Politikk, religion og samfunn SV-skandale igjen og igjen...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18
    Honkey-Chateau skrev:
    En ting er hvorvidt det som har foregått rent faktisk ER korrupsjon (det dreier seg i hvert fall ikke om personlig berikelse), selv om visse sider av det ligner
    Jeg ser ofte denne type spørsmål når det gjelder nepotisme og det er ikke underlig at mange nordmenn ikke regner dette for skikkelig korrupsjon. Det er jo vår egen (Norges) form for korrupsjon vi snakker om her, en type korrupsjon som foregår både i offentlig sektor og i det private næringsliv. Men korrupsjon er det og intent annet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    HC skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    En ting er hvorvidt det som har foregått rent faktisk ER korrupsjon (det dreier seg i hvert fall ikke om personlig berikelse), selv om visse sider av det ligner
    Jeg ser ofte denne type spørsmål når det gjelder nepotisme og det er ikke underlig at mange nordmenn ikke regner dette for skikkelig korrupsjon. Det er jo vår egen (Norges) form for korrupsjon vi snakker om her, en type korrupsjon som foregår både i offentlig sektor og i det private næringsliv. Men korrupsjon er det og intent annet.
    Jeg aksepterer at de handlingene som er rapportert er å anse som korrupsjon. Jeg har svevet i den villfarelse at korrupsjon utelukkende dreier seg om personlig berikelse eller posisjon; dette innser jeg nå er feil:

Korrupsjon er utledet fra å korrumpere (latin corrumpere).

Korrupsjon skjer når en person i en betrodd stilling eller verv, privat eller offentlig, setter ansvaret og forpliktelsene som er knyttet til stillingen eller vervet til side og misbruker makten som ligger i stillingen eller vervet, og ved dette oppnår enten en privat fordel eller belønning, eller urettmessig tilstreber en fordel til egen organisasjon eller firma. Dette er definisjonen på korrupsjon fastsatt av Næringslivets Hovedorganisasjon i Norge [1].

(Wiki / NHO)

Resten av innlegget vedstår jeg meg fortsatt! :)

Honkey

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    926
    SV - skandalene hender ikke så ofte at det forsvarer overskriften i denne tråden.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    HC skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Det er et viktig poeng. Her er det personer i betrodde offentlige stillinger (statssekretærer) som har begunstiget en organisasjon de selv er medlemmer av (SU) på bekostning av andre organisasjoner som gikk glipp av støtte til sine prosjekter, i tillegg til at det gikk på bekostning av fellesskapets pengesekk. Dette ble gjort ved å sette til side både utlysningsprosedyrer, saksbehandling og embedsverkets råd om å avstå fra dette, i tillegg til at alminnelige krav til journalføring ikke ble overholdt, muligens i et forsøk på å holde affæren skjult fra offentligheten.

Dønn korrupt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, så sannelig. http://www.dagbladet.no/2012/02/27/...tikk/audun_lysbakken/jenteforsvaret/20430062/

Tenk så gøy det blir å velge en SV-leder som er under etterforskning for korrupsjon og maktmisbruk, i tillegg til at Stortinget er notorisk lite entusiastiske over å bli feilinformert, og så slippe ham inn i regjeringens underutvalg sånn at all saksbehandling derfra vil ha svekket troverdighet. Dette vil bli sirkus i månedsvis.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Tipper Lysbakken med venner lurer litt på hvem som lekker all e-postkorrespondansen deres til Dagbladet...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    En deilig, deilig sak. Det vakre med den er hvordan man helt fra starten ser at dette er en styrtspiral ingen har evner til å trekke troikaen (Audun med venninner) ut av. De trår og trår vannet og det eneste spenningsmomentet er hvor lenge det varer og hvem som går under først.

Forståelsen av å ta ansvar som ser ut til å råde i Regjeringen synes å være at man rett og slett bare sier det. I mitt lille hode er det kun å innrømme ansvar (hvilket ikke er nødvendig, da statsråden er ansvarlig for sitt departements handlinger uansett hva han selv måtte mene eller si om saken, så han kunne like gjerne sagt at det ikke var hans skyld - det ville ikke endret noe). Jaja.

Jeg synes ikke "blodhund"-metaforen er god. Blodhunder leter seg frem til skjulte dyr og folk, men biter ikke (i det minste er ikke det primæfunksjonen). Piraya- eller hyene-mentaliet passer bedre. De går i flokk og river byttet i filler, og gir seg ikke før det ikke er noen ting igjen

Jeg liker pirayaer og hyener, i det minste de som har en nogenlunde akseptabel måte å plukke ut bytter på, og den biten er grei i denne saken.

C

Cyber

Gjest
    Asbjørn skrev:
    HC skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Det er et viktig poeng. Her er det personer i betrodde offentlige stillinger (statssekretærer) som har begunstiget en organisasjon de selv er medlemmer av (SU) på bekostning av andre organisasjoner som gikk glipp av støtte til sine prosjekter, i tillegg til at det gikk på bekostning av fellesskapets pengesekk. Dette ble gjort ved å sette til side både utlysningsprosedyrer, saksbehandling og embedsverkets råd om å avstå fra dette, i tillegg til at alminnelige krav til journalføring ikke ble overholdt, muligens i et forsøk på å holde affæren skjult fra offentligheten.

Dønn korrupt.
    Litt av årsaken til at noen tar litt lett på det er nok fordi beløpet i norsk målestokk er nesten for lommepenger å regne, hva om det hadde vært snakk om 250 mill. f.eks.? Da hadde nok langt flere hevet røsten. Allikevel må man reagere på samme måte, om det er 1000 kroner eller 1000 mill. Rett skal være rett.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.259
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    totte skrev:
    En deilig, deilig sak. Det vakre med den er hvordan man helt fra starten ser at dette er en styrtspiral ingen har evner til å trekke troikaen (Audun med venninner) ut av. De trår og trår vannet og det eneste spenningsmomentet er hvor lenge det varer og hvem som går under først.

Forståelsen av å ta ansvar som ser ut til å råde i Regjeringen synes å være at man rett og slett bare sier det. I mitt lille hode er det kun å innrømme ansvar (hvilket ikke er nødvendig, da statsråden er ansvarlig for sitt departements handlinger uansett hva han selv måtte mene eller si om saken, så han kunne like gjerne sagt at det ikke var hans skyld - det ville ikke endret noe). Jaja.

Jeg synes ikke "blodhund"-metaforen er god. Blodhunder leter seg frem til skjulte dyr og folk, men biter ikke (i det minste er ikke det primæfunksjonen). Piraya- eller hyene-mentaliet passer bedre. De går i flokk og river byttet i filler, og gir seg ikke før det ikke er noen ting igjen

Jeg liker pirayaer og hyener, i det minste de som har en nogenlunde akseptabel måte å plukke ut bytter på, og den biten er grei i denne saken.
    De av oss som har fulgt med den tyske forbundspresidentens flammespiral ned til en tilnærmet avskjedigelse (les:eek:pphevelse av immunitet og fratredelse fra vervet ) de siste månedene er ikke særlig forbauset. Det går "åt skogen" med Lysbakken og konsorter, sikker som amen i kirken.

For å se litt på den lyse siden: Det kunne ikke skjedd med en mer passende person. Skadefryd er også en fryd, og jeg storkoser meg.

mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    tkr skrev:
    totte skrev:

For å se litt på den lyse siden: Det kunne ikke skjedd med en mer passende person. Skadefryd er også en fryd, og jeg storkoser meg.
    Det er ganske overraskende at vi faktisk er enige i en tråd om SV.

Lysbakken som leder er en større trussel for partiet enn denne skandalen.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Tipper Lysbakken med venner lurer litt på hvem som lekker all e-postkorrespondansen deres til Dagbladet...
    Taperne i lederstriden, så det behøver man ikke lure så veldig på ...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    cybervision_ skrev:
    Asbjørn skrev:
    HC skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Dønn korrupt.
    Litt av årsaken til at noen tar litt lett på det er nok fordi beløpet i norsk målestokk er nesten for lommepenger å regne, hva om det hadde vært snakk om 250 mill. f.eks.? Da hadde nok langt flere hevet røsten. Allikevel må man reagere på samme måte, om det er 1000 kroner eller 1000 mill. Rett skal være rett.
    Det kan være ille nok for en ungdomsorganisasjon å bli snytt for noen hundre tusen i statsstøtte fordi noen andre tusket til seg alle prosjektmidlene ved hjelp av hemmelighetskremmeri og vennetjenester korrupsjon.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Hvilken side var den sakset fra Vreden? VG? :) Ingen SV'ere som leser VG, så det betyr lite hva øvrige måtte mene...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.614
    Torget vurderinger
    0
    Gubra skrev:
    Jeg stemmer for at Kvannmo skal ut. Hun har sympatiske trekk. (også Tinkywinky da).
    Sympatiske trekk som i "dømt for landsvik" etter krigen??

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Spiralis skrev:
    Gubra skrev:
    Jeg stemmer for at Kvannmo skal ut. Hun har sympatiske trekk. (også Tinkywinky da).
    Man ble dømt for å ha vært medlem av NS etter krigen.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Spiralis skrev:
    Gubra skrev:
    Det var ikke det jeg tenkte på, men hvis du vil så kan vi godt diskutere det at Norge var det eneste landet som presterte å dømme frivillige i Rødekors som landsvikere.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den internasjonale Røde Kors-komitéen mener at det var straffeforfølgelsen av Kvanmo som var en krigsforbrytelse, ikke at hun tjenestegjorde som hjelpepleier.

Under krigen gav den tyske okkupasjonen økonomiske muligheter for nordmenn som Hanna, og som attenåring ble hun i 1944 tatt opp som sykepleierstudent i Tysk Røde Kors. Hun var knyttet som sykepleierstudent til forlegninger på Østfronten en periode, og jobbet som hjelpepleier i Berlin ved slutten av krigen i 1945. I denne perioden opplevde hun bombingen av Berlin og byens fall. Kvanmo var internert i den britiske sektoren i Tyskland og kom først tilbake til Norge sent i 1947. Ettersom hun var i tysk Røde Kors-tjeneste ble hun, selv om det dreide seg om humanitær virksomhet, i 1948 dømt for landssvik, da pleie av stridende av de norske etterkrigsmyndighetene ble regnet som krigstjeneste. Kvanmo ble idømt åtte måneders betinget fengsel og ti års tap av statsborgerlige rettigheter av de norske etterkrigsmyndighetene. Høyesterett opphevet senere fengselsdommen, men hun fikk ikke igjen statsborgerlige rettigheter før tiårsperiodens utløp i 1958. Denne dommen mot henne og andre norske sykepleiere kom på tross av kraftige protester fra Den internasjonale Røde Kors-komiteen, som påpekte at Røde Kors etter folkeretten har både plikt og rett til å hjelpe parter på begge sider av en konflikt, og videre påpekte at Røde Kors' virksomhet er beskyttet av internasjonale konvensjoner som Norge har undertegnet, og at forfølgelsen av Røde Kors-personell er et brudd på Genève-konvensjonene, dvs. en krigsforbrytelse.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Hanna_Kvanmo

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jenteforsvarets selvforsvarskurs brukes bevisst for å verve nye medlemmer til Sosialistisk Venstrepartis ungdomsorganisasjon SU, viser interne dokumenter.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10052846

«Arbeidet med feministisk selvforsvar må videreføres, da dette avler mer aktivitet, og er et godt utgangspunkt for å verve flere medlemmer, heter det i Sosialistisk Ungdoms handlingsplan som ble vedtatt på landsmøtet i 2008

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.178
    Torget vurderinger
    4
    Syntes ikke dette er en storm jeg, mer en liten bris. Det er vel ganske mange andre som har svin på skogen i samme gate som dette. Men det er flott det blir fokus på dette da det er en uting uten tvil.

newcomer11

Medlem
    Ble medlem
    28.08.2010
    Antall liker
    0
    Åssen er det den går igjen... If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it...

Sakset fra Klassekampen:

Leder i SU Olav Magnus Linge nekter for at verken Jenteforsvaret eller SUs selvforsvarskurs har blitt brukt til verving.

- Selvforsvarskurs har ingen vervefunksjon, faktisk har det en uttalt ikke-vervefunksjon. Det er nedlagt totalforbud mot å drive enhver form for partipolitikk eller ideologisk aktivitet under disse kursene. Jeg har aldri hørt om noen som har blitt vervet på et selvforsvarskurs, sier Linge om SUs egne kurs.

- Men interne dokumenter fra SU slår jo ettertrykkelig fast at kursene er «et godt utgangspunkt for å verve flere medlemmer»?

- Det er en merkelig formulering, vi har hatt en policy på dette i alle år. Men kursene skaper et godt inntrykk av SU, det har kanskje vært tenkningen her.

- Men i en kursmanual skrevet av nestleder i SU og styremedlem i Jenteforsvaret Ebba Boye opplyses det at mer informasjon om Sosialistisk Ungdom er et fast punkt på programmet på selvforsvarskursene?

- Det er ikke noe som helst problem i ettertid å finne en masse gamle dokumenter som skaper et uryddig og uheldig inntrykk. Det som i hvert fall er helt sikkert er at SUs kurs ikke har blitt brukt til verving, sier han.

- Ingen vervefunksjon

SU-nestleder Ebba Boye er blant instruktørene som har holdt kurs for Jenteforsvaret.

Hun trekker et skarpt skille mellom SUs selvforsvarskurs og Jenteforsvarets kurs.

- Jenteforsvaret har på ingen måte hatt noen vervefunksjon for SU.

- En kursmanual du selv har skrevet for SU slår fast at mer info om ungdomspartiet er et fast punkt i selvforsvarskursene?

- Nei, info om SU har aldri vært en fast del av kursene. Men når lokallag i SU har stått som arrangør av, har det noen ganger blitt nevnt at man kan ta kontakt etter kurset for mer informasjon.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    kasol skrev:
    Syntes ikke dette er en storm jeg, mer en liten bris. Det er vel ganske mange andre som har svin på skogen i samme gate som dette. Men det er flott det blir fokus på dette da det er en uting uten tvil.
    Det kan vel hende, men at man godt kan tenke seg at det kryr av uoppdagede banditter der ute er et ynkelig forsvar enhver forbrytelse.

Det spesielle med at det er SV-toppene som viser seg fra sin sanne side er at det kræsjer så herlig med retorikken deres, og også moralismen til store deler av velgermasen deres. Spetalen sier at alle sosialister kun er ute etter å karre til seg av fellesskapets midler, men selv om Spetalen er en klok mann og skarp analytiker så tar han feil her. Selv om tillitsvalgtskiktet i Ap og kanskje også SV er med for penger og posisjon så er mange av SV-velgerne sympatiske altruister og moralister, og de likke ikke nepotisme og gutteklubben Grei.

Dieselbilavgiftomleggingsskandalen som sikkert gir noen ekstra dødsfall og en del del ekstra innedager for astmatikere og andre er mye mindre alvorlig for SV. Der var det forstanden og evnen som sviktet, ikke viljen, og det er mer sånn som SV skal svikte. Ikke med juks og jug.

Igjen, en herlig sak.

V

vredensgnag

Gjest
    Enda en gang får vi illustrert at problemet ikke er selve gjerningen, men forsøkene på å skjule dens motiver og resultater:

"It's the cover-up, stupid."

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.178
    Torget vurderinger
    4
    Jeg koser meg jeg :) Er en av dem som syntes det er horribelt at man blir politisk rådgiver før man har hatt vanlig arbeid.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Hvis noen synes dette er interessant å ta tak i er stillingen som informasjonsleder i SV utlyst nå...

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.178
    Torget vurderinger
    4
    BT skrev:
    Hvis noen synes dette er interessant å ta tak i er stillingen som informasjonsleder i SV utlyst nå...
    tvilsomt da jeg mangler det rette selvforsvarskurset på CV'n 8)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    En venn av meg gikk på "avbøllingskurs" i regi av SU for mange, mange år siden. Han har forsvart seg med han ikke først å fremst deltok for å bli mer kjønnsbevisst, men fordi de kvinnelige kurslederne var attraktive. Akk, den kjønnsdriften.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.711
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det jeg ønsker å bli målt på, er evnen til å innrømme det, stå i det og rydde opp i det, sier Lysbakken til NTB

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10052953

Audun Lysbakken (SV) sier han legger alle kort på bordet, men nekter å oppgi SMS-er som har gått mellom departementet og SU. Lovbrudd, sier eksperter.

http://www.dagbladet.no/2012/02/29/nyheter/audun_lysbakken/politikk/innenriks/sv/20453575/

Finnes det ingen som kan fortelle en politiker at når man er i hardt vær - så legger man alle kortene på bordet med en gang, så slipper man å være forsidestoff i ukevis.....

Er vel ikke usannsynlig at disse SMSene blir siste spikeren i kista når de dukker opp og det viser seg at man ikke har vært så uskyldig og vimsete som man gir inntrykk av!

Mvh
    OMF

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18
    OMF skrev:
    Det jeg ønsker å bli målt på, er evnen til å innrømme det, stå i det og rydde opp i det, sier Lysbakken til NTB
    Personlig ønsker jeg heller å bli målt på evnen til å unngå korrupsjon og uloveligheter enn evnen til å legge meg flat når det blir oppdaget. Det er pussig hvordan det kun er snakk om å innrømme feil blandt politikere. Innrømmer man lovbrudd på en tilstrekkelig udmyk og beklagende måte så er alt ok.
    Da jeg for noen måneder siden ble tatt i fartskontroll la jeg meg helt flat og innrømmet å ha brutt fartsgrensen men tror du ikke jeg fikk et forelegg på 4.900,- likevel. Jeg hører rykter om at skatteetaten ikke tar hensyn til beklagelser heller.

C

Cyber

Gjest
    OMF skrev:
    Kongesitat, det er vel ingen som har gjort noe galt som ønsker å bli "målt" på det man faktisk har gjort galt. Det er jo som mannen som kjørte ned en gammel dame som ville i rettsaken bli målt på hvor rask han var til å få opp varseltrekanten i etterkant....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lysbakken viser vel også grov uforstand når han ansetter uforstandige pikebarn som statssekretærer. Han passer nok mye bedre som barnehageforstander.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn