Tandbergs Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OLedward

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    36
    Etter å ha hatt en 3028A / 3026A kombo i «pensjon» hos meg er jeg definitivt blitt venn og melder meg inn i vennetråden. Synes spes 3028Aen har et vellykka design og i mine ører låter komboen knall. Hovedkilden er vinyl spilt på en Pro-ject RPM 1.3 genie gjennom en Dared RIAA og ut til Monitor audio System R352 høyttalere.
    A06DF3F5-8C2A-4652-AC17-637C8472205B.jpeg
    BF26ED0E-C81D-4BB7-B7CB-45E403255B62.jpeg
     

    tøyselasso

    Fersking
    Ble medlem
    17.03.2023
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hei alle flinke radiofolk!

    Jeg er ny her og håper på gode råd. Jeg har en kollega som har tatt med Sølvsuperen fra barndomshjemmet til kontoret. Den mangler antenne, og jeg vet ærlig talt ikke om den virker. Jeg har dessverre lite peiling på radio, men denne her er så flott at det hadde vært kult om vi kunne fått den til å fungere.

    Jeg har fulgt fremgangsmåten i denne you tube-filmen:
    som viser hvordan en kan koble dab-adapter til en sølvsuper (fra tidspunkt 1:45). Siden jeg ikke vet om radioen virker - har hittil bare hørt knasing - så har jeg ventet med å skaffe DAB-adapter og heller forsøkt å teste med en iPod. Jeg har altså puttet 3,5 mm kontakt i hodetelefonutgangen på en iPod og koblet bananplugger på avklipt RCA-kabel. Hører ikke noe annet enn knasing når jeg prøver å sette på "grammofon".

    Jeg regner med at jeg er på bærtur - men er det råd å få?
    Er iPod som lydkilde alt for svak og fullstendig uegnet til dette formålet?
    Er et DAB adapter på strøm bedre egnet, og det som må til for å få lyd?
    Er det et forslag til hvordan radioen evt kan testes? Siden det ikke er min radio hadde jeg ikke tenkt å legge allverdens av penger i det...

    Håper veldig på svar og tips! :)
     

    Vedlegg

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    iPod kan fungere fint! Kople den til inngang for båndspiller eller gramofon. Kjøp en kabel med minijack til rca plugger og tre bananplugger. Klipp av rca pluggene og monter bananpluggene i stedet. Da har du det som trengs. Sett nettspenning til 240 volt. Da varer pærene mye lenger.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Du kan prøve den på FM først. Den har innebygget antenne, så det skal gå bra.

    Kabler og plugger finner du hos Kjell&Co i Torggata.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    585
    Hei alle flinke radiofolk!

    Jeg er ny her og håper på gode råd. Jeg har en kollega som har tatt med Sølvsuperen fra barndomshjemmet til kontoret. Den mangler antenne, og jeg vet ærlig talt ikke om den virker. Jeg har dessverre lite peiling på radio, men denne her er så flott at det hadde vært kult om vi kunne fått den til å fungere.

    Jeg har fulgt fremgangsmåten i denne you tube-filmen:
    som viser hvordan en kan koble dab-adapter til en sølvsuper (fra tidspunkt 1:45). Siden jeg ikke vet om radioen virker - har hittil bare hørt knasing - så har jeg ventet med å skaffe DAB-adapter og heller forsøkt å teste med en iPod. Jeg har altså puttet 3,5 mm kontakt i hodetelefonutgangen på en iPod og koblet bananplugger på avklipt RCA-kabel. Hører ikke noe annet enn knasing når jeg prøver å sette på "grammofon".

    Jeg regner med at jeg er på bærtur - men er det råd å få?
    Er iPod som lydkilde alt for svak og fullstendig uegnet til dette formålet?
    Er et DAB adapter på strøm bedre egnet, og det som må til for å få lyd?
    Er det et forslag til hvordan radioen evt kan testes? Siden det ikke er min radio hadde jeg ikke tenkt å legge allverdens av penger i det...

    Håper veldig på svar og tips! :)
    Hei, Dette er flotte møbler, og det bør kunne bli god lyd også!

    Jeg antar at Båndopptager er en bedre inngang å bruke enn Grammofon. Prøv det!
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Min 3080 A har begynte å slite, etter å ha spilt en stund forsvinner lyden i venstre kanal. Skrur jeg volum opp kan jeg
    høre et svakt signal. Noen som har en formening om hva det kan være? Er det fortsatt Teletor man går
    til med Tandberg produkter? Vinyl-mannen
     
    Sist redigert av en moderator:

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    598
    Antall liker
    704
    Sted
    Bodø
    Rengjør kontaktene på releet, og se om det hjelper.
    Høyttaler releet altså.
    Det finnes YT videoer som viser hvordan slike rengjøres.
    Det må IKKE brukes sandpapir eller annet som sliper ned overflatene, kun elektrorens og et tynt papir mellom kontakt punktene.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Min 3080 A har begynte å slite, etter å ha spilt en stund forsvinner lyden i venstre kanal. Skrur jeg volum opp kan jeg
    høre et svakt signal. Noen som har en formening om hva det kan være? Er det fortsatt Teletor man går
    til med Tandberg produkter? Vinyl-mannen
    John Harry Berg. Glimrende fyr.

    Evt har jeg en servicekar her i Follo som er god på Tandberg. Ta gjerne kontakt :)
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    John Harry Berg. Glimrende fyr.

    Evt har jeg en servicekar her i Follo som er god på Tandberg. Ta gjerne kontakt :)
    Takk for tips, tror det har løst seg med Tandbergen, har sendt deg en melding om noe annet. V-M
     

    Ålgård

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2015
    Innlegg
    23
    Antall liker
    20
    Sted
    Oslo
    Jeg vurderer å kjøpe meg en huldra 8. Anbefales med eller uten høyttaler (55 eller 56)? Hvis dette er uten høyttalere hvilke høyttalere passer bra til da?
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.980
    Antall liker
    4.702
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer å kjøpe meg en huldra 8. Anbefales med eller uten høyttaler (55 eller 56)? Hvis dette er uten høyttalere hvilke høyttalere passer bra til da?
    Står et par strøkne system 12 i palisander her... Burde passe fint til en Huldra 8 :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Inn døren noen dager tilbake kom det et LCR meter fra Japan. I forsøk med å bli kjent med meteret fant jeg fram en pose med kondesatoer plukket ut av bl.a. to Huldra 10. Til min overraskelse måler alle de tre store kondesatorer fra strømforsyning og uganger helt greit fra begge H10. Muligens de aluminiumsfargede Rifa 4700µF fra strømforsyning hadde noe forhøyet ESR, men jeg hadde nok satt dem alle tilbake om jeg hadde kunne måle dem da loddebolden fortsatt var varm.

    1694527671449.jpeg


    For tidlig å si noe om meteret, men artig observasjon er å måle 45 år gamle tantalum kondesatorer med ulik frekvens. Hvor et par av dem kom inn med ESR på over 40R ved 100Hz og ned i 2R ved 100kHz.
    Ellers tar det fryktelig lang tid å måle større kondesatorer. Den bruker over 20 sekunder før jeg kan lese av noenlunde stabilt verdier over 4000µF
     

    Svein_H

    Medlem
    Ble medlem
    01.07.2023
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Moss
    Er det noen som har en service manual til TPA 3026A med god oppløsning ?
    Jeg sliter med å lese verdier på komponentene på det skjemaet som jeg fant på nettet.
     

    Svein_H

    Medlem
    Ble medlem
    01.07.2023
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Moss
    Tusen takk eremulig !
    Det er en kjempefin SM for 3036A, men det er 3026A jeg trenger :)
     

    eremulig

    Fersking
    Ble medlem
    27.02.2010
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    ooops. var litt for kjapp der. beklager. skal se om jeg har for 3026.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn