Ønsker anbefaling Subwoofer max 60 laken. Evt 30x2.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Ka i steike 2300 visninger!!!

Æ må være flink tell å krangle ^^

Også glømte æ midt i kranglinga at æ har masse øl og drikke opp..hm

Update: 3100 visninger på 15 timer.

Sist redigert:

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    SVS SB13-Ultra er en fantastisk lukket sub som funker knall til musikk og musikk. SVS er ganske lavt tunet, slik at enkelte mener den fungerer noe bedre på film enn musikk, men jeg liker veldig den karakter på musikk. Størrelsen er meget hyggelig (ca 45x45x45 cm) som gjør at den kan flyttes friere og integreres med rommet. Jeg deler sub på 80 Hz og frontene kutter på 80Hz (selv om de spiller ned til 44Hz). Det gjør jeg 1) fordi de avlaster forsterker og høyttaler og det gir bedre kvalitet på resten, 2) Langt lettere å integrere i rommet. Sub gir sjelden best romrespons der hvor fronthøyttalerene står.

Samtidig hører jeg mye positivt om Arendal Sounds Sub1, og at denne er mer tonalt presis enn SVS SB13. SVS vinner på slagkraft i bunn, mens sub1 vinner på presisjon. Jeg har ikke hørt AS selv, men jeg gleder meg til dagen jeg gjør det!

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.668
    Torget vurderinger
    96
    Jeg er ikke i noen posisjon til å være noen dommer for hva og hvem. Synes kanskje det bør være takhøyde på sentralen for å ha litt promille ;) når man starter en tråd uten at heksejakta tar til. Det smitter veldig fort. :)
    Hvis noen hadde skrevet at 2 + 2 blir 8 på et forum for matematikkfrelste, og ikke ville høre på fornuft... sikkert noen som hadde lagt bort silkehanskene da.
    Like dumt er det som blir servert her.

8

8x12_TOM

Gjest
    Sorry alt var min feil, tar det på egen kappe. Takk for alt av forslag.
    Så unnskylder jeg samtidig for utagerende tale på en post i min egen tråd. Men den står jeg inne for ;)
    Da kommer jeg med siste forslag. Hvis du er nevedyktig bygger du en subb lik den jeg har (min kosta meg rundt 60k) og finner en god 2 x 100 watt forsterker. Da er 115 db rundt 10 hz innen rekkevidde - og det med ekstremt liten forvrengning;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg er ikke i noen posisjon til å være noen dommer for hva og hvem. Synes kanskje det bør være takhøyde på sentralen for å ha litt promille ;) når man starter en tråd uten at heksejakta tar til. Det smitter veldig fort. :)
    Hvis noen hadde skrevet at 2 + 2 blir 8 på et forum for matematikkfrelste, og ikke ville høre på fornuft... sikkert noen som hadde lagt bort silkehanskene da.
    Like dumt er det som blir servert her.
    Alle har nok sin personlige terskel når silkehanskene blir lagt bort. Har vært på sentralen siden begynnelsen og har hatt behov for å legge de bort ved 2-3 anledninger (som jeg husker). Angrer fortsatt... :)

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Sorry alt var min feil, tar det på egen kappe. Takk for alt av forslag.
    Så unnskylder jeg samtidig for utagerende tale på en post i min egen tråd. Men den står jeg inne for ;)
    Da kommer jeg med siste forslag. Hvis du er nevedyktig bygger du en subb lik den jeg har (min kosta meg rundt 60k) og finner en god 2 x 100 watt forsterker. Da er 115 db rundt 10 hz innen rekkevidde - og det med ekstremt liten forvrengning;)
    Takk for tipset, men det blir for "stort". Fant meg en Velodyne DD18+ Subwoofer 18" - Sort ebony som tar endel mindre plass. Tror nok valget faller på den, eller en av de mindre brødrene. Får se. Tid vil fortelle.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    SVS SB13-Ultra er en fantastisk lukket sub som funker knall til musikk og musikk. SVS er ganske lavt tunet, slik at enkelte mener den fungerer noe bedre på film enn musikk, men jeg liker veldig den karakter på musikk. Størrelsen er meget hyggelig (ca 45x45x45 cm) som gjør at den kan flyttes friere og integreres med rommet. Jeg deler sub på 80 Hz og frontene kutter på 80Hz (selv om de spiller ned til 44Hz). Det gjør jeg 1) fordi de avlaster forsterker og høyttaler og det gir bedre kvalitet på resten, 2) Langt lettere å integrere i rommet. Sub gir sjelden best romrespons der hvor fronthøyttalerene står.

Samtidig hører jeg mye positivt om Arendal Sounds Sub1, og at denne er mer tonalt presis enn SVS SB13. SVS vinner på slagkraft i bunn, mens sub1 vinner på presisjon. Jeg har ikke hørt AS selv, men jeg gleder meg til dagen jeg gjør det!
    Jeg har blitt veldig nysgjerrig på Arendal Sound-subene, jeg også. Veldig kult at norskproduserte ting kan konkurrere med svært etablerte merker som SVS, og det til hyggelige priser også!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Høytalerne jeg har går ned til 40hz (35hz) Og ampen spiller på 100w, vil ha det likt. Men den må spille eksemplarisk bra som resten. Hehe
    Det er helt uvesentlig. Det som bør matche er i så fall forsterkningsgraden, og den er justerbar på subwoofere. 100W er ingenting på en sub.

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.122
    Jeg har blitt veldig nysgjerrig på Arendal Sound-subene, jeg også. Veldig kult at norskproduserte ting kan konkurrere med svært etablerte merker som SVS, og det til hyggelige priser også!
    Mja, de erfaringene jeg har lest om er mildt sagt delt og norskprodusert er de vel strengt tatt ikke.
    Sett fra mitt synspunkt er Arendal enten "verdens beste" eller helt okei, og da ser jeg med sunn skepsis på verdens beste og stoler mer på helt ok. Og det er det jo mange som er..

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Høytalerne jeg har går ned til 40hz (35hz) Og ampen spiller på 100w, vil ha det likt. Men den må spille eksemplarisk bra som resten. Hehe
    Det er helt uvesentlig. Det som bør matche er i så fall forsterkningsgraden, og den er justerbar på subwoofere. 100W er ingenting på en sub.
    Ja skjønte det til slutt, hehe. Derfor tror jeg at jeg blir og gå for velodyne DD18+
    Gjennstår og finne ut om den kan kobles på pre out på burre, der det står i bruksanvisningen:
    For additional connection of power amps or active loudspeakers the 082 provides two pairs of output jacks: For balanced connection you have to use the SYM-OUT, and for unbalanced connection you have to use the ASYM-OUT
    Og det er xlr på velodyne. (L+R) Input. Hvis subben regnes som aktiv høytaler da. Hvis ikke så trenger den vel en active sub out. Vet ikke om det er det samme pre out og sub out. Mangler sub out da, så håper det ikke krever sub out på forsterker.
    Så mange benevnelser, er ikke lett og komme i mål.

Sist redigert:

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    562
    Velodyne DD18+ er vel innertier på antall laken ;)

Men skivebom på watt:
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.870588)]Dermed har subwooferen 1250 watt RMS (og 3000 watt dynamisk effekt) tilgjengelig til å drive subwooferen,

[/COLOR]Da var det vel kanskje 60k som var kriteriet? Ikke lyd...
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.870588)]

[/COLOR]

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, en subwoofer er absolutt en aktiv høyttaler.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Velodyne DD18+ er vel innertier på antall laken ;)

Men skivebom på watt:
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.870588)]Dermed har subwooferen 1250 watt RMS (og 3000 watt dynamisk effekt) tilgjengelig til å drive subwooferen,

[/COLOR]Da var det vel kanskje 60k som var kriteriet? Ikke lyd...
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.870588)]

[/COLOR]
    En "usikker" mix fra min side. Men har lyst og spenne inn noe skikkelig mens man var i gang. Pris var egentlig satt høyt fra meg selv fra start før jeg satt 0-60k. Ikke for at billige er dårlige. Men ville ha noe ultra high end. Som resten.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Ja skjønte det til slutt, hehe. Derfor tror jeg at jeg blir og gå for velodyne DD18+
    Gjennstår og finne ut om den kan kobles på pre out på burre, der det står i bruksanvisningen:
    For additional connection of power amps or active loudspeakers the 082 provides two pairs of output jacks: For balanced connection you have to use the SYM-OUT, and for unbalanced connection you have to use the ASYM-OUT
    Og det er xlr på velodyne. (L+R) Input. Hvis subben regnes som aktiv høytaler da. Hvis ikke så trenger den vel en active sub out. Vet ikke om det er det samme pre out og sub out. Mangler sub out da, så håper det ikke krever sub out på forsterker.
    Siden du ikke har store krav til efekt og skal koble den til en stereo forsterker, ville jeg kjøpt en sub uten dsp. subber med dsp har en forsinkelse av signalet som gjør att den virituelt havner ca 2.5 m bak sin egentlige plasering. Tror dette er en av årsakene til att Reel har mange tillhengere i stereo verden.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Siden du ikke har store krav til efekt og skal koble den til en stereo forsterker, ville jeg kjøpt en sub uten dsp. subber med dsp har en forsinkelse av signalet som gjør att den virituelt havner ca 2.5 m bak sin egentlige plasering. Tror dette er en av årsakene til att Reel har mange tillhengere i stereo verden.
    "It also offers manually adjusted, menu-driven equalization that graphs any room-response changes in the DD-18+'s output on a computer screen in real time."
    Regner med det er endel godteri der som kan brukes i tilfelle. Takk for den info.
    Ikke så innpå ting og tang men regner med du snakker om auto-Eq.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    "It also offers manually adjusted, menu-driven equalization that graphs any room-response changes in the DD-18+'s output on a computer screen in real time."
    Regner med det er endel godteri der som kan brukes i tilfelle. Takk for den info.
    Ikke så innpå ting og tang men regner med du snakker om auto-Eq.
    Poenget er att signalet fra subben kommer for sent fram til øret ditt.i en surround forsterker kan du sette opp avstand fra høytaler til lytter, veldig få stereo forsterkere har denne muligheten. En subb kan ikke rette opp dette, er du for sen så er du for sen.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Poenget er att signalet fra subben kommer for sent fram til øret ditt.i en surround forsterker kan du sette opp avstand fra høytaler til lytter, veldig få stereo forsterkere har denne muligheten. En subb kan ikke rette opp dette, er du for sen så er du for sen.
    Dette er ett veldig viktig poeng. 2.5 meter feil synes jeg dog høres veldig mye ut. En Crown XTI med dsp innfører rundt 1.5mS eller litt mer avhengig av filterbruk. Det tilsvarer rundt 50cm.

I en slik situasjon som dette hadde jeg kjørt en dsp alla miniDSP/groundsound på hele greia. Siden avrullingen på høyttalerne ikke kan tilpasses subben med en stereoforsterker, så er det i mine øyne bortimot dødfødt å prøve å få ett opptimalt resultat.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    *edit* Holder på å skrive samme:

2,5meter eller 2,5millisekund? Fordi 2,5meter er mye (ca 7.2ms).

Når det er sagt, så må man se dette i perspektiv av bølgelengden på frekvensene, og på 80 Hz er bølgelengden 17,2meter, og da utgør en-to meter fra eller til veldig lite i vår oppfatning av subben. -- Såfremt man ikke får problemer på grunn av utslukning med frontene, men det er et litt annet sakskompleks.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8

Når det er sagt, så må man se dette i perspektiv av bølgelengden på frekvensene, og på 80 Hz er bølgelengden 17,2meter, og da utgør en-to meter fra eller til veldig lite i vår oppfatning av subben. -- Såfremt man ikke får problemer på grunn av utslukning med frontene, men det er et litt annet sakskompleks.
    Har selv fått oppgitt att forsinkelse på JlAudio Gotham og Welodyne DD15 ligger på ca 2.5 m. Dette fra såkalte troverdige kilder, er dette feil så taes all info i mot med glede. Blir aldri utlært i dette faget.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Nå tror jeg du blander fasevridning og tidsforsinkelse. Vi er lite følsomme for fasevridning og Group delay på så lave frekvenser, men diskontinuitet i fasen reagerer vi på.

-Tim

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Har selv fått oppgitt att forsinkelse på JlAudio Gotham og Welodyne DD15 ligger på ca 2.5 m. Dette fra såkalte troverdige kilder, er dette feil så taes all info i mot med glede. Blir aldri utlært i dette faget.
    Kan godt hendte det stemmer, men da er forsinkelsen stor sammenlignet med DSP som er innebygget i PA.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Ok det ble litt vel avansert for meg det de siste her poengterte.
    Stuen min er 30kvm, ht er på langsiden, ca 4m fra hverandre, ca vendt direkte mot sweetspot, og jeg sitter ca 2m fra ht. Har på en måte mange muligheter og ha subben. Så blir nok og teste ut alle muligheter, med dsp & øret og stortåa, den har mest "feeling". Har også muligheten til og sette den bak sofaen, rett bak der sweetspot er. Så det blir veldig spennende om det går. Men skal nok ordne meg såpass håper jeg at jeg betaler depositum for test. Det får stå sin prøve. Men mye kan jo skje på ett år..Så jeg har jo godt tid til og tenke meg om.

Please ikke ta dokker nær på det æ sier no. Har aldri hatt problem med akustisk her i leil mi med andre subber som jeg har hatt. Og de har begge timet rett. Så enten er jeg ikke så var på slikt, eller så bryr jeg meg ikke så mye om det ikke spiller helt 100% optimalt iht litt delayfeil. Men kan jo slå ut, e klar over det. Blir spennende uannsett. Uannsett, så kritiserer jeg ikke noen med hensikt. Men prøver bare inni mitt lille hode og forstå så godt jeg kan.

Uansett så "trikler" det inn litt her og der av forståelse, sakte men sikkert. Stå på :cool:

Sist redigert:

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Stuen min er 30kvm, ht er på langsiden, ca 4m fra hverandre, ca vendt direkte mot sweetspot, og jeg sitter ca 2m fra ht. Har på en måte mange muligheter og ha subben. Så blir nok og teste ut alle muligheter, med dsp & øret og stortåa, den har mest "feeling". Har også muligheten til og sette den bak sofaen, rett bak der sweetspot er. Så det blir veldig spennende om det går. Men skal nok ordne meg såpass håper jeg at jeg betaler depositum for test. Det får stå sin prøve. Men mye kan jo skje på ett år..Så jeg har jo godt tid til og tenke meg om.

Please ikke ta dokker nær på det æ sier no. Har aldri hatt problem med akustisk her i leil mi med andre subber som jeg har hatt. Og de har begge timet rett. Så enten er jeg ikke så var på slikt, eller så bryr jeg meg ikke så mye om det ikke spiller helt 100% optimalt iht litt delayfeil. Men kan jo slå ut, e klar over det. Blir spennende uannsett. Uannsett, så kritiserer jeg ikke noen med hensikt. Men prøver bare inni mitt lille hode og forstå så godt jeg kan.

Uansett så "trikler" det inn litt her og der av forståelse, sakte men sikkert. Stå på :cool:
    Tror det fleste er fornøyd med både sub og lyd kvalitet. Sansynligvis er dem likevel ikke i nærheten av potensialet. Kan godt hende jeg er en av dem selv.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Tror nok jeg hadde vært litt mere nøye hvis jeg hadde lagt ut 1000 høvdinger, enn jeg er nå med mitt. Da hadde man jo annsatt noen til og snekre, og putte opp dizz and tatz. Men artig e det uannsett, forutenom når man ikke mestrer slike ting på egenhånd, selv med info fra de som virkelig kan det med tuning, så jeg lar heller være inntil videre med slikt. Ble rett og slett for vanskelig og forstå selv med teskje.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Nå tror jeg du blander fasevridning og tidsforsinkelse. Vi er lite følsomme for fasevridning og Group delay på så lave frekvenser, men diskontinuitet i fasen reagerer vi på.

-Tim
    Nei, egentlig ikke, men min overforenkling var dårlig formulert. Diskontinuiteter i fasen er ikke bra, nei.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.668
    Torget vurderinger
    96

Har hatt JL Audio F112, og den hadde også ganske kraftig forsinkelse. Dette er det garantert mange som ikke tenker så mye på. Latency og forsinkelse på aktive subwoofere er, etter min mening, en helt kritisk faktor. Og SÆRLIG hvis man har tenkt å dele litt høyt, 60-70 Hz og oppover. Jeg mener at det er vanskelig å få til et godt resultat med så stor latency som 2-3 meter, hvis man ikke har mulighet til å plassere subbene nærmere lytteposisjon. I surround oppsett ordner man jo dette med avstandsjustering, men det er verre i et tradisjonelt 2 kanals oppsett hvor subbene bare "hektes" på høyttalerne.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.668
    Torget vurderinger
    96

Flott at du er litt mer ydmyk! Hvis du skal dele lavt på subben, kan det fungere å sette den rett bak sweetspot. Men jeg ville ikke gjort det hvis du skal dele høyere enn 40-50 Hz. Spørs litt på kvaliteten på sub og steilhet på delefilter.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.

Flott at du er litt mer ydmyk! Hvis du skal dele lavt på subben, kan det fungere å sette den rett bak sweetspot. Men jeg ville ikke gjort det hvis du skal dele høyere enn 40-50 Hz. Spørs litt på kvaliteten på sub og steilhet på delefilter.
    Ja får se. Burde være kvalitet så det holder. Skal ikke bo her i evigheter heller kanskje 1-2, max 3 år til. Blir en interesant opplevelse med all denne motarbeidelsen, sikkert med rette. Men skal prøve.

Og det var siste i denne omgang om Subben.

Tenkte ta for meg andre ting en stund, litt lei subtalk hehe

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Ups, sorry trodde jeg var på hovedtråden min, som er her.

Går ikke ann og stenge denne uannsett.

Kos dokkers.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.614
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Siden trådstarter har ytret at denne tråden bare var tull så stenges den :mad:

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn