Subwoofer i bygårdsleilighet

Thunderberg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.04.2017
Innlegg
85
Antall liker
46
Hei!

Vurderer å anskaffe meg en subwoofer, men bor i en gammel bygårdsleilighet på Grunerløkka og er litt bekymret for om en subwoofer vil plage naboene mine mer enn mitt eksisterende anlegg gjør.

Noen som har erfaring med subwoofere, bygårdsleiligheter og naboer? :)

Dersom noen trenger mer kontekst så har jeg nå et par Spendor A6r høyttalere. Syns for så vidt ikke jeg trenger mer bass, men er nysgjerrig på om en sub kan gi "bedre" bass. Samt om jeg vil kunne få et løft i diskant og mellomtone dersom forsterkeren min slipper "bass duty".
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Det er i alle fall lurt å sette subwooferen på myke føtter så det blir minst mulig lyd ned i gulvet :)
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Vanskelig å gi ett klart svar her.

En sub vil normalt kunne spille dypere bass enn høytalerne dine. Dess dypere bass, dess bedre overføres den i struktur til naboer.

En sub vil kunne gi ett løft i bassen som igjen kan lede til at man spiller lavere (slipper å skru opp så mye for å "høre" bassen). Dette vil igjen begrense lyden naboene kan oppfatte.

For å oppnå mindre bassinfo gjennom forsterkeren din må du ha aktiv deling før denne.
De fleste (meg inkludert) henger sub på enten lavnivåutganger på forforsterker eller på høytalersignalet. Det fjerner ikke bassen fra forsterker eller fra hovedhøytalerne og introduserer nye utfordringer med å få det til å høres bra ut (begrense overlapp og få fasen til å stemme uten å kunne gjøre noe med eventuell tidsforsinkelse).

Enkleste for å prøve er å kjøpe en brukt sub fra en "annerkjent" produsent som du enkelt kan selge igjen om det ikke gir det du ønsker.

Ett annet alternativ er gode gamle rumperistere som du monterer i sofaen/stolen. Mulig de kun vil gi deg den dypeste bassen, men en mulighet som ikke lager lyd som naboene vil merke.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Vurderer å anskaffe meg en subwoofer, men bor i en gammel bygårdsleilighet på Grunerløkka og er litt bekymret for om en subwoofer vil plage naboene mine mer enn mitt eksisterende anlegg gjør.

Noen som har erfaring med subwoofere, bygårdsleiligheter og naboer? :)

Dersom noen trenger mer kontekst så har jeg nå et par Spendor A6r høyttalere. Syns for så vidt ikke jeg trenger mer bass, men er nysgjerrig på om en sub kan gi "bedre" bass. Samt om jeg vil kunne få et løft i diskant og mellomtone dersom forsterkeren min slipper "bass duty".
Ja, bare negative erfaringer, som nabo. De to siste leilighetene jeg har eid, ink.den jeg bor i nå er/var splitter nye. Men sub bærer overraskende godt i betong. I Bodø så hørte vi sub fra nabo flere oppganger borte, her i Oslo måtte jeg klage til utleier til unge karer som gamet o.l. (Føltes ikke særlig kult å gjøre..) Musikk uten sub plager vel ingen her i BRL jeg bor.
Jeg har også erfaring fra 14 år i Torshovgård fra 1920-30. Der hørte man naboer i alle bauger og kanter, så heldigvis så skjønte folk såpass at her fyrer man ikke opp en sub;)
Det jeg har gjort for å kunne bevare musikkgleden og av og til spille på litt mer morsomt nivå, er å satse utelukkende på HT som ikke går så dypt, men er morsomme med livlig og spretten bass som går ned til 40 +/-. Det funker, en kompis er nabo på ene siden, så her får jeg ærlige svar, samt han spiller i band og skjønner lyd. Dermed ingen sub fra han heller.
Som eksempel på HT, så brukte jeg bla. Audio Note AN-K på Torshov, Larsen funket uten å plage noen i Bodø selv om de gikk litt dypere, og her jeg bor nå så bruker jeg JBL L-52 som bopper godt/er skikkelig morsom. Tenker den litt større L-82 e.l kan være høyttalere som gir deg en opplevelse av mer bass/litt morsommere bass, og at du da kanskje ikke vil savne sub?
 
Sist redigert:

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Åpen baffel bass(trykksetter ikke rommet) og myke føtter under alt. Spikes e en av hifiverdens mange idiotiske påfunn
 

Thunderberg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.04.2017
Innlegg
85
Antall liker
46
Takk for svar!

En sub vil kunne gi ett løft i bassen som igjen kan lede til at man spiller lavere (slipper å skru opp så mye for å "høre" bassen). Dette vil igjen begrense lyden naboene kan oppfatte.

For å oppnå mindre bassinfo gjennom forsterkeren din må du ha aktiv deling før denne.
De fleste (meg inkludert) henger sub på enten lavnivåutganger på forforsterker eller på høytalersignalet. Det fjerner ikke bassen fra forsterker eller fra hovedhøytalerne og introduserer nye utfordringer med å få det til å høres bra ut (begrense overlapp og få fasen til å stemme uten å kunne gjøre noe med eventuell tidsforsinkelse).

Enkleste for å prøve er å kjøpe en brukt sub fra en "annerkjent" produsent som du enkelt kan selge igjen om det ikke gir det du ønsker.
Jeg har en Lyngdorf forsterker hvor det å integrere en subwoofer skal være en smal sak. De er for så vidt designet med tanke på at man skal bruke en subwoofer. Mens jeg for så vidt spiller mer enn høyt nok slik det er nå, så er det mange som sier at lyden løfter seg noen hakk når forsterkeren - med sine relativt beskjedne 60W - kan overlate bass til en aktiv sub og konsentrere seg om mellomtone og diskant. Litt avhengig av hvor man legger aktiv crossover selvfølgelig.

Planen er å låne sub av en bekjent for å teste hvordan det funker. Men er alltid lurt å høre hva slags erfaringer andre har gjort seg før jeg setter himmel og jord i bevegelse :)

Som du er litt inne på så er jeg ikke ute etter at hele rommet skal riste av bass, og jeg pleier uansett ikke å spille spesielt høyt. Er mest nysgjerring på om en sub kan
gi meg enda bedre lyd.

Jeg har også erfaring fra 14 år i Torshovgård fra 1920-30. Der hørte man naboer i alle bauger og kanter, så heldigvis så skjønte folk såpass at her fyrer man ikke opp en sub;)
Jeg har også bodd i mellomkrigstidsgårene på Torshov og de er helt kriminelle når det kommer til å lede lyd. Det vi bor nå er det mindre betong i bygget som helhet, noe jeg tror er en god ting. Det er for så vidt ganske lytt, men når jeg hører naboene så er det ikke nødvendigvis bassen jeg hører best.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Åpen baffel og liten og nett e vel ikkje noe som henger sammen. Vanlig flat baffel bør jo være en smule bred; min 50cm. Kan jo bygges som U eller H. Vet ikke om ka som fins av ferdigprodukter,har vært DIY her i gården. Fins andre avarter; ripol,slob etc. Google å se,mye der ute. Sjøl har æ testet flat, U og H med godt resultat. Men man må ha avstand fra veggen bak,helst 1m eller mer.. se her,la til en link
 
Sist redigert:

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
358
Antall liker
84
Brodern kjøpte sub og fikk klager fra naboleiligheten umiddelbart.

Jeg gav ham en slik:
Auralex

Ingen klager etter det.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.306
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Den suben som spiller best, men ikke herjer med naborommet (av de jeg har testet) er faktisk Sonos Sub Mini. Genial konstruksjon.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Hvis jeg har forstått Sluket riktig, så mener han at SLOBene hans knapt høres i etasjen over. De er ikke akkurat små og rimelige :LOL:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.519
Antall liker
102.844
Torget vurderinger
23
Slik er det ja.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
jeg bor i bygårdsleilighet på løkka med to "tapped horn" gigasubber, og naboene hører lite til dem, så det er noe med kjempesubber med lav forvrenging ;)
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg bor i 30-talls Torshovgård med subwoofer og Lyngdorf. Ingen klager på 10 år…
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.488
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hvis jeg har forstått Sluket riktig, så mener han at SLOBene hans knapt høres i etasjen over. De er ikke akkurat små og rimelige :LOL:
Naboen kom ned til meg og klagde veldig da jeg spilte Dire Straits med bassene satt litt høyt ved en feil noen uker før jul. Klokken var 14 på en lørdag. Jeg bor tydeligvis feil sted. Og i et leilighetskompleks fra 2017.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1

Jeg har 4 slike montert på veggen i leilighet (12" utgave), venter på 4 til (fått 2 av dem - men gidder ikke montere før alt er på plass). Har også Paradigm Persona Sub x 2 og B&W DB1 x 2. Så totalt sett 9.8.9 oppsett nå som enten blir 9.12.9 eller 9.10.9 (ikke bestemt meg helt ennå).

Veldig fornøyd med Inkognito 12", faktisk så fornøyd at jeg vurderer å gå kun for dem. De er også veldig plasseringsvennlige, kan settes på gulvet eller monteres på vegg (NB! veggfeste følger ikke med).

Vil tro at 2 av disse i 10" utgave vil være perfekt (start med 1). 2 gir halvering av lyd fra hver enkel; min tanke er at de fleste naboklager kommer av enkle sub'er som står på full guff. Her med så mange sub'er er det ikke mye lyd fra hver enkelt (men fyller rommet veldig bra).
 
Sist redigert:

Thunderberg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.04.2017
Innlegg
85
Antall liker
46
Lovende at så mange har gode opplevelser her. Mulig jeg må få meg en i hus for å teste :)

Har tittet litt på SVS 3000 micro. Lurer om på det kan være en ekstra god løsning gitt at de to elementene skal kansellere hverandre og dermed redusere vibrasjoner fra suben.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493

Jeg har 4 slike montert på veggen i leilighet (12" utgave), venter på 4 til (fått 2 av dem - men gidder ikke montere før alt er på plass). Har også Paradigm Persona Sub x 2 og B&W DB1 x 2. Så totalt sett 9.8.9 oppsett nå som enten blir 9.12.9 eller 9.10.9 (ikke bestemt meg helt ennå).

Veldig fornøyd med Inkognito 12", faktisk så fornøyd at jeg vurderer å gå kun for dem. De er også veldig plasseringsvennlige, kan settes på gulvet eller monteres på vegg (NB! veggfeste følger ikke med).

Vil tro at 2 av disse i 10" utgave vil være perfekt (start med 1). 2 gir halvering av lyd fra hver enkel; min tanke er at de fleste naboklager kommer av enkle sub'er som står på full guff. Her med så mange sub'er er det ikke mye lyd fra hver enkelt (men fyller rommet veldig bra).
🤩 Kan ikke se hvordan dette ikke plager naboene? (Kompliment) Når jeg kjørte 9.8.4 ble naboen i annen enebolig 60m unna plaget. Løsningen er Kino i kjeller som er under bakken 🙂. Da er det bare å pøse på med det du vil 😉
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
🤩 Kan ikke se hvordan dette ikke plager naboene? (Kompliment) Når jeg kjørte 9.8.4 ble naboen i annen enebolig 60m unna plaget. Løsningen er Kino i kjeller som er under bakken 🙂. Da er det bare å pøse på med det du vil 😉
Jeg pleier holde meg på fornuftig nivå - tror det er hemmeligheten.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Tror ikke Spendor A6r krever så mye av forsterkeren. Mine foreldre bruker en t-amp som leverer ca 2x5w/8ohm. Spendorene spiller høyt som f med dette, helt på grensen av hva som skal være mulig i en typisk bygårdsleilighet.
Spendor A6r er en meget fin høyttaler, men det er noe begrenset for hva man får ut av 5,5-6tommer når de ikke har boostet mellombassen noe særlig (Spendor kaller det en 7tommer, men det er jo direkte løgn).
Tror A6R vil være en fin match med feks REL, gjerne via høynivå-inngangen.
 

Thunderberg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.04.2017
Innlegg
85
Antall liker
46
Tror ikke Spendor A6r krever så mye av forsterkeren. Mine foreldre bruker en t-amp som leverer ca 2x5w/8ohm. Spendorene spiller høyt som f med dette, helt på grensen av hva som skal være mulig i en typisk bygårdsleilighet.
Spendor A6r er en meget fin høyttaler, men det er noe begrenset for hva man får ut av 5,5-6tommer når de ikke har boostet mellombassen noe særlig (Spendor kaller det en 7tommer, men det er jo direkte løgn).
Tror A6R vil være en fin match med feks REL, gjerne via høynivå-inngangen.

Jeg driver dem med en Lyngdorf Tdai-1120. Ikke en forsterker med uendelige mengder kraft, men jeg kan spille mer enn høyt nok. Det jeg ønsker er egentlig å fylle ut lydbildet litt. Altså mer, men ikke overdøvende bass.

Ut fra diverse Lyngdorf forum jeg har vært på kan det også virke som det å bruke subwoofer frigjør kraft som forsterkeren kan bruke på mellomtone/diskant. Er spent på hva det eventuelt vil ha å si for lydbildet.

Er primært Rel og SVS jeg har tenkt på
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Man får bra trykk på 80dB, noe med å ikke ødelegge hørselen også.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.263
Antall liker
9.053
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Finnes mye fint der ute som funker bra.
Skal det brukes til bare musikk så gir to Jamo sub800 et fundament som hilder i massevis og ikke plager for mange. Gikk fint ned til 28-30hz hos meg og spiller meeer en høyt nok.

Goldenear forcefield subbene er også fine. De vil også funke utmerket til film da de graver meget dypt.
Har to forcefield 3 nå og de må ikke akurat anstrenge seg. Kommer med store myke gummeballer under så de kobler ikke for mye til gulvet og rommet. Ergo plager det naboene litt mindre enn mye annet og man kan fra litt mere på før det banker i vegger.

Ellers så vil nok ærlig talt alt av subber funke. Det er mere opp til brukeren å justere de rett og begrense seg etter forholdene. Men avkoblingen mot gulv vil nok være det som skiller på de ulike subbene :)
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Ikke rart dipolbass ikke høres så godt i andre rom med dipolkanselleringen og fravær fra de dypeste frekvensene.

Ellers så avhenger dette veldig av byggekonstruksjon, nivået du spiller og hvilke naboer man har. Satte opp en 15" bassrefleks i en eldre bygård i fjor hos en, og det gikk veldig fint. Tipper det var brukt betong der.

Avisolering under suben vil hjelpe til å forhindre at noe av bassen forplanter seg rett i gulvet, men er ikke noe løsning hvis det er dårlig isolert i mellom etasjene.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har ingen under meg; men har begynt å montere sub'er på veggene. Så det høres nok når jeg drar på, men fortsatt ikke fått noen klager (jeg har jo også ganske mange sub'er (8 stk nå, blir snart 10 eller 12), så nivået fra hver blir jo ikke så ekstremt).
 

Antoine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Innlegg
440
Antall liker
634
Sted
Oslo
Lovende at så mange har gode opplevelser her. Mulig jeg må få meg en i hus for å teste :)
1. Ikke overdriv bassen. Ideelt skal du ikke legge merke til at en subwoofer spiller annet enn at anlegget spiller dypere toner.
2. Fordelen en subwoofer har er at du kan skru den av når du frykter nabokrangler som på kvelder og når du vil spille litt høyere enn normalt.

Det er i allefall slik jeg gjør det hos meg etter kjøp av subwoofer. Og ja, kan kanskje heller spille litt lavere.
 

Thunderberg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.04.2017
Innlegg
85
Antall liker
46
Siden det er mange som er mer kompetente enn meg her har jeg også et spørsmål om plassering av sub. Den skal stå i en stue og det er derfor både plassbegrensning, samt estetiske og familiære hensyn å ta 😀

Spørsmålet er om det vil være en mulighet å sette den nedre i midten på den avbildede hyllen. Der er det plass, men jeg er usikker på om det kan bli mer utfordringer knyttet til vibrasjon enn om den står på gulvet.
20240202_074234.jpg
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Siden det er mange som er mer kompetente enn meg her har jeg også et spørsmål om plassering av sub. Den skal stå i en stue og det er derfor både plassbegrensning, samt estetiske og familiære hensyn å ta 😀

Spørsmålet er om det vil være en mulighet å sette den nedre i midten på den avbildede hyllen. Der er det plass, men jeg er usikker på om det kan bli mer utfordringer knyttet til vibrasjon enn om den står på gulvet. Vis vedlegget 991801
Det er vel bare og prøve.
 

Thunderberg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.04.2017
Innlegg
85
Antall liker
46
Det er vel bare og prøve.
Sant, men det er krever innsats 😀

Prøver derfor å avklare så mye som mulig på forhånd. Vel vitende at jeg ikke får definitive svar før jeg evt tester med sub i hus. Dog mye å lære av andres erfaringer.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Så lenge den står på myke føtter vil det ikke være noe forskjellig fra å ha den stående på gulvet, så vidt jeg kan forstå. Hvis suben ikke kommer med myke føtter kan det være lurt å beregne litt ekstra plass i høyden.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Selve frekvensen til lyden bærer igjennom vegger, gulv og tak (samme hvilket materiale mersom) og man må bare ha tykk nok masse enkelt og greit for å stoppe disse lange lydbølgene. Når det startr å flytte luft så vil alt flexe og spille med i resonans.
Hvordan noen gummiknotter hjelper her skjønner jeg ikke, greit nok med mekanisk avkobling men that's it..
 

Dalemark

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Innlegg
429
Antall liker
213
Sted
Søgne
Torget vurderinger
2
Skal det brukes til bare musikk så gir to Jamo sub800 et fundament som hilder i massevis og ikke plager for mange
Jeg har forsøkt 2 av disse. Først en for så og utfylle med en til. Disse er meget små og nette subber som presterer meget bra til musikk. Lette å plassere med sine 20x20x20 cm. Hos meg utfylte det meget bra til krix Equinox mk3. Poenget er vel nettopp å utfylle lydbildet, ikke å få bulder å brak. Tror du ville blitt fornøyd med sub800, men gå for 2 dersom du er redd for klager fra naboene.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Selve frekvensen til lyden bærer igjennom vegger, gulv og tak (samme hvilket materiale mersom) og man må bare ha tykk nok masse enkelt og greit for å stoppe disse lange lydbølgene. Når det startr å flytte luft så vil alt flexe og spille med i resonans.
Hvordan noen gummiknotter hjelper her skjønner jeg ikke, greit nok med mekanisk avkobling men that's it..
Mekanisk avkobling hjelper godt mot vibrasjoner som går direkte til gulv, men lyden vil også forårsake vibrasjoner som mekanisk avkobling ikke kan eller skal dempe.

Det samme gjelder for øvrig subwoofere med motstilte elementer, det hjelper mot vibrasjoner i kassa (dvs: senker forvrengingen) men ikke mot naboen.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.600
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Spørsmålet er om det vil være en mulighet å sette den nedre i midten på den avbildede hyllen. Der er det plass, men jeg er usikker på om det kan bli mer utfordringer knyttet til vibrasjon enn om den står på gulvet.
Hvis du kan plassere subben inntil lytteposisjonen vil du få mest opplevelse ved lavest volum...... :unsure:
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.263
Antall liker
9.053
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Jeg har forsøkt 2 av disse. Først en for så og utfylle med en til. Disse er meget små og nette subber som presterer meget bra til musikk. Lette å plassere med sine 20x20x20 cm. Hos meg utfylte det meget bra til krix Equinox mk3. Poenget er vel nettopp å utfylle lydbildet, ikke å få bulder å brak. Tror du ville blitt fornøyd med sub800, men gå for 2 dersom du er redd for klager fra naboene.
En meget undervurdert sak. Både pga sitt navn som for mange ikke er hi-fi. Og ikke minst pga sin størrelse.
Men Klipsch som eier jamo og utviklet denne sammen med jamo kan jo en ting eller to.

Her ble de brukt med hell sammen med flere høytalere. Proac DB1, system Audio pandium 20.
klipsch rp280 for å nevne noen.
Den fyller nok på i bunn for musikk samt at den løfter lyden eller i registeret slik gode subber skal gjøre.

Til film så mangler man det lille i bunn, men selv sin beskjedene størrelse så klarer de fint å levere et lydtrykk mann blir lettere sjokkert av.
 
Topp Bunn