Tandbergs Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er nok Tandberg venn.
    Har lånt en 2075 mk1 som jeg bruker
    sammen med Mc275.
    Da som forforsterker.
    2075 har fått nye lytter og kondensatorer.
    Har komplett pæresett som skal in i dag.
    Den gjør seg overhode ikke bort som integrert.
    Faktisk så er den særdeles bra.
    Har en bekjent med Tandberg studio monitor ht.
    Kjenner det frister litt å teste.
    Lasse :)

    IMG_1849.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Noen som vet om det er mulig å løsne frontbaffel eller spilene fra System 7 kasse?
    Eventuelt om det er praktisk mulig å frese ut nye hull fra baksiden uten at spilene skades?

    Har tilbud om å kjøpe et nydelig sett i palisander, men ønsker kun gjennbruke kassene og har ikke anledning å besiktige selv.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Linking til annonser er ikke tillatt jfr. Hifisentralens regel 6a.


    bjornh, moderator


     

    jrise

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2016
    Innlegg
    6
    Antall liker
    15
    Måtte bare lage ett innlegg her om de store drogene av noen høyttalere som har fulgt min familie opp gjennom generasjoner.
    Min mor jobbet i sin ungdom i stereo-forretning (mono-forretning??) omtrent i 1961, da hun traff min far, radioingeniøren.
    De gikk da til anskaffelse av ett par Tandberg-høyttalere (eller egentlig bare 1 først, ting var dyre på den tiden, den andre kjøpte de året etter)

    Første bilde jeg har kunnet finne av dem er fra 1962, da var de drevet av en Tandberg-radio og en Serie 6X spolebåndopptaker, via min fars egenbygde rørforsterker (kan skimtes under radioen)
    tandberg1.jpg


    Neste bilde er fra 1972, vi har flyttet ett par ganger, men høyttalerene er med, strategisk plassert i hjørnet (som nok er eneste mulighet med disse).
    Min mor i tidsriktig kort skjørt like under klenodiet. Fortsatt var det rørforsterken som dro lasset, og 6X var fortsatt i drift, og hadde fått selskap av en Phillips platespiller. Jeg husker ennå at de satte på bånd med tidstypisk amerikansk storbandjazz, og båndene virket å spille i timesvis! (Gjorde nok ikke det, hukommelse er en merkelig ting)

    tandberg2.jpg


    Siste bilde, tatt i fjor. Familien har flyttet ennå ett par ganger og blitt mer fragmentert, mange år siden jeg bodde i Nordnorge, men fortsatt henger de samme høyttalerene i hjørnene i min mors stue.
    De ble oppgradert på tidlig 90-tall med nye elementer (2x 6,5" Vifa og Vifa diskant mellom disse) og fikk i samme slengen nytt frontstoff, for å se litt mer tidsriktige ut.
    Litt synd med frontstoffet, men tror jammen det ligger på loftet, i så fall skal de "restaureres" tilbake til original-look når jeg skal oppover til sommeren, eller en gang jeg får god tid. Det er vel samtidig som 6X'en skal renoveres. Den er der ennå, men noen drivbelter er nok blitt forvandlet til smuler.
    Kanskje jeg skulle gå løs på min fars rørforsterker også? Nå var vel ikke han kjent for detaljert dokumentasjon av sine prosjekter, men det skulle forbause meg mye om ikke ett par nye rør og noen nye kondensatorer på riktig sted skulle gjøre susen.

    tandberg3.jpg


    Jeg lurer på om dette er/var en vanlig modell fra Tandberg? Kan ikke huske å ha sett dem andre steder enn hjemme hos oss.
    Uansett, de kommer nok ikke til å bli byttet ut, de matcher min mors interiør perfekt, og lyden er upåklagelig, der de nå er drevet av en Beomaster 8500 via en tilpasset Beolink fra slutten av 90-tallet. Bassen må dras ned litt, hjørnemonteringen gir jo en viss forsterkning i dette området. De er nærmest blitt en del av slekten :)
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    En kamerat av meg har en 3008 preamp som han er veldig glad i. Den ene kanalen på volumpotmeteret ser ut til å være ferdig. Utelukkende skrapelyd og ingen musikk gjennom kanalen. Rensing hadde ingen effekt. Det neste er da å skifte potet. Potet er et Alps 374863-50kΩAX2 som dessverre ikke er enkelt å få tak på - de finnes nok, men jeg har ikke lykkes å skaffe originalt. Er det noen som kan hjelpe meg med originalt NOS pot, et datablad på potet eller kan fortelle hvordan loudness tappingen er arrangert? Jeg kunne selvsagt loddet ut potet og målt selv, men prøver her først.

    Edit: aller helst ønsker han å skifte til motorisert løsning med fjernkontroll.
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Jeg er en Tandberg fan fra Sverige. Jeg har nå en TR200 og Huldra 10. Nå skal jeg fortelle dere en liten historie om min Huldra 10. Jeg har hatt den i mange år, da jeg kjøpte den fra en norsk familie i Sverige. Det fungerte ikke, en kanal var død. Det ble senere i reparasjon av sykler i ulike verksteder. Det fungerte en stund, og så var det støy i høyre kanal tilbake. Men til slutt var det en reparatør som fikk det til å fungere. Da jeg prøvde den hjemme hvor lyden er ikke bra! Den berømte Huldra 10, jeg så fram til å bruke, hørtes vanskelig og kaldt. Med så mye penger allerede lagt ut ville jeg ikke selge den, og jeg ville høre den spille vakkert. Så jeg satt ut for å erstatte alle elektrolytiske kondensatorer selv. Det var ca 33 stykker. Jeg kjøpte den beste lyd klasse Nichicon og Elna jeg kunne finne på Mouser. Mest Elna Silmic II. De som satt i var av variert natur, ikke-lyd klasse, av ulike typer, billigere varianter.

    Da jeg hadde erstattet alle elektrolytter var spenningen stor! Ville jeg merke en forskjell? Det gjorde jeg. Den høres nå mye mykere og mye mer sofistikert. Den kantete, stikkende og harde diskanten er borte. Det er betydelig mer kraft i det nedre register. Det er hovedsakelig i de lavere og høyere registre der endringen blir lagt merke til, men også mellom registeret har et mer menneskelig tone. Min Huldra 10 spiller nå endelig som jeg hadde håpet at det ville gjøre! Den fortjener absolutt komponenter av høyeste klasse.
     

    Vedlegg

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Hej Stiv, Det kostade ungefär 50 euro. Inte så farligt tycker jeg. Frakten var gratis dessutom.
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Renovere en TR200

    Jeg vil nå prøve å renovere en TR200. Den fungerer, men høres ikke bra. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg til å fortelle hva det er for spesifikasjonene til de fire største kondensatorer i den. I min TR200, har de blitt erstattet, for 2x 3300uF / 25V og 2x 3300uF / 63V. I diagrammet er det 2500 og 2200 uF, men siden jeg ikke har en komplett servicemanual vet jeg ikke hva det var for spenningsverden i de opprinnelige kondensatorer.

    Alle andre kondensatorer er originalt, så jeg har laget en liste. Hvis noen er interessert, kan jeg poste her en liste over alle kondensatorer sitter i en TR200 og hvilke nye jeg kjøpte.

    Det var audiofil messe i Stockholm denne helgen. Jeg kan si at min renovert Huldra 10 med et par Castle Kendal Mk1 høyttalere kan konkurrere med stereoanlegg som koster over 200 000 ..
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    TR200

    Jeg har en TR200 som jeg kjøpte i 1973. Den har ikke vært brukt de siste 20 årene men har nå begynt å ta den i bruk igjen med et DAB / internett adapter.
    Jeg har byttet de 4 store kondensatorene. I strømforsyningen satt det 2200µF, 63V og i utgangene 2200µF, 40V. (Skjema sier 2500µF).
    Jeg satte inn 2200µF 63V på begge plasser.
    Jeg tenker å bytte flere kondensatorer så jeg er veldig intresert i listen du har laget.

    Einar
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Takk Einar.
    Jeg hadde allerede bestilt disse før jeg leste meldingen, så jeg kjøpte noen feil i de store (för lite V fordi det var allerede for lav spenning på dem som satt i min). Men jag hade någre andre hjemme och tänkte nu bruke:
    For strømforsyningen, 2200/63, Nichicon KW, 647-UKW1J222MHD, 2, 2,36 eur/st
    For utgangene, 3300/63, Nichicon KW, UKW1J332MRD, 2, 3,52 eur/st

    Her er listen over de andre:
    Ny kondensator (sittende i), lage, Mouser varenummer , pris/st

    2,2/100 (2/100), Elna Silmic II, 555-RFS100V2R2ME3#5, 17 st, 0,283 eur/st

    10/64 (10/64), Elna Silmic II, 555-RFS100V100MH4#5, 6 st, 0,754 eur/st

    220/35 (220/35), Elna Silmic II, 555-RFS35V221MI6#5, 4 st, 1,25 eur/st

    22/35 (22/35), Elna Silmic II, 555-RFS35V220MG3#5, 3 st, 0,641 eur/st

    47/50 (50/35), Elna Silmic II, 555-RFS50V470MH4#5, 5 st, 0,754 eur/st

    100/50 (100/35), Elna Silmic II, 555-RFS50V101MI5#5, 3 st, 1,14 eur/st

    470/35, (470/16), Elna Silmic II, 555-RFS35V471MJ7#5, 2 st, 2,38 eur/st

    Jeg har ikke bytt dem ennå. Jeg skal oppdatere listen så hvis det viser seg at jeg bestilte feil eller glemt noen kondensator.

    Disse er fine kondensatorer. Men det er verdt det. På min Huldra 10 var forskjellen imponerende da jeg byttet til lyd-klasse kondensatorer. Nichicons lyd-serie er også god, og jeg har brukt noen av dem til Huldran, så det var en blanding av Nichicon og Elna Silmic II. Det jeg la merke til er at de må "spilles in". Min Huldra har nå spilt kanskje 100 timer og lyden fortsetter å forendres noe. I begynnelsen var basen veldig sterk, med Loudness i var det litt for mye, men det legge sig gradvis og nå er det veldig fin balanse. Det skal bli veldig spennende å se hvordan TR-200 lyder.
     
    Sist redigert:

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Restoration of Tandberg speakers

    Will you mind terribly if I write in English? I am Swedish, so my Norwegian is not good, but also because maybe some non-Scandinavian Tandberg fan will want to read this.

    I thought I want to share with you the process of restoring a pair of Tandberg speakers.
    I have had these for many years. They were bought with a TR-200 receiver, not sure if they originally belonged together. The design always applealed very much to me. Great craftsmanship. They were showing signs of wear however. I suspected that the drivers were cracked, although I did not open them up to check for myself. I have commissioned Anapeach loudspeaker restorations, in the U.K., to restore them. Andrew at Anapeach is a very skilled and nice loudspeaker afficionado, who has helped me restore three other loudspeakers before. I had my treasured Tandberg speakers shipped to England, to Andrews workshop. The restoration process has now begun. Are you interested in following it? I also sent him a pair of Norwegian made Teac speakers that I bought together with my treasured Huldra 10 receiver. But the restoration of those hasn't begun yet. I will show you later if you are interested.

    The Tandberg's in the middle and the Teac's at the sides. I forgot to note the model nr of the Tandberg's before I sent them and I actually don't remember it..
    TandbergsInitialTest.jpg


    The inside.
    TandBaffle.jpg


    The tweeter and the cracked paper on the driver.
    tweeter and crack.jpg


    The crossover.
    TandCrossover1.jpg


    Analysis of drivers.
    TandDriverAnalysis.jpg
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Restoration of Tandberg speakers part II

    Part II of the restoration of the loudspeakers.
    Sorry for posting such long posts.. I think this is so much fun..

    Our conversation about the restoration went like this:
    A: The Tandbergs are stunning speakers and I totally understand their sentimental value, thank you for entrusting them to me. On the subject of the Tandbergs, I recommend that we leave the cabinets alone, they are pretty good now. I will give them a deep clean and polish for you.

    J: Not even sure we need modern terminals on these.. Do we? These are antiques. Maybe we should keep them original.

    A: I agree with you regarding the terminals on the Tandbergs…I vote that we leave them with the 2-pin DIN plugs and original cables on.

    A: A quick update on the Tandbergs for you…
    They are beautifully engineered and to my surprise I found a co-axial driver inside. The tweeter is located in the centre of the mid/bass with the crossover surrounding it. What a great little design!
    I need your thoughts on the paper drivers. They are beginning to crack (see photos). Don’t panic, we’ve caught them early enough. With these old paper cones they gradually degrade and eventually end up tearing open because of the air pressure loading from the sealed cabinet.

    A: My recommended treatment is a very thin coat of high quality PVA glue which strengthens the cones with nearly no change to the sound. This treatment should give them another 50 years of life. The only other work that is worth doing is to change the capacitors in the crossovers so we can get them back to factory spec. Are you happy for me to do this to your treasured speakers?

    Newly oiled cabinets.
    TandbergSides2.jpg


    TandbergFront.jpg


    TandbergGrills.jpg
     
    Sist redigert:

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Restoration of Tandberg speakers part III

    I continue with this too long post about the Tandberg speakers in renovation..

    The restoration is now finished. The drivers were fixed (see above), all internals rewired, new crossover capacitors.
    Andrew wrote to me:
    I couldn’t wait to write to you today about your Tandbergs…I was expecting a significant difference in the sound…but WOW!

    Technically they are both now measuring 3.2 Ohms as per their original factory specification and as you know the capacitors are matched to 2 decimal places. All this creates a fantastic stereo image that is very stable. The integration between the bass/mid and the tweeter is now excellent.

    Bass….well….bass…what can I say? Listening to Steve Winwood’s “Wake me up on Judgement Day”, the bass has a real slam and speed. It goes as deep as the cabinet design will allow enabling you to follow all the bass detail you could want. The midrange “forwardness” has completely disappeared giving a warmer more engaging sound. I was particularly pleased to notice that the detail is still very much there.

    They are representing all the layers of instruments very well and everything has a great separation and space. Most importantly they have passed my “foot tapping” test with flying colours! They are punchy, dynamic and involving now…and they sound as good as they look!


    This is my restorer Andrew's website: https://www.anapeachloudspeakerrestoration.co.uk/

    tandbergs drivers.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fin gjennomgang av prosessen og resultatene, Jeppe. Og det er greit at du tar det på engelsk, i alle fall kommunikasjonen med restaurerer i England. Men vær klar over at vi har flere svenske medlemmer enn deg, og at nordmenn generelt leser svensk med den største enkelthet. Nordmenn er betydelig flinkere til å forstå sine skandinaviske nabospråk enn våre naboer er, så ikke vær redd for å skrive på ditt eget morsmål. :)
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Restoration of vintage Teac loudspeakers part I

    Tack för det Baluba.
    Är ni redo för en till renovering? Jag tar det på Engelska sedan också, eftersom kommunikationen med min renoverare Andrew är på Engelska.
    Det här är ett par Teac högtalare, tillverkade i Norge. De är kanske inte tekniskt sett Tandberg, men jag tycker ändå de får presenteras här, eftersom Tandberg verkar ha samarbetat med denna Tillverkare på något sätt. Jag talade med en person som hade ett par likadana fast mindre att sälja, och han trodde de var tillverkade i Drammen. Jag vet inte. Kanske någon vet? Det är säkert fråga om en licenstillverkning. De såldes med största sannolikhet tillsammans med den Huldra 10 jag har. Min Huldra 10 är min juvel! Jag använder den med ett par Castle Kendal, också renoverade av Andrew. Dessa Teac's har jag aldrig använt, därför att de lät inte särskilt bra. Jag tyckte basen var trög och dammig, mellanregistret saknade gnista o var trött. Diskanten var dock rätt ok men jag tror den lät bättre som ny. Jag är övertygad om att dessa fina Norskbyggda högtalare kan spela bättre! Så jag skeppade dem till Andrew.

    Andrews assesment of the Teac's:
    The midrange is forward and a little “bright/hard”. I am also picking up some slight distortion in the midrange too.
    The stereo imaging is wondering a bit and instruments and vocals seem to move slightly in the soundstage.
    The treble has a little sibilance which is “spitting” when listening to voices (particularly female voices).
    The bass is solid and deep but a little slow in its delivery.
    Levels of detail are good, but they are not very engaging at the moment. I feel like they are “presenting” the music to me rather than involving me in it. Does that make sense?

    In summary, these are top quality loudspeakers for their age and the quality of the drive cabinets and the drive units should give the listener a very decent sound when tuned up. I’m sure that most of the above is due to the crossovers with the exception of the bass issues which I think is down to the cabinet seal. Where the cables exit the cabinet, there is usually a rubber or glue filler on the inside of the cabinet to make it air-tight. Over time this hardens and falls inside the cabinet breaking the all-important closed box seal.
    The cabinets should restore very well, they look like the veneer is a decent quality that will take well to sanding.
    Are you happy for me to do a full restoration on them?


    Andrew began with sanding and oiling the cabinets.
    TeacBeforeAfter2.jpg


    He paints the front in black, just like they were in original. We discussed painting the back too, which is brown, but decided to keep it original. For these we will however fit banana connections on the back. They look great, don't they! I love how the wood now looks, perfect 70'ies style!
    TeacBaffles2.jpg


    Original crossovers.
    TeacCrossovers2.jpg


    Rebuilt crossovers, with highest quality components.
    Andrew: Your Teacs are coming together nicely. I have fitted all the new components to the crossovers for you including brand new ceramic resistors. The only original components left on the crossovers are the inductors which are all perfect.
    TeacCrossoversScheme.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    JeppeW, Baluba: Svensk, dansk og tildels islandsk er ikke store problemet, nei. Langt derifra. Men jeg liker din "globale holdning", Jeppe. Det er Tandbergere over hele verden. Og var det opp til meg ville norsk sidemål blitt valgfritt, mens nordmenn hadde minst to obligatoriske fremmedspråk fra barneskolen. Kanskje Norge da hadde forstått at verden er større enn eget land? Det at dere svensker kun har hatt lov til å skrive på dialekt så kort tid, er dog en synd, syns jeg..Men engelsken din er absolutt ikke noe å si på. Heller ikke initiativet. Fortsett sånn, du..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker postene dine, Jeppe. De Teac-ene hadde kanskje vært et interessant tema i underforum for vintage? De fortjener oppmerksomhet, jeg har faktisk aldri hørt om dem før. I vintage-avdelingen kan det komme fram interessante opplysninger om dem fra folk som ikke er Tandberg-folk. Spre deg gjerne over to tråder i to underfora, du er velkommen over alt. :)
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Restoration of vintage Teac loudspeakers part II

    The restoration of the Teac's continues. It's exciting to follow the process I think.

    A problem appeared:
    A: I am just re-assembling your Teac’s and the screws used for the drivers are not gripping very well due to the age of the cabinets. The ideal solution is for me to install threads into the cabinets and fit the drivers using high quality bolts, are you happy for me to do this?
    I have attached some photos so you can see what they look like.
    Alternatively if you would prefer me to use the original screws, I can secure them using wood glue in the existing cabinet holes.


    J: I think the thread and bolt options seems like a good solution, this is what I would think you recommend also
    driver bolts2.jpg


    A: I can’t remember if I mentioned to you that all the drive units in your Teac’s are made by Seas, a very long established, high end manufacturer of drivers so the restoration is certainly worth it. I have been cleaning and treating the drivers today so they will be performing well when I put them back in.
    I noticed that the wire tags on the bass drivers had come loose (see photos) so I have fixed them and made them secure again. I think they may have made a bit of a rattling noise at high volumes!

    teac driver fix.jpg


    The Seas drivers.
    TeacDrivers.jpg


    Crossover installed.
    TeacBassBaffle.jpg


    Listening test.
    TeacLeft.jpg


    If you have one of these, or another pair of good quality vintage speakers, take care of them! They often do need a bit of service by now, crossover capacitors and seals for example, to perform like they did when new. It doesn't cost that much, less than a pair of new high quality speakers. It is worth it.
    I love Norwegian vintage hifi, and I intend to keep it going!
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Auditor och Baluba, tack för er kommentar. Jag är glad att ni tycker det var intressant. Jag skriver på svenska nu (även om jag borde lära mig norska - som sverige ser ut idag letar jag nämligen efter ett nytt land att emigrera till, ifall jag skulle vara välkommen i norge). Hur som helst, det kan vara en bra idé att posta Teac renoveringen i en vintage audio tråd, tycker ni jag ska starta en ny tråd i så fall eller har ni en vintage högtalare tråd e t c att rekommendera?

    Jag återkommer senare med en lyssningsrapport på de två "nya" högtalarna, när jag fått hem dem från england.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lag en egen tråd i Vintage-avdelingen. Kanskje flere har erfaringer med dem, eller har et par liggende som trenger å bli fikset opp. Siden de er produsert i Norge så er de laget for det skandinaviske markedet, og det bør finnes noen av dem her også. Teac er jo et merke som mange har kvalitetsfeeling for.
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Jag postade tidigare om att restaurera en TR-200. Idag har jag bytt alla kondensatorer i den. Det blev audio grade rakt igenom, enligt listan i min tidigare post. Min lista var inte helt komplett tyvärr, så jag rekommenderar inte att någon köper kondensatorer helt efter den, det fattades ett par stycken. Jag har ingen komplett servicemanual så det var inte så lätt att veta exakt vilka som behövdes.

    Den fungerar och låter förträffligt! Att en så liten apparat kan låta så mycket och så fläskigt, det var imponerande!

    Men, det finns ett problem. Kanske någon har ett råd? :confused:
    Den brummar, men inte om man sätter fingret på volym- eller balans-potten. Det räcker att sätta fingret på aluminiumvredet.
    Om man gör det låter den mycket bra. Man måste vidare ha Loudness på, annars brummar den tokmycket konstant oavsett fingrarna på potten.
    Den brummar även konstant om man ansluter/väljer extra ingången men inte på de andra.
    Jag har rengjort extremt noggrant allt pottar.
    Vad i helskotta kan detta vara..?

    (jag har kollat lödningar, gjort om många, det ser ok ut. Inga 'lödloppor' på några banor vad jag kan se)

    IMG_8830.jpg
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Hei

    Lurer på om det er noen her som vet av en god erstatning for BC158c som brukes i TR2075 ?
    Har sjekket litt på nettet men har ikke funnet noe hittil.

    Orginalen hadde selvfølgelig vært å foretrekke men slikt er vel ikke å få tak i lengere.

    mvh
    jarle
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Hei
    Har en gulle god 3002A preamp. Ser det ligger ute to effekttrinn 3003A og 3036A. Er det noen som har testet disse mot hverandre og vil antyde hva som var best match. Lasten er ca 88 dB 3 veis selvbygg.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har erfaring med Sølvsuper 12C, altså den med kassettspiller innebygget? Det er hvor bra kassettspilleren fungerer jeg lurer på.
     

    Auksjonariussen

    Fersking
    Ble medlem
    29.11.2016
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei

    Har en 3011A som jeg ikke har brukt på 25 år. Ser at knapper, dioder og lys fungerer, med unntak av søkehjulet. Pila beveger seg ikke når jeg vrir på hjulet. Tar gjerne i mot tips om hva det kan være som er feil. Og om det kan være en lett fiks. Jeg har ikke for vane å åpne og finne ut av slike apparater, og vil bare finne ut av det ifm salg av tuneren. har stått på lager lenge nok nå :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Hus
    Det er et drev i snortrekket som trekker søkeren rundt som er sprekt. Det kom nytt snortrekk på slutten av 3001A sin produksjonstid. Ca de 400 siste som ble produsert. Vet ikke om noen sitter med flere av disse snortrekkene nå, men mye gikk på dynga en gang i tiden. Dette snortrekket passer til 3011A også. Snakk med Teletor, for han har fått laget nytt drev og aksel til dette, for å kunne reparere de som trenger det :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Hus
    Hei
    Har en gulle god 3002A preamp. Ser det ligger ute to effekttrinn 3003A og 3036A. Er det noen som har testet disse mot hverandre og vil antyde hva som var best match. Lasten er ca 88 dB 3 veis selvbygg.
    3003A har 2 X 150W i 8 Ohm, og 3036A har 2 X 100 i 8 Ohm. 3036A har jeg ikke hørt, og har 2 X 3003 uten A brokoblet hjemme som er noen kaldere i lyden vil jeg anta enn 3003A.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: 12C? Grei , den. Men ikke like god som la os si en tohoders Denon DRM...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    3036A var vel 2x120W, hvis jeg ikke husker feil. Jeg hadde en slik i sin ti. Kjempekupp til 4500kr på Akers Mic.

    Johan-Kr
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Renovering av ett par TL 2520

    Jag köpte ett par TL 2520 i England, från en Röda Korset loppis. De kostade mig £50. Skicket var dåligt, en ovansida var bruten.
    Det var även denna gång min restauratör i England som tog sig an dessa (Andrew på https://www.anapeachloudspeakerrestoration.co.uk/).

    Vi upptäckte att elementen var i uselt skick. Först försökte Andrew renovera dem, men det gick inte, så det blev till att byta ut dem mot likadana originalelement, som han som tur hade i lager (från ett par Peerless högtalare från 70-talet).
    2520 renov 1.jpg


    De andra elementen var i ok skick.
    renov process elements 1.jpg


    Sedan renovering av kabinetten. Den brutna toppen limmades, slipades och fick ny fanér. Det blev väldigt fint. De ser ut som nya, så när som på ett litet bevis på sidan där det gamla brottet kan skönjas, men det gör inget tycker jag eftersom det är en del av deras historia.
    renov process kabinett 1.jpg


    2520 renov 3.jpg


    Filtren renoverades till originalspecifikationer. Ja, jag vet, det är en icke-polariserad konding där, men det var så i original.
    2520 renov 2.jpg


    En anledning till att jag köpte dessa, förutom att jag är en Tandberg-fantast, är att de fick mycket bra omdöme på en svensk hifi sida. Några sa att de var de högtalare de aldrig skulle vilja göra sig av med. Jag hade aldrig hört denna högtalare. Men jag fick en mycket positiv överraskning när jag fick hem dem färdigrenoverade och kopplade dem till min Huldra 10! De är fantastiska. Krispig, kristallklar diskant som ändå aldrig är hård eller skarp. Ett fylligt och runt mellanregister. Samtidigt kan de spela djupt och lågt. För sin storlek är de förvånande djupa. De excellerar just på akustiska instrument och röster, där de faktiskt är bland de bästa högtalare jag hört. Kan verkligen rekommendera dem! Så pass förtjust är jag i dem att jag nu letar efter ett par TL 5020 att restaurera.
     

    Ragnar S

    Fersking
    Ble medlem
    18.12.2017
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Tandberg TR2045 kjøpt fra USA

    Jeg har nylig gått til innkjøp av en TR 2045 fra USA og går selvfølgelig på 110 volt. Ingenting står på transformator om 220 volt kobling slik det gjør i for eksempel TR 2075. Så jeg håper noen der ute har et bilde av 220 volt kobling. Håper på respons da jeg helst ikke vil bruke step-down konverterer til et godt norsk produkt. Bildet viser 110 volt kobling.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn