oddgeir skrev:
Du må gjerne strø rundt deg med dårlig skjulte anklagelser om nazisympatier. Det tjener deg ikke ære, men det er vel slik du ønsker å føre debatten.
Ser ikke helt hva du sikter til her. Hvis det er linken min til norgespatriotene du tenker på så ser jeg seriøst veldig liten forskjell på deres side og denne tråden. Jeg snakker ikke on nazisme men om nasjonalisme, og dette har ingen relasjoner til forige århudrets krigstyskere.
Du finner ingenting verdt å ta vare på i norsk kultur, skriver du. Jeg vet ikke om du anser religionsfrihet, talefrihet, likestilling som noe du vil ta vare på. Tydeligvis ikke. Du er vel på linje med Solstad i disse spørsmålene da.
Gjør jeg? Det er mye som er verdt å ta vare på her men en hodeløs hylles av alt som er norsk er jeg ikke med på. Vi er en nasjon av rike bondeknøler på godt og vondt, men er langt i fra verdens midtpunkt.
Jeg liker ikke religioner i det hele tatt, men jeg vil ikke ta fra folk friheten til å rote seg inn i dette om de vil.. samme om de er kristne, muslimer eller spagehttimonstertilhengere. Likt for alle i hvertfall.
Hvordan får du det til at religionsfrihet, talefrihet og likestilling er et særnorsk fenomen da?
Hva med splittingen av samfunnet etter etniske skillelinjer som vi ser i andre deler av Europa. Hva er til hinder for at det samme vil skje her? Hva med innvandrerkvinnenes rettigheter?
Jeg ser absolutt problemer med å inndele land etter etniske skillelinjer og mener absolutt at dette er noe vi må arbeide hardt for å unngå. Men en etnisk rensing av Norge for å hindre etnisk diversitet i utgangspunktet er en feil tilnærming.
De samme rettigheter skal gjelde alle, også innvandrerkvinner. Men deres rettigheter blir jo ikke akkurat ivaretatt av at man nekter dem tilgang til riket fordi de tilhører en demagogisk gruppe som du har problemer med å akseptere.
Skal det ikke være lov å uttrykke bekymring om den eskalerende utviklingen vi ser i Europa? Er man nazist da?
Tydeligvis i din verden.
La meg berolige deg med at jeg som sagt ikke trekker noen paralleller til nazistene, på noen måte. Og nei jeg ser ikke på noen her på sentralen som nazister, ikke deg heller hvis du trodde det. Så la nazistene hvile. Men det finnes mange innvandrerfiendtlige nasjonalistiske grupper som ikke er nazistiske på noen måte. Og her ser jeg mange likheter.
Men vi er ikke helt uenige i alt heller. Jeg er sterk motstander av at noen får bruke religion til å skaffe seg alibi for uakseptabel adferd, at staten skal sponse religøs aktivitet, at dette skal godtas i skolen osv., eller at noe som helst skal tilbasses for å tekke religøse interesser. Jeg mener også at det skal være et krav om at dem som får bosette seg i Norge (utenom den frie bevegelsen i EU/EØS da) skal kunne forsørge seg selv og sine. Jeg er ingen tilhenger av at Norge skal være en dumpingplass for sosiale tilfeller og forstyrrede individer. Verden er full av triste sjebner.. synd for dem, men ikke vårt problem. Vi trenger folk som kan forsørge seg selv og som kan arbeide og bosette seg her. En viss kvote av flyktninger er vi forpliktet til å ta i mot, men det er ikke dem vi snakker om nå.
Men folk som oppfyller økonomiske krav og som har en kompetanse vi trenger skal ikke kunne nektes på bakgrunn av feil religion, opphav eller etnisitet.
Så vi har bare en litt forskjellig tilnærming til problemet. Det store problemet slik jeg ser det er at du vil sortere på feilaktig grunnlag, du kan ikke påberobe deg å være tilhenger av religionsfrihet og samtidig ville nekte folk innreise og opphold med dette som begrunnelse.
Jeg liker USAs og Australias modell mye bedre for hvordan man får arbeids og oppholdstilatelse i landet.
Og jeg ser derfor liten hensikt i å prøve å skape hat og mistro til store befolkningsgrupper ved f.eks. å samle på linker der disse er skurkene. Dette vil bare skape større problemer enn det løser, og kun bidra til den "splittingen av samfunnet etter etniske skillelinjer" som du bekymrer deg for i ditt innlegg.