Sykkelsesongen 2009

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    xerxes skrev:
    Anonym skrev:
    Gratulerer med ny og fin sykkel.

Monterte et nytt brukt sete i dag jeg og har vært ute og prøvesyklet for å kjenne om det passer til bakenden min.
    Var ikke feil med en sykkeltur sent i kveld.
    Hvor finner man disse vakre omgivelser?
    Kristiansund, nærheten til havet kompenserer til en stor grad for været.

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    Var på tur til Geitfjellet her i bartebyen på min Canyon Nerve 7.0. Fikk en kakk på girøret, og litt etter gikk girøret i tusen knas, og girshifteren bak inntok uvante vinkler. Ble ikke lange turen, og måtte gå ned igjen. Lite kult.
    Bill merk: Trenger nytt girøre og bakshifter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har gjort det samme to ganger.

Første gangen måtte jeg kassere en Trek karbonramme, andre gangen måtte jeg vente halvannen måned på ny 9-delt Dura Ace bakskifter.

Godt du har utskiftbart girøre, og forhåpentligvis siste generasjons gir......

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Den 6 år gamle 9-delte ultegra girskiftern/ girhendel til racern min sliter. Selv om gira er justert opp så må jeg stort sett klikke to ganger og så en tilbake for å gire både opp og ned. Det har ikke brydd meg så mye hverken på trening eller ritt nå på forsesongen, men på lagtempo trening til Lofoten Insomnia hvor jeg blir skikkelig kjørt og sliten, over lang tid, så er det en ulempe. Tar for lang tid å finne riktig gir og jeg bruker ekstra krefter på å finne "rytmen".

Er det noen service-tips til slike skiftere?

Det hjelper litt om jeg vasker kjede og krans helt rent og så oljer opp, men om dere har andre tips så tar jeg gjerne imot.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hmmm...

Jeg har ikke hatt lignende trøbbel, med mindre vi snakker om slitt kjede/kassett eller girwire. Slitasje på 'forrige generasjons' betyr nok bytt ut hvis du får tak i ny del. Men det kan muligens være skitt og møkk. Hva med å skru av hendelen og vaske/dynke i white spirit eller diesel (ta av gummien først), og olje opp alt du ser av bevegelige deler etterpå?

Har du forresten sjekket at skifteren sitter rett? Det kan være at den har fått en smell så girøret har vridd seg en smule.

janb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Antall liker
    2
    Sykkelsesongen 2009 - no more trouble...minimalt med med bevegelige deler...nedover: forbi syklet, bortover: forbi syklet, oppover: etter litt tid tar du alle...uten gir trøbbel eller annet...du klår med syklistene der det svir mest...oppover...

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    janb skrev:
    Sykkelsesongen 2009 - no more trouble...minimalt med med bevegelige deler...nedover: forbi syklet, bortover: forbi syklet, oppover: etter litt tid tar du alle...uten gir trøbbel eller annet...du klår med syklistene der det svir mest...oppover...
    Singlespeed? Går det an å sykle med det?
    Hvilken utveksling?

janb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Antall liker
    2
    34/16 so far...og som beskrevet...mange tas oppover...

Rediger: utvekslingen er også valgt for å ta marka...ikke bare asfalt...

Jeg bygger fysikk & psyke der andre hater...

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.734

Holder på fortsatt. Bruker mest energi på å lære meg brakeless whiplash, altså at ramma går rundt uten at jeg påvirker svingningene og balansen med bremsen.

Var oppe i 5 runder i forgårs, men datt av. Begynt å starte og avslutte linker med disse også, stoka!

Her er video av en av de første gangene jeg landa dobbel til hang5 (trille på forhjulet med ett ben på frempeg'en).

http://vimeo.com/4710179

janb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Antall liker
    2
    emokid skrev:

Holder på fortsatt. Bruker mest energi på å lære meg brakeless whiplash, altså at ramma går rundt uten at jeg påvirker svingningene og balansen med bremsen.

Var oppe i 5 runder i forgårs, men datt av. Begynt å starte og avslutte linker med disse også, stoka!

Her er video av en av de første gangene jeg landa dobbel til hang5 (trille på forhjulet med ett ben på frempeg'en).

- vi bør treffes...fordi der du bygger koordinering...bygger jeg enkelhet ;)

Uansett - gratulerer med framskritt emokid :)

janb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Antall liker
    2
    TBG skrev:
    Hei, er det noen her som har prøvd en slik? Den er sammenleggbar.
    - sammenleggbar = endel slakk...dvs. mindre framdrift ifht. f.eks SS.

A

AK27

Gjest
    emokid skrev:

Du har da vel aldri brukt brems på whiplash, eller, det er kanskje en fordel på vei inn i neste? Uansett, det der står det respekt av. Utrolig fancy, drømmelink for min del. Hadde jeg bare syklet, hatt koordinasjonen, balansen, talentet og dedikasjonen, så kanskje jeg kunne lannet det jeg også. Respekt. Oi oi oi!!!

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    janb skrev:
    34/16 so far...og som beskrevet...mange tas oppover...

Rediger: utvekslingen er også valgt for å ta marka...ikke bare asfalt...

Jeg bygger fysikk & psyke der andre hater...
    Hva er vekta på sykkel på "strømpelesten"?

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Trenger en rimelig sykkelcomputer. Kjøpte noe clas O-skræp jeg ikke fikk tilpasset gaffelen min. Ble for stort gap mellom føler og eikedingsen. Plunder samt heft.

Skulle gjerne hatt garminen til en sykkelkumpan, men det blir i overkant med 3,5 k til slikt. Hva kan dere anbefale under 1k?

Mvh
    Sniff

ps: skal sitte på en mtb

T

timc

Gjest
    Kommer an på hva du trenger av funksjon. Jeg bruker en trådløs CatEye til rundt 350kr.

Hastighet, Turdistanse, totaldistanse, gjennomsnittsfart, klokke og stoppeklokke. Kan brukes på to sykler med separat oppsett.

Av viktigere funksjoner mangler den høyde, kadens, og puls.

Du kan jo kjøpe deg en brukt Polar?

-Tim

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    timc skrev:
    Kommer an på hva du trenger av funksjon. Jeg bruker en trådløs CatEye til rundt 350kr.

Hastighet, Turdistanse, totaldistanse, gjennomsnittsfart, klokke og stoppeklokke. Kan brukes på to sykler med separat oppsett.

Av viktigere funksjoner mangler den høyde, kadens, og puls.

Du kan jo kjøpe deg en brukt Polar?

-Tim
    Den cat-tingen hørtes grei ut.

Har pulsklokke og synes det er ok å bruke ved siden av. Løper jo litt av og til også. Kandens?? ka er det? Tråkkfrekvens? Det skulle jeg gjerne hatt. Høyde hadde vært artig men ikke viktig. Så forresten i går at XXL har en separat eike-magnet til salgs som er kraftigere enn standard og som tåler opptil 2 cm. Det er mer enn nok. Er vel verdt å bruke 60 kr på det forsøket.
    Mvh
    Sniff

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.330
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kadens/tråkkfrekvens er kjekt å ha. Har en Campa ErgoBrain10 på Bianchien, og kadensfunksjonen er fin, spesielt når det er lenge siden sist, og det er det stadig vekk for tiden...

Men det er ikke noe must. Det holder engentlig å tenke små gir, små gir i 90. ;D

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Valentino skrev:
    Men det er ikke noe must. Det holder engentlig å tenke små gir, små gir i 90. ;D
    Da regner jeg med at du tenker frekvens og ikke hastighet i km/t?

Mvh
    Sniff

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.330
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Frekvens ja. Jeg har faktisk aldri hatt høyere fart en 79,8 km/t i følge computeren.  ;D

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Valentino skrev:
    Frekvens ja. Jeg har faktisk aldri hatt høyere fart en 79,8 km/t i følge computeren. ;D
    Det holder det sa Gundersen...

T

timc

Gjest
    Valentino skrev:
    Frekvens ja. Jeg har faktisk aldri hatt høyere fart en 79,8 km/t i følge computeren. ;D
    Deæng! Da er du bedre enn meg. Jeg har bare klert 78.9

Tyngste utvekslingen min er 52/12 så har ikke det råeste giret nedover. Med "standard" 53/11 burde det gå greit å passere 80 i nedoverbakke.

-Tim

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.330
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke tung nok. 85kg-gutta hadde ingen problemer med 80+ da de gled framover i feltet nedover bakken til Dombås for å ta plass i Gudbrandsdals-kjeden. De var så glade for å ha overlevd fjellet og for at det endelig var tilbakebetalingstid.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Trondheim-Oslo? Imponerende Val :eek: Respekt.

Mvh
    Sniff

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.330
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    10 år gamle laurbær. ;D
    Men vi vant. :)

Egentlig var nesten samme hastighet ned Brøttumsbakkene på Mjøsa Rundt samme året verre. Det regnet så mye at jeg så 10 meter foran meg. Da er det fint å ha folk man kjenner og stoler på rundt seg.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Slike laurbær holder seg lenge!

;)

Mvh
    Sniff

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner jeg må ta fatt på treninga til Trondheim-Oslo :)

Men kan det stemme at jeg har klart å passere 80km/t med fjærvekt på mountainbike? Riktignok ned den sykeste nedoverbakken i Trondheim, Steinberget. En må bare huske at veien tok en 90 grader samt det var et gjerde og flere meter rett ned etter. Nå har de vel bygd om i bånn, pga tunnelen der, så aner ikke hvordan det ser ut nå.

Men når vi snakker om fart, jeg klarte å låse forhjulet fast i trikkeskinna her for litt over en dag siden i 40, og sklei på asfalten et lite stykke, klarte ikke å reise meg med en gang siden armene bare var lammet. Så nå er begge albuene, begge hoftebeina, venstre kne og lår samt høyre legg en smule oppskrapet for å si det mildt. Sitter på jobb med buksa "sagga", venstrebenet på buksa dratt over kneet, og skjorta løs, samt unngår å hvile albuene :O

Først nå skjønner jeg hvor heldig jeg var her sist jeg hadde forhjulet låst i trikkeskinna, da jeg raste igjennom et kryss på rødt med biler som var på vei i begge retninger mot meg mens jeg hadde kurs mot en fotgjenger, heldigvis kom jeg meg ut da og holdt meg på hjulene.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.330
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sniff skrev:

;)
    Hehe. Plutselig er man så voksen at det eneste man har å fortelle om er ungdomsbedrifter...

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Sniff skrev:

;)
    Hehe. Plutselig er man så voksen at det eneste man har å fortelle om er ungdomsbedrifter...
    Nåja, fortelles det ikke daglig om hi fi bedrifter her inne da? ;D

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.330
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ;D
    Jeg liker spesielt fortellingene om den fantastiske lyden i gamle dager.

Skikkelig krasj du har hatt der, Skink. Så oppskrapt har jeg aldri vært, men en gang for jeg retning himmelen i 50 og landingen ga meg ryggtavle og bakende i alle regnbuens farger og en hjelm i tre deler. Fikk allernådigst sove hjemme første natten mot at kompisene mine ringte meg hver time i tilfelle det skulle oppstå en blødning i hodet.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    ;D
    Jeg liker spesielt forellingene om den fantastiske lyden i gamle dager.

Skikkelig krasj du har hatt der, Skink. Så oppskrapt har jeg aldri vært, men en gang for jeg retning himmelen i 50 og landingenga meg ryggtavle og bakende i alle regnbuens farger og en hjelm i tre deler. Fikk allernådigst sove hjemme førte natten mot at kompisene mine ringte meg hver time i tilfelle det skulle oppstå en blødning i hodet.
    Shit, det hørtes drøyt ut, har heldigvis aldri knust en hjelm eller slått hodet i bakken, men når hjelmen går i tusen knas vitner det om litt av et sammenstøt. :eek:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jadda. Da er jeg endelig litt i dytten igjen. Pumpa er ikke som den var, men det kommer seg.

Teknikken kom rimelig kjapt tilbake, og takk for det. Jeg har pinadø kjørt så mye bil i det siste at jeg har blitt vant til at mine medtrafikanter stopper når de har vikeplikt. Det er en farlig tanke når man sykler...

Den ene gangen kom en bil veltende ut fra fortauet 'rett foran nesa' på meg etter å ha snudd bilen på trikkeholdeplassen. Man gjør vel alt riktig når bakhjulet akkurat ikke låser seg, og man akkurat ikke styrter inn gjennom det åpne sidevinduet.

Den andre gangen kom det en røver som ikke syntes det var så viktig at det allerede var en syklist i rundkjøringen. Igjen klarte jeg å stoppe på det berømte håret.

Hvorfor er vikeplikt så naturlig- helt til det kommer en syklist?

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Zomby_Woof skrev:
    Jadda. Da er jeg endelig litt i dytten igjen. Pumpa er ikke som den var, men det kommer seg.

Teknikken kom rimelig kjapt tilbake, og takk for det. Jeg har pinadø kjørt så mye bil i det siste at jeg har blitt vant til at mine medtrafikanter stopper når de har vikeplikt. Det er en farlig tanke når man sykler...

Den ene gangen kom en bil veltende ut fra fortauet 'rett foran nesa' på meg etter å ha snudd bilen på trikkeholdeplassen. Man gjør vel alt riktig når bakhjulet akkurat ikke låser seg, og man akkurat ikke styrter inn gjennom det åpne sidevinduet.

Den andre gangen kom det en røver som ikke syntes det var så viktig at det allerede var en syklist i rundkjøringen. Igjen klarte jeg å stoppe på det berømte håret.

Hvorfor er vikeplikt så naturlig- helt til det kommer en syklist?
    Mange grunner...

De kan overse deg, de kan ikke legge merke til deg, eller de bare hater syklister, eller så kan de tro de eier veien fordi de kjører bil, eller så tror de at de eier veien sånn generelt fordi de er konge.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eller så kan de ha møtt litt for mange syklister som kjører tulling, slik at det klikker.

Ja, det er mye rar kjøring fra begge parter i trafikken. Som fotgjenger på veier som sykkeltrimmerne har lagt sin elsk på, har jeg og bikkja nesten blitt nedkjørt av syklister i kondomdrakt og uten lys og ringeklokke en rekke ganger.

Tullingene finnes på alle sider av gjerdet, mot bilister er syklister den myke part (og i tillegg tidvis vanskelig å se), mot fotgjengere er de den sterke part. Hverken syklister eller bilister har mye å skryte av når det gjelder trafikkultur spør du meg. Men bilistene har i det minste et førerkort som de kan miste.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg slitt ut en krank i år også.

I fjor røyk en Truvativ krank på offroaden etter <1000km.
    I år har FSA kranken på racern gått etter ca 1500 km.

Er de to merkene så mye dårligere enn Shimano?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Skink_123 skrev:
    Mange grunner...

De kan overse deg, de kan ikke legge merke til deg, eller de bare hater syklister, eller så kan de tro de eier veien fordi de kjører bil, eller så tror de at de eier veien sånn generelt fordi de er konge.
    erato skrev:
    Eller så kan de ha møtt litt for mange syklister som kjører tulling, slik at det klikker.

Ja, det er mye rar kjøring fra begge parter i trafikken. Som fotgjenger på veier som sykkeltrimmerne har lagt sin elsk på, har jeg og bikkja nesten blitt nedkjørt av syklister i kondomdrakt og uten lys og ringeklokke en rekke ganger.

Jeg skjønner at irritasjonen har sin grunn. Jeg må innrømme at jeg blir forbannet over idioter på sykkel, akkurat fordi jeg vet at det går ut over meg som syklist.

Men... Jeg har da i det minste vett til tre ting: Jeg følger trafikkreglene etter beste evne på sykkel, i bil, og til fots. Jeg lever heller med en liten forsinkelse enn å risikere eget eller andres liv i trafikken. Jeg prøver å se idioten, ikke hans fremkomstmiddel. Dette kan vel ikke være vanskelig?

T

timc

Gjest
    Anonym skrev:

Tja. Hva mener du med at kranken er gåen? Lageret bare, eller har akslingen gitt seg også? Jeg har kjørt min Shimano 105 krank 12000km over 3 år. Først nå begynner den å gi seg, men klarer nok et par tusen til.

På offroad så er jo 1000km mye. Dersom du kjører hardt nedover på steinete underlag må du nok regne med minst ett lager i året.

Jeg har best erfaring med Shimano og RaceFace.

1500km på en racerkrank var jo helt håpløst lite. Sikker på at den ikke bare må strammes?

-Tim

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hmmm... Jeg har hatt min gamle XTR på terrengsykkelen siden '97. Jeg måtte ha den fra hverandre til rens og smøring for et par år siden. Ellers er den helt fin. Knapt maling igjen på krankarmene, det er det eneste.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.444
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Anonym skrev:

Regner med du snakker om kranklageret?

ISIS? Firkantlager? Utenpåliggende?

De billige Truvativ ISIS lagerne er bedritne.
    Skal du ha firkantlager(square taper) så er Shimano verdt å satse på.
    Chris King har kommet med utenpåliggende (X-type) nå, og jeg tipper holdbarheten her er bedre ann alt annet på markedet. Og så ser det lekkert ut.

roarh

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Antall liker
    6
    Spørsmål til de herrer:

Det er fristende med en ny sykkel. Den skal brukes til trening/sykle til jobben etc. Jeg er 45 og har ikke sykla som trening før.

Jeg hadde egentlig sett for meg en hybrid ala Trek fx 7,6 eller en ren landeveissykkel. Vanskelig nok valg dette.

I går var jeg innom Raske Sykler i Oslo. Der nevnte den hyggelige mann bak disken Gary Fisher sin 29ér. Litt av poenget mitt var i utgangspunktet lav vekt og ingen demping. Jeg ble imidlertid fortalt at Fox-demperen på 29éren er låsbar. I tillegg ville jeg få en mye bedre og allsidig sykkel der jeg ved å skifte til smalere dekk for landevei ville få mye av de samme egenskaper som med de andre alternativ.
    Det var ikke tanken å sykle i terrenget, men man kan aldri vite. Det samme gjelder sykling i vinter.

Best mulig ramme og hjul innenfor et folkelig budsjett er intensjonen

I høst flytter jeg forøvrig til foten av Hafjell, og det åpner for sykkelbruk av mange slag i tillegg til arbeidsvei på 17 km eller deromkring.

Takknemlig for gode råd da alternativene begynner å bli mange.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn