Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På Truls Korsæths hjørne, ja. It's a funky place! (Legg spesielt merke til mitt utrolig stilfulle Eddy Merckx-pannebånd.)

    P1010934.jpg

    Har du en ukjent tvillingbror som er kommisær i NCF, totte? Foto ved Gaute Nøkleholm, nok en gang.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    På Truls Korsæths hjørne, ja.
    Det er en del unge Korsæth gjør på sykkelen som jeg ikke kan gjøre etter ham, men akkurat bragden som ga gutu-inngangen navnet hans skulle jeg også fått til.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    He was duly impressed
    and felt free to suggest
    any sport with a Puck
    had to be 'bout the best...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1


    Gammelt bilde. Moonen er førsteårsproff på Lotto-Soudal. Her på vei opp Izoard under La Course, hvor hun i likhet med Cecilie Gotaas og Marianne Vos, for å nevne et par kjenninger, kom utenfor tidsgrensen. Forøvrig kom jeg til å tenke på proffeltets forrige bombe Liz Hatch, og at Lotto Soudal Ladies er på Shimano mens herrelaget er på Campa.

    Parafrase over Dr. Strangelove: The riders will have to be selected for their sexual characteristics which will have to be of a highly stimulating nature.

    [Strangelove's plan for post-nuclear war survival involves living underground with a 10:1 female-to-male ratio]

    General "Buck" Turgidson: Doctor, you mentioned the ratio of ten women to each man. Now, wouldn't that necessitate the abandonment of the so-called monogamous sexual relationship, I mean, as far as men were concerned?

    Dr. Strangelove: Regrettably, yes. But it is, you know, a sacrifice required for the future of the human race. I hasten to add that since each man will be required to do prodigious... service along these lines, the women will have to be selected for their sexual characteristics which will have to be of a highly stimulating nature.

    Ambassador de Sadesky: I must confess, you have an astonishingly good idea there, Doctor.
     
    Sist redigert:

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Godt tips til hvem jeg kan ringe og få svar på hva jeg trenger til en Giant? Eller evt en hjemmeside hvor man finner eksakte mål på sånt såklart..
    Har kjøpt ny gaffel til en Trance og går fra OD2 til standard topplager, og finner ikke rett cap. Altså det lokket på toppen av lageret som presser det sammen og tetter mot gaffelrøret.
    Min lokale forhandler kunne ikke bistå med mer enn lager og avstandsringer.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    https://www.aftenposten.no/norge/i/...-sykkelregnskap-2016-viser-en-trist-utvikling

    Til å bli sur av. Oslo har 25 ansatte i sykkelprosjektet. Eneste lyspunkt er at tilretteleggingsinnsatsen og alle pengene ut av vinduet ikke virker. Det sykles mindre enn før. Effekten av det ambisiøse og kostbare sykkelveiprosjektet i Stavanger for noen år siden ble målt og dokumentert. Ingen effekt. Folk sykler ikke fordi det er bratt, vått og kaldt, ikke fordi det ikke er tilrettelagt. Når man ser på en del av de kreative sykkelfeltløsningene i byen så kan man mistenke at det ikke er så mange syklister blant de 25 ansatte heller.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Muligens sesongens siste anstendige tur i dag. Fra Nordstrand utover gamle Mossevei og langs sykkelveien utover forbi Vinterbro. Totalt 48km tur-retur så ikke veldig langt, men sykkelformen er ikke helt hva den var etter at jeg la om til å for det meste løpe. Startet tidlig så lite folk ute og nesten ingen trafikk.

    Veldig godt fornøyd med å ha valgt cyclocross. Den takler det meste og funker betydelig bedre enn landeveissykke på smågufne sykkelveier rundt Oslo. Grusveien i marka går også veldig fint med en av sorten og savner ikke demping i det hele.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Raus den forskjermen....:cool:
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Raus den forskjermen....:cool:

    Slipper spruten i fjeset...


    Grisen er en litt mer hårete variant enn den som ligger i frysern fra samme gård. Satser på å handle mer når tiden er moden, om noen måneder.
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg begynner å nærme meg en slags sykkelbeslutning: Få bygd kortreist stålsykkel av Johnsen Frameworks. Den skal brukes til lange turer med bagasje og ha plass til ganske grove dekk for bruk på grove grusveier og denslags. Planen er ikke å bruke den som crossykkel, men å ikke bli hindret av at veien man møter på passer mest for traktor.
    Spørsmålene, blant flere, er:
    -Hva slags bremser bør jeg ha, canti eller disc? Jeg har canti på alle cross- og landeveissykler nå, og har ikke behov for eller lyst på noe annet, men dette er jo planlagt som tursykkel for resten av livet. Å gå for canti er kanskje litt som å kjøpe dieselbil til bybruk - på vei ut? Senere ombygging er selvsagt mulig.
    -Hvor mye dekk bør det være plass til? Jeg vil ha nok, men om man ender opp med å alltid kjøre rundt med 28mm så blir plass til ballong bare tull.
    -Hjul: Punkteringssikkerheten i slangeløst virker jo fint, og med medbrakt slange løser man punkteringer på 2 minutter på veien. Men hvordan er det med denne guffa når dekket skal tømmes for luft før flyving, og hvor lett er det å trykksette et slikt dekk med medbrakt håndpumpe?

    En helt annen ting: Første langtur med sykkelen kan bli i juni i Dourodalen, Galicia, Asturias og Baskerland. I så tilfelle flyr jeg gjerne til Porto, men hjem fra Bilbao. I det minste med noen selskaper, blant dem Norwegian, kan man sjekke inn sykkelen uten eske/koffert. Pedaler må av og stemmet vris 90 grader, utover det trilles den om bord. Har noen erfaring med å ta med sykkelen på fly på den måten?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg ville nok hatt hydrauliske skiver på denne. Mindre slitasje, lengre vedlikeholdsintervaller. og plass til 35 crossdekk, og Schwalbe Marathon winter. Slangelsøt bør du absolutt ha, Guffa som ikke kommer ut ved punkteringen blir noenlunde fint igjen i dekket, og så sant du nødreparerer med slange så klarer du naturligvis å trykksette med håndpumpa, slangen trenger jo ikke å smette på plass noe sted for å tette. Intenst arbeid, men det er bare å holde seg i trening med litt, ehhh, du vet.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenkte mer på griseriet når man skal slippe lufta ut av dekket når sykkelen skal ut og fly, og å få pumpet det opp igjen ved ankomst uten slange.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Jeg tenkte mer på griseriet når man skal slippe lufta ut av dekket når sykkelen skal ut og fly, og å få pumpet det opp igjen ved ankomst uten slange.
    Hvorfor skal du slippe ut all lufta? Så lenge du beholder nok lufttrykk til at dekket holder plassen sin, så bør ikke dette være noe problem.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Er bare å glemme å få luft i hjulet med handpumpe, er vanligvis utfordrende med gulvpumpe. Faktisk mindre enn 10 min siden jeg ga opp etter dekkbytte..
    Har forøvrig Shimano XT 203/180 på nevnte sykkel og det er utvilsomt de beste bremsene jeg vet om til fornuftig pris.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor skal du slippe ut all lufta?
    Fordi av og til gjør flyselskapet seg vanskelig. Når dekk og felg er sertifisert for et overtrykk på 8 bar eller mer så er ikke det lavere trykket i flyet på marsjhøyde noe som bør få dekket til å smelle, men om det så gjorde, så ville vel uansett ingenting blitt ødelagt, men slike betraktninger kommer man svært kort med på flyplassen.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Jeg har reist med sykkel mange ganger, men aldri hatt noen spørsmål eller diskusjoner om dekktrykk. Riktignok har jeg ikke reist med slangeløst, så din problemstilling har jeg ikke hatt. Gasspatroner har jeg sluttet å ha med meg, men for en del år siden gikk det også greit.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du skal ha skivebremser (nye Ultegra ser framifrå ut med 50/34, 11-32 og "medium cage" bakgir), plass til 35 mm dekk, felger som kan ta slangeløst, og skjermer (du skal til Galica...). Du vil også ha mulighet for å montere bagasjebærer både foran og bak, og geometrien kan du stjele fra Canyon Endurace.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har reist med sykkel mange ganger, men aldri hatt noen spørsmål eller diskusjoner om dekktrykk. Riktignok har jeg ikke reist med slangeløst, så din problemstilling har jeg ikke hatt. Gasspatroner har jeg sluttet å ha med meg, men for en del år siden gikk det også greit.
    Min erfaring er ganske lik, men jeg har alltid reist med sykkel i koffert. Dessuten har jeg slanger eller pariser og har reist alltid hatt med fotpumpe, så da har det vært like greit å slippe ut all luft ved pakking uansett.

    Problemet med å sjekke inn sykkelen uten innpakning er at det er svært synlig for stuerne og andre at dekket ikke er lufttomt, og om de da tømmer det før eller under stuing så søler de latex over alt og man ender med erstatningansvar og dekk som må få nødslange ved ankomst. Lite fristende.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Du skal ha skivebremser (nye Ultegra ser framifrå ut med 50/34, 11-32 og "medium cage" bakgir), plass til 35 mm dekk, felger som kan ta slangeløst, og skjermer (du skal til Galica...). Du vil også ha mulighet for å montere bagasjebærer både foran og bak, og geometrien kan du stjele fra Canyon Endurace.
    Jeg har vært i Nordspania 6-7 ganger, mellom juni og oktober, og har knapt sett regn. Satser på å holde det sånn. Det første året jeg bodde i Bergen så jeg heller nesten ikke regn i det hele tatt, takket være godt vær og heldig timing av reiser og Oslobesøk, men hver gledesstund du har på jord, osv., jeg fikk med meg 3 måneder med regn hver dag noen år senere. Skjermer kan være greit.
    Manufakturgeometri: Her skal det skreddersys ut fra preferanser, og det selv om jeg egentlig ikke har dem særlig klart for meg og selv om det gir impotens og skiveprolaps. Er det custom så er det custom. Men mer alvorlig: Hvorfor kopiere Endurancen?
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Og hvis du ikke skal ha tjukkashjul er det på sin plass å sjekke ut Stans Flow MK3 btw. 29mm innerdiameter på felgen og blir av mange sammenlignet på stivhet med karbon. Koster ca 6k med Stans nav her men fins i USA bygd etter ønske for endel mindre. XT nav for 6 bolt skive som jeg ønsket kom på litt over 3k før frakt og moms.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tenkte mer på griseriet når man skal slippe lufta ut av dekket når sykkelen skal ut og fly, og å få pumpet det opp igjen ved ankomst uten slange.
    Ahh.... Dekkene bør være sånn noenlunde trykksatte, ellers er det fort gjort at de spretter ned i u-profilen i felgen, spesielt om de får litt røff håndtering av bagasjekasterne. Da kan man fort bli han derre fyren som har skylda for at klærne mine er fulle av latexguffe. Tror det i så fall er greit å være forsikret.

    Ellers må nok dekket av, guffa tørkes sånn skapelig av, og helst dekket på igjen, siden det beskytter felgen mot slag.

    Dessuten er det nok best at jeg bygger hjulene dine.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg begynner å nærme meg en slags sykkelbeslutning: Få bygd kortreist stålsykkel av Johnsen Frameworks. Den skal brukes til lange turer med bagasje og ha plass til ganske grove dekk for bruk på grove grusveier og denslags. Planen er ikke å bruke den som crossykkel, men å ikke bli hindret av at veien man møter på passer mest for traktor.
    Spørsmålene, blant flere, er:
    -Hva slags bremser bør jeg ha, canti eller disc? Jeg har canti på alle cross- og landeveissykler nå, og har ikke behov for eller lyst på noe annet, men dette er jo planlagt som tursykkel for resten av livet. Å gå for canti er kanskje litt som å kjøpe dieselbil til bybruk - på vei ut? Senere ombygging er selvsagt mulig.
    -Hvor mye dekk bør det være plass til? Jeg vil ha nok, men om man ender opp med å alltid kjøre rundt med 28mm så blir plass til ballong bare tull.
    -Hjul: Punkteringssikkerheten i slangeløst virker jo fint, og med medbrakt slange løser man punkteringer på 2 minutter på veien. Men hvordan er det med denne guffa når dekket skal tømmes for luft før flyving, og hvor lett er det å trykksette et slikt dekk med medbrakt håndpumpe?

    En helt annen ting: Første langtur med sykkelen kan bli i juni i Dourodalen, Galicia, Asturias og Baskerland. I så tilfelle flyr jeg gjerne til Porto, men hjem fra Bilbao. I det minste med noen selskaper, blant dem Norwegian, kan man sjekke inn sykkelen uten eske/koffert. Pedaler må av og stemmet vris 90 grader, utover det trilles den om bord. Har noen erfaring med å ta med sykkelen på fly på den måten?

    Jeg ville valgt skivebremser. Funker utmerket, sliter ikke på felgene, like bra under alle forhold og så videre.

    Dekk. Jeg bruker Compass Snoqualmie Pass 44mm/330 gram på min tursykkel. Nydelige dekk på grus og dårlig asfalt, men de er tynne!
    Da er det også plass til skjermer. Dette fungerer fint til grusveier. Skulle gjerne tenkt meg enda større dekk. Kanskje to tommer kan være noe? Da har man en sykkel for alle forhold. Hvordan er det å kjøre med 28mm (gode, mjuke, føyelige dekk) på grov grusvei med last på sykkelen?
    Men skal du kjøre med tunge touringdekk er det vel ett fett hva du velger. Det går nesten ikke an å punge med Schwalbe Marathon. Til dømes.
    Har fått tips om at Schwalbe Marathon Supreme (35mm, 530 gram) er gode allrounddekk som triller bra, pungterer lite og er behagelige å kjøre på.

    Til touring ville jeg nok brukt vanlig slange, men det er meg. Jeg bruker forøvrig vanlig slange på mine sykler, Jevnt over få pungteringer.

    Jeg kjenner folk som har møtt opp på flyplassen med sykkel uten eske og det har gått bra. Selv ville jeg nok brukt en eske og pakket inn sykkelen godt.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    En slik kan man lage hvor som helst . Ta med ventilene, slangen og korken hjemmefra og kjøp flasken lokalt.

     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Og hvis du ikke skal ha tjukkashjul er det på sin plass å sjekke ut Stans Flow MK3 btw. 29mm innerdiameter på felgen og blir av mange sammenlignet på stivhet med karbon. Koster ca 6k med Stans nav her men fins i USA bygd etter ønske for endel mindre. XT nav for 6 bolt skive som jeg ønsket kom på litt over 3k før frakt og moms.
    Har hørt fine ting om Stans. XT-nav høres veldig terrengaktig ut. Dette blir en landeveissykkel, det har jeg vel ikke nevnt, ser jeg.

    Når det gjelder hjulbygging så har vi egen bygger i OV&VK, så om han har anledning så blir nok hjulene også kortreiste.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tipper Ultegra er tingen, 32 eiker og DT 511 eller den nye Mavic Open pro UST.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn