Syncrolux's hifi-kino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.379
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Syncrolux har temmet de vanskeligste innspillingene jeg har i testkofferten. Svært imponerende.

    Veldig pent med turkis genser og rosa diffusorvegg. Profilen er som den er. 57.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.379
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Brahms Liebesliederwaltzer m/Gardiner (Philips)
    Bach Påskeoratoriet m/Herreweghe (ikke Gardiner som jeg skrev først)
    Begge låter hoggorm om mellomtonen og nedre diskant er feil i klangbalanse og/eller forvrengningsnivå.
    Keefern Running Too Deep fra Main Offender. Pussig spor som ikke er vanskelig men er så godt skrudd at det kan brukes til dissekering allikevel. Bassen hos Syncrolyx er beyond bra.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det ble spilt litt fra Bach Magnificat med Gardiner også. Notorisk vanskelig med så mye romklang sammen med harde trompeter.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det jeg mener med vanskelige innspillinger er sånne som fremprovoserer de skavankene som finnes i et stereoanlegg. Med andre ord det motsatte av demomusikk.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et virkelig godt stereoanlegg er ett som har ingen egenskaper - ingen egenlyd, ingen artefakter, ingen kule effekter eller farging. Valentino sa noe sånt som «det er egentlig ikke noe å si om dette her». Det er et imaginært mål, men uansett er jeg nærmere dette enn noen gang før. Det meste av stereoanlegg låter som akkurat det. Men det oppsettet jeg har nå er det som låter minst som stereoanlegg av alt jeg har hørt til nå. Med god margin. Og ikke nok med det - dette er et anlegg med de samme kvalitetene i FEM kanaler.

    Vel - det var dagens selvskryt mens jeg nyter morgenkaffen og Genesis / The lamb lies down on Broadway i surround.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En ting som ble glemt ifm Valentino sitt lyttebesøk var surround... Det ble bare spilt musikk i to kanaler. Velkommen tilbake får jeg vel si... ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.379
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Surroundanlegg i to kanaler går kjempefint sammen med mono-oscilloskop.
    Må høre mer ja. I fleire kanalar. Superkjedelig stereoanlegg…
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det ser jo litt mye ut helt i bunn, men det er vel såpass lite musikk som har nevneverdig energi der at det går fint. Generelt synes jeg kurven ser fin ut, og vil tippe det låter både nøytralt og bra.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja det er litt mer nivå i bånn, men det høres ikke sånn ut i det hele tatt da DBA-løsningen omtrent fjerner alt decay fra rommet. Og det er slankere i bassen enn den såkalte "Harman-kurven"....

    Dypbass-heavy musikk som Yello, Kraftwerk osv låter helt kule her.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.379
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da vi satte på det Keith Richards-sporet begynte jeg å le. Latterlig bra bassdefinisjon.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vi har nok ganske lik bass fra 300hz og ned nå ser jeg, jeg har litt mer Berg-og-dalbane såklart, men "target" ligger i samme område. ;) I kinoen min blir det noe annet, men der deler jeg nå på 250hz, så åtte 18" er med helt opp dit ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Spor 8 - Runnin' too deep
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har du noen generell formening om forskjellen på disse dipolbassene du hadde før (var det 21"?) og DBAet?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ……. Men kan dette være nøytralt da .. kjør debatt!

    Vis vedlegget 830906
    Hva ser vi på her? Ett-punkts måling i lytteposisjon eller spatial average av området i og rundt? Uansett er svaret ikke å finne i en romkurve da vi er sensitive for direktelyd fra høyttalerne også, så resonanser og svingninger i respons fra høyttalerne anekoisk vil ha et ord med i laget. Dog, i hvilken grad aner ikke jeg.

    Det jeg aner er at dipoler kan låte svært bra 😁
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har du noen generell formening om forskjellen på disse dipolbassene du hadde før (var det 21"?) og DBAet?
    Litt lenge sida jeg hadde de. Men DBAet spiller veldig mye mer punchy og definert mener jeg. DBAet kan også spille høyere og går dypere i frekvens.

    Når jeg tenker meg om - to helt forskjellige ting, også lydmessig.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva ser vi på her? Ett-punkts måling i lytteposisjon eller spatial average av området i og rundt? Uansett er svaret ikke å finne i en romkurve da vi er sensitive for direktelyd fra høyttalerne også, så resonanser og svingninger i respons fra høyttalerne anekoisk vil ha et ord med i laget. Dog, i hvilken grad aner ikke jeg.

    Det jeg aner er at dipoler kan låte svært bra 😁
    Måling i lytteposisjon med relativt stort tidsvindu, slik at det lille som er av rombidrag også er med.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Måling i lytteposisjon med relativt stort tidsvindu, slik at det lille som er av rombidrag også er med.
    Aight. Du har så ille bra kontroll mellom 20-400 hz som kanskje er det viktigste audio-området at jeg tenker dette må låte hysterisk bra.
    Greiene fra kHz og opp føler jeg er mye smak, rom og avspilt materiale som styrer hva som låter riktig.

    Jeg har ikke helt knekt koden på de høyere frekvenser for balansen mellom plagsomme sss og tschh lyder og sprut og snert i instrumenter. Ser på RTA at mye plagsomme lyder er i 6-9 kHz området, men trekker jeg ned det forsvinner liksom ikke det problemet helt, men tar fullstendig knekken på sprut. Tips og erfaringer?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Neppe vreng som er et problem, bruker JBL M2 med 4" berylliumsdriver og spiller ikke høyere enn rundt 75 dB, så vrengen ligger under støygulvet på alle måter. Tenker akustikk som første synder, men kan meget mulig være ren frekvensrespons-forårsaket i andre områder enn det der jeg innbiller meg at problemet ligger, feks rundt 600-1000 hz hvor det er problematisk å måle på en fornuftig måte i et rom.

    Diffusjon kan nok tenkes å være løsningen. Har demping rett bak knollen og i hele taket, men frontvegg og sidevegg er grelle greier.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Også kan det kjøres en mye flatere bassrespons ned i dypet når en bruker gode elementer.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Reposter denne.

    Harman kurven:

    1D8F54C8-1843-4A6F-95EF-4AEEC00A1FCF.png



    Sean Olive sine lyttetester : Alle lyttere, fra trente til utrente foretrekker en kurve som er fallende til en viss grad. Ingen foretrakk en flat kurve.

    5EE37FA2-6BC7-4C2D-8B06-B8E33B93EB98.png
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg ligger for tiden noen dB over det. Uten at jeg har målt tipper jeg komfortnivået mitt er ca 78…. cirka … ;)

    Uansett bra å unngå nivåer som kan føre til permanent hørselsskade!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Litt irriterende at de ikke gadd å legge til oppløsning på 1dB på y-aksen på den nederste av de grafene, så man må sitte og myse for å se hvor mye fall det er :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Den gråspraglete greia er noe filtaktig lyddemping fra Biltema. Tanken med den er å kle subwoofer kassene innvendig, siden de er helt tomme. Det er noen stående bølger inni der som høres ut som et boink hvis jeg måler høyt nok. Tipper det skjer noe i 5-600 Hz området. Det er bare en drøy oktav over delefrekvensen.

    Som sagt så gjort. Halvparten av de 24 basskassene er nå kledt innvendig. Boinken forsvant helt.

    Tauet som det er bilde av over skal brukes til å dempe resonanser det også. Mer om det senere.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Her er det ikke mye utklingning å skryte av, kanskje unntatt i subwoolferoktavene.

    Vis vedlegget 830652
    Vis vedlegget 830653
    Dette forklarer kanskje hvorfor du foretrekker en vesentlig heving i nivå fra 100hz til 20hz: med så kort etterklang (god resonanskontroll) blir det nok naturlig at man både liker og tåler ekstra volumer i bassen i forhold til en mer normalt resonerende stue. «Mer bass, men over kortere tid». - jeg er tilbøyelig til å tro at det vil høres mer dynamisk og tørrere ut.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jepp, sånn høres det ut. Litt som hodetelefoner som har bra nivå i bånn, bare med fysisk trøkk i tillegg.

    Spesielt stortromme høres helt annerledes ut med så kort etterklang i bassen. Mye mer punch i anslaget, men tørrere og mindre grøtete utklinging. Det øker definisjonen, og gjør det det enklere å høre hva andre bassinstrumenter spiller.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    18 av 24 subwoofere (puh…) er ferdig med demping inni og demping av opphengshyssingen. Ja, for de henger i hyssing, og den blir spent som en gitarstreng omtrent og har en klart definert resonans. Gummiline er viklet rundt hyssingen, og da ble denne resonansen også fjernet. Faktisk en liten målbar forskjell. Bilde kommer!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Jepp, sånn høres det ut. Litt som hodetelefoner som har bra nivå i bånn, bare med fysisk trøkk i tillegg.

    Spesielt stortromme høres helt annerledes ut med så kort etterklang i bassen. Mye mer punch i anslaget, men tørrere og mindre grøtete utklinging. Det øker definisjonen, og gjør det det enklere å høre hva andre bassinstrumenter spiller.
    Hvilken T vises, og med hvilken innstillinger?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn