Surround i Netflix, HBO eller Disney +

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
Hva må til for å få DD fra disse kildene?
Hilsen nybegynner
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
836
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kompatibelt utstyr…
Du skriver ingenting om hvordan dette strømmes(skal strømmes)…
Har du Apple TV er det bare å koble til utstyr, surround er standard lyd, ikke stereo.

Om du har TV med disse appene må du bruke ARC for å sende signalet ut fra TV til en receiver eller lydplanke.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
Jeg har Apple TV, men husker ikke versjonen. Betyr det noe? Er det usrround lyd via HDMI eller noe annet?
Jeg har Blu-ray spiller med Netflix og HBO på Altibox. Jeg har også en media box.
Regner med at det ikke er mulig å få med ChromeCast?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
836
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Surround via HDMI er det vanligste nå, siden det er problemfritt.
ChromeCast støtter også surround, så du trenger bare en receiver/prosessor som kan tolke dette for å få det ut.
Selvfølgelig må jo appen/kilden og videosignalet være surround, kunstig oppmikset surround er sjelden bra.

Apple TV har vel alltid vært bra, selv bruker jeg Apple TV 4K, siden jeg har en TV med 4K.
Netflix har bra lyd, selv om det ikke er lyd som fra en disk.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
Men sender HBO, Netflix og Disney surround lyd signaler? Eller er det forskjell fra film til film?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
836
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Standard i dag via strømming er vel surround.
Har «bare» Netflix, og der, som både HBO og Disney sender surround.
Surround er gammelt, det fantes også på VHS, så i dag er det standard på filmer.


The history of surround
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
Det er mange år siden jeg sist drev med dette og det har virkelig skjedd mye på teknikken. Så jeg har noen spørsmål rundt teknikken, så jeg håper noen kan svare på følgende:
- Er det et stort poeng å ha analog multikanal utgang på spiller og inngang på forsterker? Er det noen lydmessig fordel?
- Hvordan produseres 7, 9 eller 11 kanals lyd? Er det noe som tas fra 5.1 signalet og gjøres om i forsterkeren? Er det Atmos???
- Holder det med en HDMI kabel mellom spiller og receiver? Eller må man også ha en form for digitalt lydsignal?

Jeg har ikke spesielt greie på dette.

Tilleggsspørsmål: det virker som det har skjedd så mye de siste 10 årene, så det virker på meg som man ikke bør kjøpe eldre utstyr? Eksempelvis en Marantz UD5007 fra 2013 (ligger på 2500 brukt) kontra en nyere og billigere spiller fra hvem som helst? Det virker som den nyere har langt flere fordeler?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.433
Antall liker
35.231
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Disney+ og Netflix sender til og med DAtmos, Det meste derimot er DD(+).
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
836
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er mange år siden jeg sist drev med dette og det har virkelig skjedd mye på teknikken. Så jeg har noen spørsmål rundt teknikken, så jeg håper noen kan svare på følgende:
- Er det et stort poeng å ha analog multikanal utgang på spiller og inngang på forsterker? Er det noen lydmessig fordel?
- Hvordan produseres 7, 9 eller 11 kanals lyd? Er det noe som tas fra 5.1 signalet og gjøres om i forsterkeren? Er det Atmos???
- Holder det med en HDMI kabel mellom spiller og receiver? Eller må man også ha en form for digitalt lydsignal?

Jeg har ikke spesielt greie på dette.

Tilleggsspørsmål: det virker som det har skjedd så mye de siste 10 årene, så det virker på meg som man ikke bør kjøpe eldre utstyr? Eksempelvis en Marantz UD5007 fra 2013 (ligger på 2500 brukt) kontra en nyere og billigere spiller fra hvem som helst? Det virker som den nyere har langt flere fordeler?
Analoge utganger er bare fordyrende på utstyr!
HDMI kan vel overføre 32 kanaler eller mer, i en enkel kabel, derfor er det en veldig bra standard.
Som du kanskje har sett i signaturen har jeg en Oppo med veldig gode analoge utganger, men liker minst mulig kabler og «bokser», derfor bruker jeg HDMI ut fra den.
Analogt gir også et virvar av kabler, for de som liker mye kabler uten å få bedre lyd…

Atmos er høydekanaler, og for spesielt interesserte.
Selv holder jeg meg til 5 kanaler, uten subwoofer.

Jeg ville ikke kjøpt en dyr blu-ray spiller i dag, Marantz gjør sikkert en glimrende jobb om du bruker signal via HDMI.
Dyre spillere i dag har påkostede analog-del, som Panasonic DP-UB9000, som også kan spille 4K-disker.
Billigere gjør en helt grei jobb om du bruker HDMI ut, og ikke analog utgang.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
Disney+ og Netflix sender til og med DAtmos, Det meste derimot er DD(+).
Så om jeg har forstått dette korrekt, Atmos er rett og slett at høydekanalene foran og bak legges på i forsterkeren? Eller er det også et signal fra selve filmen?
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
4K-oppskalering - bare et poeng når man har 4K skjerm?
Dolby® TrueHD - bare et fancy ord for litt bedre lyd?
DTS-HD™ - bare et poeng om det er i filmen?

Er dette bare tull og null poeng å ta hensyn til, eller bør man ha det på en spiller?

Såvidt jeg klarer å se nå, så er en SONY BDP-S6700B til 1300 kroner mere enn nok for en nybegynner som meg!
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Så om jeg har forstått dette korrekt, Atmos er rett og slett at høydekanalene foran og bak legges på i forsterkeren? Eller er det også et signal fra selve filmen?
Atmos er ett lydspor som er mikset for seg og ligger på platen,eller streamen.Dersom du ikke har Atmos dekoding vil det gjengis som 7.1 eller 5.1.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
836
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
4K-oppskalering - bare et poeng når man har 4K skjerm?
Dolby® TrueHD - bare et fancy ord for litt bedre lyd?
DTS-HD™ - bare et poeng om det er i filmen?

Er dette bare tull og null poeng å ta hensyn til, eller bør man ha det på en spiller?

Såvidt jeg klarer å se nå, så er en SONY BDP-S6700B til 1300 kroner mere enn nok for en nybegynner som meg!
4K-oppskalering er nok individuelt fra spiller til spiller, og TV til TV…
Jeg forsøkte meg frem på min Oppo, og havnet på at oppskalering til 4K er best gjort i TV.
Oppo kan oppskalere DVD til HD-signaler, men TV gjorde en bedre jobb enn Oppo, TV ga best fargegjengivelse.
HD-lyd er ukomprimert lyd, Dolby Digital er komprimert.
Det meste av musikk på blu-ray har lyd som er ukomprimert, i motsetning til på DVD.

Vil tro den spilleren er bra nok om du vil ha en enkel spiller med god lyd og godt bilde.
Når min Oppo en gang dør, så blir det nok ingen dyr spiller på meg heller.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
Takk for alle svar. Nå til neste dumme spørsmål fra noldusen:
Dersom en receiever ikke har Atmos, hvordan kan den da være 9.2?
Den har følgende: Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, Dolby Digital EX, Dolby Pro Logic II, DTS 96/24, Dolby TrueHD, DTS HD Master Audio, DTS HD High Resolution Audio, Dolby Digital Plus og Dolby Pro Logic IIz.
Men ikke Atmos.

Hvordan funker det da?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.433
Antall liker
35.231
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
...men har den 9.2? Du skriver jo selv at den har 5.1...
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
...men har den 9.2? Du skriver jo selv at den har 5.1...
As Onkyo's first ever 9.2-channel receiver, the TX-NR1007 combines network capability and advanced A/V processing with a myriad of surround sound speaker possibilities. For instance, you can use Audyssey DSX or Dolby Pro Logic IIz to create an expanded, more immersive 9-channel soundstage for games and movies.

Betyr det at det er en dårligere løsning rundt de ekstra kanalene?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.433
Antall liker
35.231
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ok, jeg ser at den har 9.2, men ikke Atmos. Første tallet indikerer hvor mange høyttalere du kan drive, andre tallet hvor mange subber og tredje (som du ikke har) hvor mange 3d-effekt høyttalere. For eks. 7.2.2
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
Ok, jeg ser at den har 9.2, men ikke Atmos. Første tallet indikerer hvor mange høyttalere du kan drive, andre tallet hvor mange subber og tredje (som du ikke har) hvor mange 3d-effekt høyttalere. For eks. 7.2.2
Så hva er da en 9.2 receiver med Atmos og en uten? De kalles begge 9.2 (evt. 7.2 eller 11.2). Hvordan kan den jeg linket inn være en 9.2 uten Atmos?
Jeg har kikket på mange receivere nå og har enda ikke sett et tresiffret tall brukt, men alle har Atmos og beskriver høyde høyttalere foran og bak.
Det er nok noe her jeg ikke helt har fått med meg. Trenger teskje :)
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
1621342860238.png

Det er mere jeg ikke skjønner.
Dette er fra en Yamaha RX-A1080 7.2 receiver.
Da telles ikke de som heter EXTRA SP1 med. Men kanalen heter også FRONT PRESENCE. Betyr det at den ikke bruker Atmos i den kanalen, men heller en slags jukse surround (ala Pro Logic) i akkurat de høyttalerene? Er det da bare en slags kanal for romklang?

Håper dere ikke gir helt opp, men svarer meg litt etterhvert som jeg ser hva jeg ikke kan noe om. Og det er mye!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.433
Antall liker
35.231
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Nei, igjen... La oss ta for oss
9.2 - Ni hovedhøyttalere og to subber
7.2 - Syv hovedhøyttalere og to subber
11.2 - Elleve hovedhøyttalere og to subber
Ingen av disse har kanaler til Atmos, da ingen av de har 3d-høyttalrekanal. Disse over forteller bare at de har x-antall hovedhøyttalere og x-antall subber. Ingen av disse har noen 3d-kanaler.
Hvis nummer en (som du har) skulle hatt 3d-effekt så måtte den hatt to eller flere "desimaler" (hvis du forstår det) For eksempel
9.2.2 - Ni hovedhøyttalere, to subber og to 3d-høyttalere.
7.2.2 - Syv hovedhøyttalere, to subber og to 3d-høyttalere.
11.2.2 - Elleve hovedhøyttalere, to subber og to 3d-høyttalere.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
Nei, igjen... La oss ta for oss
9.2 - Ni hovedhøyttalere og to subber
7.2 - Syv hovedhøyttalere og to subber
11.2 - Elleve hovedhøyttalere og to subber
Ingen av disse har kanaler til Atmos, da ingen av de har 3d-høyttalrekanal. Disse over forteller bare at de har x-antall hovedhøyttalere og x-antall subber. Ingen av disse har noen 3d-kanaler.
Hvis nummer en (som du har) skulle hatt 3d-effekt så måtte den hatt to eller flere "desimaler" (hvis du forstår det) For eksempel
9.2.2 - Ni hovedhøyttalere, to subber og to 3d-høyttalere.
7.2.2 - Syv hovedhøyttalere, to subber og to 3d-høyttalere.
11.2.2 - Elleve hovedhøyttalere, to subber og to 3d-høyttalere.
Takk for det noe nedlatende svaret. De fleste oppgir med andre ord bare antall forsterkerkanaler i overskriftene. Man må altså se i Atmos beskrivelsen for å se antall Atmos kanaler. Eksempelvis så kan da en 9.1 receiver gjengi 7.2.4 Atmos kanaler. Got it!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.433
Antall liker
35.231
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
RX-A1080 er enten 7.2 (syv hovedhøyttalere og to subber) eller 5.1.2 (fem hovedhøyttalere, en sub og to 3d-høyttalere).
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.433
Antall liker
35.231
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Nedlatende svar... (ja vel)... Da takker jeg for meg.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
Nedlatende svar... (ja vel)... Da takker jeg for meg.
"så måtte den hatt to eller flere "desimaler" (hvis du forstår det)"
Så det var en helt normal setning å ta med? Javel, da beklager jeg misforståelsen og tar tilbake det hele. Takk for hjelpen så langt.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.433
Antall liker
35.231
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
"så måtte den hatt to eller flere "desimaler" (hvis du forstår det)"
Så det var en helt normal setning å ta med? Javel, da beklager jeg misforståelsen og tar tilbake det hele. Takk for hjelpen så langt.
Det var heller jeg som var usikker på om jeg forklarte meg godt nok - og slett ikke rettet mot deg.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.328
Antall liker
3.674
Torget vurderinger
1
Flere har surround på streaming, Netflix har dette men skal man ha Atmos f.eks. så må man ha 4K abonnementet. Hvis ikke så får man "bare 5.1"
Det er ikke normalt at man har mer enn et signal til sub på LFE, har man flere utganger så er dette gjerne bare en enkel kanal. Enkelte processorer klarer å bruke dette signalet i stereo om man hører på musikk og man har 2 utganger, men på film så blir det slått sammen til et signal.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.167
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Om det er surround er avhengig av materiale. Ikke alt finnes i surround (eller atmos). HBO har enten stereo eller 5.1 (tror dette også er dolby digital+). Netflix og Disney+ har i tillegg til 5.1 i dolby digital+ støtte (finnes også materiale med stereo her) også støtte for Atmos. Atmos info er pakket inn i Dolby Digital+ stream. Man trenger fra f.eks Apple TV 4K ikke gjøre noe mystisk, send via HDMI til receiver/processor så håndterer den sine ting før bildet sendes videre via HDMI to projector eller TV.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
Ting skjer fort.
Det ble en Yamaha RX-A1080 og en Sony BDP-S6700. Jeg fikk et tilbud som jeg ikke kunne si nei til. 7200 for begge er en ok pris, tror jeg. Men det er jo også mulig at kjøpesyndromet ble for sterkt for meg og at dette var en dum handel. Time will show. Skal kobles opp snart! Sammen med 10 stk Tannoy Arena og to subber!
Takk for alle tips!

RXA1080_2.jpg
Sony BDP-S6700.jpg

1621582630299.png
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.433
Antall liker
35.231
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Skummelt dette der, jeg ønsket meg bare bedre lyd en hva jeg fikk fra min tv, kjøpte meg en billig receiver fra Yamaha, og noen billige høyttalere - så ballet det på seg - nå sitter jeg med et ganske så greit Atmos-system - og nyter konserter på blu-ray.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Ting skjer fort.
Det ble en Yamaha RX-A1080 og en Sony BDP-S6700. Jeg fikk et tilbud som jeg ikke kunne si nei til. 7200 for begge er en ok pris, tror jeg. Men det er jo også mulig at kjøpesyndromet ble for sterkt for meg og at dette var en dum handel. Time will show. Skal kobles opp snart! Sammen med 10 stk Tannoy Arena og to subber!
Takk for alle tips!
Ser du skriver 10 stk høytalere - RX-A1080 klarer max 5.1.2 (7.1)

Modellen over, RX-A2080 klarer 5.1.4 eventuelt 7.1.2. Toppmodellen, RX-A3080 klarer 7.1.2 og 7.1.4 ved hjelp av ekstern effekt for de 2 siste.

Tror jeg... manualene er litt uoversiktlige.

Jeg har en tidligere modell av din nye, RX-A1030 - en receiver jeg er veldig fornøyd med.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.668
Sted
Liten by
Ser du skriver 10 stk høytalere - RX-A1080 klarer max 5.1.2 (7.1)
Modellen over, RX-A2080 klarer 5.1.4 eventuelt 7.1.2. Toppmodellen, RX-A3080 klarer 7.1.2 og 7.1.4 ved hjelp av ekstern effekt for de 2 siste.
Tror jeg... manualene er litt uoversiktlige.
Jeg har en tidligere modell av din nye, RX-A1030 - en receiver jeg er veldig fornøyd med.
Den har i tillegg noe som heter front presence, noe som jeg i min enfoldighet trodde var en slags ekstra greie som Yamaha hadde laget. Det blir 9 høyttalere. I tillegg til at jeg tenkte å bruk to Center høyttalere på eget effekttrinn. Om det blir bra, null peil! :) Men det er verdt et forsøk.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Den har i tillegg noe som heter front presence, noe som jeg i min enfoldighet trodde var en slags ekstra greie som Yamaha hadde laget. Det blir 9 høyttalere. I tillegg til at jeg tenkte å bruk to Center høyttalere på eget effekttrinn. Om det blir bra, null peil! :) Men det er verdt et forsøk.
Jeg tror du må velge mellom front presence, Atmos i tak eller back - kun et sett av gangen.

Front presence var det "store" før Atmos kom - på min A1030 har jeg dette, men ikke Atmos.

Du får koble opp og teste - og gi en liten rapport (y)
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
145
Antall liker
90
Torget vurderinger
2
Disney+, ikke multichannel fra browser og ingen Windows app.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.167
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Relatert streaming (Netflix, Disney+, HBO osv) så er Apple TV 4K det enkleste. Plug'n'play - det bare virker. Alle fokuserer på å lage stabile app'er til Apple TV 4K også. I tillegg er det en fordel at Apple TV 4K automatisk switcher mellom SDR/HDR/Dolby Vision, samt avspillingsrate tilpasses kildemateriale (så slipper man pull-down problemer relatert bilderate).
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.328
Antall liker
3.674
Torget vurderinger
1
Hvis man har allergi imot Apple produkter så er også Nvidia Shield et glimrende produkt som har Google TV i bunn og støtter alt av formater på bilder og lyd og god specs.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Hvis man har allergi imot Apple produkter så er også Nvidia Shield et glimrende produkt som har Google TV i bunn og støtter alt av formater på bilder og lyd og god specs.
Ett rimeligere alternativ er Firestick 4K,fungerer bra til Disney+ og Tidal Atmos i hvert fall. :cool:
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
836
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Relatert streaming (Netflix, Disney+, HBO osv) så er Apple TV 4K det enkleste. Plug'n'play - det bare virker. Alle fokuserer på å lage stabile app'er til Apple TV 4K også. I tillegg er det en fordel at Apple TV 4K automatisk switcher mellom SDR/HDR/Dolby Vision, samt avspillingsrate tilpasses kildemateriale (så slipper man pull-down problemer relatert bilderate).
Argumentet med at «det bare virker» er grunnen til at jeg kjøpte Apple TV 4K i fjor.
Har også en iPad som jeg kan bruke til å «fjernstyre» Apple TV, som en bonus.
Vurderte Nvidia Shield, men pga at apper er stabil hos Apple, så ble det Apple TV.
Jeg er ikke noen stor «fanboy» av Apple, har bare eid 1 iPhone, men returnerte til Android etter forsøket.
Bruker Netflix eller Apple TV+ til å se filmer og serier, musikk spilles og høres via Blu-ray spilleren.
 
Topp Bunn