TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser at du bruker rør Johan. Fungerer dette bra ? Jeg har fått anbefalt å ikke bruke rør hvis jeg kjøper Kingdom 12. Av spec ser den ikke tungdreven ut, men bassene var visst veldig vanskelig å få kontroll på. På kingdom så hadde de brukt 2x500 audiolab blokker transistor uten å få det til å låte greit....Det er jo 18 tommere...Rart at det skal være så stor forskjell på hvor lette de er å drive de forskjellige modell seriene til tannoy :)
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Jeg bruker rør på Sandringham, ja. Fungerer utmerket for meg og min smak. Kontroll og tørrhet har vel tradisjonelt vært rørforsterkernes akilleshel, og man mister fort rytme og driv hvis bassen blir for siderumpa og oppblåst. Jeg for min del opplever at bassen er omtrent passe etter mine preferanser og med den forsterkeren jeg har. Tror du har rett i at ikke alle Tannoy-modeller fungerer så bra med rør. Kingdom-serien er nok en av de minst rør-vennlige i sortimentet.

    De tradisjonelle Prestige-høyttalerne er noe annet, og Glenair 10 ble f.eks. demonstrert med rørforsterker da de ble lansert. Jeg vet at mange bruker transistor også på de mer tradisjonelle høyttalerne i Prestige-serien, men da er det nok mer et spørsmål om man har en forkjærlighet for det ene eller det andre, enn at det ene er utelukket.

    Til Kingdom hadde nok også jeg tenkt i transistor-baner.

    Mvh. Johan
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    Vil bare si Tannoy er heilt konge. 8)
    Vært en del spørsmål om Priser osv, Resonans har Priser på De fleste Modellene sine på nettsidene...............
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Noen som skal ta turen innom Stereofil og høre på de nye Revolution høyttalerene?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rør og tannoy Kingdom 12 = Sannt! :) ...Funker som bare f, dette....Med volumknotten på kl 10 har jeg øredøvende høy og ren lyd... Må si jeg er overaska, men det er jo ikke 2x3 singel ended rørforsterker jeg har heller... :)

    Skulle vært artig å testa Glenair 15 mot Kingdom 12... Styrker og svakheter... Stygt redd Glenair kunne fått bank gett.. ;)


    Det jeg opplever med Kingdom er at den er uhyre nøytral, ikke noe som stikker avgårde... Men det er klart...med en høytaler som går ifra 24hz til 40 khz så skjer det ting..Og de kan rocke noe vanvittig...men er også direke vakre på akustisk ,litt stillferdig musikk også... :)

    Morro å teste dette hedersmerket ut litt...
     

    Vedlegg

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    HCS skrev:
    Rør og tannoy Kingdom 12 = Sannt! :) ...Funker som bare f, dette....Med volumknotten på kl 10 har jeg øredøvende høy og ren lyd... Må si jeg er overaska, men det er jo ikke 2x3 singel ended rørforsterker jeg har heller... :)

    Skulle vært artig å testa Glenair 15 mot Kingdom 12... Styrker og svakheter... Stygt redd Glenair kunne fått bank gett.. ;)


    Det jeg opplever med Kingdom er at den er uhyre nøytral, ikke noe som stikker avgårde... Men det er klart...med en høytaler som går ifra 24hz til 40 khz så skjer det ting..Og de kan rocke noe vanvittig...men er også direke vakre på akustisk ,litt stillferdig musikk også... :)

    Morro å teste dette hedersmerket ut litt...
    Hva koster disse smykkene? Er de fortsatt i salg?

    Mvh

    Bjørn
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    jonas skrev:
    HCS skrev:
    Rør og tannoy Kingdom 12 = Sannt! :) ...Funker som bare f, dette....Med volumknotten på kl 10 har jeg øredøvende høy og ren lyd... Må si jeg er overaska, men det er jo ikke 2x3 singel ended rørforsterker jeg har heller... :)

    Skulle vært artig å testa Glenair 15 mot Kingdom 12... Styrker og svakheter... Stygt redd Glenair kunne fått bank gett.. ;)


    Det jeg opplever med Kingdom er at den er uhyre nøytral, ikke noe som stikker avgårde... Men det er klart...med en høytaler som går ifra 24hz til 40 khz så skjer det ting..Og de kan rocke noe vanvittig...men er også direke vakre på akustisk ,litt stillferdig musikk også... :)

    Morro å teste dette hedersmerket ut litt...
    Hva koster disse smykkene? Er de fortsatt i salg?

    Mvh

    Bjørn

    Nye var de DYRE godt over 100....men det er en utgående modell. Ble produsert for det sære, og ekstremt high end fokuserte japanske markedet... Fy flate som det spiller... ;D
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    HCS skrev:
    Rør og tannoy Kingdom 12 = Sannt! :) ...Funker som bare f, dette....Med volumknotten på kl 10 har jeg øredøvende høy og ren lyd... Må si jeg er overaska, men det er jo ikke 2x3 singel ended rørforsterker jeg har heller... :)

    Skulle vært artig å testa Glenair 15 mot Kingdom 12... Styrker og svakheter... Stygt redd Glenair kunne fått bank gett.. ;)


    Det jeg opplever med Kingdom er at den er uhyre nøytral, ikke noe som stikker avgårde... Men det er klart...med en høytaler som går ifra 24hz til 40 khz så skjer det ting..Og de kan rocke noe vanvittig...men er også direke vakre på akustisk ,litt stillferdig musikk også... :)

    Morro å teste dette hedersmerket ut litt...
    Artig å høre at det fungerte bra med din rørforsterker. Har du kjøpt? Bilder og lyttebeskrivelser er heller ikke å forakte. ;)

    Mvh. Johan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rojoh skrev:
    HCS skrev:
    Rør og tannoy Kingdom 12 = Sannt! :) ...Funker som bare f, dette....Med volumknotten på kl 10 har jeg øredøvende høy og ren lyd... Må si jeg er overaska, men det er jo ikke 2x3 singel ended rørforsterker jeg har heller... :)

    Skulle vært artig å testa Glenair 15 mot Kingdom 12... Styrker og svakheter... Stygt redd Glenair kunne fått bank gett.. ;)


    Det jeg opplever med Kingdom er at den er uhyre nøytral, ikke noe som stikker avgårde... Men det er klart...med en høytaler som går ifra 24hz til 40 khz så skjer det ting..Og de kan rocke noe vanvittig...men er også direke vakre på akustisk ,litt stillferdig musikk også... :)

    Morro å teste dette hedersmerket ut litt...
    Artig å høre at det fungerte bra med din rørforsterker. Har du kjøpt? Bilder og lyttebeskrivelser er heller ikke å forakte. ;)

    Mvh. Johan
    Låner de inntil videre....Men ja...bilder kommer når/hvis jeg tar de...men er nok faretruende nære...Dette er saker.... :D

    Ytrolig til slam , men også oppløst og delikat...Må si meg litt bergtatt av disse..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noen av dere kara som har tannoy som har jorda høytaleren til forsterkeren ?? Hva skal dette være godt for og har det noen lydmessig effekt ? :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg hører for det meste på akustisk (gitarer og trommer), J Cash osv, litt jazz og soul, mye blus/rock og metal.

    Har nå siktet meg litt inn på Glenair 10", som koster ca 40k.

    Har Copland rør forsterker på 2x40 watt, samt den nye EC ECC1 cd spiller. Rommet (19 kvm) er rimelig bra dempet, men bomer noe fra 100hz og ned. Her kan jeg nok forbedre mye etter vert.

    Er dette den rette høyttalerene for meg? Håper noen av dere Tannoy kjennere har meninger om dette.

    Mvh

    Bjørn
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    HCS skrev:
    Noen av dere kara som har tannoy som har jorda høytaleren til forsterkeren ?? Hva skal dette være godt for og har det noen lydmessig effekt ? :)
    Meningen er vel å hindre magnetisering? av elementchassiet, eller noe i den duren. Har ikke prøvd enda, men kommer nok til å teste det ut etterhvert. Har vel vanskelig for å tro at dette er veldig avgjørende, men når man først har muligheten...

    Mvh. Johan
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    jonas skrev:
    Jeg hører for det meste på akustisk (gitarer og trommer), J Cash osv, litt jazz og soul, mye blus/rock og metal.

    Har nå siktet meg litt inn på Glenair 10", som koster ca 40k.

    Har Copland rør forsterker på 2x40 watt, samt den nye EC ECC1 cd spiller. Rommet (19 kvm) er rimelig bra dempet, men bomer noe fra 100hz og ned. Her kan jeg nok forbedre mye etter vert.

    Er dette den rette høyttalerene for meg? Håper noen av dere Tannoy kjennere har meninger om dette.

    Mvh

    Bjørn
    Er jo vanskelig å si om dette er noe for deg, men en god høyttaler er det nok. Jeg liker i hvertfall Tannoys evne til å både ha punch og raffinement samtidig. Dual Concentric-elementene gir veldig fint (sammenhengende) lydbilde. Passer sannsynligvis utmerket til din musikksmak, og lar seg nok fint drive av Coplanden.

    Mvh. Johan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det som slår meg med mine Kingdom er hvor riktig de gjør ting...Jeg har hatt høytalere med mer bass, mer diskant, mer luft og mer slam....Men ingen høytaler som spiller så ubesværet alt jeg gir den. Og , i motsetning til før, er det langt flere innspillinger som er gode... :)


    Så tror ikke du trår feil her Jonas... ;D
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Dårlig gjort å ha Kingdom 12 i hus og ikke dele med bilder.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jada, jada....skal få tatt et par bilder av beista i helga regner jeg med....

    Driver å tester om det blir noen forskjellig med å jorde de, og faktisk så blir lyden enda et hakk mer sort...dvs , der det er knyst er det knyst... :)
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Interessant. Må nok få testet ut med jording, jeg også.

    Var det forresten noen som var på Tannoy-demo på Resonans? Ble desverre forhindret selv.

    Mvh. Johan
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg var på demo hos Stereofil :D

    Hadde tenkt å kjøpe den største mod til 14000kr i den nye Revolution serien. Den låt utrolig bra (anbefales på det varmeste), men så var jeg så dum å stikke hue inn i high-end demo rommet ::). Så nå holder jeg på å selge subben og annet skrot :'( for å få råd til Glenair 10 ;D.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    jonas skrev:
    Jeg var på demo hos Stereofil :D

    Hadde tenkt å kjøpe den største mod til 14000kr i den nye Revolution serien. Den låt utrolig bra (anbefales på det varmeste), men så var jeg så dum å stikke hue inn i high-end demo rommet ::). Så nå holder jeg på å selge subben og annet skrot :'( for å få råd til Glenair 10 ;D.

    Håper det ordner seg... :)...Glenair er fine ting...har kun hørt 15 og den imponerte så definitivt !
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    jonas skrev:
    Jeg var på demo hos Stereofil :D

    Hadde tenkt å kjøpe den største mod til 14000kr i den nye Revolution serien. Den låt utrolig bra (anbefales på det varmeste), men så var jeg så dum å stikke hue inn i high-end demo rommet ::). Så nå holder jeg på å selge subben og annet skrot :'( for å få råd til Glenair 10 ;D.
    Godt å se at der er andre også som sparer til nye høyttalere :)Jeg håper på et par Glenair 15 i fremtiden.
    De nye modellene har jeg ikke fått hørt enda.Fikk ikke tid til demoen hos Resonans igår.
    Kjekt med bilder av høyttalerene våre(selv om de er bare drøm).Skal prøve å få lagt inn bilder av de gamle mine også.
     

    w

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    0
    Melder meg inn i klubben.

    Har for tiden et par Mercury F2 som jeg er meget fornøyd med. Planen er å kjøpe Revolution Signature DC6 når kontoen tillater det, og når jeg "blir stor" skal jeg ha Glenair 10...

    Har vært litt snakk om rør vs. transistor her.
    Er det noen som har pløvd kl D / ICE på Tannoy som har lyst til å fortelle litt om det?
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    60 000 dkr for et par Westminster BILLIG. I hvert fall hvis det er HE utgaven, og det så det ut som det var på bildet. Da har du også en Tannoy-høyttaler som virkelig trives med noen få SET-watt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bare legger ut et lite pre bilde til jeg får digital cammen min tilbake... Gromt er ordet på disse to ;D
     

    Vedlegg

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen av dere Tannoy folk som har lyttet til Westminster, og ev. kan dele lytteinntrykk med oss uinnvidde? :D

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Dr.Evil skrev:
    Er det noen av dere Tannoy folk som har lyttet til Westminster, og ev. kan dele lytteinntrykk med oss uinnvidde? :D
    Jeg har sett dem, og kan ihvertfall konstantere med at de ser like fine (og svære) ut som på bilder.. ;D
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Vurderer man Westminster, så er det bare en ting å gjøre: Kjøpe lynhurtig, og heller ta problemene etterhvert. Tror ikke det er noen god idè å klippe pappbiter, og lage seg en fullskala-modell for visualiseringens skyld før kjøp. Har sett lillebroren - den er ikke akkurat liten den heller, men i volum er den nok bare halvparten... ;D

    Mvh. Johan
     

    janry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    1
    Hvilken erfaringer har dere med elektronikk. Hva bruker dere, og hva mener det er best?
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Kjører 32wpc rør på mine. Har ikke testet noe annet, og er vel heller ikke interessert i å gjøre det før jeg evt. er i kjøp/salg-modus. M.a.o. ser jeg ingen vits i å teste ut annet før jeg innen rimelighetens grenser har forsøkt å hente det beste ut av utstyret jeg allerede har. Føler dog at jeg begynner å få en grei match her hos meg - kan sikkert bli enda bedre, men det er desverre uoverkommelig å få prøvd ut alle mulige varianter. :)

    Mvh. Johan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg kjører Kora 100SB på mine. Dette er 2x80 triode watt som en kanskje ikke skulle greie å kontrollere bassen , men det går veldig bra. Har vurdert biamping på bassen da denne deles av ved 100hz , men tviler sterkt på om jeg gjennomfører dette. :)
     

    janry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    1
    Har hørt Tannoy på ASR Emitter I og II, og det virka som en veldig god match. Electrocompaniet derimot var ikke fullt så bra.
    Noen som har noen formening om f.eks. McIntosh på Tannoy. Har hørt det en gang, men det er lenge siden.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    janry skrev:
    Har hørt Tannoy på ASR Emitter I og II, og det virka som en veldig god match. Electrocompaniet derimot var ikke fullt så bra.
    Noen som har noen formening om f.eks. McIntosh på Tannoy. Har hørt det en gang, men det er lenge siden.
    Jeg har hørt Tannoy Glenair 10 med Mac 275...Og det var helt konge... Masse dynamikk, live følelse og lyd som var veldig riktig etter mine preferanser... Det er min tanke at jeg kunne tenke meg å matche mine mot noen større Mac etterhvert...Tiden får vise... :D
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Jeg har pøvd litt forskjellig.De som jeg har liker litt godt med krefter.
    Den siste tiden har jeg brukt en Dk Design mkIII med meget godt resultat.
     

    janry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    1
    Hørte Tannoy Revolution Signature DC4T på MBL hos Stereofil i forrige uke. Det virka også som en veldig god match.

    Høyttalerene var helt rå. Det er uten tvil det beste jeg har hørt til prisen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    janry skrev:
    Hørte Tannoy Revolution Signature DC4T på MBL hos Stereofil i forrige uke. Det virka også som en veldig god match.

    Høyttalerene var helt rå. Det er uten tvil det beste jeg har hørt til prisen.

    Hvordan vil du beskrive diise ifht dine Glenair ? Er så heldig at jeg skal få høre Westminister til en fyr i lauget til uka. Spennede ! Han bruker forøvrig 2 stk AW180 på de... Virker som om Tannoy takler mye effekt, men alikvel greier å spille musikk med forsterkere med ikke alt for mye krefter... Det synes jeg er et stort pluss... :)
     

    janry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    1
    Jeg er enig i at de har forholdsvis lik klangkarakter. Glenair spiller selvsagt dypere, men DC4T hadde enormt bra bassrespons i forhold til størrelse. Hørte ikke nok på den til at jeg kan utdype, men neste gang skal ja ta med meg favorittmusikken og bli en stund.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn