Tandbergs Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • murre906

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2009
    Innlegg
    512
    Antall liker
    12
    Bør nok finne noe av en viss størrelse hvis du er ute etter trøkk. Ville heller valgt gulvhøyttalere enn stativ. De har jo stort sett samme fotavtrykket likevel på gulvet.
    Halvstore høyttalere . Hadde halvstore Pionner høyttalere en gang de var bra . Husker ikke nr på disse. Men det er ikke sikkert di passer på Tandberg 3012. Er lei av å lytte på høyttalere uten fyldig bass og trøkk. Det spiller ingen rolle om det noe gamelt og ikke alt for dyrt. Bare det er nok trøkk på høyttalerene. Gjerne noe på finn. Ha må en ut med for å få bass og nok trøkk. Har lite peiling på det der.
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Tilogmed Klipsch liker Tandberg.. både som drivkraft og som oppsett tydeligvis :)

    Personlig liker jeg det også og anlegget får mange timer på seg daglig :)

    Screenshot_20190401-164638.jpg
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Syns egentlig 3012 er litt kjedelig i forhold til det du beskriver. Selg denne og kjøp Tandberg TR 1000/1010 Gir nok mer «trøkk» sammen f. eks Tandberg TL 2520 som ofte er til salgs på Finn
    Mvh
     

    murre906

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2009
    Innlegg
    512
    Antall liker
    12
    Syns egentlig 3012 er litt kjedelig i forhold til det du beskriver. Selg denne og kjøp Tandberg TR 1000/1010 Gir nok mer «trøkk» sammen f. eks Tandberg TL 2520 som ofte er til salgs på Finn
    Mvh
    Den selges ikke Men passer Tandberg TL 2520 til 3012 forsterker og er det trøkk på disse. Eller er det noen andre Tandberg høyttallere som passer.
     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Et lite bidrag til Tandbergs venner: mitt første møte med Tandberg er en noe forkommen Huldra 10 med behov for litt kjærlighet. Mesteparten av skalapærene er nå byttet og potmeterene er renset med elektrorens. AM søkeren trenger noe mer ... brutalitet [emoji16].

    Men, den spiller aldeles nydelig! For øyeblikket sammen med et par System 20 på lån. Kommer om litt et par TL 2520.

    Uansett. Herlig å kunne vekke til liv en liten bit av norsk hifi-historie.

     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Nydelig receiver og nydelige høyttalere. Mulig jeg er noe nostalgisk, men synes dette design-språket går det meste nåtidige en høy gang.
    Ja, min mor hadde Huldra 10 i mange år, tenker på å kjøpe en igjen nå :rolleyes:

    EDIT: Det var gjennom Huldra 10 og Tandberg høyttalere jeg lærte gleden ved god musikk :)
     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Nydelig receiver og nydelige høyttalere. Mulig jeg er noe nostalgisk, men synes dette design-språket går det meste nåtidige en høy gang.
    Snubla over dette eksemplaret på Finn til småpenger. Den hadde mest sannsynlig stått noen år, og knappene var stort sett ubrukelige. Noen bokser elektrorens senere, og en god neve med lyspærer, var denne funksjonell igjen :)

    Og ja, jeg er enig. De gamle Tandberg-radioene har noe spesielt ved seg... Ikke minst den herlige lukten av gammel elektronikk ;).
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Forresten noen som har noen tips til hvordan jeg skal få denne knappen (av/på-knappen) til å virke som den skal (på en Huldra 10)? Den er for øyeblikket i posisjon «alltid-på», men når jeg trykker på den skjer det ikke stort. Får trykket den inn et par millimeter, men den spretter ikke til «av»-posisjon. Har kjørt på med elektrorens uten mye hell. Forslag noen?

     

    Kim-a_84

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    8
    Tandberg tcd320 l

    Noen her som har tandberg tcd 320L ? Skal vist være veldig skjelden sies det bare laget 15-20 exemplarer
     

    murre906

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2009
    Innlegg
    512
    Antall liker
    12
    Platespiller til Tandberg Tia 3012

    Hvilken platespiller passer best til Tandberg Tia 3012 forsterker. Har null peiling på det. Hvilken tilleggsutstyr må en ha og hvordan koble det. Gjerne noe vigilante spiller. Og ikke spillere som koste flesk.
     

    Vedlegg

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Tandberg trepaneler — Finnes det en oversikt over modeller hvor panelene kan kryssbyttes, evt med mindre modifikasjoner?

    Er tilbake og skal nyte Tandberg igjen når jeg får min nyervervede H10/System 20 opp å gå. Startet mitt første komponentanlegg med kliss ny TR-2030 i sin tid, — siden oppgradert til 3002/3006 kombo før andre interesser og merkenavn fikk prioriteringer.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Min gamle SS11 som jeg kjøpte for ca. 50 år siden har dukket opp igjen. Med innvendig og utvendig rens + møbelolje ser den nesten ny ut. Men dreieknappene sliter jeg med å få rene og pene igjen, se bilder. Siden som har vendt opp ser ikke bra ut, men siden som har vendt ned er ganske OK. Har prøvd med varmt vann og såpe + isopropanol uten at det ble så mye bedre.
    Noen som har tips til rengjøring av disse?

    IMG_2771.jpg
    IMG_2772.jpg
    IMG_2773.jpg
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    727
    Sted
    Bodø
    Har ikke gjort dette med så mange knapper,
    men her er det som funket for meg for å få knappene fra dette:
    1599579671165.png


    Til dette:
    1599579703740.png


    Brukte da denne teknikken:
    1599579757137.png


    En aksling fra et defekt potmeter for å holde knappen rett,
    montert i en drill som kan gå på relativt lavt turtall.
    Polerer de forsiktig med et slikt "Slipenylonark" fra Biltema.
     
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Jeg fant ikke noe egnet aksling da jeg rota rundt så jeg endte med å feste pussekluten i chucken. Trolig ikke nyttig på den type knapper du har.

    Men først badet jeg dem 10 minutter i bakepulver og edik før jeg pusset dem med tannkost. Ikke la dem ligge lenger da man lett kan få etsemerker i aluminiumen.

    h10_polish_knob_endcap.jpg
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    727
    Sted
    Bodø
    Ble jo som ny de knappene også (y)
    Jeg bruker å løse opp en oppvaskmaskintabelett i en liten kasserolle med ca. 1/2L varmt vann,
    nesten på kokepunktet, og la disse knappene ligge der noen minutter.
    Da blir de skinnede rene på sidene.
    Frontene må slipes etterpå for de blir gjerne noe misfarget i prosessen.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke prøvd metodene dere har beskrevet så langt, men brukte sølvpuss på dem i går. Det hjalp godt, men et stykke unna resultatet på bildet til geirendre.
     

    Ping50

    Fersking
    Ble medlem
    11.10.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Stavanger
    Jeg har kjøpt en 6000X som et høstprosjekt. Et av problemene er at når betjeningsspaken står i stilling avspilling stopper pressvalsen ca 1mm fra capstanakselen. Har noen et forslag til løsning?

    Vis vedlegget 667799
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    727
    Sted
    Bodø
    Knappen lengst til høyre merket "Start" "Stopp" , prøv å trykk den ned.
    Om soleniodet virker, så bør det klikke inn da og slippe pressvalsen inn mot kapstan akselen.
    Dette er altså en slags "Pause" funksjon eller hurtigstart om du vil.

    Normal bruk er at knappen står oppe,
    man setter spaken i Play,
    og så trykker ned "Start"-"Stopp" knappen for å starte spilling.
    Da slipper man at båndet starter å spille sakte for så og øke opp til rett hastighet etterhvert som motoren kommer opp til rett hastighet.
     

    Ping50

    Fersking
    Ble medlem
    11.10.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Stavanger
    Takk for god forklaring. Satte på strømmen og alt virket som beskrevet. Jeg skal lese bruksanvisningen nøyere før jeg legger ut nye spørsmål:):)
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    727
    Sted
    Bodø
    Ser grei ut den, X2 kondensator med nok høy spenning.
    Kapasitansen er ikke så nøye, denne skal jo bare filtrere bort enkel nettstøy.
    Greit å holde seg til samme verdi som originalen.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Litt spesielt at nettopp slike kondensatorer ble diskutert i denne tråden for bare noen dager siden,
    og noen da var litt tvilende til om det faktisk var noen grunn til å bytte de :)
    Se der ja! Myste litt på den Rifa-madness videoen. Tydelig et «problem» med disse kondisene etter et par tiårs bruk...
     

    kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    102
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    TR-200

    Vis vedlegget 495772

    TR-200 er en liten luring som låter veldig bra.Har skiftet kondiser i Power men den trenger en overhaling.Syntes ac koplede forsterkere spiller bedre enn dc koplede faktisk.
    Har overhalet en TR200 selv. Etter bytte av alle elektrolyttkondensatorer gikk forforsterkeren i selvsving. Måtte koble noen små kondensatorer, 33nF i parallell med den lokale strømforsyningskondensatoren. Jeg har også modifisert utgangstrinnet litt slik at det er mer lineært enn orginalt før motkobling, samt byttet gamle småsignaltransistorer med nye bc550c, bc560c, bc556b. Elekrolytter i signalveien er byttet ut med bipolare og film kondensaterer der det lot seg gjøre. Har også integrert inn Bluetooth mottaker, men kvaliteten på den er sånn passe. Har en annen type i bestilling, så den blir kanskje byttet ut. Dette er en fin liten receiver. :)

    2020-08-23-0293.jpg
    2020-08-11-0292.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn