TÅRER

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Inspirert av FOT-tråden til @KW 8)
Hvor mange sitter hjemme å faktisk får tårene til å trille, av musikk som vekker følelsene i deg.?
Personlig har jeg felt mang en tåre, også borte hos andre og det er ikke bare bare :-[
Vekkes de indre følelser, så mener jeg de virkelig har fått det til......
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.583
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Å ja.. Jeg er ikke en person som lar foten rykke til så ofte - men tårer, de kommer lett!
 
M

marsboer

Gjest
Det har dessverre aldri skjedd hos noen.
Men nå kan jeg ikke huske å ha felt en tåre siden jeg var en relativt liten guttunge heller
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.583
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
marsboer skrev:
Det har dessverre aldri skjedd hos noen.
Men nå kan jeg ikke huske å ha felt en tåre siden jeg var en relativt liten guttunge heller
 
K

KindOfBlue

Gjest
Jeg har ICEpower, så det må i tilfelle være krokodilletårer ...

Nei, jeg lar meg faktisk bevege til tårer av musikk. Noen ganger av stemningen som skapes, andre ganger av en spesielt engasjerende fortolkning av en solist -- og andre ganger av selve komposisjonens evne til å vekke følelser.

Senest en innspilling av Elgars Enigma variasjoner, med Menuhin som dirigent. Det satt simpelthen utrolig godt.
 
M

marsboer

Gjest
Hehe. For en gangs skyld et gledelig humoristisk stikk i siden på hifisentralen ;D

Men Rambo felte da vitterlig en tåre i sine yngre dager i den første filmen!
 
S

slowmotion

Gjest
Joda, tårene kommer fort hvis musikken fenger ...

;)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Tårer? Neeeei... Kanskje noen begeistrede tilrop i ny og ne.
Gud, er jeg unormal? Er det vanlig å sitte å grine når en spiller musikk?
Når jeg tenker meg om - sangen om Vesleblakken - DEN roper på tårene.

VESLEBLAKKEN
I en liten stue langt fra bygdens ståk og strid,
hørtes barnelek og latter når iblant du gikk forbi.
Men en dag brøt sorgen inn i gledens harmoni,
Veslegutten var blitt syk og lå i feberfantasi.
Langt det var til doktor, kanskje livet snart var slutt.
Hjelpen måtte hentes for å redde Veslegutt.
Ned i stallen stod en snill og trofast kamerat:
- Kjære Vesleblakken, du må ta den lange veien fatt.

Blakken drar av sted på livets aller lengste vei,
og han tenker: - Jeg vil gjøre alt og bringe hjelp til deg.
Lyse minner dukker fram, han husker alle dem,
hver gang han med Veslegutt på rygg fra marken travet hjem.
Snart er de i bygden fremme, doktor hentes med.
Men den vei tilbake ble nok lenger enn hit ned.
Tunge bakker ble for mye, men det gikk til slutt.
Tenk at slik han måtte hjem med hjelp og liv til Veslegutt.

Blakken reddet livet for sin aller beste venn,
men av Blakkens eget liv var siste dagen runnet hen.
- Så takk da, kjære Blakken, du min aller beste venn.
Aldri får jeg se deg, aldri klappe deg igjen.

- Erling Stordahl
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Gråte av musikk ? Nei, men det er mye musikk som er til å grine av.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Jeg må erkjenne at jeg har mye i platesamlingen min som frembringer tårer, men jeg føler kanskje ikke at lydkvalitet er like avgjørende i den sammenhengen. Imidlertid trenger jeg i blant å ha hørt låta på et godt anlegg for å la meg rive med, men etter det kan jeg la meg berøre av en låt spilt av over høyttalerne på Obs.

Her er en liten test på om man er rambo eller av det mykere slaget:

 
L

Lydkaj

Gjest
Jeg kan får tårer og gåsehud ved at lytte på transistorradio eller til fjernsyn, jeg mener ikke disse menneskelige reaktioner har noget med anlæggets kvalitet at gøre
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Johnny Cash kombinert med whisky i de mørke timer, kan fort fremkalle en klump i halsen, så absolutt.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Nei, feller ikke tårer. Men, blir helt klart rørt til tider, og får stadig gåsehud av enkelte ting også. Derimot synger jeg, vugger frem og tilbake, nikker og herjer som en dj, spiller luft-gitar, fele, trommer, i det hele tatt det meste som kan imiteres :) Vet ikke hva som ser mest underholdende ut foran anlegget, en voksen kar som gråter eller en som spiller luft-ukulele :D
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Jeg må erkjenne at jeg har mye i platesamlingen min som frembringer tårer, men jeg føler kanskje ikke at lydkvalitet er like avgjørende i den sammenhengen. Imidlertid trenger jeg i blant å ha hørt låta på et godt anlegg for å la meg rive med, men etter det kan jeg la meg berøre av en låt spilt av over høyttalerne på Obs.

Her er en liten test på om man er rambo eller av det mykere slaget:

Hadde løva spist de så.............
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Løva var fin den, musikken er derimot ikke min kopp te. Gjør det meg til Rambo eller softis? ;)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Gråte av musikk ? Nei, men det er mye musikk som er til å grine av.
Jeg må nok stille meg bak denne.
Ingen tårer her i gården ved musikklytting, atter et bevis på at vi er forskjellig(e)
Det eneste jeg kunne tenke meg var om jeg hørte ei låt som jeg forbandt (meget sterkt) med ei eller flere av mine tidligere kjærester, og dermed vekket........ minner.
Kan dog ikke huske hverken låter eller at det har forekommet.
Dette betyr så absolutt ikke at jeg er i nærheten av noen Rambo e.l.
Jeg har nemlig lett for å få tårer i aua av ting på tv som beveger/påvirker meg, noen ganger helt banale ting.
Noen ganger bl.a. på Animal Planet om sterkt mishandlede/misligholdte dyr, som på tross av dette viser glede og tillit til de eventuelle hjelperne
Kan også nevne disse familiegjenforenings programmene til Tor......?
Blaute programmer? Sikkert, men hos meg kom tårene titt og ofte de :'( , nesten så jeg blir engstelig noen ganger ::)
Mvh.KW
 
R

Roysen

Gjest
Jeg må innrømme at gode innspillinger av musikk som vekker spesielle følelser kan trylle frem tårer hos meg dersom jeg er i den rette sinnstemningen.

Blant annet var det ikke så lett å presse tårene tilbake når jeg første gang hørte Kimber Black Pearl i mitt eget oppsett på en av mine favorittinnspillinger.

Mvh
Roysen
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Det skjer jevnt & trutt for MIN del iallefall... GOD musikk treffer en eller annen rar nerve hos meg.

Rotekroken skrev:
Inspirert av FOT-tråden til @KW 8)
Hvor mange sitter hjemme å faktisk får tårene til å trille, av musikk som vekker følelsene i deg.?
Personlig har jeg felt mang en tåre, også borte hos andre og det er ikke bare bare :-[
Vekkes de indre følelser, så mener jeg de virkelig har fått det til......
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Jeg må erkjenne at jeg har mye i platesamlingen min som frembringer tårer, men jeg føler kanskje ikke at lydkvalitet er like avgjørende i den sammenhengen. Imidlertid trenger jeg i blant å ha hørt låta på et godt anlegg for å la meg rive med, men etter det kan jeg la meg berøre av en låt spilt av over høyttalerne på Obs.

Her er en liten test på om man er rambo eller av det mykere slaget:

Den med løven fikk frem noen små tårer ja.
Jeg hadde faktisk en mistanke om at det kunne bli et helt annet resultat, et ganske dramatisk så jeg for meg ::)

Kan da fortelle en liten historie om en gråjaco(unge) som jeg fikk frem her hjemme og matet opp selv, slik at den skulle bli helt håndtam noe den ble.
Den skulle ikke beholdes, men selges og det salget ble i første omgang bare borte i kålen fordi kjøper brukte flefoldige uker på til slutt og si nei p.g.a, samboer som ikke ville.
Da ble den sittende her og etter hvert blir man jo ganske bundet av slike tamfugler =glad i.
Nå ville skjebnen seg slik at ei dame var innom for å kjøpe en kanarifugl, og ble ved det besøket såååå betatt av gråjacoen at det endte med at hun kom tilbake og hentet den noen dager senere.
Mellom et og to år senere traff jeg igjen dama på en fugleutstilling og det endte med at jeg ble med for å hilse på min tidligere jaco.
Vel hjemme i fuglestua, så lagde jeg noen lyder, som jeg fikk inntrykk av at fuglen kjente igjen og med full tillit til at så var tilfelle (noe det vel kanskje også var ::) ) Så gikk jeg i nærkontakt med en fugl som bl.a hadde spist eple rett fra munnen min ;D ;D Nå hadde jeg jo ikke eple i munnen da, men heldigvis så fikk jeg dratt til meg hodet akkurat tidsnok til at det kun ble et lite ubetydelig hakk/sår i leppa :eek: Den hogg til og glad skal jeg nok være for at den ikke rakk helt skikkelig frem.
Det er litt av et trykk mellom nebbspissene på slik papegøyefugler.
1 tonn på Hyacintara (den største koboltblå)

Eierinnen til min omtalte Jaco fortalte meg at den både rapte og bannet, det skjønner jeg ikke hvor den kan ha lært ;D

Mvh.KW
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Får kun tårer og gåsehud av livemusikk.

min erfaring er da eksepsjonelt gode solister i Janitsjarkorps. Obo-solo, euphonium-solo etc.

Også når små unger (i skolekorpset jeg underviser trommer i) spiller usedvanlig rene gode toner med god klang kommer gåsehuden.

Tårene er reservert de helt spesielle opplevelsene.


Om jeg har fått det foran lydalteret kan jeg ikke huske, men tviler. Liveopplevelsen her er mye større.

Pk
 
U

utgatt60135

Gjest
Jo, det har skjedd endel ganger. Men mer våt i øyekroken enn at tårene trillet. Men kan ikke huske det skjedde mens jeg hadde middelmådig lydkvalitet.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Tårene spruter stått og stadig men livefølelsen må være til stede og riktig musikk. Musikkanlegget skal være meget bra for å få frem tårer. Mitt anlegg er ikke helt der enda. @impulse sitt anlegg er tårefrembringende
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
For meg har tårene absolutt ingenting med anlegg å gjøre. Det skjer om musikken treffer en nerve og det gjør den stadig vekk. Ganske mange etterhvert som har laget musikk om mine utilstrekkeligheter. Pussig. Kunst.

De triller heller sjelden, men fuktigheten i øyekroken kan være nokså påtagelig, gjerne akkompagnert av et lite hulk. :'(
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Rørt, tårer har vært sjeldent, men enig i utgangspunktet. Undervurder ikke gleden/sorgen av et bra anlegg :)
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Joda, må innrømme at tåren kommer i øyekroken av og til. Kenneth Sivertsen er flink til det.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.395
Antall liker
20.825
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sønnavindsvalsen når Rita Eriksen synger den. Helt sant.

Finnes på "Med Blanke Ark", utgitt av NRK.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Gråte når jeg hører på musikk? nei det har jeg ikke opplevd, det er derimot mye musikk jeg har lyst til å grine av når jeg hører den. f.eks musikken på danseband svisj, skulle jeg være så uheldig å sveipe innom en lørdagskveld.
Ellers så får jeg også lyst til å grine når jeg ser hvor mange talentløse tullinger som vasser i penger etter å ha blitt hypet på MTV eller tilsvarende kanaler.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Valentino skrev:
Sønnavindsvalsen når Rita Eriksen synger den. Helt sant.

Finnes på "Med Blanke Ark", utgitt av NRK.
Ahhh. Bra plate.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tårer er nok sjelden for min del...Men smil når musikken får deg til å glemme sted og tid...Produksjon av endorfiner på høygir kanskje...Men en føler livet seg nære...Og der hvor latteren sitter løst er ei heller tårene langt unna... :)...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Tror dere har blitt påvirket av trådene til Ramla Forbi hele gjengen. ;)

Mvh. Bjørn
 
C

Cyber

Gjest
Sist var da jeg spilte Pia Haraldsen med You`ve got it (eller noe i den duren) - tenk å slite på elementene med slikt møl :-[


Seriøst så blir jeg ikke så ofte sentimental, men noen enkle viser om livets realiteter kan fort få en tåre i kroken til å dukke opp.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Når jeg hører musikk som virkelig treffer ved første gangs gjennomspilling, hopper jeg i stolen og jubler og roper "YESS!!!", uansett om det er rock eller en adagio sats fra et klassisk verk.

Men ett unntak finnes for min del.
For ett par år siden hadde vi besøk av et omgangsvennepar, som har samme erfaring som oss og hadde mistet en tenåringsdatter av kreft.
Vi gutta gikk ut på kvelden i kjelleren for å høre litt på oppsettet, som han aldri hadde hørt på før.
Satte etterhvert ved en tilfeldighet på Ole Paus sin "Som en Storm" fra albumet "Det begynner å bli et liv"
Da teksten kom til "jeg vet at jeg er ventet........de vil hilse meg velkommen alle de jeg har kjent....jeg er ikke redd for reisen....jeg har reist hele livet for å lære meg å dø......jeg er ikke redd."
Da satt vi to mannfolk og bare lot tårene renne i strie strømmer.
Det var første gangen på nesten to år at begge vi to viste slike følelser for de årene vi begge hadde vært i gjennom.
Mannfolk skal liksom holde fasaden og være sterke. Men da gav vi etter begge to.

Så tekster og musikk kan få frem mange følelser i oss. Sorg, glede, raseri og det som værre er.
Det er vel derfor denne formidlingsformen eksisterer.
Den gir oss mennesker mange assosiasjoner til det livet vi har levd og lever.
Derfor bør man heller ikke diskutere hvilken musikk som er best.


Vil bare vise til den nest nederste linjen under streken her ;)
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Takk, emotikon. Herlig innlegg.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
KindOfBlue skrev:
Jeg har ICEpower, så det må i tilfelle være krokodilletårer ...

Nei, jeg lar meg faktisk bevege til tårer av musikk. Noen ganger av stemningen som skapes, andre ganger av en spesielt engasjerende fortolkning av en solist -- og andre ganger av selve komposisjonens evne til å vekke følelser.

Senest en innspilling av Elgars Enigma variasjoner, med Menuhin som dirigent. Det satt simpelthen utrolig godt.
Må si meg ganske enig med deg her, musikk vekker følelser uansett i mine ører, men noe triller frem tårene lettere enn annet, det skal jeg innrømme..

Du nevner ICE, men jeg skjønner ikke hvorfor.!
Du har vel satt sammen et anlegg som matcher glimrende til ICE amper.?
I såfall så spiller ikke teknologien noen rolle, match mellom komponenter er vesentlig viktigere enn hva slags teknologi som brukes..
Men om man skal sette fingren litt på dette med ICE, så ville jeg nok sagt at det ikke er mest/best utvalg av høyttalere som virkelig får frem potensialet av ICE.?
(ikke mest høyttalere til rør heller, bare så det er sagt.!)
Kjell
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
jowil skrev:
For meg har tårene absolutt ingenting med anlegg å gjøre. Det skjer om musikken treffer en nerve og det gjør den stadig vekk. Ganske mange etterhvert som har laget musikk om mine utilstrekkeligheter. Pussig. Kunst.

De triller heller sjelden, men fuktigheten i øyekroken kan være nokså påtagelig, gjerne akkompagnert av et lite hulk. :'(
Der er jeg faktisk ikke enig med deg..
La meg si det slik at tårer kan komme av viss musikk på ene anlegget, men ikke på det andre..
Det behøver ikke å være snakk om høy kvalitet (High-End) på dette, men stemningen med tårer og andre følelser er sammenhengene med kvaliteten på musikken kontra anlegget..
La meg si det sånn at jeg har aldri noen gang likt heavy fremført på "High-End" anlegg, men på Low-End anlegg så er det helt knall, da maskerer det musikken på en slik måte at det funker gull i mine ører ;)
Men smaken er jo som baken 8)

Så min påstand er at tårer har en viss sammenheng med anlegg, siden ingen anlegg klarer å formiddle all musikk like bra..
Bil-anlegget funker gull på en del musikk som er helt pyton fremført på hovedanlegget, bare som et eksempel..
Kjell
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
65finger skrev:
Tårene spruter stått og stadig men livefølelsen må være til stede og riktig musikk. Musikkanlegget skal være meget bra for å få frem tårer. Mitt anlegg er ikke helt der enda. @impulse sitt anlegg er tårefrembringende
Må ikke reklamere for mye for Impulse høyttalerene nå da, det er jo ikke alle som vet at de lett triller frem tårene uansett musikk, nesten ;)

Men siden du skrev dette innlegget, så er det vel noe som har skjedd på din front også.?
Mangler vel den siste finishen, men tror det faktisk er en grunn til at det er vanskelig å få tak i deg, du sitter jo bare å lytter på plate etter plate :eek:
Hva har egentlig skjedd på dine trakter.?
Skulle jo nesten tro at du hadde fått rør i heimen jo mann.! ;D
Kjell
 
Ø

Øivind

Gjest
Rotekroken skrev:
Hvor mange sitter hjemme å faktisk får tårene til å trille, av musikk som vekker følelsene i deg.?
Hender jo at det triller en (sjeldent flere), eller at jeg blir sittende å blunke litt.

En prøver jo hele tiden å bla fram rett låt, som matcher humøret. Noen ganger klaffer det over all forventning..

Edit: Evnen til å leve seg såpass inn i, det ene eller det andre, er absolutt ikke noe en bør prøve å "vokse ifra". Noensinne.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
bjornh skrev:
Tror dere har blitt påvirket av trådene til Ramla Forbi hele gjengen. ;)

Mvh. Bjørn
Det er sikkert noe som har gått meg hus forbi, men FOT var en tråd som jeg satte skikkelig pris på, det er derfor jeg startet TÅRER..

Musikk handler om sinnsstemninger mer enn noe annet, vi som virkelig elsker musikk bruker en del penger på både anlegg og plater..
Det handler nok om mer enn akkurat det som vi har snakket om mang en gang før her på HFS, men det er kanskje ikke alle som tør å fortelle at de er en mann i sin beste alder, som faktisk får en eller annen form for reaksjon når de lytter på musikk.?
Men det er overraskende mange som får en eller annen form for reaksjon når de sitter å nyter musikken, det er veldig positivt i mine øyne ;)
Kjell
 
Topp Bunn