Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2021

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Har foreldre som bor litt opp i fjellene øst for Lucca/Firence, kanskje jeg får pakke med en sykkel når jeg skal ned på besøk :)

    Har forøvrig avsluttet utendørssesongen for raceren og satt opp smartrulle (Tacx Flux S kjøpt rimelig på Finn.no) med en enkel 42" skjerm (Finn igjen) for Tacx training app + evt Zwift på sikt slik at jeg opprettholder muligheten for å få trent gjennom vinteren (y) Interaktivitet og smartrullen gir en fin dimensjon til innendørsopplegget for min del :) Fått fast plass på gjesterommet!
    Total distanse utført utendørs ca 1200km siden begynnelsen av august samt ca 20t på rulle siden medio september.

    Vekta er nå nede i 90.1kg (ned fra 121kg i januar 2021) så hadde vært utrolig digg å starte 2022-sesongen ute med å være fit and not fat ;) Har utført vanlig 20min FTP-test for å få et referansegrunnlag og får bruke det som et motivasjonspunkt til fortsettelsen :ROFLMAO:
    Bra innsats!
    Men jeg anbefaler at du tar en tur på Finn og kjøper deg en stisykkel / fulldemper for høstturer i skog og mark. Det er mye mer gøy enn rulle mot en skjerm enn så lenge! Redd jeg er nødt til hente inn Cyclocrossen for vinteren det er 20+ kg for mye på kroppen...

    Det er fortsatt noe fine turer i skog og mark, bare husk å ha med litt lys. Mandag ettermiddag sett gjennom GoPro
    Go_Pro_H9_2021_okt_sykkeltur.jpeg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Innesesongen er godt i gang, nærmer seg vel ca 600km innendørs på ymse rutevalg så langt. Kjører primært Tacx sin treningsapp/video for å få tiden til å gå.
    Noe HIIT-innslag blir det også samt jeg har en referanserute (244W) som gir meg noenlunde ok FTP som jeg kan måle formen etter utover (y)
    (Har kjørt 20min FTP-test (210W) samt Ramp (260W) så regner med at "korrekt" ligger på ca 255W som tilsvarer 2,8W/kg)

    Har en ambisjon ved treningen og det er å prøve å være mer målrettet mtp treningskvalitet vs kvantitet slik at jeg ikke brenner meg ut på tilfeldig trening. Dvs kjører en del basistrening i sone 1-2 med litt intervall i sone4-5. :geek:



    248014245_625514698821305_4503201826971731147_n.jpg 248347413_856869831661103_848322533279733722_n.jpg
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    900
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Vel inne trening er sikkert greit for noen, men det er ikke noe for meg lenger, been there done that. :cool: Ut på tur i går og i dag på min kjære E-MTB, i morgen er det fare varsel for mye regn så da står jeg over. Sykler til snøen kommer eller temperaturen faller under -10 grader. Da går jeg på ski.:)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Du må virkelig ha bommet på pacing på ftp testen når du tråkker mer watt i 1:06 men det ser uansett ut som du begynner å få trykk i pedalene.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    20min FTP var første "test" ut for min del etter at jeg ble oppmerksom på det, men det er tydelig at jeg ikke er flink nok mtp pacing der ja. Hadde sikkert fått "bedre" data etter noen gjennomkjøringer men grad av usikkerhet/variasjon gjør at verdien fra den har liten nytte. Å kjøre en ren 60min FTP-test spørs det om jeg orker å motivere meg til (og gjenta mtp å måle progresjon), så derfor har jeg heller valgt meg en referanseløype som tilfeldigvis ender rett over timen :) Er lettere å la tiden gå når en forholder seg til en visuell løype :)

    @Multikanal - DIfferent strokes for different folks, sykling er for meg primært for å oppnå en sterkere kropp/helse og sykkel som treningsform med fartfølelse etc overgår f.eks jogging eller svømming en høy gang. Ettermiddagene blir raskt mørke nå, treningsvinduet smalt i en hektisk hverdag så da blir det smartrulle :ROFLMAO:
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Den forhjulsstøtten din var original, men den funker vel ;-)

    20 min ftp test er vanskelig, jeg har stort sett brukt Ramp test i Trainerroad. Om du ønsker å prøve Trainerroad kan jeg sende deg en "Referral" som gir den 1 måneds gratis test.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Haha, ja - brukes til å gi litt varierende høyde slik at sykkelstilling ikke er 100% flat gjennom hele vinteren :ROFLMAO:
    Takk for referral-tilbudet, gir lyd når jeg er klar for testing!

    Ramp test og min referanseløype samsvarer ganske greit, så disse øvelsene blir mine referansepunkt fremover, tar ny gjennomgang om ca en mnd.
    Regner med å ha kvittet meg med litt mer fett innen den tid så W/kg kan fint endre seg selv om ren FTP-verdi skulle holde seg statisk.
    (Veier 90 nå,har ikke tenkt meg særlig lavere enn 86 noe som da tilsvarer 35kg reduksjon - har ikke tenkt å bli en lang "pæle" :eek: :ROFLMAO: )
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    900
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    20min FTP var første "test" ut for min del etter at jeg ble oppmerksom på det, men det er tydelig at jeg ikke er flink nok mtp pacing der ja. Hadde sikkert fått "bedre" data etter noen gjennomkjøringer men grad av usikkerhet/variasjon gjør at verdien fra den har liten nytte. Å kjøre en ren 60min FTP-test spørs det om jeg orker å motivere meg til (og gjenta mtp å måle progresjon), så derfor har jeg heller valgt meg en referanseløype som tilfeldigvis ender rett over timen :) Er lettere å la tiden gå når en forholder seg til en visuell løype :)

    @Multikanal - DIfferent strokes for different folks, sykling er for meg primært for å oppnå en sterkere kropp/helse og sykkel som treningsform med fartfølelse etc overgår f.eks jogging eller svømming en høy gang. Ettermiddagene blir raskt mørke nå, treningsvinduet smalt i en hektisk hverdag så da blir det smartrulle :ROFLMAO:
    Skjønner at dette er smak og behag. Syklet en del på rulle før når jeg hadde racer, og var også mye på spinning om vinteren tidligere. Men nå sykler jeg ute hele året. Har alltid brukt sykling for å holde meg i gang i en tøff utendørs jobb. Hadde alltid med meg sykkel når jeg var rundt om på linje bygging. Nå når jeg er pensjonist er det godt å komme seg ut å få frisk luft i ansiktet. Sykling er for meg like viktig for hodet som for beina. :cool: Misunner deg klimaet der du holder til, her har det stort sett regnet i ett i det siste. Men det er bra for strøm prisen.;)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Smak og behag balansert mot anledning og formål (y)
    Setter stor pris på tur i skog og mark selv, men da som regel til fots og med fluestanga :)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.890
    Antall liker
    26.707
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg kjørte 45min på spinn sykkeln holdt meg mellom 230-240w . Skal man få frem ett noelunda riktig FTP tall bør man nog ha noen som står og skriker/kjefter på en under tiden🥵 😝
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    80-tallet er tilbake - woohoo! :eek:

    Etter å trent regelmessig på sykkel ute gjennom august og september, for så gli inn under tak ila oktober så fikk jeg omsider innfridd 2.delmål av vektreduksjonen (y) Under 90kg har jeg vel knapt vært siden rekrutten midt på 90-tallet o_O
    Mesteparten av vektnedgangenskjer via matveien men treningsmengden har garantert gitt effekter også der, ikke bare bedre kondisjon og andre helsegevinster....
    Feiret med baconpølse på CircleK (frokost) og McDonalds (lunsj)....eeeeh neida!!
    Holder egentlig noe høy treningsmengde i antall men har redusert intensiteten en del etter at FTP/HR-sonene ble satt, og håper det tillater opprettholdelse en viss form for frekvens. Om jeg klarer, eller er interessert i, å holde denne mengden gjennom vinteren gjenstår å se - jeg skal som nevnt ikke ende opp som en "lang påle" heller. "Bunnen" blir nok satt snart i form av litt flere kalorier og litt mindre trening, men først skal jeg ned til 86kg (halvrundt vekttap, 35kg totalt)


    (y) 250789025_192131286382939_6193072917598777687_n.png 250947014_247934780727214_1372926104896755675_n.png 251177561_1042877523180623_2541380170537411982_n.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.748
    Antall liker
    21.618
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjørte 45min på spinn sykkeln holdt meg mellom 230-240w . Skal man få frem ett noelunda riktig FTP tall bør man nog ha noen som står og skriker/kjefter på en under tiden🥵 😝
    Ja, det er helt koko hvor vanskelig det er å holde fokus når arbeidsoppgaven er så enkel og vond. Mener å huske at det var verst mellom 15 og 20 minutter. Etter det hadde jeg vendt meg til jævlighetene, men så var det disse tankene da, dom vil vandra. Akk, den som var et enkelt menneske!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.890
    Antall liker
    26.707
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Litt fegaktigt😞 tråkket jeg watt i 21min og holdt meg under den vonde grensen :p snitt 266w
    Målet er og ta sig sammen i løpet av vintern og kjøre 20min med det som finnes i bein og hjerte🙄
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Litt fegaktigt😞 tråkket jeg watt i 21min holdt meg under den vonde grensen :p snitt 266w
    Målet er og ta sig sammen i løpet av vintern og kjøre 20min med det som finnes i bein og hjerte🙄
    Eller du kan følge mitt eksempel og gjøre et vedtak om at watt er uinteressant. :)
    Smertefritt, og går akkurat like fort som før. ;)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Var på et møte i går kveld, og valgte (el-)sykkel som transportmiddel.
    Turen går gjennom en skog, langs en ikke særlig krevende rute, så det er ikke problemet.
    Men det er mørkt. Nærmere bestemt svart.
    Tidligere erfaring har lært meg at den standardmonterte lykta på min Raymon holder fint mellom gatelysene på sykkel/ganstien, men ikke når det er møkrt. Jeg hadde derfor alliert meg min min gamle, trofaste hodelykt, Ledlenser H14, som er god til fots, og også i denne settingen fungerte OK.
    Men når farten økte litt så blir det snaut.
    Hva bruker andre?
    Tenker hodelykt (som kan festes på hjelm), men også eventuelt oppgradering av sykkelens fastmonterte lykt.
    Jeg kjenner til f eks Lupine (superbra!), men er ikke interessert i bruke 3-4-5000 på sykkellykt, så gode forslag mottas med takk.

    Jeg droppet hjelmen for å få hodelykta på hodet i går, men det skal ikke gjenta seg.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Kryptonite alley F 800 er så skarp at jeg klarer ikke kjøre full pupp 800 lumen i stummende mørke ( men dette er jo en lekelykt så ville vel ikke tatt med noe slikt til skogens ro som et verktøy ) pris 800 et eller annet lades med usb .

    Mvh
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er helt fjollete at du kan få en kjempebra lykt, fra norsk butikk, for tre hundre og femti kroner.

    Det er helt sjukt faktisk.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Hva bruker andre?
    Tenker hodelykt (som kan festes på hjelm), men også eventuelt oppgradering av sykkelens fastmonterte lykt.
    Jeg kjenner til f eks Lupine (superbra!), men er ikke interessert i bruke 3-4-5000 på sykkellykt, så gode forslag mottas med takk.

    Jeg droppet hjelmen for å få hodelykta på hodet i går, men det skal ikke gjenta seg.
    Jeg bruker NiteRider Lumina Micro 900 og den funker bra på landevei. Koster ca en tusenlapp.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Seriøst på jakt nå på et kjede SRAM PC 991 skal brukes på en 9 speed SRAM PG 990 kassett . ( alle tips kommer godt med )

    Mvh
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er vel et fett hvilket kjede man har så lenge bredden er riktig og det er langt nok?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Seriøst på jakt nå på et kjede SRAM PC 991 skal brukes på en 9 speed SRAM PG 990 kassett . ( alle tips kommer godt med )

    Mvh
    Det virker til å være manko på pc-991.. 🤔

    Hva med Ebay?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Man får kjøpt toppseriene til KMC i 9-delt hos norske nettbutikker.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Bikeshop har blækk-tilbud, så en tur for å hente rulledekk ble "litt" dyrere enn planlagt.
    Det ble en Magicshine MOH55 Pro.
    Og min trofaste Ledlenser H14 er herved pensjonert .....


    Batteriet går i lomma (eventuelt på ramma), det er for stort til å ha på hodestrikk. 10Ah
    Lyser ikke lengst men mye! Et lite kupp etter min oppfatning.
    :cool:
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.487
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kan legge til at dette var på et høydedrag rett i nærheten av Skar Leir i Maridalen. -7 på kvelden og litt vind gjorde det kjølig utenfor bålet. Jeg sov under åpen himmel. Som vanlig fabelaktig. Betongføre i marka nå. Bare å komme seg ut!
    I Tønsberg har det snødd litt. Superdølt!
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn