Tandbergs Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    494
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Og velkommen i Tandberg - klanen Ragnar S

    Du finner alt av Tandberg-skjema på nevnte sider.
     

    Ragnar S

    Fersking
    Ble medlem
    18.12.2017
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Det gikk greit med omloddinga. Gjorde dette først i dag så nå sitter jeg å nyter musikk fra en gammel god traver på over 38 år. Må kjøpe kontaktrens da det skurrer noe i volum og balanse ved justering.
    Takk for henvendelse.
    Oppe og går.jpg
     
    Sist redigert:

    Kitchener

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.01.2015
    Innlegg
    55
    Antall liker
    6
    Sted
    Troms
    Hei!

    Har en Sølvsuper 11 og en Huldra 10 jeg har lyst til å restaurere litt.
    Må kretskortene ut før en kan bytte ut komponentene eller er det mulig å lodde til og fra med kortet i kassen?

    Er det noe hokus pokus å restaurere disse?
    Jeg har litt erfaring med lodding fra å ha bygget et par tastaturer og så har jeg en hjemmebygget hodetelefonforsterker (Crack) som jeg konstant "oppgraderer", så jeg er ikke helt grønn.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er endelig jeg også en fullverdig Tandberg-venn, selv om min 3034 ikke er satt sammen i Oslo som dens familiemedlemmer 3014 og 440 A.

    tandberg 3034 krypten web.jpg
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er på leting etter en grei fullfunksjons forforsterker og da har man jo Tandbergs 3000 serie som selges jevnlig på Finn. Er det noen som er bedre enn andre og hvilke bør man eventuelt unngå? Søker en varm, homogen lyd. Den skal brukes på platespiller/CD-spiller og trekke en moderne effektforsterker (Modwright kwa-150). Er det ting her som gjør at det blir helt feil å se etter en TCA-3008 f.eks? Dette begynner jo å bli gamle apparater nå, er det feil og mangler som man må være obs på og er det mulig å få tatt service på slikt ennå?

    Takker for svar:)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset! Hva slags klang er det i denne?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er på leting etter en grei fullfunksjons forforsterker og da har man jo Tandbergs 3000 serie som selges jevnlig på Finn. Er det noen som er bedre enn andre og hvilke bør man eventuelt unngå? Søker en varm, homogen lyd. Den skal brukes på platespiller/CD-spiller og trekke en moderne effektforsterker (Modwright kwa-150). Er det ting her som gjør at det blir helt feil å se etter en TCA-3008 f.eks? Dette begynner jo å bli gamle apparater nå, er det feil og mangler som man må være obs på og er det mulig å få tatt service på slikt ennå?

    Takker for svar:)
    Tok en kaffe med Teletor her om dagen og Tandberg er kurant vare hos han, til info.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Fine saker, det lover jo godt i tilfelle servicebehov. Det er vel fort noe skraping i potmeter og slappe kondiser ute og går. Det blir litt ventepølse dette, fort få anlegget opp og gå så det blir litt musikk igjen. Har lånt bort preampen (en rørbasert Luxman, den brummer her) og må ha noe rimelig og bra imens jeg funderer på veien videre. Kanskje blir det også bedre enn jeg tror? Høyttalere er Sonus faber Cremona. Liker å ha tonekontroller av god kvalitet tilgjengelig, og det er det jo ikke alle forforsterkere som har. Så vi får se hva som dukker opp framover.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Se etter en 3018.Suveren preamp med god riaa.
    Enig i denne anbefalingen. Har hatt den selv, riktignok begynner det å bli noen år siden, men husker den som en veldig god forforsterker med en glimrende riaa. Brukte den både på Tandberg 3006A og senere Doxa 70 Signature. Ble beskrevet som svært nøytral med en spesielt god riaa.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    TCA 3018A er veien å gå. Meget bra preamp med meget godt RIAA trinn. Ikke så lett å få tak i lenger pga at det er få på brukten om dagen. Får du tak i en, så send den på service for å sjekke ut tørrloddinger og annet fanteri som kan dukke opp etter en del års drift. Brukt meget bra komponenter i denne preampen også :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hver gang man flytter lover man å kvitte seg med litt mer - fruen er lovet at jeg skal selge min store blytunge eske som alltid bare står i veien på hjemmekontoret - en 9000X med palisander sider. Jeg kjøpte den av ei enke av en sjøkaptein, som i følge henne ikke ble benyttet særlig da han spilte lite musikk de få gangene han var hjemme. Jeg vet ikke i hvilken stand den er i, men ingen grunn til at den hyggelige gamle damen forsøkte å lyve for meg.

    Disse båndspillerne, syntes det er vanskelig å sette en pris på de i forhold til forsterkerne, hva kan jeg ta for en maskin som dette?
    Takknemlig for en indikasjon på salgssum, ønsker verken å ta for mye for den samtiig som den heller ikke blir gitt bort.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er på leting etter en grei fullfunksjons forforsterker og da har man jo Tandbergs 3000 serie som selges jevnlig på Finn. Er det noen som er bedre enn andre og hvilke bør man eventuelt unngå? Søker en varm, homogen lyd. Den skal brukes på platespiller/CD-spiller og trekke en moderne effektforsterker (Modwright kwa-150). Er det ting her som gjør at det blir helt feil å se etter en TCA-3008 f.eks? Dette begynner jo å bli gamle apparater nå, er det feil og mangler som man må være obs på og er det mulig å få tatt service på slikt ennå?

    Takker for svar:)
    Tok en kaffe med Teletor her om dagen og Tandberg er kurant vare hos han, til info.
    Har du kontaktinfo til Teletor? Kan vel ta en prat med han og høre litt, tenker jeg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er på leting etter en grei fullfunksjons forforsterker og da har man jo Tandbergs 3000 serie som selges jevnlig på Finn. Er det noen som er bedre enn andre og hvilke bør man eventuelt unngå? Søker en varm, homogen lyd. Den skal brukes på platespiller/CD-spiller og trekke en moderne effektforsterker (Modwright kwa-150). Er det ting her som gjør at det blir helt feil å se etter en TCA-3008 f.eks? Dette begynner jo å bli gamle apparater nå, er det feil og mangler som man må være obs på og er det mulig å få tatt service på slikt ennå?

    Takker for svar:)
    Tok en kaffe med Teletor her om dagen og Tandberg er kurant vare hos han, til info.
    Har du kontaktinfo til Teletor? Kan vel ta en prat med han og høre litt, tenker jeg.
    Teletor
    Åkerøveien 12
    0586 OSLO

    TLF: 22223210
    Epost: tmodalen@online.no
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er endelig jeg også en fullverdig Tandberg-venn, selv om min 3034 ikke er satt sammen i Oslo som dens familiemedlemmer 3014 og 440 A.

    Vis vedlegget 492852

    Jøss, har jeg aldri sett, eller lagt merke til så jeg husker den. Er denne maskinen deres største - hvor er dennne produsert?
    Dette er den siste budsjettmodellen de lanserte, etter den kom bare diverse pro-versjoner av 3014. Det er en tohoder som er satt sammen av Pioneer i Malaysia, og ikke sååå grom som den ser ut. Men den kostet hele 5000 kroner i 1981, så noen billigmaskin var det ikke.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Som kontrast till 3034 kan jag visa en bild på min mycket fina och helt fungerande TCD 300.
    Under 70-talet skedde en fantastisk utveckling av kassettdäcken, eller hur?

    B3ADBD1A-0DBC-4F0A-982C-28D96DB225B3.jpg
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    H8 med superdiskanter.

    H8 har trespiler og dette er et problem for diskanten særlig.Har bestilt Focal TIS 1,5 som jeg har tenkt å bruke som superdiskanter.Altså sette på toppen av kabinettet.De spiller fra 6000hz og oppover.
    Huldra 8 079.JPG
    focal.png
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Har lyst å bygge opp et lite anlegg for å spille LP plater. Hvilken pickup passer til feks Huldra 10 eller Sølvsuper 11? Hva bør utgangssignalet være. Og ikke minst hvilke av Tandberg sine egne høyttalere vil ekspertene anbefale?
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Har bestilt en oppgradering når det gjelder hodetelefoner.Bare Budget ting.Har brukbare Audiotechnica ATH-M20X fra før.Mens jeg venter har jeg Argon H1 og TR-1010 som kilde.Hodetelefonutgangen på 1010 spiller så mye bedre enn H1 til Argon.virkelig en opptur!
     

    murre906

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2009
    Innlegg
    512
    Antall liker
    12
    Hvilke små vintage Høyttalere anbefales til Tandberg 3012. Kom med tips.
     

    Vedlegg

    kkj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    94
    Sted
    Arendal
    H8 har trespiler og dette er et problem for diskanten særlig.Har bestilt Focal TIS 1,5 som jeg har tenkt å bruke som superdiskanter.Altså sette på toppen av kabinettet.De spiller fra 6000hz og oppover. Vis vedlegget 495980 Vis vedlegget 495981
    Trespilene er ikkje noe problem for diskanten, dei er faktisk ein fordel fordi dei sørger for at diskanten blir spredt bedre. Dersom du synest det er for lite diskant, så er det fordi orginaldiskantene ruller av ganskje raskt over 10000Hz. Eg ville heller bytta ut den orginale diskanten med ein som passer for bakmontering. Men du må nok endra filter då fordi ny diskant har forskjellig frekvensgang, impedanse of følsomhet.
    Men dersom du vil montera ekstra diskant på toppen, så sørg for at dei bare spiller fra ca 10000-12000Hz og oppover.
    Eg har oppgradert filter på diverse gamle Tandberg konstruksjoner (HiFi system 10, 11 & 12), og min erfaring er at at med nytt filter som gir rettare frekvensgang enn orginalt så holder elementa mål (til i alle fall alt av normale lyttenivå).
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Fikk lyst til å legge ut noen bilder av Tandberg-utstyret mitt. Jeg var ansatt i EDB-avdelingen i Tandberg Radiofabrikker AS i 1978, og vi ansatte kunne plukke kremutstyr til under halv pris! Dette settet har vært i jevnlig bruk i over 40(!) år, og kan konkurrere med nesten hva som helst mht godlyd. Etter min mening. :)

    Tandberg TR 2075 Mk II:
    Tandberg_001.jpg


    Tandberg TCD 440 A:
    Tandberg_002.jpg


    Tandberg fjernkontroll:
    Tandberg_003.JPG


    Mvh Salty
     
    L

    la bamba

    Gjest
    Service av Tandberg

    Hei.
    Jeg ønsker å vite hvem som kan foreta en service på min 3080a her på Østlandet. Hvem er anerkjent og har kompetanse og saklige priser?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Teletor: Tor Modalen, holder til like ved gamle Aker sykehus.
     

    murre906

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2009
    Innlegg
    512
    Antall liker
    12
    Har tengt å få tak i meg tandberg stativhøyttalere ned trøkk hva skal jeg gå for. Har en 3012 forsterker
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Bør nok finne noe av en viss størrelse hvis du er ute etter trøkk. Ville heller valgt gulvhøyttalere enn stativ. De har jo stort sett samme fotavtrykket likevel på gulvet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fikk lyst til å legge ut noen bilder av Tandberg-utstyret mitt. Jeg var ansatt i EDB-avdelingen i Tandberg Radiofabrikker AS i 1978, og vi ansatte kunne plukke kremutstyr til under halv pris! Dette settet har vært i jevnlig bruk i over 40(!) år, og kan konkurrere med nesten hva som helst mht godlyd. Etter min mening. :)


    Mvh Salty
    Må bare fortelle deg, Salty Dog (opp Hagakjernveien, så over Konnerud og til Skoger, der jeg er i fra, ikke så langt fra deg) at jeg i sin tid fikk nøyaktig kr 760,- i konfirmasjonsgaver - på krona det samme som en TP41 kostet - konfirmasjonsgaven ble min start med Tandberg. Etter den gangs kroneverdi ville den kostet ca. 5.300 kroner i dag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn