Syklister

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.154
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Selv er jeg en ivrig syklist med gode dekk og uten ringeklokke men hvis jeg møter fotgjengere som er til hindring for meg bremser jeg ned til gangfart og sier "unnskyld, kan dere gå til siden" og blir bestandig møtt med et smil.

Men jeg sykler aldri fort på gang og sykkelsti, til det finnes det bilveier som er det beste alternativet for alle trafikanter forutsatt at trafikkregler følges og en bruker litt sunn fornuft.
På den kombinerte gang og sykkelstien jeg av og til (må) lufte bikkja skulle jeg ønske alle var som deg. I løpet av en 30 minutters tur må jeg forvente å bli forbisyklet lydløst bakfra en 2-5 ganger av kondomdresskledde middelaldrende menn som uten et varsel og med full fart passerer meg og bikkja med 40-80 centimeters margin. Man skal ikke oppleve det mange ganger før man dypt og inderlig begynner å hate enkelte syklister og deres hang til å håndtere egen midtlivskrise med å sette andres liv og lemmer i fare. Alle er selvsagt ikke sånn, men mange nok til at en begynner å lure på hva som feiler de. Har til og med blitt kjeftet opp for ikke å ha kontroll på bikkja da en slik lydløs dødsrytter uten varsel prøvde å torpedere oss begge.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
På terrenngsykkelen med traktordekk er det låsing av hjulet som gjelder. Da spretter de som går fem i bredden unna ;D. Slemme meg 8).
Det er forkastelig på mange nivåer. For det første ødelegger du stien, og for det andre skaper du større fiendtlighet blant fotgjengere mot syklister.

Hadde det vært akseptabelt hvis bilister låste hjulene litt når de nærmet seg deg på veien, hvis det bare var for å gjøre deg oppmerksom på at de snart kjørte forbi?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Dazed skrev:
erato skrev:
]...og vanligvis at de ikke har ringeklokke på

Det første som må til er et folk forstår at syklister hører hjemme på veien/i trafikken, og at alle lærer seg de til enhver tid gjeldende trafikkreglene.
..............og der står det vel noe om ringeklokke om jeg husker rett. Selvsagt skal man ha ringeklokke på sykkelen når man ferdes lydløst i 30 km/t blant fotgjengere, barn og dyr. Uansett hvor dumt det måtte se ut. Og tallet 1 av 10 er ikke tatt ut av lufta, i hvert fall ikke der jeg lufter bikkja.
Ringeklokke eller ikke; det er ikke tillatt å "ferdes" i 30 Km/t blant fotgjengere. På fortau eller gang (- og sykkel)vei kan syklister kun ferdes hvis de gjør det i tilnærmet gangfart og tar nødvendig hensyn til å ikke være til sjananse for fotgjengere. Hovedregelen sier at syklister hører hjemme i kjørebanen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
voksne holder såpass i ro at det går alltid fint å passere i god fart. Aldri hatt noe problemer med det, selv om noen sikkert kan bli litt skremt noen ganger.
Det er ikke tillatt uansett, og øker konfliktnivået.

N

nb

Gjest
Dazed skrev:
Det er forkastelig på mange nivåer. For det første ødelegger du stien, og for det andre skaper du større fiendtlighet blant fotgjengere mot turister.
Og det er holdningen til en syklist som etter eget hode oppfører seg fornuftig. Do the maths.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Dazed skrev:
Det er forkastelig på mange nivåer. For det første ødelegger du stien, og for det andre skaper du større fiendtlighet blant fotgjengere mot turister.
Og det er holdningen til en syklist som etter eget hode oppfører seg fornuftig. Do the maths.
Vil tro de aller fleste mener selv at de for det meste oppfører seg fornuftig, så om én syklist evt. tar feil, forandrer ikke det så mye. Mange bilister mener helt seriøst at de ikke trenger bilbelte bare for å kjøre til butikken, eller at de er så gode sjåfører at det ikke gjør noe at akkurat de kjører i 100 i 50-sonen også. ...Og mer i tråd med temaet: Mange bilister tror at veien er for biler og det er lovbestemt at sykling skal skal skje på sykkelveien ved siden av "bilveien", og synes samtidig det er helt på sin plass med litt selvtekt for å få syklistene vekk fra veien "deres".

U

utgatt60135

Gjest
nb skrev:
Dazed skrev:
Matten går i min favør i antall (nesten)ulykker ;). Som jeg sa så er det nokså slemt ja, men så er det kjedelig å måtte bremse helt ned for å akselere på nytt når de sperrer hele veien for annen trafikk. Så jeg har gjort det bare når det er litt unødvendig sperring og lite årvåkenhet på grusveier. Noen ganger har jeg heller valgt å kjøre en vanskelig trasé utenfor veien i stedet for å måtte brøle (da får man iallefall sure kommentarer).

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.135
Dazed skrev:
Turister? ??? ::)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Lyngen skrev:
Matten går i min favør i antall (nesten)ulykker ;). Som jeg sa så er det nokså slemt ja, men så er det kjedelig å måtte bremse helt ned for å akselere på nytt når de sperrer hele veien for annen trafikk. Så jeg har gjort det bare når det er litt unødvendig sperring og lite årvåkenhet på grusveier. Noen ganger har jeg heller valgt å kjøre en vanskelig trasé utenfor veien i stedet for å måtte brøle (da får man iallefall sure kommentarer).
har du alltid veldig dårlig tid? syklisten har like mykje rett til å være i veien som du.
kva gjer du om du havner bak ein hest eller traktor?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Det er like slemt mot dine medsyklister som må lide for at folk blir surere og surere på birkensyklister som gjør grusveiene livsfarlige for fotgjengere på sensommeren, og ikke vet forskjell på slike og syklister som oppfører seg skikkelig.

Jeg passerer alltid fotgjengere i marka i gangfart, og håper at alle andre gjør det samme. Selv om syklisten føler at farten og avstenden er helt trygg, er det ikke sikkert fotgjengeren opplever det på samme måte. Det er mer enn nok høringsforslag om sykkelforbud har og der ute allerede. Er du på en bred skogsbilvei, og kan passere i en avstand som føles trygg (for fotgjengeren), kan du selvsagt holde litt høyere fart, men ingen er tjent med at hverken terreng- eller landeveissykling blir sett på som noe negativt.

Skjerpings! Vær så snill.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Super skrev:
Dazed skrev:
Turister? ??? ::)
Haha. Vet ikke hvor den kom fra. jeg må ha blitt litt ordblind etter påskeferien. :) Retter.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
Lyngen skrev:
har du alltid veldig dårlig tid? syklisten har like mykje rett til å være i veien som du.
I dette tilfellet var Lyngen syklisten, og de som sperrer veien var fotgjengere, men prinsippet gjelder selvsagt her også. :)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Sånn går det når ein les innlegg baklengs i revers. ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.707
Dazed skrev:
Brasse skrev:
Lyngen skrev:
I dette tilfellet var Lyngen syklisten, og de som sperrer veien var fotgjengere, men prinsippet gjelder selvsagt her også. :)
Og jeg som trodde disse gråhårede kondomfantomene var ute for å trene. Hvis man trener så må vel slike hastighetsforandringer bare være positivt. Også det å ta en omvei rundt de mest traffikerte veiene. Eller er de bare ute for å posere? ;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det jeg lurer på er hvorfor de som ikke liker syklister i trafikken alltid på død og liv skal trekke frem syklistenes bekledning. Man sykler i klær som egner seg for sykling. Ferdig med den saken.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
En ting jeg sliter med å forstå er hvorfor det er så stor motstand mot syklister mens mopedister er det få som irriterer seg over. Det er ikke store forskjeller på gjennomsnittsfarten mellom en syklist på landeveissykkel og en mopedist.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.632
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Man må kle seg slik at sykkelpolitiet ikke kommer og tar deg :)
Angående mopeder.

Synes det ser mer ut som disse jentene på scooter ser livredde ut og gjør alt de kan for å holde seg helt i veikanten.

Og jo det er stor forskjell i tempo. Alle mopeder går omtrent lite fort/sakte. Stor forskjell blant syklister.

U

utgatt60135

Gjest
Pink_Panther skrev:
Dazed skrev:
Brasse skrev:
Lyngen skrev:
Hvis man trener så må vel slike hastighetsforandringer bare være positivt.
Ja, det skulle man kanskje tro med det fungerer bare ikke slik;).

Og jeg som trodde disse gråhårede kondomfantomene var ute for å trene.
Det er veldig praktisk å ha tettsittende klær i stedet for flagrende klær. Og man slipper litt luftmotstand

Også det å ta en omvei rundt de mest traffikerte veiene.
Ja, bevares! Ingenting er som å sykle på fredelige veier uten mye trafikk. Det desidert mest negativt med sykling er sterk trafikk.

Eller er de bare ute for å posere? ;D
Nei.

U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
En ting jeg sliter med å forstå er hvorfor det er så stor motstand mot syklister mens mopedister er det få som irriterer seg over. Det er ikke store forskjeller på gjennomsnittsfarten mellom en lyklist på landeveissykkel og en mopedist.
Det er alltid mye lettere å forholde seg positivt med personer som gjør noe en selv kan like å gjøre. De mest hissige bilistene er neppe ute å sykler selv. Hadde de prøvd selv så hadde de hatt forståelse, vært rolige og tenkt at det er flott å se at noen sykler. Det gjør jo ingenting for meg å breme litt opp. Jeg siier tross alt skjermet for støy, eksos og tråkker bare på en superlett pedal.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.154
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Og jeg som trodde disse gråhårede kondomfantomene var ute for å trene. Hvis man trener så må vel slike hastighetsforandringer bare være positivt. Også det å ta en omvei rundt de mest traffikerte veiene. Eller er de bare ute for å posere? ;D
For ikke å snakke om mervekten ved sykkelklokker eller rullemotstanden ved dekk som støyer slik at vi kan høre de kommer.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Pink_Panther skrev:
For ikke å snakke om mervekten ved sykkelklokker eller rullemotstanden ved dekk som støyer slik at vi kan høre de kommer.
Du har virkelig hengt deg opp i det der? Du er på jordet!

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Når det gjelder mopedister holder de fleste jeg ser langs veiene seg helt ute på veikanten.
Nå er veldig mange moperer i tillegg trimmet og holder lett følge med trafikken i tettbygde strøk.

Opplever desverre mange bilister som bare må forbi bare noe minner om en moped.
Kjører selv en 300cc scooter som med første øyekast ligner en moped og opplever daglig biler som prøver seg må mange rare manøvre.
Dette gjelder uansett hvor fort du kjører.

Duster finnes overalt og kjører både sykkel, bil, motorsykkel osv.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Det jeg lurer på er hvorfor de som ikke liker syklister i trafikken alltid på død og liv skal trekke frem syklistenes bekledning. Man sykler i klær som egner seg for sykling. Ferdig med den saken.
Å nei, du. En herre skal alltid være kledd som en herre.

Men for kvinner stiller det seg selvsagt annerledes.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lynvingen skrev:
Når det gjelder mopedister holder de fleste jeg ser langs veiene seg helt ute på veikanten.
Det hjelper vel ikke, det, all den tid du uansett må over i motsatt kjørebane for å gjøre en trygg forbikjøring av en tohjuling.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Dazed skrev:
lynvingen skrev:
Det hjelper vel ikke, det, all den tid du uansett må over i motsatt kjørebane for å gjøre en trygg forbikjøring av en tohjuling.
Noen må jo på død og liv forbi en tohjuling uansett hvor fort han kjører.
Om det er kø og stopp for lyskryss 50 meter lengre fremme ser heller ikke ut til å hjelpe.

Somregel er det menn 40+

En annen morsom erfaring jeg har er fra middelhavslandene der folk har allverdens av tid.
Helt til de setter seg i bilen ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
lynvingen skrev:
Dazed skrev:
lynvingen skrev:
Noen må jo på død og liv forbi en tohjuling uansett hvor fort han kjører.
Om det er kø og stopp for lyskryss 50 meter lengre fremme ser heller ikke ut til å hjelpe.

Somregel er det menn 40+

En annen morsom erfaring jeg har er fra middelhavslandene der folk har allverdens av tid.
Små biler og tohjulinger skal passeres uansett om de er dobbelt så raske som sin egen kjerre, slik er det ofte. Unødvendige forbikjøringer er aldeles tåpelig, men foregår til stadighet. Men i min erfaring er det ofte menn under 40 som alltid må forbi. Spesielt de i trettiårene som har skjønt alt.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Godt mulig du har rett når det gjelder alderen.
Jeg er vel blitt så gammel selv Med mine 42 at det er vanskelig å skille ;D

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
396
Torget vurderinger
12
baluba skrev:
Dazed skrev:

Men for kvinner stiller det seg selvsagt annerledes.

Hvor hvor hvor?????
Kan jo vurdere å skifte fra landevei sykkel til "skogsmaskin" for å sykle etter en slik skapning ;D

U

utgatt60135

Gjest
lynvingen skrev:
Ja, men de tar faktisk hensyn til syklister og fløyter og peker ikke. Syklet masse i sør-frankrike i nesten et år tilsammen og det var en nytelse å slippe nærtagende hissige nordmenn i bil.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.849
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Toscana i fjor sommer, Mallorca for et par uker siden. Slike bilister vil vi ha! :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
nb skrev:
bambadoo skrev:
Denne rasen kunne jeg godt klart meg uten. En må få ferdes ute men det virker som om denne rasen ikke skal ta hensyn til noen og alle skal ta hensyn til de.
De trener vel til det lokale rittet....
Jeg sykler en del i Oslomarka og folkeskikken til enkelte syklister er til tider sjokkerende. På strekningen Sognsvann-Ullevållseter er det i finværshelgene veldig mange som går tur, er ute med barn, triller barnevogner etc, etc. Like forbannet er det en del som på død og liv må innlemme de første og siste 4 kilometerene av en lang tur i treningsopplegget sitt - og siden det stort sett er nedoverbakke tilbake til Sognsvann går det til tider svært fort. Selv pleier jeg å ta det meget piano både opp og ned på denne strekningen til mitt eget og andres beste. Såpass folkeskikk synest jeg syklister bør ha. Å irritere seg over at en hel familie ønkser å gå ved siden av hverandre fremfor å ligge på rekke og dermed ikke oppta hele bredden eller at en hund finner det for godt å gå dit den vil er å sloss mot vindmøller. Deal with it, og ta det med ro. Skal ikke langt innover marka før det knapt er en fotgjenger/jogger å se - der kan man gi på alt man vil.
En meget interessant parallell til bil vs. sykkel. Sånn er det jo på veien også, men da med syklisten som den langsomme og 'til hinder for' den raske bilisten. Godt å se en syklist som tenker sånn blant fotgjengere, og ut fra dette antar jeg at du i tillegg er en hensynsfull bilist.

Sånn kan det være, og sånn burde det være.  :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.623
Torget vurderinger
24
Alle syklister er fotgjengere
Alle fotgjengere er ikke syklister

Alle bilister er fotgjengere
Alle fotgjengere er ikke bilister

Alle syklister er plagsomme #*@!!!%#...*
Alle #*@!!!%#...* er syklister

U

utgatt60135

Gjest
nb skrev:
På strekningen Sognsvann-Ullevållseter er det i finværshelgene veldig mange som går tur, er ute med barn, triller barnevogner etc, etc. Like forbannet er det en del som på død og liv må innlemme de første og siste 4 kilometerene av en lang tur i treningsopplegget sitt - og siden det stort sett er nedoverbakke tilbake til Sognsvann går det til tider svært fort.
Men det er jo den aller morsomste strekningen jo :D. Det er det full pinne som gjelder! Har aldri noensinne vært i noen fare der, og som sagt er det barn eller hunder så er det nedbremsninger. Og søndager er det bare å glemme moroa :-\.

Hva med bilister som passerer fotgjengere i 80+? Ingen reduserer farta.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Griffenfeldt skrev:
Det kunne fort blitt en flau affære å syklet bak henne med sykkelbukse ::)
Hvorfor det??? For øvrig vil det å sykle bak henne, være totalt bortkasta energi. Det må da være andre måter å hygge seg med et tilsynelatende flott kvinnfolk enn å pese rundt på sykkel, spør du meg!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
nb skrev:
På strekningen Sognsvann-Ullevållseter er det i finværshelgene veldig mange som går tur, er ute med barn, triller barnevogner etc, etc. Like forbannet er det en del som på død og liv må innlemme de første og siste 4 kilometerene av en lang tur i treningsopplegget sitt - og siden det stort sett er nedoverbakke tilbake til Sognsvann går det til tider svært fort.
Men det er jo den aller morsomste strekningen jo :D. Det er det full pinne som gjelder! Har aldri noensinne vært i noen fare der, og som sagt er det barn eller hunder så er det nedbremsninger. Og søndager er det bare å glemme moroa :-\.

Den strekningen der vet ALLE at er den som skaper 70% av konfliktene i juli og august når birken-midtlivskrisesyklistene er ute og panikktrener, og alle foreninger og organisasjoner anbefaler at den ikke brukes til sykling. Så også NOTS, samt turistforeningen, grunneier, sykkelklubbene i oslo, etc. Det finnes jævla mange andre innfartsårer til marka som dessuten er morsommere å sykle på.

Skjønner ikke at det går an, egentlig.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.707
Dazed skrev:
Lyngen skrev:
nb skrev:

Den strekningen der vet ALLE at er den som skaper 70% av konfliktene i juli og august når birken-midtlivskrisesyklistene er ute og panikktrener, og alle foreninger og organisasjoner anbefaler at den ikke brukes til sykling. Så også NOTS, samt turistforeningen, grunneier, sykkelklubbene i oslo, etc. Det finnes jævla mange andre innfartsårer til marka som dessuten er morsommere å sykle på.

Skjønner ikke at det går an, egentlig.
Som tidligere nevnt, posører. Man kan da ikke legge en formue i sykkel og utstyr for så å gjemme seg vekk på øde landeveier.

U

utgatt60135

Gjest
Dazed skrev:
Det finnes jævla mange andre innfartsårer til marka som dessuten er morsommere å sykle på.
Jeg varierer endel og vi fartsyklister (i allefall var) vil selvfølgelig helst ikke sykle der det er mest folk. Særlig på søndager er det en strekning å prøve å unngå ja.

Men dette er vel litt av det samme som med syklister i bilen. Vi ser ikke noe problem med syklister på veiene til vanlig, men som gående i marka har jeg heller ikke noe problem med syklister. Kommer ikke på én eneste situasjon. At de passerer i høy fart er ikke noe problem, men noen er jo mer skvetten enn andre. Har aldri sett noen påkjørsler eller nestenulykker i marka. Derimot har jeg sett en mange på landeveien mellom syklister og bilister. Bilistene har hatt skylda. Jeg tror det skyldes mye at de som ikke mester sykling lar være, mens dårlige sjåfører kjører uansett.

Topp Bunn