Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2021

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    forrige helg ble det gjort nytt forsøk på glommastien rundt. jeg var denne gang vel forberedt, med ekstra slange og tetting på boks. men heller ikke denne gang kom vi rundt bøyen ved sarpsborg; min livlæge, som reddet situasjonen forrgige gang ved å sykle motvinds etter bil – mens jeg måtte kjede meg i solen med noen medbrakte øl – gjorde en fatal feilberegning etter å ha kjørt ned en bratt bakke under e-6 med en 90-grader i bunnen; sykkelen skrenser ut i bushen og hun på hodet først! et ikke helt godt gjennomført fall, dog med hjelm. forhjul slått skeivt, og lægen noe istykkerslått. en del ikke helt ubetydlige skrubbsår i ansikt og resten av kroppen, og et bristet ribbbein. jeg fikk rettet opp hjulet såpass slik at det var mulig for lægen å sykle seg selv hjem. som det heter; en må raskest mulig opp på hesten etter fall.

    dermed ble det ikke øyhopping på hvaler, og alle mine campinginnkjøp fremstår som henimot fånyttes. livlægen gikk i dag til innkjøp av ny sykkel, og jeg benyttet muligheten til å posere i sentrum.

    1626443269042.jpeg

    podagra i venstre stortå! (jeg lar meg lite affisere.)
    426D9E2C-2619-405B-9069-B4D7EEDCEE10.jpeg
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Uff da dongen😛 ribbbein teller dessverre ikke som ett kragebein på cv'n for en rytter😃
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Så var det denne vinden da... Sørlandet er oppskrytt. Det er alltid vind, og gjerne helst over 5m/s.
    Sliter forøvrig med at lillefingeren i min høyre hånd blir nummen. Tanker? Problem med skulder posisjon?

     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte ny hendelgummi, men syntes ikke den sitter stramt nok rundt. Hva skal man finne på her?

    Vil jo ha den slik som originalt...

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lachlan Morton syklet aller årets TdF-etapper pluss transfers alene i sandaler. Doktoren er i godt selskap.

     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte 11-30 kassett, og 52/36 drev. Kjedet er kappet for 53/39 11-28. Da trenger jeg vil kanskje ikke å legge til en lenke?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Rent personlig så tror jeg 50-34 er mer hensiktsmessige drev for mosjonister enn 52-36.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Regner meg som mosjonist. Foretrekker allikevel 52/36 framfor 50/34. Kan sitte lenger på lilleskiva, den blir faktisk brukt like mye som storskiva fordi jeg ikke trenger bytte før ved godt over 30 km/t. 36x29 har også gått fint i Alpene, kanskje med unntak av slemmingen Col du Pré.

     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er mosjonist, men nok yngre enn de fleste her (29). Alt er bedre enn 53/39 11-23 som jeg har på Miyataen :p
    50/34 11-30? Jeg er fan av å spinne, men det skal jo gå framover også. I Kr.sands området holder 52/36 11-30 i massevis! Nå har jeg ikke testa enda men...
    Har jo testa 52/36 11-28.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Altså 50x11 er evig langt nok for en mosjonist, lenger enn 53x12 som jeg hadde da jeg var med og vant lagkonkurrasen på Trondheim-Oslo i 1999. Greia er å ha tette nok gir (man får ikke det med 11-delt Shimano om man velger kassett som slutter på 28 eller mer...) og en lilleskive som brukes.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Sett at man skal ha en 11-25 kassett fra Shimano så kan det hende de drøyeste klatringen blir bra tunge med 36T drev.

    Jeg har en grusbakke opp fra hytta med 17 prosent stigning på det bratteste og jeg må trå >300W for å få mine 78-79 kg opp bakken med racer, semi-kompakt krank og 11-28. For meg er det ikke akkurat noen myk start.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Klarte meg fint med 50/34 11/28 opp Sa Calobra 10km snitt 7% på min Sempre Pro
    BMC'n har 52/36 11/32 har kun vært over Gaustadtoppen med den og det funket bra.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er litt OCD...
    Shimano vil at man skal justere B-tension (eller End adjust som de kaller det nå) slik at guide pulleyen er så nærme kassetten så mulig.
    Samtidig vil de man skal eliminere slark i kjedet når man har det i liten/liten. Man vil jo ikke havne i disse girene uansett, så man kan vel med fordel la det være litt slark her?
    Kjedet er forøvrig blitt kappet etter shimano's måte hvor man har kjedet i stor/stor, deretter legger til 2 linker.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På en olympisk tangent; den japanske hverdagssykkelen:
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Rett før jeg skulle ut på dagens +100km tur oppdaget jeg en liten utposing på dekket vid overgang rulleflate sidevegg klemte litt på den og den kom ett pyslyd men ikke noe guffe.
    20210722_154520.jpg

    Kjørte ivei og satset på att dette går bra, har extra slange/guffe med itilfelle.
    Blev 110km 30.1 snitt i motvind ut/ med hjem🙂 fra Grebbestad, Smögen, rundet Kungshamn og opp på småveier i innlandet.
    Slanglöst holdt tett🙂👍
    20210722_112859.jpg

    20210722_114441.jpg

    20210722_120112.jpg
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Tanker om min posisjon ut fra bildene? Albuen min er ikke så nærme kneet i dropp. Lener armen til stolen - har ikke rulle



     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Må se film. Sorry.
    Dessuten: Med omsetningen du har på sykler kan du like gjerne ta en proff sykkeltilpasning først som sist.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Problemet mitt med sykkeltilpasning er at folk har forskjellige metoder, ideer. Jeg får for øvrig rabatt på sykkeltilpasning fra Intersport. Så spørs det hvor flinke de er igjen da
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Er det ett problem med hvordan du sitter absolutt? Selv har jeg stillt inn sittestilling etter det som er utgangspunkter.
    Har ikke vondt I føtter, knærne, rygg, skulder eller nakke kunne sikkert vært en del og rette på med en sykkeltilpassning, men skulle ikke forundre meg att det kommer noen kjenninger i kroppen ett sted da🙄

    Eneste er att jeg blir ukomfortabel på setet på langturer, prøvd noen forskjellige seter men her bør det testes/prøves ut bedre.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Nei ingen problem med sittestillingen min enn så lenge. Er bare litt OCD, veldig utstyrsnerd, dvs jeg liker å endre på ting, enda det ikke behøves. Alt for å finne en fordel, sykle mer effektivt.

    Min sittestilling er justert med "hælmetoden" som utgangspunkt, hvor jeg da har fått medsykkelister til å sjekke ut hofte bakfra under sykling, og litt følelse fra min side. Videre er setet justert mtp vekt i hendene, og ikke nødvendigvis KOPS.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Tenker at så lenge man ikke får vondt noe sted, og samtidig ikke føler at stillingen fører til at du ikke klarer å få full power ned i bakken, så sitter man rimelig bra.

    Ellers så kjenner man jo på det når man har syklet en del, om man føler at man hele tiden vil lengre ned/opp/frem/tilbake.
    Jo sterkere man blir (i hele kroppen), og jo mer watt man tråkker, jo mer behagelig blir det å ligge godt fremoverlent ala proffene.

    Om man blir litt usikker på om noe kunne vært annerledes, så er det bare å notere seg hvordan ting står nå, bevege en komponent ørlite og se hvordan det føles på en tur.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Tilbake til skaumaskinene...

    Via 3 etapper ble Tour de Dovre gjennomført på el sykkel første uka i ferien. Start søndag 18/7 med «målgang» 21/7. Turen gikk mellom de tre nasjonalparkene Dovrefjell-Sunndalsfjella, Rondane og Dovre. Etappene ble Dombås til Hjerkinn (Hjerkinnhus - 2 overnattinger / lading) – Hjerkinn til Grimsdalshytta (1 overnatting / lading) og til slutt Grimsdalshytta tilbake til Dombås. Totalt ca. 130 km. Alle overnattinger i telt. Flott tur, selv om undertegnede ble noe småamper på de siste to milene mot Grimstalshytta pga. «utidig» motvind og et batteri som trengte litt påfyll. Men selv i lett frustrasjon fikk man lagt merke til vakker natur / mektige fjell (Rondane).

    Siste etappe fra Grimsdalshytta til Dombås ble en fantastisk opplevelse i flott vær og gedigen natur. Grimsdalen («Verdens vakreste seterdal») viste seg fra sin beste side, og selv de lengste stigningene ble muntert forsert. Når vi til slutt nådde toppen, ble dette feiret med ostepølse & bacon.

    Postkortmotiv og nasjonalromantikk på samme tur. Anbefales! 1.JPG 2.JPG 3.JPG 4.JPG 5.JPG 6.JPG
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    På jakt etter et par Atac xs titan carbon noen som har slike slengende rundt brukt / eller NOS ?
    Atac xs titan carbon.JPG
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Visste jeg ikke var eneste som bruker "bukseklemme"!
    (Ok da, jeg stjeler hårstrikker fra dama men same same!)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Putter buksebeina i sokkene jeg, eller enda bedre bretter dem opp.
    Ikke noe galt med bukseklemme altså.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Da ble visst TCRen solgt også! Det blir å kjøpe en TCR i XL, eller Canyon Ultimate. Helst i en farge jeg virkelig har lyst på, og ikke bare gå etter specs.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jaggu har ikke Canyon fått inn Canyon Ultimate CF SL7.0 i XL! Dog matt svart... Etter TCRrn har jeg egentlig bestemt meg for å ikke ha matt ramme igjen, da man ikke kan gjøre noe med små overflate riper osv. Alternativet er vel å legge foile over, men det ser jo rimelig trist ut?

    Har også sett på Youtube at man visstnok kan konfigurere med annet stem og styre... men finner ikke ut hvor jeg kan endre dette...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn