Vær så snill, les deg opp bittelitt mer før du skriver noe mer her. Dette er bare svært pinlig!Det finnes 6.5" elementer som går helt ned i 5hz, så det må jo finnes noen som produserer en sub med slikt. Folk har bestandig sagt at det kreves store ht element til sub, men det tror ikke jeg stemmer helt
Takk LL & thohaug lol
Fint innlegg. Lurer på dette med stive oppheng. Jeg trodde det var stive oppheng som gjorde suben dårligere til å gjengi svake lyder og følgelig vanskelig å integrere?En av flere poenger med sub er å "løfte noe av byrden" fra eksisterende forsterker og høyttalere. Normalen for typiske stuehøyttalere er å derfor dele til sub i området mellom 80 og 120 Hz et sted. Dette helt uavhengig om dine høyttalere fungerer godt på lavere frekvenser enn dette. Gode hifi-høyttalere har ofte relativt hurtige elementer, og det er derfor svært viktig at sub'en(e) har presisjon nok til å gå sømløst inn i lag med høyttalerne. De harde fakta viser at den beste måten å gjøre akkurat dette på, er å konstruere en sub med svært stive oppheng, elementer som ikke bryter opp, og råsterk "motor". Dette innebærer store, kraftige magneter, som i sin tur tvinger fram høy effekt fra sub'ens innebygde forsterker. Vær ikke redd selv om sub'ens forsterker har peakeffekter 2 kW og vel så det; det må til for å få til en vellykket sub.
Det finnes to hovedmåter å dele på, enten ved benyttelse av sub'ens innebygde delefilter, slik at høyttalerene ikke behøver å spille de laveste frekvenser (dette fungerer som oftest best, ettersom forsterkeren da heller ikke behøver å slite med all denne energioverføringen), eller med signalkabel, slik at sub og høyttaler spiller de nedre frekvenser parallelt. Den første løsningen krever at man kjører høyttalerkabel til sub, og deretter videre fra høyttalerutgangen på sub, til høyttalerne. Resultatet er at du stiller sub'en så høyt som du vil ha den i forhold til høyttalerne, og dette innebærer normalt sett at den ikke bruker mange Watt, annet enn i eventuelle voldsomme filmsekvenser, for eksempel. Normalt vil den ikke blåse av i nærheten av din 100 Watts grense.
Kort sagt: Dine sub-krav gir egentlig liten og ingen mening.
Mvh
Håkon Rognlien
Vil anta det er mulig å løse utfordringene på flere måter. Men sjekk ut de fleste av de virkelig gode (og dyre!) sub'ene, så vil du se ekstremt stive oppheng, enorme magneter, og svært høye peak-effekter.Fint innlegg. Lurer på dette med stive oppheng. Jeg trodde det var stive oppheng som gjorde suben dårligere til å gjengi svake lyder og følgelig vanskelig å integrere?En av flere poenger med sub er å "løfte noe av byrden" fra eksisterende forsterker og høyttalere. Normalen for typiske stuehøyttalere er å derfor dele til sub i området mellom 80 og 120 Hz et sted. Dette helt uavhengig om dine høyttalere fungerer godt på lavere frekvenser enn dette. Gode hifi-høyttalere har ofte relativt hurtige elementer, og det er derfor svært viktig at sub'en(e) har presisjon nok til å gå sømløst inn i lag med høyttalerne. De harde fakta viser at den beste måten å gjøre akkurat dette på, er å konstruere en sub med svært stive oppheng, elementer som ikke bryter opp, og råsterk "motor". Dette innebærer store, kraftige magneter, som i sin tur tvinger fram høy effekt fra sub'ens innebygde forsterker. Vær ikke redd selv om sub'ens forsterker har peakeffekter 2 kW og vel så det; det må til for å få til en vellykket sub.
Det finnes to hovedmåter å dele på, enten ved benyttelse av sub'ens innebygde delefilter, slik at høyttalerene ikke behøver å spille de laveste frekvenser (dette fungerer som oftest best, ettersom forsterkeren da heller ikke behøver å slite med all denne energioverføringen), eller med signalkabel, slik at sub og høyttaler spiller de nedre frekvenser parallelt. Den første løsningen krever at man kjører høyttalerkabel til sub, og deretter videre fra høyttalerutgangen på sub, til høyttalerne. Resultatet er at du stiller sub'en så høyt som du vil ha den i forhold til høyttalerne, og dette innebærer normalt sett at den ikke bruker mange Watt, annet enn i eventuelle voldsomme filmsekvenser, for eksempel. Normalt vil den ikke blåse av i nærheten av din 100 Watts grense.
Kort sagt: Dine sub-krav gir egentlig liten og ingen mening.
Mvh
Håkon Rognlien
Godt skrevet støtter denne lett.Jeg forstår heller ikke hvorfor TS er så opphengt i begrense effekten til subben, når det er ikke effekten som bestemmer volumet (med mindre du kjører den i klipp/metning).
Dette med effekt kan ha mye å si for lyden. Jeg hadde en B&W ASW600 sub med innebygd 150W forsterker. (Hmm, jeg har den ennå stående ubrukt). Dette er en 10". Så fikk jeg SVS SB13-Ultra med 1000W forsterker. Elementer er her på 13,5" eller noe slikt. Nå er ikke dette helt epler og epler i sammenligning, men forskjellen i ytelse var helt enorm. Og den ytelsen jeg snakker om er kontroll og presisjon, IKKE volum eller dybde. Ble ikke høyere bassnivå fordi man har mer power. Snarere tvert i mot: Man får mer kontrollert bassgjengivelse.
Å ha tilstrekkelig power på en sub gjør at man får bedre kontroll på lyden. Hvis sømløs integrasjon med fronter er viktig (som det alltid skal være), er det absolutt et viktig poeng å ha en god sub med god kontroll. Kontroll=power.
1+ från Sverige, en riktig Norgehistoria.8)Utifra inleggene virker det som trådstarter har manglende basiskunnskap for hvordan dette fungerer, og er ikke åpen for de riktige rådene.
Jeg lurer på hvordan vedkommende skal klare å sette dette opp...
Etter eller annet med Atomic15 på 300w, men ikke det jeg finner online, så er sikkert litt feilt navn. Så hadde jeg en nitrist en fra logitech jeg forsøkte med på 100w, den var grei nok, men ikke den beste kvaliteten. Men den kastet jeg før jeg fikk dette systemet fordi den var noe vel gammelt. Når logitch klarte lage en på 100w så klarer andre. Ville ha litt bedre kvalitet enn logitech.Neida. Bare fortsett. 6.5 tom og maks 100 watt.
Dette begynner å bli riktig så underholdende.
Spøk til side...
De subbene du har testet i ditt system tidligere.
Hadde de ikke et hjul på for å justere gain, slik at du kan matche nivået til dine andre høyttalere?
Hadde de ikke et innebygd lo-pass filter, slik at du kan få justert de inn slik at de bare spiller opp til et visst nivå. Du nevner jo selv 40 hz.
Hvis ikke, hvilke subber har du da egentlig testet?
De fleste subber med hi-level in tåler de hundre wattene du har maks fra din forsterker, og du kan justere nivået på subbene etter det.
Gir ingen mening. Effektbehovet avhenger av frekvensbånd, høyttalerfølsomhet og impedans. Spektrumet i musikk går omtrent som 1/f. Det betyr at en basskanal som skal spille opp til 40 Hz (også det litt meningsløst) må ha nok effekt til å drive den høyttaleren til like høyt forvrengingsfritt volum som forsterkeren(e) for mellomtone og diskant kan drive sine høyttalerelementer. Subwooferelementer har gjerne mye lavere følsomhet enn mellomtoner og diskanter, samtidig som det er mest energi i bassen. Det er en grunn til at aktive subwoofere gjerne har mye effekt.100 watt
Og kjøre via pre, ja det går. Kan jo være spennende og teste seg litt inn på rør. Takk for tips!Kjøp en passiv sub, så supplerer du med en rørforsterker. Gjerne 300b!
Fordi de spiller VELDIG bra på 40 og opp så langt det trenges den veien.Gir ingen mening. Effektbehovet avhenger av frekvensbånd, høyttalerfølsomhet og impedans. Spektrumet i musikk går omtrent som 1/f. Det betyr at en basskanal som skal spille opp til 40 Hz (også det litt meningsløst) må ha nok effekt til å drive den høyttaleren til like høyt forvrengingsfritt volum som forsterkeren(e) for mellomtone og diskant kan drive sine høyttalerelementer. Subwooferelementer har gjerne mye lavere følsomhet enn mellomtoner og diskanter, samtidig som det er mest energi i bassen. Det er en grunn til at aktive subwoofere gjerne har mye effekt.100 watt
Før du bestemmer deg for delefrekvens bør du gjøre et frekvenssveip for å se responsen i rommet. Det kan godt hende at du har en massiv suck-out et sted i bassen hvor det kan være hendig å la sub og hovedhøyttalere overlappe. Dessuten spiller de fleste høyttalere bedre hvis de slipper å gjengi den aller dypeste bassen. Hvorfor tvinge dem? Jeg deler ved 80-90 Hz med overlapp mellom hovedhøyttalere og subwoofer.
Det er vel ikke det at ingen andre klarer å lage subwoofer med 100 watts forsterker, helller enn at det ikke er ønskelig så lenge kvaliteten står i fokus. Logitech lager vel gjerne små skrivebordssystemer som er ment å bruke ved siden av liten pc-skjerm med små satelitter til høyre og venstre kanal, og har nok ikke så mye med seriøs hifi fullskala hifi å gjøre, selv om slike små systemer også selvsagt kan låte ok.Etter eller annet med Atomic15 på 300w, men ikke det jeg finner online, så er sikkert litt feilt navn. Så hadde jeg en nitrist en fra logitech jeg forsøkte med på 100w, den var grei nok, men ikke den beste kvaliteten. Men den kastet jeg før jeg fikk dette systemet fordi den var noe vel gammelt. Når logitch klarte lage en på 100w så klarer andre. Ville ha litt bedre kvalitet enn logitech.Neida. Bare fortsett. 6.5 tom og maks 100 watt.
Dette begynner å bli riktig så underholdende.
Spøk til side...
De subbene du har testet i ditt system tidligere.
Hadde de ikke et hjul på for å justere gain, slik at du kan matche nivået til dine andre høyttalere?
Hadde de ikke et innebygd lo-pass filter, slik at du kan få justert de inn slik at de bare spiller opp til et visst nivå. Du nevner jo selv 40 hz.
Hvis ikke, hvilke subber har du da egentlig testet?
De fleste subber med hi-level in tåler de hundre wattene du har maks fra din forsterker, og du kan justere nivået på subbene etter det.
Etter eller annet med Atomic15 på 300w, men ikke det jeg finner online, så er sikkert litt feilt navn. Så hadde jeg en nitrist en fra logitech jeg forsøkte med på 100w, den var grei nok, men ikke den beste kvaliteten. Men den kastet jeg før jeg fikk dette systemet fordi den var noe vel gammelt. Når logitch klarte lage en på 100w så klarer andre. Ville ha litt bedre kvalitet enn logitech.Neida. Bare fortsett. 6.5 tom og maks 100 watt.
Dette begynner å bli riktig så underholdende.
Spøk til side...
De subbene du har testet i ditt system tidligere.
Hadde de ikke et hjul på for å justere gain, slik at du kan matche nivået til dine andre høyttalere?
Hadde de ikke et innebygd lo-pass filter, slik at du kan få justert de inn slik at de bare spiller opp til et visst nivå. Du nevner jo selv 40 hz.
Hvis ikke, hvilke subber har du da egentlig testet?
De fleste subber med hi-level in tåler de hundre wattene du har maks fra din forsterker, og du kan justere nivået på subbene etter det.