Politikk, religion og samfunn SV-skandale igjen og igjen...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

Cyber

Gjest
    OMF skrev:
    totte skrev:
    +1

(Han har modnet en del siden han stod i debatt på TV og oppfordret til revolusjon og motvilling innrømmet at det ville bli store omveltninger når penger som betalingsmiddel forsvant!)

Mvh
    OMF
    Problemet er at han ikke skjønner at saken er ikke 154 000 eller 155 000, men prinsippet og saksgangen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.575
    Torget vurderinger
    24
    cybervision_ skrev:
    Hørte på radioen akkurat at Lysbakken sannsynligvis skal overta som miljøvernminister etter landsmøtet til SV. :) Det er det jeg pleier å si. Kommer man til et visst nivå i politikk og statlige organer så er det egentlig bare et pluss å gjøre feil, man flyter mot toppstillingene uansett. (Ikke det at miljøvernminister er toppen, men det er vel hakket over jobben han har statusmessig)
    Avansement til egen inkompetanse er standardprosedyre for slike personer. Stopper aldri.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.708
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    cybervision_ skrev:
    OMF skrev:
    totte skrev:
    +1

(Han har modnet en del siden han stod i debatt på TV og oppfordret til revolusjon og motvilling innrømmet at det ville bli store omveltninger når penger som betalingsmiddel forsvant!)

Mvh
    OMF
    Problemet er at han ikke skjønner at saken er ikke 154 000 eller 155 000, men prinsippet og saksgangen.
    Vel, han skjønner nok det, men essensen er vel her "et storting som lot regjeringen gå til krig i Libya på fullmakt, hvor industripolitikk inkludert oljefondet, Statoils overskudd, kampfly eller finanskrisa knapt får noen til å løfte et øyenbryn" - altså - mtp engasjement og mediadekning....er dette virkelig så viktig.

Jeg mener at Lysbakken og statssekretæren har vist så dårlig håndtverk at de bør sparkes, men det er faktisk enda viktigere å spørre Regjeringen hva de faktisk har gjort for å demme opp mot "voldtektsbølgen"? (Jeg hørte Storberget kommenterte dette på radioen mens han fremdeles var i posisjon, og alle tiltakene han ramset opp var rettet mot offerne -ingen av tiltakene var forebyggende!).

Mvh
    OMF

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.575
    Torget vurderinger
    24
    OMF, i god norsk ånd finnes det et par løsninger på det du etterspør; kyskhetsbelte fra Hjelpemiddelsentralen - på blå resept til målgruppen, alt. å korke høla på de som ikke har midler til slikt fra kommunen.

Forøvrig er jeg enig med deg i din betraktning rundt skjevheten i de relative størrelser på sakene du nevner kontra oppmerksomheten rundt de.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    HC skrev:
    totte skrev:
    Skivebom. Ha sa det samme i TV debatten i går og ble ettertrykkelig "bitch slapped" flere ganger fra andre i panelet. Til og med Kolberg satte den revolusjonære men prinsippsvake Sira Myhre på plass som man irettesetter et barn.
    Jeg har ikke sett programmet, men tviler på at jeg hadde delt oppfatningen din om jeg hadde sett det. At Kolberg har bitch-slappa en prinsippsvak Myhre høres litt englekursaktig ut.

Hvor er det Myhre skivebommer?

C

Cyber

Gjest
    OMF skrev:
    cybervision_ skrev:
    OMF skrev:
    totte skrev:
    +1

Mvh
    OMF
    Vel, han skjønner nok det, men essensen er vel her "et storting som lot regjeringen gå til krig i Libya på fullmakt, hvor industripolitikk inkludert oljefondet, Statoils overskudd, kampfly eller finanskrisa knapt får noen til å løfte et øyenbryn" - altså - mtp engasjement og mediadekning....er dette virkelig så viktig.

Jeg mener at Lysbakken og statssekretæren har vist så dårlig håndtverk at de bør sparkes, men det er faktisk enda viktigere å spørre Regjeringen hva de faktisk har gjort for å demme opp mot "voldtektsbølgen"? (Jeg hørte Storberget kommenterte dette på radioen mens han fremdeles var i posisjon, og alle tiltakene han ramset opp var rettet mot offerne -ingen av tiltakene var forebyggende!).

Mvh
    OMF
    Jeg er enig i at saken har fått litt store proporsjoner, relativt sett ift. de andre sakene som nevnes, men som nevnt over er det ikke summen som er saken, men det som har blitt gjort.

C

Cyber

Gjest
    pengesluk skrev:
    cybervision_ skrev:
    Hørte på radioen akkurat at Lysbakken sannsynligvis skal overta som miljøvernminister etter landsmøtet til SV. :) Det er det jeg pleier å si. Kommer man til et visst nivå i politikk og statlige organer så er det egentlig bare et pluss å gjøre feil, man flyter mot toppstillingene uansett. (Ikke det at miljøvernminister er toppen, men det er vel hakket over jobben han har statusmessig)
    Avansement til egen inkompetanse er standardprosedyre for slike personer. Stopper aldri.
    Men utrolig rart er det, gutta på "gølvet" får kjørt seg gjør de en blemme, mens de som kommer seg opp over en viss kneik er usårbare og eksemplene er mange, som f.eks, Janne Kristiansen som egentlig bare kan bytte til samme jobben bare en annen stillingsbeskrivelse uansett hva hun har rotet og gått i svime.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.575
    Torget vurderinger
    24
    Kameraderi, kompiskjøring, "cover your ass" game, gutteklubben (og jenteklubben til Snyltenberg). Slik er verden skrudd sammen, Cyber, jo lenger du fjerner deg fra det praktiske, jo mindre ser du til konsekvensene. Å få bukt med dette er som å fange ål i snørr.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18
    totte skrev:
    HC skrev:
    totte skrev:
    Skivebom. Ha sa det samme i TV debatten i går og ble ettertrykkelig "bitch slapped" flere ganger fra andre i panelet. Til og med Kolberg satte den revolusjonære men prinsippsvake Sira Myhre på plass som man irettesetter et barn.
    Jeg har ikke sett programmet, men tviler på at jeg hadde delt oppfatningen din om jeg hadde sett det. At Kolberg har bitch-slappa en prinsippsvak Myhre høres litt englekursaktig ut.

Hvor er det Myhre skivebommer?
    Sira Myhre argumenter for at saken er storm i et vannglass fordi:
    1. "Beløpet er lite."
    Dette er en avsporing da vi snakker om prinsipper og mulig korrupsjon. Beløpet er lite sammenliknet med jagerflykjøp og liknende men det er ikke lite som støtte til en ideell organisasjon og det er heller ikke lite i forhold til de flestes privatøkonomi. Hvis jeg snyter NAV eller Skatteetaten for 155.000 (eller 500.000,- som hele bevilgningen var på) så må jeg i fengsel.

2. "Det dreier seg om formaliteter og bagateller."
    Nei, det dreier seg om brudd på lover og regler, nepotisme og korrupsjon.

3. "Krigføring i Libya, industripolitikk, Statoils overskudd, kampfly, finanskrisa osv. er viktigere."
    Har ingenting med saken å gjøre.

4. "Det er vanskelig å finne frem all kommunikasjon, eposter, brev, sms osv. under press og på kort frist. Lysbakken kan derfor ikke lastes for at noe ble uteglemt."
    Jeg har siden 2008 ca 5000 eposter lagret, flere permer med diverse kommunikasjon og avtaler samt noen tusen elektroniske filer og/eller registreringer. Det skulle ikke ta meg mer enn et par timer å legge frem hvilken som helst skriftelig kommunikasjon jeg har utført de siste 3-4 år. Hvorfor skal en statsråd ikke klare det samme? Jeg gjør forøvrig aldri forretninger på sms men skulle det være behov så har jeg i hvertfall et par år med privat sms kommunikasjon lett tilgjengelig.

Min konklusjon på Sira Myhres argumentasjon er at den veksler mellom å være irrelevant og ukorrekt, dessuten stinker den av vikarierende motiver.
    Jeg skal gi han rett i at media kjører mange saker lengre enn de burde men jeg registrerer at han ikke stod på barrikadene da Hoksrud fikk gjennomgå i en langt mindre prinsipiell sak.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.575
    Torget vurderinger
    24
    Forbilledlig utlagt, redegjort for, oppsummert og forklart. Slik er det, og ikke vanskeligere.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Men Myhre skriver ikke først og fremst om Lysbakken-saken, men om at pressen og politikermotstanderne til dem som er i hardt vær er såre fornøyd med å drive metapolitikk og metajournalistikk der de diskuterer "trykket", hvorvidt hvemdetnåmåttevære har tillitt, om Bulkejens kan leve med kritikken fra pressen og mistilliten fra opposisjon og velgere etc. Det er enkelt, det selger, og politikerne i opposisjon er flinkere til, og i mye bedre posisjon til, å uttrykke mistillit og sjokk enn til å drive realpolitikk.
    Jeg er enig i ditt punk 1,2 og 4. Når det gjelder ditt punkt 3 så illustrerer det Myhres poeng godt. Jeg synes også at det er gøyalt og lettvint å hakke på Audun og venninnene, og er gjerne med på å avfeie innspill om at mye annet er verre som irrelevante, men når den holdningen karakteriserer en samlet presse og politisk opposisjon som helst vil mase om det som er gøy så er det et probl..., unnskyld, en utfordring.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og det var en sann fryd å se Martin Kolberg hudflette idioten på TV i går.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18
    totte skrev:
    Når det gjelder ditt punkt 3 så illustrerer det Myhres poeng godt. Jeg synes også at det er gøyalt og lettvint å hakke på Audun og venninnene, og er gjerne med på å avfeie innspill om at mye annet er verre som irrelevante, men når den holdningen karakteriserer en samlet presse og politisk opposisjon som helst vil mase om det som er gøy så er det et probl..., unnskyld, en utfordring.
    Pressen skriver om det folk er interessert i og folk flest er ikke interessert i politikk, de bryr seg ikke om at vi gikk til krig mot Libya eller hvor mye man bruker på kampfly. Dette er ikke noe nytt, det er ikke pressens skyld og det er nok dessverre ikke stort å gjøre med. Det er helt legitimt at Sira Myhre maner til en balansert dekning men han virker ikke oppriktig når han velger Lysbakken saken som eksempel. Det virker som han forsøker å beskytte kamerat Lysbakken heller enn å refse pressen og den politiske opposisjonen. Hvis han ønsket en knagg å henge sin kritikk på burde han ha kjent sin besøkelsestid da Hoksrud saken turnerte forsidene.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Synes Aslak har noen gode poenger jeg da. Jeg ser at det er prinsippet her, og jeg er den første til å forsvare prinsippiellt. Men proposjonene er ville. Her er det blodhundmentalitet ute og går.
    På tide å slippe taket, la de få arbeidsro til å legge frem dokumentasjonen. Viser det seg at han bør tas, ja så kan jeg godt vente en uke til.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18
    rumath skrev:
    På tide å slippe taket, la de få arbeidsro til å legge frem dokumentasjonen. Viser det seg at han bør tas, ja så kan jeg godt vente en uke til.
    Det er jeg helt enig i selvom tiden det tydligvis tar å legge frem dokumentasjon tyder på at de har brutt arkivloven. Her er de dog i godt selskap med maaaange offentlige kontorer og organer. Jeg tror ikke manglende dokumentasjon er grunnet noe annet enn rot, dårlige systemer og manglende rutiner.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    rumath skrev:
    Her er det blodhundmentalitet ute og går.
    Samt litt hyenetakter, og Gud hvor det er deilig. Og så lett. Og fortjent.

Et samfunnsengasjert Kinderegg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vakkert, vakkert:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/i...nformert-om-omstridt-pengestotte-6775827.html
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10061086
    http://www.dagbladet.no/2012/03/03/nyheter/politikk/audun_lysbaken/innenriks/sv/20510253/

Statsråden har skrytt av eksepsjonell åpenhet i saken, men da tykke bunker av dokumenter og e-poster ble fremlagt i forrige uke var det ikke tatt med noen e-poster, brev eller annet som tydet på at Lysbakken eventuelt selv har vært direkte involvert.

Dokumentene viste derimot at det var statssekretær Kirsti Bergstø (SV) som var den aktive da politisk ledelse overstyrte embetsverkets råd og brøt loven.

VG og flere medier har gjengitt opplysninger fra flere kilder i SV om at Lysbakken skal ha sagt internt i partiet at han ikke kjente til pengetildelingen til SUs Jenteforsvaret.
    Hadde han ikke vært på nippet til å bli valgt til SV-leder, hadde han fått sparken som statsråd allerede.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.708
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og vi venter fremdeles på SMSene....

En seigemann som har ligget på kjøkkenbenken over natten har mer ryggrad enn Lysbakken....

Mvh
    OMF

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.386
    Torget vurderinger
    1
    Han er jo i det minste ikke sykemeldt :eek: det er jo den rådende trenden blant politikere som blir fersket på noe

C

Cyber

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Vakkert, vakkert:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/i...nformert-om-omstridt-pengestotte-6775827.html
    http://www.dagbladet.no/2012/03/03/nyheter/politikk/audun_lysbaken/innenriks/sv/20510253/

Statsråden har skrytt av eksepsjonell åpenhet i saken, men da tykke bunker av dokumenter og e-poster ble fremlagt i forrige uke var det ikke tatt med noen e-poster, brev eller annet som tydet på at Lysbakken eventuelt selv har vært direkte involvert.

Dokumentene viste derimot at det var statssekretær Kirsti Bergstø (SV) som var den aktive da politisk ledelse overstyrte embetsverkets råd og brøt loven.

VG og flere medier har gjengitt opplysninger fra flere kilder i SV om at Lysbakken skal ha sagt internt i partiet at han ikke kjente til pengetildelingen til SUs Jenteforsvaret.
    Hadde han ikke vært på nippet til å bli valgt til SV-leder, hadde han fått sparken som statsråd allerede.
    Ikke akkurat som Sonia Henie på glattisen han her... :) Men det er jo litt deilig også da...

C

Cyber

Gjest
    rumath skrev:
    Trådstarter har forhåpninger om mange skandaler i SV ser jeg... Jaja, skadefryden er som kjent større enn xxxlysta hos de fleste. ;)

Jeg håper MITT parti ikke vil ha like mange skandaler som det vi har sett i andre partier. At SV ikke skulle ha noen skandaler, ville vært sensasjonelt! Selvsagt begår SV'ere gjør også feil, Lysbakken har innrømmet sine. Om han skal dømmes så hardt som enkelte her mener, er jeg uenig i.

Håper man snart kan begynne å diskutere politikk igjen i dette landet, og ikke bare personer. :)
    Føler tråden lever mer og mer opp til sitt rykte nå som falskheten og løgnene rulles opp. Er jo forøvrig snodig at det skulle være sensasjonelt at et parti ikke hadde korrupte medlemmer som f.eks. Lysbakken.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    Neida, det fungerer ikke slik. Ingen statsråd i en flertallsregjering kastes bare fordi opposisjonen ønsker det. Jo mere opposisjonen hyler jo tryggere sitter Lysbakken. Statsministere oppfattes som svake hvis de kaster statsråder når opposisjonen ønsker det. Jens er veik og konfrontasjonssky nok som det er, så her "spiller han rollen sin" helt ut.

Og opposisjonen ønsker heller ikke at Lysbakken skal kastes, han er mye mer verdifull for dem som statsråd og SV leder enn som vraket statsråd og wannabee SV leder. Da kan man jo koke suppe på denne spikeren en gang til, ved neste valg!

C

Cyber

Gjest
    Spiralis skrev:
    Asbjørn skrev:
    Neida, det fungerer ikke slik. Ingen statsråd i en flertallsregjering kastes bare fordi opposisjonen ønsker det. Jo mere opposisjonen hyler jo tryggere sitter Lysbakken. Statsministere oppfattes som svake hvis de kaster statsråder når opposisjonen ønsker det. Jens er veik og konfrontasjonssky nok som det er, så her "spiller han rollen sin" helt ut.

Og opposisjonen ønsker heller ikke at Lysbakken skal kastes, han er mye mer verdifull for dem som statsråd og SV leder enn som vraket statsråd og wannabee SV leder. Da kan man jo koke suppe på denne spikeren en gang til, ved neste valg!
    Jeg ville ikke kalt det en spiker, er en del kjøtt på den steika IMHO.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    Kommer an på hvor pragmatisk man er eller om man ønsker å være veldig prinsippiell.

Prinsippielt, jo du har rett. Men når man har drevet med politikk i et langt liv blir man nok litt mere avstumpet. For å si det som Jesus: " Den som er uten skyld kan kaste den første stein."

Problemet med å være steinhard prinsippiell innenfor politikk er at du da må møte "dine egne" med den samme steinharde prinsippielle holdningen når de gjør feil. Det eneste som er helt sikkert er at "dine egne" enten har gjort noe tilsvarende, eller så kommer de til å gjøre det............... :-\

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Asbjørn skrev:

Nei, det som skjer er vel enten at statsråden selv "velger å trekke seg av hensyn til familien" eller at "det er naturlig å gjøre endringer i regjeringens sammensetning" ved neste korsvei, heller enn at noen sparkes i all offentlighet. Virkningen blir den samme. Husk hva som skjedde med Manuela Ramin-Osmundsen. Det er konsekvensen av å holde tilbake informasjon om en sak fra statsministeren.

Men denne artikkelen sier litt om stemningen der i huset:
    Spesialrådgiver Jon Blaalid vil ikke kommentere ekstrajobben nærmere. I krisehåndteringssaker som angår hele regjeringen og statsministeren tar regjeringsråd Nina Frisak styringen. Det er trolig hun som har skaffet krisehjelp til BLD.

I forrige uke ble det også kjent at statssekretær ved Statsministerens kontor, Hans Kristian Amundsen (Ap), og statssekretær i kunnskapsdepartementet, Roger Sandum (SV) har bistått og delvis vært til stede i BLD's kontorer.

Etter at Dagbladet avslørte at nær halvparten av e-post-korrespondansen i saken ikke var journalført, har Lysbakken blitt drevet fra skanse til skanse. Situasjonen internt i departementet beskrives av flere kilder som svært krevende.

Nye e-poster har dukket opp, og Lysbakken har selv overfor Dagbladet henvist til SMS-er som ennå ikke er offentliggjort.

Statsminister Jens Stoltenberg har krevd full gjennomgang, og kontroll- og konstitusjonskomiteen har forlangt at alle kort legges på bordet.

I går morges, etter en uke med intense søk, bekreftet kommunikasjonsrådgiver Raheela Chaudhry overfor flere presseorganer at flere dokumenter skulle offentliggjøres i løpet av dagen.

Et par timer seinere kom kontrabeskjed fra kommunikasjonssjef Maria Brit Espinoza:

- Om det har blitt framstilt tidligere at vi helt sikkert kom til å sende ut dette i dag, beror det på en misforståelse. Vi hadde et håp om å sende det ut i dag, men det er ingen dramatikk i dette, sier Espinoza.

Hun vil ikke svare på spørsmål om instanser utenfor BLD stanset offentliggjøringen.

- De er nok redde for at de ikke skal ha fått med seg alt, sier en regjeringskilde. En annen sentralt plassert kilde underbygger dette, og sier at departementet og deres hjelpere rett og slett ikke ble tidlig nok ferdige med å kvalitetssikre søkene etter flere dokumenter.

- Den andre forklaringen kan være at de har funnet noe som gjør at de må bruke helga til å finne ut hvordan de skal håndtere det, sier en kilde med kjennskap til prosessen til Dagbladet.
    http://www.dagbladet.no/2012/03/03/...litikk/innenriks/selvforsvarspenger/20510635/

Og kort etter dukket jo denne opp:
    Kilder med kjennskap til gjennomgangen opplyser at Lysbakken personlig mottok e-poster om den interne saksbehandlingen i departementet.

Dersom dette stemmer, står det i kontrast til Lysbakkens tidligere løfte om at alle relevante dokumenter om departementets behandling ble oversendt til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité i forrige uke.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    cybervision_ skrev:
    Kommer an på hvor pragmatisk man er eller om man ønsker å være veldig prinsippiell.

Prinsippielt, jo du har rett. Men når man har drevet med politikk i et langt liv blir man nok litt mere avstumpet. For å si det som Jesus: " Den som er uten skyld kan kaste den første stein."

Problemet med å være steinhard prinsippiell innenfor politikk er at du da må møte "dine egne" med den samme steinharde prinsippielle holdningen når de gjør feil. Det eneste som er helt sikkert er at "dine egne" enten har gjort noe tilsvarende, eller så kommer de til å gjøre det............... :-\
    Jeg forstår det synspunktet, men i ytterste konsekvens leder det til en situasjon som i dagens Hellas, hvor alle har noe på alle, alt og alle er korrupte, og landet går til helsike.

Det er opposisjonens fordømte plikt å knipe sånt i sin spede begynnelse, heller enn å la det skure med en baktanke om at de også "kan komme til å" tilgodese sine egne når de en gang overtar makten.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Her var det mye harselering!

Jeg har vanskelig for å skjønne når det ble greit å kaste ut personkarakteristikker, slik som det her gjøres med statsministeren.

Hva vet vi egentlig om Jens er konfliktsky? Kan det tenkes at han er klok nok til å ta sine konfrontasjoner på kammerset, og ikke i media?

Det har blitt for enkelt å sitte og godt, bak sitt dekknavn på internett, og raljere med alle og en hver.

Se bare på kommentarene i saker som omhandler BLD og Lysbakken på Dagbladet.no. Når man trodde bunnen var nådd, så evner folk å trekke det lenger ned.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    Jeg forstår det synspunktet, men i ytterste konsekvens leder det til en situasjon som i dagens Hellas, hvor alle har noe på alle, alt og alle er korrupte, og landet går til helsike.

Det er opposisjonens fordømte plikt å knipe sånt i sin spede begynnelse, heller enn å la det skure med en baktanke om at de også "kan komme til å" tilgodese sine egne når de en gang overtar makten.
    Ja det er ikke bare opposisjonens plikt, posisjonen har også en plikt til å rydde opp i eget bo.

Det jeg mener er at "alle" vet hva som er på gang, og alle "spiller sine roller" i denne saken. Lysbakken er kommende leder i SV og DET ER UMULIG for Jens å kaste ham som statsråd. Da går SV ut av regjeringen. SV selv kan be Lysbakken trekke seg, men det er nok ingen andre enn SVs sentyralstyre som kan gjøre det. Men så har vi det at SV selv har malt seg inn i et hjørne ved å oppfordre de andre lederkandidatene om å trekke sine kandidaturer. Ergo er kortene delt og spillerne må spille med de kort de har. Opposisjonen har det morsomt på SV og APs bekostning og gleder seg over det, men bare til et visst punkt. Ingen ønsker en ukontrollert regjeringskrise, så enkelt er det. Man prøver derfor å "ro det hele i land", hvilket ikke er lett fordi Lysbakken og Bergstø har rotet det en smule til. Opposisjonen ønsker å gi posisjonen en mulighet til å "å ro i land" dette, men selvsagt ikke uten at det koster "tapt ære". Man kunne ha gått mye sterkere ut her fra opposisjonen, men ønsker bare å holde et fokus på saken og å gjøre det flaut for posisjonen. Slik ståa er nå er man fornøyd med det, pr i dag.

Vi skal ikke se bort fra at SV velger Lysbakken til leder og at han så etterpå tar hele partiet ut av regjeringen. De har tapt så mange saker at det nok er gunstig for partiet rent indremedisinsk. Dette vil være en bedre løsnning for SV enn om Jens kastet dem ut "med makt". Jens er slett ikke dum og vet nok at han/AP kan komme i en posisjon senere der han behøver et godt forhold til SV. Derfor tror jeg at et senario der "SV leder Lysbakken" tar SV av regjeringen er mye mer sansynlig enn at Jens kaster statsråd Lysbakken. For alt vi vet kan man allerede nå ha blitt enige om en slik løsning.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Det er veldig lite sannsynlig at Lysbakken tar SV ut av regjering.

Det er ikke et ønske i størstedelen av partiet å forlate regjeringen. Lysbakken blir leder, ikke partieier!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Det jeg mener er at "alle" vet hva som er på gang, og alle "spiller sine roller" i denne saken. Lysbakken er kommende leder i SV og DET ER UMULIG for Jens å kaste ham som statsråd. Da går SV ut av regjeringen. SV selv kan be Lysbakken trekke seg, men det er nok ingen andre enn SVs sentyralstyre som kan gjøre det. Men så har vi det at SV selv har malt seg inn i et hjørne ved å oppfordre de andre lederkandidatene om å trekke sine kandidaturer. Ergo er kortene delt og spillerne må spille med de kort de har. Opposisjonen har det morsomt på SV og APs bekostning og gleder seg over det, men bare til et visst punkt. Ingen ønsker en ukontrollert regjeringskrise, så enkelt er det. Man prøver derfor å "ro det hele i land", hvilket ikke er lett fordi Lysbakken og Bergstø har rotet det en smule til. Opposisjonen ønsker å gi posisjonen en mulighet til å "å ro i land" dette, men selvsagt ikke uten at det koster "tapt ære". Man kunne ha gått mye sterkere ut her fra opposisjonen, men ønsker bare å holde et fokus på saken og å gjøre det flaut for posisjonen. Slik ståa er nå er man fornøyd med det, pr i dag.
    Jeg tror det er en god analyse. Men det er bare halvannet år til stortingsvalget, så det er vel mer sannsynlig at SV blir sittende i regjering inntil det problemet om regjeringsdeltagelse eller ikke regjeringsdeltagelse løser seg selv etter valget. Det er lite sannsynlig at det noe som SV's sentralstyre trenger å bekymre seg for i neste periode.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Helt klart. Hadde dette skjedd før valgkomiteen ga sin innstilling ville han vært 'på huet og rævva' for lenge siden. Her sitter alle med svarteper.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Noen av dere som er på innsida? Er imponert over synsinga deres, selv om jeg tror dere treffer dårlig. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    For å være helt ærlig: I denne saken taler ikke 'fra innsida' for større troverdighet.

Dagbladet ser ut til å være flinkere (mer villige?) til å lete i arkivene enn departementet selv.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.898
    Torget vurderinger
    4
    rumath skrev:
    Noen av dere som er på innsida? Er imponert over synsinga deres, selv om jeg tror dere treffer dårlig. :)
    Hva er alternativet ? Stole på den info pg framstilling Lysebakken og hans entourage velger å gi oss ? Så godtroende håper jeg ikke de fleste er.

Jo mindre og jo mindre troverdig info "innsida" gir offentligheten, jo mer "synsing".

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    rumath skrev:
    Her var det mye harselering!
    Jah :)

rumath skrev:
    Jeg har vanskelig for å skjønne når det ble greit å kaste ut personkarakteristikker, slik som det her gjøres med statsministeren.
    Når man har en så fremskutt posisjon som Bulkejens og også jobber så hardt i det offentlige med hvordan man fremstår (sjekk den brede, folkelige spillelista mi, hør hvor sakte og mjukt jeg kjører sosialdemokratifloskler i Nyttårstalen, etc, etc) så må man finne seg i at folk danner seg meninger om hvordan man er selv om disse ikke er direkte flatterende, og også at disse opfatningene kringkastes fritt.

rumath skrev:
    Hva vet vi egentlig om Jens er konfliktsky? Kan det tenkes at han er klok nok til å ta sine konfrontasjoner på kammerset, og ikke i media?
    All den tid Bulkejens velger å fremstå som konfliktsky må han finne seg i å oppfattes som det og karakteriseres som det. Dersom han har lyst til å fortelle om hvordan han har rævkjørt Audun på kammerset og truet ham med et liv på NAV om det dukker opp noe mer dritt så får han sikkert spalteplass.

rumath skrev:
    Det har blitt for enkelt å sitte og godt, bak sitt dekknavn på internett, og raljere med alle og en hver.
    Hvorfor skal ikke det være enkelt? Anonymitet gjør kong Salomon og Jørgen hattemaker like. Teksten hviler ikke på status eller mangel på sådan. At treffsikre analyser og karakteristikker kringkastes er utmerket, og harmløst babbel er harmløst babbel.

rumath skrev:
    Se bare på kommentarene i saker som omhandler BLD og Lysbakken på Dagbladet.no. Når man trodde bunnen var nådd, så evner folk å trekke det lenger ned.
    Det kan godt hende at det står mye rør på Dagbaldet.no, men i tråden her har det ikke vært mye gal manns ralling. Forsvaret for Bulkejens, Audun og venninnene fremstår som de tommeste tønnene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn