TAD 2001, er det veien til Nirvana? Og hvem er egnet partner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hvis størrelsen på hornet er av estetisk betydning (noe det ikke burde være), så er mitt par med 340Hz cut-off ca 59cm i diameter, mens et 270Hz er 68-69cm avhengig av utregning.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Det ligger jo et par TH4001 trehorn på brukten her da. Med dem funker det vel ok med to-veis evnt med ET-703 i toppen :confused:

    mvh
    jan

    med TH4001 MÅ/BØR du ha tweeter
    mvh
    Leif
    Pioneer brukte jo TH4001 uten ekstra tweeter i 2401 og 2402, så det kan ikke være helt borte vekk.
    Det kan jo forsåvidt være interessant å begynne med to-veis med f.eks. en eller to TAD 1601a ev. Altec 515/416, og TH/TD-4001.
    Senere kan man legge til en ekstra tweeter etter smak...
    Ja, og da stort sett beregnet på studiobruk som monitorer, hvor du får de rett i fleisen med et sweetspot som er +/- 0,5 m.
    Jeg har spilt på denne kombinasjonen hjemme også, og selvfølgelig kan du leve med det, gitt et ego oppsett bl.a.
    Men ikke glem barnelærdommen om horn da; et horn ER og BLIR et bandpass-sysem med relativt snevert arbeidsområde pr. horn, dersom skal det låte noenlunde.

    Iddelt bør hvert horn ikke jobbe med så mye mer enn tre oktaver, litt avhengig av selve frekvensområdet og hornets profil. Hvorfor TAD kom unna med såpass enkel toveis som de du nevner skyldes i første rekke bruksområdet (monitor) og det faktum at driverne har Beryllium membran. som gir 1-2k høyere frekvensområde, MEN det er ikke optimalt, hverken ut i fra selve hornet eller driver. Enkelheten og fravær av kompliserte filtre tar litt av ulempen, men det er ikke optimalt. Og når man finner ut dette, så er det kanskje slik da a en vil oppgradere, men da er kanskje ikke valg a horn man tidligere har gjort optimalt for en utvidelse igjen. Det er ikke BARE å legge til en tweeter etter smak, en må ALLTID se på helheten i systemet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Hvis størrelsen på hornet er av estetisk betydning (noe det ikke burde være), så er mitt par med 340Hz cut-off ca 59cm i diameter, mens et 270Hz er 68-69cm avhengig av utregning.
    71,5 cm. for å pirke...:rolleyes:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En 2-tommer låter dessuten nesten alltid glattere, renere og mer dynamisk enn en 1-tommer.

    Passe delefrekvens for 2-tommer i "normale" horn, er rundt 600 Hz. En 1-tommer bør IMO ikke deles vesentlig lavere enn 1,2 kHz.
    Interessant det du skriver her. Er inne på tanken på skifte B&C DE-250 elementet i mine Abbey med Denova BA-750. Vet ikke om BA-750 også kunne være aktuell for trådstarter.
    Denovo BA-750 Compression Driver - Tweeters - Drivers DIY Sound Group
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    93
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger jo et par TH4001 trehorn på brukten her da. Med dem funker det vel ok med to-veis evnt med ET-703 i toppen :confused:

    mvh
    jan

    med TH4001 MÅ/BØR du ha tweeter
    mvh
    Leif
    Pioneer brukte jo TH4001 uten ekstra tweeter i 2401 og 2402, så det kan ikke være helt borte vekk.
    Det kan jo forsåvidt være interessant å begynne med to-veis med f.eks. en eller to TAD 1601a ev. Altec 515/416, og TH/TD-4001.
    Senere kan man legge til en ekstra tweeter etter smak...
    Ja, og da stort sett beregnet på studiobruk som monitorer, hvor du får de rett i fleisen med et sweetspot som er +/- 0,5 m.
    Jeg har spilt på denne kombinasjonen hjemme også, og selvfølgelig kan du leve med det, gitt et ego oppsett bl.a.
    Men ikke glem barnelærdommen om horn da; et horn ER og BLIR et bandpass-sysem med relativt snevert arbeidsområde pr. horn, dersom skal det låte noenlunde.

    Iddelt bør hvert horn ikke jobbe med så mye mer enn tre oktaver, litt avhengig av selve frekvensområdet og hornets profil. Hvorfor TAD kom unna med såpass enkel toveis som de du nevner skyldes i første rekke bruksområdet (monitor) og det faktum at driverne har Beryllium membran. som gir 1-2k høyere frekvensområde, MEN det er ikke optimalt, hverken ut i fra selve hornet eller driver. Enkelheten og fravær av kompliserte filtre tar litt av ulempen, men det er ikke optimalt. Og når man finner ut dette, så er det kanskje slik da a en vil oppgradere, men da er kanskje ikke valg a horn man tidligere har gjort optimalt for en utvidelse igjen. Det er ikke BARE å legge til en tweeter etter smak, en må ALLTID se på helheten i systemet.
    Helt enig i det du sier om dette forslagets begrensninger, men forsøkte i noen grad å holde meg til de noe løse kriteriene Trondmeg framsatte i åpningsinnlegget:
    "Kort fortalt, jeg har lyst på horn med skikkelige gode elementer. Av plass og budsjetthensyn tenker jeg primært på 2-veis med kompresjonsdriver og fronthorn i toppen og "hvasomhelst" i bunn. Et kompromiss som gir spilleglede for ca 30-40k (++) i materialer og som kan realiseres uten å ta over huset plassmessig."

    1. Japanerne (GOTO, YL, ALE) er vel de som først og fremst inne på det med å ta hensyn til at horn kun bør brukes innenfor et smalt frekvensområde. Riktignok tror jeg det blir vanskelig å bygge et femveis hornsystem med skikkelig gode elementer for 30-40K.
    2. Er litt usikker på om jeg tolker deg riktig her, men for meg høres det ut som du sier at TD/TH-4001 er no good som topp i et to-veis system med mindre man er nærfeltgeek/superegoist. I tillegg tolker jeg deg som at om man velger TD/TH-4001 i to-veis som en start, så er det ikke mulig å legge til en tweeter for å gjøre en tre-veis. I mitt ringe hode blir det det samme som å si at du heller ikke kan bygge en tre-veis fra scratch med TD/TH-4001 som mellomtone....
    3. For 30-40K blir du så vidt jeg kan se nødt til å inngå ganske mange kompromisser sammenlignet med et ideelt hornsystem.
    Skal du ha skikkelig gode komponenter, så har du sannelig ikke råd til mer enn 2-veis. Spørsmålet blir vel kanskje om løsningen er å fire litt på komponentkvalitet, og heller gå for en mer helhetlig løsning.
    I så fall er det ganske enkelt bare å glemme TAD og andre eksotiske japanere i denne sammenhengen.
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Helt klart, her er gode råd dyrebare....
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    71,5 cm. for å pirke...:rolleyes:
    Ja, der ser du :) Da kan det være at hornet er i underkant av 270Hz (akademisk interesse), eller er utregnet med T>0,8. Hvilken throat angle kommer 270 med?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de fleste vil være mere enn fornøyd med JBL 2446 te eller TAD TD 4001 i TH 4001 som toppen i et 2 veissystem
    det er ikke noe problem å slenge på en tweeter etterpå, men best (IMO) resultat oppnås med lavpassing av TD4001 og skikkelig fasekorrekt tilpasning av tweeter
    en løsning med to vertikalt stilte basser vil være en klar fordel, både med tanke på respons, unngå utkanselleringer fra gulvet og økt følsomhet, for å slippe å ta ned toppen
    mvh
    Leif
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    En 2-tommer låter dessuten nesten alltid glattere, renere og mer dynamisk enn en 1-tommer.

    Passe delefrekvens for 2-tommer i "normale" horn, er rundt 600 Hz. En 1-tommer bør IMO ikke deles vesentlig lavere enn 1,2 kHz.
    Interessant det du skriver her. Er inne på tanken på skifte B&C DE-250 elementet i mine Abbey med Denova BA-750. Vet ikke om BA-750 også kunne være aktuell for trådstarter.
    Denovo BA-750 Compression Driver - Tweeters - Drivers DIY Sound Group
    Har en på vei nå, men til ditt bruk er det litt poengløst. Delefrekvensen din er 1,2kHz. Da er antakeligvis en TAD 2001 et bedre valg når du først skal oppgradere.

    Edit: mulig jeg tar feil med tanke på delefrekvensen, men jeg tror altså Denovoen først og fremst er bedre fra 1,2kHz og ned, ikke nødvendigvis oppover. Tydeligere oppbrytning i toppen pga titan membran.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En 2-tommer låter dessuten nesten alltid glattere, renere og mer dynamisk enn en 1-tommer.

    Passe delefrekvens for 2-tommer i "normale" horn, er rundt 600 Hz. En 1-tommer bør IMO ikke deles vesentlig lavere enn 1,2 kHz.
    Interessant det du skriver her. Er inne på tanken på skifte B&C DE-250 elementet i mine Abbey med Denova BA-750. Vet ikke om BA-750 også kunne være aktuell for trådstarter.
    Denovo BA-750 Compression Driver - Tweeters - Drivers DIY Sound Group
    Har en på vei nå, men til ditt bruk er det litt poengløst. Delefrekvensen din er 1,2kHz. Da er antakeligvis en TAD 2001 et bedre valg når du først skal oppgradere.

    Edit: mulig jeg tar feil med tanke på delefrekvensen, men jeg tror altså Denovoen først og fremst er bedre fra 1,2kHz og ned, ikke nødvendigvis oppover. Tydeligere oppbrytning i toppen pga titan membran.
    Ok. Takk for infoen. Skal undersøke det. Er på vei over til aktiv drift. Må jo det når Geddes ikke kan tune høyttalerne skikkelig. :rolleyes:
    Et fall på 5 dB fra 5kHz til 10 Khz er for mye.
    Heldigvis er ikke Hypex UcD moduler så dyre.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Det ligger jo et par TH4001 trehorn på brukten her da. Med dem funker det vel ok med to-veis evnt med ET-703 i toppen :confused:

    mvh
    jan

    med TH4001 MÅ/BØR du ha tweeter
    mvh
    Leif
    Pioneer brukte jo TH4001 uten ekstra tweeter i 2401 og 2402, så det kan ikke være helt borte vekk.
    Det kan jo forsåvidt være interessant å begynne med to-veis med f.eks. en eller to TAD 1601a ev. Altec 515/416, og TH/TD-4001.
    Senere kan man legge til en ekstra tweeter etter smak...
    Ja, og da stort sett beregnet på studiobruk som monitorer, hvor du får de rett i fleisen med et sweetspot som er +/- 0,5 m.
    Jeg har spilt på denne kombinasjonen hjemme også, og selvfølgelig kan du leve med det, gitt et ego oppsett bl.a.
    Men ikke glem barnelærdommen om horn da; et horn ER og BLIR et bandpass-sysem med relativt snevert arbeidsområde pr. horn, dersom skal det låte noenlunde.

    Iddelt bør hvert horn ikke jobbe med så mye mer enn tre oktaver, litt avhengig av selve frekvensområdet og hornets profil. Hvorfor TAD kom unna med såpass enkel toveis som de du nevner skyldes i første rekke bruksområdet (monitor) og det faktum at driverne har Beryllium membran. som gir 1-2k høyere frekvensområde, MEN det er ikke optimalt, hverken ut i fra selve hornet eller driver. Enkelheten og fravær av kompliserte filtre tar litt av ulempen, men det er ikke optimalt. Og når man finner ut dette, så er det kanskje slik da a en vil oppgradere, men da er kanskje ikke valg a horn man tidligere har gjort optimalt for en utvidelse igjen. Det er ikke BARE å legge til en tweeter etter smak, en må ALLTID se på helheten i systemet.
    Helt enig i det du sier om dette forslagets begrensninger, men forsøkte i noen grad å holde meg til de noe løse kriteriene Trondmeg framsatte i åpningsinnlegget:
    "Kort fortalt, jeg har lyst på horn med skikkelige gode elementer. Av plass og budsjetthensyn tenker jeg primært på 2-veis med kompresjonsdriver og fronthorn i toppen og "hvasomhelst" i bunn. Et kompromiss som gir spilleglede for ca 30-40k (++) i materialer og som kan realiseres uten å ta over huset plassmessig."

    1. Japanerne (GOTO, YL, ALE) er vel de som først og fremst inne på det med å ta hensyn til at horn kun bør brukes innenfor et smalt frekvensområde. Riktignok tror jeg det blir vanskelig å bygge et femveis hornsystem med skikkelig gode elementer for 30-40K.
    Det lar seg selvsagt ikke gjøre - jeg bare redegjorde for hva som virkelig kreves dersom et skal gjøres absolutt gjennomført.

    2. Er litt usikker på om jeg tolker deg riktig her, men for meg høres det ut som du sier at TD/TH-4001 er no good som topp i et to-veis system med mindre man er nærfeltgeek/superegoist. I tillegg tolker jeg deg som at om man velger TD/TH-4001 i to-veis som en start, så er det ikke mulig å legge til en tweeter for å gjøre en tre-veis. I mitt ringe hode blir det det samme som å si at du heller ikke kan bygge en tre-veis fra scratch med TD/TH-4001 som mellomtone....
    Jeg sier ikke no good, jeg sier bare at det ikke er optimalt. Men det funker greit nokunder visse forutsettinger, f.eks. med tilhørende radialhorn.

    Videre sier jeg IKKE at det ikke er mulig å legge til en tweeter, jeg prøver bare å forklare at en gjerne ender opp der før eller siden, og da er muligens et annet mellomtonehorn enn det man valgte innledningsvis et bede alternativ i samspill med nevnte tweeter, og så skal man til å bytte nok en gang... Og selvsagt kan du bygge hva som helst, treveis, fireveis, femveis.... fra schratch med basis i TD-4001.

    Poenget jeg prøvd å få frem var bare de at det r ikke så enkelt som å se disse komponentene løsrevet, ting henger alltid sammen og må sees på som et system dersom resultatet ska bli optimalt.


    3. For 30-40K blir du så vidt jeg kan se nødt til å inngå ganske mange kompromisser sammenlignet med et ideelt hornsystem.
    Skal du ha skikkelig gode komponenter, så har du sannelig ikke råd til mer enn 2-veis. Spørsmålet blir vel kanskje om løsningen er å fire litt på komponentkvalitet, og heller gå for en mer helhetlig løsning.
    I så fall er det ganske enkelt bare å glemme TAD og andre eksotiske japanere i denne sammenhengen.
    Vel, TAD er forsåvidt innen rekkevidde, men mere eksotiske saker blir vanskeligere.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Grisebillig med høy morrofaktor;

    4 x 416-LF
    2 x 399
    JMLC-350
    (T90A i tillegg ved behov)

    Godt innenfor budsjett.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Det ligger jo et par TH4001 trehorn på brukten her da. Med dem funker det vel ok med to-veis evnt med ET-703 i toppen :confused:

    mvh
    jan

    med TH4001 MÅ/BØR du ha tweeter
    mvh
    Leif
    Pioneer brukte jo TH4001 uten ekstra tweeter i 2401 og 2402, så det kan ikke være helt borte vekk.
    Det kan jo forsåvidt være interessant å begynne med to-veis med f.eks. en eller to TAD 1601a ev. Altec 515/416, og TH/TD-4001.
    Senere kan man legge til en ekstra tweeter etter smak...
    Jeg lagde en liten infotråd om 2402 her for en tid tilbake: http://www.hifisentralen.no/forumet...e-forsterkere-etc/64558-tad-2402-monitor.html

    Syns den er fin jeg, liksom kompakt.....?? Ser på diverse forum at man sliter med å klone delefilteret, det ligger nada info om det ute. Litt synd fordi konstruksjonen er kjempeenkel.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Har veldig lyst til å bygge noe rundt 4001, men jaggu koster de når man momser og frakter. Jobber sammen med mange amerikanere om dagen. Lurer på om overvekt på flyet kan friste noen. Dette er vel ikke akkurat noe man svelger for å slippe overvekt.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    8
    Prisen på berylliumsmembranene synes jeg er så avskrekkende at TAD ikke har vært på ønskelista i det hele tatt. Med mekking og testing er jeg sikker på at det før eller siden kommer et uhell...

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Har også gjort samme vurdering, tad er vel mer profilert som et highend hifiprodukt, deres be. membran holder en bedre kvalitet, de har kortslutningsringer osv. men usikkerheten vedr. eldre membraner med høye nypriser er ikke uvesentlig. Handler kansje litt om hvor mye en ønsker og " gutse" på området.

    Ellers mener jeg at jbl 1,5" gir mer frihet vedr valg av horn, iogmed starten på hornet ikke sitter på drivern fra før, de andre kvalietene er jo beholdt, 1,5" er ikke så ukurant ved valg av nye drivere at det blir noe problem, når du sitter med horna.

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    gutsing er det som gir resultater
    safing er treigt og trygt
    hedging is for gardeners!
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    noen av oss er mer stressa, brent hifi entusiast skyr ilden, men mener også ha lest at memraner faktisk ikke er evigvarende.
    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de varer ihvertfall ut min spilletid...
    vil heller dø med godlyd i minnet enn et helt membran til mine arvinger
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ja , men drivere fra feks 1980 med original membran , det blir flere generasjoner etterhvert, og usikkerheten om de er 100% eller kun 85 % .

    Neida tror ikke mine arvinger er veldig interessert, de rister på hodet..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mine membran er kliss nye fra 2012 :cool:
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Da har du min fulle støtte !

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om du kjøper brukt 4001, MÅ du ha begrep om den du handler med i tilfelle musefelle
    jeg visste jeg handlet med en som hadde noe å tape på å prøve seg på shortcuts i tilfelle dårlig produkt og det stemte
    han viste seg å være den hedersmannen jeg trodde!
    old school!
    mvh
    Leif
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ser at sluket nevner gpa 399. Det er en driver som låter knall sammen med 350 hornet.288 går seg heller ikke bort selv om driverene passet dårlig hos meg med tad4003. I jlmc 350 så låter den fett som f.

    Selv har jeg tad 1602 som går dypere en 1601, men har testet å dele opp til 1200 uten at det låt kjipt så den tåler å gå høytt opp.

    Mitt råd er å bestemme seg for bassløsning først. Blir fundamentet for slankt så hjelper det lite at mellomtonen er så feit som bare det. Hilsen en som startet i feil ende.og måtte til pers med nye kasser.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Må jobbe i natt. Arbeide er kjipt men noen må dessverre gjøre det og den som må til pers er meg..minner meg på å ansette en som kan gjøre jobben min slik at jeg slipper....I morgen kommer aktivt filter...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    wakie wakie, rise and shine! :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Ikke mase på Braumeister Bob nå, han skal være utvilt og opplagt til morgendagens maltøvelser :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    etter sjekk av målekurver på TAD2001 fremkommer ingen av de oppbrytningene det henvises til ref ET-703
    kanskje med høyere oppløsning.....
    skal sjekkes senere når vi sammenlikner kurver JMLC nextel mot walnut
    uansett ikke noe som trigger noen tweeterendring
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Leif, det er ikke alle anomaliteter du kan måle. Men, med disse colaflaskene koblet inn så er det vel graut uansett.:cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    what took U sooo long? :cool:
    forøvrig måler man breakups ganske greit...de ligger bare litt høyere med be membran, det er jo defor vi velger de.....

    mvh
    Leif
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hvis første oppbrytningen på en typisk 4" Be membran ligger på 18kHz, er det vell rimelig å anta at oppbrytnigen på en 2" membran havner utenfor det hørbare området?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det ligger kanskje noe lavere på begge, men laaangt over titan eller andre materialer
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Spiller på TAD 2001 nå i Tractrix 1000 horn uten EQ delt 48 dB ved 1800 Hz.
    Deler mot Acoustic Elegance TD12M og det funker som bare det.

    Nedre anbefalte frekvens på Tractrix 1000 er 1500 Hz, er det noen betenkeligheter ift både TAD 2001 og hornet med en relativt sett så lav frekvens?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror ikke 1800/48 er noe problem , en a-b test med /uten tractrix 200 vil jo avsløre om en slik grensegang kontra en ekstra driver/delehz er veien.

    Jeg gjorde en slik test selv; kjørte tractrix 110 til 1200 hz , hvor jmlc 600 tok over og sammenlignet med å putte tractrix 200 mellom de to; 500 -1500 hz , - personlig syns jeg den gang tractrix 200 var verdt bryderiet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Tractrix 200 skal brukes, jeg lurer bare på hvor langt ned jeg kan dele med tankte på vertikal loobing som er værre ved 3000 Hz enn 1500 Hz.

    Dernest skal jeg prøve å presse Tractrix 200 horna ned mot 300 Hz med BMS 4590 som har slaglengde på hele 0,8 mm :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ok ! Min reservasjon med å presse tractrix 1000 så langt ned forskjellene i offaxis responsen, samt at det tross alt er mukke mus i forhold til en 4" driver.
    Men ingen bra at du snur alle stener i jakta på godlyd !
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Hvis jeg kjører snaue togangen på cutoff. Dvs 350 på BMS og 1800 på 2001.
    Så er det innafor både på drivere og horn.
    Det blir ikke så langt unna delingen på Avantgarde Uno.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Og dersom 350 delingen funker så skal jeg vippe AE TD18H+ subbene horisontalt og teste de som bass opp til 350.
    I hht John hos AE så er egentlig TD18 en midbass og ikke en sub :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn