Svindlet - Advarsel

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Slo til på en annonse på Finn (høyttalere). Selgeren var fra England.
Måtte betale med bankoverførsel. Alt virket meget profesjonelt.
Viser seg at det er en liga som har stjålet nettsidene til det internasjonale fraktselskapet Krems-Sped
Jeg fikk trackingnummer som jeg kunne søke på og alt. Ble mistenksom da det tok lang tid.
Fikk bekreftet svindel fra det ekte Krems-Sped.

Vet ikke om jeg kan få penger igjen. Betalte fra min bankkonto til bankkonto i England.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
huff, det var kjipt å høre.
håper ikke det var store beløpet, da.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Gago skrev:
Nei, litt over 7000 kroner. Slo til pga rimelig pris, dumme meg.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
NEVATON skrev:
hvor i england?
Overførte til Barclays Bank i London.

Selgers navn:
John Fairbairn
27 Dulverton Garth
Leeds
LS11 0LH
United Kingdom

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Vær obs på England, har sett flere opplegg hvor de har "stjålet" annonser fra USA og Tyskland, annonsert til salgs via fiktive auksjonsopplegg i London spesielt. Har også blitt kontaktet av folk fra England i forb. med søk etter spesielle produkter på (særlig) amerikanske nettsteder, de sier de har de produktene du er ute etter, og ber så om å få adressen din for å finne ut av shippingkostnader, Disse gutta er GARANTERT koblet opp til folk her til lands som nok gjerne kommer på besøk......

Har bedt om bilder etc. og da stopper det alltid opp... likeledes da de ikke får adresse, kun ca. postnummer etc.

England er definitivt ikke uskyldighetens land, det foregår også organisert tyveri i fra Heathrow,s bagasjehåndtering.

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.012
Sted
Oslo
Torget vurderinger
127
Hagto skrev:
NEVATON skrev:
hvor i england?
Overførte til Barclays Bank i London.

Selgers navn:
John Fairbairn
27 Dulverton Garth
Leeds

LS11 0LH
United Kingdom
jeg er i leeds...skal kontakte lokale law centeret for deg

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hagto skrev:
Gago skrev:
Nei, litt over 7000 kroner. Slo til pga rimelig pris, dumme meg.

grrrrrrrrr.
man dør ikke av 7000 kr, men det er nok til at det gjør litt vondt allikevel... :'(

håper de forbanna skurkene blir tatt.
har du anmeldt saken til politiet i england?

jeg ble utsatt for noe lignende for ti år siden.
endte med at jeg fikk tilbake nesten halvparten av pengene, og fyren fikk fengselsstraff.
han hadde lurt flere (stort sett i uk), vi gikk sammen om en anmeldelse.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.263
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Var dette B&W Nautilus 802 som lå ute?

trasige greier.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Det var et par aktive Beolab 1 høyttalere. Tenkte å bruke dem til tv.
Burde nok reagert mer på den rimelige prisen.

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
37
Sted
Bergen
Ved kjøp eller salg via Finn bruker jeg alltid Finn sitt betalingsgarantisystem, Payex. Veldig bra. Ved betaling kommer et lite gebyr i tillegg, men man kan betale med bl.a. kredittkort.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.126
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg snuste på en Denon DP-100M på banjo hangout og en L-07d I UK og de ble mere og mere diffuse jo mere jeg spurte
Denon ligger der ennå
http://www.banjohangout.org/classifieds/detail.asp?id=29112&cid=5796#
med en gang de begynner å nevne western union wire transfer eller escrow service er det bare å skygge
bruker paypal mot mastercard og det er safe
om noe synes for billig til å være sant
er det sjelden sant
mvh
Leif

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
609
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Nøyaktig samme opplegg foregår på ebay (og sikkert andre plasser)
Først må jo alarmklokkene ringe når noe er usannsynlig billig. Hvis selger samtidig ikke godtar betaling via paypal eller kredittkort så ber du nesten om å bli lurt dersom du sender penger til en konto i Englan,Hellas eller hvor det måtte være.
Den gamle regelen om at du får som regel hva du betaler for gjelder fremdeles.

V

vredensgnag

Gjest
Skikkelig sleipt at de legger ut annonsen på finn.no

Har sendt en e-post til noen bekjente i UK som driver med classic B&O for å høre om de kjenner noe til denne personen.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Fikk en lærepenge der. Alt virket så ordentlig og ryddig.
Mange hyggelige email fram og tilbake. Profesjonellt trackingsystem og det hele.
Har sagt fra til Finn. Går til politiet i morgen.
Ikke så mange penger, men surt er det.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja jeg synes jo 7000,- er mange penge! Jeg bruker såvidt muligt paypal men ikke alle aksepterer dette jo.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Selvfølgelig synes jeg også at det er mange penger, men det kunne vært verre i denne hobbyen her.
Man kan leve videre med 7000 i tap. Ødelegger ikke livet liksom, men jeg merker godt et tap på 7000 jeg også. Kjipt var det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Ref. til tidligere innlegg i tråden - i går fikk jeg NOK en henvendelse fra London - jeg synes at denne også lukter fisk! Har bedt om detaljbeskrivelse av et par typenr./merkinger samt fotografier. Så får vi se.....

NB: i tidligere mailer OG i annonser er det alltid 702 nr. som benyttes

Her er teksten i mailen (navn og tel.nr. redigert, just in case)

My name is Peter Cbbhbfjkjk from London...I am contacting you regarding your advert you place on website that you are looking for the above subject...I have it in very good condition and if still interested,Let me know and i will forward you details of the item and i will also need your shipping address and telephone number to calculate the shipping cost to your destination.My mode of payment is Via Paypal,Western union,MoneyGram..Bank wire transfer..Let me know which method you prefer and i ship the next day after payment has been receive..My phone number is
+44702jhjklasj..Feel free to call me anytime for further discussion or
+email
me back thanks and hope to hear from you soon Peter Cjnakjnvkj

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Utenlandske selgere på finn.no hadde jeg styrt unna uansett...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Supertramp skrev:
pengesluk skrev:
.....Western union.............
bare disse to ordene får alarmklokkene til å ringe hos meg......
Sjansen for at vedkommende kommer fra et land utenfor Europa med omtrent 150 millioner innbyggere er ganske høy i dette tilfellet.

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
En engelsk talende med så mange gramatikkfeil ville jeg styrt unna :)

pengesluk skrev:
Ref. til tidligere innlegg i tråden - i går fikk jeg NOK en henvendelse fra London - jeg synes at denne også lukter fisk! Har bedt om detaljbeskrivelse av et par typenr./merkinger samt fotografier. Så får vi se.....

My name is Peter Cbbhbfjkjk from London...I am contacting you regarding your advert you place on website that you are looking for the above subject...I have it in very good condition and if still interested,Let me know and i will forward you details of the item and i will also need your shipping address and telephone number to calculate the shipping cost to your destination.My mode of payment is Via Paypal,Western union,MoneyGram..Bank wire transfer..Let me know which method you prefer and i ship the next day after payment has been receive..My phone number is
+email

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
eiv skrev:
En engelsk talende med så mange gramatikkfeil ville jeg styrt unna :)

pengesluk skrev:

+email
Ut fra den logikken så ville jeg ikke handlet med ganske mange her på HFS. Jeg ønsker ikke å gjøre semantikk til et tema her, for fraværet av denslags diskusjoner her på bruket er en av våre store styrker. Men det er ingen tvil om at mange av oss enten slurver eller behersker skriftlig norsk like dårlig som denne karen behersker engelsk. Det holder med de magiske ordene Western og Union.

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
426
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
..hvis det er til noen trøst, så ble jeg svindlet av en byggmester ( uten mesterbrev) på 74 000 kr.
"byggmestern" holder til i Fredrikstad, Onsøy

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Han her virket jo som en trivelig fyr. Påfallende mange likheter med noen som er nevnt tidligere.

Skal jeg invitere han over til Norge, så kan alle som føler for det blir med å "riste" han litt? Hadde vært koselig. :)

Her er i allefall det han skrev:
My name is Marcin Mazur from London...I am contacting you regarding your advert you place on website that you are looking for the above subject...I have it in very good condition and if still interested,Let me know and i will forward you details of the item and i will also need your shipping address and telephone number to calculate the shipping cost to your destination.My mode of payment is Via Paypal,Western union,MoneyGram..Bank wire transfer..Let me know which method you prefer and i ship the next day after payment has been receive..My phone number is +447024029617..Feel free to call me anytime for further discussion or email me back thanks and hope to hear from you soon

Til og med på fransk:
Mon nom est Marcin Mazur de Londres ... Je suis avec vous à propos de votre annonce et vous placez sur le site que vous êtes à la recherche pour le sujet ci-dessus ... Je l\'ai en très bon état et s\'ils sont encore intéressés, Permettez-moi savoir et je vous transmettre les détails de la question et je vais aussi besoin de votre adresse de livraison et numéro de téléphone pour calculer les frais de port à votre mode de paiement est destination.My via Paypal, Western Union, MoneyGram .. Virement bancaire .. Permettez-moi de savoir quelle méthode que vous préférez et je expédier le lendemain après le paiement a été reçu .. Mon numéro de téléphone est +447024029617 .. N\'hésitez pas à m\'appeler pour poursuivre la discussion ou m\'envoyer un courriel de retour Merci et j\'espère avoir de vos nouvelles bientô

Men hvorfor kan ikke en som leser mine annonser på AVforum norsk. Er norsk lett å forstå men vanskelig å lese? Hehe.

Må vel uansett være en "bakmann" i norge. Hadde vært deilig å funnet ut hvem det var og lagt hendene pent rundt halsen hans.

Noen som har fete forslag til hva jeg kan svare?

Hilsen
Geir Arne

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
ganilsen skrev:
Han her virket jo som en trivelig fyr. Påfallende mange likheter med noen som er nevnt tidligere.

Skal jeg invitere han over til Norge, så kan alle som føler for det blir med å "riste" han litt? Hadde vært koselig. :)

Her er i allefall det han skrev:
My name is Marcin Mazur from London...I am contacting you regarding your advert you place on website that you are looking for the above subject...I have it in very good condition and if still interested,Let me know and i will forward you details of the item and i will also need your shipping address and telephone number to calculate the shipping cost to your destination.My mode of payment is Via Paypal,Western union,MoneyGram..Bank wire transfer..Let me know which method you prefer and i ship the next day after payment has been receive..My phone number is +447024029617..Feel free to call me anytime for further discussion or email me back thanks and hope to hear from you soon

Til og med på fransk:
Mon nom est Marcin Mazur de Londres ... Je suis avec vous à propos de votre annonce et vous placez sur le site que vous êtes à la recherche pour le sujet ci-dessus ... Je l\'ai en très bon état et s\'ils sont encore intéressés, Permettez-moi savoir et je vous transmettre les détails de la question et je vais aussi besoin de votre adresse de livraison et numéro de téléphone pour calculer les frais de port à votre mode de paiement est destination.My via Paypal, Western Union, MoneyGram .. Virement bancaire .. Permettez-moi de savoir quelle méthode que vous préférez et je expédier le lendemain après le paiement a été reçu .. Mon numéro de téléphone est +447024029617 .. N\'hésitez pas à m\'appeler pour poursuivre la discussion ou m\'envoyer un courriel de retour Merci et j\'espère avoir de vos nouvelles bientô

Men hvorfor kan ikke en som leser mine annonser på AVforum norsk. Er norsk lett å forstå men vanskelig å lese? Hehe.

Må vel uansett være en "bakmann" i norge. Hadde vært deilig å funnet ut hvem det var og lagt hendene pent rundt halsen hans.

Noen som har fete forslag til hva jeg kan svare?

Hilsen
Geir Arne
Be ham sende den som postoppkrav ;D

Gummistøvel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.01.2010
Antall liker
7
Jeg fikk denne her på sentralen i går:

Fra medlem Mazur her på sentralen.

Mon nom est Marcin Mazur de Londres ... Je suis avec vous à propos de votre annonce et vous placez sur le site que vous êtes à la recherche pour le sujet ci-dessus ... Je l\'ai en très bon état et s\'ils sont encore intéressés, Permettez-moi savoir et je vous transmettre les détails de la question et je vais aussi besoin de votre adresse de livraison et numéro de téléphone pour calculer les frais de port à votre mode de paiement est destination.My via Paypal, Western Union, MoneyGram .. Virement bancaire .. Permettez-moi de savoir quelle méthode que vous préférez et je expédier le lendemain après le paiement a été reçu .. Mon numéro de téléphone est +447024029617 .. N\'hésitez pas à m\'appeler pour poursuivre la discussion ou m\'envoyer un courriel de retour Merci et j\'espère avoir de vos nouvelles bientô.

Gummistøvel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.01.2010
Antall liker
7
Det som er helt utrolig er at jeg avdekket en kjempe svindel på ebay. Det var en fyr som solgte Mark Levinson No.33 til under det som normalt ville være halv pris (ca 50.000kr). Jeg så at bildene var de samme som på et sett som jeg hadde vært i kontakt om litt tidligere, disse var i USA og forsatt til salgs. Svindleren annonserte fra London...

Jeg trykte "kjøp nå" slik at ingen andre skulle gå i fella. Dette var starten på et laaaangt løp der ebay sente meg rundt i systemet for å gjøre meg lei og tilslutt ble jeg det. Svindleren opererer forsatt på eBay under samme navn i beste velgående nesten beskyttet av eBay, mot ærlige folk som meg og en til som reagerte.

Jeg har tatt vare på hele mail komunikkasjonen med ebay, tenkte å ta det til pressen eller noe slikt... Det er skremmende at eBay i nesten hver mail oppfordrer meg til å betale for kjøpt vare selv om jeg har sterke beviser som blant annet bilder og serienummer... Selger vil i tillegg har betalt utenfor normale og godkjente betalingsformer hos eBay likevel vil de at jeg skal gjøre dette...

Sykt og jeg må si at ebay har gjort meg meeeget skeptisk...

Arild

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
325
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Gummistøvel skrev:

Mon nom est Marcin Mazur de Londres ... Je suis avec vous à propos de votre annonce et vous placez sur le site que vous êtes à la recherche pour le sujet ci-dessus ... Je l\'ai en très bon état et s\'ils sont encore intéressés, Permettez-moi savoir et je vous transmettre les détails de la question et je vais aussi besoin de votre adresse de livraison et numéro de téléphone pour calculer les frais de port à votre mode de paiement est destination.My via Paypal, Western Union, MoneyGram .. Virement bancaire .. Permettez-moi de savoir quelle méthode que vous préférez et je expédier le lendemain après le paiement a été reçu .. Mon numéro de téléphone est +447024029617 .. N\'hésitez pas à m\'appeler pour poursuivre la discussion ou m\'envoyer un courriel de retour Merci et j\'espère avoir de vos nouvelles bientô.
Fikk også akkurat samme melding fra samme avsender for et par dager siden. Sendt til min private mail. Dog var det også oversatt til norsk.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.603
Torget vurderinger
2
Vedkommende er utestengt i dag.

Mvh
H

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.023
Beklager OT, men må bare legge ut følgende fristende tilbud som snek seg forbi spam-filteret på jobben i dag:

Good day!

Please read the offer you will need only 1 minute.
We would like to steal only 2 minutes of your expensive time.
We want to offer you position in the Corporation.
The basic activity of the Corporation is building and investments.

If you are interested in this position please send your resume to: Fran@europ-citezen.com

Best regards!

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.023
Snickers-is skrev:
Du verden, ikke hver dag man får et slikt tilbud!
Faktisk første gang dette året at jeg har fått spam-mail på jobben.

Så kan man jo bare spekulere i hvilke aktiviteter the Corporation sysler med i tillegg til bygging og investeringer...

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Gummistøvel skrev:

Det er samme person som det har blitt advart mot tidligere. Det var tydeligvis på tide å bytte navn ;D. Jeg har fått 3 mail i løpet av like mange uker, alle med samme oppsett og ordlyd. Det som er plagsom er at jeg ikke har annonsen ute lenger, så fyren lagrer antagelig potensielle ofre.

Topp Bunn