Surroundforforsterker som er god på musikk

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Jeg skal kjøpe ny soúrroundprosessor i hjemmekinoen og ønsker tips siden jeg ikke har fulgt så godt med de siste årene. Den bør være god på musikk og være driftsikker. Trenger ikke å spesielt mye innstillinger da DSP gjøres i effektforsterkere. Det har ingen betydning hvordan boksen ser ut da alt står i et rack i teknisk rom. Ønsker XLR ut på alle kanaler. Har ikke lyst på sære entusiastmerker da jeg ikke har tro på driftssikkerheten i dette.

Jeg har sett for meg Maranz eller Yamaha, men har ikke hørt noen av modellene.
https://www.avshop.no/product/maran...s-surround-forforsterker-4k-60p-4-4-4-sort-2/
https://www.avshop.no/product/yamah...s-x-surround-forforsterker-4k-60p-4-4-4-sort/

Har en følelse for Marantz selv om jeg ikke har noe grunnlag for dette. Andre tips eller opplagt gode kjøp for tiden?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jeg ville valgt Yamahaen av de to, den er vel en generasjon eller to nyere hvis jeg ikke tar helt feil? :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Om du ønsker å legge deg på en prisklasse i 25.000 området så er nok kandidatene du har satt opp veldig gode.
Jeg ville heller sett på produkter fra Trinnov eller alternativt StormAudio. Joda, en annen prisklasse - men kvaliteten er også en helt annet. Har selv Trinnov Altitude32 med 32 kanaler; den er ekstremt stabil - men lydkvaliteten er på nivå med det aller beste som eksisterer på stereo. Fordelen er også at de er modulbaserte; samt i det minste for Trinnov fikk man alle formater som Atmos, DTS:X og Auro3D gratis. Trinnov er nå snart også klar med DTS:X Pro. Det blir billigere å kjøpe noe som ikke må byttes ut hvert andre år.

Vil du aldri få behov for mer enn 16 kanaler så er Trinnov Altitude16 et kupp prismessig med tanke på hva man får.

Før jeg gikk for Trinnov Altitude32 hadde jeg Marantz AV8802a som fungerte helt fint den. Men Altitude32 er langt mer stabil og lyden er i en helt annen klasse.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Trinnov er sikkert fin. Hadde ikke hørt om dette og måtte sjekke det ut. Såpass høy prisklasse at det er uaktuelt uansett kvalitet :)

Hva er nyere i Yamaha? Har rattet litt på en litt eldre Yamaha og synes det var litt ulogisk setup.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Trinnov er sikkert fin. Hadde ikke hørt om dette og måtte sjekke det ut. Såpass høy prisklasse at det er uaktuelt uansett kvalitet :)

Hva er nyere i Yamaha? Har rattet litt på en litt eldre Yamaha og synes det var litt ulogisk setup.
Det første du bør sjekke opp er hvilket oppsett du har/har planer om å ha. Antall takhøyttalere og om enheten støtter det du har behov for (antall kanaler alene hjelper lite om de ikke kan brukes der du har behov for dem). Også viktig at DTS:X er støttet (i tillegg til Atmos); samt Auro3D kan være praktisk å ha for musikk eventuelt. Audyssey romkalibrering på Marantz kan være noe komplisert å få bra, Yamaha sin utgave har jeg ingen erfaring med.

Edit:
Marantz er i det minste relativt enkel å sette opp og konfigurere (når man har truffet på kalibreringen med Audyssey)
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Trinnov er sikkert fin. Hadde ikke hørt om dette og måtte sjekke det ut. Såpass høy prisklasse at det er uaktuelt uansett kvalitet :)

Hva er nyere i Yamaha? Har rattet litt på en litt eldre Yamaha og synes det var litt ulogisk setup.
Litt usikker, men kom ikke denne Marantzen samtidig ca. som CX-A5100?
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Av disse to ville jeg valgt Yamaha av noen relativt enkle grunner.

Du har manuell kontroll på peq filterne og kan justere de selv. Generelt har du mye mer muligheter innenfor manuell justering hos Yamaha.
Den andre grunnen er rett og slett muligheten til å ha 2 forskjellige presets med ulik eq og deling, dersom du ønsker annerledes konfigurasjon ved kino og musikk.

Lydmessig er de så og si identiske ved blind testing.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Takker for tips. Når det gjelder antall høyttalere er det nå 7.2. Tenker å settes opp 4 høyttalere i taket etterhvert, men dette kommer jeg nok ikke til å prioritere på lang tid.

Jeg har ikke behov for noen form for romkorrigering (bortsett fra avstandskorrigering til høyttalerne) da alt dette gjøres i effektforsterkerene. Jeg trenger derfor kun et god signal inn og vil helst ha XLR alle kanaler.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg har ene foregående modellen til Yamaha 5100 - ingen ting å utsette på den, låter bra både på musikk og film.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Takker for tips. Når det gjelder antall høyttalere er det nå 7.2. Tenker å settes opp 4 høyttalere i taket etterhvert, men dette kommer jeg nok ikke til å prioritere på lang tid.

Jeg har ikke behov for noen form for romkorrigering (bortsett fra avstandskorrigering til høyttalerne) da alt dette gjøres i effektforsterkerene. Jeg trenger derfor kun et god signal inn og vil helst ha XLR alle kanaler.
Jeg har hatt Yamaha 5100 og har nå 5200 den er mye bedre enn 5100 og samtidig veldig god som to kanal. Den har fått nye og bedre dac.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Om du ønsker å legge deg på en prisklasse i 25.000 området så er nok kandidatene du har satt opp veldig gode.
Jeg ville heller sett på produkter fra Trinnov eller alternativt StormAudio. Joda, en annen prisklasse - men kvaliteten er også en helt annet. Har selv Trinnov Altitude32 med 32 kanaler; den er ekstremt stabil - men lydkvaliteten er på nivå med det aller beste som eksisterer på stereo. Fordelen er også at de er modulbaserte; samt i det minste for Trinnov fikk man alle formater som Atmos, DTS:X og Auro3D gratis. Trinnov er nå snart også klar med DTS:X Pro. Det blir billigere å kjøpe noe som ikke må byttes ut hvert andre år.

Vil du aldri få behov for mer enn 16 kanaler så er Trinnov Altitude16 et kupp prismessig med tanke på hva man får.

Før jeg gikk for Trinnov Altitude32 hadde jeg Marantz AV8802a som fungerte helt fint den. Men Altitude32 er langt mer stabil og lyden er i en helt annen klasse.
Når karen sier max 25000kr så anbefaler du han en til 200K ?
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.025
Antall liker
380
av de merkene jeg har prøvd er marantz det utvilsomt mest musikalske..
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Om du ønsker å legge deg på en prisklasse i 25.000 området så er nok kandidatene du har satt opp veldig gode.
Jeg ville heller sett på produkter fra Trinnov eller alternativt StormAudio. Joda, en annen prisklasse - men kvaliteten er også en helt annet. Har selv Trinnov Altitude32 med 32 kanaler; den er ekstremt stabil - men lydkvaliteten er på nivå med det aller beste som eksisterer på stereo. Fordelen er også at de er modulbaserte; samt i det minste for Trinnov fikk man alle formater som Atmos, DTS:X og Auro3D gratis. Trinnov er nå snart også klar med DTS:X Pro. Det blir billigere å kjøpe noe som ikke må byttes ut hvert andre år.

Vil du aldri få behov for mer enn 16 kanaler så er Trinnov Altitude16 et kupp prismessig med tanke på hva man får.

Før jeg gikk for Trinnov Altitude32 hadde jeg Marantz AV8802a som fungerte helt fint den. Men Altitude32 er langt mer stabil og lyden er i en helt annen klasse.
Når karen sier max 25000kr så anbefaler du han en til 200K ?
Hadde han møtt Trinnov i et oppsett, og hørt hva den steller i stand hadde han kjøpt den på flekken uansett hva prisen var:). Antaglivis solgt bilen for å finansiere det.
Det er sånn det er når du egentlig ikke vet hva du ønsker, og plutselig finner ut av det. Da kan en like godt kjøpe det med en gang.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Om du ønsker å legge deg på en prisklasse i 25.000 området så er nok kandidatene du har satt opp veldig gode.
Jeg ville heller sett på produkter fra Trinnov eller alternativt StormAudio. Joda, en annen prisklasse - men kvaliteten er også en helt annet. Har selv Trinnov Altitude32 med 32 kanaler; den er ekstremt stabil - men lydkvaliteten er på nivå med det aller beste som eksisterer på stereo. Fordelen er også at de er modulbaserte; samt i det minste for Trinnov fikk man alle formater som Atmos, DTS:X og Auro3D gratis. Trinnov er nå snart også klar med DTS:X Pro. Det blir billigere å kjøpe noe som ikke må byttes ut hvert andre år.

Vil du aldri få behov for mer enn 16 kanaler så er Trinnov Altitude16 et kupp prismessig med tanke på hva man får.

Før jeg gikk for Trinnov Altitude32 hadde jeg Marantz AV8802a som fungerte helt fint den. Men Altitude32 er langt mer stabil og lyden er i en helt annen klasse.
Når karen sier max 25000kr så anbefaler du han en til 200K ?
Hadde han møtt Trinnov i et oppsett, og hørt hva den steller i stand hadde han kjøpt den på flekken uansett hva prisen var:). Antaglivis solgt bilen for å finansiere det.
Det er sånn det er når du egentlig ikke vet hva du ønsker, og plutselig finner ut av det. Da kan en like godt kjøpe det med en gang.
Jeg håper ikke han er så dum!

O
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Om du ønsker å legge deg på en prisklasse i 25.000 området så er nok kandidatene du har satt opp veldig gode.
Jeg ville heller sett på produkter fra Trinnov eller alternativt StormAudio. Joda, en annen prisklasse - men kvaliteten er også en helt annet. Har selv Trinnov Altitude32 med 32 kanaler; den er ekstremt stabil - men lydkvaliteten er på nivå med det aller beste som eksisterer på stereo. Fordelen er også at de er modulbaserte; samt i det minste for Trinnov fikk man alle formater som Atmos, DTS:X og Auro3D gratis. Trinnov er nå snart også klar med DTS:X Pro. Det blir billigere å kjøpe noe som ikke må byttes ut hvert andre år.

Vil du aldri få behov for mer enn 16 kanaler så er Trinnov Altitude16 et kupp prismessig med tanke på hva man får.

Før jeg gikk for Trinnov Altitude32 hadde jeg Marantz AV8802a som fungerte helt fint den. Men Altitude32 er langt mer stabil og lyden er i en helt annen klasse.
Når karen sier max 25000kr så anbefaler du han en til 200K ?
Hadde han møtt Trinnov i et oppsett, og hørt hva den steller i stand hadde han kjøpt den på flekken uansett hva prisen var:). Antaglivis solgt bilen for å finansiere det.
Det er sånn det er når du egentlig ikke vet hva du ønsker, og plutselig finner ut av det. Da kan en like godt kjøpe det med en gang.
Jeg håper ikke han er så dum!

O
Noen kjøper bil til 600.000+; andre kjøper surround prosessor til 300.000+. Det er snakk om prioriteringer; ikke om det ene er dumt og det andre ikke ;) 159.000 for en Altitude16 er faktisk veldig billig med tanke på hva man får. Personlig skulle jeg gjerne ha kjøpt en fancy ny bil, men det er ikke min hovedprioritet; så jeg kjører av den grunn rundt i en billig bil som teknisk er bra og den får meg fra A til B.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg tipper at når man spør om tips om noe til rundt 25 000 så er det fordi det er summen man maks har eller ønsker å bruke. Alltid noe som er dyrere og bedre, uansett tema.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Om han kjøper en Trinnov til ca 6 ganger foreslått budsjett, så bør vel resten av utstyret være i samme klasse.
I tillegg bør jo rommet være ganske bra for å få nytte av den, selv om det finnes romkalibrering.

Jeg har selv Marantz AV7704, og er godt fornøyd med den. Det fine med Marantz, er at du kan laste ned MultEQ(koster penger) fra Audyssey, og lagre mange ulike oppsett(kalibreringer). Du kan «leke» med frekvenskurven og kutte i både bass og diskant-delen, om du føler for det.
Marantz har veldig god lyd på musikk, det er det jeg bruker den til mest, og derfor jeg kjøpte den.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Jeg tipper at når man spør om tips om noe til rundt 25 000 så er det fordi det er summen man maks har eller ønsker å bruke. Alltid noe som er dyrere og bedre, uansett tema.
Det meste må følges opp da ja,derfor er tippset helt på jordet ;)

O
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Det er jo ikke så relevant å diskutere utstyr i denne prisklassen. Det er helt uaktuelt. På generell basis er jeg litt skeptisk til svært esoteriske merker innen denne bransjen. Med økende pris er man i større grad også avhengig av et fungerende serviceapparat og at leverandøren faktisk er til stede om "noen år". Diskré oppbygning er jo flott, men i praksis opplever nok de fleste at det er like greit å selge og kjøpe nytt når oppgraderingsspøkelse kommer. Forøvrig forventer jeg også svært god kvalitet av rene prosessorer til 25 000.

Jeg har da forstått at det er enighet om at begge mine alternativer er OK produkter og at det ikke er andre opplagte kandidater jeg har glemt. Er det slik at det er snarlig lansering av nye modeller eller er det trygt å kjøpe nå?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Marantz fungerer bra, grunnen til mitt innspill med Trinnov og Storm er at det er trist at ikke flere får oppleve det beste som finnes.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Jeg har da forstått at det er enighet om at begge mine alternativer er OK produkter og at det ikke er andre opplagte kandidater jeg har glemt. Er det slik at det er snarlig lansering av nye modeller eller er det trygt å kjøpe nå?
HDMI 2.1 kommer i løpet av neste år i AVP/AVR’ men deler av dette er allerede her på noen produkter som eARC feks.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Marantz fungerer bra, grunnen til mitt innspill med Trinnov og Storm er at det er trist at ikke flere får oppleve det beste som finnes.
Da kan du jo lage en tråd om det da og ikke sleng det inn her som en tåpelig anbefaling til Receiver i 25 K klassen!

O
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har da forstått at det er enighet om at begge mine alternativer er OK produkter og at det ikke er andre opplagte kandidater jeg har glemt. Er det slik at det er snarlig lansering av nye modeller eller er det trygt å kjøpe nå?
HDMI 2.1 kommer i løpet av neste år i AVP/AVR’ men deler av dette er allerede her på noen produkter som eARC feks.
Anbefaler å ikke ha hastverk med HDMI 2.1; det kommer garantert flere revisjoner. Det er i utgangspunktet pr nå ingen behov for noe bedre enn HDMI 2.0b (det er LANGT frem til noe innhold i 8K klassen; eneste fordelen med HDMI 2.1 er 4K i 120Hz - men det er kun nyttig om man spiller, ellers har det null verdi), med mindre man synes det er stas å oppgradere kontinuerlig selvsagt.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Marantz fungerer bra, grunnen til mitt innspill med Trinnov og Storm er at det er trist at ikke flere får oppleve det beste som finnes.
Da kan du jo lage en tråd om det da og ikke sleng det inn her som en tåpelig anbefaling til Receiver i 25 K klassen!

O
Det var ingen anbefaling; mer til informasjon. Skjønner ikke hvorfor du blir så forbanna på at man løfter skylappene litt utover det mest kjente (les: kjedelige)? Receiver i 25K klassen har en veldig kortsiktig levetid; den blir snart rullet ut og erstattet med noe nytt som er nesten identisk; oppgradering av de forrige modellene stopper. Dette er en virkelig dårlig investering etter mitt syn.

NB! Egen tråd finnes ;)
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Jeg har da forstått at det er enighet om at begge mine alternativer er OK produkter og at det ikke er andre opplagte kandidater jeg har glemt. Er det slik at det er snarlig lansering av nye modeller eller er det trygt å kjøpe nå?
HDMI 2.1 kommer i løpet av neste år i AVP/AVR’ men deler av dette er allerede her på noen produkter som eARC feks.
Anbefaler å ikke ha hastverk med HDMI 2.1; det kommer garantert flere revisjoner. Det er i utgangspunktet pr nå ingen behov for noe bedre enn HDMI 2.0b (det er LANGT frem til noe innhold i 8K klassen; eneste fordelen med HDMI 2.1 er 4K i 120Hz - men det er kun nyttig om man spiller, ellers har det null verdi), med mindre man synes det er stas å oppgradere kontinuerlig selvsagt.
Helt enig, 4k er jo nesten fortsatt i startfasen. Og bortsett fra spilling er kanskje eARC det mest praktiske men det kan være tilgjengelig med HDMI 2.0b på utstyr som får en eARC firmware oppdatering.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har da forstått at det er enighet om at begge mine alternativer er OK produkter og at det ikke er andre opplagte kandidater jeg har glemt. Er det slik at det er snarlig lansering av nye modeller eller er det trygt å kjøpe nå?
HDMI 2.1 kommer i løpet av neste år i AVP/AVR’ men deler av dette er allerede her på noen produkter som eARC feks.
Anbefaler å ikke ha hastverk med HDMI 2.1; det kommer garantert flere revisjoner. Det er i utgangspunktet pr nå ingen behov for noe bedre enn HDMI 2.0b (det er LANGT frem til noe innhold i 8K klassen; eneste fordelen med HDMI 2.1 er 4K i 120Hz - men det er kun nyttig om man spiller, ellers har det null verdi), med mindre man synes det er stas å oppgradere kontinuerlig selvsagt.
Helt enig, 4k er jo nesten fortsatt i startfasen. Og bortsett fra spilling er kanskje eARC det mest praktiske men det kan være tilgjengelig med HDMI 2.0b på utstyr som får en eARC firmware oppdatering.
Jeg er i utgangspunktet ikke så begreistret for ARC eller eARC heller; dette ender alltid i massiv trøbbel med lyd/bilde sync. At man får TrueHD 7.1 eller DTS-HD.MA.7.1 (begge med metadata) over ARC gjør ikke livet noe enklere. Det er mye enklere å kjøre alt gjennom en video processor; receiver eller surround processor. Finnes det noen som faktisk bruker appene på en TV lengre?
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Anbefaler å ikke ha hastverk med HDMI 2.1; det kommer garantert flere revisjoner. Det er i utgangspunktet pr nå ingen behov for noe bedre enn HDMI 2.0b (det er LANGT frem til noe innhold i 8K klassen; eneste fordelen med HDMI 2.1 er 4K i 120Hz - men det er kun nyttig om man spiller, ellers har det null verdi), med mindre man synes det er stas å oppgradere kontinuerlig selvsagt.
Helt enig, 4k er jo nesten fortsatt i startfasen. Og bortsett fra spilling er kanskje eARC det mest praktiske men det kan være tilgjengelig med HDMI 2.0b på utstyr som får en eARC firmware oppdatering.
Jeg er i utgangspunktet ikke så begreistret for ARC eller eARC heller; dette ender alltid i massiv trøbbel med lyd/bilde sync. At man får TrueHD 7.1 eller DTS-HD.MA.7.1 (begge med metadata) over ARC gjør ikke livet noe enklere. Det er mye enklere å kjøre alt gjennom en video processor; receiver eller surround processor. Finnes det noen som faktisk bruker appene på en TV lengre?
Det er ganske mange rundt om på forskjellige forum som bruker ARC (og som har problemer). Jeg bruker ikke, lekte med det i 10 minutter for å se om det funka så skrudde det av. Alt rett i prosessor gjør ting enklere og bedre.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Marantz fungerer bra, grunnen til mitt innspill med Trinnov og Storm er at det er trist at ikke flere får oppleve det beste som finnes.
Da kan du jo lage en tråd om det da og ikke sleng det inn her som en tåpelig anbefaling til Receiver i 25 K klassen!

O
Det var ingen anbefaling; mer til informasjon. Skjønner ikke hvorfor du blir så forbanna på at man løfter skylappene litt utover det mest kjente (les: kjedelige)? Receiver i 25K klassen har en veldig kortsiktig levetid; den blir snart rullet ut og erstattet med noe nytt som er nesten identisk; oppgradering av de forrige modellene stopper. Dette er en virkelig dårlig investering etter mitt syn.

NB! Egen tråd finnes ;)
Blir ikke forbanna,bare litt oppgitt :)

O
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Anbefaler å ikke ha hastverk med HDMI 2.1; det kommer garantert flere revisjoner. Det er i utgangspunktet pr nå ingen behov for noe bedre enn HDMI 2.0b (det er LANGT frem til noe innhold i 8K klassen; eneste fordelen med HDMI 2.1 er 4K i 120Hz - men det er kun nyttig om man spiller, ellers har det null verdi), med mindre man synes det er stas å oppgradere kontinuerlig selvsagt.
Helt enig, 4k er jo nesten fortsatt i startfasen. Og bortsett fra spilling er kanskje eARC det mest praktiske men det kan være tilgjengelig med HDMI 2.0b på utstyr som får en eARC firmware oppdatering.
Jeg er i utgangspunktet ikke så begreistret for ARC eller eARC heller; dette ender alltid i massiv trøbbel med lyd/bilde sync. At man får TrueHD 7.1 eller DTS-HD.MA.7.1 (begge med metadata) over ARC gjør ikke livet noe enklere. Det er mye enklere å kjøre alt gjennom en video processor; receiver eller surround processor. Finnes det noen som faktisk bruker appene på en TV lengre?
Hvis jeg ikke skal se en dvd / bluray så blir app på Sony tv'n brukt til alt fra Youtube NRK Netflix mm , Netflix app på tv er den eneste her i huset som gir Dolby Vision alt igjennom ARC til AV processor . Vil det da si at jeg hadde hvert bedre tjent med å sette inn en Appel tv 4k rett i AV prossesor ?
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hvis jeg ikke skal se en dvd / bluray så blir app på Sony tv'n brukt til alt fra Youtube NRK Netflix mm , Netflix app på tv er den eneste her i huset som gir Dolby Vision alt igjennom ARC til AV processor . Vil det da si at jeg hadde hvert bedre tjent med å sette inn en Appel tv 4k rett i AV prossesor ?
Ja

Apple TV 4K støtter også Dolby Vision og Atmos. Samt appene er MYE bedre på Apple TV 4K vs på TV'en.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Hvis jeg ikke skal se en dvd / bluray så blir app på Sony tv'n brukt til alt fra Youtube NRK Netflix mm , Netflix app på tv er den eneste her i huset som gir Dolby Vision alt igjennom ARC til AV processor . Vil det da si at jeg hadde hvert bedre tjent med å sette inn en Appel tv 4k rett i AV prossesor ?
Ja

Apple TV 4K støtter også Dolby Vision og Atmos. Samt appene er MYE bedre på Apple TV 4K vs på TV'en.
Er det andre som har samme erfaring at innebygde app'er i Sony Oled tv android version 8.0.0 må se seg forbi godt av Appel TV 4K på bilde å lyd ?

Mvh
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Jeg bruker ikke Sony sine OLED men Lg Signature W 8 og har brukt Apple tv 4 K. Jeg synes Apple Tv 4 K hadde marginal bedre bilder men det jeg likte ikke var at jeg måtte gå gjennom menyen hvergang jeg skulle bytte mellon 4K og FULL HD bilder siden Apple 4 K har ikke mulighet til ‘ Auto’ når det gjelder bilde mens Lg ( og antagligvis , de fleste Oled, ) har den så, hvis filmen sendes i 4K , du ser bilde i 4K , hvis ikke , går den til,full Hd eller original sending men dette kan du ikke gjøremed Apple Tv. For å ikke snakke om manglende digital utgang til lyd , bare HDMI.
DA SOLGTE JEG DEN
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Og app’ene i Lg W8 funker veldig bra, mer enn nok
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Spørsmål - litt på siden av tråden, men passer litt allikevel.

Digital musikk fra en streamer - hvor stor forskjellig vil en god ekstern DAC gjøre? Vil ikke forforsterkeren gjøre det analoge signalet digitalt igjen uansett når den jobber med romkorreksjon osv?
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Det høres logisk ut så lenge det gjelder en hjemmekionoforsterker. Derfor lite teknisk som skulle tilsi noe kvalitetsheving av en ekstra DAC i analogdelen. I et heldigitalt anlegg er det selfvølgelig stor forskjell på DACer.

Når det gjelder mitt opprinnelige spørsmål: Jeg har gjort noe så uhørt som å bruke min gamle hjemmekinoprosessor. Jeg hadde faktsik glemt at jeg hadde den stående. En Eldre fullbalansert Onkyoenhet som kostet 25 000 for 8-9 år siden. Det var viktigere for meg å få dette til å spille før jeg bestemte meg for ny prosessor. Dette kommer, men har ikke så stort behov før alt annet er ferdig og da har det sikkert kommet nye genereasjoner med prosessorer uansett.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Spørsmål - litt på siden av tråden, men passer litt allikevel.

Digital musikk fra en streamer - hvor stor forskjellig vil en god ekstern DAC gjøre? Vil ikke forforsterkeren gjøre det analoge signalet digitalt igjen uansett når den jobber med romkorreksjon osv?
Naturligvis om romkorreksjonen jobber i det analoge domenet (Trinnov Optimizer jobber 100% digitalt med 64bit presisjon). Mine tanker rundt DAC er at selve DAC chip'en har tilnærmet 0 betydning, det som betyr noe er de analoge leddene+filter. Om de da er mye bedre i en ekstern DAC vil man selvsagt få nytteverdien av det (om rom korreksjonen jobber analogt så er det helt verdiløst som du påpeker).

Med analog romkorreksjon:
Digitalt signal inn => konverter til Analog => romkorrigering (+ bass management) => konverter til digitalt => overfør digitalt til ekstern DAC => konverter til analog i ekstern DAC

Så her får man 2 ekstra konverteringsledd (og 2 av dem med DAC/ADC man ikke liker og vil erstatte med en ny ekstern). Dermed er konklusjonen om man tenker seg litt om; dette er penger ut vinduet.
 
Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Er det noen romkorrekjsonssystemer som jobber i det analoge domenet da ??

Ekstern dac med en receiver/prosessor mener jeg er overflødig. Så sant man ikke på død og liv kjører pure direct uten bassmanagment osv...

Bruker man det så blir det bare unødvendige ad/da konverteringer.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Da ser det ut til at vi er på nett, og ekstern dac gjør liten nytte.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er det noen romkorrekjsonssystemer som jobber i det analoge domenet da ??

Ekstern dac med en receiver/prosessor mener jeg er overflødig. Så sant man ikke på død og liv kjører pure direct uten bassmanagment osv...

Bruker man det så blir det bare unødvendige ad/da konverteringer.
Audyssey og andre lignende jobber i det analoge domenet. Er vel kun Trinnov Optimizer og muligens Dirac som jobber i det digitale.
 
Topp Bunn