Tandbergs Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kkj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    94
    Sted
    Arendal
    Så til min modifikasjon ut utgangstrinnet på TR200 som beskrevet over.
    Problemet med utgangstrinnet er at det er kvasikomplementeært, og at standardoppsett gir veldig stor ulinearitet i overgangsområdet (les høy krossoverforvrengning). Det er den nedre delen som er problemet fordi R643 (1) på 12 ohm gir alt for stor "internforsterkning" i forhold til den øvre delen. Denne bør endres til 68 ohm for at øvre og nedre del (pos and neg signal) skal få likere overføringkurver og dermed mindre overgangsforvrengning.
    image_2020-12-03_175438.png

    Under ses lineariteten på orginalt utgangssteg (merk at + er til venstre). En kan se at den negative delen har mer "forsterkning" rundt 0 volt, og det er ganske store utslag før motkobling.
    image_2020-12-03_180149.png


    Under ses lineariteten på utgangssteget ved 68ohm (1) i stedet for 12ohm.
    image_2020-12-03_180514.png


    En annen ting som jeg også gjorde var å motkoble VAS steget lokalt (2) med en motstand på 470kohm parellelt med kondensatoren (2). Dette gir et mer lineært VAS steg før global motkobling, og det minsker impendansen som utgangstrinnet ser og dermed øker lineariteten til utgangssteget enda mer enn vist over.
    VAS steget har i utgangspunktet for liten strøm slik at det har for stor utgangsimpendans i forhold til utgangssteget. Det kan en fikse ved å redusere motstandene (3), men dette har jeg ikke gjort fordi en da må bytte til kraftigere transistor i VAS steget. Etter endringene over så må tomgangsstrømmen justeres fordi det kreves litt mer spenning over basis på drivere for samme tomgangsstrøm som orginalt.
    Litt forklaring til kurvene trengs kanskje. Kurvene viser linearitet til utgangssteget alene med 8 ohm lastmotstand. Ved 4 ohm last vil det se mye verre ut. "Input R" er lineariteten til inputsignalet til utgangssteget når det er drevet av et perfekt VAS-steg (transistortrinnet før driversteg) med VAS-utgangsmotstand som typisk vil være rundt 20 kohm i TR200 med gitte motstander (3). Fordi utgangssteget er ulineært, så blir lasten på VAS steget ulineær og dermed også inngangssignalet til driverene ulineært. "Output R" er utgangssignalet. Begge kurven bør helst være helt vannrette. Forskjellen mellom inn og ut bør være lik over hele området. Men i en klasse-B forsterker som her så vil det aldri være tilfelle.
     
    Sist redigert:

    kkj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    94
    Sted
    Arendal
    Så noen tall på harmonisk forvrengning for TR200 effektforsterkardel (8ohm, 1kHz).
    Umodifisert som vist i innlegg over:
    image_2020-12-27_210853.png

    Modifisert som vist i innlegg over:
    image_2020-12-27_210815.png

    Som ein ser så er forvrengninga redusert ein god del ved låge signalnivå.
     

    kkj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    94
    Sted
    Arendal
    Har simulert litt mer på TR200 og kommet opp med en modifisering som gir enda mer lineært utgangssteg. Denne har jeg ikke testet, og modifikasjonene innbærer å fjerne noen komponenter og sette inn flere. Diode D609 og motstand R625 før nedre driver fjernes, diodekoblingene skal kobles sammen.
    Motstand R643 (12ohm) erstattes av motstand på 220ohm i parallell med diode 1N1007 + motstand på 82ohm i serie. Tomgangstrømmen skal ideelt være 45-50mA. Under sees lineariteten på det modifiserte utgangssteget. Harmonisk forvrengning blir ytterligenere redusert og det er primeært andre og tredje harmoniske som dominerer, 5 harmoniske og over ligger typisk under 0,002%.


    image_2021-02-20_120956.png
     
    Sist redigert:

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Interessante observasjoner og modifikasjoner du kommer med her.
    Nøyaktig samme utgangstrinn ble for øvrig brukt i Sølvsuper 12,
    kun med en liten modifikasjon:
    Utgangstrinn.png

    Innføringen av en 10ohms motstand (R 827 / 828) for å "Skille strømmene i utgangstrinnet fra pre (VAS) trinnet".
     
    • Liker
    Reaksjoner: kkj

    kkj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    94
    Sted
    Arendal
    Tenker at jeg skal prøve modifikasjonen snart, siden jeg skal bytte ut bluetooth mottakeren som jeg har integrert in min TR200. Tror ikke at modifikasjonen vil medføre ustabilitet siden den "bare" redusererer forsterkning i nedre del slik at denne passer bedre sammen med øvre del. Men ser at tidligere innlegg her rangerer orginal TR200 høyt på lydkvalitet. Kanskje er det forvrengingen i orginalen som er ørevennlig og at modifikasjonen vil ta vekk litt av dette...?
    Under ses kretssjema som jeg har brukt til simuleringene (er ikke like deler som i orginal for de fantes ikke i biblioteket, men det viser prinsippet)
    image_2021-02-20_183240.png
     

    kkj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    94
    Sted
    Arendal
    Interessante observasjoner og modifikasjoner du kommer med her.
    Nøyaktig samme utgangstrinn ble for øvrig brukt i Sølvsuper 12,
    kun med en liten modifikasjon:
    Vis vedlegget 698914
    Innføringen av en 10ohms motstand (R 827 / 828) for å "Skille strømmene i utgangstrinnet fra pre (VAS) trinnet".
    Jeg har simulert med og uten 10 ohm, og 10 ohm øker forvrengningen litt. Grunnen til det er at R828 på 10 ohm gir lokal motkobling til VAS transistor Q804, noe som er bra, men samtidig så reduserer det forsterkningen i VAS steget og totalt i forsterkeren før motkobling, og det blir mindre motkobling til å redusere forvrengingen i utgangssteget. Det er ingen dramatisk økning, ca 10% økning. Jeg tipper at R828 er lagt inn for å gjøre forsterkeren mer stabil (hindre selvsving).
     

    eirike

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    95
    Antall liker
    80
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Jeg prøvde for en del år siden å åpne min Troll-forsterker. Uten hell. Google-søk ga ikke svar på hvordan man åpner denne boksen.
    I dag klarte jeg endelig å åpne den, og tenkte kanskje andre har interesse av å se innmaten. Og vite hvordan man ikke skal gjøre det:oops: Tenkte først at volumkontrollen og inngangs-velgeren måtte løsnes, det må de ikke...
    Min løsning var:
    • skru ut skruene på frontplaten
    • skru ut skruene på bakplaten inkl. 3 skruer for inngangene
    • skru ut plastmutteren for gjennomføring for strømledningen
    • løsne frontplate og bakplate litt
    • løsne topplokket. Stripen på sidene er sammenføyingen av topp- og bunn. Topplokket lar seg løfte av med litt lirking og bittelitt kraft.
    • plasser bakplaten øverst (se bilde) og skyv hele sulamitten ut. Innmaten er plassert på en plate som ligger i et spor i sideveggene og er ikke fastskrudd. Kjøleplatene transistorene er montert på kan presses litt sammen(er fjærbelastet for kontakt med sidevegene), for å enklere skyve ut innmaten.
    • voila

    IMG_20210307_112546.jpg


    IMG_20210307_114108.jpg


    IMG_20210307_114745.jpg


    IMG_20210307_114945.jpg


    IMG_20210307_114346.jpg

    Dette skjer om du prøver (og til slutt klarer) å lirke og dra av volumkontrollen. Heldigvis ikke større skade enn at det lot seg skru sammen igjen:)
    Har flere detaljbilder om noen skulle trenge.
     

    Vedlegg

    kkj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    94
    Sted
    Arendal
    Tenker at jeg skal prøve modifikasjonen snart, siden jeg skal bytte ut bluetooth mottakeren som jeg har integrert in min TR200. Tror ikke at modifikasjonen vil medføre ustabilitet siden den "bare" redusererer forsterkning i nedre del slik at denne passer bedre sammen med øvre del. Men ser at tidligere innlegg her rangerer orginal TR200 høyt på lydkvalitet. Kanskje er det forvrengingen i orginalen som er ørevennlig og at modifikasjonen vil ta vekk litt av dette...?
    Under ses kretssjema som jeg har brukt til simuleringene (er ikke like deler som i orginal for de fantes ikke i biblioteket, men det viser prinsippet) Vis vedlegget 699008
    Da er denne modifikasjonen utført og testet. Den fungerer fint, men jeg kan ikke si at jeg hører noen forskjell den korte tiden jeg har testet.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vokste opp i et Tandberghjem på 50- og 60-tallet. Både min far og storebror var Tandbergfriker. Med Huldraer, spolebåndopptakere, høyttalere, og etter hvert TVer. Jeg husker at min storebror spilte en låt med Jim Reeves på spolebåndopptakeren sin tidlig på 60-tallet. I stereo(!). Opplevelsen ble skjellsettende. Så det var ganske naturlig for meg å søke jobb i Tandberg Radiofabrikk da jeg kom til Oslo, og jeg jobba der i siste halvdel av 70-tallet. I det som på den tid het EDB-avdelingen.

    Vi ansatte kunne velge fra øverste hylle, til behagelige ansattpriser. Alt du ser på bildet kjøpte jeg i siste halvdel av 70-tallet. Også racket, som egentlig er en IKEA-hylle. Bortsett fra pickupen, som er helt ny. Mitt første "ordentlige" stereoanlegg! Kassettspilleren er TCD 440 A. Receiveren er TR 2075 MkII, og platespilleren er Thorens TD 160 B. Dette settet spiller like strålende den dag i dag, som for 43 år siden! Jeg kommer nok aldri til å kvitte meg med det.

    Tandberg_1978_002.JPG
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    Har du gamle Tandberg høyttalere også?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Tandberg Studio monitor står seg godt ennå, men trenger mere enn 2075/2080 for å blomstre....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg blir i så ubeskrivelig godt humør hver gang noe minner meg på Tandberg Studio monitor (vær snill ikke spør hvorfor).
    Noen på Østlandet et sted, som en gang i livet kunne tatt i mot et kort men tårevått besøk fra en som nesten burde hatt besøk av noen med lange hvite frakker, hva begeistring for disse høyttalerne angår?
    Hadde det stått Kjell Inge Røkke på postkassa min hadde Tanberg vært i gang i igjen, om så alt skulle vært produsert bare for lager :cool:
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Har StudioMonitorer (system 80) på en TR2075. Men, system 15 (spile høyttalere) på en TR1055. Neimen ikke helt sikker på at førstnevnte er "best". Mulig jeg må ta en liten shoot out i morgen. Rommene er dog forskjellig, og det står 440A på førstnevnte og 420 på sistnevnte.
    Mvh
    JMK
     

    Ping50

    Fersking
    Ble medlem
    11.10.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Stavanger
    Jeg har fått tak i en Tandberg 1600X som har stått lenge uten tilsyn. Det har ført til at frontplaten har blitt angrepet av "rust" som er umulig å fjerne uten at fargen og teksten også forsvinner.

    Takk for alle forslag om hva som kan gjøres.
     

    kkj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    94
    Sted
    Arendal
    Den kan jo byggast om til bluetooth høgtalar? Kanskje litt stor. Korleis er høgtalarkasse laga? Er den "open" på bakside?
    Dette er røyrkonstruksjon, så det er kanskje ikkje så mange som kan skru på denne.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Den kan jo byggast om til bluetooth høgtalar? Kanskje litt stor. Korleis er høgtalarkasse laga? Er den "open" på bakside?
    Dette er røyrkonstruksjon, så det er kanskje ikkje så mange som kan skru på denne.
    Baksiden
    IMG_20210714_202423 (1).jpg
     

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    147
    Sted
    Norge
    Hei, er det noen som har byttet komponenter i delefilter på Studio Monitor ?
    20210826_144822.jpg
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    193
    Antall liker
    47
    Noen som har skiftet lyspærer i tcd330 taster for spoling og stopp ?
    Hvilken type pærer og letteste demontering ?
    Søkt rundt i forumene, og sett på servicemanualer.
    Ingen detaljer funnet.
    Skulle gjerne hatt et tips her.
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    193
    Antall liker
    47
    Takker for info. "geirendre"
    Ja, de ligner veldig
    Jeg tok sjansen på å bestille.
     

    thomnil

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Ja da var jeg ny her på forumet og med mange spørsmål.

    Har akkurat anskaffet meg en TR-1000, hvor jeg ser i brukermanualen at det henvises til at forsterkeren først får fullt utbytte ved to sett høyttalere for hele frekvensområdet , hvorpå Tandberg viser til TL2510 og TL5010 for full utnyttelse. Jeg har fra før høyttaleren TL 1520 og Huldra 10.

    Er det noen her som har erfaring med to sett høyttalere og/eller gjerne den nevnte kombinasjonen på Tandberg generelt og på TR-1000?

    I brukermanualen viser en til A for hovedhøyttalere og B for satellitt-høyttaler, vil det si at forsterkeren ser for seg en høyttaler med ca samme nivå som TL 5010 i utgang A og TL2510 i utgang B?

    Er det slik at TR-1000 også kan kjøre TL 2520 og TL 5020 samtidig for noenlunde samme påvirkning på forsterker?

    Teknisk spørsmål. dessverre fungerer bare ene kanalen ved bruk av platespiller. Den funker helt fint på min Huldra 10, og jeg har nå testet frem og tilbake slik at det må være platespillerdelen på TR-1000 som har feil i en kanal. noen som har vært borti det problemet?

    Voltmeteret viser ikke effekten på høyttalerne når en drar ut kanalvelgeren A, B.. noen som har erfaring med det?

    Ja mange spørsmål, håper på gode svar og henvisninger :)
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    dessverre fungerer bare ene kanalen ved bruk av platespiller.
    Uansett om du kobler til via RCA kontaktene eller DIN kontakten, og har du lyd i begge kanaler fra radiodelen?
    Sjekk loddinger og kondensatorer på "Input board", du kommer til det med å ta av bunnplaten.
    Sjekk og rens Phono-knappen (selvfølgelig ta alle knappene når du først holder på...).
    Den ene av de 3 justeringene på undersiden av radioen er for Phono nivå. Sjekk den også. Lite sansynlig men...

    Voltmeteret viser ikke effekten
    Virker instrumentet når du bruker radiodelen da?
    Det skal jo da vise signalstyrken.
    Ofte er disse instrumentene defekte, og noen ganger er det selve nåla som har løsnet.
    Det går å få tak i nye intrument å bytte i såfall.
    Virker instrumentet, så er det en justering på Power supply kortet som kontrollerer hvor mye utslag instrumentet skal gi. R613
    Normalt så må man ha ganske mye "guffe" på for å se noen bevegelse i instrumentet.
    Det oppfører seg ikke som et VU-meter på en japansk boomboks for å si det slik.
     

    thomnil

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Uansett om du kobler til via RCA kontaktene eller DIN kontakten, og har du lyd i begge kanaler fra radiodelen?
    Takk for gode innspill @geirendre - ja uansett, og ja, er flott lyd i begge kanaler når jeg spiller både radio og via tape (abrahamsen v6 dac, pc usb)

    Skal se nærmere på de andre punktene i kveld :)
     

    thomnil

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Skal diskanten i TL1520 være særs hard og metallisk? Nå har det seg slik at kun den ene høyttaleren av paret har fungerende diskant, og det blir "bedre" lyd å bare spille fra høyttaler uten lyd i diskanten. jeg ser for øvrig at dette ikke er den originale diskanten, men den ser ut som lydshop.no sin alternative diskant til høyttaleren se http://www.lydshop.no/shop/product/hoyttaler-5cm-4-ohm?tm=&sm=tandberg/hoyttalere/tl1520. Det kan vel hende at deres alternative diskant egentlig er av god kvalitet? Evt. noen som har tips til bedre diskanter?

    Jeg har tenkt at lyden kanskje har sammenheng med forsterkerne, for både Huldra 10 og TR-1000 gir samme harde diskant. Må vel trolig prøve med andre høyttalere for å få svaret men kanskje noen vet sånn jevnt over?
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    772
    Antall liker
    909
    Noen her som bladde opp hele 30 000kr for å erverve seg et OK eksemplar av en TPA 3016A?
    Jeg var med, men gav meg før det bikka helt for å si det sånn!

    Etter å ha hentet hjem en del norske forsterkere i utlandet siste året så får jeg hente hjem en 3016 til en billigere penge enn dette… Får vente til piggdekkene er av bilen klar for autobahn, og at omikrånn har roet seg.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Noen her som bladde opp hele 30 000kr for å erverve seg et OK eksemplar av en TPA 3016A?
    Jeg var med, men gav meg før det bikka helt for å si det sånn!

    Etter å ha hentet hjem en del norske forsterkere i utlandet siste året så får jeg hente hjem en 3016 til en billigere penge enn dette… Får vente til piggdekkene er av bilen klar for autobahn, og at omikrånn har roet seg.
    Hadde akkurat en chat med selger om denne ja, så det stemmer, NOK 30.000 for en TPA3016A, er det mere enn nypris? :unsure:
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Hadde akkurat en chat med selger om denne ja, så det stemmer, NOK 30.000 for en TPA3016A, er det mere enn nypris? :unsure:
    Kostet 23490 kr da den var i salg. Gikk en på eBay for noen år siden som kostet nesten 30000 den også. Samtidig gikk det en TCA 3004 som ikke funket noe særlig for nesten 23000. :)
     

    kkj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    94
    Sted
    Arendal
    Jeg har simulert med og uten 10 ohm, og 10 ohm øker forvrengningen litt. Grunnen til det er at R828 på 10 ohm gir lokal motkobling til VAS transistor Q804, noe som er bra, men samtidig så reduserer det forsterkningen i VAS steget og totalt i forsterkeren før motkobling, og det blir mindre motkobling til å redusere forvrengingen i utgangssteget. Det er ingen dramatisk økning, ca 10% økning. Jeg tipper at R828 er lagt inn for å gjøre forsterkeren mer stabil (hindre selvsving).
    Denne motstanden på 10 ohm er der for å redusere støy/brum på grunn av jordløkker (som er omtrent umulig å unngå i en stereoforsterker). Disse jordløkkene er både internt og eksternt inkludert kabel til og forrige apparat. Jeg har hatt akkurat samme problem med forsterkere jeg selv har laget. De er helt stille uten noe koblet på inngangen, og med en kanal tilkoblet, men så blir det støy/brum når en kobler inn kablene til begge kanaler pga ekstern jordsløyfe. Motstanden kobles inn mellom signaljord og effektjord og dermed får en redusert sløyfeindusert strøm/signal. Dersom jord i sløyfe har motstand på feks 1ohm så vil en 10ohm motstand dempe jordsløyfeindusert støy/brum med 20dB, som jo er mye.
     

    thomnil

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Hei noen som vet om musikken bør låte bedre via headphones på tr-1040p enn på mobiltelefon?

    (musikkilde via mobil til forsterker. tidal hifi, streamet til chromecast audio via mini toslink, dac og til forsterker og ut på hodetelefoner.

    Mobil galaxy s10e,tidal hifi, hodetelefoner rett i jack på mobil.

    Synes musikken høres vesentlig bedre ut direkte fra telefonen. Feks er bass meget grøtete og diskant kvassere via forsterker, sammenlignet med direkte fra mobilen, som i tillegg gir opplevelse av rom på enkelte sanger.

    Skulle nå anta at musikken ble bedre via headphones på forsterker? Men TR-1040p er kanskje ikke bedre på lyden enn en mobiltelefon? Kanskje forsterker har feil?
    Har forøvrig nylig hatt forsterker inne på full service.

    Gode ideer og innspill mottas.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Thomnil: Se på signalveien, så finner du grunnen. Dessuten er den Tandisen gammel..Hva du får ut her, avhenger av dens alder, samt hvordan DAC/ kilde er er og hvor du henter ut hodetelefonsignalet fra.

    Vanlig forsterker - som Denon PMA eller NAD- ville du ha satt opp med greie RCAer, sant? Kilder som et CD-drev ville blitt kobla til dac med en god digitalkabel, for så å gå derfra til forsterkers inngangsdel. Da kan du koble på headset i utgangen på forsterkerens frontpanel. Tandisen din bruker i tillegg en bråte undermåls overganger som forringer lyden. Og den interne signalveien der er så mye lenger at det blir som å gå fra nærbutikken i Bodø og opp til Nerstranda i Tromsø for å hente middag. Dessuten er det også et spørsmål om hvilke hodetelefoner du bruker, og kvaliteten på utgangen deres. Finn deg heller en god, separat, bærbar USB-dac/hodetelefonforsterker, koble den til telefonen, og oppdag hvor mye DET har å si.. Noen av Dalis headsets har sågar innebygd DAC😊 Men de krever sin forsterker..Reiseanlegget her består for tida av Meridian Explorer Mk1 dac, iPad og Focal Listen headset…
    www.hifiklubben.no

    …kan ta deg videre..
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kjøpte en Tandberg hjørnehøyttaler på finn, men ble dessverre lurt.
    Elementet som skulle være 165 BK fulltoneelement var byttet ut med et billig Philips element med ødelagt skumkant.
    Tandberg philispelemeent.jpg
    Bilde av innmat i Tandberg Hjørnehøyttaler:
    Tandberg hjørne innmat.jpg
    Front:
    Tandberg hjørnehøyttaler front.jpg
    Monterte et 165 element som jeg hadde liggende
    Tandberg hjørnehøyttaler ii.jpg
    Tidsriktige skruer
    Tandberg hjørnehøyttaler.jpg
    Slik ser de ut. Litt pussing og ny lakk så er de klare for nye 50 år ( :
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn