Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg begynner å nærme meg en slags sykkelbeslutning: Få bygd kortreist stålsykkel av Johnsen Frameworks. Den skal brukes til lange turer med bagasje og ha plass til ganske grove dekk for bruk på grove grusveier og denslags. Planen er ikke å bruke den som crossykkel, men å ikke bli hindret av at veien man møter på passer mest for traktor.
    Spørsmålene, blant flere, er:
    -Hva slags bremser bør jeg ha, canti eller disc? Jeg har canti på alle cross- og landeveissykler nå, og har ikke behov for eller lyst på noe annet, men dette er jo planlagt som tursykkel for resten av livet. Å gå for canti er kanskje litt som å kjøpe dieselbil til bybruk - på vei ut? Senere ombygging er selvsagt mulig.
    -Hvor mye dekk bør det være plass til? Jeg vil ha nok, men om man ender opp med å alltid kjøre rundt med 28mm så blir plass til ballong bare tull.
    -Hjul: Punkteringssikkerheten i slangeløst virker jo fint, og med medbrakt slange løser man punkteringer på 2 minutter på veien. Men hvordan er det med denne guffa når dekket skal tømmes for luft før flyving, og hvor lett er det å trykksette et slikt dekk med medbrakt håndpumpe?

    En helt annen ting: Første langtur med sykkelen kan bli i juni i Dourodalen, Galicia, Asturias og Baskerland. I så tilfelle flyr jeg gjerne til Porto, men hjem fra Bilbao. I det minste med noen selskaper, blant dem Norwegian, kan man sjekke inn sykkelen uten eske/koffert. Pedaler må av og stemmet vris 90 grader, utover det trilles den om bord. Har noen erfaring med å ta med sykkelen på fly på den måten?

    Jeg ville valgt skivebremser. Funker utmerket, sliter ikke på felgene, like bra under alle forhold og så videre.

    Dekk. Jeg bruker Compass Snoqualmie Pass 44mm/330 gram på min tursykkel. Nydelige dekk på grus og dårlig asfalt, men de er tynne!
    Da er det også plass til skjermer. Dette fungerer fint til grusveier. Skulle gjerne tenkt meg enda større dekk. Kanskje to tommer kan være noe? Da har man en sykkel for alle forhold. Hvordan er det å kjøre med 28mm (gode, mjuke, føyelige dekk) på grov grusvei med last på sykkelen?
    Men skal du kjøre med tunge touringdekk er det vel ett fett hva du velger. Det går nesten ikke an å punge med Schwalbe Marathon. Til dømes.
    Har fått tips om at Schwalbe Marathon Supreme (35mm, 530 gram) er gode allrounddekk som triller bra, pungterer lite og er behagelige å kjøre på.

    Til touring ville jeg nok brukt vanlig slange, men det er meg. Jeg bruker forøvrig vanlig slange på mine sykler, Jevnt over få pungteringer.

    Jeg kjenner folk som har møtt opp på flyplassen med sykkel uten eske og det har gått bra. Selv ville jeg nok brukt en eske og pakket inn sykkelen godt.
    Voldsomt til bredde, 44mm og vil ha mer!

    Jeg kommer til å ha beskjedent med last, ikke telt, sovepose, liggeunderlag, mat eller matlagingsutstyr. En i klubben (Sagene) syklet verden rundt og krysset også Australia, da med titalls liter med vann på sykkelen. Jeg tror aldri jeg kommer til å gjøre noe sånt. Jeg vil prioritere fart og litt eleganse fremfor muligheten til å dra på ekspedisjon.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil prioritere fart og litt eleganse fremfor muligheten til å dra på ekspedisjon.
    Utfordring: Prøv å få en Johnsen til å IKKE se elegant ut.

    Jeg tviler på at du vil lykkes. Uansett hvor mye stæsj du dynger på den.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er vei med å bygge tursykkel med bukkestyre. Skal bruke august på langtur i Europa. Tror det kan bli artig.
    Ble det tur i August?

    Bruker du bagasjebærer eller sete-, ramme- og styreveske?

    Jeg vurderer å ikke bruke de riktig fine Ortliebveskene mine, men heller droppe bagasjebærer og heller bruke sete-, ramme- og styreveske. På sommertid og uten campingambisjoner bør det gi plass nok, mindre vekt og kanskje bedre handling og mindre luftmotstand. I så tilfelle kan jeg til og med bruke en av Cruxene. Comforten blir dog neppe den samme.

    Konkrete tips til rammeveske? Jeg er veldig fornøyd med Apiduras Saddlepack Medium (14L)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Apidura og Revelate er vel det som teller.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Da har man begynt planleggingen så smått med Johnsen. Slaglodding for estetikken og av konfuse overbevisningsgrunner. Det blir gjennomgående aksling og hydrauliske skivebremser. Fester for bagasjebærere og skjermer. Hjul skal bygges av Formannen på Chris King R45 (28/32 eller 32/32) og egnet felg med 18-19mm indre bredde, trolig DT511. Utstyrsgruppe blir komplett Ultegra, inkludert pedaler. Stålrammen skal visst behandles med en grunning som ikke er usynlig, så naturell look (klarlakk eller ingen lakk) er en svært dårlig teknisk løsning. Selv om jeg alltid synes pene og fint lagde ting er penest uten pynt og ferniss så blir det derfor lakk. Nå heller jeg mot koksgrått, med brun inside av baktriangel og gaffel. Brun styretape. Sorte nav og sorte felger med hvit skrift. Hvit "Johnsen"-logo. Trolig sort Specialized-sete av en eller annen modell, om man ikke finner et komfortabelt et i brunt skinn. Brune skinnsko til kan også være fint. Setepinne, styre og stem blir sort, men hvilke er helt uavklart. Og så blir det sikkert endringer i planene. Besøk på verkstedet (som er under bygging og operativt om få dager) i løpet av et par uker.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Og totte skal sette sammen det meste av sykkelen selv! Ikke helt alene, men med hjelp av en voksen. Kanskje ikke en ordentlig voksen, men i det minste en mann med skjegg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Du bør forresten finne en eller annen måte å fargematche styretape og sadel. Og styrelageret med navene.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Fargematching av sete og styretape er dessverre vanskelig med setene til Specialized, som jeg er vant med og liker. Sort sete vil ha samme farge som setepinnen. Alternativet blir fort hvitt. Styrelager blir sort Chris King og er selvmatchende.

    Pedaler: Det er blant tingene jeg klarer å bytte frem og tilbake selv. Valg av pedaler vil nok avhenge av type planlagt tur, men har da ikke tenkt å gå så mye. Jeg har et sett fine terreng-SPD til overs, etter at jeg byttet til Crank brothers på crossene.

    Har tenkt på HED Belgium. Prosjektet blir uansett såpass dyrt at det spiller mindre rolle. DT511 koster også opp mot 1000 per stykk.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    DI 511: https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=155347;menu=1000,4,301 488.- eks. frakt og mva.

    Hed tror jeg ikke egentlig vil selge felger, men heller hele hjul. Wheelsmith over er 1230,- eks. frakt og mva. Jeg har sett noen på ebay som pinadø skal ha mer enn det også. Kanskje chalshus kan hjelpe? Mener det er bikeshop som er importør, men har ikke sett felgene i nettbutikken på et par år i hvert fall.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Wheelbuilder tar 130 dollar + frakt, og rimeligvis mva. Bikeshop hadde vært greit, resten vil komme derfra.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da Har jeg jaggu blingsa... La vel på 20 dollar, og kalte wheelbuilder for wheelsmith. Øya er det første man blir blind på.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er vei med å bygge tursykkel med bukkestyre. Skal bruke august på langtur i Europa. Tror det kan bli artig.
    Ble det tur i August?

    Bruker du bagasjebærer eller sete-, ramme- og styreveske?

    Jeg vurderer å ikke bruke de riktig fine Ortliebveskene mine, men heller droppe bagasjebærer og heller bruke sete-, ramme- og styreveske. På sommertid og uten campingambisjoner bør det gi plass nok, mindre vekt og kanskje bedre handling og mindre luftmotstand. I så tilfelle kan jeg til og med bruke en av Cruxene. Comforten blir dog neppe den samme.

    Konkrete tips til rammeveske? Jeg er veldig fornøyd med Apiduras Saddlepack Medium (14L)

    Jeg feiget ut og havnet på utforkjøret igjen. Det ble alpetur, men med tung sykkel et par uker med en kompis. Beklager. Kanskje til sommern?


    Jeg bruker et Tubus Tara frontveskerack på min sykkel. Pakker i de nye Ortlieb Gravel veskene på 12,5 liter. Har lest endel om dette emnet og forståsegpåerne sier at frontmontert er det ideelle dersom man kan pakke lett nok.
    Med tiden kunne jeg tenke meg en Berthoud styreveske, men det er nesten litt for klassisk for min klassiske frankensykkel. Har kjøpt Berthoud skjermer i polert stål. De kom innpakket i avispapir!

    Rammeveske til en landeveissykkel/touringmaskin. Revelate Ripio har vel best form? Apidura har mye fint. Apidura ser cleanere ut og ikke så hjemmelaget som Revelate og det fungerer utmerket også. Og så er de mye bedre på reklame/sponsing enn Revelate. Revelate selger på jungeltelegrafen og på gode produkter. Apidura er laget i Kina, Revelate i Alaska. (Noen av de enklere produktene er nå produsert i Kina).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    La vel på 20 dollar, og kalte wheelbuilder for wheelsmith
    men det med eks. frakt og mva var riktig, så du var ikke helt borte. Fokusere på lyspunktene.
    Fin uke så langt for en som ser lyspunktene. Jeg har vunnet en liten budsjettkamp mot Statsbygg. De mente at leietager måtte bekoste maling av taket på jobben (og gjett om det er penger til overs der), fordi det er normalt vedlikehold. Vinnerargumentet ble at det var fullføring av jobben etter at de bytta til LED og etterlot seg digre rektangulære brunsvarte sotflekker der lysstoffarmaturene hadde vært, store hull etter gamle skruer og avrevet maling og puss etter ledningstrekk.

    Den karamellen kommer til å vare en stund. Jeg tror til og med at vi får inn litt akustikktiltak etterhvert, og så har jeg begynt å ymte frampå om et gulv som vi sårt trenger.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vi selger Hed Belgium på Bikeshop. Ville helt klart valgt 32hull til touring.
    https://bikeshop.no/sykkelkomponent...ort-skivebrems-700c-32h-ri11032bf-p0000037255


    Angående bygging av hjul. Vet ikke hvem du har tenkt på som hjulbygger, men vil nevne Kirk Meyer på Skillebekk i Oslo (Tlf 41045456) Har har 40 års hjulbyggfaring og har vel bygd over 20000 hjul i karrieren. Har også vært hjulansvarlig for Sky i flere år.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Vi selger Hed Belgium på Bikeshop. Ville helt klart valgt 32hull til touring.
    https://bikeshop.no/sykkelkomponent...ort-skivebrems-700c-32h-ri11032bf-p0000037255


    Angående bygging av hjul. Vet ikke hvem du har tenkt på som hjulbygger, men vil nevne Kirk Meyer på Skillebekk i Oslo (Tlf 41045456) Har har 40 års hjulbyggfaring og har vel bygd over 20000 hjul i karrieren. Har også vært hjulansvarlig for Sky i flere år.
    Se det ja. Om 32 er OK på det asymmetrisk oppspente og mer belastede bakhjulet så må vel 28 holde foran? Ikke at jeg har noe imot 32 foran, men allikevel.

    Hjulbygger blir OVKs enevoldskonge som har kun fornøyde brukere så langt. Færre enn Meyer, riktignok.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Apidura og Revelate er det jeg har sett på. Er det mulig å komme med sykkelen til butikken og prøve? Jeg har mer tro på det enn å og bestille etter nominelle mål. Jeg er litt stutt så medium blir fort for stort.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kan nok ikke slå i bordet med mer enn 40 års erfaring med stort annet enn livet, og de helt vanlige basisfunksjonene, puste, gå, snakke, sånne ting....

    Men om jeg tar meg tiden, og det gjør jeg, så ser det jaggu ut til å bli fine hjul av det. :)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Fokus og flid og mye tid kan svært ofte kompensere, og vel så det, for beskjeden erfaring.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er en kar på terrengsykkelforumet som er dyktig. Husker selvfølgelig ikke brukern hans. Men det blir like bra eller bedre enn nytt.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Trekket på setet på Tarmacen er i ferd med å slites ned. Trekke om er en løsning, og å heller kjøpe nytt til den.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De systemhjulene for skiver som jeg kommer på i farten (tre stk fra Campa, rart det der) bruker samme antall eiker foran og bak.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Det er en kar på terrengsykkelforumet som er dyktig. Husker selvfølgelig ikke brukern hans. Men det blir like bra eller bedre enn nytt.
    Si ifra om du kommer på det. Snakket med salmaker og det blir latterlig dyrt å få gjort det der, høyst sannsynlig over 3000.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    De systemhjulene for skiver som jeg kommer på i farten (tre stk fra Campa, rart det der) bruker samme antall eiker foran og bak.
    Sant nok. Noe å tenke på at det er litt dish foran også, når man driver med skiver. Men nå er jo også Campa og Fulcrum temmelig spesielle, på en måte som er jækla fin, men akk så utilgjengelig for oss som bygger av standardkomponenter. 2:1 eikemønster gir likere spenn og sterkere hjul som holder bedre på rettinga. Men det er også en annen ting som skiller her. Campa/Fulcrum har, i hvert fall på de jeg har (felgbremshjul), differensiert felgdybde foran og bak. Så der ligger det nok litt ekstra styrke i selve felgen på bakhjulet ift. foran. Og det er nok fortsatt mer dish bak enn foran med skiver, uten at jeg er helt sikker. Det kan jeg sjekke opp mot dimensjonene på navet, bare finne tid til det.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk hva Enve gjør med sine. De bruker jo standardnav fra både DT Swiss og Chris King, så de kan vel ikke kalles systemhjul.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Regner med at det var rift her inne om denne, da den gikk på Finn?

    23561290_10154822031375064_6804960923107917309_n.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sjekk hva Enve gjør med sine. De bruker jo standardnav fra både DT Swiss og Chris King, så de kan vel ikke kalles systemhjul.
    Ser likt ut ved første øyekast det hjulet jeg sjekka. Det kan fortsatt være forskjell i felgene selv om det er like på utsiden. Må nesten inn i reservedelsoversikten for å se om det er tilfelle. Noe å tenke på i alle fall.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Legg merke til hvordan fargeovergangen følger sømbanen i raglansnittet på den BiC-replikaen, Hardingfele. Det blir veldig feil.



    Fotograferingen ser ut til å ha foregått mellom ritt, fasan, champagne, og kvinne.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Det er en kar på terrengsykkelforumet som er dyktig. Husker selvfølgelig ikke brukern hans. Men det blir like bra eller bedre enn nytt.
    Si ifra om du kommer på det. Snakket med salmaker og det blir latterlig dyrt å få gjort det der, høyst sannsynlig over 3000.
    Har tenkt mer på dette: går for svart eller hvitt sete/styretape, så omtrekking utgår. Resten av fargeplanen står foreløpig. Og så blir det Belgium 32/32.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Man tenker på valg av lakk til prosjektet. Jeg heller mot noe slikt, men det er god tid til å revurdere. Hovedfargen er ikke sort, men mørk grå med et ørlite snev av brunt.

    sykkel.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn