Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Visst.

    Eiker og nipler?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Felger og nav i hus først, måle ERD før bestilling av eiker.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Men runde og blanke skal de bli, eikene altså.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forskjellen mellom Competition og Revolution er ca. 50g pr. hjul med 32 eiker. Siden vi skal ha runde eiker, så har jeg nok mest lyst til å bygge med Competition, frykter at Rev vrir seg for lett, og at det ender med å ta jævlig lang tid å bygge med dem. Eventuelt har vel Sapim tilsvarende som Comp.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Alternativt Supercomp om du først skal tyne vekta men ikke vil gå full retard med Revolution.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sapim har også en mellomløsning der. Men tynner eiker vrir seg lettere, og er vanskeligere å bygge med. Jeg fant ut at jeg likte å bygge med aeroeiker, fordi man rett og slett ser den minste vridning, og korrigerer fortløpende med mothold. Tynne runde er jeg mer skeptisk til.
     
    Sist redigert av en moderator:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Sapim har også en mellomløsning der. Men de vrir seg lettere, og er vanskeligere å bygge med. Jeg fant ut at jeg likte å bygge med aeroeiker, fordi man rett og slett ser den minste vridning, og korrigerer fortløpende med mothold. Tynne runde er jeg mer skeptisk til.
    Hva med å legge på en stripe maling som kan vaskes av som rettesnor langs hver eike før montering?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sapim har også en mellomløsning der. Men de vrir seg lettere, og er vanskeligere å bygge med. Jeg fant ut at jeg likte å bygge med aeroeiker, fordi man rett og slett ser den minste vridning, og korrigerer fortløpende med mothold. Tynne runde er jeg mer skeptisk til.
    Hva med å legge på en stripe maling som kan vaskes av som rettesnor langs hver eike før montering?
    Høres ut som en god idé. Korrekturlakk, f.eks. Roger Musson (som skrev boka jeg har øst det lille jeg kan fra) bruker "flagg" av maskeringstape, som jeg har prøvd og funnet temmelig tungvint.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Tentativ avtale med Johnsen for lørdag og Formannen er allerede på ballen - utmerket å være litt på forskudd. Sykkel med hjul, utstyr og vesker må være klare og utprøvd til 9. juni. Jeg har booket t/r Bilbao 9. juni til 10. juli. Det meste av overnattinger blir ad hoc på pensjonater langs veien, men jeg har booket hotell i San Sebastian noen dager i hver ende (der sykkelkofferten oppbevares ukene i mellom oppholdene) og noen dager i Santiago de Compostela rundt Nuit de san Juan (23. juni). Jeg skal bo på det nydelige lille hotellet jeg ble aldeles betatt av for 13 år siden: Costa Vella - https://www.costavella.com/en. Det er minst like fint på ordentlig som på bildene. Forrige gang klarte jeg, med god hjelp av en gjeng som ble større for hver kveld, å tømme kjelleren deres for Albarino. Senker ambisjonsnivået for neste opphold.

    Costa1.jpg Costa2.jpg
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har erfaring med Lake sko i normalutgave, altså ikke "W"? Er de smale sammenlignet med Specialized? De skal være litt smalere enn Sidi.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    402 i normalutgave er såvidt smalere enn Sidi, men de har bedre plass foran i tåboksen slik at stortærne mine får lov til å peke rett fram. En rar ting med Lake er at lesten er litt ulik fra modell til modell. 402 og siste modell Spesh er ganske like i passformen.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Man tok sjansen på en Lake CX175, samt HED Belgium felger, Ultegra 8000 skiftere, kassett, kjede og noe annet småtteri jeg uansett skal bastille til nybygget. Spenningsmåleren til formannen er også med. Hyggelig pris på skoene og 15% på ca alt av lagervare på Bikeshop. Litt synd at Chris King og de hydrauliske hendlene ikke er listet som lagervare, der hadde jo 15% utgjort ca 2000. Jaja.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har normalt brede føtter og passet fint nedi en av de dyrere terrengskoene til Lake i Regular bredde. 237 var det.

    Sendte deg en PM totte.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Huffameg! Det der kan umulig være karakterbyggende....
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Syklet opp til Signalen som er den høyeste åsen i Tønsberg og grillet lammekoteletter fra nærmeste gård på bålet under stjernene. La meg halv to og fem minutter etter begynte det å regne og blåse. Så nå ligger jeg her. Liggeunderlaget er for kaldt og presenningen blåser bort hele tiden. Dunposen blir tynnere og tynnere. Stusslig og litt karakterbyggende.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    God morgen, Chalshus.

    frodes00, kan du fortelle nøyaktig hvor bildene er tatt?
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    lest_kart.jpg

    Bildene er fra L'Esterel, vest for Cannes. Det vedlegget (som ikke skulle være med), er fra Eze-området øst for Nice
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har kost meg ved bålet i tre timer allerede. Nydelig morgen med Jacobs glogg ispedd litt for god rødvin. Nå venter et par tre mil hjem. Blir prima.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Johnsen og jeg har begynt diskusjonene om sykkelprosjektet og da dukker det opp spørsmål det ikke har falt meg inn at ikke har selvsagte svar. Ett av dem er hjulstørrelse! Og jeg som allerede har HED Belgium-felgene i posten...
    Et 650B-hjul har Ø=584mm, som bare er 38mm mindre enn 700C. Delt på 2 er forskjellen 19mm, så med et høyt dekk med 40-50mm bredde så er hjulets utvendige diameter ca det samme som et klassisk landeveishjul. 700c-hjul med like voluminøse dekk som det som vil være aktuelt på 650B tar mye plass og blir både mindre elegant og må vel også gi en større sykkel, og jeg er jo ganske liten (173.5cm nominelt).

    I utgangspunktet ser jeg for meg at det aller meste av veiene sykkelen vil bli brukt på vil ha ganske greit dekke, men det som alltid er en bekymring og begrensning på fremmede steder er å komme til veier som er mye dårligere enn forutsatt. Om jeg venner meg til at dette ikke lenger er noe problem vil jeg kanskje også bevege meg stadig mer på grovt dekke. Kanskje er det en god ide med 50mm+ på 650B. Spørsmålet er hva og hvor mye som tapes av andre egenskaper.

    Som Johnsen sa så er det fullt mulig å bygge sykkelen for 700c med plass til 40mm, og så, om jeg vil, sette på et par 650B med store dekk for å prøve det ut, men det er en ad hoc-løsning som jeg liker dårligere.

    Jeg føler at det ligger en slags manglende anerkjennelse i begrepet "i-landsproblem".

    Edit: Effektiv hjulstørrelse blir nesten på millimeteren den samme med 30mm dekk på 700c og 2.1" terrengdekk på 650B. Med andre ord så forblir geometrien uforandret om man hopper mellom det ene og det andre hjulsettet. Alternativet å bygge meg lengre kjedestag osv for å få plass til store dekk på 700c-felg er kanskje ikke særlig meningsfylt?
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Denne diskusjonen tror jeg nok det er best å ta med Johnsen, gitt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Som Johnsen sa så er det fullt mulig å bygge sykkelen for 700c med plass til 40mm, og så, om jeg vil, sette på et par 650B med store dekk for å prøve det ut, men det er en ad hoc-løsning som jeg liker dårligere.
    Jeg lurer på om det ikke er akkurat det jeg selv ville valgt, dersom jeg i det hele tatt ville hatt plass til noe så schwæært som 2,1". To hjulsett er ikke nødvendigvis umoralsk fråtsing i den store sammenhengen.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Men muligheten for 700c med 40mm+ er jo da uinteressant: skal man ha dekk over 30 eller noe kan man jo like gjerne sette på 650B, så slipper man å bygge baktriangel som på en 29er.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men 700 med 30 og 650 med 55 eller hva det blir, så fyller du jo samme høyde men forskjellig bredde. Til slutt har man egentlig bare unødvendig mye plass i bredden til 700/30? Rammegeometrien blir jo den samme med mindre du også lager plass til 700/55?
     
    Sist redigert av en moderator:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Nettopp det som er poenget mitt. 650B med 2.1" og 700c med 34mm crossdekk har begge 2192mm omkrets, og begge deler er sikkert utmerkede alternativer. Det jeg ikke ser er noen grunn til å bygge for kombinasjonen 700c og f.eks. 44mm.

    Jeg treffer Johnsen på Velopod på Rouleur etterpå og får benytte sjansen til en rask prat da. Det nye verkstedet hans er forresten i ferd med å ferdigstilles, med kafe, lakkeringsverksted, Vinyl, PA, kaffekvern og mange tonn med raft utstyr. Uhyre lovende.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nettopp.

    Spør du med det samme om han tenker kurs? I så fall må en jeg vet om begynne å spare....

    Det tenkes racer, smekre rør, horisontalt overrør, slaglodd og muffer, babyblått med kremfargede muffer, og mailer med SMP om brunt lær på en Dynamic, polerte småbiter og denne:

    silver-potenza.jpg
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skal høre om og når det kan tenkes å bli kurs med selvbygging.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    HED Belgium + lages nå også i 650B. Noe for Bikeshop?
    Tror rett og slett jeg får bygd både 700c og 650b først som sist. HED Belgium +, runde og blanke eiker, Chris King R45 på begge sett.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser jo at prosjektet blir dyrt uansett, og begge settene blir uansett bygd. Bare å la det stå til. Men det blir ikke karbondeler og titankassett eller noe sånt. Med mindre jeg plutselig forstår noe nytt. Og det har jo skjedd før, som med hjulstørrelse.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Kjenner til den. Fine ting.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker Brooks lærteip på min sykkel. Med Cinelli gelputer både oppå og i bukken. Slett ikke ille, men langt så komfy som mer tadisjonell teip.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Apropos Brooks. Hadde det vært en idé i det hele tatt på en sånn sykkel som totte holder på med? Jeg ser det skrytes voldsomt fra enkelte, av at den rett og slett former seg etter eierens, ehh... ræv. Men samtidig har jeg sett Brooks sadler som ikke har blitt tatt vare på, som muligens har fått stå i regnet, og som muligens har blitt brukt mens læret var vått. Det er gjerne et sørgelig syn, en slags hengekøye mellom festene foran og bak på sadelen. Andre sadler tåler sånt greit, men der er det jo som regel et skall av plast og polstring under læret, som bærer og holder fasongen på sadelen.

    Jeg ser ikke for meg at en våt dag på treukersturer alltid kan følges av en hviledag for verken sadel eller rytter.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Brooks lærsadler kommer med et vanntett trekk man skal bruke når det regner. I tillegg varer disse setene lenge (som at de kan gå i arv) om de blir tatt vare på.

    Har et B17 Special ti på min tursykkel.


    Et annet sete det er verdt å se nærmere på er Gilles Berthoud.
    http://www.gillesberthoud.fr/_en/selles/index.php
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser jo at prosjektet blir dyrt uansett (...) Bare å la det stå til.
    Dette er noe av det mest fornuftige jeg har lest på lenge. Uansett hvilken sammenheng man setter det inn i (nesten).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn