Syklister

C

Cyber

Gjest
Helt enig med trådstarter. Lå denne uken bak en kar over en 2 km lang slette i 80 sone. Han holdt ca 30 km/t og lå 30 cm fra den gule midtstripen foran meg. Biler i mot hele veien. Prøvde å signalisere med horn etter en stund. Da snurer luringen seg og hilser. Kjente blodtrykket steg en smule og rekka bak øket også på og vi var vel 10 - 15 biler i følge som dro forbi når det endelig åpnet seg.

Stusset også i min tid i Kr.Sand når man kjørte inn i lyskryss med syklister foran i samme felt som en selv, ventende på grønt lys, når det var evig brede sykkelstier med eget sykkelfelt som fulgte samme vei; Men jeg skjønner jo at man har et visst behov for å eksponere sin spreke livvstil når man har svidd mer på sykkel enn jeg har på hifi. ;D

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
cybervision_ skrev:
Helt enig med trådstarter. Lå denne uken bak en kar over en 2 km lang slette i 80 sone. Han holdt ca 30 km/t og lå 30 cm fra den gule midtstripen foran meg. Biler i mot hele veien. Prøvde å signalisere med horn etter en stund. Da snurer luringen seg og hilser. Kjente blodtrykket steg en smule og rekka bak øket også på og vi var vel 10 - 15 biler i følge som dro forbi når det endelig åpnet seg.
Slike tilfeller er jo selvsagt helt hårreisende! Men ikke dra alle syklister over en kam da.. ;D

U

utgatt60135

Gjest
Olbor skrev:
dandare skrev:
Faktum er at de aller fleste "sykkelstier" er ubrukelige for transportsykkling/treningssykkling.
Barnevogner/småunger/ungdommer med musikk på øret/innsnevringer/busstopp/parkerte biler/farlige kryss/dårlig renhold/rulleski.

Dette er bare noen punkter som slo meg i farten - lista kan gjøres uendelig mye lengre.

Når skal norske myndigheter begynne å lage brukbare sykkelfelt/sykkelstier?
Helt enig med deg!

Problemet er jo at ikke de har råd til å friske opp hovedveiene engang, så bedre sykkelstier kan vi nok bare se langt etter.. :-\
Problemet er at de konstruerer sykkelstier bitvis og glemmer å tenke helhet. Og de skjønner ikke at sykling har mer til felles med biler enn fotgjengere. Alså må de høre til veien eller egne felt med enkle på- og avkjøringer. Det sitter vel folk med enkeltbudsjetter og ingeniører som ikke spør f.eks sykkelforeningen om kunnskap.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
dandare skrev:
Faktum er at de aller fleste "sykkelstier" er ubrukelige for transportsykkling/treningssykkling.
Barnevogner/småunger/ungdommer med musikk på øret/innsnevringer/busstopp/parkerte biler/farlige kryss/dårlig renhold/rulleski.

Dette er bare noen punkter som slo meg i farten - lista kan gjøres uendelig mye lengre.

Det er merkelig, for jeg har nesten aldri sett en eneste sjel på sykkelstiene langs riksvegen på Karmøy (nord for Kopervik). Det kan hende at det er tidspunkt der det forekommer, men storparten av døgnet er det kun fare for å møte en annen person hver halvannen kilometer eller noe slik.

Rart at vi har så forskjellig oppfatning av trafikken på disse stiene. For jeg har faktisk nesten aldri sett noen bruke dem, og i alle fall ikke i et omfang som skulle skape problemer. Det argumentet anser jeg for å være ganske konstruert hvis det kommer fra en karmøybu, så det må være ganske annerledes de stedene der dere bor. Og det tviler jeg ikke på lenger, for det må jo være en årsak til forskjellen i virkelighetsoppfatning. Cyber sin erfaring fra Sørlandet stemmer bedre overens med de erfaringene jeg har på Karmøy. Har jeg nevnt at jeg ikke har sett så nøye på sykkelstier utover den kommunen? Det kan jo hende at bruken av sykkel og apostlenes hester er mindre i hardbarka FrP-land (les: en voksen person som ikke kjører til butikken i bil har mistet lappen i fyllekjøring).

Når det gjelder tilstanden så synes jeg ikke tilstanden på rutene løp går i som særlig mye bedre enn de sykkelstiene jeg selv har transportert meg selv på. Proffene overlever tross alt brostein og faenskap. Hva er det med sykkelstiene som gjør dem uegnet til denne typen sykling? Sett bort fra det at noen ser ut til å være overbefolket ifølge beskrivelsene. Jeg ser noen skrive noe om helhet. Hvilken helhet er det vi får se på de tv-sendte proffløpene som er oversett i planleggingen av sykkelstier? Det er jo vanlige veier som ofte er ganske diskutable som løpsarena.

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Lyngen skrev:
Olbor skrev:
dandare skrev:

Helt enig med deg!

Problemet er jo at ikke de har råd til å friske opp hovedveiene engang, så bedre sykkelstier kan vi nok bare se langt etter.. :-\
Problemet er at de konstruerer sykkelstier bitvis og glemmer å tenke helhet. Og de skjønner ikke at sykling har mer til felles med biler enn fotgjengere. Alså må de høre til veien eller egne felt med enkle på- og avkjøringer. Det sitter vel folk med enkeltbudsjetter og ingeniører som ikke spør f.eks sykkelforeningen om kunnskap.
..Og her er jo jeg selvsagt også helt enig med deg!

U

utgatt60135

Gjest
cybervision_ skrev:
Lå denne uken bak en kar over en 2 km lang slette i 80 sone. Han holdt ca 30 km/t og lå 30 cm fra den gule midtstripen foran meg.
???

Da var det vel en rømling fra psykiatrisk? Har aldri sett noe slikt selv.

Men jeg skjønner jo at man har et visst behov for å eksponere sin spreke livvstil når man har svidd mer på sykkel enn jeg har på hifi. ;D
Er neppe derfor. Men spør man seg om det kan være en naturlig grunn til at man ikke bruker sykkelstien? Ofte fungerer det ikke som sagt.

U

utgatt60135

Gjest
baluba skrev:
Proffene overlever tross alt brostein og faenskap.

Hva er det med sykkelstiene som gjør dem uegnet til denne typen sykling? Sett bort fra det at noen ser ut til å være overbefolket ifølge beskrivelsene. Jeg ser noen skrive noe om helhet. Hvilken helhet er det vi får se på de tv-sendte proffløpene som er oversett i planleggingen av sykkelstier? Det er jo vanlige veier som ofte er ganske diskutable som løpsarena.
Proffene får hele veien sperret for all annen trafikk ;).

Det er ganske håpløst å trene når man hele tiden må bremse og akselrere for hårnålssvinger, fotgjengeroverganger, kanter og for ikke å snakke om andre som bruker stiene. Man kan som oftes ikke sykle for fullt på slike veier. Men så kan man jo fint bruke dem til å komme ut og inn av byer, bare de hadde vært tilrettelagt og godt merket. Det typiske problemet er at at man ikke oppdager sykkelstien før det er for sent. Det er ikke bare bare å gå av sykkelen midt i veien for å forsere over til sykkeltraseen. Ofte må man også kjenne sykkelstien godt på forhånd for å finne ut hvor man skal sykle. Ellers blir det for mye rot.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
cybervision_ skrev:
Lå denne uken bak en kar over en 2 km lang slette i 80 sone. Han holdt ca 30 km/t og lå 30 cm fra den gule midtstripen foran meg.
???

Da var det vel en rømling fra psykiatrisk? Har aldri sett noe slikt selv.

Men jeg skjønner jo at man har et visst behov for å eksponere sin spreke livvstil når man har svidd mer på sykkel enn jeg har på hifi. ;D
Er neppe derfor. Men spør man seg om det kan være en naturlig grunn til at man ikke bruker sykkelstien? Ofte fungerer det ikke som sagt.
Hvordan kan et stykke asfalt ikke fungere hvis det ikke er store hull etc? Jeg gjentar at de veiene de sykler på i løp ikke alltid ser så mye bedre ut. Eller er det slik at amatører er mer krevende enn proffene? Jeg skjønner fortsatt ikke det med at et veistykke ikke kan fungere.

Som jeg nevner et annet sted så har jeg aldri sett stor trafikk på sykkelstier. Når folk irriterer seg over syklister i veien så er det nesten utelukkende fordi sykkelstien ved siden av veien er helt tom. Hvor mange km må dere ha uten forstyrrelser for å være fornøyd?

Jeg forstår det selvfølgelig når det dreier seg om sykkelstier som faktisk er i bruk.

U

utgatt60135

Gjest
baluba skrev:
Jeg gjentar at de veiene de sykler på i løp ikke alltid ser så mye bedre ut. Eller er det slik at amatører er mer krevende enn proffene?
Sykkelløp er noe helt annet av den enkle grunn at det er tilrettelagt for at man ikke trenger å stoppe opp eller bremse opp for hindringer. Jeg var aktiv syklist som junior og syklet masse ritt.

Ellers har jeg forklart godt hvorfor sykkeltraeer ikke fungerer for trening. Men jeg har mest erfaring med dette i oslo området, østlandet og i trøndelag.

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
618
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
dandare skrev:

Det er merkelig, for jeg har nesten aldri sett en eneste sjel på sykkelstiene langs riksvegen på Karmøy (nord for Kopervik). Det kan hende at det er tidspunkt der det forekommer, men storparten av døgnet er det kun fare for å møte en annen person hver halvannen kilometer eller noe slik.

Rart at vi har så forskjellig oppfatning av trafikken på disse stiene. For jeg har faktisk nesten aldri sett noen bruke dem, og i alle fall ikke i et omfang som skulle skape problemer. Det argumentet anser jeg for å være ganske konstruert hvis det kommer fra en karmøybu, så det må være ganske annerledes de stedene der dere bor. Og det tviler jeg ikke på lenger, for det må jo være en årsak til forskjellen i virkelighetsoppfatning. Cyber sin erfaring fra Sørlandet stemmer bedre overens med de erfaringene jeg har på Karmøy. Har jeg nevnt at jeg ikke har sett så nøye på sykkelstier utover den kommunen? Det kan jo hende at bruken av sykkel og apostlenes hester er mindre i hardbarka FrP-land (les: en voksen person som ikke kjører til butikken i bil har mistet lappen i fyllekjøring).

Når det gjelder tilstanden så synes jeg ikke tilstanden på rutene løp går i som særlig mye bedre enn de sykkelstiene jeg selv har transportert meg selv på. Proffene overlever tross alt brostein og faenskap. Hva er det med sykkelstiene som gjør dem uegnet til denne typen sykling? Sett bort fra det at noen ser ut til å være overbefolket ifølge beskrivelsene. Jeg ser noen skrive noe om helhet. Hvilken helhet er det vi får se på de tv-sendte proffløpene som er oversett i planleggingen av sykkelstier? Det er jo vanlige veier som ofte er ganske diskutable som løpsarena.
For å være litt ironisk her - Karmøy/Kopervik er vel rimelig langt ut i provinsen i forhold til Stavanger/Sandnes/Sola som jeg stort sett sykler. Sykkelstier i utkantområder og byområder er to helt forskjellige ting.
Dersom jeg sykler utover Jæren, RV44, bruker jeg svært gjerne sykkelstien der den finnes. Denne er rett og fin og følger veien og det er liten eller ingen trafikk utenom en og annen syklist.
Derimot når jeg daglig sykler Sandnes/Stavanger/Sandnes er det ikke noe alternativ å bruke sykkelsti. På enkelte strekninger finnes sykkelfelt og de fungerer bedre, men ikke optimalt. Enkelte plasser er de for smale eller de rett og slett bare stopper, og ikke minst, renholdet av disse er under en hver kritikk. Videre finnes det tydeligvis ikke penger til å legge asfalt på disse felt når veien blir asfaltert. Resultatet er en til tider svært merkbar asfaltkant i skillet veibane/sykkelfelt.

Sykkelstier på strekningen må deles med tidligere nevnte elementer , samt at alle busstopp er lagt i forbindelse med stiene med det resultat at ved f.eks. skoleslutt kan det stå 40-50 skolengdommer stuet inn på holdeplass/sykkelsti.

::) ::)

C

Cyber

Gjest
Olbor skrev:
cybervision_ skrev:
Slike tilfeller er jo selvsagt helt hårreisende! Men ikke dra alle syklister over en kam da.. ;D
Neida, jeg er jo en selv - liker meget godt å sykle, men tror jeg er litt mer obs på mine omgivelser enn overnevnte syklist.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Her i Bodø er det bøttevis av tullinger på sykkel. De utfordrer daglig både eget liv og helse, og faktisk også andres liv og helse - for hva slags liv og hvilken helse vil en stakkar måtte få, etter å ha kommet i skade for å kjøre ned en av disse tullingene? Det må bli et krav at også syklister skal kunne dokumentere et snev av kunnskap ang. trafikkregler, hensyntaking osv.

Det virker på meg som om syklister har lov til absolutt alt. Man kan sykle i gangfelt, ikke bry seg om vikeplikt, dundre inn i gågater - til og med i det såkalte Glasshuset ( ei overbygd GÅ-gate ) har jeg obervert syklister med dempegaffel, skivebremser og minst 28 gir! Misforstå meg rett; tråsykkel er basic en allright sak, men syklistene må da for svarte forholde seg til trafikkreglene, de også!

Jeg synes det skal bli obligatorisk opplæring for syklister. Og kraftige bøter for overtredelser av gjeldende lover og regler. Uviklingen her i byen, er i alle fall trist. Og farlig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
dandare skrev:
baluba skrev:
dandare skrev:

For å være litt ironisk her - Karmøy/Kopervik er vel rimelig langt ut i provinsen i forhold til Stavanger/Sandnes/Sola som jeg stort sett sykler. Sykkelstier i utkantområder og byområder er to helt forskjellige ting.
Dersom jeg sykler utover Jæren, RV44, bruker jeg svært gjerne sykkelstien der den finnes. Denne er rett og fin og følger veien og det er liten eller ingen trafikk utenom en og annen syklist.
Derimot når jeg daglig sykler Sandnes/Stavanger/Sandnes er det ikke noe alternativ å bruke sykkelsti. På enkelte strekninger finnes sykkelfelt og de fungerer bedre, men ikke optimalt. Enkelte plasser er de for smale eller de rett og slett bare stopper, og ikke minst, renholdet av disse er under en hver kritikk. Videre finnes det tydeligvis ikke penger til å legge asfalt på disse felt når veien blir asfaltert. Resultatet er en til tider svært merkbar asfaltkant i skillet veibane/sykkelfelt.

Sykkelstier på strekningen må deles med tidligere nevnte elementer , samt at alle busstopp er lagt i forbindelse med stiene med det resultat at ved f.eks. skoleslutt kan det stå 40-50 skolengdommer stuet inn på holdeplass/sykkelsti.

::) ::)
Endelig et svar som er fornuftig, sett bort fra at Sandnes og Sola ikke akkurat er noe mer urbant enn Karmøy. Det er altså ikke de samme forholdene, som var det jeg lurte på. Alle syklister jeg har forbannet i mitt liv har jeg møtt på Karmøy. Da kan vi altså slå fast at det er fantomsyklistene på Karmøy som er større tullinger enn andre steder.

For jeg har aldri møtt på disse "proffene" i Bergen. Der har jeg bare møtt på de vanlige tullingene som kommer glidende opp bak meg på fortauet foran buss-stoppet. Jeg har flere ganger blitt halvveis meid ned bakfra i morgenrushet på buss-stoppet mitt i Ytre Sandviken. Riktignok er det en motorvei, slik at det ikke finnes alternative steder å sykle. Men så var det dette med å ta hensyn da. Stedet egner seg ikke for hurtig sykling, og det er altså en helt annen type sykling det er snakk om nå. Dette er gutta som skal på jobb eller skole på NHH, og ikke konkurransesyklistene.

Jeg aksepterer påstanden om at det er for mye trafikk på sykkelstier i Stavanger og på Sandnes, og da får jeg vel godta Sola også. Selv om sistnevnte sted bør være omtrent som Karmøy, men åpenbart med flere brukere av sykkel og gangstiene.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Sykkelister

Delle skrev:
Som nevnt, problemet er folk. Andre folk.

Som bilist ser jeg utrolig mange udugelige syklister.

Når jeg sykler er alle de dummeste bilistene ute samtidig. Merkelig, det der..

Tar jeg meg en spasertur rotter de seg sammen, de dummeste fra begge forannevnte grupper.

Bør kanskje holde meg mer hjemme.

Mvh
Regner med at dette er ironi, jeg tar hensyn selv: som fotgjenger stopper jeg ofte et par meter før overgangen hvis jeg ser biler. er også en hensynsfull bilist. Men så mye idioter på to hjul som er ute nå har jeg aldri sett. gul trøye= idiot IMO!!!

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
ja der kom d jaggu et par til som ikke har tatt kvelden enda!
Hvis jeg kjører deg ned og dreper deg, ja da kan du nok dessverre ikke hevde at DU HADDE RETT!!!

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Fuc.. Hva skjedde med terrengsykling egentlig ??? ække så lenge siden knastdekk rula ;D

U

utgatt60135

Gjest
VilhelmW skrev:
Det virker på meg som om syklister har lov til absolutt alt. Man kan sykle i gangfelt, ikke bry seg om vikeplikt, dundre inn i gågater - til og med i det såkalte Glasshuset ( ei overbygd GÅ-gate ) har jeg obervert syklister med dempegaffel, skivebremser og minst 28 gir! Misforstå meg rett; tråsykkel er basic en allright sak, men syklistene må da for svarte forholde seg til trafikkreglene, de også!
Jeg skal innrømme at jeg ofte tar meg friheter på sykkelen i henhold til trafikkregler, særlig rødt lys. Men aldri hvis det hindrer andre eller skaper farlige situasjoner. Jeg kan ikke huske at jeg selv har skapt noen. Det blir litt av det samme som fotgjengere ikke bryr seg om rødt lys så lenge det ikke kommer noen. Jeg har forståelse for at noen kan reagere på det da, men det er sjelden at noen gjør det synlig i allefall.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.220
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Clarkson's highway code on cyclists: 'trespassers in the motorcars domain, they do not pay road tax and therefore have no right to be on the road, some of them even believe they are going fast enough to not be an obstruction. Run them down to prove them wrong' ;D
8)
Arne K

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
DAChild skrev:
Fuc.. Hva skjedde med terrengsykling egentlig ??? ække så lenge siden knastdekk rula ;D
Kan det ha noe med at kun en prosent av knastedekkene faktisk fikk oppleve underlag uten asfalt og betong. En sjelden gang grus, kanskje? Hadde jeg kjøpt ny i dag så hadde det ikke blitt noe annet enn en landeveissykkel. Den gamle får holde til de få turene i terrenget, og jeg er neppe spesielt unik som eier av terrengsykkel.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.403
Sted
Holmestrand
cybervision_ skrev:

Stusset også i min tid i Kr.Sand når man kjørte inn i lyskryss med syklister foran i samme felt som en selv, ventende på grønt lys, når det var evig brede sykkelstier med eget sykkelfelt som fulgte samme vei; Men jeg skjønner jo at man har et visst behov for å eksponere sin spreke livvstil når man har svidd mer på sykkel enn jeg har på hifi. ;D
Dette høres jo ut som en skikkelig dust.
Men for å se det fra en annen vinkel tok disse 2 km deg da 4 minuter istedet for 1,5 min. Altså 2,5 minuter ekstra. Nå vet jeg ikke hvor langt du skulle, men antagelig ble dette uansett ikke et stort inngrep i resten av ditt liv. Jeg har opplevd å bli liggende bake biler som kjørte svært sakte i timesvis. Irriterende men svært lite å gjøre med den saken. Blir du liggende bak en eller flere syklister er det også svært irriterende, men stort sett fort gjort.
:)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:
Olbor skrev:
cybervision_ skrev:
Neida, jeg er jo en selv - liker meget godt å sykle, men tror jeg er litt mer obs på mine omgivelser enn overnevnte syklist.
Hvis sletten er 2km bør det jo være mulig å kjøre forbi på den andre siden av midstripen. Jeg forstår godt syklister som ikke ønsker å bli forbikjørt av biler som holder +80km/t med få centimeters klaring.

Det er snakk om å ta hensyn til hverandre og det bør være gjensidig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
2,5 minutter er veldig lang tid når det står på, og fører til irritasjon og potensielt farlige situasjoner på grunn av det.
Det må da være lovhjemmel for å bøtelegge slik hvis politiet ser det? Det er grunnlag for potensielt farlige situasjoner.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ingen tvil om at dette er et graverende tilfelle. Ingen grunn til å forsvare tosken heller. Men dette kan da ikke være noen vanlig opplevelse?

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
baluba skrev:
Det må da være lovhjemmel for å bøtelegge slik hvis politiet ser det? Det er grunnlag for potensielt farlige situasjoner.
Bilister har ihvertfall plikt til å kjøre til siden og slippe andre forbi hvis de signaliserer at de ønsker det. Jeg vet om tilfeller der tungtransportsjåfører rett og slett mista lappen fordi køen bak vokste seg for lang uten at noen fikk mulighet til å passere på egnede steder.
Regner med at samme regler gjelder for syklister,
Spørsmålet blir vel i hvert tilfelle om der faktisk finnes passeringsplasser, jeg liker heller ikke å sykle to i bredden sammen med en irritert bilist som skal forbi med 15cm klaring.

Mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.888
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Valentino skrev:
På de 120 km jeg syklet i dag i et felt på 23 ryttere hadde vi ingen konflikter med bilister. Zilch. Nada. Zero.
Man skulle nesten tro dere var i utlandet... :)

Men. Det er lokale variasjoner her også. Et av få positive minner fra mitt år på Jæren, faktisk, hensynsfulle bilister var 'hakket' mer vanlig der enn i Oslo.

Og selvsagt hjelper det at Ottestadgjengen sikkert oppfører seg de og.
Mmm, ja:
http://www.ottestadsk.no/hvordan_forholder_ottestad_sk_seg_til_ovrig_trafikk

Men vi er jo heldige mhp veinett også da. Her er guglekart over gårsdagens tur.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
De flotteste syklistene er de som har mer penger enn vett og drar avgårde for å kjøpe den dyreste og flotteste sykkelen penger kan kjøpe. Kunnskap er strengt talt overflødig. Sponset drakt trengs også, for da blir man enda flinkere. Stram sykkelshorts er obligatorisk. Det at man har passert 40 og har 20 kg for mye på kroppen og en sviktende helse er en bonus. Kombinerer man lite vett, overmot og mye penger, samt en stående ordre fra legen om å komme i bedre form er man godt rustet for å entre sterkt traffikerte veier.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.888
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da er jeg ikke så flott.

Men stram sykkelshorts er obligatorisk. Og stram trøye.
Og barberte bein, selvfølgelig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
@Ottestadreglene: Nettopp. Og for hver syklist, bilist og fotgjenger som oppfører seg, blir veien et bedre sted for alle.

Jeg bruker sykkelsti der det er naturlig/mulig. Lange strekninger utenfor tettbygde strøk er sjelden noe problem. Men jeg kjører ut i veien i stedet for å følge sykkelstien når den leder meg ut i et fotgjengerfelt. Jeg bruker den heller ikke der det ligger tett med glassbiter og småstein på asfalten. Jeg har ingen servicebil kjørende bak, så en punktering pr. 30 mil er ikke greit.

Å sammenligne trening med vårklassikerne er reint tull. Alle som har sett veiene de sykler på, har også sett at det deles ut erstatning for et stort antall punkterte dekk (og en del ødelagte hjul), og det store antallet velt med til tider alvorlige personskader. Bare la dette argumentet ligge, vær så snill.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg skal la ethvert argument hvile, for nå har jeg fått tilstrekkelig med fornuftige svar. Kan bare konkludere med at det finnes noen idioter der ute som ødelegger ryktet til alle andre, slik som det ofte er. :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.278
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Landevei er en ting. Synes stort sett det går greit. Kjører mye og ferdes mye blant biler og syklister.
Når syklistene på død og liv skal sykle 2 i bredden midt i "rushtiden" så kan det bli bittelitt irritasjon. Nå vet jeg det er argumenter for det også. Mopedbiler er værre i 80 sonen riktignok.

Men en ting som irriterer meg. Har brukt mange ettermiddager, formiddager, søndager på å gå tur. Har hund i bånd og bruker gjerne skogsveier, dvs. turstier.
Disse er snart forbeholdt disse nye kameratgjengene med MTB som absolutt skal trøkke det de kan på de mest folkerikeste turområdene. Rundt en sving, over en kant, ned en bakke etc. Slalåm kjøring mellom folk og annet som er ute å går.
Hunden er også blitt på sykla. Det gikk greit nok. En kompis her måtte til veterinær med hunden etter at den ble syklet rett ned av et råskinn. Det koster både irritasjon og masse penger.
Hadde det vært en sau ville det vært syklistens feil.. Det er jo litt spesielt :)

Denne rasen kunne jeg godt klart meg uten. En må få ferdes ute men det virker som om denne rasen ikke skal ta hensyn til noen og alle skal ta hensyn til de.
De trener vel til det lokale rittet....

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Har ofte opplevd syklister på sykkelstien som har fått det for seg at de skal sykle mellom meg og hunden selv om den går i bånd. Felles for alle de syklistene er at de er godt voksne.

N

nb

Gjest
bambadoo skrev:
Denne rasen kunne jeg godt klart meg uten. En må få ferdes ute men det virker som om denne rasen ikke skal ta hensyn til noen og alle skal ta hensyn til de.
Jeg sykler en del i Oslomarka og folkeskikken til enkelte syklister er til tider sjokkerende. På strekningen Sognsvann-Ullevållseter er det i finværshelgene veldig mange som går tur, er ute med barn, triller barnevogner etc, etc. Like forbannet er det en del som på død og liv må innlemme de første og siste 4 kilometerene av en lang tur i treningsopplegget sitt - og siden det stort sett er nedoverbakke tilbake til Sognsvann går det til tider svært fort. Selv pleier jeg å ta det meget piano både opp og ned på denne strekningen til mitt eget og andres beste. Såpass folkeskikk synest jeg syklister bør ha. Å irritere seg over at en hel familie ønkser å gå ved siden av hverandre fremfor å ligge på rekke og dermed ikke oppta hele bredden eller at en hund finner det for godt å gå dit den vil er å sloss mot vindmøller. Deal with it, og ta det med ro. Skal ikke langt innover marka før det knapt er en fotgjenger/jogger å se - der kan man gi på alt man vil.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.425
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Har ofte opplevd syklister på sykkelstien som har fått det for seg at de skal sykle mellom meg og hunden selv om den går i bånd. Felles for alle de syklistene er at de er godt voksne.
...og vanligvis at de ikke har ringeklokke på sykkelen for å spare vekt......toppen av idioti. Samt racingdekk som ikke lager en lyd. Et pling i bjella i god tid kan løse mange problemer, men det er det bare 1 av 10 som har forstått.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Landevei er en ting. Synes stort sett det går greit. Kjører mye og ferdes mye blant biler og syklister.
Når syklistene på død og liv skal sykle 2 i bredden midt i "rushtiden" så kan det bli bittelitt irritasjon. Nå vet jeg det er argumenter for det også. Mopedbiler er værre i 80 sonen riktignok.

Men en ting som irriterer meg. Har brukt mange ettermiddager, formiddager, søndager på å gå tur. Har hund i bånd og bruker gjerne skogsveier, dvs. turstier.
Disse er snart forbeholdt disse nye kameratgjengene med MTB som absolutt skal trøkke det de kan på de mest folkerikeste turområdene. Rundt en sving, over en kant, ned en bakke etc. Slalåm kjøring mellom folk og annet som er ute å går.
Hunden er også blitt på sykla. Det gikk greit nok. En kompis her måtte til veterinær med hunden etter at den ble syklet rett ned av et råskinn. Det koster både irritasjon og masse penger.
Hadde det vært en sau ville det vært syklistens feil.. Det er jo litt spesielt :)

Dette høres ut som pre-birken-effekten, og er beklagelig.

Det er mange av oss som jobber for å få et bedre samspill mellom alle gruppene som bruker naturen.

http://www.nots.no/

http://www.facebook.com/NOTS.no

...Og det er et stort miljø på forumet på terrengsykkel.no der de som er interessert i å ta tak i konfliktproblemer og regelmisforståelsertolkninger diskuterer.

Stivettreglene:

http://www.nots.no/?page_id=5

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
erato skrev:
]...og vanligvis at de ikke har ringeklokke på sykkelen for å spare vekt......toppen av idioti. Samt racingdekk som ikke lager en lyd. Et pling i bjella i god tid kan løse mange problemer, men det er det bare 1 av 10 som har forstått.
Syklisthatere har lett for å svartmale, overdrive og dikte opp ting, dessverre. Blunker

Selvsagt finnes det godt med idioter blant syklister, men de er ikke mer representert i den enn i andre grupper trafikanter. Jeg ser forholdsmessig minst like mye idiotkjøring med bil som med sykkel.

Det første som må til er et folk forstår at syklister hører hjemme på veien/i trafikken, og at alle lærer seg de til enhver tid gjeldende trafikkreglene.

U

utgatt60135

Gjest
erato skrev:
...og vanligvis at de ikke har ringeklokke på sykkelen for å spare vekt......toppen av idioti. Samt racingdekk som ikke lager en lyd. Et pling i bjella i god tid kan løse mange problemer, men det er det bare 1 av 10 som har forstått.
Ringeklokke på en konkurransesykkel lissom ;). Da hadde vi ledd godt, haha. Men jeg har ringeklokke på billigsykkelen og bruker den. Legger merke til at fotgjengere liker den :). Nesten en fin anledning til å flørte :-*. På terrenngsykkelen med traktordekk er det låsing av hjulet som gjelder. Da spretter de som går fem i bredden unna ;D. Slemme meg 8).

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.425
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
erato skrev:
]...og vanligvis at de ikke har ringeklokke på

Det første som må til er et folk forstår at syklister hører hjemme på veien/i trafikken, og at alle lærer seg de til enhver tid gjeldende trafikkreglene.
..............og der står det vel noe om ringeklokke om jeg husker rett. Selvsagt skal man ha ringeklokke på sykkelen når man ferdes lydløst i 30 km/t blant fotgjengere, barn og dyr. Uansett hvor dumt det måtte se ut. Og tallet 1 av 10 er ikke tatt ut av lufta, i hvert fall ikke der jeg lufter bikkja.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
erato skrev:
Anonym skrev:
Selv er jeg en ivrig syklist med gode dekk og uten ringeklokke men hvis jeg møter fotgjengere som er til hindring for meg bremser jeg ned til gangfart og sier "unnskyld, kan dere gå til siden" og blir bestandig møtt med et smil.

Men jeg sykler aldri fort på gang og sykkelsti, til det finnes det bilveier som er det beste alternativet for alle trafikanter forutsatt at trafikkregler følges og en bruker litt sunn fornuft.

U

utgatt60135

Gjest
Syklister flest vil helst ikke bli meid ned av trailere, kverke hunder eller skade 5-åringer. Så man kjører etter hva man møter. Hunder tilsier gåfart, unger likeså, mens voksne holder såpass i ro at det går alltid fint å passere i god fart. Aldri hatt noe problemer med det, selv om noen sikkert kan bli litt skremt noen ganger. Kun en gang et barn fikk det for seg å springe tvers over veien rett foran meg. Ofret meg med en kollbøtte for å unngå å treffe gutten, men dette er veldig lenge siden så har nok blitt enda mer forsiktig ovenfor barn.

Topp Bunn