Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    1.667
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det kan ikke lade sig gøre med at skifte farve desværre.
    Men venstre og højre følges godt at, men den røde, som er højre er mere urolig og det er nok grundet en sidevæg der gør ravage. Måske der skulle mere dæmpemateriale der.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Kurvene ser ut som svært få andre er i nærheten av.....mer som all demping, akustikk og diffusering er fjernet? :unsure:
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    1.667
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har fået at vide, at de oprindelige billeder er tydelige nok, men der sker en reduktion af opløsningen et sted.

    Målingerne er målt i lyttepositionen med først venstre højttaler alene. Og så højre højttaler alene.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Kanskje du skal kjøpe deg en USB målemic og måle selv. Det er ikke vanskelig. Stoler ikke helt på disse målingene som er publisert her.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har fået at vide, at de oprindelige billeder er tydelige nok, men der sker en reduktion af opløsningen et sted.
    Målingerne er målt i lyttepositionen med først venstre højttaler alene. Og så højre højttaler alene.
    Det virker som du får mye ekstern hjelp?
    Med en målemic og REW på PC så kan du raskt få målinger......justere plassering.......nye målinger......bedre resultater osv.
    Med mindre du selv ønsker det så ser det ut som ting tar ekstremt mye mer tid enn mange andre i samme situasjon,
    men vi velger selv hvor lang veien skal være og tiden det skal ta.
    Du har et spennende oppsett og mange dingser tilgjengelig så undres litt......... :unsure:

    PS! Kan absolutt fortsatt anbefale et Norges-besøk så du kan få innspill på kreative løsninger med rom, akustikk, målinger, plassering og multi-subs (y)
     

    daniels

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Innlegg
    37
    Antall liker
    33
    Det er mig der har lavet målingerne.
    De er lavet korrekt.

    De er lavet med miniDSP UMIK-2 og REW - og på ganske samme måde som jeg har målt 1000 gange før på utallige højttalere.

    Som @lydogakustikk skriver, så er det ret ligetil at lave basale målinger.

    Hele ideen med de målinger var at bekræfte en mistanke om at nogle subwoofere med 2x12" ikke kunne spille ret dybt.
    Der er ikke lavet mere dybdegående målinger af de højttalere - kun et par hurtige målinger i lyttepositionen, for lige at se hvordan det ser ud.

    Right Spk MLP.jpg


    Dette viser højre højttaler i lyttepositionen (som også er vist før) med 1/6 smoothing.
    Det er ikke unormalt at se højttalere med +/- 5dB i lyttepositionen med passive højttalere uden DSP, FIR etc.

    Wilson Audio Alexia V, testet af Stereophile, måler ikke meget bedre (1/6 smoothing):

    WilsonAudioAlexiaV.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Hele ideen med de målinger var at bekræfte en mistanke om at nogle subwoofere med 2x12" ikke kunne spille ret dybt.
    Der er ikke lavet mere dybdegående målinger af de højttalere - kun et par hurtige målinger i lyttepositionen, for lige at se hvordan det ser ud.
    Det er ikke unormalt at se højttalere med +/- 5dB i lyttepositionen med passive højttalere uden DSP, FIR etc.
    Kan du poste målinger av subbene@1meter ?
    Sven har full tilgang med DSP i sitt oppsett.... ;)
     

    daniels

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Innlegg
    37
    Antall liker
    33
    Kan du poste målinger av subbene@1meter ?
    Sven har full tilgang med DSP i sitt oppsett.... ;)
    Det er ikke noget jeg har liggende, der skal jeg forbi Sven igen.

    Den miniDSP som Sven har, er ikke konfigureret til hans setup - og jeg tror ikke Sven har besluttet sig for hvor de subwoofere skal stå - eller hvordan de skal være tilsluttet stereo-setup eller bio.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    .....jeg tror ikke Sven har besluttet sig for hvor de subwoofere skal stå - eller hvordan de skal være tilsluttet stereo-setup eller bio.....
    Derfor bør Sven ta seg en RoadTrip og besøke "likesinnede" som kan gi han innspill på ferden videre..... (y)
     

    daniels

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Innlegg
    37
    Antall liker
    33
    Derfor bør Sven ta seg en RoadTrip og besøke "likesinnede" som kan gi han innspill på ferden videre..... (y)
    Man kan håbe...
    Sven har været i gang med det i en del år nu, og hver gang jeg kigger forbi, så er der rykket rundt på det hele, så jeg tror bare der skal træffes en beslutning :)

    Inspiration er jo altid en god ide. (y)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    1.667
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg venter på Andreas Knedahl, der bygger ICEpower AS 2000 forstærkere til mig, der skal drive subwooferne, og derfor har det stået alt for stille i ventetiden. De er desværre forsinket.
    Samtidig flytter man bare ikke rundt på de subwoofere, da de er så tunge.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    1.667
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Måling af lytterum 2023.png

    Venstre højttaler i lytteposition.

    Måling af lytterum 2023 hvid bagrund.jpg

    Højre højttaler i lytteposition.



    Jeg synes, at mit anlæg lyder rigtig godt og langt bedre, end da jeg havde besøg fra Norge. Der har været en del udskiftninger med apparater. Den nye PS Audio transporter og DAC. De er fremragende. Nye monoblokke med 1250 watt. Jeg har ovenikøbet fået købt en streamer fra Innuos.

    Samt også udskiftning af de to 8 tommere basenheder i højttalerne til Monacor med kevler membraner. Det er den bedste lyd nogensinde og jeg er vildt glad for lyden. Jeg kunne stoppe der og sige, at nu er jeg i mål.

    Det er interessant med sådan en måling og man finder ud af noget om sit anlæg, og som man måske ikke ligefrem ønskede, men må naturligvis akseptere det. Jeg ville da gerne have basniveauet lidt højere og ikke det dyk ved en ca. 32 hertz. Hvorfor er der det dyk? Hvad mon det skyldes? Hvordan kan det forbedres? Er der nogle forslag?

    Jeg har arbejdet meget med placering af Lytte stolen samt placering af højttalerne. Det resultat jeg har i dag er, at der er stor bredde på musikken. Der er dybdeperspektiv og der er højde på musikken. Så hvis bare målingen kunne være lidt bedre.

    Mit rum er der diffusere på alle vægge. Der er dog lidt absorbation ved den gule væg, da den går ind i rummet og er et problem.

    Jeg var hjemme hos en person, der mener, at han aldrig har hørt bedre lyd end hos ham selv. Det er en udmærket mening at have. Man må godt brænde for det man har sat sammen. Jeg mener så, at lyden hos mig er bedst. Jeg kunne ikke lide lyden hos ham, men det var meget interessant. Specielt fordi det var så forskelligt i opfattelsen. Der var Rockfon 40 mm på alle vægge. Under loftet var der 22 mm Rockfon og der var et tykt gulvtæppe på. Musikken var tidskorrigeret.

    Det var en meget mærkelig lyd. Al lyden var foran højttalerne. Noget musik var nærmest som at have hovedtelefoner på. Der var ingen dybde, højde eller bredde på musikken. En sanger kunne stå sådan en 40 cm foran dig og synge. Rummet var meget overdæmpet og ubehageligt at være i. Men hvordan kan lydbilledet være foran en. Højttalerne var rykket et pænt stykke frem foran frontvæggen. Musikken lød meget frekvenslineær.

    Paul McGowan; fra PS Audio, siger det sådan her ca.! Hvis man får besøg af tre musikkere, En sanger. En bassist og en guitar. Så vil de stille sig der, hvor musikken lyder bedst. Noget ud fra væggen. Der stilles 2 mikrofoner op, og musikken optages. Når musikkerne tager hjem, sætter man sine højttalere hvor mikrofonerne stod. Så skal musikkerne placeres, hvor de stod, nu gengivet med ens højttalere. Derfor mener jeg, at musikkerne skal placeres bag ens højttalere.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    1.667
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvilken "smoothing" er valgt på kurvene?
    Hvordan er kurven for Left + Right i lytteposisjon?
    Daniel, der har taget målingerne, skriver dette:
    "Dette viser højre højttaler i lyttepositionen (som også er vist før) med 1/6 smoothing.
    Det er ikke unormalt at se højttalere med +/- 5dB i lyttepositionen med passive højttalere uden DSP, FIR etc.

    Wilson Audio Alexia V, testet af Stereophile, måler ikke meget bedre (1/6 smoothing): "

    Måling til sammenligning 2023.png

    Blå er venstre målt i lytteposition.
    Rød er højre højttaler målt i lytteposition.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Daniel, der har taget målingerne, skriver dette:
    Wilson Audio Alexia V, testet af Stereophile, måler ikke meget bedre (1/6 smoothing): "

    Vis vedlegget 929392
    Blå er venstre målt i lytteposition.
    Rød er højre højttaler målt i lytteposition.
    Hvorfor måler ikke Daniel Left + Right i lytteposisjon?
    Har dere målt summen av alle høyttalere...... i rommet ditt.......i lytteposisjon?
    Wilson er en høyttaler som Ultra High End folket trives med (y)
    Wilson er en høyttaler som blir mye bedre med subwoofer.......

    Her er en kurve fra mitt "Vintage-rom" som viser hva jeg sliter med i lytteposisjon
    når utstyret, unntagen PU, er 30 år gammelt.....og/eller eldre, men trivsel er viktig (y)
    PS! En romkorreksjon av nyere dato står på listen...... ;)

    bif_vintage_210623.jpg
     

    daniels

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Innlegg
    37
    Antall liker
    33
    Jeg har aldrig haft en intention om at skulle måle på de højttalere.

    Det var kun for at måle en efterklangstid på rummet, og så fordi jeg kunne høre at der var udfordringer med frekvensgangen på subwoofere og højttalere.
    Så det var kun for at gøre det tydeligt for Sven at de subwoofere han havde ikke kunne levere den dybde de efter sigende skulle.

    Alt andet med placering af højttalere, subwoofere etc. står for Svens egen regning.

    Jeg har helt klart en mening om hvad der skal gøres, og hvad der skal til, men det er ikke den vej der er valgt.

    Selv er jeg kun til aktive FIR højttalere med multiple subs.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    1.667
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Daniels subwoofer.png


    Disse subwoofere som jeg har købt, skal placeres på gulvet ved Fronthøjttalerne. Styres af Mini DSP som tilskud og et løft i bunden. Det er min plan.
    De andre subwoofere skal bruges til surround. De 2x12, der ikke går så dybt, som jeg havde troet, bliver placeret stående i et hjørne, ovenpå den store 18 tommer i den venstre side, og i højre side ovenpå 2x12 tommere. Med de 1000/2000 watt må i se, hvad der så sker. De lyder godt dynamisk.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.913
    Antall liker
    3.233
    Det er helt klart nogle gode forstærkere du har fået . Meget ren og klar diskant som det jeg lagde mest mærke til. Tillykke med det.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    1.322
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 937262

    Disse subwoofere som jeg har købt, skal placeres på gulvet ved Fronthøjttalerne. Styres af Mini DSP som tilskud og et løft i bunden. Det er min plan.
    De andre subwoofere skal bruges til surround. De 2x12, der ikke går så dybt, som jeg havde troet, bliver placeret stående i et hjørne, ovenpå den store 18 tommer i den venstre side, og i højre side ovenpå 2x12 tommere. Med de 1000/2000 watt må i se, hvad der så sker. De lyder godt dynamisk.
    Det ser ut som du er på vei til å få godt fundament mr Palvig:)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    1.667
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg havde en diskussion på en dansk hi-fi side, hifi4all.dk, angående hvorfor hjernen behøver en ekstra chance. Jeg havde det fra SMT Svanå Teknik, som jeg synes lød fornuftigt, og ligesom at give et godt svar, skrev jeg til SMT Svanå Teknik, og spurgte ind til det, og jeg fik dette svar. Jeg synes at det er meget interessant, og jeg tror, at er interessant for andre også, selvom jeg har jo også disse diffusere.
    Jeg har ikke noget med Svanå Teknik at gøre, andet end jeg har handlet derfra og jeg er glad for mine diffusere.

    "Hallå Sven

    Fredrik Jansson ATMOS GENELEC SMT WINGS.jpg
    sven cinema decay cardboard wing room with half ceiling spheres.jpg


    Varför hjärnan behöver "en extra chans " för att exponera olika maskeringseffekten beror på hjärnans

    processtid som är ca 1000 ggr långsammare än hörselsnäckan

    Tack vare ett besök av Resolution magazine chefredaktör i ett av mina högupplösta och neutrala

    wingmix/inspelningsrum fick jag möjligheten att beskriva Wingeffekten i denna artikel :

    http://diffusor.com/PDF/170515_Resolution_Mag.pdf

    Ett utdrag :

    "To explore the Forest Decay Effect, I designed a “Wood Clap” device. This was made of two wooden planks, connected with a steel hinge. When I used the “Wood Clap” close to a forest glade of random trunks, I could first hear the short smack, from the direct sound (a strong transient can mask sound up to 100ms). After this, I could then experience the amazing dynamic broadband diffuse “answer from the forest”. I was convinced!
    The masking effect (created by the transient sound from the Wood Clap), cannot on its own explain the strong dynamic reflected sound field from the forest. The true explanation lies in one of the keystones in psychoacoustics. This is the approximate — 1000 times time constant difference, between the ears and the brain. A sound with a 1ms duration, sounds much lower in level than one that is 100ms long, despite the fact that the amplitude is the same. The difference in estimated subjective sound level, is around 10dB. Lengthening the “short” sound in time (without affecting the amplitude), increases the resolution, and the subjective sound level. It also reduces several different kinds of masking effects relative to other frequencies and sounds.
    All this explains why we must measure peak level (0,05ms rise time) to keep track on hearing harmful levels, levels the brain doesn’t perceive. A powerful example is a gunshot in an open field. This will reach a peak level of over 150dB (in a fraction of a second!), still it just sounds to humans like a “pop”. However, if you try to listen to a rock concert at the same level, this is a very poor idea! All kinds of different masking effects is also the key to why humans may still enjoy listening to music, even when substantial components of the information is removed (as in MP3 playback).
    To minimize the auditory systems shortcomings I tried to mimic the acoustics of the forest by focusing only on optimizing a single module in the time domain (temporal diffusion). The idea was to force the incoming sound to go sideways (max 0,85 cm). This was used as an alternative to different kinds of Schröder diffusors, as this would require sound to bounce out of a closed cavity, thereby require a listening distance of 2-3 times the wavelength of the lowest diffused frequency. After a year of intensive testing, this module ended up with several different length delay lines, open at both ends. The depth of the module was 25cm, delaying the incoming sound approximately 5ms. Normally when you place identical diffusor modules side by side this creates lobing effects.
    A very welcome “free lunch” was that the identical Wing modules “connect” to each other when placed side by side. This keeps energy relatively constant, when used in different size rooms."


    Inspelningar i skogen som bevisar fördelen med ett diffusfält

    https://www.youtube.com/watch?v=r9CHdnvYlio

    Trä klappan in action på Gotland
    https://www.youtube.com/watch?v=QK1zeBOZgdU&list=PLNP1o-tuKcM0pjPXwSnnTNyK8EjrnccQr&index=12





    I en tråd på GS https://gearspace.com/board/showpost.php?p=16511541&postcount=18

    förklarar studio designer Wes Lachot (www.weslachot.com/recording.html) spot on vikten av diffuserande mixrum :

    The reason we use diffusion and diffsorption on side walls is that it helps balance the decay time of the low and high frequencies. I find it oppresive to be in a room surrounded by cotton, and I quickly get a sore throat from unconsciously compensating for my own voice level in the room. A diffuse room is a fun room to be in and to create music in. The point made above about angle of incidence is a point well taken, but the assumption behind that point is that all sound in the room emanates from the monitors. What about the engineers, producer, and musicians? They make sounds too--very important sounds. Sometimes they write great tunes, right there in the control room.




    B&K:s efterklangs mätningar av Svens lyssningsrum är ett bra exempel på ett hur de tidsoptimerade wingarna skapar liknande värde på edt och T30 vilket är en markör för ett högupplöst och i tid balanserat lyssningsrum Dessa rum kan användas till två kanal lyssning ,Atmos bio och mixning, samt högupplöst 2 kanal mixning
    Nyligen gick detta (bild i bilagan ) wing rum från 2 kanals mixning till att få atmos installationen godkänd av en Dolby representant
    I de mer påkostade Level 3 rummen så är värdet högre på EDT än T30 Några exempel är Kuzmas och Magicos nya wing show rum
    Paradigmskiftet inom diffusor världen blev uppenbar då Alon Wolf (Magico) bytte ut RPG diffusorer till WIngarna och konstaterade :
    "The goal was to achieve a predictable correlation between simulations, measurements, and listening impressions while minimizing room interaction. This allows us to design a neutral balanced speaker that can work in any room once room issues are mitigated. You can change room behavior; you can’t change the speakers. If a speaker is voiced to a particular room, it will likely never be right in others." This monumental endeavor aimed to ‘eliminate’ the room from the listening experience so we could hear what the speakers, and only the speakers, actually sound like."
    Magico's measuring and verifying room acoustics outcome - Mission accomplished"
    https://parttimeaudiophile.com/2023/07/14/the-magico-m9-experience-review/

    Wing hälsningar

    matts
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    1.667
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Et godt råd, lyt til gode råd fra Daniel :)
    Du kan tro, at jeg gerne lytter til Daniel. Vi har talt om mange ting, og Daniel har været mig en stor hjælp.

    Mit projekt subwoofere er, at jeg vil prøve kun at have subwoofere på Frontvæggen, og de er så tunge at jeg ikke har mulighed for at flytte rundt med dem selv.
    Jeg fra besøg i dag af en i Danmark, der gerne vil opleve akustikken i mit Lytterum. Det bliver spændende. Han har lovet mig at flytte rundt med subwooferne også.
    Nu kommer de to jeg har købt af Daniel ned på gulvet, og de skal så supplere Fronthøjttalerne. Så får jeg nok Daniel til at hjælpe med Mini DSP, der skal styre dem.
    Når jeg lytter til stereo, så mangler jeg ikke bas. Ikke med den nye effektblok med 2000 watt og ej heller med PS Audio M1200.
    Men som Daniel skrev til mig, der er der heller ikke meget musik under 40hz, så til langt det meste musik, har man egentlig ikke brug for en subwoofere derunder. Men når man har det, kan man tydeligt høre og mærke en forbedring, Et reference hi-fi system bør gå fra 20 Hz til kHz i min verden. Men mindre kan selvfølgelig lyde glimrende alligevel. Det har Daniel da ret i.
    De to subwoofere 2x12 tommere bliver skubbet tilbage i hjørnet. Overvejer at sælge dem fordi jeg også må tænke frem i tiden.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    274
    Antall liker
    498
    Med alle de subs og watt du har, er det heller ikke kvantitet/kapacitet der mangler, men implementeringen af dem kan blive bedre, ud fra de målinger du har vist. Når man bruger flere subs er princippet, at de ikke skal stå for tæt på hinanden, på den måde får du udnyttet rummet modes mest muligt og 4 subs er rigeligt, til at få en god integration med højttalerne. Er sikker på at Daniel kan tage det et hak eller to op, ellers må eksperterne jo til 😊
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Med alle de subs og watt du har, er det heller ikke kvantitet/kapacitet der mangler, men implementeringen af dem kan blive bedre, ud fra de målinger du har vist. Når man bruger flere subs er princippet, at de ikke skal stå for tæt på hinanden, på den måde får du udnyttet rummet modes mest muligt og 4 subs er rigeligt, til at få en god integration med højttalerne. Er sikker på at Daniel kan tage det et hak eller to op, ellers må eksperterne jo til 😊
    Implementeringen kan bli veldig bra når man råder over et arsenal med subber. Når man benytter fler subber skal de stå tettest mulig samlet i området ved/bak front-høyttalerne. 4 subber er en grei start, men flere desto bedre for jevn bass-respons i rommet.
    Her er et eksempel med 4 subber samlet bak front-høyttalerne

    bif_vintage_270723.jpg
     
    Sist redigert:

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    274
    Antall liker
    498
    De studier der er lavet af bl.a. Geddes og Welti viser at 4 subs er rigeligt og diminishing returns hurtigt slår igennem, men der spreder man dem også i rummet, også bag eller ved siden af lytte positionen og også gerne i højden (vertikalt). Jeg har selv fået fine resultater med 3 og 4 subs i flere forskellige opsæt i forskellige rum. Ved at sprede dem i rummet, slår man flere rum modes an og derved bliver bassen mere jævn. Der er sikkert flere måder at gøre det på, det væsentlige er at man opnår en jævn bas og fjerner peaks, derved mindsker man også ringningen og med lidt EQ så er det faktisk ret simpelt at jævne bassen. Næste trin er så at integrere bassen med hovedhøjttalerne. Hjørner at er godt sted at starte når man placerer subs, der får man foræret noget gain fra rummet og direkte lyden og rum gain vil være i fase og man mindsker SBIR. Skal bassen tages til et nyt niveau, så skal man bruge FIR og group delay cancelation, der fungerer som en slags aktiv helmholtz resonator.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    De studier der er lavet af bl.a. Geddes og Welti viser at 4 subs er rigeligt og diminishing returns hurtigt slår igennem, men der spreder man dem også i rummet, også bag eller ved siden af lytte positionen og også gerne i højden (vertikalt).
    Kan du poste en lenke til info som beskriver metode og resultater fra vertikal plassering ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn