Alt til hus og bolig Sus fra varmepumpe

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vil det ikke være et problem med kondens og våt isolasjon når man etterisolerer slik?
    Hei!

    Kondens er ikke noe problem. Siden delene man isolerer mesteparten av tiden er varmere enn omgivelsen, vil man ikke få kondens.
    Det blir anbefalt at man ikke legger glava eller annen isolasjon som tar opp vann under kompressoren. Dette i tilfelle noe av vannet fra avising skulle renne bort og senere fryse og presse på kompressoren. Armaflex holder ikke på vannet.

    Hos meg er isolasjonen knusk tørr, men skulle den bli våt så spiller det jo ingen annen rolle enn at den isolerer litt dårlgiere. Dette er jo utendørs og det er ikke noe organisk materiale som kan skape mugg eller noe.

    Det er litt knotet å få isolert skikkelig med armaflex, så tror man har grei gevinst av å bruke 1 minutt på å stappe litt glava innimellom til slutt!

    Jeg tok litt ekstra på rørene inn til huset også. Og ikke minst på koblinspunktene er vanskelig å få til god isolering!

    Dette anlegget består av 2 x Jula 6Kw LV varmpeumper, 800 liters tank fra Wee og gulvarme sentral fra Wee.
    Ferdig installert kom vel anlegget på rundt 60 000,- etter at Enova rabatt var trukket fra. Har rikelig kapasitet, effektiv COP på ca 3,5 og ikke minst har jeg forvarming av varmtvann gjennom tre sløyfer i tanken som løfter varmvann til 33 grader (samme som tanktemperatur). Har også gjort en liten "vri" med å forvarme kaldtvannet til kaldvannskranene i dusj og badekar til ca 20 grader. (Ja er klar over at man har en liten legionellarisiko der)

    Mvh
    OMF

    IMAG0380.jpg
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Takker for info og bilder - dette skal jeg se på til sommeren :)
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg åpnet opp og sett inni min varmepumpe av merke Fujitsu, og der var det en 10-12mm tykk isolasjonsmatte med gummi på den ene siden, brettet frem og tilbake, rundt og over alt av innvendige rør i utedelen. Det hele så ut til å være gjort fra fabrikken, og det var ikke mye mer å hente der, vil jeg si. Tipper varmepumpa er 7-8-9 år gammel.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.373
    Antall liker
    83.795
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Noen som kan fortelle hva som gjøres på en vanlig service på varmepumpe?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ikke så mye vil jeg tro....

    Regngjøring/filterbytter...kan jo henne de måler mengde kjølemedie, men det er ikke nødvendig dersom pumpen virker som den skal.
    Så kan det jo hende de bytter ut slitedeler - som vel i grunn bare er viftemotorer.

    Mvh
    OMF
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.373
    Antall liker
    83.795
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ok. Takker. Er det "tørker" på disse som på AC i bil?
     

    Hæææ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2014
    Innlegg
    143
    Antall liker
    70
    Service.
    Rens av innedel dvs av med hele frondten i varierende grad,rens (spray)med renseveske i veksleren.Skylles med vann.Denne går seg tett om ikke dette gjøres,og virkningsgrad går ned.Støvsuging gjør ikke nytten her.
    Kontroll av kuldemedie.Måles med manometer eller ved varmgasstemp.
    Kontroll av el.
    Kontroll og event.rens av utedel,allt etter plassering.
    Dette er de viktigeste punktene,viftemotorer byttes kun ved behov ved ulyd.Tørrefilter er montert inne i utedel og byttes normalt ikke.Noen monterer dette (et større og bedre) på røret mellom inne og utedel i tillegg.

    Mange som skal ha varmepumpe ser ofte på COP verdien og velger den pumpe med høyest verdi og glemmer at levetiden er det aller viktigeste ang.innsparing.
    Her er det store forskjeller og noen merker skiller seg positivt ut med tanke på feilprosent og levetid.
    Min favoritt er Toshiba de dyrere "made in japan" modellene.Ekstremt slitesterke kompressorer i disse.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.373
    Antall liker
    83.795
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ehh. Hvordan skylle innedelen med vann. Denne står jo oftest i rom uten sluk Blir den koblet i fra?

    Har brukt trykkluft etter støvsuging av innedel og den blir som ny
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Bruker du den som air condition, så dannes det kondens i innedelen som drypper ned i en panne som ligger i bunn av innedelen, denne dreneres ut via en slange sammen med rørene som forbinder utedelen.

    Har skyllet min med såpe og vann flere ganger, bare ikke overdriv, dreneringslangen har begrenset kapasitet.
     
    Sist redigert:

    Hæææ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2014
    Innlegg
    143
    Antall liker
    70
    Ehh. Hvordan skylle innedelen med vann. Denne står jo oftest i rom uten sluk Blir den koblet i fra?

    Har brukt trykkluft etter støvsuging av innedel og den blir som ny
    Bruk gjerne trykkluft du og støvlegg hele kåken.Det går selvsagt avløp ut om den er montert av fagfolk.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.373
    Antall liker
    83.795
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ok. Bruker du pumpekanne eller tilsvarende? Så lenge trykkluft funker, så vil jeg fortsette å bruke det da innedelen er i stuen. Takker for bra forklaringer
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Ja, bruker en vanlig spay/pumpekanne med relativt sterkt såpevann, og skyller deretter rikelig med varmt vann. For ordens skyld, så er dette for innedelen, for utedelen slenger jeg på et par bøtter med varmt vann og såpe, skyller deretter med hageslangen (kan med fordel ta av noen deksler).

    PS, årsaken til at jeg bruker varmt vann, forsøk å vaske egne fette/skitne hender i kaldt vann kontra varmt vann.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.373
    Antall liker
    83.795
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ehh. Hvordan skylle innedelen med vann. Denne står jo oftest i rom uten sluk Blir den koblet i fra?

    Har brukt trykkluft etter støvsuging av innedel og den blir som ny
    Bruk gjerne trykkluft du og støvlegg hele kåken.Det går selvsagt avløp ut om den er montert av fagfolk.
    er avløpsslange på innedelen her, men bruker støvsuger mens jeg blåser. Går fint det. Har dessuten børstesett fra MIBA (Mitsubishi imp) til å sette på støvsugeren. Blir ikke mye støv av dette når det gjøres annenhver mnd. Har dessuten støvfiltere foran registeret
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.531
    Antall liker
    1.053
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Min service; *Kokvarmt Zalo! vann renser rillene på inne og utedel med spray flaske. Utblåsnings temp på innedel, skal være 50 grader ved fullt pådrag. Da er pumpe ok. stram til el koblinger. IKKE koble på manometer (fare for lekkasje I ettertid og du mister litt kjøleveske hver gang). Vifter er det svake punkt. De ryker ofte. Hør etter unormal støy fra disse (høyfrekvent lyd på inne viften).
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg åpnet opp og sett inni min varmepumpe av merke Fujitsu, og der var det en 10-12mm tykk isolasjonsmatte med gummi på den ene siden, brettet frem og tilbake, rundt og over alt av innvendige rør i utedelen. Det hele så ut til å være gjort fra fabrikken, og det var ikke mye mer å hente der, vil jeg si. Tipper varmepumpa er 7-8-9 år gammel.
    Vel - det er det som er vanlig. Men NB - når det 15 kuldegrader ute så holder gjerne rørene inni i pumpen 60 grader. Er du fortsatt sikker på at det er godt nok isolert...?

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mange som skal ha varmepumpe ser ofte på COP verdien og velger den pumpe med høyest verdi og glemmer at levetiden er det aller viktigeste ang.innsparing.
    Innkjøpspris er nok den faktoren som er viktigst når det kommer til innsparing.

    Et eller annet svensk institutt har testet mange pumper, og når det kommer til innsparing ,så er det billigpumpene som kommer best ut.

    Nå har man litt ekstra knot med billigpumper. Jeg har hatt 3 stk Jula pumper i drift nå i snart 2 år - og har skiftet en temperaturgiver og i forrige uke måtte jeg skru fast viftebrakettet på den ene pumpen. Begge disse feilene hadde jeg sluppet med en kvalitetspumpe. Men det har bare tatt med en times tid til sammen. MOnterer man selv, så koster disse pumpene langt under halvparten av kvalitetsmerkene, og med etterisolering så leverer de nok omtrent samme ytelse.

    For eksempel har jula sin L/V varmpeumpe en rimelig varmeveksler på vannsiden. Her kunne man erstatte den med en plateveksler - men det er jo mulig å forbedre denne litt også! Jeg måtte uansett legge kjølerørene parallellt med vannrørerene et stykke, og da kan man jo lage litt varmeveksler av det også! Rørene er kledd med Armaflex etterpå!

    Mvh
    OMF


    vannrør.jpg


    Gassrør.jpg
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Vel - det er det som er vanlig. Men NB - når det 15 kuldegrader ute så holder gjerne rørene inni i pumpen 60 grader. Er du fortsatt sikker på at det er godt nok isolert...?

    Mvh
    OMF
    Det er sikkert mulig å hente ut litt ekstra, men pumpa begynner å bli gammel (usikker på hvor gammel, da den var montert før min tid), og ser for meg at den blir byttet ut kanskje til neste år. Den har en svak "tikkelyd" når den går på laveste normale hastighet, spesielt fremtredende i sommerhalvåret. Kommer ikke til å kost på noen reparasjon av denne, men mulig den blir flyttet til soverommet for å bruke den helt opp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn