Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2021

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Viser seg å være R8050 Di2! Så det er jo positivt! Trodde det var 6870...
    Videre har det et sete i 13Xmm bredde og cutout. Meget komfortabelt. Hadde en liten test tur
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fin, men om du går opp en rammestørrelse neste gang blir den ikke seende så stilkete ut. Regel 45, vet du.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Går det an å få TCR til å ikke se stilkete ut da? Da må jeg jo ha typ XXL, hvilket ikke finnes
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er en L du har kjøpt, ikke sant?
    Anyway, et bilde med korrekt setehøyde hadde vært kjekt, og TCR er bra greier.

    On a different note, TdF var her i forgårs. Barrage du Roselend. Og ja, det der er Mont Blanc.

    Barrage du Roselend.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ulempen med å kjøpe en passe stor ramme er det at man gjerne ender opp med 90-110mm stem.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Litt nærmere min setehøyde her. 820mm. 10mm høyere enn normalt, men jeg gjorde det pga sykkelsko bygger jo litt. Eksperimenter fremdeles med sittehøyde, med utgangspunkt i hælmetoden :p

    EDIT. 9,5cm sete-styre drop! Ignorer styret... forrige eier har montert styret og girspakene veldig langt nede. Har justert styret i vater, men ikke girspakende

     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    5.348
    Sted
    oslo
    tror du kunne hatt godt av å spandere på deg en profesjonell bikefit - såpass bratt setevinkel burde du bare ha om du planlegger å kjøre TT, og styret ser ut til å være tiltet alt for mye opp (uavhengig av hendlene) - som regel skal jo enden på styret peke vannrett, og ikke nedover.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Setevinkel er ikke justert nei. Jeg trodde toppen av styret skulle være vannrett, altså visst du legger en plank på tvers av styret, inkludert hendlene, som gjerne også kan være en smule vinklet opp?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    5.348
    Sted
    oslo
    De fleste styrer har en slak nedoverbakke til hendlene, men det kommer jo an på modellen - som regel treffer man ganske bra på vinkelen om man tar enden på styret rimelig vannrett, og har en rett linje fra nederste del på styret til tuppen på bremsehendelen (ala bildet)
    1625591460139.png

    Selvfølgelig litt vanskelig å bedømme om styret ikke har et flatt parti på enden, men man ser det jo sånn passe.

    Personlig liker jeg ikke å ha hendlene pekende for mye oppover siden jeg synes jeg får litt ujevnt press i håndflaten med det, men har jo merket meg at mange trives godt med det, så om du synes det er helt fantastisk så kan du jo alltids fortsette med det ;)

    Har et bilde her av min gamle CAAD12, hvor styret og hendlene er satt opp helt oppskriftsmessig - som du ser så er det en ørliten nedoverbakke, mens hendlene går rimelig vannrett fremover.
    DSCN6770.JPG

    på gammelsykkler er jo droppet ned til hendlene ganske ekstremt, men det funker jo fortsatt, så lenge man ikke sitter ubalansert og får ALT for mye vekt på nevene ;)

    IMG_6654.JPG
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.806
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har en gammel Etto-hjelm som har tjent meg vel, men definitivt er gått ut på dato.
    Dette kombinert med at en av mine beste sykkelvenner ble brutalt kjørt i grøfta av en lastebil i fjor, og fikk testet hjelmen for å si det slik.
    Jeg har derfor funnet tiden inne til å fornye hodepryden.

    Når jeg prøver hjelmer, så er det ofte slik at de jeg liker, ikke passer.
    De er gjerne i største tilgjengelige størrelse, men jeg er tydeligvis tjukk i hue (også).
    Noen med lignende erfaringer som kan tipse om hjelm som kan løse slike problemer.
    Gjerne med god trekk ...
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en gammel Etto-hjelm som har tjent meg vel, men definitivt er gått ut på dato.
    Dette kombinert med at en av mine beste sykkelvenner ble brutalt kjørt i grøfta av en lastebil i fjor, og fikk testet hjelmen for å si det slik.
    Jeg har derfor funnet tiden inne til å fornye hodepryden.

    Når jeg prøver hjelmer, så er det ofte slik at de jeg liker, ikke passer.
    De er gjerne i største tilgjengelige størrelse, men jeg er tydeligvis tjukk i hue (også).
    Noen med lignende erfaringer som kan tipse om hjelm som kan løse slike problemer.
    Gjerne med god trekk ...
    Sliter med det samme som deg.Jeg har funnet at Giro har romslige hjelmer,har 2 MIPS hjelmer fra de.
    Ser på Bikeshop ,Giro Register MIPS XL er 58-65.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.806
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Holmestrand
    Hjelm: Noen spes grunn til å ikke bruke samme hjelm på landevei, og på terrengsykkel?
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.806
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er glad for at jeg har knastdekk på el-sykkelen, da jeg kom på løsgrus i en sving som var krappere enn jeg trodde. Med vanlige ''roadtire'' som er mere for asfalt, sa har jeg sikkert sklidd ut. Hva noe nervøs i øyeblikket da jeg var i svingen. Kunne ha senket farten ;)
    Har conti-et-eller-annet uten knaster på el-kamelen. Funker helt fint på grus og sti. Snakker om tørt underlag.
    Ride city heter det visst.
    Definitivt ikke noe terrengdekk, men det har funket greit.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tåpelig er greit alle andre steder enn på landeveien, selv om man ikke sykler som en proff kan man prøve å matche utseendet. I skogen derimot er alt lov.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Første tur med Giant TCRen gikk ikke bra... Framgir sluttet å fungere, men batteri indikasjonen tilsier at det er fult. Snudd rundt på kabler hjalp ikke. Giret ser ut til å bevege seg en smule når bakgiret girer til visse gir.

    Begynner å lure på om ikke dette var et bom kjøp :p Lenge leve mekanisk si?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.806
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Holmestrand
    Første tur med Giant TCRen gikk ikke bra... Framgir sluttet å fungere, men batteri indikasjonen tilsier at det er fult. Snudd rundt på kabler hjalp ikke. Giret ser ut til å bevege seg en smule når bakgiret girer til visse gir.

    Begynner å lure på om ikke dette var et bom kjøp :p Lenge leve mekanisk si?
    Dette løser seg helt sikkert, men det er slikt som gjør at jeg holder meg til gamlemåten. 🙂
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Løse seg gjøre det, spørsmålet er hvor mange tusen kroner det potensielt vil koste :D
    Kan ikke skjønne at det skal være ødelagt, da det er bevegelse i det.

    Forøvrig en veldig komfortabel sykkel. CAAD10 føles raskere fordi man nettopp føler omtrent alt, noe som er litt gøy på sin måte, men irriterende i lengden.
    Vinden tar godt tak i hjula også. Ikke noe sykle med henda av styret her i 7m/s :p
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Da ble problemet løst! Var en kabel som var ekstremt stram under styretapen, og har tydeligvis løsnet litt.
    Godt tips er å bruke E-Tube til å feilsøke hendler/kabler ved å bytte funksjonene!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Årsaken til at det er "tåpelig" med skjerm på landeveishjelm er at man sitter foroverlent og ser opp. Skjermen gjør at mange må strekke nakken mer, kanskje for mye. Ren ergonomi altså.
    Samme med en del sportsbriller. Slike som funker bra til løping og ski kan gi samme problemet fordi øvre del av rammen kommer i veien.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.806
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Holmestrand
    ^Årsaken til at det er "tåpelig" med skjerm på landeveishjelm er at man sitter foroverlent og ser opp. Skjermen gjør at mange må strekke nakken mer, kanskje for mye. Ren ergonomi altså.
    Samme med en del sportsbriller. Slike som funker bra til løping og ski kan gi samme problemet fordi øvre del av rammen kommer i veien.
    Ikke sikker på at skjermen egentlig har så mye for seg på terrengsykkel heller når alt kommer til alt.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sikker på at skjermen egentlig har så mye for seg på terrengsykkel heller når alt kommer til alt.
    Jeg sykler en del i regn og da er greit med skjerm,blir mindre vann på brillene.Også greit vår og høst når sola er lav.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tror jeg ville kjøpt Sweet Falconer eller tilsvarende hvis jeg skulle hatt en hjelm til all sykling.

    En endurohjelm og bukkestyre blir i overkant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn