Subwooferes innvirkning på helheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, jeg tror det er en grei øvelse å finne ut hvor høyt man spiller når man er som galest. Plusser man på 6dB for headroom, burde man være nokså safe. Avstand og romstørrelse spiller selvsagt inn, så man må ta slike hensyn. For egen del ser 105dB i lytteposisjon ut som et slags absolutt maximum. Sitter vel 4 meter unna høyttalerne, så noen dB ekstra behøvs. 112-115dB peak er vel mitt target for både sub og høytt@1m. For film kan man sikkert plusse på 10dB til.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Oppe på scenegulvet, med nok pulver til hvert element, er nok 145 db innen rekkevidde rundt 100 Hz. Har ikke tenkt til å finne ut av det, bare så det er sagt;)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Blir nesten litt som min bestilling på 8 stk. AE-IB18HT. Jeg klarer meg selvsagt med 4 stk, men siden dette var et groupbuy med rabatt og hele pakken, så maxet jeg på kjøpsknappen. Juryen er fortsatt ute: Beholde 4 og selge 4? 4 stk. holder sannsynligvis med god margin. Lenge leve galskapen! ;)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    I det minste kan du avskrive LF systemet på HMS.

     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Blir nesten litt som min bestilling på 8 stk. AE-IB18HT. Jeg klarer meg selvsagt med 4 stk, men siden dette var et groupbuy med rabatt og hele pakken, så maxet jeg på kjøpsknappen. Juryen er fortsatt ute: Beholde 4 og selge 4? 4 stk. holder sannsynligvis med god margin. Lenge leve galskapen! ;)
    Klarte faktisk å holde meg litt i skinnet denne gangen og bestilte heller mellomtoner til høyttalerne mine slik at jeg kan bygge dem om til treveis om jeg skulle få ånden over meg.
    Headroom er uansett utrolig undervurdert. Om du skal ha kapabel LFE på film ved litt volum så baller det fort på seg ihvertfall.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hehe. Jeg beholder sannsynligvis alle 8. Det får gå på kontoen vi kaller: Nok, og vel så det. ;)

    Jeg synes dog en singel 15" prodriver/side gjør mye ut av seg. Mitt topp tips for kvelden: Fyr opp et par 15" og rist løs.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Nettopp kommet hjem fra bryllup hvor jeg blant annet styrte lyden med noen Mackie 450 høyttalere. Deilig å fyre opp noen 15" ja med uanstrengt og lett på foten nedre mellomtone og bass.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jepp. Nettopp kommet hjem fra bryllup hvor jeg blant annet styrte lyden med noen Mackie 450 høyttalere. Deilig å fyre opp noen 15" ja med uanstrengt og lett på foten nedre mellomtone og bass.
    I Mackie 450 sitter det en 12", ikke 15" :)

    Mackie - SRM450

    Leverer uansett et vanvittig lydtrykk for lite penger !
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det skjer iallfall ganske ulikt attakk/anslag i reproduksjonen av (spesielt akustiske) instrument ettersom anlegget er i stand til å levere bass eller ikkje

    Ellers ser det ut som de spelar stygghøgt, gutar. Kor lenge heldigvis de på i gongen?
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Selvsagt kan man få for mye kapasitet. Eller sagt på en mer korrekt måte: Mer enn hva man trenger og man bruker unødvendig kapital som kunne vært brukt langt mer fornuftig. F.eks basstiltak.......

    Det er ikke slik at det blir bare bedre og bedre jo mer kapasitet man har. Man når et punkt hvor det er tilstrekkelig utifra hvor høyt man spiller og størrelsen på rommet. Det er ikke noe poeng med kapasitet som fyller en fotball stadion. Dette begynner IMO å handle mer om være den kuleste gutten i gaten. Egentlig er det bare tull. Ingen trenger noe sånt som 130 dB ved 20 Hz i en stue.
    Føler meg litt truffet her gitt;) men til mitt forsvar var målet så forvrengningsfri bass som mulig ned i den aller dypeste bass. Kunne sikkert klart meg med halvparten av elementene. Rommet mitt stjeler faktisk en del mer i bassen en "normale"rom
    Hmmmmm lurer på om jeg klarer og få den fine lyd kurven 8x12_Tom , har fundert litt fram og tilbake om jeg skal ha 6 12 tommere , eller rett og slett klaske til med 12 stk 12 tommere av disse xtz cinema sub 3x12 , har imponert meg det jeg har lest av disse subwoofrene 18000 kr stk er jo billig + du får mye for pengene. Så har jeg lest det at du kan fin tune dem både for musikk og film når det kommer til rommet di skal stå i.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Selvsagt kan man få for mye kapasitet. Eller sagt på en mer korrekt måte: Mer enn hva man trenger og man bruker unødvendig kapital som kunne vært brukt langt mer fornuftig. F.eks basstiltak.......

    Det er ikke slik at det blir bare bedre og bedre jo mer kapasitet man har. Man når et punkt hvor det er tilstrekkelig utifra hvor høyt man spiller og størrelsen på rommet. Det er ikke noe poeng med kapasitet som fyller en fotball stadion. Dette begynner IMO å handle mer om være den kuleste gutten i gaten. Egentlig er det bare tull. Ingen trenger noe sånt som 130 dB ved 20 Hz i en stue.
    Føler meg litt truffet her gitt;) men til mitt forsvar var målet så forvrengningsfri bass som mulig ned i den aller dypeste bass. Kunne sikkert klart meg med halvparten av elementene. Rommet mitt stjeler faktisk en del mer i bassen en "normale"rom
    Hmmmmm lurer på om jeg klarer og få den fine lyd kurven 8x12_Tom , har fundert litt fram og tilbake om jeg skal ha 6 12 tommere , eller rett og slett klaske til med 12 stk 12 tommere av disse xtz cinema sub 3x12 , har imponert meg det jeg har lest av disse subwoofrene 18000 kr stk er jo billig + du får mye for pengene. Så har jeg lest det at du kan fin tune dem både for musikk og film når det kommer til rommet di skal stå i.
    Hvorfor ikke kjøpe mine gamle 8x12". De står nå her å samler støv. Blir vel lagt ut på bruktbørsen med påsketilbud.......
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Selv satser jeg på 15 tommer i horn, to stykker i løpet av sommeren, blir ikke det nok så må jeg flytte.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er plass til seks femtentommere i høyden hos meg. Tar tolv av de jeg.:cool:

    Jeg liker å lese heftige bass diskusjoner. Det hjelper amatører som meg å velge riktig når oppgraderings-spøkelset kommer.
    B
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Nettopp kommet hjem fra bryllup hvor jeg blant annet styrte lyden med noen Mackie 450 høyttalere. Deilig å fyre opp noen 15" ja med uanstrengt og lett på foten nedre mellomtone og bass.
    I Mackie 450 sitter det en 12", ikke 15" :)

    Mackie - SRM450

    Leverer uansett et vanvittig lydtrykk for lite penger !
    Du misforsto eller jeg forklarte meg sikkert for dårlig. Hjemme har jeg flere 15 tommere og det var godt og hjem og sette seg og lytte til det. Store elementer gir en veldig avslappet lyd.

    Mackie 450 ble brukt i bryllupet. De låter morsomt med greit trøkk, men er relativt innelukkete og blir i grunnen ganske grøtete sammenlignet med skikkelig åpne høyttalere.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hmmmmm lurer på om jeg klarer og få den fine lyd kurven 8x12_Tom , har fundert litt fram og tilbake om jeg skal ha 6 12 tommere , eller rett og slett klaske til med 12 stk 12 tommere av disse xtz cinema sub 3x12 , har imponert meg det jeg har lest av disse subwoofrene 18000 kr stk er jo billig + du får mye for pengene. Så har jeg lest det at du kan fin tune dem både for musikk og film når det kommer til rommet di skal stå i.
    Gå heller for 15"ere hvis du får et stort rom som du planlegger. Begynn f.eks med fire stykker og bassrefleks siden du skal bruke det til film. Så legger du delefrekvensen ved ca. 120 Hz. 15"erne vil fungere bedre enn PSP Imagine T3 i det frekvensområdet og det kan jevne ut responsen, og samtidig er det ganske enkelt å integrere ved 120 Hz hvis de står noenlunde nærmt frontene. Det er også uproblematisk å kjøre mono fra de frekvensene, som selvfølgelig vil skje når du kobler til subutgangen til surround prosessoren.

    Om det er behov for det, så kan to av subene plasseres et annet sted i rommet med lav delefrekvens for å jevne responsen ut ytterligere. Da trenger du en miniDSP mellom prosessor og subene.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har sett en av 24" til 8-12 tom live.......jeg ble redd:cool:
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hmmmmm lurer på om jeg klarer og få den fine lyd kurven 8x12_Tom , har fundert litt fram og tilbake om jeg skal ha 6 12 tommere , eller rett og slett klaske til med 12 stk 12 tommere av disse xtz cinema sub 3x12 , har imponert meg det jeg har lest av disse subwoofrene 18000 kr stk er jo billig + du får mye for pengene. Så har jeg lest det at du kan fin tune dem både for musikk og film når det kommer til rommet di skal stå i.
    Gå heller for 15"ere hvis du får et stort rom som du planlegger. Begynn f.eks med fire stykker og bassrefleks siden du skal bruke det til film. Så legger du delefrekvensen ved ca. 120 Hz. 15"erne vil fungere bedre enn PSP Imagine T3 i det frekvensområdet og det kan jevne ut responsen, og samtidig er det ganske enkelt å integrere ved 120 Hz hvis de står noenlunde nærmt frontene. Det er også uproblematisk å kjøre mono fra de frekvensene, som selvfølgelig vil skje når du kobler til subutgangen til surround prosessoren.

    Om det er behov for det, så kan to av subene plasseres et annet sted i rommet med lav delefrekvens for å jevne responsen ut ytterligere. Da trenger du en miniDSP mellom prosessor og subene.
    Skal tenke litt på det der orso , har enda god tid for exstra fin detaljer , for hele tatt lytterommet kommer opp , først må jeg finne tomten jeg skal ha her i os kommune , og det er ikke akkurat så mange av di , der vi vil bo.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Hmmmmm lurer på om jeg klarer og få den fine lyd kurven 8x12_Tom , har fundert litt fram og tilbake om jeg skal ha 6 12 tommere , eller rett og slett klaske til med 12 stk 12 tommere av disse xtz cinema sub 3x12 , har imponert meg det jeg har lest av disse subwoofrene 18000 kr stk er jo billig + du får mye for pengene. Så har jeg lest det at du kan fin tune dem både for musikk og film når det kommer til rommet di skal stå i.
    Gå heller for 15"ere hvis du får et stort rom som du planlegger. Begynn f.eks med fire stykker og bassrefleks siden du skal bruke det til film. Så legger du delefrekvensen ved ca. 120 Hz. 15"erne vil fungere bedre enn PSP Imagine T3 i det frekvensområdet og det kan jevne ut responsen, og samtidig er det ganske enkelt å integrere ved 120 Hz hvis de står noenlunde nærmt frontene. Det er også uproblematisk å kjøre mono fra de frekvensene, som selvfølgelig vil skje når du kobler til subutgangen til surround prosessoren.

    Om det er behov for det, så kan to av subene plasseres et annet sted i rommet med lav delefrekvens for å jevne responsen ut ytterligere. Da trenger du en miniDSP mellom prosessor og subene.
    Skal tenke litt på det der orso , har enda god tid for exstra fin detaljer , for hele tatt lytterommet kommer opp , først må jeg finne tomten jeg skal ha her i os kommune , og det er ikke akkurat så mange av di , der vi vil bo.
    Kanskje greit å kjøpe tomta før en kjøper subwoofere...
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hmmmmm lurer på om jeg klarer og få den fine lyd kurven 8x12_Tom , har fundert litt fram og tilbake om jeg skal ha 6 12 tommere , eller rett og slett klaske til med 12 stk 12 tommere av disse xtz cinema sub 3x12 , har imponert meg det jeg har lest av disse subwoofrene 18000 kr stk er jo billig + du får mye for pengene. Så har jeg lest det at du kan fin tune dem både for musikk og film når det kommer til rommet di skal stå i.
    Gå heller for 15"ere hvis du får et stort rom som du planlegger. Begynn f.eks med fire stykker og bassrefleks siden du skal bruke det til film. Så legger du delefrekvensen ved ca. 120 Hz. 15"erne vil fungere bedre enn PSP Imagine T3 i det frekvensområdet og det kan jevne ut responsen, og samtidig er det ganske enkelt å integrere ved 120 Hz hvis de står noenlunde nærmt frontene. Det er også uproblematisk å kjøre mono fra de frekvensene, som selvfølgelig vil skje når du kobler til subutgangen til surround prosessoren.

    Om det er behov for det, så kan to av subene plasseres et annet sted i rommet med lav delefrekvens for å jevne responsen ut ytterligere. Da trenger du en miniDSP mellom prosessor og subene.
    Skal tenke litt på det der orso , har enda god tid for exstra fin detaljer , for hele tatt lytterommet kommer opp , først må jeg finne tomten jeg skal ha her i os kommune , og det er ikke akkurat så mange av di , der vi vil bo.
    Kanskje greit å kjøpe tomta før en kjøper subwoofere...
    Har ikke kjøpt inn noe enda , bare planlagt veldig godt , og spart penger ikke minst. Dette lytterommet har vert en drøm lenge , og nå blir det endelig. Men først når man vil finne drømme tomta og bygge drømme huset , så klarer jeg og vente litt til. Koser meg gløgg i hjel med anlegget jeg har pr i dag.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Så du skal selge 12 tommerene dine nå da 8x12_TOM , du får garantert selge di. Er nok allerede noe som sikler på di her inne , skulle gjerne ha kjøpt di men jeg har min egen plan , vil ikke si for mye nå. Men det vil nok komme noen overaskelser fra mitt lytterom også ;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Imagine skrev:
    imagine, hvis du skal ha 2-4 stk av xtc 3x12 så snakker vi om mellom 40-80' kroner. det er veldig mye penger å rutte med hvis du går for diy, selv om jeg ikke er i tvil om at de subwooferne yter veldig bra til prisen når det gjelder ferdigvare så er de ikke skreddersydd til rommet. litt av fordelen du har med diy er at du kan skreddersy løsning til rommet.

    la oss si du ønsker å stable mange 18" subber fra gulv til tak i hvert hjørne av rommet og du får mye room gain under f.eks. 40 hz, da kan du konstruere lukkede kasser som begynner å rulle av ved 40 fordi rombidraget uansett vil kompensere for avrullingen slik at sluttresultatet blir en flat kurve med rom for huskurve ved å bare bruke litt eq. eller du kan bygge inn housekurven naturlig med kassedesign og det får du hjelp til av folk her inne sikkert. Hvis du har portede subber med flat respons til 25 hz for eksempel og du får mye room gain etter 40 hz så vil du få mer enn nødvendig og måtte eq'e ting ned. det er bedre å ikke bruke eq enn å gjøre det.

    en måte å sjekke dette på er ved å kalkulere rombidraget med modeller, en annen måte å estimere på er å sette en sub i hjørnet og måle fra sweetspot, og så gjøre en nærfeltsmåling, så sammenligner du de to og ser du rombidrag i sweetspot ift. naturlig respons. dette høres sikkert komplisert ut siden jeg har fått med meg at du ikke måler enda men det er enkli enkelt og noe du fint vil klare selv. når du kjenner rombidraget ditt, så kan du lage løsning ut fra det som spiller på lag med rommet og minimerer behov for eq.

    i denne tråden er det snakk om bass ned i noen få hz, og i vanlige lytterom blir som regel rombidraget høyere desto lavere i frekvens man går. dette passer perfekt til lukkede kasser siden de flater ut langsommere enn portede kasser. med lukka kasse får du dypere bass men generelt mindre volum, mens i porta kasser får du ikke lyke dyp bass men mer spl.

    ved å bruke mange lukka kasser som naturlig ruller av der rommet overtar og bidrar kan gi deg ekstremt dyp og god bass. bass og rom må ses på som ett system, ikke to separate deler.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    i forbindelse med en bass demo for mange år siden,mellom en Rel og Audiophysikk fikk vi muligheten til å måle responsen på bassen i rommet.Vi spilte vanlig norsk jass/vise musikk.Det mest interessante var kanskje ikke hvor mye dypere og hvor mye mer nivå Audiophysikken hadde.Men heller hvor mye denne påvirket oppover i frekvens.Dette var i ett litt dyrere hi end stereo anlegg.Begge subbene ble avdelt på rundt 45 hz.Derfra ble det justert helt nøytralt på gain.Hoved høyttalerne var ikke filtrert.Vi målte store forskjeller langt opp i øvre mellomtone.Dette var også lett hørbart.Feks så ble Øystein Sunde ett par hakk mer behagelig å høre på.Rel suben klarte ikke å få fram dette like bra. Forskjellen på disse to subene er at Audiophysikkenvar dobbel så stor og med en 10" slave ekstra.Den gikk målbart dypere.Husker ikke nøyaktig hvor dypt og høyt den spilte.Men det var rundt 90 db ved 5 hz. Den var spesifisert til rundt 90 db 10 hz.Har selv hatt en slik og det var bare magisk.Jeg delte min på 35hz.Altså under det punktet enkelte her vil mene at den aldri egentlig spilte noen ting som helst.De som mener dette får bare leve i troa.Dette har mer å si en det diskanter som kan spille over 20.000 hz gjør.De som utvikler slike diskanter gjør dette nettopp fordi det tilfører noe nedover i frekvensområdet.Finnes de som er uenige der også,la de være det.Det kan jo sammenlignes litt med det å ha firehjulstrekk eller ikke.Trenger det som regel ikke,men det gir en stødigere og bedre fremkommelighet.Eller at man ikke trenger en god sports bil for å kjøre fort i svingen.....Men for de som har hatt en super sportsbil kan kjøre i en sving helt avslappet i 140 kmt,mens en Avensis sliter i 80 kmt.Betyr egentlig ikke så mye?Vel,for noen er det alt.....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det der høres ut som faseforskjeller. Har ikke nødvendigvis noe med SUb kvaliteten å gjøre.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Det der høres ut som faseforskjeller. Har ikke nødvendigvis noe med SUb kvaliteten å gjøre.
    Hvis du tenker at reel suben hadde feil fase eller fase problemer så hadde den ikke det.
    Men den forbedret ikke lyden så mye oppover i frekvens som Audiophysikk.

    Derfor mener jeg at det er avgjørende at en sub kan spille dypt,under 10 hz og at det er en fordel at den har godt nivå.
    Det er for meg helt klart at det er med på å gjøre inntrykket bedre.

    Hvis jeg har misforstått deg så vær snill og utdype.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Room-tuning and sound adjustments

    To provide an optimal sound quality, suited to various room sizes and listener tastes, the SUB 3X12 is equipped with a lot of possibilities to adjust the sound adequately.

    Since the SUB 3X12 has its -3dB point at very deep 16Hz, we decided to add a special Room Gain EQ that takes the room gain into account. Additional adjustments can be done by closing the slot bass port with the provided plug. So the 1X12 offers perfect bass at any time. Further refinements can be made with adjustment of the two EQ’s available and of course volume, phase, and crossover frequency

    Som dere ser er det mye du kan gjøre med disse, og dette blir best for meg. Og jeg må ikke ut med 80000 kr vist jeg skulle gå for 4 stk. Jeg skal handle alt på en butikk og da mener jeg alt. Og brukbare rabatter blir det. Og ikke nok med det di kunne bære alt inn, sette det på plass akkurat der jeg ville ha det. Di kunne også koble det opp osv osv. Er mye jeg skal gjøre selv også, men nye blir vanskelig for meg pågrunn av skaden. Høyttalere og subwoofere er bestemt. Når det kommer til komponenter blir det nok testing, vist ikke jeg skulle være heldig at alt klaffer spot on. Har det ikke vert for skaden min, så er det mye jeg skulle ha bygget selv, kommer nok sikkert til og ha noe side prosjekt, men da vil det ta tid.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Han mente at i oppstart må alle vibrasjoner starte fra 0Hz og selv om det er i et uendelig kort øyeblikk før frekvensen til første tonen stiger fra 0 og blir målbar og deretter hørbar, har den en klar innvirkning på hvordan vi opplever klangen i musikken
    dermed er det plutselig viktig at subwooferen kommer inn så dypt som mulig, for å misse minst mulig av "oppstarten av anslaget"
    dette syntes jeg var en ytterst interesant problemstilling.

    her er sitatet:
    Everyone has their own conditions for their system, can't help but in my experience sub (low frequency) is the most difficult and most importance in reproduction, and has most big % advantage than other frequency in up grade even it is in narrow range, in reproduction need them exist in the air even they can't be hear like below 20hz but it will support other frequency to form their own instrument's sound or think of this, violin sounds in higher frequency but strings swing from 0hz and stop to 0hz again, maybe it is really really short timing but you will feel that kind of repro sound like real than without it's exist
    tony ma

    synspunkter?

    mvh
    Leif
    Jeg synes han har gode poenger. "Tuppen" på tonene er det mesteparten av musikkinformasjonen ligger, så at anlegget formidler dette er alfa omega. Hva anlegget gjør på en liggende tone er mindre viktig. Jeg tror personlig ikke at det er avgjørende at anlegget gjengir frekvensene under 10-20hz, men det viktige er at det klarer å skape en liknende "trykkbølge" som ved en live event ved tonestart. Det er ikke nødvendigvis frekvensavhengig, men membranavhengig. Areal og hastighet ved start/stopp.
    Det må være sammenheng med fase oppover i frekvens. Det er de høye frekvensene som lager lyden av trøkket de lave frekvensene lager.
    Var på fjellet med dårlig dekning i helga, så da hadde jeg ikke tid til å skrive noe mer enn det over på telefonen, men nå er jeg i lavlandet og siden temaet er så "mytisk" er det morsomt å se om man kan skvise ut mer kunnskap av de lærde her.

    Jeg synes det høres logisk ut at en frekvens starter på 0hz og derfor har en aksellerende prosess før den når pitch på fundamentfrekvensen.


    Det er bare et MEN. Lyd fungerer da ikke sånn?
    Hver frekvens har en trykkperiode på en gitt lengde. Det er lengden på denne som avgjør hvordan pitch vi hører denne frekvensen.
    Dette er et typisk standardforløp for alle toner.
    southpole-expedition-part-3-pattern-sequenced-adsr-envelopes-adsr-timing.png



    Hvert unstrument lager ulike lydbølger. Her er noen lydbølger fra samme tone på forskjellige instrumenter. I dette eksempelet er perioden på frekvens på ca 400hz som blir vist. Denne perioden tar 2 millisekunder. Så selv om lyd starter fra 0hz så er det (som BX er inne på i innlegg 89) da lysere toner som er med å skape stigningstiden? Denne stigningstiden tar avhengig av instrument 0-1 millisekunder på 400hz. Det er langt unna perioden til for eksempel 10 hz som er på 100 millisekunder.

    four_waveforms.gif


    Det tregeste instumentet jeg vet om er basspiper på kirkeorgel. Tittet litt på lydbølger på orgel.

    På bildet under blir det spilt av 100hz tone og der ser man at stigningstiden på anslaget tar 20 ms og i visningen til høyre ser man at de ulike overtonene stiger i ulik hastighet. 20 ms begynner å likne en periode på 40hz.

    Tranciant-graph-crop.jpg


    Jeg er usikker på om stigningstiden stiger proporsjonalt med senking av frekvens, men man kan jo tenke seg at en tone på 40 hz kan ha en stigningstid som begynner muligens begynner å likne en 20 hz periode på 50 millisekunder. Spiller man da en 20 hz tone så må man muligens måtte ha 5-10hz output for å fange hele anslaget på orgelpipen, men det er bare gjetning for å få teorien til trådstarter til å stemme.

    Er det noen som vet om man kan isolere stigningstid på anslaget som en isolert hørbar frekvens fra grunntonens pitch?
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg delte min på 35hz. Altså under det punktet enkelte her vil mene at den aldri egentlig spilte noen ting som helst. De som mener dette får bare leve i troa.
    Hvem er det her som mener det?

    35Hz er jo i høyeste grad et hørbart området og hvor det også ofte finnes informasjon i musikken. I tillegg spiller suben et stykke oppover i frekvens når du deler ved 35 Hz. Hvis dere ikke kuttet frontene, men lot de spille sammen med suben(e), så vil det også kunne oppstå fasefeil som kan påvirke frekvensresponsen.

    Den hørbare grensen ligger ved 20-25 Hz, avhengig av alder og hørsel. Men nivået må være mye høyere i de lave frekvensen for at man skal kunne høre den. Fletcher-Munson grafen under viser det. Til film så ligger LFE sporet 10 dB høyere og det hjelper selvsagt på hørbarheten/den taktile opplevelsen.
    400px-Lindos1.svg.png


    Under en viss frekvens, så hører man det ikke lenger. Men som tidligere nevnt, så føler man den på kroppen. For de som synes dette er viktig for opplevelsen, så gir deg for min del mer mening å bruke romperister framfor lavfrekvente subwoofere hvis man ikke bygger rommet fra grunnen av med full resonanse kontroll.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvis du sitter på en pinnestol på et betonggulv vil ikke lave frekvenser kjennes på kroppen før det er ganske høy nivå. Her hjemme er det ikke mulig å kjenne frekvenser på kroppen mellom 10-20 hz ved 100 db. Ha prøvd dette flere ganger ved å putte fingrene i ørene - uten fingrene i ørene hører jeg ned mot 75 db ved 10 Hz. bare for å ha sagt det, så ligger da 2-3 harmoniske 60db nede, så tror ikke det er det jeg hører. Det hele stiller seg annerledes med f.eks et tre-bjelkelag.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Room-tuning and sound adjustments

    To provide an optimal sound quality, suited to various room sizes and listener tastes, the SUB 3X12 is equipped with a lot of possibilities to adjust the sound adequately.

    Since the SUB 3X12 has its -3dB point at very deep 16Hz, we decided to add a special Room Gain EQ that takes the room gain into account. Additional adjustments can be done by closing the slot bass port with the provided plug. So the 1X12 offers perfect bass at any time. Further refinements can be made with adjustment of the two EQ’s available and of course volume, phase, and crossover frequency
    .
    Den `room eq en` anbefaler jeg bare dersom du skulle ha vesentlig problemer med rommet, den stjeler mye trøkk og impact helt der nede. Med andre ord den blir tammere og snillere med den interne eq innstillingen.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Room-tuning and sound adjustments

    To provide an optimal sound quality, suited to various room sizes and listener tastes, the SUB 3X12 is equipped with a lot of possibilities to adjust the sound adequately.

    Since the SUB 3X12 has its -3dB point at very deep 16Hz, we decided to add a special Room Gain EQ that takes the room gain into account. Additional adjustments can be done by closing the slot bass port with the provided plug. So the 1X12 offers perfect bass at any time. Further refinements can be made with adjustment of the two EQ’s available and of course volume, phase, and crossover frequency
    .
    Den `room eq en` anbefaler jeg bare dersom du skulle ha vesentlig problemer med rommet, den stjeler mye trøkk og impact helt der nede. Med andre ord den blir tammere og snillere med den interne eq innstillingen.
    Jeg bruker den på mine 2 cinema 1x12 - slår jeg den av , så blir det for mye av det gode fra 40 og nedover , mens den påslått , så får jeg en passelig stigning nedover til 16-17 hz sammen med noen små EQ justeringer hist og her :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hvis du sitter på en pinnestol på et betonggulv vil ikke lave frekvenser kjennes på kroppen før det er ganske høy nivå. Her hjemme er det ikke mulig å kjenne frekvenser på kroppen mellom 10-20 hz ved 100 db. Ha prøvd dette flere ganger ved å putte fingrene i ørene - uten fingrene i ørene hører jeg ned mot 75 db ved 10 Hz. bare for å ha sagt det, så ligger da 2-3 harmoniske 60db nede, så tror ikke det er det jeg hører. Det hele stiller seg annerledes med f.eks et tre-bjelkelag.
    Interessant at du ikke 10-20hz på kroppen i det hele tatt. Det overrasker litt egentlig. Minner meg om en kompis som tok av og på noise cancelling hodetelefoner på toget hvorpå han merket at det ble betydelig mye mindre "risting" i toget når han tok de på. Mye av ristingen er bare lavfrekvent lyd.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Room-tuning and sound adjustments

    To provide an optimal sound quality, suited to various room sizes and listener tastes, the SUB 3X12 is equipped with a lot of possibilities to adjust the sound adequately.

    Since the SUB 3X12 has its -3dB point at very deep 16Hz, we decided to add a special Room Gain EQ that takes the room gain into account. Additional adjustments can be done by closing the slot bass port with the provided plug. So the 1X12 offers perfect bass at any time. Further refinements can be made with adjustment of the two EQ’s available and of course volume, phase, and crossover frequency
    .
    Den `room eq en` anbefaler jeg bare dersom du skulle ha vesentlig problemer med rommet, den stjeler mye trøkk og impact helt der nede. Med andre ord den blir tammere og snillere med den interne eq innstillingen.
    Kan jo hende man for bruk den eq , Jeg vil jo ha subwoofrene med av og til på musikk en sjelden gang , men ellers skal di brukes til hjemmekino bruk , det er jo det disse subwoofrene er laget for. Og di må være sinnsyk populære for det skulle vist være lang leverings tid på disse.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil jo ha subwoofrene med av og til på musikk en sjelden gang , men ellers skal di brukes til hjemmekino bruk , det er jo det disse subwoofrene er laget for.
    hva er forskjellen på en subwoofer laget for hjemmekino og en subwoofer laget for musikk?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn