Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Enten vil man have refleksioner eller også ikke!

    Når folk mikser Pop og Rock, prøver de at lave en lyd, der passer til folks rum.


    Ved en afstand på 1,60 meter hører man lige meget den direkte lyd og den reflekterende, ved 0,3 sekunder. Når man så sidder en 3 – 4 meter fra højttaleren, er det meste man hører, den reflekterende lyd. Det betyder ikke, at den direkte lyd ikke er vigtig, fordi hjernen er god til at dissekere. Men rummet betyder så meget fordi der er så meget reflekterende lyd.


    Et problem mange har, er højttalerens placering i rummet. En højttaler burde bygges til det pågældende rum. Højttalere bygges til at stå frit i rummet og ikke til at hænges på en væg. Når så folk gør det, på grund af konen, lyder det ikke godt. Hvis man havde bygget højttaleren til at hænge på væggen, ville det bestemtvære en fordel; men så havde den fået en sønderlemmende kritik, fordi testerne i bladene sætter den frit på gulvet.


    Højttalere bør have en stor baffel, og så er verden god.… Ved en smal baffel, kommer der flere grimme dyk i frekvensgangen. 2 pi til 6 pi. 6 dB. Man vil så prøve at rette fejlene op ved en smal baffel, men man kan kun gøre det ved at sænke niveauet. Man kan ikke hæve det. Det er ærgerligt, fordi man så får en væsentligt mindre følsom højttaler. 6 dB er meget.


    En højtalerer normalt bygget til at stå ude i rummet. Det betyder, at man har den direkte lyd. Derefter kommer der en refleksion fra sidevæggen. Hvis nu konen syntes, at højttaleren skulle stå op ad væggen, får man to tætte refleksioner, der forvirrer lytteren. I sådan et tilfælde bør man bygge en mur, hvor højttaleren har forsiden i plan med væggen. Her skal man være meget præcis. Det betyder, at man ikke får to refleksioner tæt på hinanden, men kun en, som så ikke er noget problem. Man kan også få store højttalere, fordi man jo (konen) kun ser fronten. Store enheder er der mulighed for.


    Ole Lund Christensen gjorde meget ud af, at måle klubbens højttalers placering. Det blev gjort med laser. Det er et undværeligt instrument. Det er vigtigt med symmetri.Der skal være den samme afstand til hver sidevæg fordi ellers har man samme problem som det før beskrevne til frontvæggen med uens refleksioner.



    Væggen skal bygges ordentlig. Ikke som man ser tit og ofte, hvor folk placerer en højttalerenhed i et lags gips loft. Det skal gå galt og det gør det! Væggen skal have samme kvalitet som kabinettet. En god væg kunne være tre lag gips plader forskudte for hinanden. Med Rockwool støbebatts på begge sider af gips plade. Understøtningmed 30 til 60 cm imellem lægterne. Man limer Rockwool støbebatts fast på den inderste gips plade. Ole har oplevet en væg, der måtte bygges om, da der var en fejl på 1 cm som væggen ragede ud med. Højttaleres front plade skal passe med gips væggen og ikke den yderste Rockwool støbebatts. Ole Lund Christensen foreslog højttaleren placeret i et trekantetrum i hjørnet med 60 grader vinkel. Ole kan godt lide skæve vinkler.


    Man kunne passende hænge højtaleren op i loftet i med kroge og gummi ophæng beregnet til biler.


    Ole fortalte, at når man dæmper, refleksioner, kan man nøjes med lidt, hvis man harmeget luft imellem Rockwool og væggen.


    Ole fortalte om gulvet i lytte rummet. Det perfekte gulv er nemt at lave. Man lægger Rockwool støbebatts ud over det hele i en 50 til 100 mm. De er hårde. Oven pålægges en 25 mm spånplade. Oven på lægges der et tynd trinlyds dæmpende lag. Ovenpå igen lægges der et tyndt gulv på 7 mm. Gulvet skal være tyndt.


    Jeg havde selv gjort mig store overvejelser om lægning af mit eget gulv, havde jeg valgt, at bruge bøge parket i 22 mm tykkelse, der lå på strøer på 75 mm med Rockwool imellem. Oles svar var, at de strøer giver nogle spidser og dyk i frekvensgangen. Jeg fortalte, at jeg for længe siden havde målt mit lytterum,og havde toppe ved 40 Hz og 70 Hz. Det kunne meget vel skyldes de strøer, dervar lagt, var svaret og et forslag var, at tage gulvet op og erstat med mit forslag, som er fra Rockwool selv. Så er problemet formodentlig løst.


    Når man måler frekvensgangen i rummet, bør man gøre det på lytte stedet, hvor man sidder. Lyserød støj er godt og passer bedst til hørelsen. Man har aldrig god lyd ved flad frekvensgang.Hørelsen har forskellig frekvensgang afhængig af retningen.


    Jeg spurgte til placering af surround højttalere. Svaret var: 110 grader ifølge ISO normen. Diskanten i ørehøjde eller lidt højere. Fordi lyden lidt oppefra lyder bedre ved 110 grade. Vi opfatter lyden forskelig fra forskellig vinkler på grund af ørets konstruktion.


    Ole Lund Christensen roste lyden fra surround til musik. Det er nok ikke populært blandt jer purister! Men det giver fremragende lyd. Ole havde engang bygget et lytterum, der var meget dæmpet, fordi det skulle bruges til surround. Da fik man jo efterklangen af surround højttalerne.


    Der blev spurgt til lytterum med de gyldne mål. Oles svar hertil var, at det ikke var en fordel nødvendigvis.


    Jeg fortalte, at jeg havde læst, at Matts Odemalm, der havde SMT Svanø Akustik, at det IKKE var en fordel, med de gyldne mål, da det gav mange små problemer i stedet for få større problemer. Fordi få store problemer er meget nemmere at løse, men mange små er et problem. Oles svar var, at det var rigtigt nok og det bedsterum var kubisk... Det er nemt at korrigere for fejl, som der kun var en af.


    Jeg fortalte, at jeg havde mange diffusere fra SMT Svanø Akustik, som jeg var rigtig glad for. Oles svar var, at det var godt at bruge diffusere og at de ville give mere rum, og det var en ting, der normalt var for lidt af, på cd plader med klassisk musik.


    Der blev også lyttet til musik i klubbens nye lytterum, og efterklangstiden var for lang. Ole foreslog at dæmpe bag højttalere og langs siderne frem til lytteren. Vi blev tilbudt at låne absorbenter han havde udviklet, der kunne foldes sammen. Man kunne også bruge diffusere med godt resultat


    Det er hvad jeg fik fat i under det gode foredrag. Tak Ole for din delen af viden med os. Med forbehold for forkerte tolkninger.


     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Der blev også sagt, af Ole Lund Christensen, at hullede gips pladeren forældet løsning, som akustiker bruger pr. tradition, da de er noget gammeldags i deres vaner. Man plejer...
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Spennende Sven

    angående bygging av høyttaler innfelt i vegg: jeg leser deg dithen at man skal først ha et lag med rockwoll støbebats, deretter tre lag med gips, og så ett lag med støbebats utenfor der igjen. Elementet monteres så i plan med ytterste gipsplate.

    jeg tror jeg misforstår deg der for høyttalerelementet skal vel ligge i plan med ytterste del av vegg, slik bildene av Puk studio viser?

    mvh Gisle
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    I mine noter står der, at højttaler elementet skal være i plan med gips pladen.
    Så højttaler elementerne skal være i plan med den yderste gips plade, som der er 3 lag af forskudt. Den inderste gips plade er der limet Rockwool støbebats fast på. Forskalling med 30 - 60 imellem.
    Hvis man så ønsker at væggen er en absorbent, limes der Rockwool på det yderste lag også. Men med afstand til højttaler enhederne. Der afsluttes så med pyntestof.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Min egen erfaring med front væggen er, at jeg foretrækker diffusere der. Med Rockwool 10 cm stillet op som forsøg, syntes jeg lyden bliver tam. Jeg har dog oplevet en stor forbedring med skråtstillede Rockfon plader , som jeg har omtalt helt tilbage i tråden. men der var luft bag ved + den skæve vinkel. Det var lidt af en skuffelse, da de blev limet fast på væggen.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av tråden din er jeg i ferd med å bestille et beskjedent antall diffusorer fra Svanå til demping av førsterefleksjon i tak pluss et par til som jeg skal teste på vegger for et eventuelt trinn II. Jeg har kun en dybde på 4 meter i rommet for jeg sitter på tvers da den andre halvdelen er kontor. Dette gir utfordringer med både nær bakvegg og manglende vegg på venstre side. Bak høyttalerne har jeg fire paneler Rockfon på 5 cm som jeg tenker å øke til 10cm. En pipestokk bak venstre høyttaler er også en refleksjons utfordring, men tenker som så at hvis loftet fungerer så får jeg ta en ting av gangen når resultatet foreligger. Tenker å begynne med et beskjedent 2x2 meter kvadrat hvor 8 stk 60x60 S-Wings i papp monteres med vekslende retning og i midten en "Bubble". Matts anbefalte bubbler "all over" aller helst motsatt vei som du har montert dine i et nedsenket rammeverk, men det er dette med WAF da. :rolleyes: Veldig spennende dette her etter å lest om dine erfaringer med diffusorer må jeg si jeg gleder meg til å prøve. Håper jeg ikke blir skuffet. :p
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Inspirert av tråden din er jeg i ferd med å bestille et beskjedent antall diffusorer fra Svanå til demping av førsterefleksjon i tak pluss et par til som jeg skal teste på vegger for et eventuelt trinn II. Jeg har kun en dybde på 4 meter i rommet for jeg sitter på tvers da den andre halvdelen er kontor. Dette gir utfordringer med både nær bakvegg og manglende vegg på venstre side. Bak høyttalerne har jeg fire paneler Rockfon på 5 cm som jeg tenker å øke til 10cm. En pipestokk bak venstre høyttaler er også en refleksjons utfordring, men tenker som så at hvis loftet fungerer så får jeg ta en ting av gangen når resultatet foreligger. Tenker å begynne med et beskjedent 2x2 meter kvadrat hvor 8 stk 60x60 S-Wings i papp monteres med vekslende retning og i midten en "Bubble". Matts anbefalte bubbler "all over" aller helst motsatt vei som du har montert dine i et nedsenket rammeverk, men det er dette med WAF da. :rolleyes: Veldig spennende dette her etter å lest om dine erfaringer med diffusorer må jeg si jeg gleder meg til å prøve. Håper jeg ikke blir skuffet. :p
    Det er dejligt at høre, at du er blevet inspireret af min tråd. Du bliver ikke skuffet. :) Jeg kan kun forestille mig, at du bliver glad for dem. Jeg har sådan lyst, til at købe flere.
    Med en sidevæg og åbent til kontor ville jeg bestemt placere V-wings som en væg. En eller flere på hver side.
    Jeg købte jo Pap vinger, der skulle have siddet i loftet, men jeg skulle så lige afprøve dem alle andre steder. Problemet var så, at de kunne jo ikke undværes der, så der var ingen at sætte op under loftet...
    Jeg tror nok, at Rockfon pladerne er gode. Jeg har jo også selv haft dem, men dog kun i 22 mm tykkelse. Prøv at sætte diffuserne foran, og se om du opnår en forbedring af lyden. Gerne som det første.
    Interessant, at de skulle være bedst modsat mine. Jeg har set billede af dem på en udstilling fra Las Vegas, tror jeg.
    Loftet er en vigtig ting for akustikken.
    God fornøjelse med dem.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSC00533.jpg


    Et billede som det ser ud i dag. Hvis man ser godt efter, vi man se et nyt drev, som er Pro-Ject og en ekstern strømforsyning. Der følger en med, men det er en Swifts mode og en ekstern er bedre. Det er kun til låns, men det er godt. Drev betyder selvfølgelig en del og på trods af, at en Oppo gør det rigtig godt, så er Pro-Ject bedre.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble litt bange da min sønn sendte meg bildet på MMS. SÅ diger? Funderte litt på hva jeg egentlig hadde bestillt. Reiste ned og vi pakket ut. Det meste var emballasje - svært godt pakket må jeg si. Kjørte to turer da jeg for anledningen hadde en lånt bil som ikke var stor nok til alt. Jeg husket du anbefalte meg og sette en Winge opp bak hver av høyttalerne. På første turen hadde jeg kun plass til en av de to standard S-vingene som jo er ferdig samlet fra Svanå og måtte bare prøve den ene da jeg kom hjem. Oisann! Kun EN og hva gjorde den ikke med lyden! Nå henger begge bak hver sin høyttaler og endelig låter klassisk musikk definert Og friskt. De kommer nok ikke av veggen der bak selv om jeg tenkte å bruke de i førsterefleksjon på hver sidevegg. Som du har skrevet utallige ganger så ble rommet større bakover og musikken levende.. Mine Rockfon rammer må nok ut etterhvert. :cool:
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg ble litt bange da min sønn sendte meg bildet på MMS. SÅ diger? Funderte litt på hva jeg egentlig hadde bestillt. Reiste ned og vi pakket ut. Det meste var emballasje - svært godt pakket må jeg si. Kjørte to turer da jeg for anledningen hadde en lånt bil som ikke var stor nok til alt. Jeg husket du anbefalte meg og sette en Winge opp bak hver av høyttalerne. På første turen hadde jeg kun plass til en av de to standard S-vingene som jo er ferdig samlet fra Svanå og måtte bare prøve den ene da jeg kom hjem. Oisann! Kun EN og hva gjorde den ikke med lyden! Nå henger begge bak hver sin høyttaler og endelig låter klassisk musikk definert Og friskt. De kommer nok ikke av veggen der bak selv om jeg tenkte å bruke de i førsterefleksjon på hver sidevegg. Som du har skrevet utallige ganger så ble rommet større bakover og musikken levende.. Mine Rockfon rammer må nok ut etterhvert. :cool:
    Mægtigt at høre. Frontvæggen er vigtig, og åbner rummet op, men det er så endnu mere vigtigt på sidevæggene. Første refleksions punkt selvfølgelig, men sidevæggene ved højttalerne har meget at sige. Ja hele sidevæggen har meget at sige. Bagvæggen er speciel vigtig, da mest lyd rammer her.
    Jeg har ikke oplevet et sted, hvor det ikke har været en forbedring.
    Men det er spændende at flytte rundt med de vinger, og lytte til forskelle. Jeg slæber vingerne ud af rummet, og lytter til musik igen, efter at have hørt på diffuserne i rummet et sted. Så det er lytte forskellen på med og uden vinger det pågældende sted, og ikke om hvilke placeringer der er bedst. :)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det du egentlig sier Sven er at alle flater i rommet er superviktig. :D Jo, jeg begynner å fatte hva du mener. Som sagt så er diffusorene jeg bestilte ment for å brukes i taket. Nå er jeg I tvivl. De to stk fantastiske standard S-vingene hadde jeg tenkt å bruke på sidevegger ( jeg mangler egentlig vegg på venstre side for jeg sitter på tvers av rommet...) gjorde på frontveggen en kjempe forskjell da jeg byttet ut to av mine Rockfon paneler. Når jeg nå hadde kappet til mine "takpaneler" så satte jeg en av de u-limte på topp av s-vinger DA ÅPNET ROMMET SEG virkelig! WOW. Perspektiv, klang og rom ble enorm. Jeg ble helt satt ut. Skal jeg nå gå for taket som opprinnelig planlagt (og som ikke får prøvd effekten av) eller skal jeg satse på bakvegg og sider. Ikke vet jeg? Hva synes du? Det er jo ikke gratis heller...

    Legger ved et bilde som viser min electrostat hybrid med paneler bak:

    20150508_095448.jpg
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    SMT Frank A.jpg


    Ser godt ud. :) Pæn placering.

    Hvis det havde været normale højttalere, ville jeg have sagt loftet, da det hos mig gav meget. Men det gør det alle steder.. Men loftet er så vigtigt. Det er den største udæmpede flade.

    Men dine højttalere er jo meget høje og jeg mener den placering du har på billedet, skal du holde fast i, for at det skal være ens hele vejen på frontvæggen, eller måske købe S-wings på et senere tidspunkt i 60 x 60 cm. eller 60 x 120 cm så de står på gulvet. Det giver jo også en stor forbedring, som du skriver: " DA ÅPNET ROMMET SEG virkelig! WOW. Perspektiv!" Det er jo så det farlige ved, ved at prøve forskellige steder.
    Når de så bliver samlet færdige med trælister limet fast, bliver det lige en tand bedre.
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar. :) Jo, jeg får holde fast på taket tror jeg. "Låner" to paneler 60x60 fra det og bruker på oppsettet vist på bildet. Får skjøte på senere. Nå må jeg først lime! :cool:
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvis du senere skal købe flere, kan du måske købe V-wings til frontvæggen og bruge de S-wings til sidevæggen. Fordi V-wings går lidt dybere ned i frekvens. Bas er rundstrålende. Krelle bruger S-wings på sidevæggen, da de hos ham er bedre end V-wings. Jeg har ikke selv nogle S-wings og dermed ingen egne erfaringer.
    Hvis du er kommet længere er du velkommen til at fortælle om dine erfaringer her på tråden.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har limt alle 60 x 60 modulene. Ikke satt på lister, skal gjøre det i morgen. Det går liksom litt tregt da det er sjovere å ha de på veggen enn å la de stå til tørk. Jeg synes rommet mitt er for lite til VW ingen. 25 cm er for mye. Når jeg nå har startet med SW Ingen så blir det nok det jeg fortsetter med. De lyder utrolig godt og ser godt ut. Min kone er ikke helt enig. ;D

    Jeg vil prøve å gjøre rommet så tiltalende som mulig i håp om at stearinlys og vinglass beveger seg ned trappen for å høre på. Potensialet i anlegget har på grunn av vesentlig bedre akustiske arbeidsforhold virkelig begynt å ta av. Noen ganger sitter jeg med tårer i øynene og lytter på fantastiske fremførelser. Den lumre lyden av Rockfon er borte. Rommet er i ferd med å bli et instrument.

    Hehehe... høres jeg litt vel entusiastisk ut? Skitt samme, nå skal de pappvingene snart opp i taket så da får jeg oppleve det også. Gleder meg. Slik ser det ut nå der de henger til herding. For meg en fantastisk forbedring!

    20150510_235843.jpg
     

    krelle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    59
    Antall liker
    37
    Hej fandrese! Gratulerar till det fina ljudet. Du har fått till en riktigt snygg frontvägg må jag säga, det där måste ju alla tycka är fint. Som Sven säger föredrar jag S-wingen på första reflex på sidovägg, det kommer att gå att få den genomskinliga s-wingen så hög som 1,6 m har jag hört. Den tror jag kan bli riktigt fin på första reflex/ vägg om man tänker på wafen. Kul att du fått så fina resultat med wingarna.
    Mvh Krelle
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    TAkk for det krelle. S-vingene er egentlig kjøpt inn til førsterefleksjon sidevegger (jeg har ingen vegg på venstre side, men tenkte å lage noe flyttbart). Tror ikke de to vingene på bildet kommer dit noen gang, må i så fall investere litt mer I dette prosjektet. De små vingene skal monteres i taket. To av dem vil jeg bruke på topp av s-vinger som på bildet for de hadde stor innvirkning på høyden på lydbildet. Er redd det blir et innkjøp til.... Hmmmm... Hva var det Matts skrev igjen? Burde vært advarsel på dem da de er vanedannende på linje med nikotin og alkohol. ??????
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt litt mails med Matts. Han har anbefalt meg tre ganger å lage en ramme rundt takdiffuserene. Det var ikke slik jeg hadde tenkt å sette de opp så jeg spurte ikke hvordan den skulle lages. Regner muligens med at det har noe med Holzheimer effekt å gjøre? Nå har jeg bestemt meg for å følge rådet, men Matts er vel I München så regner ikke med at det er mulig å få kontakt. Noen av dere som vet noe om dette?
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker på om ramen skal være like høy som diffusorene, det jeg vil kalle en innkassing?

    Og, bør diffusorene stå helt tett sammen eller kan det være 5-10 centimeter avstand mellom? Hva gir best resultat?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Har hatt litt mails med Matts. Han har anbefalt meg tre ganger å lage en ramme rundt takdiffuserene. Det var ikke slik jeg hadde tenkt å sette de opp så jeg spurte ikke hvordan den skulle lages. Regner muligens med at det har noe med Holzheimer effekt å gjøre? Nå har jeg bestemt meg for å følge rådet, men Matts er vel I München så regner ikke med at det er mulig å få kontakt. Noen av dere som vet noe om dette?
    Jeg ville spørge igen og så følge Matts Odemalm 's råd.
    Hellere vente lidt ekstra, og det så gøres bedst muligt.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Oppklarende spørsmål er sendt. Så håper jeg han har tid til å svare. :)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da er det bare å sette i gang. :) Svar er mottatt fra Matts og det blir det jeg kaller en innkassing. Tenkte meg det, men godt å få bekreftet. Han anbefaler diffusorene montert så tett som mulig og at bubbelen i midten monteres med 1 cm avstand til taket da den vil virke som en helmholz absorbent. Dette gleder jeg meg til å høre virkningen av! Etter forsøksoppsett med diffusert bakvegg er taket tydelig hørbart.

    Sketch212205734.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    LMC vil også være velkommen.

    Det gælder også Håkon Rognlien, hvis han har lyst til en ny "Danmarkstur".
    Har snakket med noen av de som jeg omgås mest med i denne hobbyen. Det kan se ut som helgen 22-24 mai, med besøkelsedag 23, vil passe best.
    Dette er fortsatt ikke 100% sikkert fra våres side, men trolig eneste mulighet i mai.
    LMC er nok en vanskelig kar å få dratt ut av sin egen boble, der han tydeligvis liker seg godt:)
    Arrangementet med 8x12_TOM og andre er desværre blevet udsat. Men det kommer så hurtigt som muligt.

    Jeg har lige købt et drev til CD afspilning, for at få bedre lyd. Det er fremragende og det er til at betale.

    Jeg anskaffede en Oppo 105D, der gør det rigtig godt og det var et løft i lyden i forhold til min gamle Marantz 17 K.I.Sign., der blev brugt til drev.

    Men først prøvede jeg en Dac fra Drossel, og så blev Oppo'en brugt som drev!

    Så lånte jeg et drev af fabrikat Pro-Ject og det er CD Box RS.

    Så var der ikke så meget tilbage af Oppo'en... :rolleyes:

    Det er en godt drev. Der er også en strømforsyning til i egen kasse som ekstra.



    Pro-jekt CD RS blank grå.png



    Pro-Ject-Audio-Systems-CD-strøm.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nytt drev! Det ser meget flott ut. Spiller godt også skjønner jeg. :)

    Her i huset er det like før taket kommer opp. :D Har jo bare helgene å jobbe på da jeg jobber i Stavanger og pendler. Gikk dessverre tom for dekktape som jeg bruker for å dekke sporene på baksiden på pappvingene. Det gikk mye mer enn jeg regnet med. Prøvde å fylle et par med akryl fugemasse, men det synes jeg ikke ble vellykket. De som er ferdige ryker nå straks opp i taket. Her driver jeg med rammen til bubbelen som skal være I midten:

    20150525_132152_resized.jpg
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Her er det litt måling av avstander. Litt tricky å få dette så nøyaktig som mulig. Synes det blir svært stilig. 8)

    20150525_211115.jpg
     
    Sist redigert:

    gradient

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2012
    Innlegg
    129
    Antall liker
    41
    Sted
    Århus
    det er jo lækkeret og skal nok virke positive på lyden, ja det håber jeg går selv og overvejer samme løsning
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    det er jo lækkeret og skal nok virke positive på lyden, ja det håber jeg går selv og overvejer samme løsning
    Jeg har bipolare høyttalere så jeg burde kledd bakveggen med diffusorer først, men taket er den største oppgaven. Etter dette blir lettere å eksprimentere videre. Jeg synes det blir knallfint. Det er god del jobb. Nå trenger jeg løftehjelp for å få opp den store ytre rammen. Montere difusorer og få lys i kuppelen. Da er jobben gjort. Gleder meg.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Når man skal have gæster fra Norge, gøres der lidt mere ud af det med kommende forbedringer. Drossel har knoklet med mine nye mono blokke. De erstatter NLE 1000.

    DSC00535.jpg
    DSC00537.jpg
    DSC00539.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSC00551.jpg



    Den nye mono blok, der før var en klasse D, nu med Holton 800 moduler.

    Den bagerste er NLE 1000 i ikke originalt kabinet, hvis nogle skulle være i tvivl....
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er ikke sådan, at der ikke sker mere her. Jeg arbejder stadig for at få bedre lyd og jeg har arbejdet med trimning af højttalernes placering og også musikanlægget.

    Jeg har lånt nogle fødder af fabrikat 3D Audio, som er nogle tykke skiver og der er kuglelejer imellem hver ring. De kan bære 100 kg så der er nogle muligheder med dem. De fås i 3 kvaliteter. Level 3, Level 4 og Level 5, og de er så med 3, 4 eller 5 skiver med kuglelejer imellem.
    Jeg har lånt 8 stk. i Level 3 og 3 stk. i Level 5. Level 3 bruges pt. under de sorte Holden 800 monoblokke og Level 5 bruges under Dac / Pre.


    3d audio.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva dansker og hi-fi angår, nei så er det umulig å IKKE bli i godt humør av det dere mekker til - og hvordan det spiller det lille jeg har hørt av ægte dansk hjemmelavet :)

    Noen av mine beste lydopplevelser har jeg faktisk hatt på Bornholm. Det ene sted en hobby snekker, som hadde laget meterhøye bånddiskanter selv til et billig Vifa 6,5" pappelement som spilte Kari Bremnes så jeg trodde hun stod der ret foran meg. Det andre en profesjonell snekker, som spilte på fire billig bilstereo 15" basselementer i åpen baffel så Mari Boine sine trommer fikk en til å kjenne lukta av reinsdyr og lav fra Finnmarksvidda.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hei,

    Det var hyggelig at du kunne ta i mot Roald på så kort varsel. Jeg tipset han om et besøk til deg, da han likevel var nede i dette flotte landet deres. Roald har vel brukt mesteparten av tiden der nede til å tilføre seg selv bank eller prygl;)
    Snakket med han sent i går kveld, og han var begeistret for dette oppsettet ditt, men om dere ga han en ekte knockout vet jeg ikke:) Han er en vanskelig man å imponere.
    Gleder meg til jeg får tid til et besøk av Danmark og deres lydfilosofi.

    Mvh-
    Tor
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    LMC vil også være velkommen.

    Det gælder også Håkon Rognlien, hvis han har lyst til en ny "Danmarkstur".
    Har snakket med noen av de som jeg omgås mest med i denne hobbyen. Det kan se ut som helgen 22-24 mai, med besøkelsedag 23, vil passe best.
    Dette er fortsatt ikke 100% sikkert fra våres side, men trolig eneste mulighet i mai.
    LMC er nok en vanskelig kar å få dratt ut av sin egen boble, der han tydeligvis liker seg godt:)
    Arrangementet med 8x12_TOM og andre er desværre blevet udsat. Men det kommer så hurtigt som muligt.

    Jeg har lige købt et drev til CD afspilning, for at få bedre lyd. Det er fremragende og det er til at betale.

    Jeg anskaffede en Oppo 105D, der gør det rigtig godt og det var et løft i lyden i forhold til min gamle Marantz 17 K.I.Sign., der blev brugt til drev.

    Men først prøvede jeg en Dac fra Drossel, og så blev Oppo'en brugt som drev!

    Så lånte jeg et drev af fabrikat Pro-Ject og det er CD Box RS.

    Så var der ikke så meget tilbage af Oppo'en... :rolleyes:

    Det er en godt drev. Der er også en strømforsyning til i egen kasse som ekstra.



    Vis vedlegget 322311


    Vis vedlegget 322312



    Kan du være vennlig å beskrive forskjellen i lyden på dette nye drevet fremfor Oppo spilleren du benyttet?

    Jeg har nemlig merket meg at du har brukt denne Oppo spilleren. Og tenkt med meg selv; kan det virkelig bli så bra lyd fra et BD-drev, siden folk med anlegg som Sven Palvig kan benytte det...?



     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hei,

    Det var hyggelig at du kunne ta i mot Roald på så kort varsel. Jeg tipset han om et besøk til deg, da han likevel var nede i dette flotte landet deres. Roald har vel brukt mesteparten av tiden der nede til å tilføre seg selv bank eller prygl;)
    Snakket med han sent i går kveld, og han var begeistret for dette oppsettet ditt, men om dere ga han en ekte knockout vet jeg ikke:) Han er en vanskelig man å imponere.
    Gleder meg til jeg får tid til et besøk av Danmark og deres lydfilosofi.

    Mvh-
    Tor
    Det var hyggeligt at have besøg af Roald. Det er interessant, at høre andres meninger.

    Jeg glæder mig til at få besøg af dig 8x12_TOM og gerne af Roald igen.

    M.v.h. Sven
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn