Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hva koster disse papp-vingene?
    "de vita laminerade pappvingarna med mdf lock kostar 900sv kr st
    de kommer omonterade" Prisen er plus moms.

    De er en kopi af S-vingerne. De vejer ca. 2 kg. og er derfor velegnede til at hænge op under gibspladerne i loftet. De har målene 120 cm x 60 x 18
    Jeg kommer med en beskrivelse af lyden på dem, når jeg kan få lagt billeder ind fra et kamera jeg har lånt. Men de er gode.
    Jeg syntes det er flot af Matts Odemalm at ville sælge dem. Fordi de tager salget fra de dyrere typer vil jeg tro. Der er selvfølgelig en forskel grundet andet materiale. Men tanken har vel været, at få den gode akustik ud til så mange som muligt. Osse dem der ikke har de samme økonomiske muligheder (som mig). Det syntes jeg er flot gået.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Finnes det en link til hvor man kan bestille disse vingene :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0915.jpg



    Papvinger placeret bag højtalerne. På frontvæggen. Papvingerne er ikke færdigsamlet.
    Væggen er med 22 mm. absorbenter fra Rockfon Sonar/Decor. Der blev først prøvet med en 50 x 50 cm. Hofa diffusere i hver side. Men disse Svanø SMT er altså bedre på flere måder.
    Hofa diffusere ses til højre i billedet.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0920.jpg



    En ting der forbløffer mig noget, er den dynamik forbedring der sker med placering af Svanø SMT diffusere. Samt alt det andet det giver med bedre rum og dybde.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0911.jpg




    Et til i venstre side. Det grønne til venstre er et gammelt reolsystem med bogreoler, og her er SMT papvinger sat direkte foran med godt resultat.
    Bøger er bestemt bedre end en bar væg, men gode diffusere er endnu bedre.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0910.jpg



    Intermistisk opstilling af SMT papvinger. Som nævnt var det en stor forbedring. Jeg har gerne ville have lidt mere afstand til reolen og jeg har et ønske om at få mere ensartede sider i lytterummet, som nok er meget vigtigt.
    Jeg har fjernet de fleste låger i reolen, for at få en forbedring af lyden. Senere blev bøgerne sat nogle fremme og nogle mere eller mindre tilbage, for at de kunne virke som diffusere. Men alligevel er Pap-vingerne bedre. Jeg har et ønske om en dag istedet for at få placeret V-vinger. Men en større omflytning er nu igang.
    En sænkning af diffuserne vil bestemt være en fordel. jeg har prøvet med placering af Hofa diffusere der skam også var en forbedring af rumligheden. De ses til venstre i lydbilledet.
    Man kan se det oprindelige gibsloft langs væggen. Ellers er der placeret Rockfon Sonar 22 mm. Grunden til der ikke er disse i kanten er, at det blev pludselig lige voldsomt dæmpet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0909.jpg



    Ja flotte er de. Hofa diffusere. Ser kanon godt ud. Der skulle have været 4 stk., men det tomme felt til venstre blev der i en prøve opstilling med Hofa diffusere mindre dynamik. Derfor mangler der en til venstre. De andre var en tydelig forbedring. Her er det som altid vigtigt, at bruge sine egne ører og så være kritisk. Men de fjernede så at sige den væg. Der kom et sort hul i stedet. Med placering af pap-vinger foran, blev rummet derfra lidt tydeligere. Altså en tand bedre. Jeg håber en dag, at kunne prøve med V-vinger der.
    Det er dejligt med vinger ;)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0911.jpg



    Det er nu afprøvet at sænke disse SMT papvinger med 40 cm. Der blev fjernet den ene række skabe, der står ovenpå skufferne. Rummet virker større nu og der kommer med af det rum, hvor optagelsen har fundet sted.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0982.jpg






    Sådan ser lytterummet ud nu. Der var en der solgte V-4 og V-6. To styks af hver brugte! Dem kom jeg til at købe. Det går noget stærkt lige nu. Så jeg skal nok til at leve af havregrød... De skal så justeres ind; men iaftes da jeg satte en film på, Avatar, lød det bare fantastisk. Det er bare så dejligt.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0938.jpg



    Det bagerste af lytterummet.
    Der er et klædeskab, som er udvalgt, fordi det har disse skrå lameller.
    Der var en forfærdelig rungende lyd, på grund af det lille indhak. Vægge tæt på. Det måtte der gøres noget ved. Et klædeskab blev indkøbt. Klædeskabet har jeg fjernet bagpladen. Der er sat en 10 cm. Rockwool plader af typen Silk, hvor der er trukket en slags strømpe udover rockwoolen, for at holde de skadelige partikler inde.
    Imellem skabet og væggen på begge sider, er der montert samme 10 cm. tykke Rockwool Silk. Jeg mener det må være godt for også at dæmpe bassen.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Litt off-topic, men de fleste danske venner er nok inne på denne tråd så derfor: jeg tok med min familie til danmark i sommer og alle hadde vi det kjempefint, supertrivelige, blide folk overalt, vi kommer nok garantert tilbake, hadde jeg hatt penger nok hadde jeg kjøpt et sommerhus der nede :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Litt off-topic, men de fleste danske venner er nok inne på denne tråd så derfor: jeg tok med min familie til danmark i sommer og alle hadde vi det kjempefint, supertrivelige, blide folk overalt, vi kommer nok garantert tilbake, hadde jeg hatt penger nok hadde jeg kjøpt et sommerhus der nede :)
    Det er godt I havde det kjempefint i Danmark. Rart at høre. :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Vis vedlegget 232261


    De er nu også flotte i sorte. Det er altså en Pap-winge.
    Hei!
    Hvordan er disse i Pap-winge sammenlignet med GIK sine Q7d?

    mvh.
    SAL
    Hej
    Jeg har ikke nogen erfaring med GIK Q7d. Men det er er QRD D1 diffusere. Den kræver lidt længere afstand end til en QRD D2 diffusere. Men vil sikkert alligevel forbedre lyden på kortere afstand også, selvom det så ikke er optimal. Prøv at snakke til diffuseren.
    Jeg tror at GIK laver gode ting. D1 diffusere spreder lyden vertikalt eller horisentalt. En D2 spreder i 4 retninger, og det gør man kan sidde tættere på; men lyd i ørehøjde bliver også uheldigt sendt ned i gulvet og op i loftet. Man kan sige, at en D2 er lidt tættere på en absorbent end en D1.
    Jeg har gode erfaringermed Hofa QRD diffusere. SMT er bare endnu bedre.
    En Svanø virker på en anden måde.
    Jeg har selv haft den tanke, hvorfor man ikke i lydrum havde rør inde i væggen, der kunne fjerne første reflekspunkt og sende det andets sted hen. Men det var bare lidt tanker.
    Men det er faktisk sådan at V-vinger, S-vinger samt pap-vinger fungerer. Det er 7 åbninger på V-vinger og 6 på de andre. Venstre åbning hænger sammen med højre åbning og så fremdeles. Lyden vandrer ind i venstre side og kommer ms. ca. ud i højre side. Det syntes jeg er smart.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har sat to V-vinger op til højre for lyttepositionen. Oven på dem står der to Hofa diffusere.
    Så prøvede jeg at sætte en Pap-vinge lige foran, men liggende ned.
    Det var et gevaltig løft i lyden og der blev simpelthen mere loftshøjde. Jeg har prøvet det adskillige gange.
    Det må være en tand bedre med en liggende V-vinge, formoder jeg?
    Har du samme erfaring Krelle?
    Og har du prøvet V-vinger contra Blomster-vinger?
    DSCN0907.jpg



    Her er det billede til det tidligere omtalte forsøg med SMT pap-vinge fra Svanø ovenpå V-vinger. Pap-vingerne er ikke samlet færdigt. Så de bliver pænere. Det kunne være dejligt at have en V-vinge der en dag eller endnu bedre 2 stk. Flower-winger.
    Det er den bedste løsning jeg har afprøvet der, med den højre sidevæg, som billedet viser. Væggen er desværre noget tæt på.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Litt off-topic, men de fleste danske venner er nok inne på denne tråd så derfor: jeg tok med min familie til danmark i sommer og alle hadde vi det kjempefint, supertrivelige, blide folk overalt, vi kommer nok garantert tilbake, hadde jeg hatt penger nok hadde jeg kjøpt et sommerhus der nede :)
    Det er godt I havde det kjempefint i Danmark. Rart at høre. :)
    Rart = mærkeligt /underligt på Norsk ! :):):) På dansk betyder rart hyggeligt.
     

    krelle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    59
    Antall liker
    37
    Ser bra ut Sven, det har hänt mycket på kort tid. Det skall bli kul när du ställt in v-4:eek:r och V-6 vad du tycker. Har du laddat ner frekvens-svepet från Svanås hemsida? Tror dom är från 20-100 hz.Det går att ställa in dom om man tar sina problemfrekvenser och kör på repeat och ställer in dem m hörseln, men det bästa är väl att mäta sig fram. Gott nytt wing-år önskar Krelle
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ser bra ut Sven, det har hänt mycket på kort tid. Det skall bli kul när du ställt in v-4:eek:r och V-6 vad du tycker. Har du laddat ner frekvens-svepet från Svanås hemsida? Tror dom är från 20-100 hz.Det går att ställa in dom om man tar sina problemfrekvenser och kör på repeat och ställer in dem m hörseln, men det bästa är väl att mäta sig fram. Gott nytt wing-år önskar Krelle
    Jeg har godt set de frekvenser, men jeg har bare ikke haft tid og ro dertil. Men det skal snart gøres. 20 mm. skulle passe med ca. 40 Hz læste jeg et sted.
    Ja der er hent meget på kort tid. Jeg har faktisk bestilt 6 V-vinger mere som snart dukker op. V-4 og V-6 blev købt fordi de var til salg brugte. Jeg havde foretrukket at de var sat til salg på et senere tidspunkt. Men kunne ikke vente mere.
    Jeg har en seng i lytterummet, som kommer ud, da min søn flytter og jeg får mere plads.

    De kommende V-vinger har du måske forslag til placeringsmæssigt?
     

    krelle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    59
    Antall liker
    37
    Jag skulle nog placera v-wingarna på bakvägg, mina fungerar jättebra där. Jag pratade m min vän Gurkan om det och han tyckte du skulle prova på frontvägg också. Om du någon gång skulle skaffa några till så skulle jag använda s-Wing på första reflex på vägg, som jag själv har och även min vän Gurkan, jag har fått många tips av honom. Alla dessa Wingar har ju lite olika ljudsignatur pga av material och djup, Dina pappvingar hamnar i taket vad jag har förstått?


    Mvh Krelle
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak for dit svar Krelle. Jeg må prøve mig frem med opsætning af V-vinger på bagvæggen. Jeg har overvejet placering 2 eller 3.
    På frontvæggen var det jeg prøvede først med to V-vinger og det fungere jättebra där. Der var en meget bedre dynamisk forbering. Flyttede dem, da jeg "kun" havde to styks.
    Et der meget lydmæssig forskel på Pap-vinger og S-vinger?
    Interesant at S-vingen skulle være bedre end V-vingen på sidevægge ved første reflekspunkter. Det ville jeg ikke have troet. Det kunne være man engang skulle købe sådan nogle.
    Min plan med de 6 styks V-vinger at sætte to i venstre side ved første reflekspunkt og to i højre side. (Vil kræve at skrivebord ryger ud) De sidste to ved endevæg. Jeg håber endag at kunne have en ekstra for at danne en bue i venstre side.
    Jeg får gæster lørdag og i ugen efter om onsdagen. Der bliver talt om den forbedrede akustik jeg har fået. Det er også blevet en forbedring. Skal snart arbejde med frekvensen i bassen.
     
    Sist redigert:

    krelle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    59
    Antall liker
    37
    Hej igen! Det är inte att den ena är bättre än den andra, dom låter lite olika bara. Det handlar om smak kanske, V-wingen är mer effektiv mer kroppig i ljudet. S-wingen ger lite mer uppåt i registren, vilket jag behövde med mina högtalare som jag tyckte var lite snälla i diskanten. Det här är bara min personliga åsikt, svårt att veta hur det är hos dig. Jag har provat m både v-, s- och pappvingen på första reflex och jag tyckte det fungerade bäst med s-wingen där. Jag har ju papp i taket, vilket fungerar alldeles utmärkt.jag har ju en salig blandning av diffusorer, golden horn mm vilket känns som en bra mix.Du får pröva lite själv och se hur det fungerar hos dig.rackarns vad mycket du satsar, det gillar jag!Detta kommer att bli kanonbra!

    Mvh Krelle
     

    krelle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    59
    Antall liker
    37
    När det gäller pappvingarna så är det så att de suger lite mer uppåt i registren pga av materialet, ca 3db fick jag information om för ett tag sen. Du kanske har upplevt något liknande?

    mvh Krelle
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    När det gäller pappvingarna så är det så att de suger lite mer uppåt i registren pga av materialet, ca 3db fick jag information om för ett tag sen. Du kanske har upplevt något liknande?

    mvh Krelle
    Det har jeg ikke hæftet mig ved, men der er noget om det. Men jeg fokuserede mere på den bedre rumoplevelse der skete. Rummet voksede i højre side, hvis de blev sat der ex.
    Men jeg fandt V-vingen mere dynamisk samt der kom endnu bedre krop på musikken. Jeg fandt forbedringen i bassen tydelig med V-vinger i forhold til før.
    Hvis jeg endag har nok V-vinger kunne det være fint at få gjort. Jeg ville kunne gøre det i den ene side.
    Skulle være rigtig godt.
    Men det er jo det du også har Krelle. Noget tilsvarende.

    sweetspot wing wall.jpg

    Billedet er ikke hos mig; men et billede jeg har tilladt mig at bruge for at illustrerer placeringen bag lytteren.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hehe jeg skal love for du hurtigt har fået ændret dit rum. Fin ny stol også :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hehe jeg skal love for du hurtigt har fået ændret dit rum. Fin ny stol også :)
    Hi hi. :)
    Godt nok går det nogle gange stærkt, men ikke så stærkt. Billedet er ikke hjemme hos mig, men et billede jeg tillod mig at bruge, for at demostrerer en evt. placering af diffusere i en bue bag lytteren.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Er der ik noget om at hvor der er et dip skal man netop ,omvendt umiddelbar logik ,dæmpe præcis der ?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Er der ik noget om at hvor der er et dip skal man netop ,omvendt umiddelbar logik ,dæmpe præcis der ?
    Hvis f.eks. at du sidder i et dip, kan det fjernes ved at dæmpe bagvæggen, hvis dipet skyldes lyden vandrer tilbage derfra. Så der sker en mer eller mindre udslukning. Modfase.
    Hvis al bas blev opslugt i rummet, ville frekvensgangen være som højtalerens. Lige som udendørs lyd.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    När det gäller pappvingarna så är det så att de suger lite mer uppåt i registren pga av materialet, ca 3db fick jag information om för ett tag sen. Du kanske har upplevt något liknande?

    mvh Krelle
    Ja det har jeg. Jeg har jo to styks V-vinger og jeg har idag flyttet rundt med V-vingerne og erstattet dem med Pap-vinger. V-vingerne er bedst og der er et mindre fald i diskanten. Men derfor er de bestemt stadig gode som jeg har skrevet tidligere.
    V-vinger på bagvæggen er rigtig godt. Nu glæder jeg mig vildt til at de 6 styks ankommer og der skal jeg lege med placeringen af dem. Problemet bliver her at vælge. Der er "kun" så 8 ialt. Så jeg regner med, at bruge 3 stk. på bagvæggen. 3 stk. på venstre væg og 2 stk. på højre tæt på. Der hvor man hører venstre højtaler.
    Højre højtalers reflekspunkt må så blive med Hofaer diffusere (som jeg har) eller Pap-vinger. Det har rummet en bredde på ca. 5,14 meter og hvor jeg sidder "kun" 4,12 meter.
    Rummet blev bygget bredere for at sidereflekser ikke skulle være så tæt på. Men det giver en uheldig mur, der er i vejen for spredning af lyden.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Vis vedlegget CCF05122013_0002.pdf
    Som man kan se af tegningen er det højre hjørne et mindre problem. Det er der, der er 2 vinduer mod vest og der står et skrivebord. Skrivebordet bliver flyttet ud og måske erstattet med et meget lille et til computeren skærm mm.
    Udhakket har 3,45 meter x 1,10. Der er en væg i mursten på ca. 1,10 meter. Er løsningen også der SMT?
    Er der nogen der ved, hvor jeg bedst placerer:
    2 stk. Basmoduler V-4
    2 stk. Basmoduler V-6

    Jeg har placeret V-6 erne stående oprejst i venstre og højre hjørne og de 2 stk. V-4 liggende i venstre side op til V-6eren.
    De 4 vinduer vender mod syd og der er her mine højtalere er placeret med en subwoofer i midten.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Sven jeg syntes det var bedre sidst jeg var hos dig end i går. Eller var det bare musikmaterialet ? Min konverter er altså ikke faset forkert . Så da Elling bad om at vi lavede om på fasen blev det faktiskt forkert og derfor den lød tynd.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0912.jpg



    Det omtalte hjørne. Billedet er desværre ikke godt. Der ses en Pap-vinge der ikke er samlet færdig. Jeg fik vendt midterstykket forkert i skyndingen. Det var den første. Samt Hofa diffusere.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn