Surround i Netflix, HBO eller Disney +

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Vi kjøpte Apple TV 4K til stua for kort tid siden. Måtte teste den i hjemmekinoen og funket fint den uten problem med Atmos og 4k 👍

Har problemer med manglende lyd fra senter når jeg streamer via pc så dette fungerte mye bedre. Det rareste er at film lagret på pc alltid gir lyd fra senter, kun problemer ved streaming...
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.105
Antall liker
3.216
Torget vurderinger
1
Jeg legger merke til at det er mange som anbefaler Apple TV og Nvidia Shield med flere. Hva er det disse gjør bedre (?) enn appene i dagens "smart" TV'er?
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
For vår del begynte appene i TVen å bli trege og ville ikke fungere. Bedre å kjøpe Apple TV enn ny tv.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Integrerte apper i TV har begrenset «levetid», kjøper du Apple TV får du oppdateringer til apper i veldig lang tid.

Det viktigste, lyd ut fra TV til stereoanlegg/hjemmekino over ARC, som ikke alltid er like problemfritt…
Lyd/bilde fra Apple TV er problemfritt, dessuten får Apple sitt TvOS oppdateringer i mange år.
Jeg kan ikke uttale meg om oppdateringer til Nvidia Shield.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.105
Antall liker
3.216
Torget vurderinger
1
Hm, forstår fortsatt ikke helt, men det kan være bare meg. Har en 2016 65" Samsung koblet til stereoanlegget med optisk på stua, null problemer. I hjemmekinoen har jeg en 2018 75" Samsung koblet til prosessoren med HDMI (ARC), null problem. Er jeg bare heldig at det fungerer?
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Hvis man har allergi imot Apple produkter så er også Nvidia Shield et glimrende produkt som har Google TV i bunn og støtter alt av formater på bilder og lyd og god specs.
Godt tips! Den må sjekkes ut. Har du brukt den med HD full av filmer?
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Jeg tror du må velge mellom front presence, Atmos i tak eller back - kun et sett av gangen.
Front presence var det "store" før Atmos kom - på min A1030 har jeg dette, men ikke Atmos.
Du får koble opp og teste - og gi en liten rapport (y)
Systemet velger hvilke som skal brukes i forskjellige modes, men ja, du hadde helt rett. De brukes ikke samtidig, bortsett fra i en musikk-mode, trur eg.
Men alle høyttalerene kan kobles opp og mikrofontesten tar med alle.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Godt tips! Den må sjekkes ut. Har du brukt den med HD full av filmer?
Har en versjon som nå er irundt 5 år + den nyeste av de som skal være litt forbedret men merker ikke forskjell (har 1 TV på hver etasje). Begge fungerer knallbra, de har også kraftig CPU+GPU så jeg kan ikke huske å ha hatt noen problemer med noen som helst formater med de faktisk. Bare pass på at nettverket er kjapt nok til streaming av høy oppløsning på filmer. :)
Faktisk er de såpass enkle i bruk at dama bruker den også, og fjernkontrollen til TVn fungerer igjennom CEC.
Skal støtte 4K, HDR, Dolby vision, Dolby Atmos, etc,etc..

Og for de som spiller og har en PC med et Geforce GTX kort så kan man også spille på TV med streaming fra Nvidia Shield, som også fungerer veldig bra.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Er det noen som klarer å forklare HDMI kabler?
Jeg har skjønt at man må ha High Speed kabler for å få best resultat, mellom Blu-ray og forsterker og at hvor gammel TV'en er spiller en rolle for valget fra fosterker til TV. Er det problematisk å bruke HS på alt? Kan det skape problemer?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Er det noen som klarer å forklare HDMI kabler?
Jeg har skjønt at man må ha High Speed kabler for å få best resultat, mellom Blu-ray og forsterker og at hvor gammel TV'en er spiller en rolle for valget fra fosterker til TV. Er det problematisk å bruke HS på alt? Kan det skape problemer?
HDMI er bakoverkompatibel. HDMI 2.1 er vel den nyeste nå?
Forskjell på hastigheter og specs: https://www.cablematters.com/blog/HDMI/hdmi-2-1-vs-2-0

Det er den svakeste enheten i link som bestemmer hvilken hastighet man får som er koblet til kan man vel si.
Det hjelper ikke med HDMI 2.1 kabel om man har en 4K bluray koblet til en 1080p forsterker og 8K TV, det vil jo fungere men man får maks 1080p når man skal se på bluray.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg legger merke til at det er mange som anbefaler Apple TV og Nvidia Shield med flere. Hva er det disse gjør bedre (?) enn appene i dagens "smart" TV'er?
Apple TV 4K (Ny versjon kom nå med kjappere prosessor (uten at den gamle noensinne lagget), grå fjernis) er no-brainer. Brukes til film og musikk. Super kvalitet og lynkjapp. Styrer også på-slag av TV og volum fra kontrollen. Støtter også bluetooth headset, kontrollerer Homekit, Playstation-light for barna - you name it.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
HDMI-kabler er bakoverkompatibel, så det er bare å kjøpe Ultra High Speed når du først kjøper kabler.
Det er kabler som takler 48Gbps.
Har byttet over selv pga at TV har 2.1 HDMI-porter.
Gamle kabler(uten ethernet) kan ikke brukes med helt nytt utstyr, og kan lage problemer.

Koster lite med gode kabler, og de varer i mange år.
Kjøp minimum noen som takler HDMI 2.0
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Jeg legger merke til at det er mange som anbefaler Apple TV og Nvidia Shield med flere. Hva er det disse gjør bedre (?) enn appene i dagens "smart" TV'er?
Jeg har en brukbart ny TV fra Sony og en av toppmodellene, den har også Android TV integrert. Men foretrekker allikevel Nvidia Shield her også, det er akkurat det samme OS-et i bunn men Nvidia Shield er merkbart mye kjappere og har vel noe slikt som 4-5 ganger bedre regnekapasitet. TVn får jeg DD+ fra på HDMI eARC, fra Nvidia Shield så vises det Dolby Atmos istedet for på samme film på forsterkeren. Nvidia er nok også flinkere til å oppgradere firmware enn Sony er, og funksjoner kommer mye tidligere på Shield enn på TVn..
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Så til et fiktivt spørsmål, bare for moro skyld. For jeg har selvsagt ingen slike filmer, men sett at noen hadde nedlastede filmer fra eksempelvis Pirate Bay, ligger det kun et stereo signal på de eller finnes det også 5.1 informasjon der?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Så til et fiktivt spørsmål, bare for moro skyld. For jeg har selvsagt ingen slike filmer, men sett at noen hadde nedlastede filmer fra eksempelvis Pirate Bay, ligger det kun et stereo signal på de eller finnes det også 5.1 informasjon der?
Denne informasjonen er kun et google søk unna. Finnes rene binær-kopier av blu-ray og UHD blu-ray som jeg antar inneholder alt.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Denne informasjonen er kun et google søk unna. Finnes rene binær-kopier av blu-ray og UHD blu-ray som jeg antar inneholder alt.
Det var ikke helt spørsmålet mitt, men takk.
 
Sist redigert:
Topp Bunn