Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    18.199
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Ottestad
    HALVRUNDT-LUSTERFJORDEN-OG-OPP_crop_660.jpg
    Godt nyttår!

    Ang. kombipedaler til Eirik84 sin CAAD12: Vanskelig å komme unna Shimanos 324-modell.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.793
    Antall liker
    860
    Torget vurderinger
    4
    Eller i god verdens rikeste land ånd, pedalnøkkel, spd-sl og vanlige pedaler.
     

    Zomby_Woof

    Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Innlegg
    20.029
    Antall liker
    8.457
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    Enten de Shimanoene eller å holde seg med to par pedaler. Det er ikke fritt for at de er et kompromiss, og at et par skikkelige landeveispedaler og -sko fungerer bedre til trening. Ikke er det noen stor sak å bytte heller, så jeg ville nok valgt å gjøre det sånn.
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    8.868
    Antall liker
    13.075
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    God morgon på nyåret:)
    Dette med slangeløst kunne jeg tenkt meg og prøve iår. Hur er det med mine Unaas AS-30 funker dem med slangløst? finner ingen info om saken.
    Unaas wheels
     

    Cash 63

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    8.868
    Antall liker
    13.075
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ok. Men da trur jeg skall se etter ett hjulsett som enligt spec er egnet for dette! har likevel tenkt meg ett extra hjulsett på sikt.
    Ser att Bikeshop har campagnolo Shamal ultra 2way på tilbud nå?
     

    Zomby_Woof

    Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Innlegg
    20.029
    Antall liker
    8.457
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    Ok. Men da trur jeg skall se etter ett hjulsett som enligt spec er egnet for dette! har likevel tenkt meg ett extra hjulsett på sikt.
    Ser att Bikeshop har campagnolo Shamal ultra 2way på tilbud nå?
    Skal ikke jeg bygge et sett til deg, da? :)

    DT240 og 411 eller 460, for eksempel?
     

    Cash 63

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    8.868
    Antall liker
    13.075
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ok. Men da trur jeg skall se etter ett hjulsett som enligt spec er egnet for dette! har likevel tenkt meg ett extra hjulsett på sikt.
    Ser att Bikeshop har campagnolo Shamal ultra 2way på tilbud nå?
    Skal ikke jeg bygge et sett til deg, da? :)

    DT240 og 411 eller 460, for eksempel?
    Det er noe du absolutt kan få gjøre:) vad av komponenter som skall brukes overlater jeg til deg isf! du kan få forklare nærmere vad som bør vurderes , men DT240 og RR411 virker noe og satse på.
     

    Zomby_Woof

    Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Innlegg
    20.029
    Antall liker
    8.457
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    Kjapt innpå kalkulatoren til DT. Ser ut som det ender på rundt 1570g med RR411/Competition 2.0/1.8/24 foran/28 bak/ 2-kryss og messingnipler. De kan bygges lettere med alunipler og tynnere eiker, mer med flere eiker eller 460-felgene. Men vi kan prate litt om hva du vil bruke hjula til før du bestemmer deg for noe. Det blir en slant billigere enn Campahjula i alle fall, og både billigere og lettere å erstatte felgene etterhvert som de slites ut.
     

    Cash 63

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    8.868
    Antall liker
    13.075
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Bruken blir vel så som syklingen sett ut siste to sesonger og den er du ganske kjent med. Unntatt en tur langs Somme elven en gjørmete dag da:D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.793
    Antall liker
    860
    Torget vurderinger
    4
    Smart å vite litt om prinsippet bak slangeløse felger og dekk før man konverterer. Se eks. her: https://www.bikerumor.com/2014/08/2...ke-wheels-go-tubeless-new-disc-brake-options/
    Alt kan kompliseres i håp om å selge flere produkter.

    Ser man på sidene til Notubes sier de at så å si alle felger kan brukes. Men at enkelte UST dekk kun fungerer med egnede felger.

    Har kjørt tubeless siden 09 og har ikke engang tatt meg bryet med vask eller smøring av felg ved drkkskift, ingen grunn til å komplisere en i utgangspunktet enkel sak.
     

    Valentino

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    18.199
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Ottestad
    ^Zomby. Hva med DT Revolution på framhjul og kanskje også venstre bak? Mener å ha lest at det gir like sterke resultater som Competition rundt baut.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Smart å vite litt om prinsippet bak slangeløse felger og dekk før man konverterer. Se eks. her: https://www.bikerumor.com/2014/08/2...ke-wheels-go-tubeless-new-disc-brake-options/
    Alt kan kompliseres i håp om å selge flere produkter.

    Ser man på sidene til Notubes sier de at så å si alle felger kan brukes. Men at enkelte UST dekk kun fungerer med egnede felger.

    Har kjørt tubeless siden 09 og har ikke engang tatt meg bryet med vask eller smøring av felg ved drkkskift, ingen grunn til å komplisere en i utgangspunktet enkel sak.
    For MTB er dette sikkert et mindre problem, men for landeveishjul (med høyt dekktrykk, varme fra bremseflatene nedover, høy fart) ville jeg vært litt forsiktig, gitt...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.793
    Antall liker
    860
    Torget vurderinger
    4
    Varme fra bremseflatene er først og fremst et problem med slanger.
     

    Zomby_Woof

    Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Innlegg
    20.029
    Antall liker
    8.457
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    ^Zomby. Hva med DT Revolution på framhjul og kanskje også venstre bak? Mener å ha lest at det gir like sterke resultater som Competition rundt baut.
    Egentlig ikke bekymret for styrke i noen særlig grad. Ut fra det jeg har lest meg til om hjulbygging knekker praktisk talt alle eiker i gjengene eller i 'kneet' uansett, og der er jo 'alt' aktuelt 2,0(jeg har ikke hatt eikebrudd eller annet trøbbel med de få hjulene jeg har bygd). Det jeg er litt reservert for er at tynnere eiker lettere vrir seg under bygging, og at dette gjør det vanskeligere og mer tidkrevende å bygge, pluss at eventuelt gjenværende vridning kan bidra til at niplene 'skrur seg' under bruk med påfølgende behov for retting i ettertid. Dog er det siste greit å se på bladeiker, og sammen med mulighet for mothold tror jeg det er greiere å bygge med enn f.eks. Revolution. Litt samme tanken med messingnipler, Krom er hardere, og gir bedre gjenger enn alu, og er dermed lettere å bygge med etter det jeg forstår.

    Styrke og levetid ligger nok mer i byggingen enn noenlunde fornuftige kvalitetskomponenter.
     
    Sist redigert:

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.631
    Antall liker
    1.125
    Torget vurderinger
    7
    Clincher, tubular eller tubeless?

    Clinchers, tubulars and tubeless - which tyre system is the fastest? (video) - Cycling Weekly
    [h=3]Results[/h]The tubulars’ coefficent of rolling resistance (Crr) was 0.0029.87, which equates to 30 watts of rolling resistance at 40kph for an 87kg system weight.
    The clinchers’ coefficient of rolling was 0.002852. Interestingly this is slightly lower than the tubular and equates to 28 watts of rolling resistance at 40 kph.
    The tubeless tyres’ coefficent was 0.00265. This equates to 25 watts of rolling resistance at 40 kph for an 87kg rider plus bike. A surprising result perhaps, but the tubeless tyres were by far the fastest and this was consistent in both the velodrome and roller tests.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    5.911
    Antall liker
    1.442
    Sted
    Holmestrand
    Så i tillegg til å slippe kliss og plunder med lim og annet styr så har kanttråd også vesentlig lavere rullemotstand enn pariser?
    Visste det var en grunn til at jeg sluttet med det der en gang tidlig på nittitallet.
    :)
     

    Valentino

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    18.199
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Ottestad
    Men tidlig på nittitallet rullet de mest populære kanttråddekkene nesten ikke i det hele tatt. :) Conti GP3000 f.eks. Veldig god trening, hehe.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.631
    Antall liker
    1.125
    Torget vurderinger
    7
    Schwalbe skal visstnok ha gjort en tilsvarende test, men vet ikke hvor jeg finner dette på nett.
    Så vidt jeg husker så ble tubeless one målt til 19 watt og one med slange til 22 watt. (Sannsynligvis ikke samme fart og vekt parameter som i testen over).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.793
    Antall liker
    860
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er faktisk så lat at jeg ikke gidder å kjøre slangeløst på landeveien.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    5.911
    Antall liker
    1.442
    Sted
    Holmestrand
    Men tidlig på nittitallet rullet de mest populære kanttråddekkene nesten ikke i det hele tatt. :) Conti GP3000 f.eks. Veldig god trening, hehe.
    :)
    Husker det ja.
    Da er det kjekt at teknologisk utvikling kommer etter og retter opp feilvurderingene man (jeg) gjør under marsjen.
    :)
     

    Zomby_Woof

    Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Innlegg
    20.029
    Antall liker
    8.457
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    Det slangeløse dekket de tester er Corsa Speed, de andre Corsa. Corsa Speed har ekstremt tynt gummibelegg, og er ment og markedsført som et rent tempodekk av Vittoria.

    Greit nok at han forklarer seg med at de er ganske punkteringssikre på grunn av latexguffe, men likevel. For det første er det mye kortere levetid på dem før de er slitt inn til duken. Det gjør dem idiotisk dyre i praksis. For det andre kan man faktisk ha guffe i både parisere og slanger, og det virker veldig godt. Forskjellen i punkteringssikkerhet er i praksis så godt som nullet ut.

    Jeg ville nok fortsatt å lure en god stund før jeg lagde film.
     

    Valentino

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    18.199
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Ottestad
    Og han tok den. Av med støv og bøy i hatt!

    Schwalbe Pro One er et velrullende slangeløst racerdekk, det er enkelt å jobbe med og kommer i 23, 25 og 28 mm bredde. Ikke er det dyrt heller, iallefall sammenliknet med den direkte konkurrenten Hutchinson Fusion 5 Galactik TL. Jeg har satt et sett 25 mm på mine 14,5c DT Swiss RR1450 Tricon. Så langt kan jeg si at de triller utmerket i Stangehallen, der underlaget må være Norges mest sugende.

    Road Bike Tires Rolling Resistance Reviews
     

    Zomby_Woof

    Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Innlegg
    20.029
    Antall liker
    8.457
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    the Inner Ring
    (@inrng)

    105 year old Robert Marchand breaks his own hour record with a distance of 22.547km
    Det er vel ikke helt riktig fremstilt. Han satt ny timesrekord i den nyopprettede klassen 105 pluss. Hans egen rekord i 100 pluss står fortsatt på 26,927. :)
     
    Sist redigert:

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    503
    Antall liker
    34
    Det er vel begrenset med deltakere i begge de klassene, men imponerende uansett!
     

    Cash 63

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    8.868
    Antall liker
    13.075
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Tenkte jeg skulle få med ov&vk gjengen på den runden Swe/Nor men med ev start i Grebbestad litt lenger blir det! syklet deler av ruta fin vei den sk blå/grønne veien.
    Du får bli med som guide Valentino:)
     

    Valentino

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    18.199
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Ottestad
    Herregud. Jeg hadde syklet meg vill, garantert. Turen er en veikryssbonanza. Lurt å bruke computer med kart og forhåndslagret rute.
     

    Cash 63

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    8.868
    Antall liker
    13.075
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Herregud. Jeg hadde syklet meg vill, garantert. Turen er en veikryssbonanza. Lurt å bruke computer med kart og forhåndslagret rute.
    totte er en kløpper på og navigere mens det sykles, på svenske siden er jeg ganske så kjent? du får bli med likevel isf!
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.494
    Herregud. Jeg hadde syklet meg vill, garantert. Turen er en veikryssbonanza. Lurt å bruke computer med kart og forhåndslagret rute.
    totte er kløpper på og navigere mens det sykles, på svenske siden er jeg ganske så kjent? du får bli med likevel isf!
    Det resulterte riktignok i bråstopp mot støtfangeren til en parkert varebil på OV&VKs Frankriketur i fjor, men litt må man da tåle.
     

    Cash 63

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    8.868
    Antall liker
    13.075
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Herregud. Jeg hadde syklet meg vill, garantert. Turen er en veikryssbonanza. Lurt å bruke computer med kart og forhåndslagret rute.
    totte er kløpper på og navigere mens det sykles, på svenske siden er jeg ganske så kjent? du får bli med likevel isf!
    Det resulterte riktignok i bråstopp mot støtfangeren til en parkert varebil på OV&VKs Frankriketur i fjor, men litt må man da tåle.
    Det hade nok blitt mange extra mil/stopp om jeg skulle haft jobben!
    Inn og ut av Arras var av høy orienterings klass:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn