Alt til hus og bolig Sus fra varmepumpe

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hæææ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2014
    Innlegg
    143
    Antall liker
    70
    Plages dere av sus fra varmepumpen i kulda? Da jeg har min i stua høres viften godt når den girer seg opp på kalde dager,:mad:så fyrer med ved.:)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    varmepumper er ikke så effektive i den verste kulda heller.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Min Panasonic bråker ikke mer i kulda - litt mer avansert enn de billigste :eek:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Min funker greit ned til -25. Mittibushen kirigamine 6.3. Ikke noe sus heller
     
    • Liker
    Reaksjoner: kns

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    ^ minner meg om da jeg klagde på air condition på et hotell i Tyrkia :eek:
     

    OskarIII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Innlegg
    239
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Hemma gick värmepumpens kompressorn till slut sönder. lördagen den 20 december.
    Innan dess hade den vibrerat kraftigt i någon vecka, troligen har pannan inte varit helt tipp-topp sedan i höstas.

    Antagligen skar kompressorn ihop totalt och utlöste alla säkringar i värmeväxlare. Så vare sig varmvatten eller husvärme fungerade.

    På söndagen tog varmvattnet helt slut. tack och lov kunde en elektriker fixa igång elpatronen igen på måndagen, genom att koppla förbi värmeväxlarens/värmepumpens kompressor.

    Så under jul och nyårs helgen har/kommer vi få en rejäl elräkning, när allt värms av elpatron. Samtidigt som vinterns första köldknäpp slog till.

    Återstår nu bara att byta värmeväxlare för dyra pengar så fort helgdagarna tagit slut...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er man så gnien at man har luft-luft varmepumpe så får man leve med støyen.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Bare å koblevarmepumpen via dsp, så kan man filtrere bort susingen...

    Godt Nytt år snart!

    Mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Cooper1

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    Hei!

    Er det noen av dere som har målt hvilken temp det er ut av innedel? Jeg har en Misubishi Krigamine 6.3, ca 6 år, og når jeg måler på bladene/finnene så får jeg 27 grader og måler jeg rett opp i pumpe, da blir det 30 grader. Mangler det gass?

    Inge
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Spørs hvilken utetemperatur du har og hvilken hastighet du har på viften på innedelen
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Støy kommer og i stor grad av type pumpe man har. Grovt sett kan man dele de i de billige/enkle og de dyre/avanserte.

    De enkle har stor sett samme strøm av væske/varmeveksling og regulerer effekt ved å kjøre opp viftehastigheten - disse støy mer jo kaldere det blir.
    De avanserte styrer både varmvekslig og vifte og trenger ikke støye mer ved -10 kontra +5C ute temperatur.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er man så gnien at man har luft-luft varmepumpe så får man leve med støyen.
    bedre enn ingen varmepumpe eller hur?
    Bortsett fra økonomiske hensyn ser jeg ingen fordel ved å ha en nordavind i stua.
    Vil vel heller kalle den en svak sønnavind. Den fyller huset med en mye jevnere varme enn man noen gang får til med panelovner og vedfyring, men de siste er en godt supplement til varmen som pumpa transporterer.
     

    Cooper1

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    Spørs hvilken utetemperatur du har og hvilken hastighet du har på viften på innedelen
    Inne er det ca 21-22 grader, ute rundt null og vifte på trinn 3 av 4.

    Inge
    Nå jeg satte pumpe på 31 grader (max) så fikk jeg over 40 grader ut av pumpe. Men nå var det da 7 grader ute, men det tyder vel på at gass er på plass...

    Inge
     
    L

    Larkus

    Gjest
    7 grader ute, full gass på varmepumpe med temp satt til 32 grader
    temp.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Innetemp 21,6. Utetemp +5,2. Hastighet 3 av 4 og temp satt til +31 (max på Kirigamine). Utblåstemp på rundt +60 etter ca 4-5 min. Legg merke til at tempmåleren bare går til +50, men antar at den viser ca +60. Ser forøvrig at fjktr går fortsatt på sommertid :cool:
     

    Vedlegg

    Hæææ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2014
    Innlegg
    143
    Antall liker
    70
    Kirgiamine er en knallmodell som må anbefales:)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hva er "kaldt ute" og hvorfor?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hva er "kaldt ute" og hvorfor?
    Grunnen til å kjøre med 18 grader er med tanke på blanding av luft. 18 grader går igjen i alle bruksanvisningene til Flexit ventilasjonsanlegg.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hva er "kaldt ute" og hvorfor?
    Grunnen til å kjøre med 18 grader er med tanke på blanding av luft. 18 grader går igjen i alle bruksanvisningene til Flexit ventilasjonsanlegg.
    Blanding av luft? Forklar! Og hva har Flexit med dette å gjøre? De er vel bare en produsent av ventilasjonskomponenter og ventilasjonsanlegg?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hva er "kaldt ute" og hvorfor?
    Grunnen til å kjøre med 18 grader er med tanke på blanding av luft. 18 grader går igjen i alle bruksanvisningene til Flexit ventilasjonsanlegg.
    Blanding av luft? Forklar! Og hva har Flexit med dette å gjøre? De er vel bare en produsent av ventilasjonskomponenter og ventilasjonsanlegg?
    18 grader er temperaturen som gir optimal blanding av luft, tok de med som en referanse.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jaha? Og grunnen til at 18 grader er det ideelle er?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Du vet best, gjør hva du vil.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg vet ikke best, men jeg lurer bare på hvorfor man har satt 18 grader som den ideelle temperaturen. Er dette fordi den kan bære mest relativ fuktighet, dvs ha lavt duggpunkt eller er det andre kriterier som ligger til grunn? Hvis 18 grader er det ideelle, tar jeg gjerne på meg en genser for å spare noen kroner både på strømregningen og ikke minst på levetiden på min varmepumpe.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror lavere temperatur gir bedre blanding av luften men du har jo uansett en vifte og et spjeld som sørger for spredning så det er neppe noen god grunn til å gjøre det.

    Det var Rudi som tok opp temperatursaken, jeg ville bare komme med en digresjon om at 18 grader er temmelig standard på små ventilasjonsanlegg men det er jo en forskjell i at ene henter friskluft utenfra mens den andre varmer opp rommets luft.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Husk på at varmepumpe type luft/luft ikke bør settes til noe særligere høyere enn 18-19 grader når det er kaldt ute, varmepumpene bør brukes kun til grunnvarmen i huset og annen oppvarming type vedovn eller panelovener bør brukes for og få opp resten av tempen. Bare protester, men dette har jeg fra proffe folk som driver med varmepumper som daglig virke. Det og la varmepumpene gå på nær maks når det kryper under 15 minus forkorter levetiden på de kraftig.
    Dette er høres merkelig ut, og ikke minst umulig gå gjennomføre i praksis. Hvis man ønsker å ha 22 grader inne, og setter varmepumpen på 18 - så vil den jo ikke starte.

    Men det er jo noen helt fundamentale problemer som selvsagt kommer i spill:
    1) Jo større differansetemperatur det er mellom ønsket innetemperatur og utetemperatur, jo mindre effektiv er pumpen - altså lavere COP.
    2) For inverter pumper (som de fleste nyere modeller er) så er de mest effektive på rundt 60% effekt. og COP faller når de må jobbe nærmere 100%.

    At temperaturen er høyere inni i pumpen enn satt lufttemperatur er jo bare en følge av at man skal få overført tilgjengelig effekt til rommet med den luftstrømmen som er tilgjengelig. Luft har i ikke spesielt stor varmekapasitet, så det er mye luft som må gjennom pumpe for å overføre for eksempel 7kW.

    Forholdet i 2) skyldes at når man nærmer seg maks effekt så begynner kondenser, luftgjennomstrømning og innvendig varmeveksler å bli for små i forhold til effekten.

    Men, selv om det er kaldt ute og temperaturen kryper nedover mot 20 kalde - så vil fortsatt en varmepumpe levere betydelig varme enn den trenger effekt. At pumpen da jobber hardere og at dette kan skape mer slitasje er sikkert riktig. Men tror nok det har relativt lite å si i forhold til å fyre elektrisk. Men nå er det jo en gang slik at Luft/luftegner seg nok best på Vestlandet hvor det ikke er så kaldt.

    Mvh
    OMF
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Mye upresist her.
    De fleste varmepumpene (vp) i dag fungerer godt ned mot -25gC ute.
    Presser du vp til å yte max ved max lav temp ute så slites kompressoren litt hurtigere. Ellers ingen problem, bortsett fra at COP går ned...
    Det med 18gC er i bestefall en misforståelse samt det med innblanding av luft. En luft/luft vp er en "varmeovn" og ikke noe ventilasjonsanlegg! En vp setter du til ønsket temp i rommet, et ventilasjonsanlegg setter du gjerne til 18gC om ventilasjonsanlegget er av omrøringsprinsippet. Dette for å blande luften optimalt. (Er vent.anlegget av fortregningsprinsippet så kan temp settes=ønsket romtemp.)

    Men, trikset er å kjøpe en vp som er dobbelt så stor som du trenger! Klarer du å varme opp ønsket areal/volum når vp tusler på 50% eller mindre så er COP på det høyeste. Jo nærmere 100% du presser vp, desto lavere COP får du!
     
    Sist redigert:

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Husk på at varmepumpe type luft/luft ikke bør settes til noe særligere høyere enn 18-19 grader når det er kaldt ute, varmepumpene bør brukes kun til grunnvarmen i huset og annen oppvarming type vedovn eller panelovener bør brukes for og få opp resten av tempen. Bare protester, men dette har jeg fra proffe folk som driver med varmepumper som daglig virke. Det og la varmepumpene gå på nær maks når det kryper under 15 minus forkorter levetiden på de kraftig.
    Hvis varmepumpa er innstilt på 18 grader, men bruker annen oppvarming til å oppnå 22 grader, vil da vp blåse kald luft for å få tempen ned til 18??
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Husk på at varmepumpe type luft/luft ikke bør settes til noe særligere høyere enn 18-19 grader når det er kaldt ute, varmepumpene bør brukes kun til grunnvarmen i huset og annen oppvarming type vedovn eller panelovener bør brukes for og få opp resten av tempen. Bare protester, men dette har jeg fra proffe folk som driver med varmepumper som daglig virke. Det og la varmepumpene gå på nær maks når det kryper under 15 minus forkorter levetiden på de kraftig.
    Hvis varmepumpa er innstilt på 18 grader, men bruker annen oppvarming til å oppnå 22 grader, vil da vp blåse kald luft for å få tempen ned til 18??
    Om den står i "auto" = ja
    Om den står i "heat" = nei
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Du kan som regel stille dem til kun varming. Gjør du ikke det, vil den kjøle ned lufta med kalddluft. Varmeovn eller kjøleanlegg? Begge deler er vel like riktig.

    Vil også henstille alle med vp å se til at de ikke bråker mer enn de bør(utedelen). Den kan komme med veldig enerverende lyder mot naboene.


    Husk på at varmepumpe type luft/luft ikke bør settes til noe særligere høyere enn 18-19 grader når det er kaldt ute, varmepumpene bør brukes kun til grunnvarmen i huset og annen oppvarming type vedovn eller panelovener bør brukes for og få opp resten av tempen. Bare protester, men dette har jeg fra proffe folk som driver med varmepumper som daglig virke. Det og la varmepumpene gå på nær maks når det kryper under 15 minus forkorter levetiden på de kraftig.
    Hvis varmepumpa er innstilt på 18 grader, men bruker annen oppvarming til å oppnå 22 grader, vil da vp blåse kald luft for å få tempen ned til 18??
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Dette er feil og vitner om relativt stor svikt i grunnleggende kompetanse om varmepumper. De fleste nyere pumper har i dag en avisingsautomatikk, som måler hvor mye is det er på fordamperen. Mine 3 Julapumper som er billigpumper har en slik automatikk.

    Problemet med ising er i grunn størst ved utetemperatur rundt 0 grader. Da er det mye fuktighet i luften, samtidig som fordamperen holder noen minusgrader - da bygger isen seg rask opp, og mine går da på minimum avrimingsinterval som er ca 40 minutter mellom hver avriming. Når det blir skikkelig kaldt, er også luften veldig tørr, og det er knapt nok riming på utedelen. Mine går da på maks intervall som er 2 timer mellom hver avriming.

    Ludo store, Coop Obs, og Jula selger nok mye mer enn 600 varmepumper i året - det er ikke dermed sagt at de som jobber der skjønner mye av dette.

    Jeg har etterisolert mine tre pumper (2 av de er luft-vann) og har også montert energimålere. Så i mitt varmeanlegg har jeg 2x6W pumper, som stort sett går på trinn 1 og 2, og leverer en effektiv COP på 3,5 på årsbasis.

    Mvh
    OMF
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Dette er feil og vitner om relativt stor svikt i grunnleggende kompetanse om varmepumper. De fleste nyere pumper har i dag en avisingsautomatikk, som måler hvor mye is det er på fordamperen. Mine 3 Julapumper som er billigpumper har en slik automatikk.

    Problemet med ising er i grunn størst ved utetemperatur rundt 0 grader. Da er det mye fuktighet i luften, samtidig som fordamperen holder noen minusgrader - da bygger isen seg rask opp, og mine går da på minimum avrimingsinterval som er ca 40 minutter mellom hver avriming. Når det blir skikkelig kaldt, er også luften veldig tørr, og det er knapt nok riming på utedelen. Mine går da på maks intervall som er 2 timer mellom hver avriming.

    Ludo store, Coop Obs, og Jula selger nok mye mer enn 600 varmepumper i året - det er ikke dermed sagt at de som jobber der skjønner mye av dette.

    Jeg har etterisolert mine tre pumper (2 av de er luft-vann) og har også montert energimålere. Så i mitt varmeanlegg har jeg 2x6W pumper, som stort sett går på trinn 1 og 2, og leverer en effektiv COP på 3,5 på årsbasis.

    Mvh
    OMF
    Hmm - avriming mer enn 1 gang i timen, det var ofte. Min Panasonic gjør dette makst 2-3 ganger om dagen når det er tåke i været og rundt 0.

    Etterisolert ? Mener du å ekstra isolere slangen fra ytter til inner del - i fall har jeg og gjort det - satt på tykk standard rørisolering.

    PS. Du mente kanskje 2x6kW og ikke 2x6W ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Dette er feil og vitner om relativt stor svikt i grunnleggende kompetanse om varmepumper. De fleste nyere pumper har i dag en avisingsautomatikk, som måler hvor mye is det er på fordamperen. Mine 3 Julapumper som er billigpumper har en slik automatikk.

    Problemet med ising er i grunn størst ved utetemperatur rundt 0 grader. Da er det mye fuktighet i luften, samtidig som fordamperen holder noen minusgrader - da bygger isen seg rask opp, og mine går da på minimum avrimingsinterval som er ca 40 minutter mellom hver avriming. Når det blir skikkelig kaldt, er også luften veldig tørr, og det er knapt nok riming på utedelen. Mine går da på maks intervall som er 2 timer mellom hver avriming.

    Ludo store, Coop Obs, og Jula selger nok mye mer enn 600 varmepumper i året - det er ikke dermed sagt at de som jobber der skjønner mye av dette.

    Jeg har etterisolert mine tre pumper (2 av de er luft-vann) og har også montert energimålere. Så i mitt varmeanlegg har jeg 2x6W pumper, som stort sett går på trinn 1 og 2, og leverer en effektiv COP på 3,5 på årsbasis.

    Mvh
    OMF
    Hmm - avriming mer enn 1 gang i timen, det var ofte. Min Panasonic gjør dette makst 2-3 ganger om dagen når det er tåke i været og rundt 0.

    Etterisolert ? Mener du å ekstra isolere slangen fra ytter til inner del - i fall har jeg og gjort det - satt på tykk standard rørisolering.

    PS. Du mente kanskje 2x6kW og ikke 2x6W ;)
    Hei!

    Ja, mente 2 x 6kW!
    Har etterisolert utedelen innvendig.

    Tror nok din varmpeumpe avrimer mye oftere:
    Spørsmål / Service & support / Varmepumper Termografering Tetthetskontroll Varmepumpespesialisten i Tromsø - Energi consult AS

    "Driftstiden på utedelen mellom avrimingene varierer mellom 120 min till 40 min. Ved feil under avriming stopper varmepumpen og Timer lampen på innedelen vil blinke rødt, (kontakt oss om dette skulle inntreffe). Avrimingssyklusen er programmert fra fabrikk og kan ikke endres."

    Mvh
    OMF
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Dette er feil og vitner om relativt stor svikt i grunnleggende kompetanse om varmepumper. De fleste nyere pumper har i dag en avisingsautomatikk, som måler hvor mye is det er på fordamperen. Mine 3 Julapumper som er billigpumper har en slik automatikk.

    Problemet med ising er i grunn størst ved utetemperatur rundt 0 grader. Da er det mye fuktighet i luften, samtidig som fordamperen holder noen minusgrader - da bygger isen seg rask opp, og mine går da på minimum avrimingsinterval som er ca 40 minutter mellom hver avriming. Når det blir skikkelig kaldt, er også luften veldig tørr, og det er knapt nok riming på utedelen. Mine går da på maks intervall som er 2 timer mellom hver avriming.

    Ludo store, Coop Obs, og Jula selger nok mye mer enn 600 varmepumper i året - det er ikke dermed sagt at de som jobber der skjønner mye av dette.

    Jeg har etterisolert mine tre pumper (2 av de er luft-vann) og har også montert energimålere. Så i mitt varmeanlegg har jeg 2x6W pumper, som stort sett går på trinn 1 og 2, og leverer en effektiv COP på 3,5 på årsbasis.

    Mvh
    OMF
    Hmm - avriming mer enn 1 gang i timen, det var ofte. Min Panasonic gjør dette makst 2-3 ganger om dagen når det er tåke i været og rundt 0.

    Etterisolert ? Mener du å ekstra isolere slangen fra ytter til inner del - i fall har jeg og gjort det - satt på tykk standard rørisolering.

    PS. Du mente kanskje 2x6kW og ikke 2x6W ;)
    Hei!

    Ja, mente 2 x 6kW!
    Har etterisolert utedelen innvendig.

    Tror nok din varmpeumpe avrimer mye oftere:
    Spørsmål / Service & support / Varmepumper Termografering Tetthetskontroll Varmepumpespesialisten i Tromsø - Energi consult AS

    "Driftstiden på utedelen mellom avrimingene varierer mellom 120 min till 40 min. Ved feil under avriming stopper varmepumpen og Timer lampen på innedelen vil blinke rødt, (kontakt oss om dette skulle inntreffe). Avrimingssyklusen er programmert fra fabrikk og kan ikke endres."

    Mvh
    OMF
    OK, hvorfor og hvordan ?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    De fleste varmepumpene som selges i Norge er veldig dårlig isolert fra fabrikken. Trykksiden på kompressoren kan vel gjerne ha 50-60 grade og er ofte knapt nok isolert i det hele tatt. Det sier seg selv at her har man et stort varmetap når det er 10-20 kuldegrader ute. Isolering er i grunn enkelt - jeg brukte armaflex på rørene, og glava i tomrom og langs veggene. Pumpen blir stillere også. Jeg valgte å isolere rørene på kuldesiden også. Grunnen til det er at når pumpen aviser - så går den i revers - og da ønsker jeg at mest mulig av varmen skal komme kjapt til fordamperen og ikke miste temperatur på rør hvor det ikke er is. Det at man får betydelig raskere avising er faktisk ganske viktig. Spesiellt på pumper som kanskje sliter litt med å å levere nok varme når det er kaldt!

    Her er et bilde av pumpen fra fabrikk:
    IMAG0385.jpg

    Her har jeg satt på armaflex:
    IMAG0373.jpg

    Og ferdig isolert:
    IMAG0375.jpg



    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.114
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Vil det ikke være et problem med kondens og våt isolasjon når man etterisolerer slik?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn