Subsonisk støy.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Etter det jeg forstår så kjører derumblern til Puffin frekvensene under 200Hz i mono. Dvs at den undertrykker vertikale bevegelse i pickupen. jf side 9 i manualen : http://parksaudiollc.com/manual.pdf
    1669657038273.png


    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Som sagt, skader ikke prøve C53. Er vel det letteste trinnet på eliminasjonslisten. Neste er vel forsøk på flytte/dempe. Så må du kanskje vurdere stivere pickup.
    Da har jeg kopla over på C53. Samme dritet, ingen forbedring ☹. Hadde Hana ML før Lyraen, og problemet var det samme der, så tjaa... Kan noe ligge i justering/innstilling av PU? Dette er jo sjølgjort, dog med nøye og forsiktig fremgangsmåte ihht både Lyra's og SME's anvisninger, men som sagt med egen forståelse og motorikk 😵💫💪.

    Begynner vel å miste mer og mer trua på at demping har så mye for seg, når faenskapet skjer uavhengig av om det er lyd/musikk i signalet eller ikke. Og flytting ja, den som bare hadde hatt uulitt mer plass, hehe...
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg kopla over på C53. Samme dritet, ingen forbedring ☹. Hadde Hana ML før Lyraen, og problemet var det samme der, så tjaa... Kan noe ligge i justering/innstilling av PU? Dette er jo sjølgjort, dog med nøye og forsiktig fremgangsmåte ihht både Lyra's og SME's anvisninger, men som sagt med egen forståelse og motorikk 😵💫💪.

    Begynner vel å miste mer og mer trua på at demping har så mye for seg, når faenskapet skjer uavhengig av om det er lyd/musikk i signalet eller ikke. Og flytting ja, den som bare hadde hatt uulitt mer plass, hehe...
    Har du jordet nok? Altså videre fra riia og til preamp/reciver.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    Nei, da er det tyst...
    Da kunne det vært intressant å teste og tukle litt med armmasse. Om du plasserer en kladd med modellkitt, en mynt eller spillterning på PU hodet og kompenserer med vektlodd opplever du da at rumlefrekvensen endrer seg?
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    flytt spilleren på andre siden av veggen....selv en taburett gjør nytten for testen....
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nei, da er det tyst...
    Da var det første, jeg ville gjort, være å smøre leiet på tallerkenen/checke at kuglen i bunnen (om det finns en sånn)
    ikke har blitt deform på overflaten..
    Om det er desidert akustisk tilbakekoppling, vil det skje med senket pickup, også om tallerkenen står stille ;)
    Dette tyder på, at det er rotasjonen av tallerkenen som lager subsonisk støy.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    for å teste armresonnans teorien kan du legge en liten bit av noe/blue tac, plastelina e.l. på headshellet , som gjør at du må flytte motvekten lenger bakover...da senker du resonnanspunktet i arm / pu komboen
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    Da var det første, jeg ville gjort, være å smøre leiet på tallerkenen.
    Om det er desidert akustisk tilbakekoppling, vil det skje med senket pickup, også om tallerkenen står stille ;)
    Enig spindelager kan være årsak, men snurrebassen virker være såpass ny at jeg ikke først ville gå den veien. Enkel test vil trolig være å høre etter endring ved å spille av 45 RPM.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    De er jo solgt i bøtter og spann disse. Er muligens innebygget i endel riia trinn/receivere uten at vi kanskje gjør oss noen formening om det. Men har’n ikke trua eller har lyst å prøve så nytter det jo ikke med en sånn tullete box som bare gjør ugang.
    Er ikke at jeg ikke har lyst å prøve, men da må jeg nesten ha noen referanser å forholde meg til, og helst fra noen her på sentralen som faktisk har prøvd boksen.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Da kunne det vært intressant å teste og tukle litt med armmasse. Om du plasserer en gladd med modellkitt, en mynt eller spillterning på PU hodet og kompenserer med vektlodd opplever du da at rumlefrekvensen endrer seg?
    Det skal absolutt prøves, takk for tips 🙂
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Da var det første, jeg ville gjort, være å smøre leiet på tallerkenen/checke at kuglen i bunnen (om det finns en sånn)
    ikke har blitt deform på overflaten..
    Om det er desidert akustisk tilbakekoppling, vil det skje med senket pickup, også om tallerkenen står stille ;)
    Dette tyder på, at det er rotasjonen av tallerkenen som lager subsonisk støy.
    Ingen feil med lager/spindel. Byttet "sapphire" (som det heter på denne) for kort tid siden, og spilleren er av høy kvalitet og ganske ny.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Da har det virkelig dratt på her med tips og forslag (det hjalp jaggu å syte litt i starten, hehe), så nå har jeg litt å eksperimentere med utover uka.

    Tusen takk alle sammen, jeg informerer etterhvert om status 👍🙂
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Ja, den er bare til pynt.
    Ja , helt latterlig..
    Her er førstordens 10Hz Butterworth sammelignet med 4 ordens. Selv velger jeg 20 eller 25Hz 4ordens
    1669665157225.png
    M
    PS avrullingen er 20db/decade=6db/oktav per orden. Dvs 1 orden er 6db/oktav , 2orden blir 12, 3dje blir 18 ;4 blir 24db/oktav osv
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Etter det jeg forstår så kjører derumblern til Puffin frekvensene under 200Hz i mono. Dvs at den undertrykker vertikale bevegelse i pickupen. jf side 9 i manualen : http://parksaudiollc.com/manual.pdf
    Vis vedlegget 872356

    mvh
    KJ
    Ja, det er to ulike ting ,DeRumbler valget er som beskrevet og ikke det samme som Lo cut "rumble filter". "Lo cut" er rent høypass filter.

    En fiffig kombinasjon er Lo Cut på 25Hz, deRumble ON og Bass +1. 25Hz Lo Cut fjerne filterer bort armresonanser og lavfrekvent støy, deRumbler undertrykker vertikale feil på platen, savner rman litt bass etter de valgene fikser Bass +1 eller +2 det.


    Avsporing slutt:
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Slik som dette er det å bo i byen med fjærende platespiller,
    Grønn kurve er bevegelser i Pickup hvilende på stillestående plate,..uten musikk i rommet.... det vil nok slå ut på en Sub rommet om jeg hadde hatt sub....
    Merker ingen feedback eller romling basselementbevegelse med gulvstående høyttaler, selv uten bruk av lo-cut filter på min Puffin
    1669666476067.png
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Slik som dette er det å bo i byen med fjærende platespiller,
    Grønn kurve er bevegelser i Pickup hvilende på stillestående plate,..uten musikk i rommet.... det vil nok slå ut på en Sub rommet om jeg hadde hatt sub....
    Merker ingen feedback eller romling basselementbevegelse med gulvstående høyttaler, selv uten bruk av lo-cut filter på min Puffin
    Vis vedlegget 872476
    Hvor handles dette produktet?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Tenker du på Puffin RIAAen min med sub filter, derumble og sånn?
    Jeg kjøpte direkte fra Mr Parks, vha mail og PayPal, selges også av Amazon.

    Parks Audio (parksaudiollc.com)

    Amazon.com: Puffin Phono DSP Phono preamp from Parks Audio for All Vinyl Systems : Electronics

    OBS OBS, flere varienter og priser avhengig om man vil ha kun Analog utgang, Analog+digital COAX ut ,eller Analog+Toslink ut.
    Jeg har det siste, et helt genialt produkt for vinyl tweaking :love:. Kan også brukes som rent filter uten RIAA funksjon om du vil beholde eksisterende RIAA
    Sjekk manualen på Parks Audio hjemmesiden og youtube og Facebook til Parks audio.
    Shannon Parks er vennligheten selv og svarer raskt på eventuelle spørsmål
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Godt jeg har streamer og ikke har trikkeskinner utenfor når jeg i ny og ne tar de 3 meterne over til platespilleren for litt peiskos ;-) 12dB fra 25Hz her og har da ingen problemer med sub på dempeføtter som står rett ved siden av riggen.. Kombinasjonen bedre subsonic filter i riaa og myke dempeføtter på sub som står på tregulv burde være pri.1 å prøve ut her, er i hvert fall utrolig hvor mye vibrasjon og problemer det ellers forårsaker..
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Godt jeg har streamer og ikke har trikkeskinner utenfor når jeg i ny og ne tar de 3 meterne over til platespilleren for litt peiskos ;-) 12dB fra 25Hz her og har da ingen problemer med sub på dempeføtter som står rett ved siden av riggen.. Kombinasjonen bedre subsonic filter i riaa og myke dempeføtter på sub som står på tregulv burde være pri.1 å prøve ut her, er i hvert fall utrolig hvor mye vibrasjon og problemer det ellers forårsaker..
    Ja, når man er nødt til å implementere såpass med krykker og plaster skjønner jeg hvor peiskosen bare blir i ny og ne. :giggle: Ønsker man peiskos er det ofte lurt å bygge pipa samtidig med huset. Mao ikke la platespillere være en ettertanke.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja, når man er nødt til å implementere såpass med krykker og plaster skjønner jeg hvor peiskosen bare blir i ny og ne. :giggle: Ønsker man peiskos er det ofte lurt å bygge pipa samtidig med huset. Mao ikke la platespillere være en ettertanke.
    Trenger ikke å være så ille komplisert. Noen gjør for mye styr ut av det for egentlig ingen ting. Ikke noe i veien for å implementere en plate spiller i etterkant, uten at det bør by på altfor store problemer. Men ser jo at verdensmesterne her inne lager mye unødvendig styr og kommentarer for å hevde seg som en Alfa hann.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Vel, da har man slått ihjel en efta og kveld med eksperimentering, testing, spekulering og en smule godt nordnorsk bainnskap... 😐

    Det som hittil er sjekket ut er flytting av signal fra Pulsare til C53, uten resultat.

    Videre testa jeg tipset om å prøve med ei 45 rpm plate. Dette ga heller ingen endring, hverken i nivå eller frekvens.

    Så la jeg et 5mg lodd på headskjellet, kalibrerte armen, og justerte stifttrykket korrekt. Ingen endring 🙄

    Nå har jeg holdt på ei stund med DSPeakeren, noe jeg egentlig ikke har veldig god peiling på, men har ihvertfall justert noe på low/highpass-filteret, og fått vekk såpass at jeg nå kan dra på til ca 50-52 på C53 før det begynner å buldre.

    Fortsetter i morra, og har noen innspill rundt justeringer på Dual Core'n, blir jeg sjeleglad for å høre om det.

    Uansett, én ting er jo å kunne filtrere bort problemet, som er fint i og for seg, men triggeren til dette er jo fortsatt tilstede, og jeg fatter bare ikke hva det kan være, etter å ha testa disse forslagene...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synd du ikke har greie på den DSPen din. Du kunne jo forsøkt å forskyve/forsinke hele signalet fra topp til tå slik at du kunne brutt den resonerende feedback loopen. For om subbene slår i uttakt med armresonansen ville det vært vanskelig å bygge opp så mye energi. For dette kan jo være en latency resonanse.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Uansett, én ting er jo å kunne filtrere bort problemet, som er fint i og for seg, men triggeren til dette er jo fortsatt tilstede, og jeg fatter bare ikke hva det kan være, etter å ha testa disse forslagene...
    Ikke helt korrekt. La oss si, at arm/pickup-kombinasjonen din er følsom for 12-15 Hz. Da skjer det, at sub´ene setter så
    mye luft i bevegelse, at det rammer arm/pu og igjen bli´r forsterket. (loop)
    Om du filtrerer sub´ene fra å gjengi 12-15 Hz skjer dette ikke. Man kan vel da si, at du har fjernet "triggeren",
    og at den IKKE er til stede lengere ;)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Synd du ikke har greie på den DSPen din. Du kunne jo forsøkt å forskyve/forsinke hele signalet fra topp til tå slik at du kunne brutt den resonerende feedback loopen. For om subbene slår i uttakt med armresonansen ville det vært vanskelig å bygge opp så mye energi. For dette kan jo være en latency resonanse.
    Så altså, på godt norsk...? 🤣 Å forskyve signalet fra topp til tå... Nå er det jo kun "tåa" som går gjennom Dual Core, så ved å forsinke signalet der havner jo sub'ene etter høyttalerne i lydbildet, ehh....

    Latency resonanse 😵💫🤕🤥? Ja, synd man ikke er en mininerd engang, hehe...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så altså, på godt norsk...? 🤣 Å forskyve signalet fra topp til tå... Nå er det jo kun "tåa" som går gjennom Dual Core, så ved å forsinke signalet der havner jo sub'ene etter høyttalerne i lydbildet, ehh....

    Latency resonanse 😵💫🤕🤥? Ja, synd man ikke er en mininerd engang, hehe...
    Slapp av, kan hende jeg preiker ut av røven. Bare slo meg at om du justerte delay kunne loopen "brytes". Latency resonanse var bare et tullete begrep jeg fant opp i farten. Tross alt en Tosk...
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ikke helt korrekt. La oss si, at arm/pickup-kombinasjonen din er følsom for 12-15 Hz. Da skjer det, at sub´ene setter så
    mye luft i bevegelse, at det rammer arm/pu og igjen bli´r forsterket. (loop)
    Om du filtrerer sub´ene fra å gjengi 12-15 Hz skjer dette ikke. Man kan vel da si, at du har fjernet "triggeren",
    og at den IKKE er til stede lengere ;)
    Ja, det er vel der jeg må jobbe. Skal rett og slett prøve å lage et helt eget oppsett på Dual Core'n for vinylspilling, fra blanke ark. Er jo 4 separate oppsett på den, så da får jeg prøve meg fram fra omtrent 40Hz og justere nedover til buldringa begynner.

    Takk for gode innspill 👍
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Slapp av, kan hende jeg preiker ut av røven. Bare slo meg at om du justerte delay kunne loopen "brytes". Latency resonanse var bare et tullete begrep jeg fant opp i farten. Tross alt en Tosk...
    Tror nok jeg er et mer ekte eksemplar av arten 🤣 Bare så synd at man dog elsker musikk og liker god lyd.

    Skal nok komme faenskapen til livs, bainna bein 😬
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Da har klokka passert 1500, og 4 strake timer har passert sia man gikk igang igjen med prøving og feiling med spiller, PU, RIAA, kabling og DSPeaker... Ingen resultater med førstnevnte, før jeg gikk løs på Dual Core'n. Der skjedde det imidlertid MYE, såpass at fruen etterhvert forlot hele kåken med hendene for øra, hehe...

    Fant fort ut at filter måtte aktiveres for både høy og lavpass, og fant også punktet der buldringa begynte. Da ble det å justere pent og rolig til bråket gradvis ble svakere, for så til slutt å forsvinne totalt. Moro rett og slett :).

    Har nå finjustert ei god stund, og fått et ryddigere og roligere lydbilde enn noen gang før, og tror dermed jeg sier meg fornøyd.

    Legger ut bilde av henholdsvis høy og lavpassfilter, så kan gjerne ekspertene gi tilbakemelding på om dette ser folkelig ut, eller noe bør endres på.
    Høypass.JPG
    Lavpass.JPG
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Kurver uten skala sier meg ikke en dritt.
    bass på vinyl under er 30 hz er uansett irrelevant og sjeldent med i masteringen, Kutt subbenes nedre frekvens og sett høypassfilter filter på 25hz-30 . Hva skjer da?
    24db/oktav høypassfilter fra 30-40 , som du ser ut til å ha , burde du jo merke, og det virker jo slik.,
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Er det fordi du ikke har det.....? :unsure:
    I mitt rom måler Trinnov frekvensresponsen til 20.4 Hz , men vinyl mastering har fint lite under 40 hz, i følge en studiotekniker jeg diskuterte med
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn