Sundkoien Searching Superior Sound...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Nå bare måtte jeg!
    Alle de andre i gjengen har jo egen tråd...

    Skal prøve å fortelle, i relativt korte trekk, om min spede start i stereo/hifi-verdenen og fram til dags dato.
    Håper dere vil komme med innspill og konstruktiv kritikk underveis :)

    I oppveksten på gutterommet her på Kirkenær var musikk alltid et sentralt tema. Med mange kamerater som var musikkinteresserte ble det veldig mye lytting og ikke minst "deling" av nyinnkjøpte kassetter og vinylplater. Vi hadde en slags avtale om at hvis en i gjengen kjøpte seg et nytt album, skulle vi andre få kopiere dette prompte :)
    For noen år siden kastet jeg ca 700 kassettbånd med musikk fra ca 1975 og fram til ca 1990, det aller meste kopiert opp på gode chrome- eller metallbånd. Både kassettene og min kjære Denon var utslitt.. :)

    Etter den spede start på Radionette kassettspiller type "flat", gikk veien videre innom et forferdelig Fisher-anlegg og til et nyinnkjøpt JVC(Japan Victor Company) anlegg bestående av cd-spiller, dobbel kassettspiller, tuner og forsterker. Vinyllyden kom fra en Bang&Olufsen-sak (plug&play) og det hele endte opp i et par Jamo gulvstående, som jeg i ettertid har skjønt var forferdelig dårlige....

    Selve oppvåkningen kom etter at jeg fikk lurt på en kamerat hele JVC-dritten, og stod i Torggata våren -87 med 10 000 brennende kroner i lomma;
    dcd 1400.jpg


    Første stopp ble Danmarks Hifi Klubb. En Denon DCD1400 ble for fristende.
    3000 kr fattigere tuslet jeg opp til Audioscan i Osterhaugsgate; her ble et par Monitor Audio 352 høyttalere "lagt i kurven" Jeg var fast leser av What Hifi, og disse hadde blitt "Loudspeaker of the Year" 5 år på rad! Man skal stole på fagfolkene.
    Siste rest ble brukt på en Harman Kardon 645 XVI forsterker. Den skulle visst matche høyttalerne godt, det var i hvertfall selgeren helt sikker på.
    Med tom pung, og 0 i budsjett til kabler, syntes nevnte selger så synd på gutten fra bondelandet at et par rca kabler og 2x2m solid core høyttalerkabel ble med på kjøpet. Av og til lønner det seg å se litt mistilpass ut!

    At vinyl ble nedprioritert er jo innlysende. Langt bak i hodet lusket tanken om en Rega Planar 3 seg fram. Jeg husker jeg telte på fingrene hvor mange timer jeg måtte jobbe på den lokale Esso-stasjonen for å hente hjem en slik..

    Vel hjemme fikk jeg det rett i fleisen; for første gang hørte jeg oppløsning og en noenlunde rein mellomtone! Ble sittende og måpe.
    Den kvelden ble alle 15(!) cd'ene jeg hadde spillt igjennom. Mor mi erklærte meg sinnsyk utpå natta en gang, uten at det gikk innpå meg.
    Jeg var bitt av den første lille hifi-basillen...


    M
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jippi. Full støtte til slike tråder. Kjør på!
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nei dæven..endelig!!

    Hepp M.
    Dette var stas, kjør på og fortell oss din historie, etter det vet du at det blir mest tull og skoj...:cool:;);)
    Gleder meg og grattis med EGEN tråd:)

    gismo
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Superior sound.. Det skal sies, det er ikke småtteri du skisserer.. Gratulerer med egen tråd. Blir trivelig å følge med. Regner med at det blir noen bilder av "horn" , for de som liker slikt...
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill!

    Det står "searching for".. Det er alltid en søken.

    Jeg levde lykkelig med Monitor Audio, Denon og Harman Kardon et par år. Studietid og ikke altfor feit lommebok gjorde at det ble litt stillstand.
    I militæret ble jeg venn med en hyggelig kar fra Moss som hadde interesse for hifi. Vi var stasjonert på Gardermoen(Luftforsvaret), og i ledige stunder ble det hifi-ekspedisjoner til hovedstaden. Mossingen hadde bil! Passat Versjon 1.

    Denne tiden hadde Desibel Hifi sin storhetstid, og det hele endte opp med et kjøp av ny forsterker;
    cyrus_2.jpg
    Mission Cyrus 2. Den gode versjonen med vippebryter og supert RIAA-trinn for MC :)

    Plutselig skjønte jeg betydningen av strømforsyning og dynamikk. Monitor Audio fikk et nytt liv!

    Like etterpå, etter knallhard sparing og asketisk livsførsel, ble det kjøpt inn en Rega Planar 3 hos Audioscan.
    planar 3.jpg


    Hos Decibel jobbet det en rødhåret, hyggelig fyr som gav meg et kjempetilbud på Goldring Electra 2 pickup. Han monterte denne, og ble etter det jeg kan huske meget fornøyd med måleresultatet. Endelig hadde jeg en brukbar vinylsnurre! Nå fikk platesamlingen større verdi, og jeg begynte å kjøpe vinyl igjen :)

    Dette var året 1990. Jeg dimmet i desember, og var tilbake på Kirkenær som lærervikar og Esso-ansatt. Livet var enkelt og behagelig..

    M
     

    Vedlegg

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det gåkkje så fort, men så e det jo bra det som kommer. Ser frem til fortsettelsen :)

    Kirkenær står frem som en bauta på HFS. Antakeligvis det stedet i landet som har flest egne tråder målt opp mot innbyggertall ;)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Det gåkkje så fort, men så e det jo bra det som kommer. Ser frem til fortsettelsen :)

    Kirkenær står frem som en bauta på HFS. Antakeligvis det stedet i landet som har flest egne tråder målt opp mot innbyggertall ;)
    Ikke helt usikkert at du er inne på noe der;D

    roeng2
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har vel ikke så mye annet å drive med der oppe , kanskje ? Enn å surre på nettet ? ;)


    Enkelte ganger lurer jeg på om det med asketisk livsførsel burde vært gjeninnført for egen del... :p
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hifi-forførelse, del 1;

    I perioden 1987-1990 kjøpte og leste jeg What Hifi månedlig. Ble ble anglofilt påvirket kan man si..
    En av de store nyhetene var Acoustic Energy's(Phil Jones) modell AE1
    ae1.jpg
    ae1classic-1200-80.jpg

    Dette var en av de første riktige minimonitorene. I motsetning til modeller som Celestion 3 og Monitor Audio Monitor 1 kunne denne spille bass!
    +/- 12mm slaglengde og effekttålighet opp mot 200 watt gjorde inntrykk. Sandwich-alumembran og "edge-wounded" svingspole.
    Anmelderne var i ekstase, og jeg gikk fem på.. Kjøpte et demosett fra en kar på Hamar(kunne det ha vært Hifi-guiden/Arild?)

    Realitetene falt snart på plass i heimen; min gode, men litt snille Cyrus 2 ble fort tungpustet.. Akkurat når det begynte å låte bra, ville ikke Cyrus henge med lenger..
    "There's no such thing as a free lunch.." osv.. En telefon til Oslo Hifisenter bekreftet mistanken. "Joda, de spiller veldig bra! Med Mark Levinson Monoblokker!"

    Takk til Geir Tømmervik. AE1 fikk kort oppholdstillatelse. Jeg hadde i mellomtiden sjekket ut hva som KUNNE låte bra med min Cyrus.

    Snell! sa Akers Mic Hifi. Snell! sa Decibel Hifi. Prisen på et par Snell J3 lå på rundt 10 000kr hos begge disse. Jeg måtte nok selge AE1 billig og jobbe noen fler timer på Esso..

    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det gåkkje så fort, men så e det jo bra det som kommer. Ser frem til fortsettelsen :)

    Kirkenær står frem som en bauta på HFS. Antakeligvis det stedet i landet som har flest egne tråder målt opp mot innbyggertall ;)
    Jo vi er nok i toppsjiktet nå TOMZ, en andel på 2 / ca.5000 er itte lett å straffe....:rolleyes:;);)

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Heey! Så bra sundkoien!

    Har ikke oppdaget den nye tråden før nå.
    Meget velkomment.

    Kommer til å følge med hos deg,-vi som er å regne som kjintfølk!

    Lykke til med nytt tidsfordriv!

    Beste hilsen bluesbreaker
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ang. AE 1.
    Tviler på om det var HiFi Guiden som solgte deg disse.
    Jeg hadde et par hjemme ei stund, og det forundrer meg ikke om det var akkurat det paret du kjøpte.
    Jeg hadde en tanke om at jeg kunne greie meg med mindre høyttalere, og lånte derfor et par fra en forretning som lå på Østre Torv på Hamar.
    Med meget flotte originalstativer!
    Sånn:

    Han hadde et lite lokale som var stappfullt av store Mirage og mye Mission-greier.

    På den tida spilte jeg på Electrocompaniet Ampliwire 50 - ombygd til 65.
    Denne drev AE 1 ok, og det var futt og fart, men for kvasst og slitsomt.
    EC-lyden var på den tida meget varm (ullen?:rolleyes:)

    Jeg hadde digre Celestion Ditton 66 Studio Monitor som var ganske langt unna AE i lydkarakter, og de fikk stå enda ei stund.
    De stod lenge og har vært med på fem flyttelass!


    Har ikke bilde av mine, men setter inn et bilde som viser størrelsen. Slapp/slarkete i bassen men veldig god mellomtone. Aldri slitsomt.
    Studiomonitorer var ikke det samme den gang som nå!

    Mvh
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ang. AE 1.
    Tviler på om det var HiFi Guiden som solgte deg disse.
    Jeg hadde et par hjemme ei stund, og det forundrer meg ikke om det var akkurat det paret du kjøpte.
    Jeg hadde en tanke om at jeg kunne greie meg med mindre høyttalere, og lånte derfor et par fra en forretning som lå på Østre Torv på Hamar.
    Med meget flotte originalstativer!
    Sånn:

    Han hadde et lite lokale som var stappfullt av store Mirage og mye Mission-greier.

    På den tida spilte jeg på Electrocompaniet Ampliwire 50 - ombygd til 65.
    Denne drev AE 1 ok, og det var futt og fart, men for kvasst og slitsomt.
    EC-lyden var på den tida meget varm (ullen?:rolleyes:)

    Jeg hadde digre Celestion Ditton 66 Studio Monitor som var ganske langt unna AE i lydkarakter, og de fikk stå enda ei stund.
    De stod lenge og har vært med på fem flyttelass!


    Har ikke bilde av mine, men setter inn et bilde som viser størrelsen. Slapp/slarkete i bassen men veldig god mellomtone. Aldri slitsomt.
    Studiomonitorer var ikke det samme den gang som nå!

    Mvh
    Østre Torg var det ja! Stemmer, da har vi hatt de samme høyttalerne! :)

    Celestion var andre boller. Husker noen store 3-veis Celestion på Audioscan. De hadde en meget god mellomtone.

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hifi til folket!

    Etter at Acoustic Energy ble annonsert i Aftenposten(den gangens Finn), og en sleip Blåruss fra Asker kom i dyr Audi og hentet dem, kom nyheten ramlende ned i hodet på meg;

    Hifi-klubben hadde tatt over agenturet på Snell i Norge, og satt ned prisen på Snell J3 fra 10 000 til 4900.- !

    Oh Joy! Min gamle Mercedes 240D (på folkemunne kalt Hitler-kjelken) gikk sporenstreks til hovedstaden.
    Etter å ha fyllt 20 liter diesel og 2 liter olje på Kløfta kom jeg hjem med disse;

    J_III.jpg

    Overgangen fra 5 liter innvendig volum/4,5 tommer bassmellomtone/83dB og til 36liter/8 tommer/91dB ble enorm!

    Endelig kunne min kjære Cyrus puste normalt igjen! Syns nesten han smilte til meg der nede fra Isoplat'en :)

    Snell vartet opp med dynamikk, trykk og en stor, blomstrete og gylden(ja, Blues) mellomtone. Endelig låt menn som menn igjen, og kvinner låt ikke lenger som hengslete, kvisete jentunger. De hadde fått tilbake bysten!


    M
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nytelsestråd, takker Sundkoien 8)
    Har du motivasjonen for all "brit-fi" du vil få her da RoDa...:rolleyes::cool::cool:;)

    gismo

    Bortsett ifra at Snell er veldig amerikansk.. Og et av mine favoritt merker :).. Har hatt J, E2 og E3, M, , B Minor og A3i. Morsomme høyttalere med trøkk... Skal ha meg et par slike igjen tror jeg..Men de begynner å bli svært vanskelige å finne..
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Snell er morsomme ht, ja. Hadde selv E3. Lettdrevne som bare det. Drev dem med 17W monoblokker til ganske øredøvende nivåer.

    mvh
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    New Beat med bare 1 bit..

    Med Snell i hus ble livet lystigere. Jeg følte at de hadde mye mere musikk innebygd enn AE1, og alt var vesentlig bedre. Alt unntatt en ting;

    Mellomtonen.. Den viktige mellomtonen.
    Det ble klart for meg at de små AE1 tross alt hadde hatt en svært god øvre mellomtone, og på det området måtte J3 se seg slått.
    Vad gøra?

    Cyrus 2, Rega P3 og Snell J3 var unike musikkformidlere, uten tvil. De fikk fornyet oppholdstillatelse. Da var det bare Denon CDC1400 som stod igjen, og måtte ut..
    Den, sammen med Harman/Kardon og Monitor Audio ble solgt rimelig til et vennepar. Hva gjør man ikke... osv
    Jakten på en bedre cdp begynte. En annonse i et hifi-magasin vekket interesse. Technics hadde begynt å eksperimentere med såkalt 1 bits behandling av signalet, og i kjølvannet etter kom Rotel.
    Rotel lanserte sin første en-bits avtaster, og det ble en instant hit! Så instant at da jeg ankom Akers Mic hifi, etter å ha snakket med en selger som sa de hadde 10+ spillere på lager, hadde de bare demo-spilleren igjen i butikken. Den ble kjøpt til full pris, uten pruting(uvant til meg å være..)

    666rotel55_promo_.jpg

    Husker fanken ikke hva rakkeren hette, tror det var Rotel RCD 951.. Dette var i 1991.
    Den ble tweaket etter alle kunstens regler. Kortslutning av digital utgang, blyasfalt på alle innvendige flater, nye sorbothane føtter osv.

    Og denne saken spillte!! Renere og mer dynamisk enn Denon, større og bredere lydbilde, mer små nyanser osv.
    Igjen ble en hel natt brukt til å lytte igjennom mange cd'er. Adam var igjen i Paradis(en stakket stund..)

    M
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Hvis det ikke var RCD955 eller 965. Jeg hadde en RCD965BX II Limited Edition med diskret oppbygget analog utgang (original oppgradering fra Rotel i England). Spilte fint
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ja, tror faktisk det var en 965... Husker bare at det var Rotels første såkalte 1-bits spiller.
    Den låt betydelig "renere" enn andre på markedet(Denon, Philips, Technics osv)

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Studietid, hybelliv og hybelanlegg

    Det kommer en tid da man undrer; hva skal man bli?
    Med meg var det alle andre rundt meg som undret, jeg hadde det fint med 2 vikarjobber, egen bil og fest hver helg..

    Opphavet var lærerutdannet, og det endte med at jeg søkte(og kom inn på) Elverum Lærerhøgskole høsten 1991.
    Og mens andre var opptatt med å skaffe seg hybel, skaffet jeg meg hybelanlegg først :)

    Planene var klare. Det skulle koste minst mulig, og låte best mulig. På 15-20 kvm.
    Jeg endte opp med dette;

    nad_5425.jpg

    Kilden ble en Nad 5425 Cd-spiller. Med en pytteliten plastfjernkontroll. Engelske anmeldere likte den fyldige, friske lyden godt. Faktisk låt den bedre en tvillingbroren 5420 som ikke hadde fjernkontroll, men ellers var kliss lik. Merkelig..

    3020i.jpg

    Signalet ble forsterket av en NAD 3020i, en senere versjon av klassikeren 3020a.
    Denne hadde den typiske fyldige, litt mørke lyden som gjorde at den virket som en mye større forsterker..

    celestion3-150x150.jpg


    Lyden kom tilslutt ut av disse. Celestion 3, den originale med trykkammerkonstruksjon.
    Oppå Target 28" stativer ble disse plassert relativt nær bakvegg, og fikk med det den nødvendige hjelp under 80 Hz..

    Anmelderne var forresten fryktelig glade i Celestion 3

    Celestion 3 loudspeaker | Stereophile.com

    /merk at høyttalerne avbildet i artikkelen ikke er Celestion 3, men antakelig den noe eldre 6..)

    Til en totalsum på 6000 kr hadde jeg nå fått en respektabel lydgjengivelse i et lite hybel-krypinn. Håpet jeg..

    (Red. anm; joda, hybelen ble liten. 17 kvadratmeter. Til gjengjeld var dattera i huset smellpen, og likte musikk..)


    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Tilbake til fremtiden..

    I dag fikk gutterommet nye høyttalere på besøk! Foreløpig syns jeg det låter fortreffelig.

    WP_20150409_003.jpg


    Dynaudio Excite X12. Beklager dårlig mobil-bilde..

    86 dB og 4 Ohm var null problem for Rogue Chronus (i 4 ohm modus).
    Kommer tilbake om litt ang lyden. Kan si så meget som at disse passer romstørrelsen langt bedre enn ProAc Studio 130.
    De klarer neppe det store lydbildet, nerven og trykket, men spiller antakelig mer korrekt.

    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Der var de jo M, dette ble jo småpent der nede, blir spennende å høre disse småtassene;)
    Frykter at je fort liker den lyden.....:cool:
    Grattis!!

    gismo
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Fordeling av midler (Nei, dette er ikke et kommunaltpolitisk innlegg!)

    Hvor er det viktigst å legge penger i lydkjeden?

    Jeg har alltid vært opptatt av høyttalere. De er den enkleste, men også den mest sjarmerende delen av hifianlegget.
    Stativhøyttaler, gulstående, lukket konstruksjon, bassrefleks, transmisjonslinje, hornladet, magnestat, bånd.. Variasjonene er mange.
    Tidlig i karrieren trodde jeg at det var viktig å legge stor vekt på høyttalerne.
    Det tror jeg fortsatt, men trenger høyttalerne å være den mest kostbare komponenten?

    I årets utgave av Stereophile's "Recommended Components" så sies det at høyttaleren er den komponenten som har mest å si for påvirkningen av lyden.
    Deretter sies det at det er 4 essensielle kriterier å ta henstn til ved valg av høyttalere;
    1) plassering
    2) personlig smak
    3) utstyret du skal brusse sammen med høyttalerne
    4) budsjett

    Dette er vanskelig å være uenig i..

    1/3-dels regelen
    Da jeg startet opp med hifi, ordentlig hifi fra spesialbutikker fikk jeg et godt råd; bruk like mye på kilde, forsterkning og høyttalere. Så legger du til 10% til kabler.
    Dette er nok fortsatt en god regel å forholde seg til i de fleste situasjoner.

    30-30-40 regelen
    Da jeg ble litt mer bevandret, og hadde kommet litt høyere opp på stigen, sa mange erfarne hifi-entusiaster at man burde bruke ca 40% av totalbudsjettet på høyttalere. Da var forutsetningen at man hadde nådd et antendig nivå i forhold til kilde og forsterkning..

    25-50-25?

    I løpet av de siste 4-5 årene har jeg oppdaget noe interessant. I takt med at digitale avspillere har blitt bedre og bedre, samtidig som moderne høyttalerproduksjon stadig lager bedre høyttalere for pengene, har jeg oppdaget at forsterkeren har blitt mer og mer viktig!

    1) Jeg kjøpte et gutterom-anlegg til sønnen. Creek entry-level elektronikk og Epos M12i høyttalere(ca 7500kr for 2..). Dette låt meget anstendig på gutterommet, antakelig fordi Mike Creek hadde voicet høyttalerne med Creek elektronikk. Men så en vakker dag ble høyttalerne koblet opp mot hovedanlegget der elektronikket hadde en fullpris på ca 70 tusen dengang..
    Du verden! Vi hadde aldri trodd at det kunne låte så "high-end" og stort av et par stativhøyttalere til godt under 10 000 kr.

    2) Vi koblet Gismos Audionet SAM integrerte til de samme høyttalerne. Stor forbedring! (ift Creek)

    3) Et par ProAc Studio 130 spilte til vanlig på min gamle gode Creek 5350 SE Classic (ca 11 000 ny). Låt relativt anstendig.
    Så ble Rogue Chronus koblet inn(EL34-55 watt). Det var ikke til å tro! Stor forbedring!

    4) Forrige uke ble ProAc S 130 byttet ut med et par rimelige Dynaudio Excite X12 (ca 6000 kr).
    Disse spiller nå med en kraft og en pondus utav en annen verden med Rogue og Exposure elektronikk pluss kabling til ca 45 000 kr.


    Er det på tide å tenke annerledes? For min del har forsterkeren fått større og større betydning, og det er tydelig at det ikke må spares på denne komponenten!

    Hva mener dere?

    M
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Nice Sundkoien, enda en fin tråd og følge med på :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Drinking by the label" , om mulig, er den regelen jeg liker aller best. Så har du en fjerde variant. :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke dumt det gutteromsanlegget du har nå tror jeg!:)
    Fine greier.


    Vedr. forsterker pris/kvalitet er jeg med på at en bra (dyr!?) forsterker ofte får liv i høyttalere som man ikke venter såpass fra.
    Jeg vil likevel være forsiktig med å snu om kull på "reglene" vedr. fordeling.'
    Jeg har relativt rimelige høyttalere, relativt kostbar amp og primærkildei stueanlegget, men jeg vil ikke anbefale dette som tommelfingerregel,
    -nærmest tvert i mot.
    I det hele tatt må man visst være forsiktig med anbefalinger...
    Unntak finnes sjølsagt, men det blir bare bedre om både forsterker, h.taler og kilde har god kvalitet.
    Og som alltid,-man kan gjøre gode kjøp, -men man får altså ikke det hele for det halve som jeg og danskene pleier og si!




    Monitor Audio Radius 90
    Har et par billige sånne på "magasinet", som jeg har prøvd i i stueanlegget.
    Sjølsagt låt det mye bedre enn med det vanlige "magasinoppsettet", Mission Cyrus 2 anno ca. 1988, (sånn du hadde?:)) ,
    men det er jo hinsides all fornuft både mht lyd pr.krone og rent lydkvalitetsmessig å la de bli stående.

    Min erfaring, er at folk ofte benytter for dårlig kilde i f.h.t. potensiale i eget anlegg.
    Dessuten at rom/plassering gjør at man ikke får det beste ut av hva man allerede har.
    Å flytte høyttalere over på en annen vegg er i de fleste tilfeller gratis.

    Jeg har hørt anlegg med komponenter som hatt både gode omtaler og høy pris som åpenbart ikke har prestert pga mismatch eller romproblematikk,
    -opptil flere ganger.

    Jeg mener fremdeles at generellt er det beste er å la hele kjeden "vokse" i takt, men er helt enig i at en god forsterker kan få mer ut av høyttalerne enn man skulle tro.

    Kanskje kan dette være noe for deg?
    Lønhøiden er vel en "local guy" for dere i Bleikblå Valley.:)

     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Lønhøiden er Solørs svar på Robert Zimmermann/Bob Dylan!

    Han har noe eget og ekte over seg, og snur ikke kappa etter været som andre mer kjente artister..
    Han er en ekte singer/songwriter som alltid har meningsfylte tekster og et ekte og nært budskap.

    Skulle ønske flere var som Roy... Takk Blues :)

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ny kilde: større rom og flere nyanser..

    Min kjære Rotel utviklet etterhvert noen "tics". Plutselig hoppet den i låta, så kunne ene kanalen falle ut et par sekunder..
    Ikke akkurat morsomt når man fin-lytter.
    Hifi-Klubben kjørte på denne tiden hardt på Marantz-spillere. Disse fikk særdeles god omtale både i engelsk, tysk og amerikansk presse. Jeg var som vanlig ikke så vanskelig å friste.. Det er rart; jeg har studert økonomi og markedsføring på BI, men går i de samme fellene som jeg har skrevet hovedoppgaver om.. :/

    Snart var denne på Kirkenær

    Marantz CD67SE CD player.JPG


    Marantz CD67 Special Edition

    Det ble relativ stor forandring fra Rotel. Plutselig hadde mellomtonen mange flere klangfarger, og det ble lettere å høre nyanser i en kontrabass.
    Samtidig mistet diskanten litt luft, og dypbassen ble litt bløtere.
    Det var vel en såkalt side-grading.. 4-5000 kr var mye for en student, budsjettet var ikke større.

    Etterhvert ble Marantz'en og jeg veldig gode venner. Det var noe lunt og trygt med lyden, litt analogt. De fleste platene låt pent, ihvertfall fler enn det Rotel hadde klart. Denne spilleren ble faktisk værende i hovedanlegget helt til 2005!
    I ettertid ser jeg at disse fortsatt er relativt populære. Man skal ikke kimse av "vintage" :)

    God helg!

    M
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hadde CD63 Signature. Hva var egentlig forskjellen på disse to ? God beskrivelse av den, kjenner meg igjen.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hadde CD63 Signature. Hva var egentlig forskjellen på disse to ? God beskrivelse av den, kjenner meg igjen.
    Takk. Husker ikke helt, men mener den het CD 63 KI Signature.

    Ken Ishivata, sjefsguruen hos Marantz hadde tweaket litt ekstra. Mere kobberplater og litt hvassere dac. Tror den låt litt strammere.

    M
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hadde CD63 Signature. Hva var egentlig forskjellen på disse to ? God beskrivelse av den, kjenner meg igjen.
    Takk. Husker ikke helt, men mener den het CD 63 KI Signature.

    Ken Ishivata, sjefsguruen hos Marantz hadde tweaket litt ekstra. Mere kobberplater og litt hvassere dac. Tror den låt litt strammere.

    M

    Stemmer det. Har en slik en stående fortsatt. Kjøpte den for 200 spenn på Finn. Nostalgi og ekorn - gen er et helvete... 8)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Hadde Cd 63MKII KI Signature selv, ah min første seriøse cd spiller :)
    Resten av anlegget dengang var Electrocompaniet 4,5, Aw 60 og Mission 752 Fredom, kabler var Audioquest Lapis 3 og XLO PRO 600.
    Ekorn og Nostalgi genet kjenner jeg godt, hadde nok kjøpt igjen hvis jeg hadde kommet over fine eksemplarer ;)
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hadde CD63 Signature. Hva var egentlig forskjellen på disse to ? God beskrivelse av den, kjenner meg igjen.
    Takk. Husker ikke helt, men mener den het CD 63 KI Signature.

    Ken Ishivata, sjefsguruen hos Marantz hadde tweaket litt ekstra. Mere kobberplater og litt hvassere dac. Tror den låt litt strammere.

    M

    Stemmer det. Har en slik en stående fortsatt. Kjøpte den for 200 spenn på Finn. Nostalgi og ekorn - gen er et helvete... 8)
    Hmm. var det min?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Finanskrise og hifi-tabbe, del 1:

    I 1995 stagnerte hifi-utviklingen for min del. Forlovelse og samboerskap, nyutdannet og med ny jobb i egen kommune.
    Det ble liten tid og mulighet for hifi. Studentanlegget ble solgt. Tiden strakk ikke til, eller prioriteringer som det heter..

    Etterhvert leide vi et større hus. I 1996 hadde vi et lite stueanlegg som bestod av Marantz cdp, Nad forsterker og Tannoy Mercury 1 høyytalere.
    Greit nok til bakgrunnsmusikk. Hovedanlegget fikk plass i kjellerstua. Her ble det litt trangt for Snell, men jeg fikk da noen stunder med Rega og
    favorittplatene i ny og ne.

    I 2004 skjedde det drastiske ting. Min kjæreste og kone de siste 10 årene ville plutselig flytte... Livet klappet sammen, og jeg brukte ett år på å få igjen livsgnisten.
    Vi hadde en sønn på 5 år sammen, og han skulle nå bo hos meg annenhver uke. Dette gikk seg til ganske bra, og det gikk plutselig opp for meg at det var muligheter for seriøs lytting igjen!
    Vi hadde kjøpt hus i 1998, og Snell, Cyrus, Marantz og Rega fikk igjen godplassen i stua. Lyden var overraskende bra, og nettopp derfor kom oppgraderingsspøkelset på besøk.

    Verden hadde mer eller mindre blitt tatt over av Kineserne, ihvertfall skulle vi tro aviser og nyhetsstasjoner. Vi var i den gule manns grep..
    Jeg forvillet meg til hovedstaden, og kom hjem igjen med denne:

    38-cayin252b.jpg


    Cayin 252b forsterker. En integrert sak på 14 kilo som etter sigende skulle levere meget potente 150 watt.
    Hva jeg skulle med det til høyttalere på 90 dB er en helt annen sak.

    Kineseren så flott ut. Første nedturen var en alldeles håpløs, overfølsom fjernkontroll av plast. Det neste som nesten drev meg til vannvidd de første 2 ukene var to blå lysdioder i fronten. Man fikk sveiseblikk av å se lenge på disse. Svart sprittusj ble løsningen. Mange lag.

    Lyden. Det låt friskt og frampå, med en knallrask og hard(!) bass. Det låt som en bodybuilder på russiske dianaboler. Vilt og uten mening.
    Det ble etterhvert klart at lyden ikke var så lett å like. Det var noe glass-aktig og stikkende over diskanten, en unaturlighet som ikke engang Marantz og Snell greide å få vekk.

    Nedtur. Oppi alt dette prøvde jeg å legge skylda på Snell og Marantz. Jeg begynte å se meg rundt etter ny kilde og nye høyttalere...
    Tabbe.

    M
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det gåkkje så fort, men det blir i jaffal bra :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn