Ønsker anbefaling Subwoofer max 60 laken. Evt 30x2.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dersom dette med watt er veldig viktig for deg (og vi velger å se bort fra de fysiske lovene som jeg nevnte i mitt forrige innlegg), så har du to alternativer.

1: En sub vil som oftest klare seg bra med veldig mye større kabinett enn det som anses for å være akseptabelt i dagens kommersielle sammenheng. Elementet spiller bedre og høyere med mindre watt inn når kabinettet er skalert opp til maksimal effektivitet. Så om du bygger selv, eller finner en eldre subwoofer med STORT kabinett (sammenlignet med elementstørrelsen) så vil du få samme lydstyrke med færre watt.

2: Kjøper (eller bygger) du en passiv subwoofer, altså uten en egen innebygget forsterker, har du jo en null watts subwoofer. Så kobler du på en 100 watts effektforsterker med aktivt delefilter. Du har nå en 100watts subwoofer. Gratulerer!

Det som folk ellers her blir frustrert over, er at du fokuserer utelukkende på watt (effekten inn) og ikke i lydstyrke/dB (effekten ut).
    Det blir litt som om noen likestiller hestekrefter i motorsykler med hestekrefter i biler, og sier at siden motorsykkelen med 40 hestekrefter gikk som ei kule, så vil han ikke ha noe flere hestekrefter enn dette når han kjøper seg en stor bil. For ellers går det jo alt for fort.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Kjøp xtz cinema 3x12 2 stk og du har bass nok i di Hz du sier her og mere til, di spiller like bra på musikk som til film.

Imagine

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg forstår heller ikke hvorfor TS er så opphengt i begrense effekten til subben, når det er ikke effekten som bestemmer volumet (med mindre du kjører den i klipp/metning).

Dette med effekt kan ha mye å si for lyden. Jeg hadde en B&W ASW600 sub med innebygd 150W forsterker. (Hmm, jeg har den ennå stående ubrukt). Dette er en 10". Så fikk jeg SVS SB13-Ultra med 1000W forsterker. Elementer er her på 13,5" eller noe slikt. Nå er ikke dette helt epler og epler i sammenligning, men forskjellen i ytelse var helt enorm. Og den ytelsen jeg snakker om er kontroll og presisjon, IKKE volum eller dybde. Ble ikke høyere bassnivå fordi man har mer power. Snarere tvert i mot: Man får mer kontrollert bassgjengivelse.

Å ha tilstrekkelig power på en sub gjør at man får bedre kontroll på lyden. Hvis sømløs integrasjon med fronter er viktig (som det alltid skal være), er det absolutt et viktig poeng å ha en god sub med god kontroll. Kontroll=power.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.668
    Torget vurderinger
    96
    Det finnes 6.5" elementer som går helt ned i 5hz, så det må jo finnes noen som produserer en sub med slikt. Folk har bestandig sagt at det kreves store ht element til sub, men det tror ikke jeg stemmer helt ;)

Takk LL & thohaug lol
    Vær så snill, les deg opp bittelitt mer før du skriver noe mer her. Dette er bare svært pinlig!

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Flotte talatuter du har skaffet deg. Husker jeg ble overveldet av disse på Akers Mic i Kongens gate på 90-tallet. Er det Dynaudio diskanter? Og bassen ligner den som satt i ProAc Response 2.5 (Seas?)
    Synd at du vil ødelegge disse høyttalerne med 100w sub. Deg om det.
    Dette er mobbing med glimt i øyet, håper du tilgir meg.

Jeg gjentar, kom deg ut å lytt til andre systemer som har dratt det langt på bass delen.
    Dette har ingenting med overkill bass å gjøre. Kun ren, dynamisk og uanstrengt gjengivelse.
    Du skjønner det ikke før du har hørt det.

runben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Antall liker
    182
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du kan leve med utseende på Gallo sine små TR-1D og TR-3D sub'er, så har disse lukket kabinett og med en veldig bra impulsgjengivelse som er lett å få til å integrere med forskjellige hovedhøyttalere. Du trenger minst to sub'er og du må regne med å flytte litt rundt på de i rommet for å få en sømløs tilpassing. Men det er fordelen med små subber at de lett kan flyttes rundt i rommet. Skjønte ikke dette med 100W kravet ditt - har ingenting med å få en sub til å integreres lydmessig med et par satelitthøyttalere.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.351
    Kaeksen, er du sikker på at du egentlig vil ha en sub? Du burde først sette deg ned og lese om subwoofere og integrering for å finne ut hva du egentlig trenger og hvordan integrere den med høyttalerene dine.
    Tidligere forsøk med sub som har skremt deg fra sub med stor forsterker kommer nok av for ivrig ratting på volumkontollen, for høy deling og gjerne mangel på deling mot høyttalerene. Hvis både sub og høyttalere spiller feks 100Hz for full hals, vil denne frekvensen bli høyere enn frekvenser som er mer innenfor subben eller høyttalerens arbeidsområde.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Ja ser ut som man må bygge selv for og få supplert fra 40hz og nedover, fordi de jeg har spiller godt ned til 40hz, og å skifte til andre ht er ikke aktuelt, de er alt for gode ellers. Eller bite i det sure eplet, og klare meg med 40hz som lavest. Hjalp litt og ha EA over 30cm fra veggen da. Får ihvertfall oppdatert hvordan bassen spiller best og høyest. Kunne ikke ha de helt rettet mot sweetspot for det.
    Takker for innspill uannsett. Beklager at jeg satt for harde kriterier.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.476
    Torget vurderinger
    2
    En av flere poenger med sub er å "løfte noe av byrden" fra eksisterende forsterker og høyttalere. Normalen for typiske stuehøyttalere er å derfor dele til sub i området mellom 80 og 120 Hz et sted. Dette helt uavhengig om dine høyttalere fungerer godt på lavere frekvenser enn dette. Gode hifi-høyttalere har ofte relativt hurtige elementer, og det er derfor svært viktig at sub'en(e) har presisjon nok til å gå sømløst inn i lag med høyttalerne. De harde fakta viser at den beste måten å gjøre akkurat dette på, er å konstruere en sub med svært stive oppheng, elementer som ikke bryter opp, og råsterk "motor". Dette innebærer store, kraftige magneter, som i sin tur tvinger fram høy effekt fra sub'ens innebygde forsterker. Vær ikke redd selv om sub'ens forsterker har peakeffekter 2 kW og vel så det; det må til for å få til en vellykket sub.

Det finnes to hovedmåter å dele på, enten ved benyttelse av sub'ens innebygde delefilter, slik at høyttalerene ikke behøver å spille de laveste frekvenser (dette fungerer som oftest best, ettersom forsterkeren da heller ikke behøver å slite med all denne energioverføringen), eller med signalkabel, slik at sub og høyttaler spiller de nedre frekvenser parallelt. Den første løsningen krever at man kjører høyttalerkabel til sub, og deretter videre fra høyttalerutgangen på sub, til høyttalerne. Resultatet er at du stiller sub'en så høyt som du vil ha den i forhold til høyttalerne, og dette innebærer normalt sett at den ikke bruker mange Watt, annet enn i eventuelle voldsomme filmsekvenser, for eksempel. Normalt vil den ikke blåse av i nærheten av din 100 Watts grense.

Kort sagt: Dine sub-krav gir egentlig liten og ingen mening.

Mvh
    Håkon Rognlien

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Forslag:
    Fortell oss hva som er din lokale favoritt-hifisjappe. Vi sjekker utvalget og forteller deg hva du bør sjekke ut. Se totalt bort fra antall watt. Til dette forslaget er det totalt irrelevant om det er femti eller femti tusen watt. Du deponerer på den subwooferen vi anbefaler for å prøve den hjemme hos deg selv.

Det er nå det skjer. Det er NÅ du finner ut hvor bra dette faktisk vil fungere. Viktig at du tar deg god tid til å prøve deg frem med delefilterinnstillinger og volum. Spør oss gjerne underveis.

Viktig for dette eksperimentet er at du velger å være tøff nok til å totalt se bort fra spørsmålet om antall watt. Så kan du heller komme til oss etterpå og fortelle oss hvor fryktelig feil vi tok, dersom du etter eksperimentet (og retur av suben) mener at vi bare snakker tull.

Vi ønsker å hjelpe deg. Men det forutsetter at du faktisk ønsker å få hjelp. Også når svarene du får ikke sammenfaller med hva du trodde du skulle få høre.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    En av flere poenger med sub er å "løfte noe av byrden" fra eksisterende forsterker og høyttalere. Normalen for typiske stuehøyttalere er å derfor dele til sub i området mellom 80 og 120 Hz et sted. Dette helt uavhengig om dine høyttalere fungerer godt på lavere frekvenser enn dette. Gode hifi-høyttalere har ofte relativt hurtige elementer, og det er derfor svært viktig at sub'en(e) har presisjon nok til å gå sømløst inn i lag med høyttalerne. De harde fakta viser at den beste måten å gjøre akkurat dette på, er å konstruere en sub med svært stive oppheng, elementer som ikke bryter opp, og råsterk "motor". Dette innebærer store, kraftige magneter, som i sin tur tvinger fram høy effekt fra sub'ens innebygde forsterker. Vær ikke redd selv om sub'ens forsterker har peakeffekter 2 kW og vel så det; det må til for å få til en vellykket sub.

Det finnes to hovedmåter å dele på, enten ved benyttelse av sub'ens innebygde delefilter, slik at høyttalerene ikke behøver å spille de laveste frekvenser (dette fungerer som oftest best, ettersom forsterkeren da heller ikke behøver å slite med all denne energioverføringen), eller med signalkabel, slik at sub og høyttaler spiller de nedre frekvenser parallelt. Den første løsningen krever at man kjører høyttalerkabel til sub, og deretter videre fra høyttalerutgangen på sub, til høyttalerne. Resultatet er at du stiller sub'en så høyt som du vil ha den i forhold til høyttalerne, og dette innebærer normalt sett at den ikke bruker mange Watt, annet enn i eventuelle voldsomme filmsekvenser, for eksempel. Normalt vil den ikke blåse av i nærheten av din 100 Watts grense.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Fint innlegg. Lurer på dette med stive oppheng. Jeg trodde det var stive oppheng som gjorde suben dårligere til å gjengi svake lyder og følgelig vanskelig å integrere?

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Neida. Bare fortsett. 6.5 tom og maks 100 watt.
    Dette begynner å bli riktig så underholdende.

Spøk til side...
    De subbene du har testet i ditt system tidligere.
    Hadde de ikke et hjul på for å justere gain, slik at du kan matche nivået til dine andre høyttalere?
    Hadde de ikke et innebygd lo-pass filter, slik at du kan få justert de inn slik at de bare spiller opp til et visst nivå. Du nevner jo selv 40 hz.
    Hvis ikke, hvilke subber har du da egentlig testet?
    De fleste subber med hi-level in tåler de hundre wattene du har maks fra din forsterker, og du kan justere nivået på subbene etter det.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Hva er tiltenkt bruk?

Energiinnholdet i mesteparten av tilgjengelig musikkmateriale slutter i praksis en plass mellom 30-40Hz, men det finnes musikk som går lavere. Laveste streng, E, på en bassgitar er 41Hz. Ved 5-strengs bass er H på 31Hz. Orgel går lavere. Disse er i praksis de laveste frekvensene man behøver god tonal kontroll.

Hvis man har høyttalere som går til 40Hz så går de sikkert litt dypere sammen med rommet. Da har man effektivt dekket opp en normal fulltonegjengivelse for den vanligste musikken. Så hvis man da skal dele en subb på 40Hz og nedover og ikke ønsker å avlaste frontene, så er jeg redd at denne subben egentlig ikke har noe særlig mye poeng...

Hvis målet er film, så vil 100W gi deg samme opplevelse som en bil med 60hk rekkefirer uten turbo vil på autobahn...

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Utifra inleggene virker det som trådstarter har manglende basiskunnskap for hvordan dette fungerer, og er ikke åpen for de riktige rådene.

Jeg lurer på hvordan vedkommende skal klare å sette dette opp...

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.476
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Håkon Rognlien
    Fint innlegg. Lurer på dette med stive oppheng. Jeg trodde det var stive oppheng som gjorde suben dårligere til å gjengi svake lyder og følgelig vanskelig å integrere?
    Vil anta det er mulig å løse utfordringene på flere måter. Men sjekk ut de fleste av de virkelig gode (og dyre!) sub'ene, så vil du se ekstremt stive oppheng, enorme magneter, og svært høye peak-effekter.

Mvh
    Håkon Rognlien

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mye "kvalitet" på ebay på 100w. Tror ikke voksenopplæringen fungerer helt i dette tilfellet, men det er lov å håpe..

8

8x12_TOM

Gjest
    Å ha 100 watt som max grense på en subb til 60 k er vel det rareste kriteriet jeg har hørt, og helt sikker et kriteriet som degraderer kvaliteten til subben

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.436
    Sted
    Sølvbyen
    Hvis jeg skulle brukt mye penger på bass, og ikke ville bygge selv ville jeg kanskje prøvd å få hørt på bl.a. denne. REL skal jo være relativt siviliserte saker som passer bra i hifi oppsett, og denne har fått mye skryt.

http://www.mono.no/Produkter/Rel/S-...bwoofer-med-4-stk-12-1000w7201810-p0000038249

REL 212/SE
    BEST SUBWOOFER 2015/16
    by Hi-Fi Choice, Home Cinema Choice, Hi-Fi News & Record Review

Les testen her.

REL 212 SE, High-End subwoofer med en presis og responsvillig bassgjengivelse som matcher markedets beste høyttalersystemer.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Jeg forstår heller ikke hvorfor TS er så opphengt i begrense effekten til subben, når det er ikke effekten som bestemmer volumet (med mindre du kjører den i klipp/metning).

Dette med effekt kan ha mye å si for lyden. Jeg hadde en B&W ASW600 sub med innebygd 150W forsterker. (Hmm, jeg har den ennå stående ubrukt). Dette er en 10". Så fikk jeg SVS SB13-Ultra med 1000W forsterker. Elementer er her på 13,5" eller noe slikt. Nå er ikke dette helt epler og epler i sammenligning, men forskjellen i ytelse var helt enorm. Og den ytelsen jeg snakker om er kontroll og presisjon, IKKE volum eller dybde. Ble ikke høyere bassnivå fordi man har mer power. Snarere tvert i mot: Man får mer kontrollert bassgjengivelse.

Å ha tilstrekkelig power på en sub gjør at man får bedre kontroll på lyden. Hvis sømløs integrasjon med fronter er viktig (som det alltid skal være), er det absolutt et viktig poeng å ha en god sub med god kontroll. Kontroll=power.
    Godt skrevet støtter denne lett.

Imagine

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.126
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Sitter med en følelse at det har vært en tøff dag for kaeksen, med en veldig bratt læringskurve. Men har også en følelse av at noe basiskunnskap kanskje nå har falt på plass:). Uansett mye god kunnskap og pedagogiske ferdigheter som er utvist gjennom tråden og god læring å spore for de av oss som ikke er helt inne i alle finurligheter rundt sub:cool:

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    6.588
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Utifra inleggene virker det som trådstarter har manglende basiskunnskap for hvordan dette fungerer, og er ikke åpen for de riktige rådene.

Jeg lurer på hvordan vedkommende skal klare å sette dette opp...
    1+ från Sverige, en riktig Norgehistoria.8)

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.

Spøk til side...
    Hadde de ikke et hjul på for å justere gain, slik at du kan matche nivået til dine andre høyttalere?
    Hadde de ikke et innebygd lo-pass filter, slik at du kan få justert de inn slik at de bare spiller opp til et visst nivå. Du nevner jo selv 40 hz.
    De fleste subber med hi-level in tåler de hundre wattene du har maks fra din forsterker, og du kan justere nivået på subbene etter det.
    Etter eller annet med Atomic15 på 300w, men ikke det jeg finner online, så er sikkert litt feilt navn. Så hadde jeg en nitrist en fra logitech jeg forsøkte med på 100w, den var grei nok, men ikke den beste kvaliteten. Men den kastet jeg før jeg fikk dette systemet fordi den var noe vel gammelt. Når logitch klarte lage en på 100w så klarer andre. Ville ha litt bedre kvalitet enn logitech.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.583
    Torget vurderinger
    30
    Kjøp en passiv sub, så supplerer du med en rørforsterker. Gjerne 300b!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gir ingen mening. Effektbehovet avhenger av frekvensbånd, høyttalerfølsomhet og impedans. Spektrumet i musikk går omtrent som 1/f. Det betyr at en basskanal som skal spille opp til 40 Hz (også det litt meningsløst) må ha nok effekt til å drive den høyttaleren til like høyt forvrengingsfritt volum som forsterkeren(e) for mellomtone og diskant kan drive sine høyttalerelementer. Subwooferelementer har gjerne mye lavere følsomhet enn mellomtoner og diskanter, samtidig som det er mest energi i bassen. Det er en grunn til at aktive subwoofere gjerne har mye effekt.

Før du bestemmer deg for delefrekvens bør du gjøre et frekvenssveip for å se responsen i rommet. Det kan godt hende at du har en massiv suck-out et sted i bassen hvor det kan være hendig å la sub og hovedhøyttalere overlappe. Dessuten spiller de fleste høyttalere bedre hvis de slipper å gjengi den aller dypeste bassen. Hvorfor tvinge dem? Jeg deler ved 80-90 Hz med overlapp mellom hovedhøyttalere og subwoofer.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Gir ingen mening. Effektbehovet avhenger av frekvensbånd, høyttalerfølsomhet og impedans. Spektrumet i musikk går omtrent som 1/f. Det betyr at en basskanal som skal spille opp til 40 Hz (også det litt meningsløst) må ha nok effekt til å drive den høyttaleren til like høyt forvrengingsfritt volum som forsterkeren(e) for mellomtone og diskant kan drive sine høyttalerelementer. Subwooferelementer har gjerne mye lavere følsomhet enn mellomtoner og diskanter, samtidig som det er mest energi i bassen. Det er en grunn til at aktive subwoofere gjerne har mye effekt.

Før du bestemmer deg for delefrekvens bør du gjøre et frekvenssveip for å se responsen i rommet. Det kan godt hende at du har en massiv suck-out et sted i bassen hvor det kan være hendig å la sub og hovedhøyttalere overlappe. Dessuten spiller de fleste høyttalere bedre hvis de slipper å gjengi den aller dypeste bassen. Hvorfor tvinge dem? Jeg deler ved 80-90 Hz med overlapp mellom hovedhøyttalere og subwoofer.
    Fordi de spiller VELDIG bra på 40 og opp så langt det trenges den veien.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo andre som har prøvd å forklare det, Kaeksen, kan prøve å si det ENDA enklere... :) Antall watt i forsterkeren har ingenting å si for hvor høyt eller lavt du spiller. Hvis du har en subwoofer på 5000 watt, kan du likvel spille veldig veldig lavt... Hvis du skrur volumet helt ned. En subwoofer på 5000 watt der volumet er skrudd HELT ned vil likvel spille lavere enn en subwoofer på 100 w der volumet er skrudd HELT opp.

Den største forskjellen på en subwoofer med flere watt er primært at den KAN spille høyere, hvis man vil det. Ofte vil den spille bedre og klarere også, selv på lavere volum. Men det er ikke noe problem å bruke en subwoofer med mye watt i systemet ditt, og så ha volumet skrudd langt ned. Sånn, det var så enkelt som jeg klarte å få det sagt :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.436
    Sted
    Sølvbyen

Spøk til side...
    Etter eller annet med Atomic15 på 300w, men ikke det jeg finner online, så er sikkert litt feilt navn. Så hadde jeg en nitrist en fra logitech jeg forsøkte med på 100w, den var grei nok, men ikke den beste kvaliteten. Men den kastet jeg før jeg fikk dette systemet fordi den var noe vel gammelt. Når logitch klarte lage en på 100w så klarer andre. Ville ha litt bedre kvalitet enn logitech.
    Det er vel ikke det at ingen andre klarer å lage subwoofer med 100 watts forsterker, helller enn at det ikke er ønskelig så lenge kvaliteten står i fokus. Logitech lager vel gjerne små skrivebordssystemer som er ment å bruke ved siden av liten pc-skjerm med små satelitter til høyre og venstre kanal, og har nok ikke så mye med seriøs hifi fullskala hifi å gjøre, selv om slike små systemer også selvsagt kan låte ok.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    For meg har det mye og si, har testet ht som tåler 300w med forsterker på 300w med sub på 300w der sub ble altfor kraftig. Skal bare ha sub opptil halv styrke på ht. Når jeg spiller over vil jeg ikke bruke sub.

Derfor vil jeg ikke ha noe kraftig, for det trenger jeg ikke. Glem alt over 100w nom og 200w peak sub. Utelukket lol

Da leker jeg meg heller litt med og høyne tone på forsterker intil videre, selv om jeg ikke liker det, men uannsett ikke under 40hz desverre, men litt mere basstrøkk på lavt volum. Men det jeg er ute etter er og komplementere ht fra 40hz og ned. Går det ikke og få tak i så får æ bygge de selv, og evt kjøre en rør forsterker som nevnt over.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du vet hva du har volumkontrollen til?

(tips: Det minner om det man kan bruke gasspedalen i en bil til)

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10

Spøk til side...

For å da være helt ærlig med deg, så mener jeg med dette grunnlaget ditt at du bare glemme fullstendig alt du har erfart med bruk av sub. Stryk alt og begynn på nytt.
    Som det blir skrevet av fler her inne, så er det en stor mistanke om at du ikke vet helt hva det er snakk om her.
    Ikke for å være stygg eller uhøflig, bare ærlig. :)

Ta til deg alle de velmente tipsene her inne, les deg gjerne opp på temaet og så prøv å finne ut hav du trenger.
    Glem størrelsen på 6,5 tom, glem maks 100 watt fordi du ikke skal pine naboen.. Dette er ting som ikke henger på greip i det hele tatt.
    Antall watt har ingenting å si, du kan ha 5000 watt om det var så. Det er hvordan det er innstilt og fungerer sammen med resten som teller.
    Spiller subben for høyt mot resten, så justerer du ned gainen på subben, slik at den passer mot resten.
    Så enkelt er det.
    Og kjøper du deg sub ut fra tips her inne, vil du få subber som fungerer mot det du har. Garantert.
    Det er bare å få stilt det inn korrekt.
    Ut fra hva jeg leser, er du ute etter en god, rask og musikalsk sub som du ønsker at skal passe inn med resten. Den må ha gode justeringsmuligheter og Hi-level signal inn for å koble til utgangene på din forsterker. Maks prisnivå er 60 Tusen, men du kan fint komme unna med det til en mye mer hyggelig pris.
    Det er utgangspunktet ditt, det er dine ønsker.
    Så.. Da er det bare å komme med forslag.
    :)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.609
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror du bør lese eg litt opp på effekt/følsomhet og spesielt gain mtp. hifien din.
    Er ganske enkelt og logisk.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn