Sverige

S

Slubbert

Gjest
.retteP skrev:
Motreaksjon? Det blir ingen, annet enn litt mumling i kriker og kroker, som her.
Det er forlengst for sent, det skulle vært reagert for 25 år siden.
Den banden vi allerede har fått inn, blir vi ALDRI kvitt, og antallet som kommer, er stadig økende. Case closed.
Det er slik de vil ha det, de som styrer dette landet, og de har vi selv valgt.
At slike som deg driver frem politistaten vil bli en motreaksjon. "Blir vi aldri kvitt"...hvem er "vi"? Er det de etnisk norske med arisk blod i årene og vikingsk stolthet? Jeg kan nok ikke si at jeg føler noen slik "identitet" selv om jeg er hvit. Eller er det de som stolt bærer den norsk fane og hyller nasjonalstaten? Sorry, jeg er definitivt ikke én av dere. Hvordan defineres "vi" om jeg må få spørre?

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.468
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Kanskje manges mangel på identitetsfølelse også er en del av dette veldig sammensatte problemet?
Uansett, kall meg gjerne nazi eller det som verre er, ( for det er jo en grei måte å stoppe ukorrekte meningsytringer på ) men jeg tillater meg likevel å se negative sider ved vettløs muslimsk masseinnvandring til en overinkluderende velferdsstat.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Slubbert skrev:
Hvordan defineres "vi" om jeg må få spørre?
"Vi" i denne sammenhengen er de som ikke ønsker å oppgi retten til i si og tenke hva man vil. Som ikke vil at krefter fra middelalderen igjen skal få innflytelse i vårt samfunn. Som vil at kvinner og menn skal behandles likt. Som ikke vil kaste på bålet det som generasjoner med fremstående tenkere og statsmenn har gitt oss.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.938
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Slubbert skrev:
"Vi" i denne sammenhengen er de som ikke ønsker å oppgi retten til i si og tenke hva man vil. Som ikke vil at krefter fra middelalderen igjen skal få innflytelse i vårt samfunn. Som vil at kvinner og menn skal behandles likt. Som ikke vil kaste på bålet det som generasjoner med fremstående tenkere og statsmenn har gitt oss.
Mao: Høyrereaksjonære, selvdiggende, kristenfundamentalister og pengepugere uten samfunnsfølelse og empati med de anderledes tenkende! De som ikke vil delta i felles løsninger, men som kun tenker på seg selv og ikke på fellesskapet!

Er ikke jeg snill Deph? Sparte deg arbeidet med å skrive et inlegg!! ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Slubbert skrev:
Tror du må snevre inn definisjonen en god del. Både Slubbert, jeg og det meste av venstresiden henger jo med ennå, og de fleste andre for den sags skyld. Og om dere ser utpeker dere som talsmenn for mennesker generelt, så er vel det en smule megalomanisk.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Mao: Høyrereaksjonære, selvdiggende, kristenfundamentalister og pengepugere uten samfunnsfølelse og empati med de anderledes tenkende!

Jeg har lettere for å se der to som talsmenn for disse gruppene ja. :-\ Men dette er jo dine ord så ikke klag til meg etterpå da..

Litt selvinnsikt er jo likevel en formildende omstendighet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.938
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
Mao: Høyrereaksjonære, selvdiggende, kristenfundamentalister og pengepugere uten samfunnsfølelse og empati med de anderledes tenkende!

Jeg har lettere for å se der to som talsmenn for disse gruppene ja. :-\ Men dette er jo dine ord så ikke klag til meg etterpå da..

Litt selvinnsikt er jo likevel en formildende omstendighet.

Intet er mere trist enn ironi som faller på "stengrunn"! Sukkhhh!! :( :(

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Ingen grunn til surmuling, du bare stilte deg så lagelig til.. ::)

Vedlegg

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.468
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
La oss diskutere, det er bare gøy, men gi beng i å kalle hverandre ting. Vi får bare godta at noen applauderer den triste utviklingen vi ser i samfunnet mens andre har motforestillinger.

S

Slubbert

Gjest
.retteP skrev:
Kanskje manges mangel på identitetsfølelse også er en del av dette veldig sammensatte problemet?
Kollektiv identitetsfølelse er i seg selv et problem. Jeg omtaler min identitet med pronomenet "jeg" og ikke "vi".

Vi får bare godta at noen applauderer den triste utviklingen vi ser i samfunnet mens andre har motforestillinger.
Hvilken utvikling ønsker du?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.938
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
Ingen grunn til surmuling, du bare stilte deg så lagelig til.. ::

Surmule ? Jeg ? Neida ikke pga deg i allefall! ;D ;D ;D

Ser at du ikke har lagt fra deg drømmen om "Væpna revvollusjon". Forfører søte "småpuser" ut i våpenbruk! :eek: ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Ser at du ikke har lagt fra deg drømmen om "Væpna revvollusjon". Forfører søte "småpuser" ut i våpenbruk! :eek: ;D
Alle trenger da en hobby...

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.468
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
.retteP skrev:
Kollektiv identitetsfølelse er i seg selv et problem. Jeg omtaler min identitet med pronomenet "jeg" og ikke "vi".

Vi får bare godta at noen applauderer den triste utviklingen vi ser i samfunnet mens andre har motforestillinger.
Oj! Godt spørsmål.Det krever et langt mer omfattende svar enn jeg har muligheten til å avgi som et kjapt debattinnlegg, så jeg må nok nøye meg med det jeg har gjort; å påpeke/kommentere det jeg anser som kritikkverdige forhold innenfor trådens topic.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
.retteP skrev:
Slubbert skrev:
.retteP skrev:

Oj! Godt spørsmål.Det krever et langt mer omfattende svar enn jeg har muligheten til å avgi som et kjapt debattinnlegg, så jeg må nok nøye meg med det jeg har gjort; å påpeke/kommentere det jeg anser som kritikkverdige forhold innenfor trådens topic.
Ikke så vanskelig, vi ( jeg ) ønsker at det skal være som det er. Vi har frihet og noenlunde likestiling, vi ønsker å beholde det vi har opparbeidet og ikke vike på viktige prinsipper. Vi ser at dette nå i stadig større grad trues, og det liker vi ikke. Vi har en del små og store problemer å løse selv, men de kan ikke måle seg med de problemene vi vil pådra oss om vi ikke bremser opp og setter foten ned overfor fanatiske krefter. Slipper vi inn for mange med et slikt syn vil vi måtte godta en endring.

S

Slubbert

Gjest
Komponenten skrev:
Ikke så vanskelig, vi ( jeg ) ønsker at det skal være som det er.
Glem det, ting vil aldri forbli "som de er". Heldigvis får man si, et oppvarmet hus er et vesentlig mer behagelig tilholdssted enn en hule, å kjøpe biff på butikken er mer behagelig enn å jage villsvin med klubbe.

Komponenten skrev:
vi ønsker å beholde det vi har opparbeidet og ikke vike på viktige prinsipper.
Vær mer konkret. Hvilke prinsipper, hva "må gjøres" for å bevare dem? Støtter du tiltak som i seg selv strider mot de prinsipper du vil bevare?

Vi ser at dette nå i stadig større grad trues, og det liker vi ikke.
Trues av hvem? Ta ytringsfrihet for eksempel; kan islamister ta fra meg ytringsfriheten? Nei det kan de ikke. Det er lovmakerne eller politikerene - og politikerene alene - som kan ta fra meg den. Ytringsfriheten trues ja, men ikke av islamister, den trues av de 169 som sitter på Stortinget og bunnslammet i regjeringen. De som vil regulere vekk problemene skapt av deres egne tidligere reguleringer, de som vil forby problemene skapt av deres egne forbud. De som vil begrense individuelle rettigheter for å glatte over fasaden hvor selve fundamentet er råttent.

"A government big enough to give you everything you want is a government big enough to take from you everything you have."

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Verden går fremover selvsagt og ting vil endre seg, men vi ønsker vel ikke at det skal endre seg til det verre, at vi skal miste frihet og få et mer voldelig og kriminelt samfunn?

Islamister kan ta fra deg ytringsfriheten i praksis, om ikke i teorien. Vil du risikere å leve i skjul og under beskyttelse for å kunne si hva du mener? Mange gjør det i dag, noen grunn til å tro at dette vil gå over? Jo flere islamister vi har i landet jo større fare for å bli angrepet for ting man i teorien har lov å si, men i praksis ikke.

Jeg støtter tiltak som regulerer hvem vi slipper inn i landet og gir oppholdstillatelse og statsborgerskap. Det er ingen menneskerettighet å få opphold og statsborgerskap i dette landet, det er vanlig mange steder med visum for å slippe inn for eksempel avhengig av hvilket land du kommer fra. Vi kan ha mye strengere regler enn i dag på enkelte områder, som nevnt spesielt når det kommer til ”familiegjenforening” som i praksis er å dele ut lottogevinster til slektninger.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tilbake til Topic, Sverige.

Denne imponerende listen forfattere roper et varsko:

Ingrid Björkman

är docent i litteraturvetenskap och har sedan 1980-talets början bedrivit utvecklingspolitisk forskning i Afrika. Projekten, som gällt den inhemska kulturens roll i den sociala och politiska utvecklingsprocessen, har stötts av Styrelsen för u-landsforskning.

Jan Elfverson
är civilekonom och fil lic i statsvetenskap. Han har arbetat som lärare och varit verksam som ägare och företagare i ett medelstort industriföretag med omfattande internationella affärskontakter.

Jonathan Friedman
är samtidigt professor i socialantropologi vid Lund universitet och Directeur d'études (professor) vid Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales i Paris. Bakom sig har han en omfattande forskning rörande frågor om kulturell identifikation ställd i relation till globala ekonomiska och politiska processer. Bland det han publicerat inom detta ämnesområde kan ett par titlar från senare år nämnas: Cultural Identity and Global Process och Globalization, the State and Violence. Friedman är amerikansk medborgare.

Åke Wedin
är docent i historia och har bl a varit chef för Arbetarrörelsens arkiv i Stockholm och regionalrepresentant i Latinamerika för Byggnadsarbetarinternationalen. Han har dragit upp riktlinjerna för en gemensam biståndsorganisation för LO och TCO och varit chef för dess biståndssekretariat. Han har för olika fackliga, humanitära och kooperativa organisationers räkning ansvarat för uppläggning och utvärdering av svenska och utländska utvecklingsprojekt i Latinamerika.

I boken Exit Folkhemssverige setter de fingeren på verkebyllen.

http://exitsverige.blogspot.com/

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Vi har fått en ny minister. Et ekte barn av sosialdemokratiet, skal vi tro henne selv.

Nå har hun skrevet tale om innvandring:

Allerede i innledningen tar hun en Mona Sahlin, hun fornekter egen kultur på vegne av alle nordmenn.

Så hvis vandringer skaper forandringer, kan vi da snakke om en egen norsk kultur?
Tidlig på 1990-tallet var Maihaugen vert for en utstilling hvis tittel var formet som et spørsmål: ”Er nordmenn norske?” Utstillingen utfordret mytene vi hadde om det rotnorske.

Nå må dette kollegiet av hjernevaskede dagdrømmere få avløsning!

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dep/barne--og-likestillingsminister-anniken-/taler-og-artikler/2008/a-vandre-er-a-forandre.html?id=510489

M

maestro

Gjest
Det virker i artikkelen som hun har funnet fram igjen læreboken fra videregående skole.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.938
Torget vurderinger
0
Fysj Oddgeir! Dette er politisk ukorrekt så det holder! DU kommer IKKE til å få 72 jomfruer i paradis! ;D ;D ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ikke noe kunstverk akkurat, men ikke så mange faktafeil tror jeg. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.938
Torget vurderinger
0
Alt håp synes ikke å være ute for broderfolket. Det finnes helt klart i allefall noen som er i stand til å tenke der borte også.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=519746

Vil ikke anbefale noen å gjøre det samme, men ut fra omstendighetene i saken synes jeg at dommen er rett. Og hadde aldri ventet et slik utfall!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Spiralis skrev:
Alt håp synes ikke å være ute for broderfolket. Det finnes helt klart i allefall noen som er i stand til å tenke der borte også.

Vil ikke anbefale noen å gjøre det samme, men ut fra omstendighetene i saken synes jeg at dommen er rett. Og hadde aldri ventet et slik utfall!
Kan jeg lese deg dithen at mobbing i spesielle tilfeller bør eller kan straffes med døden? Eller at selvtekt er helt i orden?

Honkey

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.938
Torget vurderinger
0
Honkey-Chateau skrev:
Spiralis skrev:

Kan jeg lese deg dithen at mobbing i spesielle tilfeller bør eller kan straffes med døden? Eller at selvtekt er helt i orden?

Honkey
Nei det kan du ikke! Skriver også at jeg ikke anbefaler noen å gjøre det samme!

Men det som er gledelig er at retten tydeligvis for en gangs skyld har tatt de samme formildende omstendigheter som "vanekriminelle" drar nytte av, i betraktning til fordel for en helt vanlig "medelsvenson" som er provosert hinsides det som er normalt å måtte tåle.

Hadde 15 åringen drept den tilbakestående gutten ville et lass formildende omstendigheter blitt dratt fram og 15 åringen ville ha stått der som "offer". Det er det "vanlige" i slike saker, og det vanlige er at offer som forsvarer seg blir dømt. Så ikke i denne saken, og det gleder meg, da det sammenfaller med min rettferdighetssans. At 15 åringen ble drept er selvsagt tragisk, ikke noen tvil om det.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Spiralis skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Spiralis skrev:

Honkey
Nei det kan du ikke! Skriver også at jeg ikke anbefaler noen å gjøre det samme!

Men det som er gledelig er at retten tydeligvis for en gangs skyld har tatt de samme formildende omstendigheter som "vanekriminelle" drar nytte av, i betraktning til fordel for en helt vanlig "medelsvenson" som er provosert hinsides det som er normalt å måtte tåle.

Hadde 15 åringen drept den tilbakestående gutten ville et lass formildende omstendigheter blitt dratt fram og 15 åringen ville ha stått der som "offer". Det er det "vanlige" i slike saker, og det vanlige er at offer som forsvarer seg blir dømt. Så ikke i denne saken, og det gleder meg, da det sammenfaller med min rettferdighetssans. At 15 åringen ble drept er selvsagt tragisk, ikke noen tvil om det.
Vel.. det ville i sannhet være relativt ekstremt om du i tillegg anbefalte andre å bedrive avskyting av uønskede individer. Selvsagt ville du ikke det. Men implikasjonene med en slik dom er komplserte. Det ville overraske meg en del om ikke en såvidt kontroversiell dom ikke blir anket. En velfungerende rettsstat kan IKKE ha aksept for selvtekt med døden til følge, uansett hvor "forståelig" det måtte være. Det er åpenbart at det er dine forhatte "formildende omstendigheter" som har gitt den tiltalte full frikjenning her. La meg si at jeg ikke har problemer med å forstå familiefarens frustrasjon, men dette må sees prinsipielt, og som sådan er det fullstendig umulig for normale samfunn å åpne for drap på folk som irriterer deg nok.
Det som ikke har kommet fram her (pressen er som vanlig relativt selektive i sin fremstilling), er vel muligheten for at den bevæpnede her ble fysisk truet, og at dette i praksis ende som et drap i selvforsvar. Og i så fall er det en helt annen sak.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
http://www.huffingtonpost.com/sam-harris/losing-our-spines-to-save_b_100132.html

Sam Harris skriver godt.

Any honest comparison between these two faiths reveals a bizarre double standard in our treatment of religion. We can openly celebrate the marginalization of FLDS men (Fundamentalist Church of Jesus Christ of Latter Day Saints) and the rescue of their women and children. But, leaving aside the practical and political impossibility of doing so, could we even allow ourselves to contemplate liberating the women and children of traditional Islam?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg mener det er viktig å løfte disse tingene inn i offentligheten. Norske medier skriver jo som kjent ikke om disse tingene som foregår rett utenfor stuedøra vår.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det er godt vi har vaktbikkjer, og som passer på, der andre vender seg bort og sensurerer livet og sannheten.

Mine tre linker er helt i tråd med tema : "Sverige" altså vår nabo i øst. Ikke er de på noen som helst ondskapsfulle, muligens en smule naiv og ubekymret, så absolutt selvutslettende for særsvensk kultur, men et klart og tydelig resultat av flere tiår med sterk kulturinnvandring. Noen vil si det er synd, fordervelse og fortapelse, jeg vil bare omfavne det hele, spesielt de i den siste linken.

Om ikke akkurat anekdoter, så ihvertfall tre små glimt av hva som rører seg i dette tidligere forgjettede land, som nå er på motorveien ad dundas.

Akkurat som jeg tolker åpningstråden.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Velkommen skal du være. Her diskuteres mye rart. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Voldsomt til slossing for tiden, tredje gang nå på ca en uke?

Hva baler de med, hva er problemet?

Topp Bunn