Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2021

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Det plastbeslaget nederst i "trekanten" kan flyttes fremover og bakover - jeg har gjort det på både min Ventral Spin og Ventral Air Spin (ja, en hvit og en sort hjelm må jeg ha i garderoben, ref. klubb- og andre drakter vist i denne tråden).
    Jeg ser det, men trenger litt mere lengde å spille på.
    Tror like vel det går greit.
    Hjelmen gikk rett på, og passer helt strålende.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Fikk meg en passe "langtur" i formiddag, stod opp til 18 grader og sol fra skyfri himmel - bare å komme seg ut (y)
    (Første sykkeltur i år var den 3.august men har vært flink med hyppige turer siden så har akkumulert 588km pr dd.)

    Hovedmotivasjonen min er vektreduksjon & helsegevinst som nevnt, og å komme meg under 100kg igjen :geek:
    Er fryktelig nærme akkurat 100kg så motivasjonen er på topp (y)
     

    Vedlegg

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    I dag tidlig ble det bestemt å ta en runde rundt Maridalsvannet. Plasserte skausyklene på stativet og kjørte til Abildsø hvor turen startet. Rullet ned til sentrum for så å følge turstien langs Akerselva opp til Frysja. Tok runden rundt vannet «med klokka», før vi igjen fulgte elva ned til sentrum der kona ville tråkke litt rundt som «dessert». Fin liten tur – 53 km. Mye folk langs løypa!

    IMG_8920.JPG IMG_8926.JPG IMG_8927.JPG IMG_8939.JPG IMG_8956.JPG IMG_8958.JPG IMG_8961.JPG
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Om man setter opp ett mindre slitt dekk sammen med ett nytt, bruker man det da frem eller bak? Landeveisykkel.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Latmannsvarianten er å sette det nye dekket bak.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Apropos dekk (racer) - hvor mange km sykler "DU" før du mener dekkene må skiftes?

    Fikk meg jammen en tur i dag også i nydelig vestfoldsvær, perset også på hovedruten min (y)
    Passerte samtidig 600+km ila august alene, kroppen virker som det tar godt i mot treningsmengden.
    Bonusen er også at vekta går ned, 4,1kg siste 2 uker og 20,5kg totalt siden all-time-high!
    Sitter litt lettere på setet nå om dagene o_O

    240832654_10158989829237217_3112171092206166989_n.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tror framdekkene mine går 3000 km og bakdekkene det halve.
    Bra mengde Halair, bare se opp for slitasje/feilposisjonsskader. :)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Latmannsvarianten er å sette det nye dekket bak.
    Litt bedre forklart! Jeg har to nye dekk og ett bedre brukt av samme merke/type, tenkte få ut noen mere mil fra det brukte (tidl fordekk) så da er spørsmålet frem eller bak med det brukte mht kjøreegenskaper?
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Skal til Drammen Bike Park til helgen. Løypetips? Rettere sagt, hvilke bør man unngå dersom man vil unngå de største hoppa?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Tror framdekkene mine går 3000 km og bakdekkene det halve.
    Bra mengde Halair, bare se opp for slitasje/feilposisjonsskader. :)
    Duly noted og bank i bordet - so far so good. Jeg vil ikke kunne klare å opprettholde augustinnsatsen nå i september og utover pga overgang fra 50% permittering til ingen permittering nå 1.sept. Men må opprettholde et visst treningsregime, så noe blir det. Håper høsten fortsetter med en del OK vær for sykling ute.

    Jeg har i dag nådd første "delmål" og det er å komme ned i 2-sifret vekt, nå blir fokus på å forbli der + bedre kropp mtp generell styrke/kondisjon :)
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Min kone sa, når vi hadde kjøpt våre nye el sykler, at vi nå kom til å komme oss ut mye mer enn vi gjorde med våre gamle Cannondales. Dama hadde helt rett! Vi er stadig på tur – fra de enkleste (og korte) turer, til de litt mer «utfordrende» med bruk av lite motorkraft.

    I går tok vi en rekognoseringsrunde i Moss og omegn for å sjekke opp litt stier og skogsveier som også kan brukes i treningsøyemed (ikke bare kos). Så nå skal jeg sette meg ned med Komoot og sette sammen ruter for korte og litt lengre turer. Før i tiden var ‘Vansjø rundt’ (ca. 6 mil) en tur jeg tok titt og ofte med min gamle Cannondale M700. Men dette er en asfaltrunde, og lite morsom med en skausykkel. Det er på tide med andre og langt mer morsomme alternativer for de lystbetonte turer i nærområdet – sykkel er gøy igjen! Og man gleder seg til senhøsten …

    Molbekktjernet i Mosseskogen:
    Anne ved Molbekk.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Min kone sa, når vi hadde kjøpt våre nye el sykler, at vi nå kom til å komme oss ut mye mer enn vi gjorde med våre gamle Cannondales. Dama hadde helt rett! Vi er stadig på tur – fra de enkleste (og korte) turer, til de litt mer «utfordrende» med bruk av lite motorkraft.

    I går tok vi en rekognoseringsrunde i Moss og omegn for å sjekke opp litt stier og skogsveier som også kan brukes i treningsøyemed (ikke bare kos). Så nå skal jeg sette meg ned med Komoot og sette sammen ruter for korte og litt lengre turer. Før i tiden var ‘Vansjø rundt’ (ca. 6 mil) en tur jeg tok titt og ofte med min gamle Cannondale M700. Men dette er en asfaltrunde, og lite morsom med en skausykkel. Det er på tide med andre og langt mer morsomme alternativer for de lystbetonte turer i nærområdet – sykkel er gøy igjen! Og man gleder seg til senhøsten …

    Molbekktjernet i Mosseskogen:
    Vis vedlegget 745228
    Flinke!
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Hundelufting i dag morges, den ville ikke sett sånn ut hvis jeg ikke hadde elsykkel.
    Ha Skjennungsstua og utsikten for seg selv på morgenen er ganske magisk :)

    Skjermbilde.JPG
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    da fikk vi rundet bøyen på sesongens 3. forsøk på glommastien rundt! (det høres sterk applaus).
    første forsøket strandet da bakre luftdekk sprang lekk, og livlægen ble nødt til å returnere for å hente automobil. (kor: stakkars mann som måtte vente alene i solen med bare 2 øl i nistevesken)
    andre forsøket endte med at livlægen kjørte ut i kratt og stein i en rettvinklet sving nederst i en bakke under ei bruk, bare noen hundre meter fra dekkuhellet. (kor: stakkars mann som måtte utsette seg for å bivåne denne nestenkvestelse.)
    men i dag klaffet alt! (kor: for en mann, for en mann!)

    legger ved dokumentasjon.

    ved bøyen/broen:
    3E108B24-BE1E-4EC1-8813-51C41865EC31.jpeg

    utsikt nordover
    F77F3E41-30B4-42DC-A118-8F9E6431EB0D.jpeg

    ved stedet for dekkatastrofen
    4B1C4AC1-71C9-4B01-B551-6B0FEEB0D1FB.jpeg

    vesten sett fra greåkersiden
    5FF944C0-4F46-43FC-BF07-A6429FF29943.jpeg

    begge de omtalte uhell skjedde rundt pkt. 3 på kartet.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Dagens lille trimtur gikk fra meg og ned til Gran på Hadeland. Fra en kaffe og kake på Gran til Granavollen og søsterkirkene. Så videre til Hadeland folkemuseum på smale gamle grusveier med masse sjarme.
    Forbi Hadelands største gårdsbruk Dvergsten og ned mot Røykenvik.
    Magisk kultur landskap og fin sykkel temperatur.
    Så tilbake til Gran. Fra Gran og hjem til meg er det ca 5 km. Det er 400 høydemeter stigning og når ryggsekken veier 15 kg og man har en damesykkel fra 1972 så kjenner jeg jo at jeg er 60 år. Er ikke noen gear her. Får vurdere det til neste år.
    Så trenger jeg ny pedal.
    Men som den generøse fyren jeg er så unner jeg alle 60 åringer en slik tur.
    For en nydelig dag å ta seg en liten sykkeltur.
    Lasse.
    Bilde av doningen.
    IMG_20210907_180208.jpg
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.016
    Torget vurderinger
    10
    Hei!
    Lurer litt på denne, kun brukt inne. Hva skal den koste brukt?

    20210906_171253.jpg 20210906_171225.jpg

    Mvh.
    SAL
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er vanskelig å prissette noe slikt. Den er minst 10 år gammel. Bianchis toppramme på den tiden med Ultegra og en på den tiden fjong krank og gode hjul.
    Mrukt inne er bådepluss og minus. Svette i styrelageret er et vanlig problem.
    Håper andre kan si hva de ville betalt - selv hadde jeg ikke kjøpt noe slikt. (For) liten plass til moderne dekkbredder og ti gir med begrensensninger i hvor lette de kan være. I tillegg er det for lite Celeste på den, hehe.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.016
    Torget vurderinger
    10
    Det er vanskelig å prissette noe slikt. Den er minst 10 år gammel. Bianchis toppramme på den tiden med Ultegra og en på den tiden fjong krank og gode hjul.
    Mrukt inne er bådepluss og minus. Svette i styrelageret er et vanlig problem.
    Håper andre kan si hva de ville betalt - selv hadde jeg ikke kjøpt noe slikt. (For) liten plass til moderne dekkbredder og ti gir med begrensensninger i hvor lette de kan være. I tillegg er det for lite Celeste på den, hehe.
    Takker så mye Val!
    Som du sier, ikke lett å prise en slik.
    Påståes å veie 6 kg?
    Takker for gode tips!

    Men jeg tror jeg vil holde god avstand til selger om man byr 1500 som Barnetv anslår her.... :)

    Mvh.
    SAL
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det er vanskelig å prissette noe slikt. Den er minst 10 år gammel. Bianchis toppramme på den tiden med Ultegra og en på den tiden fjong krank og gode hjul.
    Mrukt inne er bådepluss og minus. Svette i styrelageret er et vanlig problem.
    Håper andre kan si hva de ville betalt - selv hadde jeg ikke kjøpt noe slikt. (For) liten plass til moderne dekkbredder og ti gir med begrensensninger i hvor lette de kan være. I tillegg er det for lite Celeste på den, hehe.
    Blir det for tungt mener du når den kompaktkrank? 34-28 blir vel letteste standardløsning skulle jeg tro.

    Tidligere i år har jeg sett like gamle Cannondale sykler med lavere utstyrsnivå annonsert for 5-6k, hva som er riktig å betale vet jeg ikke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    34x28 er ok det, bare i ferd med å bli umoderne tungt som letteste gir.

    I gamle dager var det liksom gullstandarden for alpetur. Bergodal anbefaler lettere gir nå. Selv kjører jeg 36x29 på et hjulsett (vår/høst/graps, det tilsvarer omtrent 34x28) og 36x32 på alpesettet. Men vi sykler jo bakke dag ut og dag inn på de turene, så sone 2 er klatrepulsen.
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Blir det for tungt mener du når den kompaktkrank? 34-28 blir vel letteste standardløsning skulle jeg tro.
    Som middelaldrende mosjonist så er det min erfaring at 34/28 er greit for alt under 10% uansett lengde, ok for 12-15% på korte kneiker men skal jeg sykle mer enn 2 km med 10%+ så synes jeg det blir tungt. Det er heldigvis ikke så mange steder man har 10%+ over noe særlig distanse så 34/28 duger for meg.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor har man seteveske og rammemontert pumpe på en sykkel som bare brukes på rulle innendørs, og hvorfor er det tydelige merker på felgen etter bremsebruk?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    men når det er sagt, sykkelen ser fin ut med tanke på alderen, så den har nok ikke vært mye brukt. sjekk de orginale fremdrevene for eksempel. har ikke gått så sinnsykt mange timer, selv om styretapen kan få det til å se slik ut.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Dette er jo en sykkel hvor det eneste som er "verdt" noe er rammen, så synes ikke man bør betale for mye for den.
    Veldig få som ligger våken om natten og drømmer om 14 år gamle 10-delt ultegra grupper, FSA kranker og gamle lavprofil mavic hjul med rotete grafikk.

    Hadde den hatt en fet paintjob(f.eks full celeste) og record eller dura ace gruppe ville den naturligvis hatt mer samlerverdi, men sånn den står nå faller den inn under kategorien "glemt gammel sykkel med utdaterte komponter"

    Om du har nostalgi og gode minner fra 2007 (ish) når proffene syklet på disse og alltid har hatt lyst på en, så er det bare å kjøpe.
    Men husk at med mindre den er topspeccet så vil verdien fortsette å rase som en stein, og som valentino påpeker må man klare seg med umoderne utveksling, dårlig deletilgang og lite plass til moderne dekk.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dårlig deletilgang?

    Eneste unike her er vel de rare eikene som brukes, samt at det er en dullion styrelager og kranklager-standarder som har endret seg tusen ganger siden dengang, men det er fremdeles ikke vanskelig å få tak i reservedeler. Man må bare være litt mer bevisst på hva man kjøper.

    Er f.eks ikke SÅ mange årene siden jeg kjøpte 8-delt dura-ace krans til utforsykkelen min. Det var uproblematisk.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Deletilgangen for dagens grupper er jo mildt sagt håpløs, er det forhandlere som brenner inne med 10-delte kjeder og kranser?

    Ellers tenker jeg at sykkelen er en fin inngangsport om man vil se om landeveissykling er aktuelt. Sykkelen ser svært liten ut og passer nok for yngre eller damer. Selv kjøpte jeg en brukt sykkel til samboer før jeg spanderte en ny en når det viste seg å fenge.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.016
    Torget vurderinger
    10
    Kjøpte du den ?
    Nei, lurer litt på den, men vi får se om prisen blir riktig! :) Den er jo egentlig litt for ny for meg, alt jeg har av kjøretøy er stort sett fra -60 og 70 tallet. Mobilen er den nyeste, bare 12 år gammel. :)

    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.016
    Torget vurderinger
    10
    Hvorfor har man seteveske og rammemontert pumpe på en sykkel som bare brukes på rulle innendørs, og hvorfor er det tydelige merker på felgen etter bremsebruk?
    Den har byttet eier en gang, siste monterte litt skrammel og syklet en tur ut.

    Mvh.
    SAL
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Deletilgangen for dagens grupper er jo mildt sagt håpløs, er det forhandlere som brenner inne med 10-delte kjeder og kranser?

    Ellers tenker jeg at sykkelen er en fin inngangsport om man vil se om landeveissykling er aktuelt. Sykkelen ser svært liten ut og passer nok for yngre eller damer. Selv kjøpte jeg en brukt sykkel til samboer før jeg spanderte en ny en når det viste seg å fenge.
    Tiagra er vel fortsatt 10-delt så deletilgangen bør jo være ca like god som med 11-delt.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    man får selvfølgelig tak i deler til gamle grupper, men som regel ikke det man faktisk vil ha.
    jeg har f.eks mange gamle sykler med 8 og 10 delt dura ace, og det er ganske vanskelig å finne gode kassetter med en bra utveksling, og nye krankdrev som passer til de forskjellige krankene.
    Moderne 8 og 10 delte kassetter er ofte laget for å gi størst mulig spenn med kompaktkrank, og er ikke verdens beste match med gamle 53t kranker, og spesielt ikke om 25t er største kassett de er designet for å bruke.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Klarte denne uken to delmål, først og fremst komme meg under 100kg men klarte jammen også å få til 30km/t i snitt på "lillerunden" min :) Syntes det var tungt nok 😅 Trivielle ting, men mål oppnådd - i alle fall snitthastigheten for min del.

    Vekttapet kommer ikke fra trening alene men primært en overgang til mer fet/proteinbasert mathverdag (ut med karbo) og jevnlig fasting i lengre deler av døgnet.

    Første sykkeltur i år var 3.august og da veide jeg 105kg... Nydelig sommervær med kortbukse og trøye!
    Siden sykkelstart har det blitt 819km på landeveien og kroppen virker fin med belastningen, håper høsten/vinter kan drøye en stund til før den ramler inn over oss.... 🤞
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Høstværet har gjort seg gjeldende og tidsklemma har gjort det vanskeligere å få brukt tiden ute når det er lyst => rigget meg til med innemulighet med spinning nede i kinoen :) Har ikke testet dette "konseptet" før men dette virket overraskende OK 😅
    Ute så virker det som hastigheten min har nådd et platå, noe som nok primært skyldes den samme ruten som har gått igjen / ikke fått tatt meg ut mer fra tur til tur.

    Innendørs er det lettere å få til kortere men hardere økter og vil fokusere på å ha treningsfrekvensen oppe men øke andelen med intervalltrening (HIIT).
    Så får vi teste uteløypen litt senere 🤞

    Sykkeltrening for helsen sin skyld, fasting (1-2måltider pr døgn lav karbo/høy fett) for vektreduksjon og har nå bikket under 95kg (-26kg totalt pr dd)
    Er det noen andre gode tips eller erfaringer for å få opp farten? Ikke at det er noen kvalitativ målsetning i seg selv, men det er enkelt å forholde seg til - inntil man evt supplerer med wattmåling etc...

    Apropos suppleringer, jeg vurderer å kjøpe "ny" sykkel for 2022-sesongen. Noen som har noen gode stalltips for en 186cm høy kar?
    Budsjett uavklart men rundt 15k+/- så det blir ikke sånt superhot. Dagens sykkel (Corratec 105) veier rett under 10kg ready to go, men er nå 15 år gammel:eek:

    Ha en flott sykkelhøst o_O:)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.604
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Høstværet har gjort seg gjeldende og tidsklemma har gjort det vanskeligere å få brukt tiden ute når det er lyst => rigget meg til med innemulighet med spinning nede i kinoen :) Har ikke testet dette "konseptet" før men dette virket overraskende OK 😅
    Ute så virker det som hastigheten min har nådd et platå, noe som nok primært skyldes den samme ruten som har gått igjen / ikke fått tatt meg ut mer fra tur til tur.

    Innendørs er det lettere å få til kortere men hardere økter og vil fokusere på å ha treningsfrekvensen oppe men øke andelen med intervalltrening (HIIT).
    Så får vi teste uteløypen litt senere 🤞

    Sykkeltrening for helsen sin skyld, fasting (1-2måltider pr døgn lav karbo/høy fett) for vektreduksjon og har nå bikket under 95kg (-26kg totalt pr dd)
    Er det noen andre gode tips eller erfaringer for å få opp farten? Ikke at det er noen kvalitativ målsetning i seg selv, men det er enkelt å forholde seg til - inntil man evt supplerer med wattmåling etc...

    Ha en flott sykkelhøst o_O:)
    Intervaller.👍
    Intervallträning
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn