supravox 400 exc, 215 exc,...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.662
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    ser ut som da jeg malte noe marin kryssfiner til jolla med whitespirit-utblandet Tek7 for å få den mere bestandig mot saltvann

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Havet skal stige mye før bafflene blir pålagt tjeneste som flomfåter.
    Det skal noen lag med maling og puss til før de blir ferdige. Men det er på rett vei og jeg tror ikke du kommer til å beskylde meg for å ha rappet jolla og satt elementer i...

Her er et utsnitt av B5 ifra Madman (Trivelig kar, fantastisk beliggenhet og råkule høyttalere med diggelyd: disse kan anbefales)

hva er trimpoten i Woofer highpass til (den står ikke omtalt i manualen så vidt jeg kunne se etter en kjapp gjennomlesning)

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.322
    Torget vurderinger
    10
    Spurte Nelson Pass om det samme:

Those pots tweak the bass peak. If you want to carefully monitor the frequency
    response from 15 to 40 Hz, you can fine tune the curve, but it’s subtle. I would
    just put it at the center and not worry.

best, np

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    niks blåse har aldri lært meg det og synes ikke bafflene egner seg til å øve på. Jeg bruker en rulle og noen gode pensler og legger det tynnt på pusser med fint papir imellom og går sakte frem
    Blåsing er tingen.
    Du har jo gått gradene med sprayboks:)
    En kompressor med tilbehør koster nesten ingen ting.
    Det er utrolig enkelt å få fint.
    Men som alltid: Se opp for siget.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    PFS 3000-2 | Painting and wall processing systems | Paint systems – Wall | Tools | Bosch
    Hans jeg kjøpte denne på forrige side. Jeg oppdaget at det er viktig at malingen tynnes til passe konsistens, i hvertfall er grunningen til Farrow & Ball noe for tykk. Det "splætter". Har grunnet ferdig fronten på den som er håndmalt på sidene og inni. samtidig har jeg pusset og malt og pusset og malt noen tynne strøk til. Og jeg har oppdaget at Jordans ruller lager "appelsinhud" mye lettere en f.eks osmo sine. Det begynner å bli glatt og brukbart. Det tar bare en del tid. Litt av moroa er jo å lære seg ting en ikke kan ifra før , Så Bosch får antakelig resten av jobben.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Glemte å nevne tynning. Ikke så enkel å få fin dusj med gele.
    Lykke til!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    There's no job like a blow job

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    670
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    De trimpotene har jeg satt på max fungerte bra hos meg som du hørte.
    m

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det funket utrolig bra hos deg !
    Tipper det funket med Tønsberg i det fantastiske været også"!
    Supravox er så og si ferdig med elementene.Tipper de ankommer i slutten av neste uke.

Ingen spesielle familieforpliktelser i sikte, satser på at bafflene er presentable når elementene erher.

Ellers forteller Franck hos supravox at induktansen til 400 exc ligger i området 0,5 mH.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.662
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Tønsberg funket topp.Krabbelaget "Koma" hadde samling ombord hos Madman.....
    det gikk jo som det måtte....:cool:

ble ihvertfall ingen passering ved 09:00 broåpning
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Får alltid et snev av hjemlengsel til Nøtterøy når Tønsberg nevnes..

Jeg tok med meg baflene ut i hagen og "moret" meg litt med ulike fortynningsgrader og det som til å begynne med virket som et "sprøyte gale" råd.
    Det står en del "morsomme" ikea hylleplater her om noen er i nød for sånt.
    Skal ikke underslå at et par spenstige klysterblandinger for eksport til Skedsmo ble oppfunnet i tankene...

Men alle som har lest i tråden til OB-BB skjønner at undertegnede trengte å øve. Seff var sprøyterådet godt.(Tusen takk) Det begynner å likne noe nå. Det gruser mine rulleferdigheter i alle fall.
    Jeg lurer på et par ting:

Det er lettest å stå ute: bedre plass bedre lys mindre tildekking +++
    Kan de stå ute over natten eller er det for rått ?
    Pussing mellomstrøkene:
    vannslipepapir vått korning ?
    Eller
    tørrslipe korning ?
    Lakke til slutt :hvilken type vannbasert matt klarlakk anbefales ?

Trikset var for øvrig å få tynnet den tjukke engelske maling grøten tynn nok, holde jevn avstand og bevege sprøyten jevnt
    Ikke flink til å ta bilder av disse...

Vedlegg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Det kondenserer veldig akkurat nå, verste tiden for dette så du bør ikke la slikt stå ute, definitivt ikke i forb. med sluttstrøk osv. Du får fort skjolder etc. Hva med garasjen? Eller er den som hos alle andre full av skrot :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vegard;
    Detta blir fint.

Husker ikke nå akkurat om du kjører vann eller oljebasert, men mener det er snakk om vann. Spiller egentlig ingen rolle...

Hvis du har sprøytet før kvelden kommer og tar deg, KAN (anbefales ikke) greiene stå ute men de tørker forferdelig lite i løpet av natta med den relative luftfuktigheten vi har nå og den tempen det fort blir.

Sprutheller litt itdligere på ettermiddagen slik at du får brukbar skalltørking - og ikke for tykke lag - viktig.
    Da blir det så pass tørt at du kan flytte bitene inn i den gode varmen. Da har du også en super overflate å slipe på dagen etter.

Tørrsliping er no' herk, men om ikke alt er oversprøytet, er dette det sikreste. Vann på tre er ikke bra nå. Teip eventuelle ubeskyttede treflater. Tørrsliping på fersk maling kladder papiret fort og resultatet blir fort ikke bra.

Ei bøtte med vann til å dyppe/vaske klossen i er et møst - eller rennende vann som er enda bedre.

Start med ca 180-korning og bruk ei superlett og bestemt hand. Lag skarpe bretter i papiret før du væter det slik at det ligger godt inntil klossen - mye, mye bedre enn om papiret får grevinneheng på midten under klossen. Husk å bruke et papir der limstoffet tåler vann.

Denne slipingen er nok til første strøk. Vask/skyll alt støvet av og sett greiene på skrå slik at vanne renner av. Tørk til slutt over flatene med en mikrofiberklut og kjenn etter med håndfletene om det ligger noe dritt igjen.

Etter neste sprøyting og skalltørking vt ute til leggetid, tar du greiene inn og legger de på noen klosser slik at luft kommer til på undersiden av kantene også.

Da er alt klart til neste ettermiddag og da går du på med 220-korning - same procedure as dagen før, men nå kan du slipe opp til 280. Om du sliper igjennom, må du legge på et nytt strøk, men dagen etter sliper du bare lett med 280.

Til slutt vil jeg anbefale deg å legge på et dekkstrøk med lakk. Lakken inneholder ikke tixotroper og på dette nivået gir dette vanligvis en hardere, eller i alle fall, hurtigere hardere overflate enn bare lakk. Overflaten blir også tusen ganger bedre mtp slitasje, riper osv.

Du jobber på kryssfiner, og denne kan være litt vanskelig mtp synlig struktur - pass derfor på at du jobber på en godt nok preppet flate, dvs at du har sparklet eller tykke nok lag maling til å kunne slipe vekk dritten. Det er ingen vits i å gå på tokomponent sparkel om du må gjøre noe sånt. Fint innomhussparkel holder i massevis og du kommer ikke til å se forskjell etterpå - har derimot spart masse arbeid og klin. Ikke bruk fleksibel masse.

Til toppstrøkkan du bruke hvilken vannbasert lakk du vil - faktisk også oljebasert i de fleste tilfeller. Men det er ingen vits i her - kjør vannbasert og velg den matthetsgraden som du har baller til. Sort farge = et helvete å få "pent" og blank lakk gjør det verre.

Mitt råd er å gjøre som meg å velge så matt som mulig om du ikke har noen motfestillinger mot det.
    Om du vil ha "pianofinish", kjører du på full pupp. Dette er sexy men du må påregne minst trippel arbeidsinnsats.

Fyr løs om du lurer på noe - alle skrivefeil er tilsiktet.

Ser at Sluget har vært innom mens jeg skrev - enig med ham.

BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    niks skrot (nesten , men uten dør)
    Jan: selv om jeg har lært en del av dette, og selv om jeg liker å pusle med slike ting, så kommer jeg nok til å følge rådet du gav om lakkering hos proff en annen gang ;)

Ellers har jeg koplet inn B5 , driver bassene med to el34 pp monoblokker og 215 med 13e1se. Det blir fett med en ekstra 15" as is må bredbåndselementet dempes 5db i B5.
    Har du fått waveguidene dine ?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Knottet mens du skrev BB: Tusen takk. Malingen er vannbasert.
    Jeg skal bruke en matt lakk.
    Vedr dette med tynne lag: jeg satte regulatoren bak på sprøyten på 1 ( sikkert samme prinsipp på din ( som Claes ikke hadde inne)), og velgeren foran på Møbel/stakitt.
    Allikevel så spruter det som en ungfole8)
    En må være bestemt og rask for at det ikke skal kladde . i manualen står det sprøyteavstand 20-25 cm, stemmer dette med dine erfaringer O' trippel B ?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    niks skrot (nesten , men uten dør)
    Jan: selv om jeg har lært en del av dette, og selv om jeg liker å pusle med slike ting, så kommer jeg nok til å følge rådet du gav om lakkering hos proff en annen gang ;)

Ellers har jeg koplet inn B5 , driver bassene med to el34 pp monoblokker og 215 med 13e1se. Det blir fett med en ekstra 15" as is må bredbåndselementet dempes 5db i B5.
    Har du fått waveguidene dine ?
    Klassisk den der... ikke høre på Sluket, neida, bare morro å pusle litt med lit maling! Så dukker VIRKELIGHETEN opp..:cool: Jaja.

WG er underveis, ETA neste uke. De blir sexy.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vegard;
    Ikke hør på Sluk - han har passert modighetshøyden - pisser i buksa og flatulerer for det minste. Han var mottakelig før - nå konstaterer han at ting skjer, men lurer likevel på hva som skjedde.

Den bakre tipper jeg er mengdeskrue - skru den helt inn først og se om det kommer nix eller litt. Skru den ut igjen til du finner passende mengde - mange ganger heller for lite bedre enn at du peiser på.
    Skruen på sida åpner og lukker for luftstrålene frampå nebbet - åpne så pass mye at dusjen blir flat.
    Manometertrykk mellom 2,5 og 3,5 er ofte bra.

Jeg holder meg lenger unna +10 cm, kanskje - de store gutta er modigere.

BBB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Stor takk til OB-BB!
    For Råd og villedning!
    Hadde vært praktisk med en sånn dreieskive som snur bilen...
    I alle fall praktisk med mobil kamera som ikke viser alt .Det ble ikke så fint som det en ser i tråden til OB-BB, men på snakkeavstand ser det greit ut

Vedlegg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vegard;
    Jeg synes det ser fett ut herfra.
    Husk at det er du selv som bestemmer hvor fint det blir til slutt.
    Tipper likevel at du er rimelig glad for at jeg var så pass insisterende
    - ikke særlig artig å ha de flotte elementene i en plate pensel- eller rullestruktur.
    Synes dette ser dritfint ut.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Du har vel husket å spraye de fire løse baflene også? :rolleyes:

Ser passe bra ut, sånn litt Porsche/Mercedesaktig..

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hadde ikke passert kvalitetskontrollen i den gamle lakkavdelingen til RR...
    Sånn sett burde jeg ikke anse meg ferdig. Jeg har ikke funnet den optimale kombinasjonen av fortynning, trykk i sprøyten og mengde maling pr tidsenhet. (ganske nærme da)
    Glad for at fra OB-BB pushet litt?: gjett om jeg er!

Til andre som lurer på om sprut er forløsende: når var det ikke det ?
    Jeg kan godt liste opp noen av nybegynnertabbene jeg har gjort:
    -Tykk konsistens maling :det blir som en linguae geographicae (melketykk er kanskje passe men jeg har ikke turt å tynne så mye)
    -Prøvesprute på plater som ikke er grunnet som baflene.
    -Dekke til ting i nærheten. (Saaben til guttene våre fikk seg en splæsh)
    -pusse for mye/hardt
    -bli stående å glo på det en nettopp sprayet= det blir et område med hengeballer
    DET GJELDER Å IKKE NØLE: FEI OVER!
    Ellers trenger enhver diy' er en sans som gjør at en dukker for lavtflygende kjevler og her i Øvre Høgåsen Vel har de Pigger og snur på en femøring.
    -

De fire småplatene og den andre baffelen er grunnet.
    Bedre å Knekke koden på en enhet. ( Det er jo bare å straffepusse om en driter seg ut med sprayen)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Det er ikke en feil som ikke dempet belysning, søt musikk og godt i glasset dekker over. Dette blir knall!

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Malejobben nærmer seg slutten
    baffel nr to flyttet inn til "ettertørking"

De to 400 exc ene er underveis
    begynt å krible , å glede seg i forkant ..

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    now hear this...

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Baflene har vært en liten snartur i et baffel-spa.
    Det var iogforseg riktig som johoo skrev at i dempet lys og med ett glass..
    Men her er det mye glass og mye sol og det var et par småting jeg ikke klarte å se på i det lyset...
    nu går alt så meget bedre 30 kg eller to 400 exc ventes i morgen.Det klør i fingre og ører gitt.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Mann... hva er det du tar bilde med? Polaroid som du så scanner inn via førstegenerasjons mobilkamera? :rolleyes: Reineste Kaptein Nemo stuk - er huset under vann?

(slem nå)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Sett gjennom glassøyet som tante Olga etterlot seg....
    på tide med litt reklame for iPhone-5 synes du ikke?
    Dette er hva mange opplever gode øyeblikk igjennom.
    (Dåp, bryllup eller en fantastisk solnedgang i Kykladene, det siste gjorde vondt å se)
    en annen sak er at de er sortere enn en flodhest rass, mot vinduet funket ikke...
    kan ta med Onkel Nikon hjem i morgen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Hehe.... bedre å drøye'n til elementene er på plass..? Plassert der de skal stå, mot den flotte bakveggen... me likes

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Forsterker til de to parallellkoplede 400 exc...
    hvor kraftig bør den være ?
    det deles rundt 200 hz ca
    jeg har noen rørforsterkere slentrende rundt her, men de har stort sett custom opt er med singel 8 ohms tap
    det tar litt tid å få viklet noe og kanskje burde jeg tenke igjennom hvordan de to 400 exc ene i dette oppsettet best kan drives før jeg hiver meg rundt og bestiller noe.
    i førsteomgang har jeg et pass b.. Delefilter, senere blir det kanskje en annen løsning
    Innspill og betraktninger mottaes med takk..

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er ett til tatt med kameraet Sluket liker så godt
    de pakker grundig , det tok sin tid fra Frankrike og hit, hadde gått raskere med esel...
    mesteparten av tiden skyldtes at de som skulle levere her i Norge
    ikke klarte å få tak i meg. De brukte e post ifra noen år tilbake altså sist jeg handlet med Supravox

Vedlegg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Har prøvd en del forskjellige forsterkere på ripoler, 2x12" OB pr side, og nå minislobs.
    Nå har jeg en Holton med 500 kort bygd av Leiki her på sentralen Mamma mia for et løft i forhold til alt annet jeg har prøvd. Visstnok et ganske greit bygg. Tror ikke watt har så mye å si, men med den enorme kondensatorrekka i Leikis Holton opplever jeg stålkontroll over bassene med lynrask start/stopp som fremelsker dynamikk og gir en svart bakgrunn
    Har inntrykk at andre Holton eiere på sentralen har et bortimot relgiøst forhold til denne for bassbruk

Forsterker til de to parallellkoplede 400 exc...
    hvor kraftig bør den være ?
    det deles rundt 200 hz ca
    jeg har noen rørforsterkere slentrende rundt her, men de har stort sett custom opt er med singel 8 ohms tap
    det tar litt tid å få viklet noe og kanskje burde jeg tenke igjennom hvordan de to 400 exc ene i dette oppsettet best kan drives før jeg hiver meg rundt og bestiller noe.
    i førsteomgang har jeg et pass b.. Delefilter, senere blir det kanskje en annen løsning
    Innspill og betraktninger mottaes med takk..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Du ble ikke sår vel, VegardW? :cool: Jeg kan forøvrig trøste deg med at jeg tar vesentlig dårligere bilder selv.

Godt å se at varene endelig er på plass, man sover gjerne bedre da ja.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Sår jeg ????
    Av at du sa det som selv en nesten blind kunne se ?
    Jeg tar nesten alltid dårlige bilder jeg, har ikke blikket til å se hva som blir bra før jeg knipser. Å se etterpå er mye lettere...

Jeg liker underteksten din. Leser den for guttene minst en gang om dagen, synd du ikke fikk den opp for noen år siden....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Sår jeg ????
    Av at du sa det som selv en nesten blind kunne se ?
    Jeg tar nesten alltid dårlige bilder jeg, har ikke blikket til å se hva som blir bra før jeg knipser. Å se etterpå er mye lettere...

Jeg liker underteksten din. Leser den for guttene minst en gang om dagen, synd du ikke fikk den opp for noen år siden....
    Men... men det var jo da jeg fikk den opp!

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Gryende Alzheimer er nevn tidligere...
    i serien "gøy med IPhone kamera"
    til glede for nye lesere og etter sterk oppfordring i fra Sluket :

baflene er på plass på det store bildet . Ikke fullt så camo som epleøyet vil ha det til.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn