Subwooferes innvirkning på helheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    De færreste mikrofoner måler korrekt ved 5Hz. Tror det var OMF som for mange år siden vurderte å kjøpe en svært kostbar mic som klarte det, men de fleste målemikrofonene som vi på Hifisentralen har er ubrukelige til formålet.

    Skal man i tillegg ha skikkelig headrom med lav forvrengning ved 5Hz, kreves det små utslag fra elementene og evnen til å flytte nok luft.
    Noen av oss har mikrofoner som går ganske langt ned.
    Her er en ikke-smoothed graf fra min:

    Mic.jpg
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har erfart film og oppsett med mye nivå langt ned i frekvens (10-15 Hz). For min del må jeg bare konstatere at det ikke er noe for meg og i grunnen opplevdes det som mer negativt enn positivt. Over tid hadde jeg trolig blitt uvel. Kirkeorgel klarer jeg meg fint uten....

    Nei, da foretrekker faktisk heller et godt JBL PA anlegg med store elementer i mellombassen og som ruller av allerede ved 40 Hz. Et skikkelig slag i sola plexus er langt morsommere enn bass som beveger både rom og nærmest nervesystemet. Men to each to his own.
    om lyden ikke påvirker nervesystemet så hadde jeg ikke vært interessert i det heletatt. både gråter og ler til tider, he he he. ja det er ikke for alle og 40-300 hz er viktigere for opplevelsen enn under, enig i det

    Nei, da foretrekker faktisk heller et godt JBL PA anlegg med store elementer i mellombassen og som ruller av allerede ved 40 Hz. Et skikkelig slag i sola plexus er langt morsommere enn bass som beveger både rom og nærmest nervesystemet. Men to each to his own.
    Dette fordrer ganske heftig SPL. Med solid dypbass får man litt "følelse" på lavere SPL-nivå.
    merkelig nok min erfaring og. kan det ha noe med at man legger mer merke til de høyere frekvensene som er mer "pågående" når det ruller av tidligere tro?
    ...- Erfaringsmessig så ligger det svaret i Ultra-subbens evne til å reprodusere Dynamisk Head-Room med dets Konsistens, FLYT, Karakteristisk Momentum ...- Opplevelsen av Total reproduksjon av Hendelsen !! ...- og det egentlige svaret ligger i Coatingen på Høyttalerelementene...- forutsatt at alle andre parametre er optimalisert. Ett svært nærliggende eksempel var SEAS 13" H-175 og en Spesialvariant som ble satt inn i et 50-talls Studiomonitorer som ble produsert til NRK på midten av 80-tallet. ( - disse hadde en litt annen coating og et helt annet membranoppheng )
    Mvh. Lyden av Opplevelser ...- med starten på utviklingen av SEAS Bilhøyttaler-Systemer og "andre andre Hysteriske ideer fra 80-tallet..."
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    hei
    vet ikke om dette er riktig del av forumet, men jeg prøver:
    hadde diskusjon med Tony Ma som er teknikeren til Ed Pong i UltraAnalogue Recordings, som er kjent for sine fantastisk flotte opptak av klassisk musikk, med ditto utgivelser på mastertape
    det ble drodlet litt frem og tilbake om subwoofere og deres innvirkning på hele frekvensområdet, samt viktigheten av å drive hele systemet med forsterkning med samme forvrengningskarakteristikk.
    siste del vil jeg ikke inn på her, men Tony sa noe interessant ang frekvensresponsen ved opptak av spesielt strykere, men regner med at resonnemanget holder for alle instrumenter:
    han mente at i oppstart må alle vibrasjoner starte fra 0Hz og selv om det er i et uendelig kort øyeblikk før frekvensen til første tonen stiger fra 0 og blir målbar og deretter hørbar, har den en klar innvirkning på hvordan vi opplever klangen i musikken
    dermed er det plutselig viktig at subwooferen kommer inn så dypt som mulig, for å misse minst mulig av "oppstarten av anslaget"
    dette syntes jeg var en ytterst interesant problemstilling, som ikke blir mindre interressant med tanke på hvem som fremsetter den...
    Tony Ma ble opplært under den berømte guruen Shishido? og laget custom WEE437 baserte mic record og reproamper for den Studer A80 Ed bruker i opptaken...

    her er sitatet:
    Everyone has their own conditions for their system, can't help but in my experience sub (low frequency) is the most difficult and most importance in reproduction, and has most big % advantage than other frequency in up grade even it is in narrow range, in reproduction need them exist in the air even they can't be hear like below 20hz but it will support other frequency to form their own instrument's sound or think of this, violin sounds in higher frequency but strings swing from 0hz and stop to 0hz again, maybe it is really really short timing but you will feel that kind of repro sound like real than without it's exist
    tony ma

    synspunkter?

    mvh
    Leif
    Det stemmer overhode ikke at en fiolintone starter og stopper ved 0 Hz. Det er nærmest det stikk motsatte som er tilfellet. Man trenger frekvenser som ligger over grunntonen for å starte og stoppe grunntonen.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Noen av oss har mikrofoner som går ganske langt ned.
    Her er en ikke-smoothed graf fra min:
    Snorrett opp til 1 kHz betyr nok at mikrofonen bare er kalibrert fra 1 kHz og opp, EHED.
    Stemmer nok ikke det. Her er original-målingene fra Earthworks.
    Ganske imponert over nøyaktigheten på disse. "The M23 provides a frequency response from 9Hz to 23kHz, and will handle 142dB SPL."

    Earthworks.jpg
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Nok kapasitet i bunn gir en helt spesiell tyngde/ro som helt klart er noe og strebe etter, men når det er sagt er det nok vel så viktig hva resten har og si for bassen. For litt større aktive systemer blir jo gjerne det meste av overtoner gjengitt av noe annet enn subb/bassløsning og basskvaliteten vil i stor grad avhenge av korrekt nivå på disse(romproblemer utelatt).


    Anslaget er vel også den delen av "lyden" der spektrumet viser størst energiinnhold i de høyere frekvenser og for dem som har lekt litt med lyd blir jo bassen ganske døll om man kutter oppover.

    Bass.gif
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Noen av oss har mikrofoner som går ganske langt ned.
    Her er en ikke-smoothed graf fra min:
    Snorrett opp til 1 kHz betyr nok at mikrofonen bare er kalibrert fra 1 kHz og opp, EHED.
    Stemmer nok ikke det. Her er original-målingene fra Earthworks.
    Ganske imponert over nøyaktigheten på disse. "The M23 provides a frequency response from 9Hz to 23kHz, and will handle 142dB SPL."

    Vis vedlegget 312768
    vel - en nedre grense på 9 hz og en graf som ikke faller et flatbanka kusehår ned til 3 hz stemmer jo ikke overens.

    mvh
    OMF
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Og med gjentatte postinger av musikkanalyser med dypbass og videoer av subber stablet opp til taket som spiller demolåter så elementene nesten er på vei ut av kassen
    Var dett en demo? Såklart det vil spilles såkalte "show off" spor noe annet ville vært rart. Når du tester en bil med 500+ hester legger du deg heller ikke rundt og cruiser i 2000 rpm...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Han mente at i oppstart må alle vibrasjoner starte fra 0Hz og selv om det er i et uendelig kort øyeblikk før frekvensen til første tonen stiger fra 0 og blir målbar og deretter hørbar, har den en klar innvirkning på hvordan vi opplever klangen i musikken
    dermed er det plutselig viktig at subwooferen kommer inn så dypt som mulig, for å misse minst mulig av "oppstarten av anslaget"
    dette syntes jeg var en ytterst interesant problemstilling.

    her er sitatet:
    Everyone has their own conditions for their system, can't help but in my experience sub (low frequency) is the most difficult and most importance in reproduction, and has most big % advantage than other frequency in up grade even it is in narrow range, in reproduction need them exist in the air even they can't be hear like below 20hz but it will support other frequency to form their own instrument's sound or think of this, violin sounds in higher frequency but strings swing from 0hz and stop to 0hz again, maybe it is really really short timing but you will feel that kind of repro sound like real than without it's exist
    tony ma

    synspunkter?

    mvh
    Leif
    Jeg synes han har gode poenger. "Tuppen" på tonene er det mesteparten av musikkinformasjonen ligger, så at anlegget formidler dette er alfa omega. Hva anlegget gjør på en liggende tone er mindre viktig. Jeg tror personlig ikke at det er avgjørende at anlegget gjengir frekvensene under 10-20hz, men det viktige er at det klarer å skape en liknende "trykkbølge" som ved en live event ved tonestart. Det er ikke nødvendigvis frekvensavhengig, men membranavhengig. Areal og hastighet ved start/stopp.
    Det må være sammenheng med fase oppover i frekvens. Det er de høye frekvensene som lager lyden av trøkket de lave frekvensene lager.
     
    Sist redigert:

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Noen av oss har mikrofoner som går ganske langt ned.
    Her er en ikke-smoothed graf fra min:
    Snorrett opp til 1 kHz betyr nok at mikrofonen bare er kalibrert fra 1 kHz og opp, EHED.
    Stemmer nok ikke det. Her er original-målingene fra Earthworks.
    Ganske imponert over nøyaktigheten på disse. "The M23 provides a frequency response from 9Hz to 23kHz, and will handle 142dB SPL."

    Vis vedlegget 312768
    vel - en nedre grense på 9 hz og en graf som ikke faller et flatbanka kusehår ned til 3 hz stemmer jo ikke overens.

    mvh
    OMF
    Ja, du har rett der - jeg kan ikke stole på den under 9Hz, men det holder godt for meg :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Noen av oss har mikrofoner som går ganske langt ned.
    Her er en ikke-smoothed graf fra min:
    Snorrett opp til 1 kHz betyr nok at mikrofonen bare er kalibrert fra 1 kHz og opp, EHED.
    Stemmer nok ikke det. Her er original-målingene fra Earthworks.
    Ganske imponert over nøyaktigheten på disse. "The M23 provides a frequency response from 9Hz to 23kHz, and will handle 142dB SPL."

    Vis vedlegget 312768

    Her er noen tall fra kalibreringsfilen til en Earthworks M30. Den første reelle måleverdien er ved 775 Hz. Det som ligger under der er bare copy - paste. Det kan man se av både x-verdiene og y-verdiene.


    10.0000 -1.69743

    20.0000 -1.69743

    30.0000 -1.69743
    .....

    500.0000 -1.69743

    600.0000 -1.69743

    700.0000 -1.69743

    775.5054 -1.69743

    832.9503 -1.723434

    890.3951 -1.745113

    947.84 -1.763458

    Din mikrofon er oppgitt til å fungere ned til 9Hz. M30 er oppgitt til å fungere ned til 5 Hz. Jeg regner med at de har sitt på det tørre hva spesifikasjoner angår, men kalibreringsmålingen forteller ingen ting om hva som foregår der nede.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Uavhengig av kalibrering, så burde vel grafen dessuten hatt mye høyere oppløsning når det er en mikrofon.

    Samme graf under med 0,2 dB og 1 dB på y aksen. Måling av lydkort.
    USBPre 2 internal loopback 2.jpg
    USBPre 2 internal loopback.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det interessante er at med såå mye synsing, så er det få steder jeg har hørt noe som er noe i nærheten av en realistisk og troverdig gjengivelse...
    I rest my case
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    det interessante er at med såå mye synsing, så er det få steder jeg har hørt noe som er noe i nærheten av en realistisk og troverdig gjengivelse...
    I rest my case
    Synsing??? det driver vi ikke med i denne hobbyen

    Du har forresten vært for lite rund om kan det tyde på. Blir du med på Dansketur?:)
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    En tråd som begynnte bra, men nå er det umulig for oss amartører (les: undertegnende) å faktisk få noe leksjon. "Jeg tror at".......................
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det har da vært mye faktabaserte innlegg her.

    Innlegg #19 inneholder bevis for at 0Hz hypotesen som du la fram er feil, så noe kan jo du også lære av dennne tråden, LMC.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En av de få her på berget som har noe som er tilnærmet realistisk gjengivelse i bassen er nok 8x12_TOM. Ikke fordi systemet går så dypt, men kombinasjonen av membranarealet (egentlig overkill) og hvordan det faktisk måler i rommet. Sistnevnte prioriterer så og si ingen og resultatet blir i stor grad kvantitet framfor kvalitet.

    For min del ser jeg ikke helt poenget med et bass system som er nok til å fylle en stadion, men hvor man ikke har skikkelig kontroll på amplitude og decay (helst uten særlig EQ). Opplevelsen av hurtig start og stopp og en bass som er skikkelig definert og stram er essensiell.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    En av de få her på berget som har noe som er tilnærmet realistisk gjengivelse i bassen er nok 8x12_TOM. Ikke fordi systemet går så dypt, men kombinasjonen av membranarealet (egentlig overkill) og hvordan det faktisk måler i rommet. Sistnevnte prioriterer så og si ingen og resultatet blir i stor grad kvantitet framfor kvalitet.

    For min del ser jeg ikke helt poenget med et bass system som er nok til å fylle en stadion, men hvor man ikke har skikkelig kontroll på amplitude og decay (helst uten særlig EQ). Opplevelsen av hurtig start og stopp og en bass som er skikkelig definert og stram er essensiell.

    Du kan vel ikke få FOR mye kapasitet.. Jeg som "jobber" i OB verden. OB bass under 20hz er jo no no? Forstått det riktig? Betyr det at jeg må ha subwoofere som tar seg av det laveste? (20hz og ned +/-)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    En av de få her på berget som har noe som er tilnærmet realistisk gjengivelse i bassen er nok 8x12_TOM. Ikke fordi systemet går så dypt, men kombinasjonen av membranarealet (egentlig overkill) og hvordan det faktisk måler i rommet. Sistnevnte prioriterer så og si ingen og resultatet blir i stor grad kvantitet framfor kvalitet.

    For min del ser jeg ikke helt poenget med et bass system som er nok til å fylle en stadion, men hvor man ikke har skikkelig kontroll på amplitude og decay (helst uten særlig EQ). Opplevelsen av hurtig start og stopp og en bass som er skikkelig definert og stram er essensiell.

    Du kan vel ikke få FOR mye kapasitet.. Jeg som "jobber" i OB verden. OB bass under 20hz er jo no no? Forstått det riktig? Betyr det at jeg må ha subwoofere som tar seg av det laveste? (20hz og ned +/-)
    Det er ikke bare no no, det er helt meningsløst
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Ah. Så, om en har bra nivå ned til 20hz, så bør en se seg fornøyd så lenge en har kapasitet?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvis det er OB som gjeller tror jeg du skal være meget fornøyd hvis det går ned til 20 Hz - holder til 99,9% av all musikk
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt kan man få for mye kapasitet. Eller sagt på en mer korrekt måte: Mer enn hva man trenger og man bruker unødvendig kapital som kunne vært brukt langt mer fornuftig. F.eks basstiltak.......

    Det er ikke slik at det blir bare bedre og bedre jo mer kapasitet man har. Man når et punkt hvor det er tilstrekkelig utifra hvor høyt man spiller og størrelsen på rommet. Det er ikke noe poeng med kapasitet som fyller en fotball stadion. Dette begynner IMO å handle mer om være den kuleste gutten i gaten. Egentlig er det bare tull. Ingen trenger noe sånt som 130 dB ved 20 Hz i en stue.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Selvsagt kan man få for mye kapasitet. Eller sagt på en mer korrekt måte: Mer enn hva man trenger og man bruker unødvendig kapital som kunne vært brukt langt mer fornuftig. F.eks basstiltak.......

    Det er ikke slik at det blir bare bedre og bedre jo mer kapasitet man har. Man når et punkt hvor det er tilstrekkelig utifra hvor høyt man spiller og størrelsen på rommet. Det er ikke noe poeng med kapasitet som fyller en fotball stadion. Dette begynner IMO å handle mer om være den kuleste gutten i gaten. Egentlig er det bare tull. Ingen trenger noe sånt som 130 dB ved 20 Hz i en stue.
    Nei, så klart å er selvfølgelig helt enig med deg. Men når en leser her på HFS (generelt), så er kapasitet og headroom ganske undervurdert og kanskje missforstått... Mange som mener de har MASSE kapasitet med kanskje 1 eller 2 ferdigkasser.. blir kanskje litt naivt..?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Selvsagt kan man få for mye kapasitet. Eller sagt på en mer korrekt måte: Mer enn hva man trenger og man bruker unødvendig kapital som kunne vært brukt langt mer fornuftig. F.eks basstiltak.......

    Det er ikke slik at det blir bare bedre og bedre jo mer kapasitet man har. Man når et punkt hvor det er tilstrekkelig utifra hvor høyt man spiller og størrelsen på rommet. Det er ikke noe poeng med kapasitet som fyller en fotball stadion. Dette begynner IMO å handle mer om være den kuleste gutten i gaten. Egentlig er det bare tull. Ingen trenger noe sånt som 130 dB ved 20 Hz i en stue.
    Føler meg litt truffet her gitt;) men til mitt forsvar var målet så forvrengningsfri bass som mulig ned i den aller dypeste bass. Kunne sikkert klart meg med halvparten av elementene. Rommet mitt stjeler faktisk en del mer i bassen en "normale"rom
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt kan man få for mye kapasitet. Eller sagt på en mer korrekt måte: Mer enn hva man trenger og man bruker unødvendig kapital som kunne vært brukt langt mer fornuftig. F.eks basstiltak.......

    Det er ikke slik at det blir bare bedre og bedre jo mer kapasitet man har. Man når et punkt hvor det er tilstrekkelig utifra hvor høyt man spiller og størrelsen på rommet. Det er ikke noe poeng med kapasitet som fyller en fotball stadion. Dette begynner IMO å handle mer om være den kuleste gutten i gaten. Egentlig er det bare tull. Ingen trenger noe sånt som 130 dB ved 20 Hz i en stue.
    Nei, så klart å er selvfølgelig helt enig med deg. Men når en leser her på HFS (generelt), så er kapasitet og headroom ganske undervurdert og kanskje missforstått... Mange som mener de har MASSE kapasitet med kanskje 1 eller 2 ferdigkasser.. blir kanskje litt naivt..?
    Er helt enig i at membranarealet har stor betydning for en uanstrengt bass. Men samtidig synes jeg flere overdriver dette og jeg er ikke enig i uttrykket at "det blir aldri nok kapasitet".

    Hvor grensen går er vanskelig å si. En del kreves det og enda mer når du valgt veien med OB. Med horn så hadde fått samme kapasitet med to subhorn med ganske små elementer og forvrengningen hadde også vært mye lavere. Derimot er ikke det løsningen hvis man skal dele høyt. Der er OB mye mer fleksibelt.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    har man kapasitet til 130db ved 20 hz så er forvrengningen langt mindre ved lavere spl, så det gir noe utover bragging rights. det går også på å være klar for den sorte svanen. den sjeldne gangen man støter på noe som har dynamikk til å kreve det. det handler om excellence og å presse grenser. men som vi vet så er bass dyrere enn heroin, de første db er billige, men for hver økning på noen få db så må alt skaleres opp 2x, strømlinjer, antall drivere, forsterkere og you name it. 8 ser ut til å være det magiske tallet for mange, neste dobling er 16 og så har man all out tilfellet av 32. Veldig mye for lite, så det stopper seg selv for de fleste, enten økonomisk eller plassmessig. unntaket er jo horn som kan gi mye for få drivere, men de tar stor plass om de skal lavt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nja. Er forvrengning under 30 Hz godt hørbart tror du? Eller under 40 Hz for den slags skyld.
    Og prioritere slikt før man i det minste har stålkontroll på romnoder og decay blir noe sært synes jeg.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er jo at forvrengningen ikke er under 30/40/50 men oppstår som harmoniske i en mye mer følsom del av phonkurven
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt kan man få for mye kapasitet. Eller sagt på en mer korrekt måte: Mer enn hva man trenger og man bruker unødvendig kapital som kunne vært brukt langt mer fornuftig. F.eks basstiltak.......

    Det er ikke slik at det blir bare bedre og bedre jo mer kapasitet man har. Man når et punkt hvor det er tilstrekkelig utifra hvor høyt man spiller og størrelsen på rommet. Det er ikke noe poeng med kapasitet som fyller en fotball stadion. Dette begynner IMO å handle mer om være den kuleste gutten i gaten. Egentlig er det bare tull. Ingen trenger noe sånt som 130 dB ved 20 Hz i en stue.
    Føler meg litt truffet her gitt;) men til mitt forsvar var målet så forvrengningsfri bass som mulig ned i den aller dypeste bass. Kunne sikkert klart meg med halvparten av elementene. Rommet mitt stjeler faktisk en del mer i bassen en "normale"rom
    Et interessant studie:
    While it is has been recognized for years that human hearing is not very sensitive to low bass frequencies, which must be reproduced with much more power and intensity in order to be heard, what these results show is that our detection threshold for “noise” (made up of harmonically related and non-harmonically related test tones) is practically non-existent at low frequencies.

    (The “noise” test tones are noise in the sense that they are not musically related to tones commonly found in musical instruments.) In fact, the “noise” tones at 20 Hz and 40 Hz had to be increased to levels louder than the music itself before we even noticed them. Put another way, our ability to hear the test frequency “noise” tones at frequencies of 40 Hz and below is extremely crude. Indeed, the results show we are virtually deaf to these distortions at those frequencies. Even in the mid-bass at 280 Hz and lower, the “noise” can be around -14 dB (20% distortion), about half as loud as the music itself, before we hear it.
    distortion_figure01.jpg


    Ikke alt kommer frem her riktig nok.
    The tests done in this experiment are essentially noise tests; things such as mechanical resonances and port noises that are not harmonically related to a specific fundamental contained in the music would be examples of noise distortion. Other types of distortion such as Harmonic Distortion and Intermodulation Distortion have a direct relationship to a frequency being reproduced as part of the music. These types of distortion may be harder to detect than straight noise distortion; a subject for a future round of experiments.
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    slik jeg leser resultatet av den studien og om resultatene av den studien stemmer, så vil det ikke spille noen rolle om man benytter drivere med lang slaglengde over kortere slaglengde og mer membranareal i dypbassen, for man vil uansett ikke merke forskjellen i forvrengning. det blir litt søkt etter min mening siden grunnen til å favorisere membranareal over slaglengde handler om nettopp lavere forvrengning.

    man har fordeler av flere drivere spredd utover også, men her må vi ta implikasjonen av studien på dette tilfellet isolert, altså fordelen av mer membranareal over lengre slaglengde.

    hvis studien stemmer så blir det feil å favorisere mer membranareal utover lengre slaglengde fordi vi uansett ikke kan persipere den økte forvrengningen. de to blir altså likestillte rent subjektivt selv om målinger favoriserer det ene over det andre

    dette ser for meg ut til å være to gjensidig utelukkende teorier om man ser på forvrengning isolert.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Et interessant studie:

    Vis vedlegget 312792

    Ikke alt kommer frem her riktig nok.
    The tests done in this experiment are essentially noise tests; things such as mechanical resonances and port noises that are not harmonically related to a specific fundamental contained in the music would be examples of noise distortion. Other types of distortion such as Harmonic Distortion and Intermodulation Distortion have a direct relationship to a frequency being reproduced as part of the music. These types of distortion may be harder to detect than straight noise distortion; a subject for a future round of experiments.

    De som har utført denne har misforstått noe vesentlig…. Men nå er det av sted til LMC
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Det som er interessant er at den studien ikke er alene. Det er gjort et betydelig antall, og meg bekjent har ingen klart å påvise en tydelig sammenheng mellom lavere ordens forvrengning i de mengdene man finner i Ok høyttalere, og opplevd lydkvalitet. Det vil ikke si at det aldri er tilfelle, men det er neppe blant det som bør veie mest i et design.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn