Sundkoien Searching Superior Sound...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.648
    Antall liker
    32.609
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hmmm...:p

    gismo

    Edit: ...og danskene tapte vel vil jeg tru....:cool:
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Nøkternt, behagelig og litt grått, eller sprudlende, lekent og lystig?

    Det har etterhvert blitt mange runder med utstyrsbytte nede på gutterommet.
    Har liksom ikke fått helt fot etter at Vincent og ProAclones Tablettes forlot åstedet..

    Liker å høre på lyd som er engasjerende, livlig og oppløst. Dette fikk jeg til en viss grad med Creek Evolution elektronikk og Epos M12i høyttalere.
    Creek Evolution fikk etterhvert sparken pga en litt kald øvre mellomtone og steril og overivrig topp.
    Hadde planer om et røslig effekttrinn koblet med Acoustic Energy AE1, men også dette ble skrinlagt pga AE1's manglende kropp i mellomtonen.

    Etter et litt brått forsterkerbytte oppe i hovedanlegget ble Rogue Audio Chronus tilgjengelig for bruk nede. Jeg var inne på tanken å få tak i en Naim Supernait eller tilsvarende transistorsak med litt sjel, men etter gode råd fra bla Håkon Rognlien ble Chronus plassert nede.
    Noen ord om Rogue Audio Chronus;
    Denne integrerte EL34 baserte forsterkeren blir av mange sett på som en billig vei inn i high-end landskapet. Dette sier jeg ikke for å skryte, men både Fidelity og Stereophile har ytret dette i tester. Den nye Chronus Magnum basert på KT120 rør er nok enda hvassere og innehar et enda større lydbilde, men EL34 er sjarmerende rør og jeg har mer enn nok kraft(Stereophile målte 2x77 watt i 8 Ohm). Chronus spiller med relativt stor spilleglede, med et noe mørkt lydbilde men samtidig detaljert og levende.

    Så til saken. Jeg har lenge hatt lyst på et par kvalitets-stativhøyttalere som kunne matche rommet nede. Angrer selvsagt bittert på at jeg solgte mine ProAc Response 1SC. Disse hadde sikkert vært ypperlige..
    Etter å ha lest meg opp på hva som fantes der ute, falt jeg for fristelsen å kjøpe et par pent brukte DynAudio Excite X12. Disse har fått masse skryt i hifi-pressen, og passet inn i et trangt hverdagsbudsjett.
    Dynaudio Excite X12 loudspeaker | Stereophile.com

    IMG_4112.jpg


    Disse ble koblet opp, og har nå spilt 2-3 uker og vært igjennom flere seriøse og lange lytteseanser. Mitt rom er på ingen måte perfekt, det er en blanding av kontor og soverom og kan kalles middels dempet. Høyttalerne har stått med bare 35 cm til bakvegg og 1,8 m fra hverandre innerkant til innerkant. De har vært plassert på sandfylte 60cm's Empire stands.

    Lyden;
    Veldig ryddig, nøkternt uttrykk, silkemyk topp og ganske mye kropp og fylde i nedre mellomtone. Naturlig på stemmer, men dårlig utklinging oppover..
    Det har virket som om instrumenter og stemmer på en måte har vært stengt litt inne, de har liksom ikke blomstret ut. Bassen har vært passe fyldig og ganske stram. Den har vært absolutt til stede, men på en måte virket litt reservert og redd for å vise seg. Toppen har desverre også litt av det typiske DynAudio-grå preget.
    Den er i mine ører litt for snill, og klinger ikke naturlig ut på alle instrumenter.
    Høyttaleren oppfattes som svært veloppdratt, litt anonym og en tanke kjedelig. Omtrent som en engelsk overklassejente på kostskole...

    Mitt lydideal ligger mye nærmere det sprudlende, levende og forførende :)
    Høyttalerne klarte ikke helt å vekke lytteinteressen, og da har hele prosjektet feilet.. Jeg er helt sikker på at Excite X12 vil få et helt annet liv på en forsterker som spiller lysere og livligere. Kan tenke meg at Hegel og Ayre f.eks er gode partnere.

    I min lettere frustrerte tilværelse falt øynene på høyttalerne i "husmor-anlegget" i hverdagsstua. Epos M12i - arvtageren til den meget kjente M12, som igjen avløste Epos 11 og Epos 14 som regnes som ikoner den dag i dag. Mine M12i har vært forvist til å spille husmorpop og østeuropeisk trance-dance nå i 3-4 år. Jeg fikk et anstrøk av medfølelse og tok de med ned på gutterommet.

    Epos M12i review | What Hi-Fi?

    IMG_4117.jpg


    Epos M12i har vært kritisert for å spille litt lyst og ha mye energi i toppen. Dette skyldes en produksjonglipp på de første 3-400 parene. Dette er nå rettet på.
    Det morsomme med disse er at delefilteret bare består av en eneste kondensator til diskanten! Mellombassen er konstruert slik at den ruller naturlig av oppover mot diskanten. Flere andre produsenter gjør det på lignende vis, bla anerkjente Reference 3A i Canada.

    http://www.eposltd.com/archive-download/Epos-M12i.pdf

    Lyden;
    Her fikk jeg hakeslipp! Epos' litt frempå og åpne spillestil passet Chronus som hånd i handske! Jeg trodde ikke det bodde så mye i disse engelskmennene, men de spiller så uendelig mye større og mer engasjerende enn Excite X12. Her er det futt og fart, mange fine klangfarger, hvert instrument får et særpreg, stemmer er større og klarere. De er også klarere og lysere samtidig. Det virker som om Epos er voicet mer med hjertet enn hjernen. De måler sikkert ikke så snorrett som DynAudio, men du verden så mer engasjerende de er!
    Håper dette nå blir det varige inntrykket. Det er ofte slik at det forandrer seg litt over tid. Akkurat nå er jeg mye over middels fornøyd!
    Høyrefoten går igjen.. ;)


    NB; Jeg har i løpet av denne perioden testet ut diagonal tilkobling på Epos, slik som det går en tråd om her inne. MÅ si jeg ble litt overrasket sjøl. Lydbildet ble litt mer troverdig i grunntoneområdet, med bedre stereoperspektiv. Bassen ble en tanke slankere, som flere her inne også nevner. Vet ikke helt hva jeg velger, men fint å ha den variasjonen i tillegg, som en ytterst manuell equaliser..

    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.648
    Antall liker
    32.609
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nøkternt, behagelig og litt grått, eller sprudlende, lekent og lystig?

    Det har etterhvert blitt mange runder med utstyrsbytte nede på gutterommet.
    Har liksom ikke fått helt fot etter at Vincent og ProAclones Tablettes forlot åstedet..

    Liker å høre på lyd som er engasjerende, livlig og oppløst. Dette fikk jeg til en viss grad med Creek Evolution elektronikk og Epos M12i høyttalere.
    Creek Evolution fikk etterhvert sparken pga en litt kald øvre mellomtone og steril og overivrig topp.
    Hadde planer om et røslig effekttrinn koblet med Acoustic Energy AE1, men også dette ble skrinlagt pga AE1's manglende kropp i mellomtonen.

    Etter et litt brått forsterkerbytte oppe i hovedanlegget ble Rogue Audio Chronus tilgjengelig for bruk nede. Jeg var inne på tanken å få tak i en Naim Supernait eller tilsvarende transistorsak med litt sjel, men etter gode råd fra bla Håkon Rognlien ble Chronus plassert nede.
    Noen ord om Rogue Audio Chronus;
    Denne integrerte EL34 baserte forsterkeren blir av mange sett på som en billig vei inn i high-end landskapet. Dette sier jeg ikke for å skryte, men både Fidelity og Stereophile har ytret dette i tester. Den nye Chronus Magnum basert på KT120 rør er nok enda hvassere og innehar et enda større lydbilde, men EL34 er sjarmerende rør og jeg har mer enn nok kraft(Stereophile målte 2x77 watt i 8 Ohm). Chronus spiller med relativt stor spilleglede, med et noe mørkt lydbilde men samtidig detaljert og levende.

    Så til saken. Jeg har lenge hatt lyst på et par kvalitets-stativhøyttalere som kunne matche rommet nede. Angrer selvsagt bittert på at jeg solgte mine ProAc Response 1SC. Disse hadde sikkert vært ypperlige..
    Etter å ha lest meg opp på hva som fantes der ute, falt jeg for fristelsen å kjøpe et par pent brukte DynAudio Excite X12. Disse har fått masse skryt i hifi-pressen, og passet inn i et trangt hverdagsbudsjett.
    Dynaudio Excite X12 loudspeaker | Stereophile.com

    Vis vedlegget 318848

    Disse ble koblet opp, og har nå spilt 2-3 uker og vært igjennom flere seriøse og lange lytteseanser. Mitt rom er på ingen måte perfekt, det er en blanding av kontor og soverom og kan kalles middels dempet. Høyttalerne har stått med bare 35 cm til bakvegg og 1,8 m fra hverandre innerkant til innerkant. De har vært plassert på sandfylte 60cm's Empire stands.

    Lyden;
    Veldig ryddig, nøkternt uttrykk, silkemyk topp og ganske mye kropp og fylde i nedre mellomtone. Naturlig på stemmer, men dårlig utklinging oppover..
    Det har virket som om instrumenter og stemmer på en måte har vært stengt litt inne, de har liksom ikke blomstret ut. Bassen har vært passe fyldig og ganske stram. Den har vært absolutt til stede, men på en måte virket litt reservert og redd for å vise seg. Toppen har desverre også litt av det typiske DynAudio-grå preget.
    Den er i mine ører litt for snill, og klinger ikke naturlig ut på alle instrumenter.
    Høyttaleren oppfattes som svært veloppdratt, litt anonym og en tanke kjedelig. Omtrent som en engelsk overklassejente på kostskole...

    Mitt lydideal ligger mye nærmere det sprudlende, levende og forførende :)
    Høyttalerne klarte ikke helt å vekke lytteinteressen, og da har hele prosjektet feilet.. Jeg er helt sikker på at Excite X12 vil få et helt annet liv på en forsterker som spiller lysere og livligere. Kan tenke meg at Hegel og Ayre f.eks er gode partnere.

    I min lettere frustrerte tilværelse falt øynene på høyttalerne i "husmor-anlegget" i hverdagsstua. Epos M12i - arvtageren til den meget kjente M12, som igjen avløste Epos 11 og Epos 14 som regnes som ikoner den dag i dag. Mine M12i har vært forvist til å spille husmorpop og østeuropeisk trance-dance nå i 3-4 år. Jeg fikk et anstrøk av medfølelse og tok de med ned på gutterommet.

    Epos M12i review | What Hi-Fi?

    Vis vedlegget 318849

    Epos M12i har vært kritisert for å spille litt lyst og ha mye energi i toppen. Dette skyldes en produksjonglipp på de første 3-400 parene. Dette er nå rettet på.
    Det morsomme med disse er at delefilteret bare består av en eneste kondensator til diskanten! Mellombassen er konstruert slik at den ruller naturlig av oppover mot diskanten. Flere andre produsenter gjør det på lignende vis, bla anerkjente Reference 3A i Canada.

    http://www.eposltd.com/archive-download/Epos-M12i.pdf

    Lyden;
    Her fikk jeg hakeslipp! Epos' litt frempå og åpne spillestil passet Chronus som hånd i handske! Jeg trodde ikke det bodde så mye i disse engelskmennene, men de spiller så uendelig mye større og mer engasjerende enn Excite X12. Her er det futt og fart, mange fine klangfarger, hvert instrument får et særpreg, stemmer er større og klarere. De er også klarere og lysere samtidig. Det virker som om Epos er voicet mer med hjertet enn hjernen. De måler sikkert ikke så snorrett som DynAudio, men du verden så mer engasjerende de er!
    Håper dette nå blir det varige inntrykket. Det er ofte slik at det forandrer seg litt over tid. Akkurat nå er jeg mye over middels fornøyd!
    Høyrefoten går igjen.. ;)


    NB; Jeg har i løpet av denne perioden testet ut diagonal tilkobling på Epos, slik som det går en tråd om her inne. MÅ si jeg ble litt overrasket sjøl. Lydbildet ble litt mer troverdig i grunntoneområdet, med bedre stereoperspektiv. Bassen ble en tanke slankere, som flere her inne også nevner. Vet ikke helt hva jeg velger, men fint å ha den variasjonen i tillegg, som en ytterst manuell equaliser..

    M
    Blir det Dynaudio`ene som må spille husmorpop og østeuropeisk trance-Dance nå da M...:cool::rolleyes:
    Flott at du er mere fornøyd nede i kjeller`n nå da;)

    gismo
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Sitat Gismo;
    Blir det Dynaudio`ene som må spille husmorpop og østeuropeisk trance-Dance nå da M...:cool::rolleyes:

    Skal love deg at for brukeren oppe på husmoranlegget spiller det ingen rolle hva som lager lyd, eller kvaliteten på lyden, bare det låter.. :/

    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    58.493
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Pragmatisk tilnærming.
    Det enkle er ofte det beste.
    Billigst også. Klok dame.

    Salige er de som ikke hører forskjell på kabler.

    Den "greia" du viste meg har ikke noe med platespiller å gjøra,-og det vet du godt!
    Jeg etterlyser kilder. (vinyl) Jeg så så vidt snurten av en rega og noe om en Goldring.
    Du som har bikka halvveis hundre har vel ikke vært digitalforderva hele livet?

    Mvh
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Pragmatisk tilnærming.
    Det enkle er ofte det beste.
    Billigst også. Klok dame.

    Salige er de som ikke hører forskjell på kabler.

    Den "greia" du viste meg har ikke noe med platespiller å gjøra,-og det vet du godt!
    Jeg etterlyser kilder. (vinyl) Jeg så så vidt snurten av en rega og noe om en Goldring.
    Du som har bikka halvveis hundre har vel ikke vært digitalforderva hele livet?

    Mvh
    Kremt! Jeg vil gjerne presisere; Jeg har IKKE, jeg gjentar IKKE bikka halvveis til hundre!
    Slike uforskammetheter vil jeg ha meg frabedt! Gismo har her i tråden omtalt meg som ung og vakker, og jeg nærmest forventer at dere andre gjør det samme!

    :D

    Ang vinyl så var jeg faktisk digitalfordervet FØR jeg kjøpte min første platespiller!
    Ja tenk, jeg var faktisk UNG da jeg kjøpte min første cd-spiller i 1985!!!

    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.648
    Antall liker
    32.609
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Pragmatisk tilnærming.
    Det enkle er ofte det beste.
    Billigst også. Klok dame.

    Salige er de som ikke hører forskjell på kabler.

    Den "greia" du viste meg har ikke noe med platespiller å gjøra,-og det vet du godt!
    Jeg etterlyser kilder. (vinyl) Jeg så så vidt snurten av en rega og noe om en Goldring.
    Du som har bikka halvveis hundre har vel ikke vært digitalforderva hele livet?

    Mvh
    Kremt! Jeg vil gjerne presisere; Jeg har IKKE, jeg gjentar IKKE bikka halvveis til hundre!
    Slike uforskammetheter vil jeg ha meg frabedt! Gismo har her i tråden omtalt meg som ung og vakker, og jeg nærmest forventer at dere andre gjør det samme!

    :D

    Ang vinyl så var jeg faktisk digitalfordervet FØR jeg kjøpte min første platespiller!
    Ja tenk, jeg var faktisk UNG da jeg kjøpte min første cd-spiller i 1985!!!

    M
    Hmmm....ved ettertanke tok je kanskje i litt væl mye....:cool::cool:;)

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    58.493
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Korreksjon:
    sundkoien er ung,-itte gammal.

    Uff,-må ha forvekslet deg med gismo.
    Dessuten mente jeg halvveis til femti, og da må jeg vel bli tilgitt?!

    Omforlatels!:rolleyes:

    Skikkelig blemme..., -vi som skal til NL sammen og alt,
    Skjønner ikke hva jeg tenkte på...
    Trodde vel aldersgrensa for å ligge i huset, -ikke garasjen var 50.

    Hadde en aning om at vinylrøttene ikke er så djupe.
    Uansett alt for lite musikk i tråden din foreløpig.
    Dette er vel kjent sundkoienmusikk tipper jeg?

    Er det noe gjedde som rører seg i Glomma?!
    Jeg hadde nok tatt en tur i Åkersvika nå hvis tida hadde strukket til.

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.995
    Pragmatisk tilnærming.
    Det enkle er ofte det beste.
    Billigst også. Klok dame.

    Salige er de som ikke hører forskjell på kabler.

    Den "greia" du viste meg har ikke noe med platespiller å gjøra,-og det vet du godt!
    Jeg etterlyser kilder. (vinyl) Jeg så så vidt snurten av en rega og noe om en Goldring.
    Du som har bikka halvveis hundre har vel ikke vært digitalforderva hele livet?

    Mvh
    Kremt! Jeg vil gjerne presisere; Jeg har IKKE, jeg gjentar IKKE bikka halvveis til hundre!
    Slike uforskammetheter vil jeg ha meg frabedt! Gismo har her i tråden omtalt meg som ung og vakker, og jeg nærmest forventer at dere andre gjør det samme!

    :D

    Ang vinyl så var jeg faktisk digitalfordervet FØR jeg kjøpte min første platespiller!
    Ja tenk, jeg var faktisk UNG da jeg kjøpte min første cd-spiller i 1985!!!

    M
    Jaha, da får vi unnskylde ditt ungdommelig overmot for å kjøpe den digitale møkka som eksisterte i 1985.
    Teknologien begynte jo såvidt å bli stueren sånn rundt lanseringen av Sony CDP-XA5ES i 1994 eller der omkring i mine ører.
    Så det glassklirrende piggtråd hælvete du har torturert lyttemusklene med i 8-9 år, må jo ha satt sine spor!?
    Forhåpentligvis er du ikke blitt helt tonedøv?
    Jeg spelte vinyl fra 1975 - 1995 før jeg i det hele tatt vurderte min første CD-spiller som ble nettopp tidligere nevnte Sony.
    Datidens "high-end" spillere var jo så allikevel lysår unna mitt budsjett, og billig ræl som låter piggtråd vil jeg ikke ha, så da fikk det være.
    hehehehe...der fikk du den liksom av en eldre herre med gråstenk i håret som om en 3 mnd tid er halvveis til ei flaske 60 :rolleyes:
    Nå må du ta deg sammen Sundskøyer`n :cool:

    Skrevet i beste mening med et lattermildt glimt i øynene ;)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.648
    Antall liker
    32.609
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Korreksjon:
    sundkoien er ung,-itte gammal.

    Uff,-må ha forvekslet deg med gismo.
    Dessuten mente jeg halvveis til femti, og da må jeg vel bli tilgitt?!

    Omforlatels!:rolleyes:

    Skikkelig blemme..., -vi som skal til NL sammen og alt,
    Skjønner ikke hva jeg tenkte på...
    Trodde vel aldersgrensa for å ligge i huset, -ikke garasjen var 50.

    Hadde en aning om at vinylrøttene ikke er så djupe.
    Uansett alt for lite musikk i tråden din foreløpig.
    Dette er vel kjent sundkoienmusikk tipper jeg?

    Er det noe gjedde som rører seg i Glomma?!
    Jeg hadde nok tatt en tur i Åkersvika nå hvis tida hadde strukket til.

    Mvh
    Henges ut skar`n bli, samme hær je gjær tå mæ:rolleyes:;)

    gismo

    Edit: Det med musikkfattig tråd støttes blues!!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    58.493
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du er ikke uthengt gismo,tvertimot.
    Hel ved, godt moden kjernekar.
    Er nesten like gamle vi vel.

    Kittelsen,-Trollet som satt og grunnet på hvor gammel han er.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Korreksjon:
    sundkoien er ung,-itte gammal.

    Uff,-må ha forvekslet deg med gismo.
    Dessuten mente jeg halvveis til femti, og da må jeg vel bli tilgitt?!

    Omforlatels!:rolleyes:

    Skikkelig blemme..., -vi som skal til NL sammen og alt,
    Skjønner ikke hva jeg tenkte på...
    Trodde vel aldersgrensa for å ligge i huset, -ikke garasjen var 50.

    Hadde en aning om at vinylrøttene ikke er så djupe.
    Uansett alt for lite musikk i tråden din foreløpig.
    Dette er vel kjent sundkoienmusikk tipper jeg?

    Er det noe gjedde som rører seg i Glomma?!
    Jeg hadde nok tatt en tur i Åkersvika nå hvis tida hadde strukket til.

    Mvh
    He-he! Du er selvsagt tilgitt, Blues! Det hele var ment litt ironisk, jeg er på ingen måte hårsår.

    Robbie Robertson er MEGET kjent og mye spilt her i heimen.
    "Somewhere down.." er ei fin og lun låt med litt snert. Favoritten er dog "Storyville" da det gleder hele skiva. Den er en klassiker seg stadig kommer tilbake til.


    Den nye "How to become Clairvoyant" har et par gode spor, men når ikke Storyville opp til knærne..

    Jeg lover på tro og ære at musikk skal få en stor del av tråden, må bare bli ferdig med disse hifi-greiene først :)

    Gjedda var i siget for 3 uker siden. Tok et tjuetalls gjedder på 3 kvelder, både på fluestang og sluk. Åkersvika er i særstilling det beste og "hotteste" gyteområdet for stor gjedde her på østlandet, sammen med Øyeren og Vannsjø.
    Du er hjertelig velkommen ut i båten her i Glomma da jeg skal ta de store rundt Pinse :)

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Pragmatisk tilnærming.
    Det enkle er ofte det beste.
    Billigst også. Klok dame.

    Salige er de som ikke hører forskjell på kabler.

    Den "greia" du viste meg har ikke noe med platespiller å gjøra,-og det vet du godt!
    Jeg etterlyser kilder. (vinyl) Jeg så så vidt snurten av en rega og noe om en Goldring.
    Du som har bikka halvveis hundre har vel ikke vært digitalforderva hele livet?

    Mvh
    Kremt! Jeg vil gjerne presisere; Jeg har IKKE, jeg gjentar IKKE bikka halvveis til hundre!
    Slike uforskammetheter vil jeg ha meg frabedt! Gismo har her i tråden omtalt meg som ung og vakker, og jeg nærmest forventer at dere andre gjør det samme!

    :D

    Ang vinyl så var jeg faktisk digitalfordervet FØR jeg kjøpte min første platespiller!
    Ja tenk, jeg var faktisk UNG da jeg kjøpte min første cd-spiller i 1985!!!

    M
    Jaha, da får vi unnskylde ditt ungdommelig overmot for å kjøpe den digitale møkka som eksisterte i 1985.
    Teknologien begynte jo såvidt å bli stueren sånn rundt lanseringen av Sony CDP-XA5ES i 1994 eller der omkring i mine ører.
    Så det glassklirrende piggtråd hælvete du har torturert lyttemusklene med i 8-9 år, må jo ha satt sine spor!?
    Forhåpentligvis er du ikke blitt helt tonedøv?
    Jeg spelte vinyl fra 1975 - 1995 før jeg i det hele tatt vurderte min første CD-spiller som ble nettopp tidligere nevnte Sony.
    Datidens "high-end" spillere var jo så allikevel lysår unna mitt budsjett, og billig ræl som låter piggtråd vil jeg ikke ha, så da fikk det være.
    hehehehe...der fikk du den liksom av en eldre herre med gråstenk i håret som om en 3 mnd tid er halvveis til ei flaske 60 :rolleyes:
    Nå må du ta deg sammen Sundskøyer`n :cool:

    Skrevet i beste mening med et lattermildt glimt i øynene ;)
    Hei Power'n!

    He-he, tar meg ikke nær av dette.. Jeg er veldig klar over dette i dag. 80-tallets cd-spillere var skrale greier. Min første, en JVC, låt skrekkelig i øvre del av grunntoneområdet.. Her ble den grundig slått av min Bang&Olufsen vinylspiller, selv om den heller ikke var noen sonisk åpenbarelse..

    Tror kanskje det var dynamikken og styringen i bassen som imponerte en tenåring dengang da.. Foreldrene mine syns ihvertfall det dunket fælt... :/

    Min første gode cdp var en Rotel såkalt en-bits kjøpt i 1989. Da var jeg 20 år og lovende..

    M
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.256
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blir bra med dine musikktips, sundkoien! Tror det blir litt mer interessant enn hva et par av de herværende småtrollene river av seg :rolleyes::cool:

    Du har dessverre rett angående siste platen til RR. Er vel en lang og innholdsrik karriere som går mot slutten.......men jeg er klar til å bli overrasket.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.648
    Antall liker
    32.609
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Blir bra med dine musikktips, sundkoien! Tror det blir litt mer interessant enn hva et par av de herværende småtrollene river av seg :rolleyes::cool:

    Du har dessverre rett angående siste platen til RR. Er vel en lang og innholdsrik karriere som går mot slutten.......men jeg er klar til å bli overrasket.
    Faan, andre gang på samme siden man lissom får et "så der" skussmål i denna tråden, nei her vill je itte være mere:rolleyes::cool::cool:

    gismo

    Hvorfor har itte sentralen sånn tommelen ned symbol...her skal vi liksom bare like alt...makan!!
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Finanskrise og hifi-tabbe, del 1:

    Verden hadde mer eller mindre blitt tatt over av Kineserne, ihvertfall skulle vi tro aviser og nyhetsstasjoner. Vi var i den gule manns grep..
    Jeg forvillet meg til hovedstaden, og kom hjem igjen med denne:

    Vis vedlegget 316401

    Cayin 252b forsterker. En integrert sak på 14 kilo som etter sigende skulle levere meget potente 150 watt.
    Hva jeg skulle med det til høyttalere på 90 dB er en helt annen sak.

    Kineseren så flott ut. Første nedturen var en alldeles håpløs, overfølsom fjernkontroll av plast. Det neste som nesten drev meg til vannvidd de første 2 ukene var to blå lysdioder i fronten. Man fikk sveiseblikk av å se lenge på disse. Svart sprittusj ble løsningen. Mange lag.

    Lyden. Det låt friskt og frampå, med en knallrask og hard(!) bass. Det låt som en bodybuilder på russiske dianaboler. Vilt og uten mening.
    Det ble etterhvert klart at lyden ikke var så lett å like. Det var noe glass-aktig og stikkende over diskanten, en unaturlighet som ikke engang Marantz og Snell greide å få vekk.

    Nedtur. Oppi alt dette prøvde jeg å legge skylda på Snell og Marantz. Jeg begynte å se meg rundt etter ny kilde og nye høyttalere...
    Tabbe.

    M
    Din beskrivelse av denne forsterkeren er som jeg skulle sagt det selv. Å så de blå diodene.. Det må da være det kraftigste blå lyset som noen gang har blitt levert i et hifi-produkt?:p
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    58.493
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner godt at du må gjøre unna noe utstyrsomtaler.
    Samma maset da jeg åpna filial.
    Alle til lags kan ingen gjera.

    Godt tilbud vedr. gjeddefiske.
    Vi tar det på pm eller tlf.:)

    Er det vi som er småtroll gismo?
    Nærmere 0,1 tonn.

    Beste hilsen.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    DIY del 3; Poor Man's Living Voice

    Samtidig med at rørforsterkeren kom i hus leste jeg mye om høyttalere, og da særlig lettdrevne høyttalere.
    Det finnes mange produsenter som kommer opp på 95-97 dB uten å ty til hornløsninger.
    En av de mer suksessfulle produsenter av slikt er Living Voice i England.
    UK Loudspeaker Manufacturers | Kevin Scott | Living Voice

    I sine D'Appalito-kreasjoner bruker de et gammelt og meget godt Vifa bassmellomtone-element som heter C17--
    Dette elementet blir av mange beskrevet som et av de fineste som noen gang er produsert for å gjengi grunntonespekteret.
    Det er benyttet av mange kjente konstruktører, og også av mange DIY'ere, også som hornløsning(Se Haavard sine sider her på forumet)

    Vifa C17WH-

    Gravesen har selvsagt fått med seg dette, og da jeg snublet over 4 slike elementer for under 1000 danske kroner var jeg selvsagt i gang.. :)

    IMG_0011.jpg

    IMG_0012.jpg

    IMG_0010.jpg


    Dette ble mine "Poor Man's" Living Voice.
    Disse høyttalerne spiller stort, virkelig stort. Og med en driftseffekt på 95 dB/1 W så er de lette å hanskes med.
    De var voicet mørkt(typisk Gravesen..) så jeg hevet diskantelementet 1,5dB, og det hjalp betraktelig.
    Dette var en morsom, dynamisk og "levende" høyttaler. Bassen gikk ned på 30-tallet, og hele stua levde med når jeg spilte.
    De måtte se seg slått av ProAc R2,5 på stereoperspektiv og dybde, men klarte seg meget bra ellers.
    Desverre lot jeg meg overtale av en god kamerat til å selge disse, og de står nå i ei stue i Grues største herregård(Grøset Gård)
    Her spiller de med relativ billig elektronikk fra Rotel, men de er utrolig musikalske og alt låter "rriktig".

    Dette er en av de tingene jeg virkelig angrer på å ha solgt....

    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.648
    Antall liker
    32.609
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dette var vel et av dine flotteste byggverk M;)
    At du kunne selge disse da:rolleyes:

    gismo

    Edit: Skjønner itte åssen du husser alt jeg M, skulle ha fortalt om min HiFi historie je åsså, men rekkefølge og uteglemmelser ville blitt sterkt rotet og fremtredende:cool:
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Det etterlyses musikk-stoff i tråden. Jeg kommer til å lage en liste a'la "40 skiver du må ha med til en øde øy" etterhvet :)

    Enn så lenge vil jeg putte på med denne, som jeg lytter til akkurat nå.

    Willie Nelson - "It Always Will Be"

    Willie-Nelson-It-Always-Will-Be.jpg


    Skiva ble kjøpt i en av Brussels utallige bruktsjapper nå i vår, og jeg må si det var vel anvendte 4 Euro..
    Flott produksjon, god tonal balanse, stor variasjon i låtmaterialet med fine gjesteartister som bla Norah Jones og Lucinda Wiliiams.

    It Always Will Be - Wikipedia, the free encyclopedia

    Som vanlig er Willie's vokal langt framme, og på grensen til nasal. Her får anlegget kjørt seg.. Låter det rævva, kan du skylde på anlegget,
    det går nemlig an å få dette til å låte nyyydelig!

    https://www.youtube.com/watch?v=xwDt4FPQNmo

    Har vel blitt litt gubbe ift musikkvalget, men Willie treffer noe i meg med mange av låtene han fremfører :)
    NB; gitarsoloene hans er så banale at det grenser til super-cool.

    M
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.256
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ser frem til 40 skiver på en øde øy! Jeg er jo utålmodig, så ikke ta arbeidet med listen for RoDa :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.648
    Antall liker
    32.609
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    40 er for tungt å bære når du skal ha det i CD`er M:cool:
    Men en minnepenn med flac i bukslinninga....ååå livet leker;););)

    gismo
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    40 er for tungt å bære når du skal ha det i CD`er M:cool:
    Men en minnepenn med flac i bukslinninga....ååå livet leker;););)

    gismo
    Med 200 ungdommer rundt ørene, forsvinner det sporløst ca 10 minnepenner hver dag hos oss...
    Da er det verre å rote bort 40 sølvplater med pene cover ;)

    M
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.648
    Antall liker
    32.609
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hmmm....her går det talere ut døra så det fyker, du får itte gjøre dæ helt rein nå da M:cool:
    Hva skal spille i husmoranlegget nå da?
    På tide du forærer henne et par små nette varme og fyldige SF nå da vel:rolleyes:;) En gang må jo være den første, så er du solgt:p

    gismo
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "..her har du noen små og fyldige" De minner meg om deg.."


    Forøvrig står ikke gamle Response serien til ProAc noe tilbake for SF fra å være varme...Response 3,5 likte jeg godt...
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Mulig den nye Studioserien er voicet likere den tidligere ProAc lyden.
    Den kunne jeg godt tenkt meg og høre, også for og se hvor mye ProAc lyd man får for en billig penge:)
    ProAc Studio 118 - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums

    Vis vedlegget 320264
    Artig! Jeg har også siklet på den nye Studio 118 :)

    Tror den kan være fin match med min Rogue Chronus. Regner med at Tyler har tatt alle hintene ang Studio 110 og 115,
    og gjort noen justeringer. Jeg er godt fornøyd med mine Studio 130, men de blir litt for store i rommet.

    M

    Edit; se nr på innlegget ;)
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm....her går det talere ut døra så det fyker, du får itte gjøre dæ helt rein nå da M:cool:
    Hva skal spille i husmoranlegget nå da?
    På tide du forærer henne et par små nette varme og fyldige SF nå da vel:rolleyes:;) En gang må jo være den første, så er du solgt:p

    gismo
    He-he! Ja, det har skjedd litt i det siste..

    Husmor-anlegget er beriket med et par av disse;

    zensor 1.jpg


    DALI Zensor 1 loudspeaker | Stereophile.com


    Fant disse på Finn for en 1000-lapp. Klarte ikke å la være. Spiller grisefint på Creek. Bare synd det fortsatt spilles østblokk-trance her oppe :/

    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.648
    Antall liker
    32.609
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hmmm....her går det talere ut døra så det fyker, du får itte gjøre dæ helt rein nå da M:cool:
    Hva skal spille i husmoranlegget nå da?
    På tide du forærer henne et par små nette varme og fyldige SF nå da vel:rolleyes:;) En gang må jo være den første, så er du solgt:p

    gismo
    He-he! Ja, det har skjedd litt i det siste..

    Husmor-anlegget er beriket med et par av disse;

    Vis vedlegget 320338

    DALI Zensor 1 loudspeaker | Stereophile.com


    Fant disse på Finn for en 1000-lapp. Klarte ikke å la være. Spiller grisefint på Creek. Bare synd det fortsatt spilles østblokk-trance her oppe :/

    M
    Da får man vel gratulere frue da;);)

    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn