeg tenker på er borte. Den hadde bilder av alle modeller.
    Fin side det der og.
    HE er nyere enn HW og TW ja, Tipper GRF HE ble produsert fra 98-2003. I 2003 kom jo Sandringhman, Kensington og Yorkminster. Naturlig at noen modeller ble faset ut da.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig fin side Wergeland!!

    Denne kunne jeg tenkt meg.....tror jeg....... ;)



    Kingdom 15.
    Tror det hadde blitt for drøyt med 18" i rommet mitt ::) :)
     

    janry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    1
    Ble stille på denne tråden. Er det ikke så mange her som har Tannoy...?
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Kingdom 15.
    Tror det hadde blitt for drøyt med 18" i rommet mitt ::) :)
    Var det ikke en slik til salgs for litt siden på Finn eller noe? :p
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Kjøpte meg Tannoy Eyris DC3 for noen mnd siden hos Stereofil. Må bare si at jeg er kjempe fornøyd!
    De blir drevet fint av min Xindak XA-6950. Eneste jeg sliter med nå er rommet da.
    Herligheten står å spiller på gutterommet som er vel en 8-9kvm...
    Bilder kan sjekkes her

    Har også hørt flere Tannoy modeller hos Stereofil og må si at jeg liker det jeg hører.
    Var også innom der med en kammerat (ikke hifi interessert) fordi jeg skulle hente noe. Da satte de på Tiesto på Tannoy Prestige Glenair og kammeraten min ble helt frelst! Han snakket om å beggyne å spare osv :D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noen av dere Tannoy karer som kan si noe om dere Kingdom serie ? Vurderer en slik en men aner veldig lite om denne. Så greit å få litt innspill.

    Takk :)
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Kunne kanskje vært artig å høre hva slags forsterkeri Tannoy-hodene trives best med. Selv var jeg spent på hvordan min 32 wpc rørforsterker skulle klare Sandringhamene. Har lest litt rundtom, og fått med meg at meningene (valgene) er delt. Noen er rørentusiaster, mens andre gjerne velge proff PA-forsterkere til å drive sine kasser. Selv synes jeg EARen har nok krefter til både å få ønsket lydtrykk og nok kontroll i bassen. (Sandringhamene er overraskende punchy i mellombassen - litt i strid med retrodesignet på en måte). Enda mer krefter hadde muligens blitt enda litt bedre, men et sted skal man jo helst stoppe...

    Jeg kan nok tenke meg at en god transistorforsterker også vil spille utmerket, men det er vanskelig å bytte bort klangen fra rør på DC-elementet. Ofte brukes ord som f.eks. "magi" om rør, men DC-elementet er fabelaktig på å viderefomidle slikt.

    Flere som kjører rør + Tannoy DC i en eller annen form?

    Mvh. Johan
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    HCS skrev:
    Noen av dere Tannoy karer som kan si noe om dere Kingdom serie ? Vurderer en slik en men aner veldig lite om denne. Så greit å få litt innspill.

    Takk :)
    Serien er i allefall utgått, så du må nok ut på bruktmarkedet. Ellers er det noen svære beist. Bør nok ha solid tilførsel av watt og den slags. Husker Kingdom 15 (tror jeg det var) ble testet i et gammelt lyd&bilde. Konklusjonen var vel at de trang lang innspillingstid, og at eieren av høyttalerne mått komme med en vurdering i ettertid grunnet manglende innspilling. Han hadde D700 fra før, og var strålende fornøyd med oppgraderingen.

    Uten å ha hørt dem, så vil jeg tro det er noe av det tøffeste du kan finne på å slepe inn i en stue. Særlig mer brutalt enn Kingdom bli det vel ikke...

    Mvh. Johan
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Jeg bruker en Dk Design mkIII på mine D700 og er meget godt fornøyd med den.Hvis du har lyst til å prøve den på dine Rojho så får vi til det ;)
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    lakki_luke skrev:
    Jeg bruker en Dk Design mkIII på mine D700 og er meget godt fornøyd med den.Hvis du har lyst til å prøve den på dine Rojho så får vi til det ;)
    Takker for tilbudet, men det er nok ikke behov for det. Litt av årsaken til å jeg la inn spørsmål rundt forsterkervalg, var at enkelte hevder at Tannoy ikke er spesiell rørmat, og at det er kraftige transistortrinn som gjelder. For noen av modellene er nok det sannheten, men hos meg spiller røreffekt så bra, at jeg ville fremheve at Tannoy virkelig er noe å tenke på hvis man først har anskaffet seg rørforsterkeri.

    Kanskje de aller minste SET-forsterkerne blir i minste laget, men DC-elementene har virkelig det "lille ekstra" som passer sammen med rørenes delikate flyt og musikalitet. De er nok bittelitt mer tungdrevne enn typiske fulltonehøyttalere alâ Hammer, men får man nok saft til at det løsner, så savnes hverken homogenitet/sammenheng eller dynamikk. Her i gården er det nok signalkilde og preamp som er nødvendig å skifte ut/anskaffe. En 2000-kroners Yamaha cdspiller direkte i effekttrinn er nok ikke det optimale, nei...

    Ikke at jeg mener transistor er mindre kvalifisert - kommer nok litt an på hvilke parameter man ønsker å optimalisere. Kanskje det er nettopp det jeg er så positivt overrasket over ved Tannoy: De er sterke på de fleste parameterne, og vil virke belønnende enten man satser på transistorens stramhet eller rørenes klanglige fortrinn. Håper at jeg om en liten stund kan invitere til lyttekveld hos meg - men helst etter at preamp og kilde er på plass (evt. at vi kan ha en kveld hvor det blir litt "medbragt").

    Mvh. Johan
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    Jeg ønsker litt [b]kvalifisert[/b] synsing på følgende problemstilling hvis mulig: Jeg har i dag et MF A5cr-sett i kombinasjon med ProAc Resp. D15 + Tannoy ST50, men vurderer Glenair 10, 15 el. Sandringham SE som alternativer. Bor såpass langt unna at lån og hjemmetest blir umulig. . . Er disse alternativene noe å legge energi i å uteske i det hele?
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Stavros skrev:
    Jeg ønsker litt [b]kvalifisert[/b] synsing på følgende problemstilling hvis mulig: Jeg har i dag et MF A5cr-sett i kombinasjon med ProAc Resp. D15 + Tannoy ST50, men vurderer Glenair 10, 15 el. Sandringham SE som alternativer. Bor såpass langt unna at lån og hjemmetest blir umulig. . . Er disse alternativene noe å legge energi i å uteske i det hele?
    Det må nok bli synsing fra min side, da jeg ikke har erfaring med ProAc. Musical Fidelity forsterkersettet kjenner jeg heller ikke til. Har hørt et par MF signalkilder, så en liten idê om hva MF har som signatur har jeg kanskje? Har heller ikke hørt Glenair 10/15, men mulig at mitt eier og kjennskap til Sandringham bringer meg inn i de kvalifisertes rekker? ;D

    Skal prøve å unngå å mene noe konkret i ditt tilfelle. Til det er det altfor mange ukjente faktorer (for meg) i den ligningen. Det jeg kan si noe om:

    -Du må med Tannoy jobbe med matching akkurat på samme måte som med alle andre høyttalere. Her kommer både rom/akustikk og elektronikk inn i bildet. Det er vel kanskje to ting jeg i den sammenheng vil nevne:

    1) Coax-elementet har mindre spredning enn typiske høyttalere med dome-diskant som ProAc. Dette kan gi en følelse av at musikken er mer "ute i rommet" med ProAcene. På samme måte kan stor spredning gi uønsket fokus på visse frekvensområder hvis plassering og møblering ikke er gunstig.

    Coax-prinsippet har sin fordel med at lyden blir mer forutsigbar selv om lytterommene er ulike. Videre kan coax-prinsippet gi litt mer presis gjengivelse i den forstand at refleksjoner fra rommet er mer kontrollert. Dette er dog ikke noe jeg tror du bør henge deg for mye opp i. Tannoyene er upåklaglig musikalske også utenfor sweetspoten.

    2) Sandringham skal etter sigende være litt mindre kritisk i forhold til plassering<->bassgjengivelse enn Glenair-modellene. Glenair modellene er etter sigende mer som "normale" høyttalere i så måte. Videre skal det også være litt forskjellige klangmessige egenskaper.

    Mulig at andre kan utdype dette nærmere. Jeg opplever i allefall ikke noen store problemer med avstand til bakvegg/sidevegg på mine Sandringhamer. Kan plasseres nokså nær veggene uten at bassen blir for dominerende.


    Ellers: Høyttalerne kan virke dyre sett ut i fra at de bare er to-veis konstruksjoner. Men la deg ikke lure - elementene er svært påkostede, og av de utallige høyttalerne jeg har hatt i lavere prisklasser, så har ingen vært i nærheten. Kanskje på enkelte parametre, men alle har hatt større kompromisser. Ved å investere såpass mye i høyttalere, så har jeg endelig fått en høyttalere jeg føler er komplett (alt er jo relativt, men jeg føler prisen forsvares).

    Videre bør du tenke over forskjellen mellom en 10-tommer og en 15-tommer. Jeg opplever 8-tommeren i Sandringham som meget kapabel, men erkjenner jo at når man beveger seg opp i 12"/15"-segmentet, så kommer det noe helt spesielt som ikke lar seg kopiere med små elementer. (Noen vil sikkert hevde at mange små gjør samme nytten, men jeg tror ikke på slikt tøys! ;D )

    MF-settet er nok et fornuftig utgangspunkt til 15"-versjonen. Min rørforsterker hadde muligens blitt i snaueste laget for å kunne hente ut all moroa.

    Jeg antar at Tannoyene du nevner er såpass forskjellige fra ProAcene du har nå, at en demo er påkrevd. Dette baserer jeg hovedsaklig på det man kan lese både i og mellom linjene rundtom. Om det er verdt å ta seg bryet? Vel, hvis det er bedre evne til å gjenskape musikkens dramatikk og nerve du er ute etter, så tror jeg nevnte Tannoyer er verdt å sjekke ut.

    Jeg er nokså overbevist om at ProAc generelt lager mer polerte og forsiktige (lydmessig) høyttalere. Mulig at ProAc kan oppfattes som mer linære og nøytrale? Kanskje litt safere og "lettere" å ha med å gjøre - litt som valget mellom sport og komfort på gir/hjuloppheng i bilverden? Tannoy er nok sport i denne sammenhengen. Litt råere. Litt røffere. Litt mer dramatisk.

    Om noen er riv ruskende uenige i mine tanker og synserier, så er slik uenighet av det gode - nyanseringer og presiseringer vil alltid bidra til større treffsikkerhet. :)

    Mvh. Johan
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Kom til å tenke på det: Når jeg sier litt røffere, litt tøffere og litt mer dramatisk, så er det mulig at slike bilder fremkaller tanker om noe negativt hos enkelte - som om det er noe skrikende/masete/forvrengt/pågående. Vel, jeg hadde ikke slike assosiasjoner i bakhodet da jeg brukte bildene for å beskrive det jeg antar er forskjellen mellom ProAc og Tannoy (Sandringham). Tannoy DC har en laang historie, og nyter stor respekt verden over. Dette er ikke produkter som er kokt sammen i løpet av en gøyal og inspirasjonsrik aften i en eller annen trang bakgate langt borte i øst. Foredling tror jeg det kalles... Du må betale for det, men slipper nettopp de kompromissene jeg var litt inne på tidligere. At elektronikken må matche, det hører med til gamet uansett.

    Mvh. Johan
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    Takk for konstruktive og ikke minst instruktive tilbakemeldinger. Strengt tatt er det kanskje Sandringham'ene jeg er mest interessert i. Jeg leste Fidelity-anmeldelsen (nr. 7) i går og ble en smule beroliget mhp plasasseringsutfordringer; jeg har i så måte handlefrihet i tråd med det anmelder refererte til som sitt optimale resultat, ikke særlig mye mer. Dessuten opplever jeg den refererte signaturen til Sandringham til trolig å matche min musikksmak (hovedsakelig jazz og klassisk) bedre enn Glennair. Skal jeg imidlertid ta en grundigere sjekk, vil jeg lytte på begge. Din respons antyder at jeg kanskje bør ta meg bryet med å stikke innom Grensen ved neste korsvei (les Oslo-tur).
    Takker igjen;
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Bare hyggelig å lufte litt tanker og personlige erfaringer. :) Nå lytter jeg ikke så mye til klassisk, men har da litt jazz liggende. Sandringham fungerer meget bra på de jazzplatene jeg har dyttet inn i spilleren. Blås låter bare så utrolig riktig på disse. Slagverk og piano likeså. Høyttalerne kvittrer fornøyd enten det er Kind of Blue eller Bitches Brew som besørger underholdningen.

    Videre er det godt mulig at jeg våger meg ut på mer klassisk etterhvert. Høyttalerne er nok de mest allsidige jeg noensinne har hatt - kjenner den fine følelsen av å lete etter plater jeg føler samsvarer med sinnsstemningen, og ikke om at anlegget skal havarere lydmessig ved uheldig utplukking. Tror du bør ha disse på listen over kandidater, ja.

    Mvh. Johan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn