Subwooferes innvirkning på helheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Man skal i alle fall ha særs god kontroll på resonansene i rommet hvis man mener de laveste subfrekvensene er viktig for opplevelsen....
    Her er et system som har kontroll - også på rommet ;)


     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt anlegg hvor suben var kraftig til stede ved 10Hz. Det låt totalt jalla og hadde ingen ting med seriøs musikkformidling å gjøre. Det er mulig jeg har misforstått noe, men i min bok skal bassystemet justeres slik at man merker det godt hvis det blir koblet fra, men det skal være diskret tilstede når det er tilkoblet.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er derfor superviktig med et kapabelt bassystem som ikke bare har overhead i bøtter og spann, men også attakk/start-stoppegenskaper og detaljoppløsning nærmest på kompresjonsdrivernivå. Da duger stort sett bare horn- og SLOB løsninger
    Dream on:) Satt litt på spissen, så er vel ikke slobsen din og hornet til Leif fulfrekvent;) og selv ikke mitt eget heller, selv om det har veldig brukbart nivå ned til 7hz
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man skal i alle fall ha særs god kontroll på resonansene i rommet hvis man mener de laveste subfrekvensene er viktig for opplevelsen....
    Her er et system som har kontroll - også på rommet ;)


    Lurer jo litt på nyttverdien av disse analysene dine når denne låta som åpenbart er en "demolåt" i hjemmekinosammenheng for å se hvor mye bassene kan vandre tilsynelatende har lite informasjon under 20Hz, mens Charlie Haden låta lenger opp syntes å ha mest nivå ved 10Hz...



    Mvh
    OMF
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Det er derfor superviktig med et kapabelt bassystem som ikke bare har overhead i bøtter og spann, men også attakk/start-stoppegenskaper og detaljoppløsning nærmest på kompresjonsdrivernivå. Da duger stort sett bare horn- og SLOB løsninger
    Dream on:) Satt litt på spissen, så er vel ikke slobsen din og hornet til Leif fulfrekvent;) og selv ikke mitt eget heller, selv om det har veldig brukbart nivå ned til 7hz
    Da har jeg forklart meg elendig eller du har kanskje misforstått hovedpoenget - selve kjappheten, oppløsningen og vektløsheten i området 100 Hz og ned til rundt 20. Jeg har hørt mange anlegg som går til godt under 20 Hz men da har ikke finkornetheten vært til stede i samme grad, og der ligger mye av nerven og tilstedeværelse i musikken for min del. Mine SLOBS går spikrakt ned til under 30 Hz og faller ikke myened til 20. Kan enkelt justeres dersom det er ønskelig, bare å trade litt følsomhet mot de siste 10 Hz. Orgelinnspillinger med sub-20 Hz låter deilig som det er nå, og det uten å rive ned hele huset. Det har vært målet mitt med hele prosjektet.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det er lite musikk som har noe særlig innhold under 30Hz.
    For de opptakene der det faktisk er noe, er forskjellen særdeles merkbar og en trenger ingen dobbel blindtest for å finne ut at dette er tilfelle.
    Fx Yello - Junior B, kraftig bass med godt anslag langt oppe i øvre bass, men det er de helt lave frekvensene som gir den spesielle følelsen av tyngde og kraft, som på en måte flytter på hele huset.

    Fullfrekvent med flat respons nedover kan låte som mindre bass, fordi det er mindre etterslep.
    Transienter (trommer, stort sett, så lenge det er musikk) blir på en måte kortere og føles mer enn de høres.
    Korte transienter har et veldig bredt frekvensspekter, jo kortere jo mer utstrakt frekvensområde.

    Dette kan en prøve ut ved å spille av transienter og høypassfiltrere ved forskjellige frekvenser.
    Når en filtrerer så blir pulsen mere hørbar, det er faktisk mulig å høre at etterslepet blir lengre i tid og høyere i nivå.
    Men filtreringen fjerne også vekt og kraft.
    Men selv om impulsen har et bredt frekvensomfang så har den ikke nødvendigvis veldig mye energi i de aller laveste frekvensene.
    Hørbarhet, eller rettere sagt følbarhet, faller også ved lavere frekvenser, slik at det ikke blir noen merkbar forskjell lenger ned under en viss frekvens.
    Hvor høyt man spiller har selvsagt avgjørende betydning også.

    Lydeffekter på film er noe helt annet.
    De som tror det ikke er noe poeng å ha et oppsett satt opp slik at det er skikkelig taktil respons både via fysisk bevegelse og fra lydbølgene direkte ned til godt under 20Hz er heldige, for de har muligheten til å oppleve noe helt nytt.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er derfor superviktig med et kapabelt bassystem som ikke bare har overhead i bøtter og spann, men også attakk/start-stoppegenskaper og detaljoppløsning nærmest på kompresjonsdrivernivå. Da duger stort sett bare horn- og SLOB løsninger
    Dream on:) Satt litt på spissen, så er vel ikke slobsen din og hornet til Leif fulfrekvent;) og selv ikke mitt eget heller, selv om det har veldig brukbart nivå ned til 7hz
    Da har jeg forklart meg elendig eller du har kanskje misforstått hovedpoenget - selve kjappheten, oppløsningen og vektløsheten i området 100 Hz og ned til rundt 20. Jeg har hørt mange anlegg som går til godt under 20 Hz men da har ikke finkornetheten vært til stede i samme grad, og der ligger mye av nerven og tilstedeværelse i musikken for min del. Mine SLOBS går spikrakt ned til under 30 Hz og faller ikke myened til 20. Kan enkelt justeres dersom det er ønskelig, bare å trade litt følsomhet mot de siste 10 Hz. Orgelinnspillinger med sub-20 Hz låter deilig som det er nå, og det uten å rive ned hele huset. Det har vært målet mitt med hele prosjektet.
    Tviler ikke på at prosjektet ditt spiller fantastisk. Er vel visse likheter med det emokid har - det gjør i hvert fall en meget god figur, selv om han har måtte velge bort den dypeste bassen pga rommets hat til 20 hz
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Lurer jo litt på nyttverdien av disse analysene dine....
    Hvorfor er det noe å lure på? Analysene baseres på kildemateriale....

    En annen ting....er at analysene kan være vanskelig å relatere til....for de aller fleste.....i mangel av erfaring med frekvenser under 30Hz?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    violin sounds in higher frequency but strings swing from 0hz and stop to 0hz again, maybe it is really really short timing but you will feel that kind of repro sound like real than without it's exist

    synspunkter?
    Høres veldig riktig ut, og her kan man nesten se det på film:


    Frequency of the bass strings and high shutter speed of the camera led to this surprising string-wobble footage.
    There is no slowmo applied to the take. Sound is original.
    Video was filmed with a Canon 5D MarkII, Nikon 50mm lens on 1,8f.
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man er veldig opptatt av bass under det hørbare, så kan man kanskje like godt kjøpe seg romperister. Det handler om det taktile, man hører det ikke. Til det meste av musikk er det lite info under 30 Hz. Til film så mener jeg nivå ned til ca. 20 Hz er greit. Jeg ser ikke poenget for min del med nivå ned til 10-15 Hz selv med de filmene som har info der. Det skaper primært resonanser og risting i rommet.
    lave frekvenser føles ikke bare taktilt i form av vibrerende gjenstander og på kropp, men også som et trykk i øret/på tromhinnen. si man ser en film der det eksploderer og der er mye ulf. da vil man få en slags følelse av å kjenne trykk i øret samtidig mens man hører alle andre frekvenser og kjenner det taktile, det er denne treenigheten som gjør at mange jakter på de laveste oktaver. det gir en ny dimensjon men er ikke for alle. man bruker faktisk ulf for å få folkemasser/opptøyer til å bryte opp og spre seg fordi lave frekvenser gjør mange svimle og kvalme. det kan ha noe med balansenerve i øret å gjøre.

    det kan kanskje være derfor det er ettertraktet blant mange, fordi eksplosjoner og påvirkning/stimulering av balansenerven gir det et realistisk preg?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har erfart film og oppsett med mye nivå langt ned i frekvens (10-15 Hz). For min del må jeg bare konstatere at det ikke er noe for meg og i grunnen opplevdes det som mer negativt enn positivt. Over tid hadde jeg trolig blitt uvel. Kirkeorgel klarer jeg meg fint uten....

    Nei, da foretrekker faktisk heller et godt JBL PA anlegg med store elementer i mellombassen og som ruller av allerede ved 40 Hz. Et skikkelig slag i sola plexus er langt morsommere enn bass som beveger både rom og nærmest nervesystemet. Men to each to his own.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Etter at jeg monterte en IB-sub med brukbar kapasitet, la jeg vel merke til 2 ting:

    - På den ene side: Det låter deilig avslappet eller avspent når det går langt ned og uanstrengt. Ingen brems eller bråstopp.
    - På den annen side: Man kvekker plutselig til over det taktile. Et helt annet drama på enkelte innspillinger. Plutselighet og dynamikk-persepsjonen økes (til dels dramatisk - eller hørbart som noen ville formulert det) med godt sub-system.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nei, da foretrekker faktisk heller et godt JBL PA anlegg med store elementer i mellombassen og som ruller av allerede ved 40 Hz. Et skikkelig slag i sola plexus er langt morsommere enn bass som beveger både rom og nærmest nervesystemet. Men to each to his own.
    Dette fordrer ganske heftig SPL. Med solid dypbass får man litt "følelse" på lavere SPL-nivå.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har erfart film og oppsett med mye nivå langt ned i frekvens (10-15 Hz). For min del må jeg bare konstatere at det ikke er noe for meg og i grunnen opplevdes det som mer negativt enn positivt. Over tid hadde jeg trolig blitt uvel. Kirkeorgel klarer jeg meg fint uten....

    Nei, da foretrekker faktisk heller et godt JBL PA anlegg med store elementer i mellombassen og som ruller av allerede ved 40 Hz. Et skikkelig slag i sola plexus er langt morsommere enn bass som beveger både rom og nærmest nervesystemet. Men to each to his own.
    om lyden ikke påvirker nervesystemet så hadde jeg ikke vært interessert i det heletatt. både gråter og ler til tider, he he he. ja det er ikke for alle og 40-300 hz er viktigere for opplevelsen enn under, enig i det

    Nei, da foretrekker faktisk heller et godt JBL PA anlegg med store elementer i mellombassen og som ruller av allerede ved 40 Hz. Et skikkelig slag i sola plexus er langt morsommere enn bass som beveger både rom og nærmest nervesystemet. Men to each to his own.
    Dette fordrer ganske heftig SPL. Med solid dypbass får man litt "følelse" på lavere SPL-nivå.
    merkelig nok min erfaring og. kan det ha noe med at man legger mer merke til de høyere frekvensene som er mer "pågående" når det ruller av tidligere tro?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hvis man er veldig opptatt av bass under det hørbare, så kan man kanskje like godt kjøpe seg romperister. Det handler om det taktile, man hører det ikke. Til det meste av musikk er det lite info under 30 Hz. Til film så mener jeg nivå ned til ca. 20 Hz er greit. Jeg ser ikke poenget for min del med nivå ned til 10-15 Hz selv med de filmene som har info der. Det skaper primært resonanser og risting i rommet.
    lave frekvenser føles ikke bare taktilt i form av vibrerende gjenstander og på kropp, men også som et trykk i øret/på tromhinnen. si man ser en film der det eksploderer og der er mye ulf. da vil man få en slags følelse av å kjenne trykk i øret samtidig mens man hører alle andre frekvenser og kjenner det taktile, det er denne treenigheten som gjør at mange jakter på de laveste oktaver. det gir en ny dimensjon men er ikke for alle. man bruker faktisk ulf for å få folkemasser/opptøyer til å bryte opp og spre seg fordi lave frekvenser gjør mange svimle og kvalme. det kan ha noe med balansenerve i øret å gjøre.

    det kan kanskje være derfor det er ettertraktet blant mange, fordi eksplosjoner og påvirkning/stimulering av balansenerven gir det et realistisk preg?
    Jepp trykket i mellomøret er definitvt tilstede når rotorbladene i The Art Of Flight går i slowmotion, vet ikke hvor dypt denne scenen går med har inntrykk av at det er meget lavt.

     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Vi hadde vel ikke hatt noe glede av musikk i det hele tatt hvis ikke nervesystemet ble påvirket, det er jo aksjonspotensialene i aksonene i hørselsnerven som er det viktigste for vår lydoppfattelse;)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nei, da foretrekker faktisk heller et godt JBL PA anlegg med store elementer i mellombassen og som ruller av allerede ved 40 Hz. Et skikkelig slag i sola plexus er langt morsommere enn bass som beveger både rom og nærmest nervesystemet. Men to each to his own.
    Dette fordrer ganske heftig SPL. Med solid dypbass får man litt "følelse" på lavere SPL-nivå.
    Når det er sagt: Veldig mye musikk profiterer på å kunne avspilles "HØYT", så det er definitivt ikke feil å ha et anlegg som takler slike sprell innimellom - man må bare ta litt hensyn til hørsel, naboer og denslags. Men ja: Det er morro å kunne dra på litt av og til ;D

    Spesielt gjelder det dynamiske innspillinger (som desverre må betraktes som et eget særtilfelle nå til dags) som f.eks. den jeg lytter til akkurat nå:
    Jens.jpg
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det er lite musikk som har noe særlig innhold under 30Hz.
    Det er mye musikk som har mye innhold under 30Hz......
    I min og din samling, så kan det nok stemme.

    Men ikke for det meste av musikk som er basert på vanlige instrumenter.
    Trommer kan ha solid pondus ved 30Hz, og siden dette er transienter, kan det utgjøre en forskjell å få med et stykke nedenfor også, men neppe særlig mye under 20hz.
    Lavfrekvent støy som kan være på opptak og gi noe romfølelse har veldig lavt nivå.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..
    Jepp trykket i mellomøret er definitvt tilstede når rotorbladene i The Art Of Flight går i slowmotion, vet ikke hvor dypt denne scenen går med har inntrykk av at det er meget lavt.
    Sjekk Patagonia-kapittelet, omtrent fra starten, der er det en del skikkelig ulf.
    Det er et par andre helikopterscener også som har kraftigere ulf enn den i starten, husker ikke akkurat hvor det var.
    Snøskredene rister også ganske bra.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Jeg regner med at dere er klar over at når dere er på (elektrisk forsterket) konsert, så er både trommer og bass kjørt gjennom et høypassfilter på 50hz eller der omkring? Og at dette også gjelder i studio, for å unngå rumlebass og generell møljelyd?

    Jeg vet det finnes masser av unntak, men jeg snakker generelt. Og ja, jeg har massevis av erfaring både fra scene og studio, bare så det er sagt. :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg regner med at dere er klar over at når dere er på (elektrisk forsterket) konsert, så er både trommer og bass kjørt gjennom et høypassfilter på 50hz eller der omkring? Og at dette også gjelder i studio, for å unngå rumlebass og generell møljelyd?

    Jeg vet det finnes masser av unntak, men jeg snakker generelt. Og ja, jeg har massevis av erfaring både fra scene og studio, bare så det er sagt. :)
    Sikkert sant nok, men man kompenserer jo med å spille både ørevoks og trommehinner ut av lage - ofte uavhengig om PAen tåler/takler det.

    For moro skyld - og kanskje en liten vekker?:
    rider.jpg
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    De færreste mikrofoner måler korrekt ved 5Hz. Tror det var OMF som for mange år siden vurderte å kjøpe en svært kostbar mic som klarte det, men de fleste målemikrofonene som vi på Hifisentralen har er ubrukelige til formålet.

    Skal man i tillegg ha skikkelig headrom med lav forvrengning ved 5Hz, kreves det små utslag fra elementene og evnen til å flytte nok luft.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    De færreste mikrofoner måler korrekt ved 5Hz. Tror det var OMF som for mange år siden vurderte å kjøpe en svært kostbar mic som klarte det, men de fleste målemikrofonene som vi på Hifisentralen har er ubrukelige til formålet.

    Skal man i tillegg ha skikkelig headrom med lav forvrengning ved 5Hz, kreves det små utslag fra elementene og evnen til å flytte nok luft.
    Neppe av stor betydning i ene eller andre retning. Handler vel mer om en eller to 6,5"ere er nok på høyttalersiden.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    World record claims

    De færreste mikrofoner måler korrekt ved 5Hz. Tror det var OMF som for mange år siden vurderte å kjøpe en svært kostbar mic som klarte det, men de fleste målemikrofonene som vi på Hifisentralen har er ubrukelige til formålet.

    Skal man i tillegg ha skikkelig headrom med lav forvrengning ved 5Hz, kreves det små utslag fra elementene og evnen til å flytte nok luft.

    Slik,full output til 10Hz,betong gulv,vegger og tak = ingen vegger,gulv eller tak som vibrerer

    [h=2]World record claims[/h]
    diy 1.jpg


    16 stk. som her,klar til montering

    diy2.jpg



    Subwoofer - Wikipedia, the free encyclopedia

    [h=2]World record claims[/h]
    Royal Device custom installation[edit]

    Another subwoofer claimed to be the world's biggest is a custom installation in Italy made by Royal Device primarily of bricks, concrete and sound-deadening material[14] consisting of two subwoofers embedded in the foundation of a listening room.[80] The horn-loaded subwoofers each have a floor mouth that is 2.2 square meters (24 sq ft), and a horn length that is 9.5 meters (31 ft), in a cavity 1 meter (3 ft 3 in) under the floor of the listening room. Each subwoofer is driven by eight 18-inch subwoofer drivers with 100 millimeters (3.9 in) voice coils. The designers assert that the floor mouths of the horns are additionally loaded acoustically by a vertical wooden horn expansion and the room's ceiling to create a 10 Hz "full power" wave at the listening position.

    3 (1).jpg


    4.jpg



    Her lekes det ikke.Skal det være så skal det være.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Plater=CD/vinyl
    Ikke Blu-ray. Var ikke det innlysende? Det virker alikevel ikke til å være mye på blu-ray utgivelsene heller, så sant jeg leser den grafikken riktig.

    Uansett ment som litt humor. Hører svært lite på musikk som har info under 30 Hz. Når det er sagt, så har jeg anlegg som går dypere.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Lurer jo litt på nyttverdien av disse analysene dine....
    Hvorfor er det noe å lure på? Analysene baseres på kildemateriale....

    En annen ting....er at analysene kan være vanskelig å relatere til....for de aller fleste.....i mangel av erfaring med frekvenser under 30Hz?
    Vel - jeg tror du og jeg har veldig forskjellig tilnærming til dette.

    Jeg har selvsagt alt for tynnt grunnlag til å si noe veldig bombastisk om dette, men har vel vært på Kringlyd demo både i Horten og Bergen for mange år siden, og den gangen var det ikke en retning jeg ønsket å gå i. Og med gjentatte postinger av musikkanalyser med dypbass og videoer av subber stablet opp til taket som spiller demolåter så elementene nesten er på vei ut av kassen ( og følgelig jobber i et området de ikke er spesielt komfortable) tyder vel på at jeg fortsatter ønsker en annen vei enn deg. Det virker på meg som ditt fokus går mer i retning av DB drag raccing eller hva det nå heter...Du synes lite opptatt av akustikk og resten av lydbildet, og med den kapasiteten du "promoterer" i bunn - så kreves det veldig mye av rommet!


    Og jeg skjønner heller ikke hva du mener med feks å vise denne analysen av Missouri Sky. Slik jeg tolker bildet - så synes det som det er mest energi i musikken fra 8-15 Hz....Og da stiller jeg meg faktisk tvilende til om analysen er riktig - hva slags glatting er brukt..?

    Vel vel.....slik går no dagan....

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Man skal i alle fall ha særs god kontroll på resonansene i rommet hvis man mener de laveste subfrekvensene er viktig for opplevelsen. Hvis ikke, så er det åpenbart at det er resonansene man vil hovedsakelig oppleve. Eller er det faktisk det man synes er morsomt?
    https://www.youtube.com/watch?v=fGTg8RfXj6M
    https://www.youtube.com/watch?v=--7My1qU1Eg
    [h=1]BFM Tuba HT - noe som kan anbefales?[/h]
    Legger ved analyse av de to youtube-referansene du lister opp....

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Det virker alikevel ikke til å være mye på blu-ray utgivelsene heller, så sant jeg leser den grafikken riktig.
    Så sant, så sant.....du leser den muligens ikke riktig......prøv heller skiva i et system som leverer fullfrekvent ;)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    hei
    vet ikke om dette er riktig del av forumet, men jeg prøver:
    hadde diskusjon med Tony Ma som er teknikeren til Ed Pong i UltraAnalogue Recordings, som er kjent for sine fantastisk flotte opptak av klassisk musikk, med ditto utgivelser på mastertape
    det ble drodlet litt frem og tilbake om subwoofere og deres innvirkning på hele frekvensområdet, samt viktigheten av å drive hele systemet med forsterkning med samme forvrengningskarakteristikk.
    siste del vil jeg ikke inn på her, men Tony sa noe interessant ang frekvensresponsen ved opptak av spesielt strykere, men regner med at resonnemanget holder for alle instrumenter:
    han mente at i oppstart må alle vibrasjoner starte fra 0Hz og selv om det er i et uendelig kort øyeblikk før frekvensen til første tonen stiger fra 0 og blir målbar og deretter hørbar, har den en klar innvirkning på hvordan vi opplever klangen i musikken
    dermed er det plutselig viktig at subwooferen kommer inn så dypt som mulig, for å misse minst mulig av "oppstarten av anslaget"
    dette syntes jeg var en ytterst interesant problemstilling, som ikke blir mindre interressant med tanke på hvem som fremsetter den...
    Tony Ma ble opplært under den berømte guruen Shishido? og laget custom WEE437 baserte mic record og reproamper for den Studer A80 Ed bruker i opptaken...

    her er sitatet:
    Everyone has their own conditions for their system, can't help but in my experience sub (low frequency) is the most difficult and most importance in reproduction, and has most big % advantage than other frequency in up grade even it is in narrow range, in reproduction need them exist in the air even they can't be hear like below 20hz but it will support other frequency to form their own instrument's sound or think of this, violin sounds in higher frequency but strings swing from 0hz and stop to 0hz again, maybe it is really really short timing but you will feel that kind of repro sound like real than without it's exist
    tony ma

    synspunkter?

    mvh
    Leif
    Jeg kommer sådan til at tænke på min afdøde ven Steen Duelund, der sagde noget af det samme. At et pust i en mikrofon begynde ved 0 Hz. Frekvensgangen skulle dog gå til 2 Hz og ikke 0 Hz.
    Der kan godt være lyde i en optagelse, der ikke er musik, men gør musikken mere livagtig, når der er et pust i mikrofonen, flytning af en stol osv.
    Hørelsen er lidt følsom ved 4 Hz.
    Det er ikke det vigtigste, at ens højttalere går dybt, men det er meget rart at de gør det. Det bliver lige lidt mere livagtigt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    1. Jeg har selvsagt alt for tynnt grunnlag til å si noe veldig bombastisk om dette, men har vel vært på Kringlyd demo bade i Horten og Bergen for mange år siden, og den gangen var det ikke en retning jeg ønsket å gå i.

    2. Og men gjentatte postinger av musikkanalyser med dypbass og videoer av subber stablet opp til taket som spilelr demolåter så lementene nesten er på vei ut av kassen ( og følgelig jobber i et området de ikke er spesielt komfortable) tyder vel på at jeg fortsatter ønsker en annen vei enn deg.

    3. Det virker på meg som ditt focus går mer i retning av DB drag raccing eller hva det nå heter...Du synes lite opptatt av akustikk og resten av lydbildet, og med den kapasiteten du "promoterer" I bunn - så kreves det veldig mye av rommet!


    4. Og jeg skjønner heller ikke hva du mener med feks å vise denne analysen av Missouri Sky. Slik jeg tolker bildet - så synes det som det er mest energy i musikken fra 8-15 Hz....Og da stiller jeg meg faktisk tvilende til om analysen er riktig - hva slags glatting er brukt..?
    1. Nei, du hadde et helt annet fokus den gangen...og i forkant av alle demoer presenterer vi et testspor med standard kalibrering og samme test-spor med +6dB. Det slår aldri feil - folket vil ha mer bass. Unntakene, som har uttrykt "for mye bass"....er DEG og EN til som frekventerer forumet......, men det er DERE to ganske alene om ;)

    2. Analyser er et viktig verktøy for å vite hva man KAN reprodusere......med et fullfrekvent system. Det fine med mange elementer/kasser er at summen SPL fra samtlige ikke overstiger 85dB/75dB før kalibrering. Det blir lett et headroom på 12dB....ekstra OG mer ;) Hvis du tar deg tid til å kjenne på elementene i et kalibrert system.......er det ikke mye som popper.......annet enn popcorn.

    3. Med et kalibrert system, med masse headroom, har man også kontroll på moroa......og det er mye moro å bare gasse på - fordi man kan - uansett hva naboen eller du måtte mene om den saken.
    Hvor kan det synes at jeg er lite opptatt av "Akustikken"?........med doble moltonvegger foran/bak/på sidene og enkel molton som tak...... :confused: ....og tepper på gulvene......og møbler......

    4. Besøk heller noen som har den låta i et fullfrekvent system......eller ta med din egen versjon.....og så vil du forhåpentligvis en dag oppleve det som er på skiva...... ;)

    For "DE" som er "DER" - er det ingen vei tilbake :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    1. Jeg har selvsagt alt for tynnt grunnlag til å si noe veldig bombastisk om dette, men har vel vært på Kringlyd demo bade i Horten og Bergen for mange år siden, og den gangen var det ikke en retning jeg ønsket å gå i.

    2. Og men gjentatte postinger av musikkanalyser med dypbass og videoer av subber stablet opp til taket som spilelr demolåter så lementene nesten er på vei ut av kassen ( og følgelig jobber i et området de ikke er spesielt komfortable) tyder vel på at jeg fortsatter ønsker en annen vei enn deg.

    3. Det virker på meg som ditt focus går mer i retning av DB drag raccing eller hva det nå heter...Du synes lite opptatt av akustikk og resten av lydbildet, og med den kapasiteten du "promoterer" I bunn - så kreves det veldig mye av rommet!


    4. Og jeg skjønner heller ikke hva du mener med feks å vise denne analysen av Missouri Sky. Slik jeg tolker bildet - så synes det som det er mest energy i musikken fra 8-15 Hz....Og da stiller jeg meg faktisk tvilende til om analysen er riktig - hva slags glatting er brukt..?
    1. Nei, du hadde et helt annet fokus den gangen...og i forkant av alle demoer presenterer vi et testspor med standard kalibrering og samme test-spor med +6dB. Det slår aldri feil - folket vil ha mer bass. Unntakene, som har uttrykt "for mye bass"....er DEG og EN til som frekventerer forumet......, men det er DERE to ganske alene om ;)

    2. Analyser er et viktig verktøy for å vite hva man KAN reprodusere......med et fullfrekvent system. Det fine med mange elementer/kasser er at summen SPL fra samtlige ikke overstiger 85dB/75dB før kalibrering. Det blir lett et headroom på 12dB....ekstra OG mer ;) Hvis du tar deg tid til å kjenne på elementene i et kalibrert system.......er det ikke mye som popper.......annet enn popcorn.

    3. Med et kalibrert system, med masse headroom, har man også kontroll på moroa......og det er mye moro å bare gasse på - fordi man kan - uansett hva naboen eller du måtte mene om den saken.
    Hvor kan det synes at jeg er lite opptatt av "Akustikken"?........med doble moltonvegger foran/bak/på sidene og enkel molton som tak...... :confused: ....og tepper på gulvene......og møbler......

    4. Besøk heller noen som har den låta i et fullfrekvent system......eller ta med din egen versjon.....og så vil du forhåpentligvis en dag oppleve det som er på skiva...... ;)

    For "DE" som er "DER" - er det ingen vei tilbake :)
    Svarer kort.....

    1) Tror nok du er litt i spisseste laget med den beskrivelsen. Begge demoene jeg har vært i nærheten av er over 5 år siden. At dere publikum hos dere ønsker mer bass overrasker meg i grunn ikke.

    3) Hva er molton vegger....snakker vi her om scenemolton..? Det og tepper på gulv og møbler har i så fall fint lite med akustikkbehandling for bassfrekvenser å gjøre.

    4) Jeg er overbevist om at skikkelig kapasitet i bassen er avgjørende for god lyd, jeg er bare uenig med om hva som kreves for god bass er.

    Mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn