Tandbergs Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Thomnil: Se på signalveien, så finner du grunnen. Dessuten er den Tandisen gammel..Hva du får ut her, avhenger av dens alder, samt hvordan DAC/ kilde er er og hvor du henter ut hodetelefonsignalet fra.

    Vanlig forsterker - som Denon PMA eller NAD- ville du ha satt opp med greie RCAer, sant? Kilder som et CD-drev ville blitt kobla til dac med en god digitalkabel, for så å gå derfra til forsterkers inngangsdel. Da kan du koble på headset i utgangen på forsterkerens frontpanel. Tandisen din bruker i tillegg en bråte undermåls overganger som forringer lyden. Og den interne signalveien der er så mye lenger at det blir som å gå fra nærbutikken i Bodø og opp til Nerstranda i Tromsø for å hente middag. Dessuten er det også et spørsmål om hvilke hodetelefoner du bruker, og kvaliteten på utgangen deres. Finn deg heller en god, separat, bærbar USB-dac/hodetelefonforsterker, koble den til telefonen, og oppdag hvor mye DET har å si.. Noen av Dalis headsets har sågar innebygd DAC😊 Men de krever sin forsterker..Reiseanlegget her består for tida av Meridian Explorer Mk1 dac, iPad og Focal Listen headset…
    www.hifiklubben.no

    …kan ta deg videre..
    kan du forklare logikken din i " Noen av Dalis headsets har sågar innebygd DAC😊 Men de krever sin forsterker ".
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei.
    Noen som kan svare på hvilke produsent som leverte høyttalerelementene til Tandberg Fasett?
     

    MrTron

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2021
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Sted
    Averøy
    Hei.
    Noen som kan svare på hvilke produsent som leverte høyttalerelementene til Tandberg Fasett?
    Tandberg kaller diskanten HT125. Det er en 2 1/4’’ Peerless MT225HFC. Denne står i mange
    andre høyttalere, både Tandberg og ellers.
    Tandbergs betegnelse på bassen er HTB126 og er en 5’’ Audax HIF 13/J-4. Vanskelig å finne. Står også i Tandberg Hi-fi System 18.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Tandberg kaller diskanten HT125. Det er en 2 1/4’’ Peerless MT225HFC. Denne står i mange
    andre høyttalere, både Tandberg og ellers.
    Tandbergs betegnelse på bassen er HTB126 og er en 5’’ Audax HIF 13/J-4. Vanskelig å finne. Står også i Tandberg Hi-fi System 18.
    Flott! Takker for utfyllende svar:)
     

    Kruste

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2021
    Innlegg
    55
    Antall liker
    80
    Sted
    Sel
    Hva er egentlig forskjellen på Søvsuper, Huldra og TR 20xx serien ?
    Sølvsuperene går jo billig på bruktmarkedet mens 20xx serien ligger mye høyere, er disse så mye bedre ?
    Huldraene er etter mitt syn en mellom model.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Sølvsuper og Huldra var modellserier som var med fra starten av Tandberg Radiofabrikk.
    Da snakker vi om 1930-tallet.
    Disse seriene fulgte så med opp gjennom årene nesten helt frem til slutten.

    Sølvsuper var nok tenkt å være den litt rimelige "folkemodellen", mens
    Huldra var den mer påkostede utgaven for de som ønsket og hadde råd til det.

    TR2000 serien kommer på banen mye senere, sånn 40-50 år senere, og var nok
    Tandbergs forsøk på å ta opp konkurransen med Japanske merker som da
    var i ferd med å overta "Hi-Fi" markedet i Europa (og resten av verden).

    Så og sammenligne de blir litt vanskelig,
    men det som nok er tydelig er at det på Sølvsuper og Huldra modellene så
    ser man at radio-delen var vel så viktig som forsterkerdelen.
    Det måtte være Kortbølge, Fiskeribølge og Mellombølge bl.a for det var noe folk lyttet på da.

    På TR2000 serien så er det jo tydelig at fokuset er endret mer over til forsterkerdelen
    og at lydkvaliteten var mer lagt vekt på,
    og et utseende som skulle appellere til et yngre mer moderne publikum.
     

    Kruste

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2021
    Innlegg
    55
    Antall liker
    80
    Sted
    Sel
    Sølvsuper og Huldra var modellserier som var med fra starten av Tandberg Radiofabrikk.
    Da snakker vi om 1930-tallet.
    Disse seriene fulgte så med opp gjennom årene nesten helt frem til slutten.

    Sølvsuper var nok tenkt å være den litt rimelige "folkemodellen", mens
    Huldra var den mer påkostede utgaven for de som ønsket og hadde råd til det.

    TR2000 serien kommer på banen mye senere, sånn 40-50 år senere, og var nok
    Tandbergs forsøk på å ta opp konkurransen med Japanske merker som da
    var i ferd med å overta "Hi-Fi" markedet i Europa (og resten av verden).

    Så og sammenligne de blir litt vanskelig,
    men det som nok er tydelig er at det på Sølvsuper og Huldra modellene så
    ser man at radio-delen var vel så viktig som forsterkerdelen.
    Det måtte være Kortbølge, Fiskeribølge og Mellombølge bl.a for det var noe folk lyttet på da.

    På TR2000 serien så er det jo tydelig at fokuset er endret mer over til forsterkerdelen
    og at lydkvaliteten var mer lagt vekt på,
    og et utseende som skulle appellere til et yngre mer moderne publikum.
    Veldig godt resonnert svar, tydeligvis folk med kunnskap her inne.
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Sølvsuper og Huldra var modellserier som var med fra starten av Tandberg Radiofabrikk.
    Da snakker vi om 1930-tallet.
    Disse seriene fulgte så med opp gjennom årene nesten helt frem til slutten.

    Sølvsuper var nok tenkt å være den litt rimelige "folkemodellen", mens
    Huldra var den mer påkostede utgaven for de som ønsket og hadde råd til det.

    TR2000 serien kommer på banen mye senere, sånn 40-50 år senere, og var nok
    Tandbergs forsøk på å ta opp konkurransen med Japanske merker som da
    var i ferd med å overta "Hi-Fi" markedet i Europa (og resten av verden).

    Så og sammenligne de blir litt vanskelig,
    men det som nok er tydelig er at det på Sølvsuper og Huldra modellene så
    ser man at radio-delen var vel så viktig som forsterkerdelen.
    Det måtte være Kortbølge, Fiskeribølge og Mellombølge bl.a for det var noe folk lyttet på da.

    På TR2000 serien så er det jo tydelig at fokuset er endret mer over til forsterkerdelen
    og at lydkvaliteten var mer lagt vekt på,
    og et utseende som skulle appellere til et yngre mer moderne publikum.
    Kabinettutformingen på Huldra 11 og 12 var jo veldig lik som på TR2000-serien. Var likheten bare utenpå?
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Nei, likheten var nok mer enn bare utseende.
    Om man studerer de forskjellige modellene på sidene til NRHF så ser man det.
    Slik som denne for Huldra 11

    Huldra 11 og 12 var egentlig bare en av de mindre radioene i 2000 serien utstyrt med flere bølgebånd. SK Multiband receiver.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ASR tester 2-spors utgaven av 10XD:


     

    merchminister

    Fersking
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Brukt store deler av ettermiddagen på å søke på div. forum, men finner ikke det jeg leter etter.
    Noen som vet hva slags hodetelefon-inngang Sølvsuper 12 bruker? Forsøkt med diverse minijacker uten hell
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Brukt store deler av ettermiddagen på å søke på div. forum, men finner ikke det jeg leter etter.
    Noen som vet hva slags hodetelefon-inngang Sølvsuper 12 bruker? Forsøkt med diverse minijacker uten hell
    Hodetelefonutgangen et er vel en helt vanlig 6,5mm jack, som på så å si alt annet fra Tandberg?
     

    merchminister

    Fersking
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hodetelefonutgangen et er vel en helt vanlig 6,5mm jack, som på så å si alt annet fra Tandberg?
    Takk for svar!
    At jeg ikke fant ut dette på egenhånd lar jeg ligge. Opplever dog at adapteret jeg bruker ikke får skikkelig kontakt og produserer en bakgrunnslyd som kan minne om ujorda platespiller (som ikke er tilfelle). Hadde nylig forsterker inn til total overhaling så om det var noe feil med utgangen burde det ha blitt plukket opp under service. Noen som kan ha noen tips eller triks på hva som kan være årsaken? Adapteret ble testet på annen forsterker og funket ok.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Svak forbindelse i kontakten eller loddefeil på printet. Noen ganger hjelper det å lodde den om igjen. Har du loddebolt så la den smelte loddepunktene ca 3 sekunder.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Det er nok ikke loddinger på printet, for på SS12 som på de fleste andre mindre Tandberger, så er hodetelefon kontakten løs og bare forbundet med 3 ledninger som går bak i radioen til noen kontakter der.
    20220824_183638.jpg
    Det er nok heller punktene inne i selve kontakten som trenger rens. En omgang med Q-tips og renseveske burde gjøre susen.
    Gitt at headsettet er ok da...
     

    Kallebass

    Fersking
    Ble medlem
    06.09.2022
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Maura
    Hei,
    For mange år siden (1997) tuslet jeg inn på Akers Mic i Oslo for å kjøpe norsk utstyr. Fasit ble Tandberg. Jeg kikket lenge på toppmodellen av de to CD-spillerne i 40-serien, men kunne (som nyansatt på meget lav lønn) ikke bruke penger jeg ikke hadde. En av de som jobbet der, trodde jeg, påpekte at siden jeg hadde slips burde jeg ha råd til storebror i serien. Jeg tilbød å legge slipset på toppen av prisen på lillebroren. Han lo, og inviterte meg hjem til seg så skulle jeg få kjøpe forforsterker og effektforsterker til venne-priser. Det var eieren av Akers Mic, og Tandberg Audio på den tiden, jeg hadde snakket med.

    Søndagen svingte jeg inn foran en villa på Vinderen. Der plukket jeg opp en 4038 forforsterker han hadde brukt selv, og en 3026A effektforsterker som de hadde "tuklet litt med, lagt inn en del sølv og sånn før den ble sent til anmeldere". Alle disse, pluss mine Patos Lyric 301, har fulgt meg trofast siden og spiller fremdeles meget pent.

    Men: 4038'en har utviklet et problem, kall det gjerne startvansker. Ved oppstart spiller den kun gjennom venstre kanal, og det tar 2-5 minutter før lyden dukker opp i høyre kanal. Men den kommer hver gang. Dette er jo en lett sak å løse ved bare å spille, men er det noen her som vet hva som kan være problemet? Og om det er noe som lett lar seg fikse? Håper det er en "lett" løsning på dette... På forhånd takk for alle svar!
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Hei,
    ..
    .
    Men: 4038'en har utviklet et problem, kall det gjerne startvansker. Ved oppstart spiller den kun gjennom venstre kanal, og det tar 2-5 minutter før lyden dukker opp i høyre kanal. Men den kommer hver gang. Dette er jo en lett sak å løse ved bare å spille, men er det noen her som vet hva som kan være problemet? Og om det er noe som lett lar seg fikse? Håper det er en "lett" løsning på dette... På forhånd takk for alle svar!
    Sannsynligvis et relé som krangler

    mvh
    TB.jpg
     
    Sist redigert:

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Takk! Vet du om denne delen kan byttes? Og er det releet du har sirklet inn den antatte syndebukken?
    Beskrivelsen av problemet ditt er typisk for et relé som krangler.
    Jeg er ikke sikker på om det er det som er ringet rundt, - ut i fra bildet så kan det se ut som det også står releer på inngangene/utganger også.
    Ja releer kan byttes.
     
    Sist redigert:

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    818
    Antall liker
    256
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hvem selger volume potmeter til TCA3028?
    Finnes det noen erstatningspotmeter?
    Er det noen som har data på motoren?

    Sonicfrontiers
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man finner fine Tandberg-Thorenser på bruktmarkedet. Guttungen har er TD 150 Mk. II, men jeg ser til stadighet både TD 165 og TD 145 med Tandberg-logo på Finn. Ligger ute en pen 165 nå (ikke min).
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    203
    Antall liker
    50
    Sted
    Levanger
    Jeg har aldri eid noe fra TR-20XX serien. Har god erfaring med Huldra 10 og TR-1010-1000. Har veldig lyst på en TR-2075,tror det må være Tandbergs peneste apparat?Enn TR- 2060, hvordan er den sammenlignet med TR-2075. Smak og behag?
     

    O.Olsen

    Fersking
    Ble medlem
    15.01.2023
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Aurland
    Jeg kjøpte en Tandberg hjørnehøyttaler på finn, men ble dessverre lurt.
    Elementet som skulle være 165 BK fulltoneelement var byttet ut med et billig Philips element med ødelagt skumkant.
    Vis vedlegget 810801
    Bilde av innmat i Tandberg Hjørnehøyttaler:
    Vis vedlegget 810802
    Front:
    Vis vedlegget 810803
    Monterte et 165 element som jeg hadde liggende
    Vis vedlegget 810804
    Tidsriktige skruer
    Vis vedlegget 810805
    Slik ser de ut. Litt pussing og ny lakk så er de klare for nye 50 år ( :
    Hva er verdien på ein hjørnehøytaler ??
     

    Vedlegg

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Har to stk Huldra 10 som begge får inn
    FM-sendinger via FM-antenne.
    Men FM-stereo indikatorene lyser ikke.
    (Har skiftet pærer på begge)
    Noen som har en anelse om hvorfor det ikke lyser?
    For svake signaler?
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Jeg har aldri eid noe fra TR-20XX serien. Har god erfaring med Huldra 10 og TR-1010-1000. Har veldig lyst på en TR-2075,tror det må være Tandbergs peneste apparat?Enn TR- 2060, hvordan er den sammenlignet med TR-2075. Smak og behag?
    Industridesignmessig er de flotte. Jeg synes imidlertid 3000-serien er noe for seg selv mtp. Design. Kunne vært sluppet på markedet den dag i dag.
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    203
    Antall liker
    50
    Sted
    Levanger
    Har to stk Huldra 10 som begge får inn
    FM-sendinger via FM-antenne.
    Men FM-stereo indikatorene lyser ikke.
    (Har skiftet pærer på begge)
    Noen som har en anelse om hvorfor det ikke lyser?
    For svake signaler?
    Sikker på at det er rett pære? Har du sett etter om det er steredekoder i den?
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Stereolampa er som regel 24Volt/50mA.
    1674026230181.png

    Dette er fra servicemanualen for H10.

    Ei "vanlig" skalalampe (6,3volt/0,3A) vil ikke lyse der.
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Siden jeg ikke fant en tråd for Tandbergs venner starter jeg den herved. ;D Jeg er pr. i dag innehaver av en TR2045. Jeg har også hatt en Huldra 9, en spolebåndspiller og et par Tandberg høyttalere HiFi system 17. Dette var noe jeg overtok fra min far som han kjøpte nytt på begynnelsen av -70 tallet og som jeg er vokst opp med. Dette ble solgt til fordel for TR 2045 som skal oppkobles opp så snart kjellerstua er ferdig. Planen nå er å få tak en Tandberg kassettspiller men hvilken? Tar gjerne i mot forslag fra dere som har kjennskap til disse. Har selvfølgelig lyst på TCD 3014/3034/3004 men regner med de er vanskelig å å tak i og koster mer enn det smaker. Men den som lever får se.
    Jeg ville ha valgt en kassettspiller som blev produsert samtidig med TR 2045, som er med i samme produktbrosjyre.
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    203
    Antall liker
    50
    Sted
    Levanger
    Aha,
    Takk for tilbakemeldinger
    Fikk du lys i den?
    Kan du sjekke om det er strøm gjenom pære (hvis du har skiftet til rett type)
    Mål med multimeter på hver side av pæra.
    Hvis du ser på skjema så får pæra strøm via 1001. Du ser ledninger nede på printet nede i apparatet og kan følge disse.
    Jeg hadde også et problem med stereopæra. Fant nesten ikke ut av det, før jeg målespenning over den. Fant ut at det ikke var det.
    Sjekka komponenter og ene loddinga på R1005 var løs, så den hang og slang i løse lufta. Ikke rart pæra ikke lyste.
    Men dette kan være så mangt, men sjekk loddinger fra der pæra får strøm. Se om du ser noe muffens i området C1001 på printkortet.
    Screenshot 2023-01-24 21.39.04.png
     
    Sist redigert:

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Tiltreder herved denne avdeling.
    I min lille Tandberg-samling inngår noen Huldraer, etpar Sølvsupere og to TR-modeller. Daglig anvendes alternerende Huldra 9, Huldra 10, TR 2045 og TR 2075 til TL 3520.
    20230123_223708.jpg
     
    Sist redigert:

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Fikk du lys i den?
    Kan du sjekke om det er strøm gjenom pære (hvis du har skiftet til rett type)
    Mål med multimeter på hver side av pæra.
    Hvis du ser på skjema så får pæra strøm via 1001. Du ser ledninger nede på printet nede i apparatet og kan følge disse.
    Jeg hadde også et problem med stereopæra. Fant nesten ikke ut av det, før jeg målespenning over den. Fant ut at det ikke var det.
    Sjekka komponenter og ene loddinga på R1005 var løs, så den hang og slang i løse lufta. Ikke rart pæra ikke lyste.
    Men dette kan være så mangt, men sjekk loddinger fra der pæra får strøm. Se om du ser noe muffens i området C1001 på printkortet. Vis vedlegget 886952
    Har ikke mottatt pærene ennå.
    Takk for bra info.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Jeg var supersmart og kjøpte noen LED-pærer til en SS-11. Null lys, helt til jeg kom på at LED er avhengig av rett polaritet. Selvfølgelig feil i forhold til Sølvsuperen.
    Ja-ja, da har jeg en neve LED-pærer liggende i tilfelle....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn