Sykkelsesongen 2009

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Var på Hafjell og bedrev nedoversykling i helga. Hyggelige kompiser, knall vær og fantastisk sykling gjorde helga fullkommen. ;D
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Fidelio skrev:
    Ole_Martin skrev:
    Jeg kom på sykkelveien i middels lav fart mot sentrum - bilen skulle ned på havna.
    Hvis det er fotgjengerfelt der er det din skyld, er det ikke fotgjengerfelt er det bilistens skyld, med mindre én av dere kjørte ekstraordinært uvørent, men det skal nok litt til for at dèt blir oppfylt.

    Jeg synes bilister generelt er lite oppmerksomme mht syklister og motorsyklister, leit. Men fint at det gikk bra med deg!
    Jeg mener bestemt at det er totalt forskjellige regler for sykkelvei og gangsti/sykkelfelt, sjekk dette. Om jeg husker rett så har du ALL rett i sykkelvei, om dette er adskilt fra vei og gangsti.

    Lykke til.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Stikker opp på Oslo Sportslager og kjøper denne om en times tid.



    Everest Imagma 09.

    Nedsatt fra 9.999 til 6.499. Høres det lurt ut?

    Hvilken hjelm bør jeg ha? Hva med sko og pedaler?
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    oddgeir skrev:
    Stikker opp på Oslo Sportslager og kjøper denne om en times tid.
    ...Everest Imagma 09. Nedsatt fra 9.999 til 6.499. Høres det lurt ut?

    Hvilken hjelm bør jeg ha? Hva med sko og pedaler?
    Den der er sikkert grei. Siden det er langt på høst må du kjøpe skoovertrekk, bukse, jakke, gode hansker og briller. Hvis ikke risikerer du at sykkelen blir stående til våren.

    Det er tre faser i en sykkelmanns liv:

    1. Leter etter sykkel og vurderer fram og tilbake
    2. Finner ut at problemet ikke var sykkelen, men kroppen
    3. Er i så god form at en dyr og lett sykkel virkelig vil utgjøre en forskjell.

    Fase en krever lengst tid. Fase to krever mest slit. Fase tre krever mest penger.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    oddgeir skrev:
    Hvilken hjelm bør jeg ha? Hva med sko og pedaler?
    Prøv alle hjelmene i butikken og kjøp den som passer deg best og som du liker. Pass også på å gå så langt ned i str på hjelmen som mulig i forhold til hodet ditt - det er mine tips etter et par nettkjøp.

    Sko og pedaler - kjøp på tilbud, men slikt som er til racer. Av de kjente produsentene så tror jeg det meste er bra. Shimano, time, osv. Husk at det er mye viktigere å stille dette inn riktig enn hvilket merke det er .
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Kjøp en hjelm uten skygge så slipper du å måtte bøye nakken unødig.

    Ser ut som en fin sykkel det og du får jo litt ekstra komfort med en gaffel i karbon.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    pemek skrev:
    oddgeir skrev:
    Stikker opp på Oslo Sportslager og kjøper denne om en times tid.
    ...Everest Imagma 09. Nedsatt fra 9.999 til 6.499. Høres det lurt ut?

    Hvilken hjelm bør jeg ha? Hva med sko og pedaler?
    Den der er sikkert grei. Siden det er langt på høst må du kjøpe skoovertrekk, bukse, jakke, gode hansker og briller. Hvis ikke risikerer du at sykkelen blir stående til våren.

    Det er tre faser i en sykkelmanns liv:

    1. Leter etter sykkel og vurderer fram og tilbake
    2. Finner ut at problemet ikke var sykkelen, men kroppen
    3. Er i så god form at en dyr og lett sykkel virkelig vil utgjøre en forskjell.

    Fase en krever lengst tid. Fase to krever mest slit. Fase tre krever mest penger.
    Da er jeg klar til å begynne på fase 2. ;)
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    oddgeir skrev:
    Da er jeg klar til å begynne på fase 2. ;)
    Prima. Det er også den morsomste. Avhengig av startnivået vil forbedringen av egen kondisjon etter bare kort tid være kjempestor. Når du ser det som en selvfølge å spise banan om kvelden istedet for en eller annen kaloribombe er du hekta.
     
    A

    AK27

    Gjest
    oddgeir skrev:
    pemek skrev:
    oddgeir skrev:
    Stikker opp på Oslo Sportslager og kjøper denne om en times tid.
    ...Everest Imagma 09. Nedsatt fra 9.999 til 6.499. Høres det lurt ut?

    Hvilken hjelm bør jeg ha? Hva med sko og pedaler?
    Den der er sikkert grei. Siden det er langt på høst må du kjøpe skoovertrekk, bukse, jakke, gode hansker og briller. Hvis ikke risikerer du at sykkelen blir stående til våren.

    Det er tre faser i en sykkelmanns liv:

    1. Leter etter sykkel og vurderer fram og tilbake
    2. Finner ut at problemet ikke var sykkelen, men kroppen
    3. Er i så god form at en dyr og lett sykkel virkelig vil utgjøre en forskjell.

    Fase en krever lengst tid. Fase to krever mest slit. Fase tre krever mest penger.
    Da er jeg klar til å begynne på fase 2. ;)
    Gratulerer med ny sykkel, finnes kanpt noe bedre enn å trille bortover på to hjul og pedalkraft. Kos deg. Sykkelen så da bra ut.

    Hei!
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Prima. Det er også den morsomste. Avhengig av startnivået vil forbedringen av egen kondisjon etter bare kort tid være kjempestor.
    Det kan jeg skrive under på..jeg har syklet 3 ganger i uken i 6 uker , og forbedringen er enorm..

    har prøvd så godt jeg kan å følge rådene i denne tråden...det har vært til stor hjelp..TAKK!!
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    En liten ting....det regner som bare f*** her i Bergen...5-6 grader og tungt regn..og jeg sykler 30-40 km annenhver kveld i dette møkka været..og blir veldig kald på beina..spesielt på lårene!

    Bekledningen er super stillongs og sykkelbukse....sykkelsko med overtrekk..på overkroppen går det fint, der har jeg superundertøy , en sykkeltrøye og en "sykkelregnjakke" som nesten er tett.

    Hva bruker dere erfarne syklister under sånne forhold?
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Vapor skrev:
    En liten ting....det regner som bare f*** her i Bergen...5-6 grader og tungt regn..og jeg sykler 30-40 km annenhver kveld i dette møkka været..og blir veldig kald på beina..spesielt på lårene!

    Bekledningen er super stillongs og sykkelbukse....sykkelsko med overtrekk..på overkroppen går det fint, der har jeg superundertøy , en sykkeltrøye og en "sykkelregnjakke" som nesten er tett.

    Hva bruker dere erfarne syklister under sånne forhold?
    Bruk varmesalve på lår og legger (men hold deg langt unna skrittet ;D). Det hjelper faktisk. Bruk ikke FOR mye klær som lagrer kaldt vann. På Birken syklet jeg i kort bukse, med varmesalve, men frøs ikke på beina i det hele tatt. Jeg tror nok de som syklet i lange bukser frøs mer.

    Nå er jeg i utgangspunktet en godværssyklist, men det hender jo at man er påmeldt i ritt hvor det regner.....
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Vapor skrev:
    En liten ting....det regner som bare f*** her i Bergen...5-6 grader og tungt regn..og jeg sykler 30-40 km annenhver kveld i dette møkka været..og blir veldig kald på beina..spesielt på lårene!

    Bekledningen er super stillongs og sykkelbukse....sykkelsko med overtrekk..på overkroppen går det fint, der har jeg superundertøy , en sykkeltrøye og en "sykkelregnjakke" som nesten er tett.

    Hva bruker dere erfarne syklister under sånne forhold?
    Bruker alltid avispapir foran snoppen og over tærne inni skoene.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Trodde du bukte tomme sigarfutteral....



    Løse ben og armer funker til dels, men ikke i det lange løp. Jeg hadde skaffet meg en vanntett tights, evenuelt en høst/vinterbukse og så en skallbukse oppå. Jeg har en skallbukse fra Gore som gjør god jobb.

    Eventuelt kan du bruke sommertights/bib under en slik:

    Eventuelt en slik:
    www.brynje.no


    Og så en vanntett tights/bukse oppå der.

    Ullsokker og vintersko. Vintersko er så og si vanntette og har litt isolering.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Litt av problemet mht å sykle er at jeg ikke klarer å ha noe under sykkelbuksene, så stil-longs og lignende går bort. Er det direkte surt ute, pleier jeg å bruke 3/4-sykkelbukser og så hele sykkeltights uten padding i skrittet over den igjen. Trenger jeg noe mer enn det, er det avispapir ned i buksene (isolerer fantastisk og transporterer fukt vekk - ikke til å kimse av).

    Enig med Alshus i at løse ben ikke duger noe særlig i det daglige, det er til rittbruk først og fremst (bruker det selv i ritt fra tid til annen).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Gratulerer med ny sykkel, Oddgeir. Jeg ville nok strukket meg til 105, men den var da i det minste pen, sykkelen.

    Snart blir du frelst, og da skal du jo ha ny (sånn TdF-sak). 8)

    Edit: Lurer på om jeg kan unne meg en sånn til sommeren: http://www.cervelo.com/bikes.aspx?bike=S22010



    Regner med at hjelm og pedaler er i orden nå, hvis ikke går Look for å være bra, jeg er godt fornøyd med Time. Den beste hjelmen er den som passer best på hodet.

    Ellers anbefaler jeg en liten seteveske med multiverktøy, reserveslange, et par CO2-patroner med munnstykke og eventuelt selvklebende lapper. Det er usannsynlig kjipt å ringe taxi i kondomdress...
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    janb skrev:
    janghell skrev:
    janb skrev:
    BT skrev:
    Ego-trafikkanter finner du både med sykkel og bil.

    Til dere andre: husk at det er påbudt med lykt på sykkelen når det er mørkt, og nå blir det fmørkere fra dag til dag. Tenk trafikksikkerhet!
    - kan anbefale denne:
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25149
    Har denne i bestilling ;D Gleder meg til postmannen kommer med den.
    Måtte du betale moms på den??
    - ja :)
    Var ute og testet lykten i går på veier uten gatelys. Ble rett og slett meget imponert.
    Dette er som en ny verden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hadde en liten ettermiddagstur med pen offroaden i dag. Fin tur selv om jeg ikke fant den veien jeg hadde tenkt å sykle.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Det er usannsynlig kjipt å ringe taxi i kondomdress...
    Men en sen lunch i sykkeltøy på Aker Brygge i juli var alltid en hit. When in Oslo do as the Italians.

    Den sykkelen har helt feil farge, Zomby.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Valentino skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Det er usannsynlig kjipt å ringe taxi i kondomdress...
    Men en sen lunch i sykkeltøy på Aker Brygge i juli var alltid en hit. When in Oslo do as the Italians.
    Hvis du sykler hjemmefra har du rett til å innta din lunch hvor som helst i Oslo. Du har også krav på betydelig toleranse hva antrekk angår.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest


    Ville Valentino heller se meg på en slik?

    Littt pussig, egentlig dette schizofrene forholdet du har til teknologi og kunsthåndtverk.

    Bianchisten i deg må da savne Sonusene? Gjallarhornisten må da lengte etter en Cervélo? ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn